Tällä videolla Neon downhill drive toiminto tuleekin selväksi. Vähän ajattelinkin että inertiaan liittyvä toiminto.
https://www.youtube.com/watch?v=BrwQHAk_yDY
Printable View
Tällä videolla Neon downhill drive toiminto tuleekin selväksi. Vähän ajattelinkin että inertiaan liittyvä toiminto.
https://www.youtube.com/watch?v=BrwQHAk_yDY
Kyllä mun mielestä toi itsekseen pyörivä vauhtipyörä on ainakin Neo 2T:ssä ihan hyvin toteutettu. Vauhtipyörän kierrosnopeus kasvaa alamäen jyrkkyyttä/nopeutta vastaavasti ja vapaarattaan rallatus tuo realistisuutta mukaan. Ja jos kesken jyrkän alamäen alkaa polkemaan jossain +50 kmh -vauhdissa, niin joutuu kampia pyörittämään pitkälti toistasataa olevalla kadenssilla ihan niin kuin oikeassakin elämässä jos haluaa saada tehoa mukaan.
Edit. Näin se siis toimii ainakin Tacxin omia videoita ajaessa. Zwiftiä en ole ajanut, kun se pelimäisyys ei kiinnosta.
Tämä olikin aiemmin tarkoituksena, mutta silloin ei ollut saatavilla ja sittemmin into vähän laantui. Katsoin nytkin, mutta saatavuus aika heikkoa. Neo olisi ehkä järkevin, mutta ei saatavilla. Kallis toki sekin ja ilmeisesti jonkin verran vaatisi vielä kehittämistä sekin.
Jep. Odotan kyllä kovasti simupyöriä. Siis että kallistelut joka suuntaan olisi toteutettu kiinteästi pyörässä. Tuollainen jos ja kun joskus tulee, niin ostos on melkein pakollinen videotykin kaveriksi.
Mä odotan sitä, että tulis noi videot VR-laseille. Lähtis samantien hankintaan.
VR-lasit, kallistukset...
Kohta ei kai ulkona edes ajeta.
Eipähän jää rekan alle![emoji1787]
Edit offaria:
Viime lenkillä olisin kyllä ottanut mieluummin virtuaalisesti tilanteen kun sen yhden idiootin oli pakko lähteä mutkassa rekasta ohi vaikka varmasti näki kaukaa että mä tulen pyörällä vastaan. Kapealla tiellä.
Se oli niitä hetkiä jossa ymmärsi kuinka nopeasti ja kivuttomasti se loppu tulee kun sopivasti osuu kohdalle.
Pieni virheliike tältä autoilevalta kusipäältä tai horjahdus minulta, olisin jo pimeydessä.
Sent from my iPhone 11 Pro Max using Tapatalk
Kieltämättä pelkkä sisällä ajelu tulisi halvemmaksi kun ei tarvitsisi ostaa tehomittareita, hiilarikiekkoja ja mitään muutakaan hifistely osia. Tulisi jollain halvemmalla fillarilla toimeen kun kukaan ei ole näkemässä [emoji3]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Traineri haudataan syvälle kaappiin heti kevään tullessa. Olisi vaan siistiä saada laitteet niin mukavaksi, että 3h setit menisi mukavasti talvella sisällä. Tämä vaatisi vähän enemmän realisimia. Luulen, että ainakin tuo kiikkulauta tulee trainerin alle rakennettua.
Kiitos järjen äänestä! Mieluummin ilman, kuin Hillman. Hyvää ja kallista hankintaa en ole katunut koskaan, halpaa ja huonoa useasti... Jostain syystä vain taas meinasin unohtaa tämän opin. Eli Kickr tai Neo 2T tilaukseen. Myykös täällä kotimaassa (Suomi) muut kuin verkkokauppa.com Tacxia? Vai uskaltaisiko tuon tilata ulkomailta (takuuasiat lähinnä mielessä).
Omani ostin xxl
Oma Neo2T tuli viime syksynä Saldenilta, oli loppu joka puolelta muualta. Niillä vissiin suhteet kunnossa tehtaaseen..?
Kävin tekemässä puolen tunnin koeajoa trainerilla ja yritin ftp-testiäkin tehdä, ja otan sanoja takaisin tässä;
kun hetken ajaa, vaihtelee ja tarkkailee niin ei se Shimanon kanssa toiminta ihan niin smoothia ole.
Olen suunnitellut Elite Suiton hankkimista. Tietääkö joku, sopiiko Focuksen R.A.T. -läpiakselilla oleva pyörä sellaisenaan tuon kanssa yhteen? Vai pitääkö akselissa olla kierteet, eli joutuuko hommaamaan esim tällaisen: https://www.bike24.com/p2278760.html
Hei kiitos tiedosta! Täytynee laittaa tilaukseen siis..
Harkitsen vakavasti älytrainerin hankintaa, kiikarissa ovat lähinnä Tacx Neo 2T ja Elite Direto XR vaikka eri hintaluokassa ovatkin. Suosituksia ja käyttökokemuksia otan mieluusti vastaan, tämän ketjun viestit viimeisen kahden vuoden ajalta olen toki lukenut.
Ajoalustana palvelee Ridley Crosswind Campagnolo Centaur 2x10 vaihteistolla, muita olemassa olevia varusteita ovat 42" televisio, iPad ja Garmin Fenix 5. Mitä muuta tarvitsen kuin Campagnolon vapaarattaan ja rataspakan?
Mä kun en näistä mitään ymmärrä; näyttääkö noi Eliten antamat teholukemat yhtään todenmukaisilta? Vai veteleekö hatusta?
Tunnin ajo siis trainerilla aamulla.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...a98722af28.jpg
Kun en ole ajanut kanssasi eikä ole muutakaan vertailukohtaa (kisamenestys, ajajan paino tms), on tietenkin aika mahdoton sanoa mitään faktapohjaista.
Mutulla mennään siis. Kyllähän nuo ovat keskenään linjassa ja sellaisissa suuruusluokissa mitä (ymmärtääkseni) tuoreehko pyöräilynharrastaja pystyy tuottamaan. Ainoastaan FTP ihmetyttää. 326 wattia tunnissa on varsin paljon. Onko se mitattu jollain testillä vai onko softa laskenut sen?
No nyt näyttää järkevältä, mitä suht vähän treenanneella on. Eli enimmäis 20min keskivoima 172w ja keskisyke 139.
Tuon perusteella arvioisin tosiaan ftp:n olevan jossain 220-280w haarukassa.
Jotain varmaan teit väärin siinä ftp testissä.
Poista garminista se ajo, mistä tuli tuo utopistinen ftp lukema.
Sen jälkeen ajat vain 20min all-outtina ja saat garminiin uuden lukeman.
No korjataan senverran aluksi että olen tuoreehko maantiepyöräilyharrastaja. :)
Pyöräillyt olen kai sen 30vuotta, viimeiset 10-15v aktiivisemmin. Maastoajoa, enduroa, paksupyöräilyä.
Juoksun Vo2Max 53. Toki sekin Garminilla mitattu.
Mutta joo, ei mun aiempaa harrastelua voi kyllä treenaamiseksi sanoa, hupipohjaista nautiskelua.
Eli vähän treenannut, kyllä.
Pituutta 173, painoa 73kg.
FTP on tosiaan varmaan puutaheinää, mitattu yhdellä Garminin testillä+samaisella Elitellä äskettäin. Perustuu siis Eliten watteihin.
No mulla garmini näyttää 75 vomax, eikä ftp nouse silti yli kolmesadan. Tietty en usko noista lukemista kumpaakaan.
Posti toi Wahoo Kickrin maanantaina ja kolme lenkkiä olen sillä ehtinyt ajamaan tähän mennessä. Sen olen ainakin huomannut, että tehojen tuottaminen sisällä on erilaista kuin ulkona, enkä tunnu millään jaksavan ajaa niitä watteja, mitä maantiellä menee. Kokeilin ajaa siten, että Zwift näytti trainerin lukemia ja Garmin samaan aikaan Assioman polkimien lukemia. Pientä eroa näissä oli siten, että Assioman mittaama keskiteho oli muutaman watin suurempi, mutta ero ulkona ajettuihin lenkkeihin oli selvästi isompi. Nyt olen pyöritellyt noin tunnin aamulenkit 156 ja 161 W keskitehoilla, vaikka tuntuu, että polkee välillä ihan tosissaan. Ulkona 165 W keskitehoon joutuu ajamaan aika maltillisesti ja pk-lenkit olen polkenut 175-185 W tehoilla. Trainerilla yli 200 W alkaa tuntua jo aika raskaalta hetkellisestikin, mutta ulkona ajoin toissa lauantaina kiihtyvän 3 h lenkin 209 W keskiteholla. Vaikka ottaisi useamman watin virhemarginaalin mittarien välille, niin silti ero ei vielä selity. Onko vaan tottumuksesta kiinni? Hämääkö ulkona ilmavirran viilentävä vaikutus yms. niin paljon, että ajaminen sisällä vaan tuntuu erilaiselta?
^Huomasin tänään Elitellä saman; ajoin hyvin tuttua tallennettua reittiä ja oli kyllä virtuaalisesti paljon raskaampi kuin oikeasti.
tässä artikkelia maantie ja traineri tehojen eroista
https://thesufferfest.com/blogs/training-resources/understanding-the-difference-between-indoor-and-outdoor-power-numbers
ja vähän tieteelisempi selitys
http://www.muscleoxygentraining.com/...logic-and.html
https://www.youtube.com/watch?v=wX8zhOrsOpg
^ Tässä on kuvattu myös perusteet, miksi hankin Realplaten trainerin alle. Ja riittävä löysyys palloissa! Toki vielä on ennenaikaista sanoa, tasaako teho/rpe -suhdetta sisä vs ulkopyöräilyssä.
Se vaihtelee trainerin ja kuskien välillä. Tuuletukset ja kuskin lämmittelyt ennen vetoja tarttee olla kanssa kunnossa. Ilman wattimittaria brillen on nyt ainakin ihan turha tehdä arvioita. Muutenkaan tuosta ei kannata välittää. Trainerilla ajaa traineriwateilla ja ulkona ulko, jos eroja on. Mulla ei ole.
Hilpeää, että Sufferfestin artikkelin mukaan ulkona tehot olisi korkeammat. Sen sijaan Zwiftin käyttäjien kesken on jaettu kokemusta, että ulkona tulee matalammat tehot. Itse näin syiksi tähän olosuhteet: tienpinnassa paljon epätasaisuutta, tuuli vaikuttaa, pieniä jarrutuksia paljon, kroppaa ja pyörän käyttäytymistä pitää huomioida jne. Tempoajossa tilanne tasaantuu, mutta esim. vauhdikkaissa lenkeissä eroa on kymmeniä prosentteja. Ulkona kisatilanteissa olen kuitenkin päässyt jokseenkin samaan kuin Zwiftissä sekä keskitehon että painotettujen tehojen suhteen. Ehkä osa on siis korvien välissä.
Minä en ole kokenut tuota ongelmana, kunhan en koita ajaa ulkona sisäwattien tai sisällä ulkowattien mukaan.
Tämä ei riipu tehonmittaustavasta, sillä sisälläkin minulla on usein samat Assioma-polkimet (joiden ero Direto-traineriin on sekin alle 1 %).
Aiheeseen hyvin löyhästi liittyen; kokemuksia kuinka pelaa Garminin takuu Suomessa jos laite on ostettu ulkomailta?
Vai asioidaanko myyjäliikkeen kanssa?
Lähinnä mietin Vectoreita, Suomen hinnat kun on lähinnä hilpeitä.
Toimii kuin junan vessa. Rekisteröit vectorit connectissa ja garminia ei kiinnosta ostopaikka tai kuitti ollenkaan. Takuut pelanneet ongelmitta wigglen arpajaisissa voitettujen vectoreiden kanssa.
Kun saat polkimet, niin tarkasta tuleeko mukana uusimmat patterikotelot ja pohjat. Noiden kanssa ei ole ollut ainakaan minulla mitään ongelmia.
Ei noissa mikään pistä erityisesti silmään paitsi tuo ftp lukema 326w.
Kokeile ajaa nyt aluksi vaikka 20min. max tehoilla ja kato mihin pääset.
Löysinkin juttua noista isommista paristoista:
https://www.youtube.com/watch?v=3F8Pt44iO0Q
Saatan vielä odottaa myöhempää syksyä/talvea näiden Vectorien hankinnassa. Jos vielä vähän edukkaammin sais. :rolleyes:
Samaa mieltä. Itse olen pohtinut, josko isommat tehot sisällä johtuisivat siitä, että sisällä voi keskittyä vain ja ainoastaan polkemiseen, eikä tarvitse murehtia omasta tai muiden turvallisuudesta. Ulkona taas tienpinta ja mutkat, liikenne, risteävät tiet, muut tien käyttäjät, ajolinjat jne. vaikuttaa pakostakin tehontuottoon laskevasti.