Myykö joku noita Rokkarin kumirinkuloita? Pikaisella katsastuksella luottokaupoista ei ainakaan omaan silmään osunut.
Printable View
^ MäkMarkukselta Fillariosasta omani ovat. Kai se niistä rahaakin suostuu ottamaan, mut varastosaldosta en osaa nyt sanoa.
Jotennii tuo silikoonin laitto arveluttaa haarukkaan?
Ei sitä silikoonia laiteta haarukan sisään, vaan pölytiivisteille. Silikoni tekee kumille ainoastaan hyvää, itse käytän auton ovenkarmien voitelemiseen tarkoitettua puikkoa noiden tiivisteiden sivelemiseen. Reiluhkosti silikonia tiivisteille/liukuputkiin, hetki keulan pumppailua, ylimääräisen tavaran pyyhintä pois ja keula toimii liukkaammin kuin ikinä.
http://finfit.fi/tlube-juoksumaton-v...ine-p-339.html
Tuota myyjä liike suositteli laittamaan. Litrahinta alkaa olemaan kohdillaan :o
Eli tuota silikonia voi laittaa oli sitten ilma tai öljytäytteinen haarukka?Ja takaiskariin kanssa?
edukkaasti saa biltemasta jos paikkakunnalta löytyy..
On mulla wurthin samaa kamaa. Sain töistä,ilmaseks.Vien tyhjän pullon sitten takas hyllyyn sinne :p
oon tuota slikonia suihkinu myös reverbin tolppaan niin on hyvin lähteny ylimääräiset rutinat pois...
Mikä olis hyvä 160mm joustava keula? kaulaputki mielellään tapered ja enduroon. ja mistä semmoinen kannattaa hankkia? tällä hetkellä fox 140mm 32 float rl fit.
X-Fusion ja Fillariosasta mulle tulossa,ensivuoden malli.:p
kiitos, kävin markuksen kanssa juttelemassa ja tilaukseen meni x-fusion vengeance :)
sori ;) 2012 Foxy R:ään tulee kiinni.
Nyt tarttis tietämätön ja osaamaton apua Marzocchin vuoden 2009 44 ata-keulan kanssa. Keula ollut käytössä reilun vuoden. Ei mahdottomasti ajoa, eikä huollettu. Liikekään ei suostunut keväällä huoltamaan, kun ei ole varaosia.
Eilen lenkillä tuntui keulassa olevan liian vähän ilmaa, joten pumppu esiin ja hommiin. Kun sain pumpun keulaan kiinni, niin loputkin ilmat tuli pihalle enkä sen jälkeen saanut enää ilmaa sisään. Ensimmäisenä tarkistin pumpun ja se oli ok. Onko vika tiivisteissä vai missä? Täytyy varmaan alkaa opettelemaan tuota keulan huoltoa. Vai pitääkö alkaa säästämään uuteen keulaan? Fillariosa-liikkeen nimi tullut esiin useammassakin ketjussa ja ilmeisesti sieltä vois löytyä apua.
Kuullostaa siltä, että vika voisi olla ilmanotossa? Saiskohan sen sydämmen jotenkin irti ja putsattua? Jos keulaa ei ole vielä huollettu voisi kyllä olla sen aika, ja tuon saisi varmasti samassa yhteydessä kuntoon.
Ja joo, fillariosa varmasti voi auttaa.
Onko venttiilin sielu vaihdettu ilmapuolelta joskus?
Jos kyllä, varmista ettei edellisestä venttiilinsielusta ole jäänyt tiivisterengasta kierteisiin ja uusi venttiilli ruuvvattu päälle jos näin on käynyt -> neula jää liian ylös ja ilma vuotaa pumpusta ohi koska venttiili ei ole kiinni siinä vaiheessa kun letku irroitetaan.
Mulla on sellainen pumppu sain sen PMT-sedältä,siinä ruuvataan se pää ensin siihen venaan ja sitten kierretään pumppua että tulee näkyviin paljonko on painette ja pumputus kiertäminen pumppua takaisin ja suutinosan kiertäminen pois ja vaikka olis korkea vena niin ei tussauta ilmaa ulos ja on tarkka.
Taitaa vika olla kuitenkin pumpussa. Keulaan ei ole tehty mitään huoltoa eikä vaihdettu mitään osia. Kokeilin pumppua iskariin ja tekee saman homman, eli päästää ilmat pihalle eikä sisään saa enää ilmaa. En vaan keksi mistä falskaa, varmaan pumpun suulakkeen tiivisteestä. Täytynee hakea paree pumppu ja kokeilla uudestaan.
En tiedä kuuluuko ihan tänne mutta mitenkä kun vaihdoin haarukan (rockshox xc 32 tk) niin omasta mielestä meni edellisen kanssa ohjaustangolle makoiluksi ajo jossa oli 35mm holkkeja ennen stemmiä. Nyt on holkkeja 75mm ennen stemmiä mutta lukasin noita rokkarin lappuja niin niissä luki että max 30mm? Eli joo kyllähän se saa aikaan momenntivarren mutta eikö tässäkin stemmin pituudellakin pitäisi olla väliä tai jos on säädettävä stemmi pystyssä niin senkinhän pitäisi vaikuttaa. Siis mitä teen pitääkö minun nyt pätkiä tuota putkea lyhyemmäksi vai mitä?
Jos ei halua putkea katkoa, mutta tahtoo stemmiä alemmas, niin osan holkeista voi siirtää stemmin alta stemmin yläpuolelle. Tosin moni taitaa tuossa tapauksessa katkaista putkea, kun sopiva stemmin korkeus on löytynyt.
Tosiaan 30mm spasereita saa olla vaan stemmin alla. Katkaise vaikka rautasahalla ja jätä sen verran pitkäks ,että saat stemmin yläpyolelle vielä spaserin.
Esim: jätät 2-3mm stemmin yläpuolelle putkee ja siihen sit viiden millin spaseri ja ohjainlaakerin korkki kiinni. Tai jos sulla on vaan 10mm spasereita niin jätä vaikka 7mm yläpuolelle ja sit laitat 10 millin spacerin sinne.
Sahauksen suoruus ei niin nöpönuukaa kunhan ei millitolkulla heitä. Rautaviilalla voi tasoittaa loput. Tietenkin jos on putkileikkurit niin sit nilllä.
Edit: Ohjaamon korkeutta voit säätää sit nousevilla stemmeillä ja riser tangoilla ,ohjainlaakereilla yms.
Editin Edit: Muista laskee TARKASTI miten paljon katkaiset. Just eilen luin ulkomaanfoorumeilta tapauksesta joka oli unohtanut laskea stemmin mukaan ja sahannut putken liian lyhyeksi. Se tulee sit jo kalliiks.
Mikäs CCDB Airin kanssa on homman nimi silmien sisähalkaisijan kanssa? Kuulin huhuu, että niitä ois kahta eri kokoa ja iskarin sarjanumeron alku toimis määrittävänä asiana? TF Tunedin sivuilta taas voi lukea, että halkaisija olis 16.0mm siinä missä muissa iskareissa se on yleensä 12.7mm? Eli käytännössä CCDB Airiin ei käy Enduron neulalaakerikitit eikä kaupan hyllystä löytyvät offset redut? Eli joutuu käyttää CC:n omia mount kitteja, joista tosin löytyy myös neulalaakeri-versio, mutta jos offset-reduja haluu, niin pitää teettää kustomoidut versiot?
Eikö Markus sorvaile offsetreduja itse, eli ei pitäisi olla ongelmia? Ja irkkukaveri (en nyt jaksa googlettaa linkkiä) joka offsetreduja tekee sorvaa varmasti ilman lisähintaa mittojen mukaan.
TF Tunedin 16mm:n mitta on vanhemman CCDB:n, ei Airin. Tuoreemmissa coileissa silmä taas sama kun Airissa, 14,7mm.
Onko noita kumpaakaan tehty 15mm vakiosilmäkoolla, on mullekin mysteeri.
15mm silmä + normaalipusla = 12,7mm. Coilin 16mm + cc:n ylikokopusla = 12,7mm. Airin 14,7mm + alikokopusla = 12,7mm.
Enduron neulalaakeripesä on 15mm eli ei istu kumpaakaan.
Mites helppo rokkarin lyrik r 2011 on huoltaa? Olisi sopivasti irti ja voisi tehdä syyshuollon ootellessa. Herkemmät öljyt sisään (?) nyt siis alk.p. Toinen kysymys koskisi tuota pidentämistä, pystyykö kotikonstein laittamaan tuon 160-170mm, tarttes vissiin jonkun osan? Ei siis oikeastaan kokemusta keulan avaamisista mutta olen saanut käsityksen että tämä karvalakki malli ei vaatisi insinööriä huoltoihin vs. foxit?
Nopealla haulla lähin Lyrik R 2011:ään soveltuva huolto-ohje taitaa olla tämä. Tuo näyttää vähän yleismaailmalliselta mutta vastaa varmasti aika pitkälti sitä mitä tarvitset. Sellainen juttu kannattaa muistaa että vuosihuolto ja vaimennusöljynvaihto ovat kaksi aika erilaista hommaa. Jos vaihtaa pelkät öljyt, riittää kun käy läpi tuon ohjeen sivulta 19 alkavat viisi ensimmäistä työvaihetta. Ja sitten kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Jos haluaa tarkistaa keulan kunnon sisältä (tiivisteet jne.) ja tarvittaessa vaihtaa niitä, menee aikaa paljon enemmän ja työvaiheiden määrä lisääntyy huomattavasti.
Ilmakeuloissa pidennys/lyhennys hoituu ottamalla sieltä ilmapuolen männän varresta spacerin pois tai lisäämällä sellaisen jos se puuttuu. Näistä jousikeuloista en osaa sanoa.
Lukkorengaspihtejä kannattaa ostaa keulaöljyn kanssa. Sekä puristavia että laajentavia ja suorilla sekä taitetuilla kärjillä. Tulevat tarpeeseen, vaikkei niitä huolto-ohjeessa aina mainittaisikaan.
Edit: Ainiin, vielä yksi juttu.
Vaikka tuo linkittämäni vm. 2010 -huolto-ohje varmasti vastaa 2011-keulaa riittävällä tavalla, vaimennusöljymäärät voivat vaihdella eri vuosimallien keulojen välillä huomattavasti. Yhtenä esimerkkinä oma Rebani jossa suositeltu vaimennusöljymäärä oli vuosimallissa 2011 123ml mutta vuosimallissa 2012 106ml. Ihmetys oli aikamoinen kun huolsin 2012 keulan vuoden 2011 ohjeen perusteella ja keulan joustomatkasta hävisi noin puolet. Googletuksella selvisi etten ollut ainoa ja nuo kannattaa varmistaa kahteen kertaan. No, eihän se lopulta ollut sen kummempi homma kuin vaimentimen ruuvaaminen irti ja öljymäärän hienosäätö ruiskulla ja letkulla. Ensin 15ml pois -> vaimennus tuntui liian lineaariselta ja keulan sai pohjaamaan ilman paineita. Sitten 5ml takaisin -> rakenteellisesta joustomatkasta käytössä n. 95% ja tuntuu paikallaan pumppaillessa juuri sopivan progressiiviselta.
Vanhat öljyt olisi tietysti voinut kaataa johonkin mitalliseen astiaan, olisi nähnyt heti mitä tuli otettua pois.
Keula on siis ilmatoiminen, taitaapi olla se solo air. Taidan tyytyä oljyjen vaihtoon jos ei näytä (jos jostain muka jotain näkisi) pahalta. Mistäs noita spacereita kannattaa tiedustella, jotta tulisi heti ekalla kerralla oikeat?
Kun olet pidentämässä, kaipaamasi spacerit ovat jo valmiiksi siellä keulan ilmamännän varressa. Ottamalla spacerit pois liikealue kasvaa. Ja tietysti riippuu sitten siitä keulasta minkälaisia spacereita siellä on ja minkälaisen muutoksen niitä poistamalla/lisäämällä saa aikaan. Tyypillisesti spaceri on paksuudeltaan 20mm -> 20mm muutos keulan pituuteen.
Tuon lyrikin täydelliseen purkamiseen tarvitsee 5mm kuusiokolon, pihdit sisäpuoliselle lukkorenkaille, vasaran ja 24mm hylsyn. Se mitä sille kannattaa tehdä on suorittaa alajalkojen putsaus ja voiteluöljyjen vaihto(lower leg removal jne. sramin ohjeista). Stefoihin kannattaa laittaa jotain liukasta tarkoitukseen tehtyä rasvaa ni tulee smoothi.
R-mallissa ei ole siellä vaimennuspuolella kuin pelkkä paluuvaimennusruoto mikä sisältää yhden o-renkaan, tuskin on tarvetta vaihtaa. Ohuempaa öljyä en laittaisi, sillä tuo pelkkä paluuvaimennusruoto ei muutenkaan takaa keulaan tarpeeksi tukea.
Keulan pidennys 170 milliseksi onnistuu kätevästi siinä samalla kun on alajalat irti. Jousipuolen liukuputkesta lukkorengas irti ja ruodon ympäriltä semmoinen musta spaceri pois ja takas kasaan.
... ja kasatessa laitat sen lukkorenkaan samoin päin,kuin se oli aluperin.Lukkorengas ei ole symmetrinen poikkileikkaukseltaan,ei ehkä pysy paikallaan jos asennetaan väärinpäin.
kannattaako 120-150mm 32mm Talasta käydä vaihtaa 160mm 36mm putkella olevaan foxin keulaan? Eli onko eroa kuinka isosti?
suositeltava keula tuohon intenseen on 140-160mm ja nyt tosiaan siinä 120-150 joustava 32 talas. Rymisteltyä sillä tulee minkä kantti kestää.. =) Intensen sivujen mukaan 140mm keulalla kulma olisi 69 ja 160mm keulalla 67.5
Tuli tuossa mietittyä kun tuo on 1,5" kaulaputkella ja suurin osa markkinoilla olevista on tapered, taikka 1 1/8" putkella, niin joutuu vissiin tuon ohjainlaakerinkin vaihtaa sitten? Eli jos vaihdan tapered keulan, vaihdan vaikka tämmöisen http://www.rczbikeshop.com/finland/p...1-8-black.html
Tosin sitten jäisi kaikki stemmit ym. Ylimääräiseksi. Eli onko tuossa mun keulassa koko matkalta se 1,5" vai onko sekin jonkun maailman tapered? Tyhmiä kysymyksiä satelee ihan urakalla nyt, mutta antaa mennä.
Näköjään nuo kaikki 36:set on 20mm Qr:llä eli menisi keskiökin etukiekosta vaihtoon? Nykyinen on 15mm Qr. 34 foxeja kyllä löytyis 15mm:llä.
Jos haluut pidemmän ja tulevamman keulan niin onko se oltava juuri fox. Rokkarin lyrikkejä on 15mm akseleilla.
Ohjailaakereista vastaamisen jätän osaavimmille.
EDIT: kyllä sulla kaulaputki on ihan normi 1 1/8 ,mutta keula on tehty alhaalta 1.5 ohjainklaakeriin sopivaks.
sulla on siis intensessä 1.5 tuuman emäputki ,mikä on hyvä kun siihen sopii kaikki keulat. ohjainlaakeria joudut tosiaan vaihtamaan jos 1.5 keulaa ,et löydä.
Ei tarvii stemmejä vaihtaa.