Syksyksi alle butseri T9 eteen ja Eliminator T7 taakse.
Lähetetty minun LE2113 laitteesta Tapatalkilla
Printable View
Syksyksi alle butseri T9 eteen ja Eliminator T7 taakse.
Lähetetty minun LE2113 laitteesta Tapatalkilla
Alkoi lähipolun märimmät kohdat olemaan sellaista mutavelliä että tähän asti aivan virheettömästi toiminut Magic Mary alkoi lipsumaan. Oliskohan Hutchinson DZO tai Spessun Hillbilly Grid Trail huomattavasti parempi?
Olen päätymässä Schwalben Eddy Current enska kumeihin. vanhat kummiloiset on kooltaan 2,5”, mutta Eddyä saa 27,5 2,6” tai 2,8”. Tuon 2,6 ajattelin laittaa taakse, ettei mene liian leveäksi tuo enska täpärin takanakki? Mutta entä etunen? Saa 29 tuumaisena 2,4 tai 2,6tuumaisena. Ajattelin että oisko syksyisillä/lumisilla poluilla tuo 2,4” etunen parempi?
Pyörä on 160/150 joustolla…
Minun komemuksen mukaan valkkaan ainakin lumelle niin leveä, kun mahtuu. Syksypehmeelläkin tykkään isommasta kantaa ja muovautuu paremmin alustaa(voi ajaa matalammilla paineilla). Toki jossain parkin bermeissä taipuukin helpommin, mutta en normi metsä ajossa ainakaan koe leveämpää huonompana.
Pehmeälle alustalle isompaa rengasta, 2.6 menee oikein hyvin paitsi parkkiajo erikseen, monella valmistajalla vielä kumet alimittaisia. Täällä Butcher T9/Eliminator T7, takapään sivuttaispito ei saa kaikkia kehuja mutta perän irtoaminen ei niin haittaa. T9 taas pitää hyvin, mutta sen laittaminen taakse tappaa kaiken etenemisen lihasvoimalla liikkuessa. Ja toisaalta se syksyn hauskuusmomemtti tulee siitä perän elämisestä.
T9 Eliminaattori on kyllä aika raskaasti rullaava poljettavaan pyörään, toisaalta T7 tuntui hiukkasen liian liukkaalta seokselta ainakin muilla Spessun malleilla.
Onhan tuo T9 Butcher jo edessäkin semmoinen hidastin, et miettii kyl 2 kertaa laittaako lenkkipyörään alle tappamaan vauhtia vai ajeleeko reippaammin luistellen jollain muulla. T9 Butherkin on tullut kokeiltua molemmissa päissä ja sen perusteella en T9 seoksista kumia laittas taakse, kuin hissi tai sähköpyörään.
Muutama lenkki takana uudella Nobby Nicillä (Super Trail, Soft) eikä mitään valittamista. Hyvin pitää kaikkiin suuntiin ja rullaa takakumina ihan kivasti. Kuvio on itse asiassa aika samanlainen kuin edessä olevassa Magic Maryssa, nappulat ovat vain aavistuksen pienemmät.
^^Mun viimeiset kokemukset on Michelin Wild am2 ja Minion dhf maxxterra, molemmat 2.6", niin noihin verrattuna en oo huomannut merkittävää vaikutusta T9 butcherista edessä. Eilen 19 km otsikon kelissä n +5 asteessa ja toimii erinomaisesti. Pehmeän seoksen Hanssi toimii myös hyvin takana. Toki se välillä luistelee, mutta mitään raskaampaa en ottais taakse poljettavaksi. Paineita laskin nyt märälle 16.5 / 19 psi. Sen verran tulee varottua että ei tuntunut lyövän läpi. Edestä voisi ehkä hieman nostaa, alkaa olla aika tahmea siirtymillä.
Nyt kun on enemmän tullut hissipyöräilyä harrastettua, niin otin Hans Dampfit super gravity rungolla, kun edelliset oli super trail. Vaikka molemmat on Soft seoksella, niin vähän yllätyksenä noiden olkanappuloiden pehmeydessä oli merkittävä ero. Gravityssä nappulaa ei juurikaan peukalolla saa taivutettua, kun taas traileissä se on melkein kuin muovailu vahaa. Keskinappulat oli suunnilleen saman tuntuisia...
Näinköhän noi pitää lainkaan syksyn limajuurakossa, kun tuo trailikin tuppaa olemaan edessä vähän kimpoilevaa sorttia...
^
Itselleni vastaten. Hieman häviää pidossa super trailille märällä kalliolla ja limajuurakossa, mutta muuten on kyllä ominaisuuksiltaan parempi. Rullaa matalilla paineilla (15psi/17.5psi) ja huck norrisien kanssa paremmin, kaarrepito paljon parempi ja tukevamman rungon ansiosta ei mulju mutkissa.
Hieman pintakovat pienemmissä pateissa, mutta matalat paineet ja insertit ratkaisivat sen ongelman.
Pelkästään ketjun otsikon mukaisiin olosuhteisiin löytyy parempiakin vaihtoehtoja.
Kyllä oli liukasta tänään pyörän takapäässä. Dc-pyörän Forekaster on kyllä yllättävän pitämätön kostealla kalliolla. Onneksi edessä ollut Hanssi piti keulan sentään ajolinjalla. Mutta parit kallionousut piti jalkautua kohdissa joista olisin luullut pääseväni. Yksi sivulle vino alamäki myös yllätti kun takajarrua ei voinut paljoa hipaistakaan ilman, että takapyörä lähti sivulle. Etujarrulla siis paikoin laahaten, paikoin jarrut auki selvisin mäestä. Ns. oikeilla pitävillä renkailla ongelmia ei olis noissa kohdissa ollut. Mutta rullaavuutta koitetaan tässä pyörässä pitää yllä. Pitää vain muistaa ja tottua.
Jännä, että Forekaster tuntunut liukkaalta. Itsellä ollut tuossa xc-jäykkäperämaasturissa Forekaster 29x2.35 dual compound (en tiedä onko tuota vanhaa forekasteria edes saanut muissa kumiseoksissa?) molemmissa päissä, ja on kyllä ollut hiton hyvä pito oikeastaan ihan kaikkialla. On ajettu sateella märässä juurakossa ja kuivalla ja kovalla pinnallankin ja läpi talven, eikä menoa kyllä ainakaan renkaat ole hidastaneet yhtään. Talvella toki ajoittain on ollut haasteita sellaisissa olosuhteissa, missä vain nasta pitää, mutta muuten tamppautuneella lumipinalla on menty kovaa. Tosin kalliopinnalla ei ole tullut juuri ajeltua, kun ei täällä sellaisia kauheasti yleisimmille maastoreiteille osu kohdalle, joten siitä ei ole kokemusta. Mutta yleisvaikutelma noista renkaista on ollut hyvä, ja rullaavuuskin on ihmeen hyvä suhteessa kuinka pitävät nuo on olleet ja kuinka harva nappulakuvio noissa on. Kyllähän nuo melkoista surinaa pitää asvaltilla ajaessa, ettei ne nyt mitkään nopeat renkaat ole kovilla ja pitävillä pinnoilla, mutta siitähän ei tässä ketjussa olekaan puhe.
No tämä johtuu siitä, että mun vertailukohdat on pehmeimpiä seoksia Contin Kryptotalista, Baronista, Schwalben Magic Marysta, Big Bettystä ja Maxxis DhrII:sta ja Assegaista.
Onkohan tullut mitään uutta 29 2.8-3" koossa Max Grip tasoisella tarrakumilla mutta kevyehköllä rakenteella.
Ei taida olla kovin mainstreamia tuollainen kumi :rolleyes: Onko tuollaista joskus ollut joltain valmistajalta:seko:
^WTB rangeria sai joskus high grip (tjsp.) kumilla ja 3" leveänä 26 tuumaisena.
Pari kautta edessä pyärinyt Forekaster alkanyt selvästi muuttumaan liukkaammaksi kivikoissa. Nappuloissa ei näy mitään ihmeellistä kulumaan, mutta kumi varmaan alkaa korppuuntumaan.
Ehkä suomi-perspektiivi on tosi eri kuin muualla asuville? Tasaisia hiekka polkuja ajaville vanhatkin toimivat?
Joskus kun ajoin Uudessa Seelannissa paikalliset varoittivat, että ”tämä polku on sitten tosi kivikkoinen ja juurakkoinen”. Itä-Helsinkiin tottuneena ajoin sitten hermostuneena ja mietin koska ne alkavat… Ja sitten polku loppui.
Mitkäs ovat nyt hyvä kompromissi märkäpitoa ja rullaavuutta syksyn keleille? Mitä edullisempaa, niin sen parempi. Ajattelin laittaa ison tilauksen Saksaan menemään ja samalla voi tilata syksyn kumit. Nyt alla on pyörän mukana tulleet Maxxis Forekasterit, jotka ovat upeat ja monipuoliset renkaat kuivalla, mutta märällä lipsuu jonkun verran.
Aiemmin luottanut Maxxiksen Ardentteihin. Niillä pärjää 2.4" leveänä ja matalilla paineilla mielestäni hyvin ja rullaavatkin ihan kohtuullisesti. Niillä on ajettu jopa sorateillä ja asfaltilla pidempää lenkkiä. Tanwallina ovat myös törkeän nätin näköiset ja pari maksaa alle 60€. Tosin aika on ilmeisesti ajanut noista jo ohi :)
EDIT: Jos säästäisi, niin periaatteessa voisi heittää syksyllä vähemmän kuluneen Forekastin edestä taakse ja tilata joku järeämpi kumi eteen.
Nykyversio Nobby Nicistä Addix Softina ja Super Trail casingilla on itsellä toiminut mainiosti märän kauden takarenkaana ja rullaus on sitä luokkaa etten ole vaivautunut vaihtamaan 2.35 Forekastereita takaisin alle kesäkaudelle. Pikkuisen ehkä herkkä rengaspaineiden suhteen mutta muuta pahaa sanaa ei ole. Laittaisin huoletta eteenkin tarvittaessa.
Mulla oli viime kaudella Nobby Nic SuperTrail softina edessä ja takana ja hienosti toimi syksylläkin. Mielestäni tosi hyvin pystyy ennakoimaan renkaan käyttäytymistä liukkaammallakin kelillä. Nyt edessä sama NN ja takana Wicked Will SpeedGripillä.
Onko kokemusta Schwalben super race kyljistä? Kestääkö ne keskuspuiston kivikkoa?
Wicket will softina kiinnostelisi, muttei tuota saa jäykemmillä kyljillä.
Mulla on jäykkäperässä WW Speedgrip Super Ground 29"x2.4" takana, erittäin hyvä rengas ja kestaa mitä vaan jäykkäperällä uskaltaa ajaa keskuspuistossa. Mun mielestä kannattaa ehkä laittaa paksumpaa kylkeä märällä ajoon niin voi ajella matalemmillä paineilla, siis enemmin kun softimpaa rengasta...siis taakse...mulla on edessä Nobby Nic samoilla spekseillä ja täytyy kyllä sanoa että on hyvät yleisrenkaat. Toki syksyisin laitan 2.6" :set alle kun ei ole niin paljon muuta ajoa silla kun puhdasta maastoajoa ja vakio XR4:set toimii mukavasti märälläkin.
Juu, superground kestää kyllä.
Mieluusti laittaisi supergroundia softina. Tuota ei vaan wicket willissä ole tarjolla.
Ridemoressa olisi vaan ollut nuo softit super racet hyllyssä.
Kun tsiigailee noita XC kisoja missä ne ajelee näillä ohuilla renkailla pienillä paineilla niin kyllä ne varmaan kestää harrastuskäyttöäkin :D On siellä nykyään aika raakoja reittejä..
No joo. Ei kyllä pysty tinkimään kyljistä yhtään. Tänään mietin tuota sateella ajessa ja rengas on kyllä jatkuvaan pohjaamisen rajalla. Ralphille ei kärsi laittaa yli barin painetta taakse, muuten alkaa lipsuminen.
Ei voisi vähempää kiinnostaa hajonnut kylki joskus syksyn kylmillä sadelenkeillä.
Speedgrip pitää kyllä edessä sen verran hyvin, ettei ehkä mitään softia edes tarvitse. Wicket Will/Rocket Ron voisi olla vielä sellainen setti millä jaksaisi ajaa kuivallakin.
Super Race kyljillä oleva soft painaa tasan saman 830 g kuin Super Ground kyljillä oleva Speedgrip, eli tuskin tuo Super Race on millään paperikyljillä. Kokemusta ei ole kummastakaan.
https://www.schwalbe.com/en/Wicked-Will-11654329
Joo. Insertit on kyllä tarkoitus laittaa, kun vauhti alkaa nousemaan.
Yksi mitä nyt aloin miettimään, niin jos laittaisikin racing rayn myös taakse. Ei tuo kuvio ihan mahdottomalta näytä takarenkaanakaan.
Vetopito voi olla kyllä pehmeässä heikkoa. Rullaus taas varmasti aika priimaa. Pärjäisi samoilla renkailla.
Speksaaminen on kivaa.
^Tilaa multa Rimpact Original. On yksi ylimääräinen varastossa. Käytetty mutta halpa. Voin toimittaa tänään jonnekin Coolheadin lähistölle kun olen sinne SMG:n keikalle menossa.
Niin, maailmalla kuskit ajavat tasan sen yhden kisan rengassarjalla ja sitten ne viskataan roskiin. Taviskuski haluaisi kuitenkin renkaiden kestävän vähintään sen muutama sata kilsaa.
Itse ottaisin vertailuun myös esim. Spessun renkaat. Itse ajellut lähivuodet Fast Trackeilla märät kelit, mutta jos absoluuttista pitoa niille juurille halutaan niin sitten kannattaa katsella jotain muuta. Ardentit lienevät myös nykyään ihan pätevät renkaat, ainoastaan pulleat kyljet ottavat itseensä aika äkkiä kivistä.. Kompromissejahan nuo XC renkaat tuntuvat olevan, itse valitsen yleensä rullaavuden sen edelle, että voisi ajaa yhtään lipsumatta kaikki sivuttaiskaltevat juurakot..Tosin itse sen verran läski, ettei barin paineet tai alle tule kysymykseenkään läskipyörää lukuunottamatta