Mutta tuo on ihan kaamea tuo reitti metroaseman vieritse, vaikka on tuossa vihreällä merkitty. Metroaseman kulmalla on aina ollut tiukka käännös, mutta nyt näytti, että mitään aukkoa ei ole. Onneksi joku kävelijä tosiaan meni oppaana edellä, niin näin, että kyllä siitä kulmasta pääsee...
Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0
Collapse
X
-
Onko tuo Kalasataman tilanne siis työmaan aikainen?
Lahdessa rakennettiin uusi matkakeskus, jonka ohi tehtiin pyöräilijöille on oma kaista. Kaista laskee WTC-talon ja ajotien välissä kelvin levyistä kuilua kohti luiskan alapäässä risteävää kelviä. Risteävä kelvi tulee toisesta suunnasta talon kulman takaa, toisesta taas alikulkutunnelista ja pyöräparkista korkean muurin takaa. Siihen on kiva hivuttautua ja koettaa kääntyä varsinkin vasemmalle odottaen, tuleeko joku ninja oikealta vai vasemmalta vai kenties pyöräparkista...
Rakenne on sen verran uusi, että siitä ei ole Googlen kartoissa merkintää, joten kuvaa ei saa linkattua.
Comment
-
Juu, eli ilonamme vielä syksyyn 2018.Alkujaan tämän lähetti MacKonte Katso viestiOnko tuo Kalasataman tilanne siis työmaan aikainen?
Comment
-
Työmaa on tosiaan väliaikainen, mutta tässä ei tahdo naismuisti enää yltää aikaan, jolloin Kulosaaren sillan molemmin puolin kulkevat kevyen liikenteen väylät olivat häiriöttä käytettävissä
.
Eiliset ongelmat johtuivat pääasiassa helmikuisista muutoksista metroradan pohjoispuolen järjestelyissä, mutta törmäsin tällaiseen juttuun, josta en ollut tietoinen:
Artikkeliin lisätty 9.7.2016 tekstiä moottoriajoneuvojen uudesta kiertoreitistä Lahden/Kotkan suuntaan sekä muutama kuva. *** Kauppakeskus Redi nousee kovaa vauhtia Kalasatamaan.
Sillan eteläpuolella oleva väylä piti ilmeisesti alun perin tulla käyttöön ja kulku sinne järjestää ajoradan kaistojen viereen, mutta vain muutaman tunnin aukiolon jälkeen järjestely todettiin liian vaaralliseksi loivien ajoramppien takia ja liittymä suljettiin kevyeltä liikenteeltä. Tuosta on kohta kaksi vuotta ja vielä siellä vaan pujotellaan kiertoreittejä...
Comment
-
Tulipa eilen ajettua auton perään pitämään kuljettajalle jonkinlainen puhuttelu aiheista kääntyvän ajoneuvon väistämisvelvollisuus ja muun liikenteen seuraaminen. Ensimmäisen kerran pyöräilyurallani. Oli pakko henkisen tasapainon palauttamiseksi.
Ajoin hyvää hyvyyttäni ajoradan oikealla puolen kulkevaa kelviä (enkä ajorataa kuten tällä kohtaa varsin usein teen, nopeusrajoitus on matala ja tie leveä) kun henkilöauto kääntyy suoraan eteeni. Tiedän että jarrutin mutta en silti ole aivan varma miten vältyin lentämästä konepellin yli tai sivuikkunasta sisään. Kuljettaja jatkaa matkaansa selvästi edes huomaamatta että oli aiheuttaa yhteentörmäyksen. Koottuani muutaman sekunnin verran ajatuksiani lähden ajamaan perään mikä onkin helppoa koska asuntokatu päätyy parkkipaikkaan.
Asetun vinosti auton taakse kuljettajan puolelle. En tiedä onko hän huomannut takana ajavaa pyöräilijää mutta hän varmasti huomaa minut ennen kuin nousee autosta. En ole lainkaan ajatellut minkälainen kuski ratin takana istuu, koska sillä ei ole ollut yhtään väliä, olin päättänyt ettei hän luiki tiehensä ilman että kuuntelee mitä minulla on sanottavaa, olipa hän sitten kiireinen kotiäiti, Turkmenistanista muuttanut entinen painija, yövuoron jälkeen ylitöihin joutunut keski-ikäinen mies tai krapulainen kauppatieteiden opiskelija.
Kuljettaja onkin eläkeläisrouva, kenties nuorempi kuin seitsemänkymppiseltä vaikuttava etupenkillä istunut miehensä. Onneksi olen tässä vaiheessa jo ehtinyt rauhoittua. Valitsen sanani tarkemmin kuin aioin ja aloitan kohteliaan varovaisesti toteamalla että kaikkihan me teemme virheitä liikenteessä ennenkuin valistan häntä siitä mitä tapahtui ja oli tapahtua, kuka oli tilanteessa väistämisvelvollinen ja kehotan häntä vastedes seuraamaan muuta liikennettä paremmin mikäli hän haluaa välttyä hänellekin varmasti epämiellyttävältä kokemukselta, asioinnilta vakuutusyhtiön kanssa ja mahdollisilta oikeudellisilta seuraamuksilta.
Selitykset noudattavat sitä normaalia kaavaa: "En minä huomannut ollenkaan", "Kyllä minäkin ajan polkupyörällä", "Minä aina varon autoja vaikka minulla on etuajo-oikeus" jne. Yritän tehdä hänelle selväksi ettei se mitenkään vaikuta siihen miten hän voi ajaa autolla, mutta en usko että se menee perille enkä jaksa enempää. Hänen miehensä on ollut koko ajan vaiti puuttumatta mitenkään keskusteluun. Toivotan heille molemmille hyvää päivänjatkoa ja kehotan nauttimaan keväästä ilman onnettomuuksia liikenteessä.
Comment
-
Nuo palautteen antamiset ei ole helppoja kummallekaan osapuolelle, mutta en olisi niin varma, ettei vaikuta eikä mene perille... joskus vaan siinä kestää jonkin aikaa että ihminen sulattaa yllättävän tilanteen annin. Voi tietysti kaikua kuuroille korvillekin toki.
Itse esimerkiksi vuosia sitten ajoin fillarilla törtösti, kun tulkitsin auton väistöliikkeen parkkiin menoksi, ja sitten sieltä auton ikkunasta huudettiin myöhemmin ohi mennessä palautetta, että vähän varovaisemmin voisi ajaa... ajelin siinä vain muina naisina eteenpäin mutta otin kyllä ohjeesta onkeeni sillä kadulla liikkuessani jatkossa.
Comment
-
Eilen töistä palatessa konkretisoitui hyvin ne ikäihmisen havaintokyvyn rajat kun olin kävellä suoraan yhden mummelin ajaman autoa alle. Olin siis ylittämässä katua suojatien kohdalla kun samaan aikaan pieni punainen auto lähestyi lähes kävelyvauhtia. Oletin luonnollisesti että kuljettaja huomaa minun tuloni suojatielle varsinkin kun vauhti oli niin hiljainen. Puolessa välissä suojatietä oli kuitenkin pakko pysähtyä kun huomasin että ratin päälle kumartunut vanhempi rouvashenkilö ei millään tavalla noteerannut olemassaoloani vaan tuijotti intensiivisesti suoraan eteenpäin ja vähän matkan päässä olevaa risteystä. Samalla hitaalla vauhdilla hän tyynesti rullaili editseni varmaankin missään vaiheessa huomaamatta että seisoin siinä lähes keskellä katua.
No ymmärrän että se risteys oli paljon jännittävämpi kuin yksi jalankulkija mutta askarruttamaan jäi että missä vaiheessa hän olisi minut huomannut jos olisin vain tyynesti jatkanut kulkuani suojatiellä.Ain kaipaan mä sinne missä olimme silloin kun olimme siellä missä mäkin olin - H. Hopo
Comment
-
Jos olisit kaatunut konepellille, siinä olisi se hetki, kun havainto tapahtuu. Jos taas auton alle, havainto tapahtuisi tulevaisuudessa, kun joku huomauttaa mummolle mukana raahautuvasta raadosta tai jos et raahaudu, ei havaintoakaan tapahdu. Korkeintaa murpatusta huonosta tienpidosta. Suurten ikäluokkien vanhetessa, pelkään kertomasi tilanteen arkipäiväistyvän.Alkujaan tämän lähetti N-Man Katso viestiEilen töistä palatessa konkretisoitui hyvin ne ikäihmisen havaintokyvyn rajat kun olin kävellä suoraan yhden mummelin ajaman autoa alle. Olin siis ylittämässä katua suojatien kohdalla kun samaan aikaan pieni punainen auto lähestyi lähes kävelyvauhtia. Oletin luonnollisesti että kuljettaja huomaa minun tuloni suojatielle varsinkin kun vauhti oli niin hiljainen. Puolessa välissä suojatietä oli kuitenkin pakko pysähtyä kun huomasin että ratin päälle kumartunut vanhempi rouvashenkilö ei millään tavalla noteerannut olemassaoloani vaan tuijotti intensiivisesti suoraan eteenpäin ja vähän matkan päässä olevaa risteystä. Samalla hitaalla vauhdilla hän tyynesti rullaili editseni varmaankin missään vaiheessa huomaamatta että seisoin siinä lähes keskellä katua.
No ymmärrän että se risteys oli paljon jännittävämpi kuin yksi jalankulkija mutta askarruttamaan jäi että missä vaiheessa hän olisi minut huomannut jos olisin vain tyynesti jatkanut kulkuani suojatiellä.
nih..
Comment
-
Tämä tapahtui lähiön kaduilla mutta hyvin liittyy edelliseen ja miten nämä ikä ihmiset liikkuu paikallisilla kevareillakin.
Kävelin ajoradan vasenta reunaa kohti lähikauppaa ja samalla seurasin edessä toikkaroivaa rouvaa. Tie oli välillä tasaisessa jäässä/lumessa, välillä oli sulia ja märkiä kohtia. Rouva eteni pääsääntöisesti oikeaa, eli väärää reunaa. Huippu oli päässä ja kertaakaan ei katsonut taakseen kun vaelteli keskitien ja oikean reunan välillä. Ei edes ylittäessään kadun kahteen kertaan.
Melkein tämän käytöksen voisi ymmärtää keskellä yötä kevarilla mutta ei arkena kohtuu vilkkaalla kadulla.
Olettaako nämä muka kuulevansa jos takaa tuleekin fillari sallittua 30:n vauhtia tai vaikka vaimo hybridillä EV-moodissa ja näin välttää silloin poukkoilua alle.
Kadulla kun on turha olettaa että omista velvollisuuksiaan voi tinkiä ulkoistamalla ne muille kadulla liikkuville.
Minulla ei ollut mitään vaikeuksia kävellä koko matkaa vasemmassa reunassa ajoneuvoille ennustettavalla tavalla.
Täällä taitaa kohta kaikki jalan kulkevat tarvita järkevää aikuista saattajaksi kun kotoaan poistuvat ihmisten ilmoille...
Sent from my Nexus 5X using Tapatalk-Mika :: http://goo.gl/7OtRW
Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010
Comment
-
Tällaista sattuu itselle ihan viikottain. Viimeksi tänään. Ei toki tarvitse äkkijarruttaa, kun itse osaa varautua siihen, että kääntyvä auto ei tule väistämään. Pahimmillaan vieressä kulkeva auto ei ole edes näyttänyt vilkkua kääntyessään risteyksessä eteeni. Tuntuu, että risteyksissä joutuu pyöräilijänä olemaan ihan ylivarovainen.Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti...
Ajoin hyvää hyvyyttäni ajoradan oikealla puolen kulkevaa kelviä (enkä ajorataa kuten tällä kohtaa varsin usein teen, nopeusrajoitus on matala ja tie leveä) kun henkilöauto kääntyy suoraan eteeni.
...
Hyvä, että annoit palautetta.
Muutenkin olen huomannut, että vilkku jää hyvin usein autoilijalta näyttämättä. Täällä Helsingissä lähes päivittäin näkee, ettei vilkuteta risteyksessä kääntyessä. Mikähän siinä...
Comment
-
Ajelin varhain aamulla hiekan peittämää kelviä renkaat rapisten, kun saavutin edelläkulkevan sauvakävelevän pariskunnan. Kilautin kelloa kahdesti, kilautin uudelleen, kilautin kolmannen kerran aivan pariskunnan takana ilman mitään vaikutusta. Vedin takajarrua lukkoon renkaan rapistessa hiekalla, jolloin herrapuolisko vilkaisi taakseen, siirtyi hätäiseen lähemmäs puoliskoaan ja huudahti "Olihan se polkupyörä".
Olivat lienee ehtineet taakse vilkaisun sijasta väitellä, voiko kirkas kilahdus tulla polkupyörästä vai ei....
Comment
-
Osin ehkä omaa mokaa tämä läheltä-piti-tilanne, mutta tuli lähdettyä ohittamaan jotain noobin oloista sähköfillaristia juuri ennen kuin vasemmalle tulee pieni pyörätie. Käytännössä kovin harvoin tuonne kukaan on halunnut, ehkä pari kertaa vuodessa, mutta eikös tämä fillaristi päätä vetää klv:n vasempaan sivuun kääntyäkseen samalla kun olin ohittamassa. Mitään häslinkiä ei olisi tapahtunut jos tämä olisi pitänyt ajolinjansa, olisin metrin tai parin etumatkalla ehtinyt ohitse, mutta tuo oli totaalisen yllättävä liike, että tehdään ajolinja mahdollisimman jyrkäksi siirtymällä sisäkurviin ennen kurvia... Jotain kellosta huusi takana, mutta itse pitäisin myös suuntamerkkiä ja oikeaoppista ryhmittymistä ihan toivottavana tällaisten välttämiseen. Näitä pikkuteitä noiden kelvien varressa on, ja joskus vaan unohtaa että kerran-pari vuoteen joku sinnekkin saattaa haluta....
Comment

Comment