Mulla on tuollainen setti Revoilla ja komppaan kyllä edellisiä, että ehkä jotkut muut kannattaa katsoa. Vuoden olen kyllä niillä kisannut, eikä sinänsä ongelmia ole ollut, mutta kyllä ne vähän notkuu ja natisee kun oikein polkee.
Printable View
Voi olla, tosin en tiedä onko heikompi oikea sana. Mavic käyttää kovempaa alumiinia, ja jos se hajoaa niin hajoaa kunnolla. DT käyttää pehmeämpää matskua joka saattaa taipua helpommin, mutta pysyy toimintakuntoisena.
En osaa sanoa kumpi on parempi, Ehkä jos kilpailee ja maaliin pääsy on todella tärkeätä niin voi olla kivempi että on taipunut vanne joka kuitenkin toimii kuin että se olisi ihan rikki. En ole itse onnistunut ikinä vannetta kokonaan rikkomaan joten Mavicin vanne olisi houkuttelevampi.
Tossa höyhensarjalaisille KEVYT :eek: setti ja suht edullisesti vielä...
Novatec 6L, NoTubes Race, DT Revo, ~ 1360g, 359,98€
Valitse seuraavasta kolmesta kaksi: Kevyt, Kestävä, Halpa Vai miten se nyt meni:rolleyes:
Ostan kohta DH-kiekot niin ainaki kestää ajoa :D
Onpa halpa :o
Mitäs mieltä tietäjät on näistä.
http://www.probikeshop.fr/vtt-xc/Whe...duct_info.html
aika halvalla lähtis ja minä oon ollu siinä käsityksesssä ,että ois laadekkaat ja kestävät.
[QUOTE=Juza72;1469238]Kattelin läpi tuota actionsports.de valikoimaa ja kieltämättä siellä oli aika kilpailukykyisen hintaista settiä tarjolla. Kuitenkin monissa noissa 1200-1400g seteissä on aika hepposet painorajoitukset kuskille. Mua ainakin lähtökohtaisesti huolettaa, että jos itse painaa 85-86kg, niin ei silloin oikein uskaltaisi ajaa 85:n rajoitetuilla kiekoilla esim. xc-kisoja. Ainakaan ilman, että takaraivossa on koko ajan pientä soraääntä, joka visualisoi kahdeksikon muotoiset kiekot heti seuraavan kivikon jälkeen.
Mitä mieltä kokeneemmat ovat, onko huoli aiheellinen, kannattaako nuo painorajoitukset ottaa kirjaimellisesti (esim. No Tubesin kehissä)? Ja mitä komboja (navat, pinnat, kehät) olette löytäneet, jossa tuo edellä mainittu kiekkosatsin paino ja ukon paino kohtaisivat kestävällä tavalla? Ja jos vielä selkeästi alle tonnilla selviäisi niin aina paree:).
Kirjoittelin tätä hölmöyksissäni tuonne SLR vs. ST-keskusteluun, mutta tämä näyttäisikin olevan parempi paikka hakea näkemyksiä:o
toimiiko mavicin 717 normirenkailla, esim rocket ron, litkuilla ja teipillä kuinka hyvin?
Olen hankkimassa uusia maastokiekkoja lähinnä tubeless käyttöön ghettoUST:na tai UST:na. Nykyinen käyttö on XC tyyppistä 2.25 leveillä renkailla. Hyvin todennäköinen vaihtoehto on Hope II Pro & Stans yhdistelmä. Mietin ensin Crest:iä koska sehän on tohon nykyiseen käyttöön varsin oiva kehä ja Merlinin tarjous houkuttelee. Mitäs arvon raati on mieltä jos kuitenkin ottaisi Flown? Olen ensi kaudelle hommaamassa pitempijoustoista AM tai Trail tyyppistä fillaria ja silloin olisi mukava jos voisi siirtyä haluttaessa vaikka 2.4:iin renkaisiin eikä tarttis kiekkoja vaihtaa.
Painoero kehillä on luokkaa 130g/pää ja leveyseroakin on vajaa 3 mm. Onko tuo Flow onneton 2.25:lla tai vastaavasti Crest 2.4:lla kumilla? Jostain olin lukevinani, että Crest:iin voi nuo 2.4:kin laittaa kunhan varoo paineiden kanssa, mutta muljuuko ne kuinka ja kestääkö? Tarkoitus ei millään maksimipaineilla olekaan ajaa, vaan ennemminkin minimeillä tai niitten alle. Niin ja mitään droppailua ei enää ole tarkoitus alkaa harrastamaan, lähinnä täysiä polkuja pitkin sekä ala- että ylämäkeen.
Mitä ilmotetut kiekkojen painot sisältävät? Kiekot, vannenauhat, pikalinkut? Siksi kysyn, että tiedän sitten mitä puntarille laitan, kun kiekkoja punnitsen. Tämän jälkeen sitten vois kiekkoja ostaessa verrata painoja, että ostaa varmasti kevyemmät. Missä muuten menee "raja" kevyelle kiekolle? Niin ja puhutaanko yleensä kiekkojen yhteispainosta(etu ja taka)?
Tämän hetkiset kiekot ovat pyörän alkuperäiset, Bontrager Ranger kehät ja Shimano m65 navat. Onko kellään tietoa, mihin "kategoriaan" nuo kuuluu? Ilmeisesti ovat jotkin halpikset?
Kiekkojen paino sisältää kiekot ellei muuta ilmoiteta. Mahdollisimman pieni paino on tavoite. Siis kaikki mikä lähtee ilman työkaluja* irti ei ole punnituksessa mukana :)
Se nyt on suhteellista... toisille 1750g on kevyt setti mutta toisille vasta alle <1300g on kevyt.Lainaus:
Missä muuten menee "raja" kevyelle kiekolle?
Puhutaan jos puhutaan "kiekoista" eikä etukiekosta tai takakiekosta erikseen.Lainaus:
Niin ja puhutaanko yleensä kiekkojen yhteispainosta(etu ja taka)?
SLX:ää ja perus Bontia, pinnat varmaan ohentamattomat kun ei mainita... hmmm, äkkiä heittämällä sanoisin ~2020g. Kategoria: toimiva peruskiekko metsärymistelyyn.Lainaus:
...Bontrager Ranger kehät ja Shimano m65 navat. Onko kellään tietoa, mihin "kategoriaan" nuo kuuluu? Ilmeisesti ovat jotkin halpikset?
Ei "painava" kiekko tarkoita sitä että se olisi halpis tai jotenkin huono. Niille on niin eri käyttötarkoituksia.
*edit: ai niin, tarvitaan pakan irroittamiseen kaluja
Riippuu ihan valmistajasta. Toiset kertovat todellisia painoja, toiset kaunisteltuja. Ei luulisi heittelyn olevan suurta, eikä mittaamisen olevan vaikeata, mutta esim. Eastonilla ainakin todelliset painot ovat jopa 10% ilmoitettuja suurempia. Kannattaa pyrkiä etsimään jostain oikeasti punnittuja painoja eikä laskea valmistajien ilmoitusten varaan.
Varmaan yleensä on aika selvä onko kyseessä pari vai ei. Jotkut järeimmät kiekot saattavat painaa yli kilon kappale, mutta parit ovat harvemmin alle kilon.Lainaus:
Missä muuten menee "raja" kevyelle kiekolle? Niin ja puhutaanko yleensä kiekkojen yhteispainosta(etu ja taka)?
Yleensä paino ja kestävyys korreloivat jonkin verran toisiinsa. Mun on vaikea uskoa että saisin kokonaista kautta irti 1500g kiekkosatsista ilman että vannne jossakin vaiheessa menisi soikeaksi. Oma kevyt satsini painaakin 1850g ja painavampi n. 2.5kg... Kaikki on suhteellista, ja pitää valita ja verrata käyttötarkoituksen mukaan.
On huonompiakin. Mulle tuli ensiksi mieleen että kyseessä olisi SLX navat (varmaan ihan ok't), mutta pikaisen googletuksen perusteella noita oli lähinnä pyörissä joissa on alvio vaihteet jne, joten ehkä kyseessä on kuitenkin joku budjetti-napa?Lainaus:
Tämän hetkiset kiekot ovat pyörän alkuperäiset, Bontrager Ranger kehät ja Shimano m65 navat. Onko kellään tietoa, mihin "kategoriaan" nuo kuuluu? Ilmeisesti ovat jotkin halpikset?
Ilman vannenauhoja taitaa olla ainakin liikkeiden satsien painot.
Omat Alpine/Xray/DT240S-kiekot painoi melko tarkalleen sen minkä Actionsports sanoi, eli ~1390g
Omasta mielestä nuo kevyet, varsinkin vähän päälle 500€-luokassa.
Ja toisille 2,2 kg on niin kevyt, että siitä kannattaa maksaa ylimääräistä:
http://www.bikeradar.com/gear/catego...elset-09-34846
"Expensive but light".
Kaikki tosiaan riippuu käyttötarkoituksesta, kuskin painosta yms. Olen kyllä miettinyt, ovatko omat E2200:t (jotka tulivat fillarin tehdaskokoonpanossa) hiukan overkill trail-/endurotyyppiseen ajoon. Painoa kyllä on yli 90 kg, mutta ehkä sitä pärjäisi monta sataa grammaa kevyemmilläkin kiekoilla?
Tuovatko muuten painavammat kiekot vauhdikkaissa ja teknisissä alamäissä myös merkittävästi lisää vakautta (voisin kuvitella, että tuovat), vai onko niiden etuna kevyempiin verrattuna ainoastaan kestävyys?
2200g trail / enduro kiekkosarjasta on semmoinen setti jota ei pitäisi joutua miettimään ajossa ollenkaan. Alle kahden kilon setit saa kyllä soikeiksi ihan metsässä jos on pienet paineet ja laskeutuu huonosti jostain pienemmästäkin hypystä (vastapalloon jotain terävää vasten).
Sillä itsekin hankin tuon järeämmän kiekkosetin. Ärsyttää jos pitää olla huolissaan että rikkoo kalliit kiekot, mukavampaa kun voi pommittaa ajattelematta sen enempää. Toisaalta on myös mukavaa että on kevyemmät kiekot päiviä varten jolloin tietää että mitään tuommoista ei pitäisi olla edessä.
Punnitsin tänään kiekot renkaineen päivineen(levyt,pakka,linkut,renkaat,sisäkumit) kun en purkamaan jaksanut ruveta. Takakiekko 2510g ja etukiekko 2100g. Tiedä sitten kertooko noi lukemat mitään, kun kerran on punnittu renkaineen. Ja navat oli noi m65 ja kehät Bontrager Ranger.
Ilmeisesti tuo "6" yleensä kertoo SLX-sarjasta, mutta tuntuu kans että noi on jotain halvempaa tavaraa silti.Lainaus:
On huonompiakin. Mulle tuli ensiksi mieleen että kyseessä olisi SLX navat (varmaan ihan ok't), mutta pikaisen googletuksen perusteella noita oli lähinnä pyörissä joissa on alvio vaihteet jne, joten ehkä kyseessä on kuitenkin joku budjetti-napa?
No jos vähennät tuosta 4,610kg:sta levyjen, pakan, pikalinkkujen, sisäkumien, renkaiden ja vannenauhojen painot niin saat kiekkojen painon noin suunnilleen. :)
Jos sulla on vaikkapa pari kiloa kumia(!) renkaissa ja 300g pakka ja 120g pikalinkkuja ja 20-30g vannenauhaa niin sittenhän tuosta jääpi sellaiset ~2100g
Illemmalla purin vielä etukiekosta kaikki pois(paitsi vannenauhan), tulos oli ~960g. Eli aika lähelle varmaan menee toi 2100g. No kaippa noilla vois ajaa vielä , kun ei malttais parin sadan gramman kevennyksestä maksaa satasia. Muutenki pitäs keskittyä vissiin enemmän ajamiseen ja vähemmän tuunaamiseen :D
kertokaapas... miten tuo pinnan pituus oikeaoppisesti (=kaupan tavalla) mitataan? hiukan jo googlettelin mutta ei kertonut, ei.
kiekot ovat actionsportsilta ja mittasin kierteiden alusta pinnan "hartiaan" asti niin sain n. 264mm, sivuilla kiekkojen pinnakooksi (valmiit kiekot) kerrotaan summittaisesti 64x260mm. ilmeisesti nuo kaikki pinnat ovatkin samanmittaisia (vaikka takanahan pitäisi oikeaoppisesti olla 2 eri mittaa), mutta jompi kumpi mittaa/ilmoittaa "väärin".
"Spoke length is measured from the inside of the elbow to the very end of the threads, most usually in millimeters."
mittasin uudestaan niin lähin tulos mm on 263. ovat näköjään pistäneet "liian pitkää" kamaa näihin, nooh...
Tarkistusmittaukset aiheesta tilattu vs. toimitettu pinna, on pinnan mitta ollut lähinnä nimellistä mitattuna kierteen päästä taivutetun pään sisämutkaan. Ei siis suurin pituus.
Ei takana välttämättä tarvita kahta pituutta, varsinkaan levyjarrunavassa. Siinä kun vasen laippa on niin ikään keskemmällä. Toisaalta, etulevyjarrunapa on yhtä lailla epäkeskeinen kuin takanapa...
E: jaaha, kerkesit löytää vastauksen.
oiskos kellään heittää käyttökokemuksia noista fulcrumin red metal vitosista, tai ko. sarjan kiekoista ylipäänsä? kiinnostaisivat, mutta tässäkin langassa esiin tuodut kysymykset esim. varaosien saatavuudesta vähän epäilyttää.
Mistä custom-kiekkoja rakentavasta puljusta löytyisi NoTubesin ZTR355 kehät? CRC:llä ja ActionSportsilla ei ainakaan ole. Samasta kaupasta pitäisi vielä löytyä DT:n 240s navat.
Kertokaapa mitä eroa on Stans Alpine ja Crest kehien profiileilla käytössä? Onko Alpine tarkoitettu tiettyyn maastoon/ajotyyliin?