Ompa hiano. http://www.vvdrienerlo.nl/smileys/25.gif
Printable View
Ompa hiano. http://www.vvdrienerlo.nl/smileys/25.gif
Kuinka monella on Li-Ion tai Li-Po akut käytössä? Näitä akkujahan haukutaan huonosta kylmän kestosta, eli kuinka ovat pelittäneet pakkaskeleillä? Omassa viritelmässä on vain systeemi joka varoittaa alhaisesta kennojännitteestä (Li-Ion, 3.1 V /kenno) ja kokemusta kylmässä käytöstä ei vielä ole.
Jos pakkasta on kunnolla kyykähtääkö kennojen jännite jo alkumetreillä siinä määrin että sireenit alkaa huutaa? Tietysti kokeilemalla tuo selviää :D
http://photo.pinkbike.com/photo/1178...pic1178868.jpg
Tässä tee-se-itse 20w/12v, projektille kertyi hintaa 4€ (polttimo).
Loput osat romuista ja akut 2x3Ah NiMh+ laturi kaverilta (takuupalautuksia) sähkökorjaamolta.
Paloaika reilu tunti/akku 15 asteen pakkasessa, ei kovin kaunis mutta toimii.:D
Tuli tehtyä muutama akkupaketti TobiShopista tilatuista videokamera akuista: 4S2P ja 2S1P. Minkäänmoisia suojapiirejä ei ole käytössä, led ohjaimena Taskledin BFlex, jossa saa määritettyä matalan jännitteen varoituksen.
Ongelmana onkin kennojen epätasainen jännitteen lasku, vaikka kennot on ladattu balancerilla 0.01 V tarkkuudella samaan jännitteeseen, purkuvaiheessa jännitteen lasku on hyvin epätasaista, etenkin pikkuakuissa. Kun toisen kennon jännite lähentelee 3.0 V saattaa toisesta vielä irrota 3.5 V, ei hyvä. Mahdollisesti olen tehottomalla kolvilla lämmitellyt osan kennoista skeidaksi?
No, kivasti lamput palaa mutta olo on vähän kuin paljaalla vetelisi. Aluksi ajattelin että tuo driverin jännitevaroitus olisi riittävä varotoimenpide kunhan lataus hoidetaan kennokohtaisesti ja asiallisesti, mutta nyt kyllä haluttaisi saada jonkinmoinen suojaus yksittäisten kennojen ylipurkautumista vastaan. MAX1665 -piirillähän saisi helpohkosti(?) tehtyä suojauspiirin, mutta DIY versiota ei saa kovinkaan halvalla. Ongelmana tuossa piirissä on muutenkin se että se antaa kennojännitteen mennä jonnekin 2,5 V tietämille ennenkuin kytkee akun pois kuormasta. Valmiina vastaavanlaista mokkulaa saisi http://www.all-battery.com/index.asp...ROD&ProdID=551 ongelmana tuossa onkin vain se, että se antaa jännitteen mennä vieläkin matalammaksi (~2,4 V/kenno) ennen kuormasta kytkemistä.
Onko ideaa miten toteuttaa vastaavanlainen suojapiiri joka kytkisi kuorman irti jo ~3 V/kenno kohdalla?
Jk. Kävin paikallisesta RC -liikkestä hakemassa silikonipäällysteistä johtoa ja bongasin poistolaarista Kokamin 2100 mAh LiPoja. Nuo olivat tarjouksessa kun eivät kykene kuin 10C purkuvirtaan, eli ovat kuulemma RC käyttöön tehottomia. 4 € /kpl. Harmittaa että menin tilaamaan TobiShopista yhtikäs mitään.
Jaahas, paikallisen RC-liikkeen tarjous on sitä tasoa, että LiPo:ja lamppujen virtalähteeksi haaveilevien kannattaisi nyt tarttua tilaisuuteen. TobiShopin akut vaikuttaa aika heikkolaatuisilta, jos kennojen juotokset on kunnossa. Tuollaiset jänniteerot kertoo jo aika suurista kapasiteettieroista.
Onko tuo nyt sitten niin paha, jos LiPo:ja purkaa sinne 2.5V saakka? Latausta pitää aloitella pienellä virralla, kunnes jännite nousee tuonne ~3V paikkeille. Esim Linearin LT4002 lataa 10% täydestä virrata, kunnes 2.9V ylittyy. Tosin, 10Ah akkua on paha ladata 1C virralla muutenkaan mun nykyisellä powerilla.
Mikähän, ja missä, mahtaa olla tämä paikallinen RC-liike? :)
Jeps, alennuslaarin koordinaatteja kaipailee täälläkin yksi :)
Kuin myös kolmas.
Tiettävästi http://www.dealextreme.com/ on toimittanut LiPo-akkuja taskulamppujen kanssa myös eurooppaan. Heillä on myynnissä suojapiirillä varustettua 18650-kennoja, 2400mAh ennakkotilattavissa (kesä tulee ennen akkuja? :D ) ja 1800mAh heti. Ja on siellä Creen LED:ejäkin. Pari tällaista http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.1343 saattaisi jo tehdä lampun, kun vähän mekaniikkaa säätäisi.
Ylläoleva teksti on puhdasta spekulointia. Vaikka työkaveri tuolta saikin taskulampun tilattua, ei omaa kokemusta ole.
Uskaltaisikohan tämmöisistä väsätä yhtä isompaa akkua? esim. 3s2p pötköä (kolme sarjassa, kaksi rinnan, 3x3.6v ja 2x1800mAh) http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.933
Eikös lipo ja lion akut ole ladattavissa samalla laturilla?
Kyllä.
Tai vähän pitempi vastaus: Kennoista voi rakentaa 3sp2 paketin. Balanceri tai erillislataus auttaa pitämään koko kapasiteetin käytössä, kuten yleensäkin sarjaankytketyissä Litium-akuissa. Rinnakkaiset kennot tasaavat itsensä keskenään ihan automaattisesti. Kennoja rinnan kytkettäessä kannattaa varmistua, ettei kennoissa ole jännite-eroa. Jos on, voi väliin laittaa vastuksen joksikin aikaa.
LiPo ja Li-ion akkujen latauksee soveltuu samat laturit. Latausvirtaa ei näillä halvoilla kennoilla kannata nostaa yli 1C, mutta 3600mAh:lla se tarkoittaisi jo 3.6A latausvirtaa. Samoin purkausvirta kannattaa pitää alle 1C, eli että akut kestää yli tunnin.
Siis ensin alkuun kennoissa on sellaiset lataustilat, kuin nyt vaan sattuu olemaan. Kennojen jännitteissä voi olla eroa. Kun kennot kytketään rinnakkain, alkaa kennot tasata varaustilaansa niin, että korkeamman jännitteen kenno antaa varausta pienemmän jännitteen kennolle kunnes tasapaino saavutetaan. Tasausnopeus (virta) riippuu kennojen sisäisestä vastuksesta ja siten saattaa olla turhan raju operaatio. Siksi olen tasaillut kennojen jännitteitä paketin kasauksen yhteydessä. Sen jälkeen, kun kennot on juotettu rinnakkain, ei niiden välille pääse syntymään jännite-eroa. Rinnankytkettyjä kennoja ei siis tarvitse tasapainottaa.
Minulla on käytössä 1s10p paketti (1000mAh kennoja). Mitään erillistä balanceria en käytä. Kennoille on alijännitesuoja 2.5V, ja ylivirtasuoja jossain 1C paikkeilla. Paketti on toiminut tämän talven ajot OK, mutta sehän ei tarkoita kuin max 3 latausta viikossa, eikä viimeviikolla yhtään purkauskertaa. Koska kennoja on vain yksi sarjassa, vaihtelee ulostulojännite 4.25V ja 2.5V välillä. Niimpä jännitettä täytyy nostaa aika reippaasti, että sillä saa kolme LED:iä palamaan kirkkaasti. Step-Up hakkurin hyötysuhde lienee luokkaa 80-90%, mutta mielestäni helpompi akkujen käyttö on parempi ominaisuus, kuin viimeiseen asti viilattu hyötysuhde. Akkupaketti on kuitenkin kohtuullisen kevyt (ei punnittu) ja riittää kohtuullisen pitkään.
RC-kaupoista on saatavilla balancereita, eikä semmoisen itse tekeminenkään mahdotonta ole. Balancerin kanssa akut voi ladata sarjassa, kunnes balanceri alkaa rajoittamaan kaikkien kennojen latausta.
Pahoittelen viivästynyttä vastausta, piti hakea alennuslaari tyhjäksi ennen koordinaattien antamista :D
Kauppa on RC-Sabe Turuus. http://www.sabe.fi/hobby/index.php?docid=10
Ostamani LiPo kennot ovat tyyppimerkiltään Kokam 486495P, datasheetin mukaan kapasiteetti on 2000 mAh ja maksimipurkuvirta jatkuvana 20 C, hetkeellisesti 40 C. Kapasiteetti pitää kokemukseni mukaan paikkansa, purkuvirta kolmelle ledille riittävä ;) , maksimivirtoja ei onneksi ole tarvinnut kokeilla edes juotettaessa.
http://www.kokam.com/product/product...0mAh-Grade.pdf
Samaisesta kaupasta löytyi valmiina 2S1P 2000 mAh akkuja, hintaa oli 15 €/kpl. Irtokennoja näytti jäävän omien ostoksieni jälkeen ~30-40 kpl (4 €/kpl), valmiita akkuja oli kymmenkunta.
Sitten ongelmaan. Näissä LiPo kennoissa taitaa olla plus -napa alumiinia, ja omilla vehkeillä juottaminen tuohon on yhtä h...vettiä, eli tehottomalla kolvilla ja perus markettitinalla ei ota kiinni ei sitten millään. Epämääräisten tietolähteiden mukaan onnistunut juotos saattaapi vaatia jonkinmoista erikoisfluxia ja tehokasta kolvia, osaako joku auttaa enemmän?
Omasta Cateye valaisimesta pimahti se himmeempi halokeeni lamppu 6v 10W ja parista pyörä liikkeestä kysyessä tarjottiin vaan ei oota.
12 v lamppuja löytyy kyllä joka marketista, mitäs kannattas noita 6v polttimoita kysellä?
Tuommoisia vois pari laittaa kypärään kiinni, näkyyköhän sillä mitään? Ei tarttis itse alkaa linssejä hiomaan :D Sen verran joutuis modaamaan, että laittaisin pari akkua rinnan, että saisi lisää kapasiteettiä.
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.1095
Tämä http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.1285 kuluttaisi puolet vähemmän sähköä, joten säästyisit akku-modifikaatiolta. Valon määrässä tuskin on oleellista eroa.
Eilisellä lenkillä tuli jo mieleen, että nyt on jo kiire saada lamput kasaan. Muuten tulee kesä ennen lamppuja. :cool:
Whoah! Olepa varovainen tuon VistaLiten lampun kanssa käyttäessäsi 20W/12V:n systeemiä! Itse virittelin myös 12-volttisen systeemin tuolle lampulle. Polttimoksi laitoin 20-wattisen, joka pelitti ulkoilmassa ihan kivasti, eikä lämmennyt liikaa. Akkua sisällä purkaessa lampun metallikuori kuumeni kuitenkin niin paljon, että siitä saisi palovammoja, ja mikä pahinta, lampun kytkin suli jumiin. Eikä edes on-asentoon!
Eli kannattanee pitää lamput ulkona viileässä, kun purat akkuja...
Tuo 12V/20W lamppu vaatii jo tosissaan viilennystä, muuten se sulaa käsiin:eek:
Mitenkä nuo jäähytinlevyt toimii? Sen tiiän, että se liittyy jotenkin kapillaari-ilmiöön, mutta onko niillä levyn pinta-aloilla suurtakin merkitystä jäähdyttämisessä?
Siinä sun linkin lampussa on yksi Luxeon K2, kuten kuvasta näkyy. 5.78W ja parhaimmillaan valotehoa 140 Lumen. Siinä mun linkin lampussa on Cree XR-E ja yli 100 Lumenia. Eroa on, mutta silmän logaritminen vaste hukkaa osan erosta. 12W teholla lamppu jää lyhytikäiseksi, eikä LiPo 18650-kennoistakaan ei yleensä saa yli 1C ulos. Uskottavampaa on, että LED:iä ajetaan speksin mukaisesti 1.5A:lla. Tai sitten minä olen kuutamolla - ihan mahdollista.
Vistalite on edelleen 6v/5w työmatkavalo.
Tässä tuon viritelmän alapuoli, melko avonainen;) .
http://i3.pinkbike.com/photo/1193/th...pic1193696.jpg
Tohon vistaliten kuoreen ei edes mahdu pituutensa puolesta tuo osramin polttimo(n.2mm liian pitkä).
Onko kukaan miettinyt/kokeillut käyttää sellaisen ravistettavan lampun voimanlähdettä fillarin valoille? Aattelin minäkin rassata itse valot pyörään ja tuli tollanen akku systeemi mieleen. Fikkari kuitenkin palaa kahden (2) minuutin ravistuksella 2 1/2 -3 tuntia. Fillarissahan se tärisee kokoajan:rolleyes:.
Eikä mulle ole oikein auennut millainen lamppu pitäs tehdä. Mitä hyötyjä/haittoja on ledeissä, halogeeneissä ym?
Jos joku viitsis valaista miestä pimeässä. Silleen maanläheisesti. Opiskelin näitä sähkö juttuja joskus -95 ja päässyt vähän unohtumaan.:seko:
Halogeenilampuilla pääset nopeimin alkuun. 20W 10-20 asteinen sisustushaloggeni, 5A sulake, taipuisaa johtoa ja 7Ah 12V suljettu lyijyakku muodostaa jo hyvin valaisevan lampun. Tietysti jotain mekaniikkaa pitää väsätä, mutta sekin on yksinkertaista. Akku on painava ja valo kellertävää, mutta valoa tulee riittävästi.
LED:t on enemmän päivänvalon värisiä, mutta LED-lampun mekaniikassa pitää jo ottaa huomioon jäähdytys. LED:n valoteho hiipuu lämmetessä. Talvella riittää aika vähäinenkin jäähdytysripa. LED tarvitsee vakiovirtaa, ei vakiojännitettä. Sille pitää siis rakentaa sopiva regulaattori. Yksinkertaisimmillaan regulaattori voi olla pelkkä vastus. 20W halogeenia vastaava valomäärä saadaan noin 15W LED-patteristolla. Tämä ei ole tieteellinen fakta, vaan oma mielipide. Luxeon K2 LED:ejä voi laittaa 3 sarjaan ja lisäksi 0.33ohm vastus sarjaan. Tämä valopatteri toimii 5Ah 12V lyijyakulla suurin piirtein yhtä pitkään, kuin halogeeni-esimerkkini. LED:ien linsseiksi sopii kapeakeilaiset 4-10 asteiset linssit sopivasti suunnattuna. Esim yksi 4deg ja kaksi 6deg linssiä on aika hyvä maastoajoon.
Sitten on vielä HID ARC lamput. Niillä saadaan vielä toistaiseksi paras hyötysuhde. HID ARC:n ohjaamiseen tarvitaan ohjauselektroniikkaa, eli ballast. Ballast haluaa todennäköisesti 12V jännitteen, eikä alijännitettä katsota hyvällä. Tehonsäätöä ei käytännössä ole, joten autojen 35W HID ARC:t ei oikein ole käyttökelpoisia. Tai jos jaksaa kantaa isoa akkua, niin ehkä sitten.
Noiden kaasupurkausvalojen (High Intensity Discharge) kanssa pitää sitten huomioida sen ballastin tehohäviö. En oo mitannu, mutta lukemani perusteella esim. autoissa käytetty Osramin/Philpsin/Boschin "kolmannen sukupolven" ballasti hukkaa 7W, mikä on pyöräilyä ajatellen aika paljon. Valoa moisesta setistä sitten kyllä jo lähtee jonnii verran :D
Welch-Allynin oma ballasti 10W hidille hukkaa lukemani mukaan n. 3W. Welch-Allynilla on noita ballasteja eri jännitteille, samalle 10W polttimolle. Solarc on Welch-Allynin brändi noille pienitehosille hideille.
Welch-Allynin ballastit on kvin tarkkoja käyttöjännitteestä. Tämä viittaa siihen, ettei niissä ole takaisinkytkentää ollenkaan, vaan pelkästää sopiva muuntosuhde heidän omia polttimoita käytettäessä.
Taiwanilainen http://www.brightstar.com.tw/ on ainoa löytämäni vaihtoehto Welch Allyn Solarcille. Kokemusta ei ole, mutta DIY-henkeen heidän ballastien speksit sopii paremmin. Lamppujen tehot sen sijaan on hieman pienempiä, mutta eihän sitä totuutta voi tietää kokeilematta.
Toisin sanoen, koska ballast ja lamppu olisi hyvä olla samalta valmistajalta näissä pienitehoisessa HID ARC:eissa, on aika paha puhua muusta tehosta, kuin akusta otetusta. Mikä on ballastin hyötysuhde ja millä hyötysuhteella loppu muuttuu valoksi, on vähintään epäselvää. Ja hieman jännittäisi mennä mittailemaan sitä sähköä ballastin ja lampun välissä. Siellä lienee ainakin sytytyshetkellä aika monta kilovolttia jännitettä.
LED:ejäkään ei ehkä kannata tähän aikaan vuodesta ostaa. Ne ei parane vanhetessaan, mutta syksyksi on varmaan jo uutta sukupolvea saatavilla. Luxeonilta pitäisi tulla joku 2A virtaa syövä LED ja Creeltäkin varmaan ainakin saatavuus paranee. Ja sitten on vielä Seoul.
Eikös tälläkin palstalla ole pari jannua jotka on tehny valot juuri noista Welch-Allynin seteistä. Ehkä he osaavat kertoa oliko/onko mitään onkelmia? :)
Ok. Teen halogeenituikun. Ja kiitti Troh hyvästä vastauksesta.
Mitähän emäntä tykkää kun huomaa olkkarin katosta parin halogeenin kadonneen...:D
Suosittelen, että älä mee kokeilemaan:D
http://picasaweb.google.com/puukeppi/GhettolightMk2
Halogeenit on pop. Tuota akkua en ole vielä ehtinyt tositoimissa testaan, 7Ah lyijyakku vaan on niin pirun iso, että oli jotain vaihtoehtoja keksittävä.
Olettekos tarkastelleet näitä Seoulin P4 Z-ledejä?
Näyttävät todella mielenkiintoisilta nyt kun Lupinekin on päivittänyt WILMA:n kyseisillä ledeillä.
Kuten todetaan, on uuden WILMA:n ostaminen suositeltavampaa kuin EDISON:n! Eli tosiaan ledien hyödyt ja valoteho näyttäisivät saavuttaneen / ohittaneen HID-pyöräilylamput.
Eli elinikä (sammuttaminen ja sytyttäminen ei kuluta lamppua kuten HID:ssä) ja täysi himmennettävyys todellakin tekevät noista Seoulin P4:sta houkuttelevia.
Itse asiassa harmittaa ehkä vähän, että tuli ostettua lopputalvesta pari Trail Techin HID-lamppua. :o Tässä on vertailua WA-HID @ 11W vs. 3 x Seoul P4 (taitaa vaatia rekisteröitymisen).
On tarkasteltu, kyllä. Mutta ulkona paistaa aurinko - ainakin pilven takana. Lisäksi viidellä Luxeon K2:lla näki talven viimeisillä lenkeillä jo kohtuullisen hyvin.
Mutta epäilemättä syksyksi pitää taas jotain värkkäillä, jos vain ehdin. Dotlight:lla on U-bin P4:sta myynnisa ja myös linssejä ja linssinpitimiä riittävän hyvä valikoima. Luxeon K2:lle tekemäni hakkuriregulaattoria pitää vähän tunata, koska P4:lle riittää pienempi virta. Käytännössä yksi vastus pitää arpoa uusiksi. Olisi varmaan jo alunperin pitänyt laittaa siihen trimmeri. Akkupakettiakin voisi keventää vastaavasti, mutten taida jaksaa.
P4:n lisäksi Luxeon Rebel näyttää mielenkiintoiselta. Jos jostain alkaa saamaan siihen soveltuvia linssejä pitimineen, pitää alkaa tutkimana tarkemmin speksejä. Rebel on todella pieni, joten linssitkin voisivat olla vähän pienempiä. Jos sitten kauppaan ilmestyisi semmoisia kolmen-neljän LED:n klusterilinssejä, saattaisi niistä saada todella mielenkiintoisen paketin kasaan.
Creen XR-E:lle on edelleen aika huonosti saatavilla linssejä. Creen primäärilinssin keila on kapeampi, kuin Seoulilla tai Luxeonilla tyypillisesti, joten niiden linssit ei käy. Creen kohdalla ongelma on luultavasti vain kauppiaan löytymättömyys.
Syksyllä iltojen hämärtyessä olisi taas tarkoitus tutkia leditarjontaa. Muutama taskulamppu ainakin kaipaa seoul päivitystä (käy aika helposti luxeonin tilalle), mutta nyt nautitaan muutama kuukausi kesästä.
Malttamattomana päivitin omat Luxeon III lamppuni Seouleiksi. Ledit tilasin www.dealextreme.com -kaupasta, 7 USD /kpl kotiin kannettuna. Ei menny tulleja.
Kirkkaus lisääntyi huomattavasti, ja Vf taitaa olla siinä määrin matalampi että paloaika lisääntyi ~15 min. Ainakin 1 A virralla valon "väri" tosin on sinisempi, muttei se ole menoa haitannut.