Valmistelu 200 km varten?
Jos haluaa ajaa perjantaina reilun kakssatasen, millaista liikuntaa ja ravintoa suosittelette torstaille?
200 on ajettu kyllä, mutta retkivauhdilla. Nyt vois nostaa keskaria vähän.
En tiedä tavoitteellisesta treenaamisesta mitään. Siksi kyselen. Olen työmatkatempoilija, en urheilija.
Itse en kummoisesti tankkaile edellisenä päivänä ennen pidempää lenkkiä. Ehkä vähän hiilareita enemmän esim. Maltoa. Tärkeämpänä pidän kunnon aamupalaa pari tuntia ennen lähtöä ja sitten matkan aikana riitävä tankkaus ja nesteytys.
Syödä ja juoda kannattaa vaikka ei olisi nälkä tai jano. Geelit, patukat, rusinat hyviä.
2x0,75l/50km, urheilujuomaa tai mehua ainakin toisessa pullossa.
Liikaa tankkaus ennen suoritusta laittaa lihakset tukkoon.
Eikä välttämättä kannata ainakaan sitä työmatkatempoilua harrastaa edellisenä päivänä😄. Kevyttä pyörittelyä jos haluaa torstaina urheilla.
isompi kakunpala ja enempi juotavaa
Minä taas olen todennu että jos valmistelee sun muuta niin sitten siitä ei tule mitään. Johtuu että alan jännittää niin paljo.
Paremmin kun lähtee ja perinteisesti suomalaisittain "katsoo mihin se riittää" se jaksaminen. Toki jos sitten päättää ajaa pitempään ( juuri vaikka 200km), niin syön varikolla noin puolivälissä vähä isomman kakunpalan (sitten jo nimittäin tarviikin ajaa pitemmän kautta) ja otan enempi juotavaa mukaan. Jos enempi kun tuplat meinaa ajaa, mukaan on hyvä ottaa 2 juomapulloa! ja jotain vaikka banaani taskuun. Mun ruokailua (lenkkiä ennen ja sen aikana) rajoittaa tosin suolisto-operaatio melkoisesti, mutta onneksi olen vähäruokainen lenkillä muutenkin.
Edellispäivänä ajo olisi hyvä olla maltillisempi, ettei mitään kamalan pitkää. Tai muuten rasittavaa päivää, vaikka töissä tai esmerkiksi autolla ajelua 400km.
Mutta mun keskari on alempi noin 24-26km/h. Mutta siis suhteessa varmaan sama rasitus kun ukoilla 28km/h.
Pitääkö kyse olla pärjäämisestä tai siitä kuinka vähän tarvii juoda?. Ei siitä mitään haittaakaan ole ja jos ei ole tuollaisia lenkkejä ajellut muuta kuin retkeilymielessä niin mukavampi se on ajella reippaasti kun on nesteytys kunnossa.
Jos sattuu se nestehukka iskemään niin eipä ole kauhean mukava ajella kun siinä vaiheessa se juominenkaan ei enää kauheasti auta.
Juuri parin kaverin kanssa ajettiin 200km(helteessä toki) ja yksi ajaja ei ymmärtänyt juoda tarpeeksi kun ei ollut jano. 130km jälkeen rupesi ihmettelemään kun ei kulkenut ja oli kylmä vaikka lämpöä oli 25astetta.
Ehkä tuo 2x0,75l on vähän ylimitoitettu mut ei siitä haittaakaan ole😄
mäkiä löytyy ( ainakin mun mittakaavassa)
..!! no älä nyt, on täällä mäkiä! Varmana enempi kun vaikka Teuvalla. Jossa ajettiin aikoinaan "mäkitempo" ;)
JättiKoskenkylän reitillä on valtsu nousu, ja jos lähtee Hämeenlinnaan ajaan, tai Kangasalan reittiä, niin on nousuja. Urjalan takaa lähtee myös tosi mäkinen pikkutie.
200km saa koottua monin tavoin, en mä ite ainakaan aja koskaan että "sinne- takas" vaan kiertelen.
Ja tänään tuli todettua juurikin että ihan normaali valmistautuminen lenkille riittää; piti ajaa normaali lenkki ja päätin kun mukavasti sujui että jos sitten sen tuplan kierrän. Siinähän se meni ( tai meni juuri, yhtään enempää ei olisi menny...) noita mainitsemiani mäkiä en ole kun JättiKoskenkylän mäen ajanu, kun kunto ei ole se paras mahdollinen pitkille mäkisille lenkeille.
"Jos haluaa ajaa perjantaina reilun kakssatasen, millaista liikuntaa ja ravintoa suosittelette torstaille?"
No mitenkäs se 200km sujui ja onnistuiko tankkaus kaikista neuvoista huolimatta?😉
Re: Valmistelu 200 km varten?
En saanut kaveria mukaan, joten ajoin autolla 200km. Hyvin meni.