Heitetään vielä musta hevonen kehiin. Canyon Torgue. Uskomatonta osaa kiinni tuohon hintaan ja painaakin vaan 14,5kg
http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=2575
Kysymys kuuluukin. Onko tuo enää millään lailla normimaastossa poljettava.
Printable View
Heitetään vielä musta hevonen kehiin. Canyon Torgue. Uskomatonta osaa kiinni tuohon hintaan ja painaakin vaan 14,5kg
http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=2575
Kysymys kuuluukin. Onko tuo enää millään lailla normimaastossa poljettava.
Eikös tuota Syklopaatin ongelmaa kannattaisi lähteä lievittämään sillä pyörähuollon S-Works Endurolla.
Itse olen ajatellut tuota Banshee Runea. Moinen kapistus löytyisi Puolanmaalta http://26bikes.com/parts/frames/rune suht sopivaan hintaan. Tiedustelin sähköpostitse mikä voisi olla offseason viimeinen hinta.
Arveluttaa tuon Rune rungon kohdalla onko 150mm Talas ulkopuolisilla laakereilla liian lyhyt. Onko näkemystä k.o. asiasta?
Katsellaan mitä vastailevat.
Ja onko itseasiassa kenelläkään kokemuksia kyseisestä puljusta?
Jotenkin vierastan kurapyörää jossa takaiskari on tuollaisessa paikassa kuin Cube Frizzissä...epäilen että kun se saa rapaa riittävästi niin tiivareita kuluu ja vuodot ovat mahdollisia ??
Alppien kuivan kesän rinteillä tuo tuskin on ongelma, mutta meikäläisessä syysmetsän rapakossa tilanne ei välttämättä ole sama?
Lisäksi hissitolpan löytäminen voi olla vaikeaa Cuben 34.9mm mitalle, jos sellaisen joskus haluaa. Kenties jotain väliholkkeja on olemassa ?
Tuota Torque olen kanssa katsellut sillä silmällä. Luulen että se sopisi ajoihini paremmin kuin nykyinen n.150mm keulasta ja 130mm perästä joustava kikotin. Ajotapa taitaa olla "enemmän vauhtia ja uskallusta kuin taitoa". :D
Tuota 7.0 mallia olen katsellut. Siinä on Hammerschmidt ja hurjan kokoiset renkaat ja silti paino on 15,10kg, eli paino ei varmaankaan ole kovinkaan järjetön kevyemmillä renkailla ja kiekoilla. Noille läskeille olisi sitten käyttöä hissiajelussa.
EDIT:
Katsoin että nuo Drift 2.1 kiekot 33mm (660g) vanteella painavat 2530g joten kai nuo 29mm (570g) vanteellakin ovat luokkaa +2300g. Eli 14kg voisi varmaan onnistua ihan järkevälläkin rengastuksella.
Eiköhän noista löydy ratkaisu ongelmiin:
http://www.chainreactioncycles.com/M...?ModelID=45278
http://www.chainreactioncycles.com/M...?ModelID=43709
Mites nuo Talakset pelittelee nykään? Vanhassa vehkeessä oli Talas ja päädyin uudessa "ei Talas" versioon, jostain olin kerännyt ymmärrystä, että Talakset eivät ole ihan yhtä herkkiä. Muutenkin taisi keula olla kuitenkin aina pisimmällä joustomatkalla. Canjonissa ei tainnut olla vaihtoehtoa tolle keulalle ?
Olen huomannnut että nykyään melkein kaikissa 160mm joustavissa missä se on foxi( useissa varsinkin yli 2000e) on talas malli. Miksi ei voi laittaa sitä float mallia tai jotain muuta. No nehän on suunntattu keskieurooppaan ja alpeille missä auttaa se lasku...
Juu. 7.0:ssa ois float keula eikä talas ja se ois hyvä.
Paha vaan että se on 170mm kun muissa malleissa kaula sama kun perän jousto 180mm. Tuossa jyrässä tosin saattas tarvitakkin sitä talasta ,että pääsis mäkee ylös.
Voi olla hervoton notkumaan tuo perä.
8.0:ssa ois kiekkoina hipohipo mavic crossmax sx ja ne kiinnostas.
Kyllä tässä alkaa vaihtoehdot pikkuhiljaa rajaantua pitempijoustoisten puolelle. Enduro evossa ei oo kun 160mm takana ,mutta se tasottaa että siinä on vieteri molemmissa päissä. Ilmavehkeistä ainakin keulilla sais olla enemmän kun 160mm.
Minkähän laisenkeulan Orange alpine imasee.? Jos taakse laittas elka stagen niin se vois olla ihan jees peli myös.
Kärkivaihtoehdot tähänmennessä:
-Enduro evo
-Canyon torgue
Pivot firebird (ehkä liian kallis)
-Mondraker zenith
Eikös noita ole mahdollisuus tilata eri keuloilla, itse ainakin omaa pyörääni tilatessa oli mahdollisuus vaikuttaa siihen että millä keulalla sen ottaa. Oma valintani päätyi float R:n ja sitten siihen simmitys ja tuunaus fillariosassa. Itse päädyin tosiaan siihen alpineen ja odottelen pyörää kun pikkulapsi joulua :D
Alpinen keulasuositus on 160 valmistajan mukaan, jossakin kuvissa nähnyt 180mm keulalla varustettuna. Seuraavana vaihtoehtona ois tuo patriot joka imasis keulan siitä 180 mm aina 200mm triplecrowniin asti.
Canyonien osiin ei voi vaikuttaa. Ehkä takapakan ja stemmin saisi vaihdettua..
Tuosta Torquen 170mm keulasta tuli mieleen että voihan sen tutkituttaa fillariosan Markuksella jos sen sentin vaikka saisi irti, tai vaihtoehtoisesti miettiä perään eri ratkaisua.
Itse kyllä tykkään siitä että perä on lyhyemmällä ja jäykemmällä joustolla. Se saattaa johtua nuoruuden lumi-/rullalautailuharrastuksista joissa korkealtakin tasaiselle hyppäämiseen on tottunut. Onneksi on koko talvi aikaa speksata. :)
Eikä vain nokkakulmaa. Kandee huomioida että monissa tämän hetken muotipyörissä on myös matalat keskiöt. Jos ajelis vaikka Uudessa Seelannissa tuo olisi bonusta, mutta ainakin pääkaunkiseudun enduropoluilla on välillä kiva polkeakin.
Toki tuo on myös tekniikkalaji.
Täytyy tunnustaa oma tietämättömyyteni siitä koska keskiö on matala ja koska korkea. Bikeradar kertoo asian olevan niin, että 13" molemmin puolin ollaan matalalla ja 14" kantturoissa voidaan puhua korkeasta
http://www.bikeradar.com/feature/art...-height-11948/ .
Bansheen taulukoiden mukaan Runen kulmat 150mm Talaksella (a-c 520,9) ja Crank Brothersin Sage fr laakerilla (n. 10mm.) tulisi olemaan noin HA 68 ja SA 72. Keskiön korkeus k.o. kokoonpanolla 13,7 tuumaa, noin 347mm. Kulmat sekä BB korkeus kuulostaa omaan silmään olevan ihan ok ajoon jossa poljetaan mäen päälle ja fillari tulisi kuitenkin suurimman osan ajasta olemaan lenkkikäytössä. Toisaalta pitää muistaa oma jo kerran tunnustettu tietämättömyys.
Syy miksi Rune kovasti kiinnostaa on nykyisen keulan 1.5 tuuman kaulaputki. Muutoin jos olisi 1,1/8 keppi kyseessä, niin tod. näk. havittelisin Spitfirea.
Ajeleminen on monesti hyvinkin röykkyistä täällä Kuopion suunnalla, mutta ongelmana on myös nuo suht rapsakat nousut, joihin fillarin tulisi myös olla soveltuva.
Miltäs nuo lukemat raadin mielestä kuulostaa?
@janihoo: 347mm on melko keskivertokorkeus 6" AM-pyörään, kaipa. Nokalle 68 on aavistuksen jyrkkä; röykkyisemmät tasamaapolutkin menee mukavammin, kun loiva keula ottaa kivet ja juuret vastaan leppoisasti. 72 asteen satulakulma on musta ok, sais ehkä olla asteen jyrkempikin. Yhteenvetona ihan suhteellisen toimivat mitat trailiajoon, mutta alamäessä mua kyllä hirvittäis tuo keulakulma.
Ootko harkinnut Nukeproofin Megaa?
http://www.chainreactioncycles.com/M...?ModelID=75355
Joo Nukeproof kävi harkinnassa myös. Ei vain tunnu aiheuttavan samanlaisia tuntemuksia kuin Banshee, nyt siis mennään ihan tunnetasolla. Jotenkin on sellainen alitajuinen kuva siitä että nivusosastolla tuntuu ihan erilaiselta ajaa Bansheella kuin Nukeproofilla.
Se on mukavata että muutkin täällä kuopion suunnalla uusia pyöriä etsii. Melkoisen haasteen näemmä tuo maasto antaa pyörälle (ja ennen kaikkea ukolle). Saapahan ihmetellä porukassa.
Ei tarvitse hommata edes tuota linkitettyä neljänkympin lokaria, kun ostaa tarpeeksi leveän halpismuovilokarin, josta leikkaa sopivan palan, poraa pikku reiät ja ruuvaa kiinni valmiisiin rungon reikiin. Pultit ovat pullotelineiden kiinnityksessäkin käytettävää kamaa. Lokarin pätkä tulee siis takarenkaan ja iskarin väliin.
Mullon 170mm Lyrik vieterillä ja ohjainlaakerina Hope (ilmoitan stäkin takia, en kyllä muista paljon siinä on, mutta varmaan 10mm enemmän kuin zeeroustäkissä - tai sitten ei). Varmaan toimis vielä 180mm ja en tiedä onko A-C sama eri merkeissä ja malleissa. En vaihtais ehdoin tahdoin lyhempään keulaan kuin tuo nykyinen Lyrik, vaikka varmaan myös 160mm pärjää ihan hyvin.
Satutko muuten tietämään onko Alpinessa korkea vai matala? "+6" eli vissiin 6 milliä navan alle. Tai säkit mukaan ja sittenhän se on vähän enempi. No joka tapauksessa tuntuis olevan aika sopiva mulle.
Danks juminy.
Pistetään alpine korvantaakse.
Jos toi bb-korkeus ilmoitetaan plussa-milleinä niin se tavallisesti tarkoittaa et keskiön keskikohta on tuon verran napojen linjan
yläpuolella. En usko et oranki on poikkeus. Noissa ~160mm perästään joustavissa tuo on aika normi lukema, matalampia löytyy mut
niin löytyy korkeempiakin. Muutama milli tuossa sinne/tänne ei kesää tee; ajossa havaittavaan keskiönkorkeuteen kun vaikuttaa
se kaulan (sägillinen) mitta ja se millaisen takaiskarin sattuu runkoon istuttamaan - heissäkin on isoja eroja siinä mihin se käytännön
sägi sattuu asettumaan.
Jep, ja jouston määräkin vaikuttaa. En nyt muista paljonko tässä Uzzissa on keskiön korkeus, mutta dropouttien keskiasennossa 170mm keulalla ja zero-stack keskiöllä oli aika mahdotonta kampien kolinaa kivikossa tai sivuttain viittävillä kallioilla.
Vaihdoin keulan ilmapatruunan kierrejouseen ja tilanne parani huomattavasti. Sitten huomasin että iskarin jousen pitäisi olla vähän pehmeämpi jonka jälkeen taas paheni hieman... Nyt vaihdoin ohjainlaakeriin jossa korkeampi stack height ja tilasin 11mm paksut polkimet, veikkaan että korjaa ongelmat, katotaan milloin joutaa testailemaan.
165 millin kammet autto mulla kummasti kampien kolinaan Uzzilla :) setuppi on siis: 160 mm keula, 10 mm stack height; dropoutit loivimmillaan ja sagia iskarissa ainakin kesällä oli reilusti (olen vähän laihtunut edellisestä mittauksesta, joten nyt en tiedä)
Eniten toki taisi olla vaikutusta, sillä kun oppi ajamaan pitkäjoustosella ja rytmittämään polkemista paremmin.
Juu, mullon 10mm suositusta pidempi keula, mutta vastineeksi softijousi ja ajomassa joku 90kg jos riittääkään. En kyllä tiedä mitä noi vaatteet painaa. Sopiva se korkeus on, ajattelin lähinnä, että miten se mahtais vertautua, mutta lienee tasapaksua sarjaa siis.
PaH, kerros ccdb:n omistaneena sopiiko siihen jokku helposti ja edukkaasti soursattavat teräsvieterit. Pitäis kokeilla nelisatasta, mutta kun on niin hyvä tekosyy tässä kun ei yhtään jaksa ettiä. Toi orkkiskin raapinu iskarin runkoa sopivasti, vähän kuraa väliin, niin alakaa aina kihnuttaa. Eipä se ole kyllä sen enempää häirinnyt, muttei yhtään tiukempaa viiti heittää.
En ole kyllä vieläkään koskenut niihin pelottaviin säätöihinkään, hehheh. Näinköhän tulee koskaan koskettuakaan. Lyrikissäkin on niitä nupeja ja ovat saaneet olla aika rauhassa...
Ja lentää toisesta korvasta ulos. Luin Orangen sivuilta ,että takuut raukee jos 180mm keulan laittaa.
Luultavasti sama koskee 170 millistä.
http://www.orangebikes.co.uk/support/faqs/
Joo, hirvee jyrä eikä silti tuon vertaa luottoa valmistajalla. 160mm on tosiaan maksimi takuun kannalta ellei ole 2012 muuttunut. Tuskin on. On niitä lisäksi varmasti keveempiäkin suurinpiirtein vastaavia.
Sulla lie jo se malli jossa kullitetun sylinterin päällä on valmiina sellainen plastiikki suoja? Jos ei oo, niin hommaa +40mm sisähalkaisijalla
olevaa kuristesukkaa ja laita sellainen siihen kierreosan päälle. Tein tuo itsekin aikanaan, kun totesin kivenkappaleen kiilautuneen väliin
ja hanganneen kierrettä sileeks.
Noita käypiä teräsvietereitä löytys kokeiluun multakin (350/400/450), mut ne on mitaltaan tohon lasten malliin eli 200mm:een joten
pidempiaikaiseks ratkaisuks noista ei oo - vieterin pituudessa on ~sentin ero. Mut jos testata haluat niin laita yv.
Toikkalasta löytyy Manitoun vietereitä, ne passaa. Tönärillä ku kattoo sisämitan, niin 36,1 - 36,3mm:t raapii ja vasta +36,5mm on huoleton.
No mitäs jos tiedustelisit vaikka sieltä fillariosasta? sekä myynnin että venytyksen suhteen. :D
Ei tuota 10mm eroa juurikaan huomaa ajossa ellei oikeasti samalla hae jotain muuta (järeämpää keulaa, korkeampaa keskiötä, loivempaa ohjainkulmaa jne). Sägin jälkeen ero jää todella pieneksi (7mm), ja ajossa voi olla vielä vähemmän kun painoa ohjaustangolla. Monessa keulassa jää tuplasti tuo määrä joustoa käyttämättä kun muuttuvat loppua kohden progressiivisiksi, ja toisaalta yhtä ison tai isomman eron saa ottamalla ohjainlaakerin jossa korkeampi stack height (jos oikeasti haluaa nostaa keulaa).
Eilisellä kuralenkillä tuli ahaa-elämys, kun mulla oli alla lainattu satulatolppa, jossa on setbäkkiä parisen senttiä. Tämähän mm. loiventaa satulakulmaa. Sepäs tuntuikin hankalalta, siis ajaminen loiventuneella kulmalla, ja myös kauempana stongasta roikkuminen oli pelottavaa. Helpottaa (toivottavasti) seuraavan rungon valintaa, kun satulakulmatoive rajaa muutamia muuten varteenotettavia vaihtoehtoja käypien ulkopuolelle. Ja Nukeproofin Mega näyttää taas houkuttelevammalta.
Se myös muuttaa takaiskarin toimintaa paljon kun paino siirtyy enemmän sen päälle, kompensoitko mitenkään? Takaiskari on mulla ollut syy pysyä suorassa tolpassa muutaman testin jälkeen.
En kompensoinut. Mutta siis tuntui siltä, kuin olisi asennon puolesta ollut jonkin polkuauton tms. puikoissa, ei niinkään maastopyörän :D
Jokainen runko ja jokainen kuski on aina spekiaalikeissi ja tuon ohjaamon, ajoasennon ja optimaalisen paikan fillarin päällä
joutuu jokainen rakentamaan mieleisekseen. Mut jos mulla tuon mieleisyyden aikaansaamiseksi tarttee just xx mm pitkän
stemmin, just parahultaisella kulmalla olevan tangon ja vielä takakenon tolpan, niin mikäpä siinä. Jos iskari ei taivu tuohon
(sägi kasvaa, keskiö putoo eikä seuraavaks jäykempi vieteri muuten kelpaa ja low-speed kompressio syö pintaherkkyyden tms)
niin sit iskari vaihdetaan tai viritetään sellaiseks et taipuu.
Jep, mutta tuo voi johtua siitä että sägi kasvaa jonka vuoksi olet takakenossa. Se aiheuttaa satulalta polkiessa myös keulan jäykistymisen kun sillä on vähemmän painoa.
Molemmat noi saa kompensoitua, siis ei keulakulman pitäisi muuttua miksikään kun iskarit säätää kohdalleen.
Sen sijaan vaimennusta saattaisi tarvita enemmän takaiskarille kun siihen kohdistuvat voimat kasvavat.
Nyt ei tarvii enää pähkäillä. Otin sen joka tuntui parhaalle vaihtoehdolle ilman kompromisseja. Eli tämän.....:D
http://s7d5.scene7.com/is/image/Spec...9886?$Display$
Enduro Expert Evo http://www.specialized.com/fi/en/bc/SBCProduct.jsp?spid=62193&scid=1100&scname=Mountai n
Siinähän onkin kaikki tarvittavat herkut ja vähintäänkin riittävästi joustoa. Eikä se rumakaan ole. :)