Kyllä cuben sivut puhuu pressfit laakerista
Printable View
Kyllä cuben sivut puhuu pressfit laakerista
Onko pressfit laakeroinnin rajaamia vaihtoehtoja monta ?
Käykö Shimano keskiöön tarkoitettu avaustyökalu Raceface keskiöön? Onko työkalun koko vakio vai onko kaikilla omansa?
Uuden Cervelo P2 tripyörän keskiö alkoi naksua eilen lenkillä, joka kierroksella n. 10 kertaa, kevyesti tai kovaa polkien, eteen tai taaksepäin polkien. Vaihteiden vaihto ei vaikuta. Paikallinen huoltoliike katsoi ja sanoi, että laakerit paskana. Todennäköisesti oikealta puolen, ei lähtenyt avaamaan sen enempää kuin toisen kammen otti irti - ei lähtenyt muutoin "hellästi", eikä vaihtokeskiötä löytynyt hyllystä, ja menee takuuseen muutenkin uutena. Sanoi, että kyllähän sillä ajaa jos on pakko, vähän voi kärsiä lisää, mutta kyllä sen pitäisi toimia, jos kammet pyörivät vapaasti, marginaalista tehonmenetystä epäili kuitenkin.
Mitä mieltä, huomenna kisa, kai se nyt kestää ajaa yhden 40km TT ilman odotettavia ongelmia ja tehonmenetyksiä...? Vaihto ei onnistu tässä aikaikkunassa. Vaihtoehtona on sitten maantiepyörä lisätangoilla jos vaikuttaa, ettei kannata lähteä ajamaan tuolla...
Viimesenpäälle mukavaa sunnuntaiaamua itse kullillekkin.
Mulla on pari kuukautta vanha KTM Ultra One 29er, jossa keskiö alkoi napsumaan parinsadan kilometrin jälkeen.
Tässä huollot:
1. Huolto:
Käytin pyörän sitten ensihuollossa. Pyörää noutaessani huomasin että vaihteet olivat säädetty huonosti, ja keskiö naksui edelleen ihan samalla tavalla. Pyörä jäi takuuhuoltoon.
2. Huolto:
Nyt vaihteet olivat säädetty hieman paremmin, mutta ketju hankasi joillakin vaihteilla edelleen etuvaihtajan häkkiin. Keskiö piti todella pientä narinaa, arvelin että olkoot.
Narina kuitenkin voimistui seuraavana päivänä. Takas huoltoon. Naksuminen vaihtunut siis voimakkaaseen narinaan ja napsahteluun.
3. Huolto:
Oli vaihdettu keskiö ynnä polkimet, pyörä toimi kokonaisen päivän ja nyt alkoi aivan kamala narina keskiön suunnalta.
Ihmiset kääntyivät kadulla katsomaan että mikä siinä narisee.
4. Huolto:
Nyt oli vaihdettu keskiö Shimano -merkkiseen. Kammet olivat myös uudet. Vaihteet oli säädetty kunnolla: pystyi ajamaan normaalisti.
Rattaat eivät näyttäneet samoilta kuin aiemmin edessä, ainakin oli ilmestynyt suojus rattaille joka näytti olevan kierreniiteillä. Tiedä häntä oliko vain lisätty suoja.
Nyt olin rutinatta peräti kaksi päivää, jolloin se taas alkoi ja illalla ääni rupesi oikein kunnolla ahdistamaan.
Fillari on ostettu Tammiston polkupyörätukusta, olisiko mitään neuvoja?
Eli siis on uusittu ainakin keskiö, kammet, polkimet sekä satulaputkessa reippaasti vaseliinia. Keskiökin näyttää pursuavan harmaata rasvaa.
Auttaako tässä enään muu kuin reklamaatio?
Speksien mukaan KTM Ultra One 29:ssä on Shimanon UN26 -keskiö, jolloin keskiön vaihtaminen "Shimanon keskiöön" ei ole välttämättä parantanut tilannetta merkittävästi.
Eikös tuo Shimano UN26 ole nelikanttikeskiö? Ne ei vissiin ole lähtökohtaisesti kamalan naksuntaherkkiä jos ovat vaan asennettu oikein? Reklamaatiota laittaisin, jos/kun sitä on jo räplätty useaan otteeseen ja todennäköisesti useammilla käpälillä, alkaa viitata jonkinlaiseen runkovikaan.
Enpä osaa sanoa sopiiko suoraan samoille keskiömuhvin kierteille Hollowtech II -keskiö ja siihen sopivat kammet. Sellaista tuskin myyjäliike suostuu vaihtamaan ilman lisämaksua koska sitten puhuttaisiin varmaan vähän arvokkaammista palikoista. HW II on tyypillisesti aika luotettava ja naksumaton.
Kyse on enemmänkin narinasta kuin naksumisesta, aivan kuin pääsisi elämään. Voisikohan rattaiden ja keskiön väliin laittaa vaikka prikan, kun näkyy olevan pieni rako. Trek S820 -pyörässäni ei ole mitään rakoa rattaiden ja keskiönosien välissä. Ei narise eikä pauku Trek.
Tarkoitat varmaan rakoa keskiömuhvin ja keskiön laipan välissä,kiinni sen pitäisi olla ,spacereiden kans tai ilman.Jos siel on rakoa,ei se ole kunnolla kiinni,vaan pääsee elämään ->narisee... takas sinne huoltoon.Kuva ois selventävä
Tässä olis kuva tuosta raosta, joka on siinä rattaiden ja keskiön välissä. Myönnän, etten tunne fillarin osia kauhean hyvin.
Tää pisti vaan silmään, kun Trekissäni näyttäis olevan prikka ja ei yhtään minkäänlaista rakoa. Kotarissa taas muutama milli.
http://aijaa.com/z9udSV
Olipa muuten vaikeeta ottaa kuvaa kun ei millään meinaa saada näkymään mokomaa rakoa.
Toi rako tossa kuvassa on ihan normaalia,mut toi keskiön pää on oudon sileä ollakseen avaimella asennettava -> kierteellinen.
Voisko olla press-fit ? edt. nii toihan olikin tolla sisäpuolisella hylsyllä asennettava malli.
offarina ; 327 on hyvä luku
Tekee samaa vaikka seisoisi polkimien päällä. Täytyy myöntää, että alkaa kasvamaan anakonda otsaan tämän pyörän kanssa kohta.
Ostin tän vaan sen takia, kun Trek pöllittiin pihasta. Noh, löysin Trekkini sit kuitenkin puolentoista kuukauden päästä erään kerrostalon pihalta.
Olisiko tuo kasettikeskiö, joka on löysällä/asennettu kuivana. Kammen ja rattaiden pulttien kireys kannattaa myös tarkistaa. "Rako" on ihan ok.
Mulla on viimeiset pari tuhatta kilometriä vaivannut Känyönin Inflite-krossarissa sitkeä nakse voimakkaammin/putkelta polkiessa. Voimansiirto on Shimano Ultegra 11sp. Tähän mennessä poissuljettuja kohteita:
-pressfit-keskiö vaihdettu uuteen
-ketju vaihdettu uuteen
-takavaihtajan korvake vaihdettu uuteen
-vaihteet säädetty
-eturattaanpultit kiristetty
-takapakan ja vapaarattaan liittymäkohtiin vaseliinit
-polkimet (Munanhakkaaja kakkoset) avattu, uudet vaseliinit sisällä ja kierteisiin vaseliinia
-klossit vaihdettu ja kokeiltu eri kengillä
Siinä varmaan keskeisimmät, ja noilla ei siis mitään vaikutusta naksuntaan. Jännä juttu on, että kovalla sateella ääni kuitekin lakkaa kuulumasta. Seuraavat kohteet lienevät vapaaratas ja jos sekään ei auta, koko voimansiirron uusinta.
Veikkauksia mistä voi johtua?
"Hyy-vää", sanoi yläasteen matematiikan opettaja ironisesti kun vastasi. Minä sen sijaan sanon samaa epäironisesti ja aion ottaa ohjainlaakerin selvitykseen. Jäi muuten mainitsematta, että nakse kuulostaa tulevan keskiön seudulta (mikäpä nakse ei kuulostaisi tulevan sieltä..)
Itellä kuulu kovaa narinaa aina kun laittoi vähän enemmän tehoja kampiin ja vika oli lopulta siinä että Rotor 3D -kampien spider oli melkein irronnut kammesta.
Mainittakoon vielä että Trek ei anna läheskään yhtä paljon periksi kuin tämä KTM.
Kun kotarilla painaa vasenta poljinta voimakkaasti, niin oikea puoli rattaineen päivineen liikkuu selkeästi muutamia millejä. Onko tämäkin OK?
LJL:n ongelmaan kokeilisin pikalinkun kiristämistä hieman voimakkaammin. Itellä Inflitessä joutuu kiristään yllättävänkin tiukkaan ettei napsuntaa kuuluisi, onko Mavicin linkkujen ominaisuus vai mitä...
Ihan sama oire oli joskus, ja epäilin kovasti aiemmin naksunutta keskiötä, rattaanpultteja ja mitä ikinä. Syypää oli kuitenkin takapikalinkku, joka ei pitänyt takanapaa napakasti haarukassa. Riippuen ihan haarukan dropouteista ja navan akselin päistä, pikalinkulta vaaditaan enemmän tai vähemmän puristusvoimaa, ettei akseli pääse yhtään liikkumaan. Jotkut pikalinkut ovat yksiselitteisesti huonoja.
Hiilikuiturungossa äänet kaikuvat niin hyvin että paha sitä on ajaessa sanoa, että mistä ne tarkkaan ottaen lähtevät. Mullakin sade mystisesti hiljensi äänen, eli ilmeisesti eturenkaasta lensi sopivasti vettä ongelma-alueelle ja ääni katosi.
Itse ehdin vaihtamaan keskiön, polkimet ja pikalinkut ennen kuin totesin että vaihtajan korvakkeen kiinnityspultin vetäminen noin 1/8 kierrosta kireämmälle korjasi vian.
Joo, tosiaan takapikalinkku pitääkin kokeilla vaihtaa toiseen. Mulla on krossarissa ei-originaalit DT Swissin "kahvalliset" RWS-linkut, eli laadun pitäisi olla kohdillaan ja ne saa kyllä erittäin kireälle.. Toisaalta se juuri voi olla skyrvähtänyt. Poissuljenta jatkuu
Tuo viittaa suoraan siihen että vaihteita on säädetty vain ja ainoastaan säätöruuveista. Uskomatonta että pyörähuolto on niin laiska ettei säädä niitä oikeaoppisesti, ensin löysäämällä vaijerin...
Nelikanttikeskiö naksuu tasan takuuvarmasti jos kammet on löysästi kiinni. Itse juuri keskiön (Shimanon BB-UN55), kammet, ym. vaihtaneena tuntui siltä ettei niitä edes ensimmäisellä kerralla saanut kiinni niin tiukkaan ettei ne olisi naksuneet viimeistään 20km jälkeen. Tarpeeksi iso lenkkiavain vain käteen ja menoksi niin alkoi siunattu hiljaisuus (hiivasin vanhat kuusiokolopultit menemään Shimanon omien tieltä)... :D
Raivostuttavaa viedä pyörä samasta syystä 5 kertaa huollettavaksi, vaikkapa ei tämä leikki ilmaista ole polkupyörätukullekkaan.
Melkeinpä väittäisin, ettei ensihuollossa tehty pyörälle yhtään mitään. Oletetaan olevan helppoa rahaa tällainen.
Seuraavalla kerralla kiristettiin keskiö ja säädettiin ruuveista vaihteita. Vasta neljännellä kerralla saadaan vaihteet kuntoon mutta keskiö on ja pysyy paukkuvana ja narisevana. Sitä en tiedä että miten saivat hetkellisesti hiljenemään.
En millään muotoa voi suositella kyllä tätä puljua kenellekkään, alkaa matkoillekkin tulemaan hintaa kun saa rampata alvariinsa huollossa.
Ensihuoltohan on keksitty tehtaalla tapahtuneiden kokoamisvirheiden korjaamiseksi. Omakohtaisesti huomasin tässä kuussa kun ostin uuden pyörän - kaikki, tai ainakin kaikki voimalinjaan ja ajoturvallisuuteen liittyvät, pultit, mutterit, nippelit ja nappelit kannattaisi tarkistaa ennen kuin pyörällä ajaa metriäkään.
Keskiöön liittyvä yksinkertainen kysymys FSA BB30 kampien irrottamiseen liittyen. Kampihan on lukittu 10 mm:n kuusiokololla 38-41 nm:n momenttiin. Kolon ympärille on merkitty LH sekä nuoli ja "tighten" vastapäivään (en saanut kuvaa liitettyä...).
Äkkiseltään luulisi, että kammen kiristäminen tapahtuu pulttia vastapäivään kääntäen mutta asia taitaa olla juurikin päinvastoin! Pulttia käännetäänkin myötäpäivään ja nimenomaan kampea nuolen suuntaan. Näinhän asia lienee?
Olen ymmärtänyt, että kampia irrotettaessa pultti saattaa avautua ensin vain hieman ja sitten kiristyy uudelleen vaatien hyvinkin reippaasti vääntöä. Mikähän rakenteellinen syy tämän aiheuttaa?
Olisi vaan ihan hyvä oppia kampien irrotus ilman että hajottaa koko keskiön...jos vaikka naksuu...
Kiitos vastauksista!
Kyllä mun aikaisemmasta pyörästä lähti kammenpultti ihan helposti irti. Raskaskokoonpanon kokemuksella pultissa taitaa olla jengat entiset jos alkaa kiristymään uudelleen, lisäksi aina kannattaisi käyttää rasvaa kierteissä esim. gleitmoa.
Siinä vaiheessa kun se pultti alkaa toimia ulosvetäjänä,se tietenkin tarvii lisää voimaa kiertyäkseen auki/ulos.Tämä tietysti silloin kun se selfextractor "mutteri" on asennettu paikoilleen,muuten se pultti vain kiertyy ulos.
Omassa tallissa on kahdet BB30-kammet, SRAM:n tekeleitä. Kiristys vetopuolelta myötäpäivään, ohjemomentti 48-54Nm. Ja nuoli myös myötäpäivään.
Kun kampien kiristyspultti toimii samaan aikaan ulosvetopulttina, se löysenee ensin omasta kiristyksestään ja ota sitten kiinni vastakappaleeseen joka alkaa työntää kampea pois akselilta sitä mukaa kun mutteria kiertää auki. Eli kiertojäykkyys riippuu kammen kitkasta akselilla ja mutterin kitkasta vastakappaleessaan enemmän kuin kierteistä.Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti vmt