Tuli ostettua alesta Shimano XM9:t. Vaimo askarteli näihin sopivat alpakan villaiset sisätossut. Nyt tuntuu pysyvän varpaat hyvin lämpöisinä.
Printable View
Tuli ostettua alesta Shimano XM9:t. Vaimo askarteli näihin sopivat alpakan villaiset sisätossut. Nyt tuntuu pysyvän varpaat hyvin lämpöisinä.
Tuossa kuukkeloi
nut ja senttimitalla inasen vajaa 44 on mun jalan koko,Shimanon M87 Wide 44 on ohuella sukalla hyvin istuva, M88Wideen ,45, mahtuu hyvin Sealkinzin MTBsukat jotka sinällään hyvät mutta kaipaisin välikeleille Bontragerin OMWtossujen rinnallle toiset. Vauden Termaticit mulla on koossa 46 ja väljät ynnä karseen liukas pohja.
Tilasin Northwave Yetit sen kummemmin miettimättä koko 46, eli samat kuin Shimanon MW sarjalaiset, joissa ei omat jalat pysy lämpimänä ilman sähköpohjallisia tahi karvakengänpäällisiä. Raportoin kokemuksia erittäin herkkävapaisen näkökulmasta, jahka saan ne. Omat kylmenemiset alkaa jo +5C alapuolella.
https://www.bike24.com/p2107037.html
Noita Giron kenkiä aattelin liian pitkään, oli arpomani 45 koko lopussa.Tossa vieläs sekin että esikoiseni jalkaterä on vielä leveämpi ja korkeampi, iskä tässä koettaa hakea myös poikaa miettien kenkää.Nimenomaan rospuuttokeleille. vaikka tuota Bontragerin OMW:tä lehti vedenpitävänä mainostaa niinnen usko, vetoketju vuskaa. Olen koestanut ja kokenut.
Velogilla asiaa talvipopoista... https://www.youtube.com/watch?v=iBZGBRgtm4A
NW:n celcius articit ovat ainakin täysin vedenpitävät. Vesi pääsee sisään ainoastaan lahkeen kautta ja pysyy kengässä tosi hyvin pidempiäkin aikoja.
Kevään alennusmyynnistä täytyy hommata kuluneiden articcijen tilalle uudet X-crossit. Ainoa mikä vähän epäilyttää on pohjan jäykkyys. Ei ole ainkaan kuitua celciuksien tapaan.
Celcius Arcticit on ihan kivat välikelin kengät tuon veden pitävyyden ansiosta. Hemmetin liukkaat vaan, että jalkautuessa saa varoa.
Jep, sama paska täällä vaikka hiukan vanhempi malli NW Extreme. Muuten vielä ihan ehjät kengät ja boa irti pohjia myöten. Kuva: https://photos.app.goo.gl/SJnaJLdjxeTyis9z1
Ja mulla hajosi yhdet spiukin boa kopiot samalla tavalla. Ihan turha ostaa noita halppiksia. Raptorit nyt olivat minusta muutenkin laadultaan huonot.
Omasta mielestäni se NW:n vedettävä nauha on loistava talvikenkiin. En tosiaankaan kaipaa boa noihin.
Talvikengissä paksumpien sukkien kanssa NW:n vedettävä naru on tosi näppärä. Välikaudella ohuempien sukkien kanssa NW GTX:n Boa on tuntunut näppärältä. Ohuemmilla sukilla säätö on ehkä mukavampi olla vähän tarkempi ja kenkäkin voi olla kireämpi kuin oikeilla pakkasilla.
Vihdoin sain tällä viikolla Yetit vaihdettua 43 ->44 ja tänää pikku pakkasella oli ekaa kertaa jalassa lyhyellä työmatkalla. Äkkiseltään sanoisin, etteivät olekaa niin lämpimät kuin sovittaessa tuntuivat. Paksua sukkaa tarvii kyllä kaveriksi jos kylmemmässä ja pitempää lenkkiä lähtee ajamaan.
Vertailupohjana kesäkengät ja ohuet kengänsuojat niissä, että ehkä pieni pettymys on mutta katsotaa nyt, kunhan tulee kylmempiä kelejä.
Tuo narukiristys on kyllä kätevä, siitä plussaa.
^ Mulla oli toista kertaa eilen käytössä, eikä mulla ainakaan kylmä ollut, tosin eipä mua ole vielä noilla keleillä palellut SH-MW81:llä. Oletettavasti samat pakkaset kun sama paikkakunta. Mulla oli paksut pitkät sukat, jotka menee just polven alapuolelle.
Tykkään myös kun yetissä kun kenkä menee paljon korkeammalle, sekä housun lahje on paljon tiukemmin kengän päällä. Yeteillä käveleminen on paljon miellyttävämpää kuin shimanolla.
Mitä matskua oli sukat?
Uskoisin, että mikä tahansa talvikenkä hyötyyy paksummasta sukasta, jalkaterä on kuitenkin ihan passivinen poljettaessa, vs kävellessä. Ite tulen käyttämään Yetejä ohuen ja paksun merinosukka yhdistelmän kanssa ja kovemmilla keleillä sähkölämppäreillä. Muuta sukkalaatua en enää huoli, kuin merino. Jos sattuu hikoomaan jalka, ei tuu kylmä. En jaksa enää viilentyneiden varpaiden parin vuorokauden kipuiluja. Riittää että varpaat viilenevät sen pari astetta muusta ruumiista, niin alkaa seeverinmoinen jomotus ja vihlonta...
Itse palautin Yetit kun arvioin lämpöeristyksen riittämättömäksi varpaiden kohdalta. En ehtinyt niitä siis käyttää, mutta eristettä on hyvin vähän varpaiden yläpuolella. Tilalle hain OMW:t, mutta en ole niitä päässyt vielä testaamaan.
Ylläolevaan kommenttiin sukkien keskeisestä merkityksestä jalkojen lämpimyyden ylläpitämisessä on helppo yhtyä. Väittäisinpä että silloin kun alussa kengät tuntuvat lämpimiltä mutta jonkun (hetkeä pitemmän) ajan kuluttua jalkoja alkaa paleltaa on lähes aina syynä se että jalat ovat hionneet ja sukat kostuneet.
Merinovillaisetkin sukat toimivat paremmin silloin kun kengät eivät ole liian lämpimät tai sukat liian paksut, mutta ne sentään pitävät lämpöä jonkin verran kosteinakin.
Muistutetaan lisäksi siitä niksistä että jos ja kun kengissä on tilaa, jalkateränkärkeen voi laittaa lisäeristeeksi sopivasta aluminifoliomateriaalista tehdyn "varpaiden lämmittimen" samaan tapaan kuin maantiepuolella laitetaan kesäkenkien kärkeen "toe warmerit".
Itse etsiskelin samaa tietoa. Ilmeisesti ei ole. Sen sijaan MBR on tyypännyt ko. popot. Vaikuttaisi siltä, että nuo on nollakelin kurakengät, ei niinkään talvikengät:
"when the temperature fell below zero, our toes began to get chilly"
http://www.mbr.co.uk/reviews/shoes/m...-sl-pro-thermo
Toki jos oikeesti pakkasta talveksi tulis niin helppo homma. Bontragerin OMW:t on hyvät 45koossa mun 28cm pitkään ja leveään jalkaan, mitattuna ohuella sukalla, istuu hyvin ja tilaa huopasyylinkeihin.
Tulin juuri Yeti koelenkiltä. Itellä Shimanon MW talvikengät +5C pitkillä lenkeillä en pärjää ilman sähkölämppäreitä tai Miastoren vuorellisia kengänpäällisiä. Nyt Yeteihin laitoin varuiksi sähköpohjalliset. En tarvinnut niitä. Kenkä toimi sellaisenaan. Lupaava talvi edessä. Suosittelen sähköpohjallisia, niillä on nykyinen setuppi helppo saada lämpimämmäksi juuri varpaiden alueelta, jos ei kenkä toisensa jälkeen lämmitä tarpeeksi. Yksi lädattava kohde tosin lisää, mutta tässä se on melkein pakko, jos haluaa pyöräillä. Uskon, että Yetissä tulen kanssa tarvitsemaan sähköpohjallisia, kun aletaan olla tuolla -10C tuntumassa.
Tässä tämä kenkäspeksailun lyhyt oppimäärä. Poistun lepäämään, huomenna lisää kilsoja ;)
Tulipa haettua Oulun XXL:stä viimeiset Yeti 42 kokoiset talvikengät. 159 noista joutui kärsimään ja varmaan muut ovat saaneet halvemmallakin, mutta jää kovasti alle nettitarjousten edelleen. Normaalisti kuljen 41 poppoilla, mutta näissä on nyt sopivasti väljyyttä paksummallekin sukalle. Edeltävästi kävin kokeileen Bontragerin OMW talvikenkää. Sisäkengän irroitettavuus plussaa ja melko kevyet, mutta painoi oikean kokoisena kiusallisesti jalkaterän ulkoreunaa kantapään edestä.
Osaako joku selittää mitä varten Yetissä on pieni lenkura etuosassa - vai puuttuuko mun pöksyistä joku koukkuviritys. Kantapään kohdalla oleva keltainen hain evän tarkoitus lienee estää lahjetta tippumasta alemmas?
Oma arvaukseni tuolle lenkille,siinä etuosan päällä,on kiinnityspiste säärystimelle.Tää nyt kuiteski vaa arvaus ...
oiskohan esim. tuolla ;https://varuste.net/Säärystimet?_tr=2090 mieleisiä ?
Varustelekan säärystimet on hyvät. Vetoketjullisista tykkään enemmän. Molempia on ollut käytössä
https://www.varusteleka.fi/fi/produc...ylijaama/57644
Sent from my LG-H815 using Tapatalk
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/...it-2000031080/
Biltsun säärystimet. En sitten tiedä toimivuutta. Jonkinsortin vedenkestävyyttä huomattavissa.
Tuli sitten täydennettyä kenkävarastoa uusilla välikelin Jagpanthreilla kun ne North Waven Extremet meni hajalle. Aika tukevat ja mukavat ovat ja valmistajan lupaama -3 C pitänee kutinsa, koska tänään oli -1 C eikä tullut edes allkavaa viileyttä meikäläisen herkästi paleleviin jalkoihin 3 h läskeilyn aikana. Extremet oli silti ehkä sopivammat täydentämään kesäkenkien ja talvikenkien väliin jäävää aukkoa, koska nää pitkävartiset jää aika kauas kesäkengistä ja Wölvhammereita voi käyttää jo nollakelistä kylmempään. Vertailukuvia: https://photos.app.goo.gl/tarpMI0s8VO7E1uF2
Jepjep, siinä vaihees kun kengät saapui varastolle vaihtoa varten, niin oli koot jälleen kuulemma loppunut. Loppuviimein käteen jäi vain alkuperäisten liian pienien Yetien rahojen palautus. Pitänee vissiin Laken, 45NRTH tai Bontragerin kalliimman pään kengät laittaa kun tarve tulee, niin säästyy säätämiseltä...