https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...f22568beba.jpg
https://www.smbc-comics.com/comic/two-weeks
Printable View
Riippuu tietysti mitä laskee turhakkeeksi mutta teknologia teollisuus internetteineen ja tietoverkkoineen on yksi suurimmista energian käyttäjistä. Tämä taas on nykyaikana sidoksissa ihan kaikkeen joten alan alasajaminen lopettaa internetin viihdekäyttön lisäksi ruuan tuontantoa, globaalia toimitusverkkoa joka turhakkeiden lisäksi kuljettaa mm energiaa ja lääkkeitä yms.
Kiina on tällä hetkellä maailman suurin lääkkeiden raaka-aineiden tuottaja. Aina kun puhutaan globaalista kaupasta ajatellaan jotain parranpäristimiä mutta liikkuu siellä kaupassa aika paljon tarpeellistakin.
Näinhän se menee:
”Vakava häiriö” – datakeskukset uhkaavat kaataa EU-valtion sähköverkon | Tivi
Tuon lisäksi kun niitä patteriautoja on kohta huimat määrät niin saatetaan olla ongelmissa, jos ydinvoimaa ei aleta hetipian rakentamaan rutkasti lisää.
Tässäpä oiva ratkaisu patteripulmaan?:D
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?63185-Autoilun-tulevaisuus-vol-2&p=3117601#post3117601
^ftp:llä siirtävät sähköä Suomesta Irlantiin. Vanha kikka. Tai mounttaavat NFS:n yli ja käyttävät suoraan.
Lievää offaria.
Mutta tietääkö kukaan sivustoa tai blogeja missä käsitellään ulkoiluharrastuksia ympäristön ja luonnonvarojen kulutuksen kannalta? Että samaa takkia ja kypärää voi käyttää maantiellä ja metsässä. Tai jopa hiihtääkin voi sama takki päällä.
Sellainen markkinavoimien vastavoima. :)
^ Hui, justhan mää hokasin, että mähän olen eko, kun käytän samaa takkia juostessa ja pyöräillessä.
Maailma on pelastunut.
Mä käytän samaa takkia pyoräillessä, hiihtäessä ja juostessa! Onko tämä sitä hyvesignalointia? (ei kerrota kenellekään, että mulla on kaksi samanlaista takkia). Lisäksi ajan samalla fillarilla maantietä ja grääääveliä saman lenkin aikana. (ei taaskaan kerrota, että mulla on noin 3 fillaria, joilla voi tehdä tämän saman asian). Kyllä harrastukset ovat ympäristorasitteita ellei onnistu ihan normi arkivarusteilla.
Aika paljon meille harrastajille tyrkytetään lajispesifiä kampetta. Joka lajiin ja säähän pitäisi olla omat kengät, kypärät takit etc. Ja varsinkin tämä uusin malli on istuvampi, hengittävämpi ja kaikinpuolin parempi kuin se viime vuotinen takki.
Ja tämä sama loitsu vielä sitten hiihtoon, retkeilyyn ja muihin ulkoilmalajeihin.
Ei tällä maailma pelastu, koska Kiina. Mutta onpahan oma arkikin helpompaa kun joka kaappi ei tursua kamaa.
Ps. Pitää tunnustaa että kyllä minullakin oli 10-15 vuotta sitten vaatetta ja roinaa joka lajiin. Koska piti olla vakavasti otettava harrastaja. Mutta sitten tympäännyin siihen rompe-määrään, ja nyt varusteita on ehkä kolmasosa entisestä.
Käytän samoja kamoja monessa touhussa. Missä mitalini?
Tärkeämpää kai on että käyttää niitä kamppeita joita on hankkinut mahdollisimman pitkään. Tai jos ei voi koska tarvitsee tai haluaa uuden, pitää huolen että vanha saa uuden käyttäjän jonka ei sitten tarvitse hankkia uutta.
Toiseksi tärkeintä voisi tietysti olla luonnonmateriaalien ja kulutusta kestävien materiaalien valinta.
Se kuinka monta vaatekappaletta kaapista harrastuskäyttöön eri lajeja varten löytyy tulee sitten vasta kolmantena.
PS Mun on helppo kehua itseäni: kymmenen vuotta vanhoja kamppeita on tallella ja yhä käytössä, talviajotakki ja -housut kelpaavat hiihtolenkeillekin eikä minulla ole oikeastaan yhtään sellaista vaatetta jonka olisin ostanut ihan vain varalle tai jota en käyttäisi kuin ehkä kerran kaudessa. Lisäksi kenkiä, ajopaitoja ja lyhyitä ajohousujakin olen hankkinut käytettyinä - eli "pre-owned" kuten amerikkalaiset keksivät asian ilmaista.
Hokasin, että mun maantiekengät on 7-v ikäiset, mutta samalla myos tajusin, että mulla on eri monot (ja polkimet) maastoon ja maantielle. Eihän tällaisella kumitossu-ukolla ole oikeesti tarvetta erikoiskamoihin. Vanhin hiihtotakki on kai 13-v, toimii ja tulee käytettyä edelleen. Sen lisäksi on tietty kolme muuta saman asian ajavaa rotsia ja muutama lähes samanlainen rotsi.
Heh, minäkin saunon, nukun ja teen etätöitä samoissa vaatteissa! Mullekin palkinto.
^ No noi kaikki mä teen ilman vaatteita!
Olenko minä siis porukan ainut ketä harmittaa alan yritysten into luoda keinotekoisia tarpeita? Että maastokengällä ”ei voi” ajaa gravelia ja niin edelleen.
^ puhumattakaan että maastopyörällä voisi ajaa gravelia…
Näissä kommenteissa paistaa läpi syvä ideologinen paatos ja markkinatalousviha. Markkinataloudessa yritykset, jotka yrittävät luoda keinotekoisia tarpeita, eivät kovin pitkälle menesty. Sen sijaan yritykset, jotka pyrkivät löytämään käyttökelpoisia ratkaisuja tässä tapauksessa esimerkiksi valmisteita, joita voi käyttää useassa lajissa, tulevat jatkossa menestymään. Tuotteista tulee entistä parempia kuin useammat alkavat näitä kehittämään. Kuluttajalla tulee myös olla vastuunsa, eikä ostaa näitä huonolaatuisia halpatuotteita. Tällöin nämä tuottajat putoavat pelistä.
Raportoin sut moderaattoreille. Kaikenlaisia se leipä elättää...että gravelia maasturilla...jumankauta.
Allekirjoittanut ei jaksa olla kovin optimistinen markkinatalouden itsekorjaavuuden suhteen. Vaikka tällä voorumilla porukka hyvin tietää, että pyoräilyä voi kätevästi harjoitella sisätiloissa vaikka älytrainerilla, niin markkinatalouden maailmassa Peloton myy enemmän pelkästään sisäpyoräilyyn sopivaa rautaa pyoräilyä muuten harrastamattomille kuin kaikki trainerivalmistajat diilaavat trainereita yhteensä. Pelotonilla on joku 2,5 miljoonaa maksavaa asiakasta...$39/kk/nuppi (ok on siellä juoksumattodorkiakin joukossa)
^Lisäksi sähköä ei suinkaan tuoda Suomeen maan rajojen ulkopuolelta. Myöskään sähkömarkkinoilla kova kysyntä ei nosta hintoja, koska näillä markkinoilla on rajaton kapasiteetti tuottaa sähköä.
Irlantiin ei siis viedä sähköä samoilta sähkömarkkinoilta kuin Suomeen? Jos energiasta on pulaa, ja joku käyttää sitä paljon ja on valmis maksamaan siitä kovaa hintaa, niin muut eivät jää ilman?
^tuo on kyllä melkoinen lahja ymmärtää aina tahallaan väärin nuo kirjoitukset ja vängätä oman mielen mukaan [emoji1]
Keskustelu alkoi lehtijutusta jossa Irlannilla kerrottiin olevan ehkä lähitulevaisuudessa sähkön kanssa ongelmia koska se on niin suosittu kohde datakeskuksille. Tästä sitten vedettiin suora linja siihen että sähkö tulee loppumaan Suomesta sähköautojen myötä. Näillä kahdella asialla ei ole mitään yhteyttä eikä Suomesta ole sähkö loppumassa. Jos yhtäkkiä taikaiskulla kaikkki henkilöautot muuttuisivat ladattaviksi, sähkönkulutus nousisi n. 2007 tasolle. Silloinkin muistaakseni sähköverkko kesti ihan hyvin.
Toki ydinvoimaa tulisi minunkin mielestäni rakentaa lisää mutta Irlannissa niin ei tulla tekemään.
Olet asian ytimessä. Kuluttaminen eli valmistuksesta, logistiikasta yms. yms. syntyvät päästöt on iso osa ongelmaa. Ei se ratkea sillä, että me kaikki kulutetaan lisää ja ostetaan uudet hienot sähköautot, vaikka lobbarit näin haluaa antaa ymmärtää.
En itse ole vähiten syyllinen, mutta ihan samaa mieltä sun kanssa, että nykyään pitää olla hirveästi romua. Itse olen pyrkinyt vähentämään enkä enää tartu jokaiseen tarjoukseen mitä netissä näkyy, kuten monet täällä vaan ostan laadukasta ja käytän niitä pitkään sekä harkitsen oikeasti tarvinko jotain.
Onhan se näinkin mutta harvassa taitaa olla tälläkin palstalla yhden pyörän taktiikalla ajavat vaikka oikeasti harrastaja pärjää helposti yhdellä kappaleella per väline.
Romun määrää voisin vähentää helpostikin mutta korona aika on osoittanut että jos matkailusta joutuisi tinkimään että mihinkään ei saa mennä kuin omalla lihasvoimalla niin se olisi jo kovempi paikka.
Itse ostelin ennen fillarit ja niiden osat sekä harrastus välineet käytettynä jos suinkin löytyi, mutta nykyään tulee ostettua uutta kun käytetyn tuotteen hinta on uuteen nähden liian korkea.
Just katselin pojalle lumilautaa, mutta hyviä käytettyjä ei ole tarjolla. Oli pakko ostaa uusi.
Ja sitten kun jossain kritisoi tätä kulutusjuhlaa, niin vaihtoehdoksi tarjotaan jotain 40-luvun korpiseudun elintasoa. Mikä on aika lapsellinen ehdotus, ei tässä nyt siihen asti tarvi mennä...
Ei se kuluttamisen vähentäminen tarkoita, että lopetetaan kuluttaminen kokonaan, kuten muutama näytti taas ymmärtävän.
Kunhan elää itse niinkuin opettaa.
Jos vaatii jotain askeesitason elämistä muilta, on hyvä näyttää esimerkkiä.