above_forum

Collapse

Pyörän ensihuolto

Collapse
X

• Aika
  • Show
Clear All
new posts
  • cchki
    Vakiovieras
    • 10/2009
    • 115

Pyörän ensihuolto

Mitä pitää yleensä sisällään?

Käytin huollossa pyörääni ja minusta näyttää, että sille ei ole tehty mitään.

Rattaita ei ole putsattu, eikä pyörää oltu pestykään (kuuluuko yleensä huoltoon?)
  • brewster

Tästä on varmasti monenelaisia käsityksiä. PItää pyytää palveluntuottajalta luettelo palvelun sisällöstä enenkuin sen ostaa.

Comment

• cchki
      Vakiovieras
      • 10/2009
      • 115

Entäs tarkistetaanko jarrut? Tosiaan etujarru ei toimi ollenkaan, levyjarrut...

Mutta vaihdoin kyllä renkaat huollon jälkeen.. eikait pitäisi vaikuttaa jarruihin, kun kyseessä levyjarrut

Comment

• MikMy

Ja pinnojen kiristys ja rihtaus kuuluu ensi huoltoon.Jarrut pitäs kyllä kans kuulua siihen.

Comment

• Nappulakenka
          Positiivinen palstavarhaiskeski-ikäinen
          • 07/2008
          • 2136

Yleisesti ottaen pyörä elää hieman ensimmäisten 300-400 kilometrin aikana. Vanteet muovautuu, vaijerit saattaa venyä jonkun verran jne.

Käsitykseni mukaan ensihuollossa käydään pyörän komponentit läpi ja varmistettaan, että ne toimivat, mutta kuten brewster sanoi eroavaisuuksia ensihuollon sunteen löytyy liikkeiden välillä. Jossain ensimerkiksi saattaa kuulua tuo pyörän pesu, mutta sekin on vain päällisin puolin eli siinä ei aleta rattaita erikseen jynssäämään.

Jos et ole tyytyväinen pyöräsi ensihuoltoon, niin ota ihmeessä yhteyttä kyseiseen huoltoon ja pyydä selvitys mitä ensihuoltoon kuuluu ja jos sinusta tuntuu, että jotain toimenpidettä ei suoritettu, niin vaadi asian korjaamista
          Still rides with 26er

Comment

• nure
            Moottoriturpa
            • 02/2005
            • 21892

Hyvä konstihan on että opettelee itse tekemään perushuollon itse , jättää korkeintaan laakeri ja kiekkohommat asiantuntijoille . Silloin aina tietää mitä on tehty tai tekemättä .
            Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

Comment

• JackOja
              Moottoriturpa
              • 01/2006
              • 21356

Alkujaan tämän lähetti cchki Katso viesti
              Mitä pitää yleensä sisällään?
              Tässä erään putiikin poiminta:

ENSIHUOLTO
              Sis. Kaikki säädöt ja rihtaukset. Vaihdetuista osista veloitetaan

TÄYSHUOLTO
              Sis. Pyörä pestään. Ohjainlaakeri, keskiö ja navat puretaan ja puhdistetaan. Vaihteet ja jarrut säädetään. Pyörät rihdataan. Kuluneet/rikkinäiset osat vaihdetaan.

Käytin huollossa pyörääni ja minusta näyttää, että sille ei ole tehty mitään.
              Vaihteiden säätö ja kiekkojen rihtaus ja pulttien kiristykset jss. ei näy päällepäin.

Rattaita ei ole putsattu, eikä pyörää oltu pestykään (kuuluuko yleensä huoltoon?)
              Kysy sieltä liikkeestä olisiko kuulunut huoltoon

Comment

• Junnuraita

Normalisti ensihuoltoon kuuluu ruhtaus,jarrusäästö,vaihdesäätö ja kaikki paikat kiristetään.Miksi pitäisi pestä pyörät jos kerran asiakas tuo pellolla ajetun pyörämn ensihuoltoon.Ensihuolto on kutenkin "bulkki" pyörän tärkein huolto.Cittarin pyörissä kun kammet ovat nin löysällä et meinaa pudota pois.

Comment

• stoked stem

Tuota,onko tuo "ruhtaus" typo vai tarkotaako samaa kun rihtaus?

Comment

• znood
                    Aktiivijäsen
                    • 04/2007
                    • 2201

Pyörän ensihuoltoon kuuluu vaihteiden, laakerivälyksien, jarrujen säätämisen ja kiekkojen rihtaamisen lisäksi enimmäkseen rahastus. Mitään kiillotusta sielä ei yleensä suoriteta.

Pese itse pyöräsi prkl....
                    Vanha mutta lihava.

Comment

• Ylva Hubatsa
                      Aktiivijäsen
                      • 05/2001
                      • 1184

Alkujaan tämän lähetti Nappulakenka Katso viesti
                      Yleisesti ottaen pyörä elää hieman ensimmäisten 300-400 kilometrin aikana. Vanteet muovautuu, vaijerit saattaa venyä jonkun verran jne.
                      Vaijerit ei veny, mutta vaijerin kuori saattaa painua kasaan ja muovautua.
                      Tästä tulee voimakas illuusio vaijerin "venymisestä"

Comment

• Nappulakenka
                        • 07/2008
                        • 2136

Alkujaan tämän lähetti Ylva Hubatsa Katso viesti
                        Vaijerit ei veny, mutta vaijerin kuori saattaa painua kasaan ja muovautua.
                        Tästä tulee voimakas illuusio vaijerin "venymisestä"
                        Onko näin? Mä kun olen luullut, että ne vaijerit venyy No opinpas taas uutta

Tuosta vielä pari palloa hyvästä korjauksesta..
                        Still rides with 26er

Comment

• J T K
                          Aktiivijäsen
                          • 07/2009
                          • 2401

Hmm...tuota en kyllä allekirjoita, sen mitä olen pyörien kanssa touhunnut vuosien mittaan niin kyllä ne vaijerit venyy??
                          *Ketjut ovat sotkemista varten*

Comment

• Nappulakenka
                            • 07/2008
                            • 2136

Alkujaan tämän lähetti J T K Katso viesti
                            Hmm...tuota en kyllä allekirjoita, sen mitä olen pyörien kanssa touhunnut vuosien mittaan niin kyllä ne vaijerit venyy??
                            Tottakai ne venyy, mutta nyt puhuttiin ensihuollosta. Eli ehtiikö vaijerit venyä ensihuoltoon mennessä vai muovautuuko ne vaijerikuoret?
                            Still rides with 26er

Comment

• J T K
                              Aktiivijäsen
                              • 07/2009
                              • 2401

No sitä mä tarkoitin juuri, että mun mielestä ekojen satojen kilsojen aikana ne juuri venyy (toki ne kuoretkin voivat muotoutua).
                              *Ketjut ovat sotkemista varten*

Comment

Working...