Alkujaan tämän lähetti
kuovipolku
On varmasti totta jollain tasolla. Ja siitähän on erilaisia kansanuskomuksia mitkä paikat on erityisesti syytä pitää lämpiminä.
Isoäidit tietävät että kun pää ja kädet ovat lämpimät ja jalat kuivat, ei tule kylmä muuallekaan. Japanilaiset ovat sitä mieltä että riittää kun vatsa on hyvin suojattu kylmältä. Jotkut ovat vuorenvarmoja siitä että lämpö karkaa pahiten kaulan, ranteiden ja nilkkojen kautta jos niitä ei ole kunnolla suojattu, mutta muuten voi olla vaikka takki auki ja paljaspäin.
Toiset tietävät että liikuntapukeutumisessa on tärkeää vain se on että iho pysyy kuivana eikä viima pääse tunkemaan läpi, keho kyllä huolehtii lämmöntuotosta myös käsien ja jalkojen osalta.
Ja sitten on vielä niitä jotka ovat sitä mieltä että kaiken aa ja oo on totuttelu kylmään ja verenkierron parantaminen sitä kautta. Joko esimerkiksi avantouinnin, kylmien suihkujen tai käsien ja jalkojen kylmään veteen upottamisen avulla - tai sitä kautta ettei ilmojen kylmetessä ja pakkasten tullessa ole heti lisäämässä lämmintä ylle ja siirtymässä talvikenkiin lämmittimineen vaan kestää aluksi urheasti pientä palelua.
Mä olen yrittänyt kohdallani yhdistää parhaat palat näistä viisauksista, mutta olen tullut myös siihen tulokseen (1) ettei mikään niistä päde kaikkien kohdalle, (2) ettei minkään ongelmallisen paikan lämpimänä pitämiseen ei yhtään auta se että muualla (tai jossain muussa kehonosassa) on liikaa päällä, ja (3) että palelemisen alkusyy on usein hikoilu liian lämpimän varustuksen vuoksi.
Eli en ole mitään järisyttävää enkä uutta keksinyt. Mutta jos kenkiin ei mahdu kaksia pohjallisia ja kaksia sukkia ja jos varpaita ei mahdu heiluttelemaan, on ihan turha tulla mulle selittämään että jotkut talvikengät eivät toimi tai riitä:rolleyes: Eikä se ajotuntumaa tai tehonsiirtoa pilaa, jos varpaiden ja kengänkärjen väliin jää milli ilmaa toisin kuin ehkä on laita kesäkengissä:cool: