Alpinan kisakengät on kyllä hyviä, mutta voi olla myös liian "karu" jos Matukkakin siltä tuntu, ei oo pahaa sanottaa noista Alpinoista.
Eipä taida muut monovalmistajia enää SNS:ää käyttää, kun Salomon ja One Way.
Printable View
Olin ostavinani Salomon Profil Classic siteet, mutta sainkin Salomon Pilot classic siteet. Käynkö vaihtamassa. Minulla on Pilot Classic monot.
Pilot classic siteiden toimivuutta näyttää Juoksijan foorumilla haukuttavan.
[QUOTE=hannupulkkinen;1945323]Olin ostavinani Salomon Profil Classic siteet, mutta sainkin Salomon Pilot classic siteet. Käynkö vaihtamassa. Minulla on Pilot Classic monot.
Pilot classic siteiden toimivuutta näyttää Juoksijan foorumilla haukuttavan.[/
Käy vaihtamassa, toimivuus on huono, Salomon taisi jossain vaiheessa vaihdella niitä takuisiin. Salomon Propulse on kuulemma hyvä, tää oli pikagallupin tulos.
En tiedä onko jo tiedossa, mutta Profil-siteiseen saa menemään myös Pilot-monot, jos on valmis puukottamaan taaemman raudan mentävän kolon muoviprofiiliin. Uudemmissa profil-siteissä on ura valmiina oikeassa kohdassa. Saattaisi lisätä valikoimaa mistä hakea sopivaa, jos ei tarvitse sulkea pilot-classic monoja pois vaihtoehdoista.
Komppia perinteisten pilotien huonouteen, tietyillä keleillä se takaremmi kerää lunta ja jäätyy ja se paakku jää sitten pyörimään monon alle. Takuuseen olisi kai tosiaan mennyt mutta itse ratkaisin ongelman ottamalla ne takaremmit pois. Vähän on jotenkin oudot hiihtää mutta eipä se kauheasti omissa vauhdeissa haittaa. Pilotin mono menee ainakin itsellä ilman kikkailuja vanhaan profilin? siteeseen.
^Olet oikeassa, profil equipeen menee pilot mono, mutta vanhempaan profil automaattisiteeseen ("turistimalli") ei. Uudemmissa on ura oikeassa kohdassa ja pilot mono sopii.
Tiedossa oli että Pilot-monon käyttö on mahdollista mutta ei välttämättä onnistu ilman Profil-siteen keltaisen fleksipalan viritystä (veitsellä vuollen) ja toimivuus voi sittenkin vaihdella ilmeisesti kenkämallista riippuen.
Nykyiset Profil-monot ovat näköjään järjestään touringmonoja; kolmas kaupoista löytyvä merkki on "TECNOpro" eli kai joku Intersportin oma halpatuotemerkki.
Täytynee tutkailla tilannetta ja joko (a) ostaa hyvät Pilot-monot ja pyytää kauppiaalta valmiiksi vuollut palat + takuu toimivuudesta, tai (b) ostaa kelvolliset Profil-monot, sillä kyllähän touringmonoillakin hiihtää (ja - let's face it - eihän minun hiihdollani ole kovin paljon kilpahiihdon kanssa tekemistä).
PS Fortesportilta saisi ysiysillä Salomon Escape 9 Profilit.
On ne kilpamonot kyllä niin paljon mukavammat jalkaan, että itse ainakin suosittelen niitä. Muutama vuosi sitten ostin Salomonin S-labit ne kai on ja talven hiihdettyäni kokeilin vanhoja ihan kelvollisia monoja niin lähinnä ihmettelin kuinka ne ovat voineet tuntua hyviltä. Kilpamonot ovat kyllä vähän kylmemmät mutta itse olen pärjännyt sinne -15- -20 asteeseen asti, mononsuojilla sitten 5-10 astetta lisää.
Hain tänään sukset voitelusta paikallisesta hiihdon erikoisliikkeestä Mikkelissä. Sukset oli uunissa ja alipainelootassa. Voitelu oli tehty kaiken taiteen sääntöjen mukaan, mutta hinta oli 50 ekee??!! Viime kaudella sama homma hoitui 30 eurolla. Onko hintataso muilla paikkakunnilla samantapainen?
Käyttääkö moni hiihdossa sähkörukkasia ? jouduin lopettaan tänään hiihdon 1 km jälkeen kun näpit paleltui vaikka oli villatumppu ja rukkanen päällä:seko:
Tossa menee se vartti, kunnes rupeaa veri kiertämään ja sitten lämpö riittää. Ainakin mulla.
Kylmällä (alle -20C) en pidä suksia tai sauvoja hanskoissa kun siirryn ladulle tai sieltä pois. Itsellä ranne on aika kriittinen, jos se on suojattu heikosti niin näpitkin saattaa valittaa. Ihmisen hyötysuhde on onneksi niin huono että lämmöntuottoa on helppo lisätä liikkumalla rivakammin.
Saako parilla satasella toimivat monot, sukset ja siteet sekä tietysti sauvat 120-kiloiselle.
Tulee olemaan vaikeaa löytää riittävän jäykät sukset, jotka vielä toimii. Jostain haijaalta tai vastaavasta paikasta, missä on paljon suksia saattaa tuurilla löytyä sopiva pari. Suksia ostaessa ei kannata ostaa huonoa, niillä ei oo mukava hiihtää. Uusien suksien + monojen osto minullakin edessä, mut alle 600€ ei näköjään kunnollisia saa.
Eiliseesä lähdössä oli varmaan virhe kun jouduin ottaan tumput 5 sec ajaksi vois just ennen lähtöö ja sormet veti umpijäähän hirveessä pakkasessa eikä enään mitään tehtävissä vaikka kuinka ois heilunut:seko:
Viime talvena näpit meni yhtenä hiihtokertana tunnin jälkeen umpijäähän vaikka oli heiluttu aika lailla mutta sillä kertaa auttoi hiihtäjä toverin tumput jotka vaihdettiin lennosta....
Hannuksen kuntoradalla joku veti lasta pulkassa... ylämäki haarakäyntiä juosten. Cool.
Mielestäni kannattaa sijoittaa enemmän esim. halpis-sauvat notkuvat jo tasamaalla tuolla massalla. Jos lähiseudulta löytyy Haijaa/Kallesport/Carilainen tai vastaava asiantuntijaliike niin suosittelen.
Vaikeaa on. Ite sain viime vuonna ok luistelukamat "halvalla" eli sukset siteineen 130e (fischer sc skatecut) ja salomon active skate 8 monot 70e. Sauvat vielä päälle ja ne taisi maksaa jotain 80e. Sauvoja saa halvemmallakin, mutta toi mun setti lienee halvimmasta päästä kamoja, joilla voi oikeasti hiihtääkin. Olivat edellisen vuoden ylijäämää ja aleprossa luokkaa 60. Tässä vaiheessa kautta vaikea löytää mitään alekamoja. Noilla viime kauden hiihdettyäni (n. 500km) ostin viime viikolla sukset vähän reilulla kolmellasadalla...
Hiihdin kuokkimalla 5 km en paleltunut mutta kyllä oli vaatetta kaksinkertanen määrä kuin pyörällä lähtiessä ajaan...
Ihan yleisesti. Sama se on hiihtokamoissa kuin pyörissäkin, on sekä markettitavaraa, sellaista, joilla on mukava harrastaa ja sitten kisa- yms. kamat. Junnuna kisaa hiihtäneenä en kohta nelikymppisenä tätinäkään suostu hiihtämään kuin kisakamoilla, ei niitä tosin tarvitse kovin usein uusia. Jos hiihtotaitoa ja intoa löytyy, niin kannattaa katsoa edellisen vuoden kisasuksia ja ostaa kunnon sauvat.
Isoille heeboille ei noista halvoista ole. Ovat liian letkuja. Itsekin painan hiihtovarusteissa sata kiloa ja kun hain tänä syksynä uusia suksia niin ei riittävän jäykkiä meinannut löytyä mistään.
Rossignolin kakkosluokan suksista sitten löytyi hyvä pari. Pelkillä suksilla hintaa oli pari hunttia.
Jos pertsan suksia ostat niin paino- pituus on tärkeää. Mitä lyempipainavampi on sitä vaikeampaa on oikean jäykkäisiä suksia löytää.
Itse itselleni vastaten, vein ykkös-sukseni hiottavaksi,oikaistavaksi ja kuvioitavaksi Jsporttiin Elon viereen. Todella hyvää ja asiantuntevaa palvelua sain ja ennen kaikkea sukset olivat todella hyvät huollon jälkeen. Suosittelen lämpimästi Jsportia ja jatkossakin tulen käyttämään heidän palvelujaan. Moni ei varmaan edes tiedä kys. hiihdon erikoisliikettä, kun se ei ole ollut toiminnassa vielä edes vuottakaan.
http://www.jsport.fi/
On siellä ainakin asian tunetmusta Vankan juhan tunnen ja tiedän kyvyt
Onko pertsa urpojen juttu ja luistelu kovisten hommaa? Mistä kannattaa katsella suksia pääkaupunkiseudulla? En ole koskaan hiihtänyt kuin lapsena pakotettuna ja armeijassa täyspakkauksella. Missä menee sellainen sweetspot suksiparin hinnassa, sillai vähän niinkuin perus maantiepyörä Aksiumeilla ja 105 voimansiirrolla? Monot varmaan sitten oman maun ja jalan mukaan...