Itsekkin kävin samaisen osan tässä viimeviikolla hakemassa ibikesta ja asentelin sen itse paikoilleen...
Printable View
Kun shapeshifter toimii oikein niin muutokset xc ja dh tiloihin todella helppoja.
Olethan varmasti asettanut paineet xc moodissa + päästänyt letkusta paineet pihalle ennen välipalikan irtiruuvausta? Itsellä ainakin karkasi shapeshifteristä painetta pumppua/palikkaa irroittaessa mikäli en tyhjentänyt letkua ensin paineesta.
Olen päättänyt päivittää nykyisen 29" jäykkäperäni, pyöräilykärpäsen purtua vuoden jälkeen lopullisesti. Nykyinen jäykkäperä on aivan väärä kulkine omiin ajoihini, joihin pienempipyöräinen endurotyylinen pyörä on mielestäni paras.
Olen kokeillut mm. Kona Process 153 ja 134, joista jäi ihmetyttämään asia, miksi 134 tuntui niin paljon vikkelämmältä polkuajossa, vaikka pyörillä ei käytännössä ole painoeroa. Merkittävimmät erot L-koon pyörissä mielestäni ovat:
-153mm vs 134mm jousto perässä
-66,5 vs 68 keulakulma
-1170 vs 1190 akseliväli
-Minion DHF vs Ardent renkaat, joita itse lähinnä epäilen
Kyselen lähinnä siksi, että monissa harkitsemistani pyöristä kuten juuri kyseisessä 153:ssa, Canyon Spectral EX, Commencal Metassa, YT Caprassa (lienee turhan järeä, mutta joka paikassa kehuttu myös hyväksi allrounderiksi) on juuri 153:n tapaan pitkä akseliväli ja loiva keulaputken kulma, enkä haluaisi pyörän olevan ihan niin laiskan tuntuinen perus polkurymistelyssä, jota kuitenkin ajallisesti suurin osa ajoistani on. Kokeillessa tuli myös selväksi, että seuraavan pyörän keulilla tulee olemaan Pike :cool:.
Itsekin ihmettelin testilenkillä kuinka paljon raskaammalta 153 tuntui 134:ään verrattuna polkuajossa. Etukäteen olin jo ajatellut päätyväni 153:ään, mutta koeajon jälkeen tykkäsin pikkuveljestä kuin hullu puurosta, joten se 134 lähti kaupasta matkaan. Spectral EX:kin oli jo tilauksessa, mutta toimitusaika pompsahti 10 viikolla, niin en malttanut odotella. Ei ole kaduttanut. Hauska laite on Kona ollut ainakin tällaiselle 29" xc-jäykkäperästä päivittäneelle aloittelijalle.
Siinähän Tuume jo vastasi itse itselleen. Se lyhyempi akseliväli ja jyrkempi keulakulma (ja oletettavasti myös hieman "tiukempi" perä) siitä tuntumasta tekevät ketterämmän. Muutoin asia on aika selvä, ilmeisesti kaipaat trail-pyörää enemmän kuin täysveristä enskapyörää, jos nyt kategorisoinnilla koittaa tehdä eroa. Ainoa "ongelma" sun kuvailemissa toiveissa on trail-pyörä ja Pike. Pikejä kun tuppaa olemaan juuri noissa vähän pidemmissä ja loivemmissa versioissa. Muutenkin noinkin järeän keulan kanssa trailiominaisuuksista joutuu hieman karsimaan, jos näillä tarkoitetaan ketterämpää tuntumaa. Pyörästä tulee hieman raskaampi, pidempi ja loivempi. Mun mielestä vaihtoehdot on ottaa pykälää kevyempi keula tai sitten tinkiä hieman ketteryydestä. Itse päädyin aika samoilla toiveilla Mondrakerin Foxyyn, johon tuuppasin 160mm Piken. Eli joustot on 140/160. Mun mittapuulla Foxy on 66,5 keulakulmalla vielä kohtalaisen ketterän tuntuinen. Ajan kyllä myös ihan kilpaakin, eli keula ei voinut olla köykäisempi. Tai siis olisihan se voinut olla, mutta sellainen on enskassa aika iso kompromissi. Pärjää niilläkin toki tarvittaessa.
Uskoisin itsekin, että juuri Canyonin kaltainen keveähkö enska, tai 134:n kaltainen järeä trailipyörä on paras käyttööni. Itsekin aion varmaankin tulevaisuudessa kokeilla endurokisoja, jolloin järeästä keulasta on enemmän hyötyä kuin haittaa. Yllätyin kuinka hyvin jo 120mm Pike toimi dropeissa yms. joissa pidempi Revelation jo hieman häkeltyi. Transition Scoutin tai 134 DL(MS):n kaltainen värkki varmasti olisi hyvä...No ompahan aikaa ainakin speksailla ja odottaa 2016 mallistoja kun sain kuulla lähteväni valtion palvelukseen kesällä.
OT: Täysverinen enduro tuntuu kyllä hieman liioittelulta omaan käyttöön kun näkee mihin sellainen osaavissa käsissä kykenee. :)
http://www.pinkbike.com/news/Sid-Slo...ideo-2015.html
Minä kyllä luulisin että suurin ero tulee renkaista, mutta vaikuttahan nuo muutkin seikat.
Tuo Pike ei kyllä ole mikään raskas keula, mun mielestä kaikki pyörät, joilla ei ajeta XC-kisaa, voisi varustaa Piken järeys-/ ja toimivuusluokkaa vastaavilla keuloilla. Mulla oli ennen 150mm joustava RS Sektor, nyt on 150mm joustava RS Pike, ja Pike on kyllä aivan eri luokassa toiminnan ja tukevuuden suhteen, ja lisäksi se on vielä kevyempikin kuin Sektor oli.
Ja vaikka ei kaipaisikaan yhtä tukevaa keulaa kuin Pike, niin ainakin Rokkarin valikoimissa joutuu tyytymään paskoihin Motion Control-vaimentimiin noissa Sektoreissa, Revelationeissa sun muissa. Sellaista en enää omaan pyörääni huoli, kun on maistanut parempaa.
Tämä. Lyhyempi ja napakampi jousto saa pyörän tuntumaan ketterämmältä ja hauskemmalta ajaa.
Pyörä kiihtyy paremmin ,helpompi pumpata vauhtia maaston muodoista ja saada ilmaa alle nypyistä yms.
Tän takia ajan nykyään itsekkin vähän lyhytjoustoisemmalla pyörällä. Se rankaisee
kuskin virheistä herkemmin kun pitempijoustoinen "jyrä" ,mutta se on puolet hauskuutta.
Silti 134:lla voi hyvin ajaa enskaa tai käydä parkeissa varsinkin jos siinä on jämäkkä keula kuten esim. Pike nokalla.
Hieno ketju ja paljon hyviä kokemuksia kuskeilta! Mä olen myös enduroon kallellaan, vaikka maastot ei ole sinnepäinkään (Oulu). Ajan Stumpjumperilla (jousto 130mm?) jo aika rajunpuoleisesti. Jousto on toki riittänyt täällä Oulussa, mutta isompijoustoinen kiinnostais. No paikallisissa liikkeissä ei löytynyt kokeiltavaksi ku spessun enduro (27,5 renkailla). Kortteliajo herätti hulluna kysymyksiä. Ensinnäkin, miksi enduro oli niin "jäykkä" kääntymään, vaikka oli lyhyt stemmi. Onko tuo loivempi kulma juuri noin ISO juttu? Oma Stumpy tuntuu tuhat kertaa ketterämmältä vaikka on isommat renkaat? Enduro tuntui ahtaalta ja ajoasento oli väkisinkin luonnoton alaselälle (takapainoisempi asento?). Toisaalta enduro nousi erittäin hanakasti ilmaan, vaikka ei ollut edes lukkopolkimia! Olis varmaan hellpo hyppyytellä joka paikassa. Ei herännyt ostokuume, koska Stumpy on nykyisillä "palikoilla" lähes fantastinen. Kait se menee tämä kausi Stumpyllä vielä :-) Harmi kun ei pääsyt Konaa testaan missään...
Loivempi ohjainkulma ja mahdollisesti pidempi ohjaamo/akseliväli?
Mitä kovempi vauhti ja röykkyisempi alusta, niin sitä parempi on loiva ohjainkulma. Bike parkissa asian huomaa todella selvästi.
Se Stumpy onkin varmaan parempi yleispyörä ja parempi normaaliin metässä lenkkeilyyn.
Testasitkohan pykälää liian pientä kokoa? Kyllä ohjaamossa pitäisi pituutta/tilaa olla näissä uusissa enskapyörissä.
Mutta kannattaa varmaan tosiaan muitakin kokeilla kuin Spessua.
On kokemusta, mutta toi riippuu aika paljon siitä, että onko tottunut XC-pyörään vai DH-pyörään. XC-pyörän jälkeen Nomad tuntuu varmaan pitkäjoustoiselta loivakulmaiselta sohvalta, jonka kammet kolisee jatkuvasti kiviin. DH-pyörän jälkeen luultavasti taas kevyeltä ja nopealta trailitykiltä, joka ei samalla kuitenkaan paljoa jää DH-pyörälle. Sanoisin, että Santa Cruzin mallistosta Bronson on varmaankin paras yleispyörä, mutta Nomad on parempi sellaiselle, jolla keveydestä ja polkemistehokkuudesta huolimatta on ykkössijalla alaspäin viettävät pätkät. Jos käy säännöllisesti bike parkeissa eikä vain pari kertaa kaudessa, niin sitten ostaisin Nomadin. Mutta jos taas suurin osa ajosta tapahtuu metässä, niin sitten Bronson. Kannattaa myös huomioida, että Bronsonistakin saa enempi Nomadin henkisen kun valitsee takaiskariksi CCDB-Airin oston yhteydessä ja samalla laittaa -1 asteen Anglesetin (muistaakseni Sportaxista löytyy Works Componentsin Anglesetteja hyllystä).
^^ Jännä tuo jcoolin kokemus Spessun Endurosta. Kävin koeajolla 29" version kanssa ja kokemus oli päinvastainen. Ohjainkulmassa tosin ei ollut eroa kuin 0.5 astetta ja lyhyempänä Enduro ainakin omissa käsissä oli "hauskempi". Lisäksi se pystympi ajoasento oli omaan makuun juuri alaselän kannalta parempi. Lisäplussaa tulee joustosta, jolla onnistuu rymistely vähäisemmilläkin taidoilla. Polkutehokkuudessa ja nousuissa Stumppi vie jonkin verran, Enduro kun tuppaa keulimaan helposti. 27.5 versiosta ei ole kokemuksia, mutta jotain huhuja olen kuullut ao. mallissa 29" etumatkasta pikkuveljeen verrattuna.
^arvaappa jäikö asia kaivelemaan mieleen. Pakko joskus ajaa uudestaan. Mä monesti järkytyn kun äkkiä kokeilee vaan. Stumpyä olen viilannut tosi tarkkaan ja nyt vasta on palikat kohdillaan.
Edit. Ai niin, se enduron 1x hammasratas edessä oli huippu! Stumpyllä on tuo kahden rattaan vaihtohässäkkä aikamoista joskus. Vaihdat pieneltä isolle ja takaa vielä joutuu kompensoimaan liian isoa vaihtoväliä. Ei hyvä! Ei viittis koko pyörää uusiksi rakentaa. Melkein sama jo ostaa uus...
Enempi tosiaan 1x10 -topicin juttuja, mutta jos äkkiä offtopiccina heitän.
N/W eturatas, esim: http://www.hi5bikes.fi/~O1TYx0000001...F-RRSNNW104X32
Cog extender, esim: http://www.hi5bikes.fi/~pux5x0000001...3-FW10ER10SH42
Tai jos Hopesta tykkää, niin: http://www.merlincycles.com/hope-ret...ing-69866.html & http://www.merlincycles.com/hope-40t...ket-70110.html
Eturattaan koko toki oman mieltymyksen mukaisesti.
jnejne...
Tai sitten uusi Shimano XT M8000 1x11, http://www.bikerumor.com/2015/05/02/...ble-in-august/
Tuollainen loiva enskapyörä vaatii myös hieman aktiivisempaa ajotyyliä versus trailipyörä jotta siitä saa kaiken irti. Enskapyörää täytyy "käskeä" ja taittaa mutkissa alle jopa vähän korostetusti. Muuten se varmasti tuntuu varsinkin hitaassa ajossa kankealta. Se ikäänkuin rankaisee passiivista kuskia. Kun sen hiffaa niin alkaa kurvitkin taipumaan jouhevammin ja huomaa kuinka paljon enemmän sitä pitoakin on kun painopiste on oikeassa paikassa ja renkaiden sivunappulat pääsee puremaan alustaan. Ja fillari alkaa oikein huutamaan lisää vauhtia.
Mulle jäi vähän epäselväksi kumpi Stumppi jcoolilla on, originaali vai EVO? EVO:ssa tosiaan tuo kulma on vain 0.5 astetta jyrkempi kuin Endurossa. Näin ollen en kokenut EVO:lla ajavana tuota kulmaa oleellisesti erilaiseksi, mutta käsiteltävyys oli lyhyemmän chainstayn takia parempi tasaisella ja alas tultaessa.
Ihan normi comp. Olet oikeassa, ero oli isompi, kun vertaan perus stumpyyn. Eka lenkki enduron jälkeen ja Stumpy oli outo. Kroppa kalibroitui heti endurolle ☺ Stumpy tuntunut jotenkin etupainoisemmalle nyt. Ajattelin nostaa setemmiä ylemmäs. Heti joutu säätöhommiin...
Heeeii. Ostin kännipäissäni monarch plussan pyörääni, taisi tulla debon air lisäkilkkeillä ja sillein oli muutenkin kauhean pitkä se nimi. Kunhan se nyt tällä viikolla liikkeeseen saapuu ja saan sen pyörääni kiinni, niin mites tuota olisi hyvä ruveta säätämään? Tekeekö tuolla mitään ylipäätään? :cool:
Ilmanpaine kohdalleen ja sitten opiskelemaan yhtä säätöä kerrallaan tutuilla poluilla. Hyvällä tuurilla (jos iskari suunniteltu oikein) ne säädöt ei ole paljoa naimisissa keskenään ja eron säädöissä huomaa.
Eihän siinä ole kuin rebound säätö?
Suosittelen hankkimaan niitä Rokkarin volume reducer -renkaita (ainakin Fillariosasta saa), jos ei tullut iskarin mukana, niin voi säätää reboundin lisäksi iskarin progressiota tarvittaessa niillä.
Toivottavasti kattelit ,että iskarin tehdasasetukset/"speksit" on suht samanlaiset kun entisessä.
Single Pivot on yleensä aika tarkka moisista ja Debon Air ei yleensä ole paras ratkaisu single pivottiin. Esim: Orange ei suosittele debonairia pyöriinsä.
Debon air on liian lineaarinen heidän nivelistöön. En tiedä sit Santa Cruzin virityksestä.
Tosin jos meinaa lyödä läpi saat varmaan iskarin tuunattua mainituilla reducer renkailla mieleiseksi.
Omassa ajossa on ollut 2010 Spessun Enduro ja nyt tämän vuoden Kona Process 111. Nyt pitäisi hommata ensimmäistä edullista, mutta ihan oikeaa enskahenkistä pyörää paremmalle puolikkaalle.
Maastossa on jäykkiksellä ajeltu ja rohkeutta tuntuu olevan ajaa pahempiakin paikkoja, selvästi vaan tarviis vähän enemmän ominaisuuksia pyörälle, ennen kuin into siitä syystä laantuu [emoji51]
Mitä olette itse ajatelleet pyörästä jolla ajaa ihminen jonka paino alkaa vitosella ja sillä ajetaan arkilenkistä isoon mäkeen? Millasilla kiekoilla pärjää? Mitä ajatuksia rengaskoosta? Eli mitä muuta voi ajatella toisin kuin melkeen tuplasti painavammalle kuskille? [emoji51]
Onko hyviä ehdotuksia mistä lähteä liikkeelle neidin pyörän kanssa?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Yeti sb6 ;)
http://www.yeticycles.com/#/bikes/sb6c
Jos ei jostain syystä nappaa laittaa 7000 ekua pyörään niin Santa Cruzilla taitaa olla naisille suunnattu juliana pyörämerkki millä moni nainen vetää EWS-sarjaa
tälläkin kaudella. En tiedä tosin mikä hintapoitiikka niissä on.
http://www.julianabicycles.com/en/us