Munat vaan hedelmämuovipussiin ja talouspaperilla voi vuorata muut herkät paikat
Printable View
Munat vaan hedelmämuovipussiin ja talouspaperilla voi vuorata muut herkät paikat
Ei ole koskaan paleltanut ylävartaloa. Päällä 1-2-3 ohutta merinovillapaitaa ja Löfflerin takki. Siis semmoinen takki, joka on tarpeen syyskeleillä. Aika ohut.
Wölvhammereita en ole kokeillut, mutta mieli tekisi. Varpaat ne tåmmöisellä pitkällä miehellä palelee ekanan. En tiedä onko lyhyellä kansalla esim. Pygmeillä varpaiden kanssa talvipyöräilyssä ongelmia.
Tuo 210g merinovilla tuntui kyllä melko ohkaselta, että kaipaamaan jään kyllä tyyliin 400g paksuutta tai reippaampaa. No onneksi en ihan sitä 45 euroa noista maksanut vaan 30 euroa, mutta -5 asteessa näkee sitten eron merinovillahousut + kuorihousut vs. teknisen kerraston alaosa + kuorihousut. Jälkimmäisellä setillä on tuossa lämpötilassa kriittiset paikat olleet jäässä reisien kanssa.
Kaikissa vaippahousuissakaan pehmuste ei tuu riittävän ylös, vaan yläkropan ja reisien soppelisti pelimestoille ohjaama viima puraisee ainakin osaa sukukalleuksista vaikka päällykerros itse tuulen stoppaisikin. Muutenkin sisäreidet ja alavatsa kylmettyvät samasta syystä, jolloin pelivälineet jäähtyvät samalla vaikka vaippahousu niitä suojaisikin. Palstalla on väsätty erinäistä alavatsalle asti ylettyvää lämppäriä, imo toimii paremmin kuin säämiskähousun mitoituksella kikkailu.
Softshelleistä samat kokemukset kuin edellisillä, stoppaavat tuulta riittävästi mutta päästävät hivenen läpi jolloin kosteus ei jää välikerroksiin, ei fleeceenkään. Itsellä pari eripaksuista Haglöfsin yläosaa valmistajan omasta Climactic-matskusta, toimivat pakkaskelillä. Katsoo vaan ettei softshellissä ole mitään waterproof-lupausta, niin ei tule hankittua takkia jossa on muovikalvo sisälle laminoituna.
Muoks: merinovilla ei omien kokemusten mukaan kestä oikein hyvin pyöränsatulan hinkkausta, kuluu puhki sisäreisistä (niin tavishousut muutenkin, villa vaan supernopeasti). Riippuu varmaan päällyshousujen materiaalista ja leikkauksesta eli siitä hiooko villakerraston pintaa toinen kerros joka polkaisulla. Trikoiden alla saattaa kestää paremmin. Lisäksi villan pinta ei luista muita kerroksia vasten läheskään yhtä hyvin kuin muovimatskut, eli taas muiden kerrosten leikkauksesta riippuen se saattaa ikävästi "takertua" ja vastustaa polkemista. Makuasioita, sano.
En viimetalvena onnistunut softshellin kanssa pahemmin hikoilemaan .. enkä aiempinakaan kymmenenä talvena. Ohut pitkähihainen ulkoilualuspaita tai viileämmällä ruskovillatyylinen aluspaita, softshell itessään on ohut millin-pari. Viileämmällä kelillä -10C ja alle fleese väliin. Ainut takki talviulkoilussa mikä paremmin hengittää mitä kaapista löytyy on vanha puuvilla-polyesterisekoitteinen vaellustakki. Vähän tietty tuosta tuulee läpi mutta sille mahda mitään tai sit ei hengittäisi.
Castellilla on hyvä kuvaus miksi paleltaa vaikka on reilusti vaatetta päällä. "It’s a vicious circle. You get a warm jacket, then sweat when you ride, get wet and cold, then get an even warmer jacket. Many cyclists get cold because they’re overdressed or don’t have enough airflow to keep them dry. "
Jo edellä mainittu verkkoaluspaita, finnsvala tai vastaava alimmaksi kerrokseksi on oman kokemuksen perusteella paras ratkaisu. Sen päälle lisäkerrokset kelin mukaan. Pelkkä verkkoaluspaita ei tietenkään riitä lämmittämään, mutta iho pysyy kuivana ilmakerroksen vuoksi, eikä märkää kylmää kerrosta synny heti ihon pinnalle.
Edit. copy paste taas sekoittaa fontin koon, noh olkoon.
Joku kyseli keuhkoputkien suojaamisesta. Kun asia on itsellenkin tärkeä (olen astmaatikko), olen yrittänyt sitä ratkoa.
Olen käyttänyt ohuen (winstopper) takin alla tuuliliiviä (Löfflerin). Suojaa etuosaa, myös kurkkua. Aiemmalla työmatkallani liivi oli lisävaruste, jota käytin vastatuuleen ajaessa.
Viime aikoina olen siirtynyt käyttämään (muistaakseni) Futuren hiihtoliiviä. Siinä on osa etuosan tuulenpitävästä kankaasta vaihdettu verkkoon, mutta edessä keskellä, keuhkoputkien kohdalla, on tuulenpitävää kangasta. Ohuen takin kanssa toiminut hyvin.
Talviajelu on ollut siis pk:ta, jolloin lämpöä ei synny hillittömästi, ja asusteiden tulee olla vähän lämpimämpiä kuin teholenkeillä (tosin talvella teen ne sisällä).
Jalkaterien lämpimänä pysymiseen vaikuttaa myös kovasti jalkojen lämpimänä pysyminen. Jos reidet ovat kylmät, jalkaterät ovat jääkylmät, riippumatta siitä, mitä kenkää yms. käyttää. Samoin kädet. Toki jos nilkoissa tai ranteissa käy viima, ovat jalkaterät ja kädet vielä kylmemmät.
Tuultapitävä kauluri on hyvä pakkasella, minulla käytössä hilavitkutinvarustekaupasta ostettu -> http://hanxkauppa.fi/product_details.php?p=98
Noin se tuntuu henk.koht. menevän. Varpaa on herkin paikka ylipukeutumiselle, mutta toki eri syystä. EIlenkin pärjäsin mainiosti kesäkengillä joissa huopa pohjalliset ja neopreenit päällä. Sukkana Lidl super ohut pukusukka.
Tuo pohjallinen on klossien kanssa tärkeä.
Lidl "softshell" muovipussi kyllä takaa kylmyyden jos ottaa kunnolla hien pintaan. Seraava takki saa maksaa suosiolla 10X tuon hinnan. Hankoina oli jotkut Tarjoustalon kympin sormikkaat ja -10-15 kelissä tarkeni enemmän kuin hyvin. Takavaihtaja toki päättii kohmettua loppumatkasta.
Mielestäni paras pukeutuminen on sellainen, jossa ensimmäisellä kilometrillä tuntuu hieman kolealta.
Kesäkenkään meinasin itsekin laittaa huopapohjallisen toki, kuten kaikkiin muihinkin talvella käyttämiini kenkiin.
Täällä on vuodesta toiseen hirmu läjä detaljeja talvipukeutumisesta. Kuka vannoo kalliisiin tuotemerkkeihin, kuka omiin patentteihin. Ed. kirjoittajan kanssa samaa mieltä Lidlin takista, vaikka jossain jo muuta kirjoittelin niin oman Lidlin hiihtotakin kyky siirtää kosteutta takin ulkopuolelle on riittämätön. Sen todistaa kevyen lenkinkin jälkeiset märät hihat. 10x enempää rahaa ei silti tarvitse laittaa toimivaan vaatteeseen, Salomonin 40eur (ale) takki ja Stadiumin Four-D-takki (40eur) toimii tosi hyvin. Jälkimmäinen pitää tuulta ja yllättävän pitkään sadettakin, silti se hengittää kivasti. Se on korvannut gore tex-takin käytön max ½-tunnin sateessa ajossa, mukavuus on ylivoimainen.
On talvipyöräilyä ja on talvipyöräilyä. Se ken liikkuu maastossa tarvitsee hengittävyyttä ja keveyttä, se ken ajaa viimassa ja tuulelle alttiina, tarvitsee enemmän tuulenpitävyyttä mutta silti myös hengittävyyttä, sillä vaatteiden alle jäävä kosteus haihduttaa lämpöä.
Lämmön kannalta pääkohdiksi nousee kaksi tekijää:
- ruumiin kyky tuottaa ja kuljettaa lämpöä
- eristekerroksen kyky säilyttää lämpöä
ensimmäiseen liittyen nousee esiin verenkierto, jos käsineet tai kengät on tiukat, ei veri kierrä kunnolla ja kylmä tulee varmasti. Ajan pakkasella itse huomattavan ohuilla kalvokäsineillä joissa on hyvin ilmatilaa, niillä pärjää tosi kivasti. Samaten kengät on kahta numeroa normaalia isommat niin että niihin mahtuu paksummat sukat ilman että mistään puristaa. Eilen ajelin -15 asteen pakkasessa pari tuntia maastoa sen kummemmin vuoraamattomilla kalvokengillä ja Dressmanin villasukilla, ei ongelmia varpaiden kanssa. Päällä oli tällä kertaa vielä tosin neopreenisuojat. Pidän omia käsiä helposti palelevina mutta taidan kuitenkin olla onnekas, kun niin moni valittaa kylmää. Jos käsineet ottaa pois pakkasessa kuvausta tms. varten niin että sormet pääsevät kylmiksi, sen jälkeen niitä on kyllä vaikea lämmittää.
Jälkimmäiseen eli eristykseen liittyen, hienoista materiaaleista ja avaruuspohjallisista ei liene kovin paljoa iloa jos kengät on niin tiukat että koko paketti estää pintaverenkiertoa ja kalliit sukat on painettu lyttyyn. Eristävyys perustuu ilmaan ja jos ilmatilaa ei ole, ei eristekään toimi kunnolla.
Jos verenkiertoa jäähdytetään jo matkalla varpaisiin ja sormiin, ei lämpöä riitä perille asti. Jos siis reisiä jatkuvasti kylmää tai on muuten viileä, kannattaa harkita lisäpukeutumista jotta ongelmat ääripäässä vältettäisiin.
Tarjoustalon Grafix winter työkäsineet on hyvin kelvolliset ja hengittävät pikkupakkasessa (n. -5) kätensä helposti kylmettäville - eivätkä ole hiostaneet/kostuneet ajossa.. Odottelen merino lapasia kudepuikoista niiden päälle.
Jos ei toimi riittävän niin seuraava kokeiltava taitaa olla Tegera 9113, joka täyttää EN511 normin tasolla 22X. Normi ilmaisee kuinka kauan kylmästä raudasta voi pitää kiinni ilman kylmän johtumista käteen.
Työpäivä ohi ja karmn näyttää 57 km ja huomio että tänään oli keltainen paita ja valkoinen takki liikaa kone spoorilla testatessa kumeja mutta siirtymä ajossa kotiin mennessä sopiva kun ilmeisesti tuuli jonkin verran
Ei ole koskaan palellut keskikehosta. T-paita tai laamapaita ja windstopper -takki.
Mutta kyllä lyhyillä palelee varpaat, ihan tautisesti palelee. Uskoisin että olen maailman palelevavarpaisin ihminen, ainakin suomalaispyöräilijä. En ole ikinä kenelläkään nähnyt tämmöistä viritelmää tassuissa mitä mulla. Ja siltikin palelee.
Tänäänkin tulin töihin, ja koska en voi ajokenkää laittaa, laitoin mokkanahkaiset karvavuorilliset talvikengät. Muka lämpimät. Ei tarvinnu kun alle tunti niin ihan jäässä.
Vieläkin on villasukka+ ohutvillasukka jalassa täällä töissä.
Kartoitetaanpa hiukan talvisen maastopyöräilyn syitä ja taustoja. Josko löytyisi joitain yhteisiä nimittäjiä tai vaikka harrastuksen muita suuntaviivoja.
Talvi-MTB -kysely
https://www.lyyti.fi/questions/84bb35ab3a
^^ Karvavuoriset tms. pörröeristeelliset kengät ei imo kauaa lämpiminä kestä, eriste menee lyttyyn.
Jos kengissä ei ole pakko olla klosseja niin mulla on toiminut kohtalaisesti Salomonin lämpimyyteensä nähden tosi kevyet Toundra-maiharit. Eristeenä ainakin (tilavassa) varvaspäädyssä kokoonpainumatonta aerogeeliä, kohtalaisen jäykkä ja pitävä pohja jolla voi sekä kävellä että pyöräillä, ja pohjan muotoilu joilla saa esim. metsäsukset tai lumikengät kiinni. Ei niillä mainosten mukaisessa -40C:ssä selviä, mutta melko pitkälle kaksinumeroisiin pakkasiin. Ainoa miinus pyöräilyyn että pitkä varsi hieman lukitsee nilkan paikoilleen, mutta nauhoituksen voi jättää nilkasta löysemmälle. Paras talvivarustehankinta aikoihin.
Ei tainnut käydä kyselyä tehdessä mielessä, että joku harjoittelee maastopyöräily-nimistä urheilulajia talvella? Kaikkea ihqunkivaa syytä läskipyöristä maisemien katseluun on kyllä, mutta ei sellaista inhorealistista tosiasiaa, että Suomessa nyt vain pitää rämpiä lumessa, jos mielii talvella treenailla maastopyöräilyä.
Olen myös huomannut että vanhemmiten palelee entistä enempi.
Varpaat on mulla palellu AINA. Mutta sentään samoilla varustelilla 10-15 vuotta sitten ajelin noin -18 asteen pakkasellakin satasta, ja nyt ei käy edes mielessä että lähtisin!
Tuolloin en laittanu laamapaitaa kun äärikylmällä, nyt se on noin -5 asteen pakkasellakin alupaitana.
Sen verta pientä on mun talviajelu nykyään, että asiaan ei kannata enää hankkia mitään. Näillä pärjää hyvin, pääsisi nyt jotain ajamaan 1-2 tuntia, on talvella mulle aivan riittävästi.
Sormia olen lämmitellyt kuvauksen jälkeen ( kun on kuitenkin ottanut ne alutumput pois) hengittämällä sormenpäihin, se tumppu päällä. Sitten tumppukäsi rukkaseen.
400g merinoalusasu ja kuorihousut (ja -takki) hikiliikuntaan? Noin paksu alusasu imee kosteutta kuin sieni pitäen sen siinä ja kuorivaatteet varmistaa että kosteus pysyy vaatteissa ja kuoren sisällä. Kuoren sisäpinta jäässä ja paleleminen on taattu. Ihoa vasten vähemmän on enemmän, ts. ohuen ohutta alimmaksi. Toi 210g on mun mielestä vielä turhan paksu alusasuksi. Kuorivaatteita eli molempiin suuntiin vedenpitäviä ei tarvi ellei lähde kaatosateeseen.
Kerrospukeutumisesta yleisesti lontooksi: https://www.devold.com/outdoor-en/us...ayering/130/0/
Liian kireälle vedetyistä kengistäkin huomautettiin ja varpaiden paleluun liittyen lisätään vielä, että sukkien olisi hyvä olla mallia sopiva mutta väljä ennemmin kuin sopivan tiukka ja samalla varpaat yhteen puristava.
Onko mitään kikkaa jolla saisi klossit pysymään sulana? Maastossa joutuu toisinaan jalkautumaan jolloin klossien päälle kasvaa jääpaakku. Viime sunnuntaina 5h läskilenkistä joutui puolet taiteilemaan jäätyneillä klosseilla jäätyneiden polkimien päällä. Ei kivaa.
^ Time Atac polkimet ja klossit. Ei pahemmin vastusta talvikauden keleillä...
Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
Mä olen ottanut tavaksi ruiskuttaa klosseihin vaseliinia tai jotain muuta teflontököttiä. Melko hyvin irtoo lumet kengän pohjasta
Pari sivua velloneeseen softshell keskusteluun vielä lisäten: Ainakin kiipeilyn puolella kalvoista on pyritty eroon jo pidemmän aikaa. Tiukimman määritelmän mukaan softshell on esikuviensa mukaisesti aina kalvoton, toisin kuin hardshell eli kalvollinen kuoritakki. Kalvollinen "softshell" taisi syntyä kun valmistajat hoksasivat hyvin myyvän termin.
Softshell-terminologiasta ja pukeutumisesta talvikiipeilyssä, hyvin sovellettavissa myös talvipyöräilyyn, löytyy ainakin pari hyvää tekstiä:
Andy Kirkpatrickin blogikirjoitus
Vaatetusta koskeva pätkä Mark Twightin kirjasta "Extreme Alpinism: Light, Fast and High"
Tohon klossi paakuntumiseen olen itekki törmänny..eikä kiva oo😕Et vinkkejä kaivataan. .sit olen törmännyt taka rissat lumettuu ja jäätyy ilkeesti..et ketju meinaa yli mnnä..Auttasko jku rasva vai ihan putsaus välillä..muuten kivaa ajella 😊
Hyvä kommentti tuokin, ja näyttää olevan mukana myös kyselyvastauksissa, hyvä. Kysymyksenasettelu lähtee hankkeen focuksesta, joka on ulkoilupainotteinen, ja kyselyn alussa mainittiin, että ei koske kilpaurheilua. Siitä huolimatta hyvä huomautus, ja noteerataan! :)
En minäkään sisällä harjotele kun venytyksii 😆
Minäkin voisin kommentoida, että tässä kysymyksessä:
---
Talvipyöräilystä yleisesti---
Pyöräilen talvikaudella vain maastossa Pyöräilen talvikaudella myös työmatkoja Pyöräilen talvikaudella myös satunnaisia asiointimatkoja
Olisi voinut olla enemmänkin vaihtoehtoja. Itse en pyöräile työmatkoja enkä asiointimatkoja, mutta en pyöräile myöskään "vain maastossa". Teitä ja ulkoilureittejä myöskin :)
Kysely taitaa olla luonnossa pyöräilemisestä, siksi maantiepyöräily tai vaikka laskettelu puuttuvat. :rolleyes:
No miks siinä sitten on joku fuckin' työmatkapyöräily mukana? Miksi ei voisi kysyä:
---
Pyöräilen talvella ainoastaan maastossa
Kyllä
Ei
---
Sama kohta oudoksutti .. kun tulee mentyä rantaraittia, keskuspuistojen reittejä jne
KLOSSIEN PUHTAANAPITO LUMESTA:
klosseihin/polkimiin molempiin voi suihkuttaa esim. silikonisprayta, sama toimii laskettelusuksissa (vaellussiteet). Itse en useinkaan jaksa. Tässäkään asiassa raha ei kuitenkaan ratkaise, Shimanon perus 520-polkimet klosseineen on helppo pitää puhtaana ihan vaan potkasemalla klossia polkimeen etu-takasuunnassa muutama kerta.
johan onkin helppoo... empäs oo huomannut mutta kun tulee niin vähän ajettu ettei kokemusta
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
aikuisten oikeesti mulla on nyt 4 paria XTR polkimia käytössä ja ei oo paras poljin talvella....
Vanhan mallin xtr:stä lähtien Simpan pedaaleja ja kieltämättä kun mennätalvena ekaa kertaa aloin oikein talvellakin lukoilla ajamaan niin Ismon kanssa samaa mieltä. Silikonisprayta olen nyt pari kertaa muistanut suihkuttaa, osaa hyödyllisyydestä vielä mitään sanoa.