Alkujaan tämän lähetti kuovipolku
Katso viesti
Satula vaihtoon
Collapse
X
-
Kun minulla on nyt se Lidlin kopio, ei aito, niin ei tähän ole merkitty leveyttä. Voisin toki mitata istuinluut ja lisätä siihen harkinnanvaraisen luvun, joka olisi luultavasti +2 ja päätyisin luultavasti 15 senttiin, mutta kun tämä nykyinen leveys on käytännössä todettu juuri sopivaksi, niin tuo olisi epävarmempaa. Nyt ajattelin vaihtaa active-malliin. Vanhaa versiota olisin ottamassa, mutta sitä ei taida saada nyt mieleisellä kuosilla. En halua tuollaista, jossa on nokassa tai sivulla tuollaista vähemmän liukkaan näköistä kangasta ja tikkausta. Rumuuden lisäksi mietityttää, että tuollaiset ovat aina yksi riski hankaukselle. Yksi limited edition näyttäisi siltä osin toimivalta, mutta ei siitä limitedista taida olla enää kokoja (SQlabin oma kauppa ei toimita Suomeen) ja muut sopivalla kuosilla ovat ei-active-malleja.
-
Whiten läskissä täysin sopimaton istuin, joten ostin kokeeksi motonetistä halvan, mutta omasta mielestä hyvännäköisen satulan. Ja täydellisen hyvä onkin, omalle takapuolelle... ei tarvi enää edes pehmusteita ajohousuihin. Cube LTD.n Selle Italia meni myös vaihtoon, joten molemmassa pyörässä nyt tämä: https://www.motonet.fi/fi/tuote/3830...D-Premium-Ergo
Comment
-
Hyvä, jos tykkäät, mutta tuollainen on omiaan painamaan pehmyttä kudosta, koska se on pituussuunnassa varsin tasainen ja leveyssuunnassa kaareva. Eli se kiilaa satulan istuinluiden väliin, kun näyttää niin kapealtakin. Nosta nyt ainakin pyllyä riittävän usein satulasta, niin verenkierto pystyy parempana. Mukavaltahan tuollainen voikin tuntua usein, ainakin lyhyemmän aikaa, koska paino jakautuu tasaisesti eli muuallekin kuin istuinluille, mutta verenkierto voi silloin muodostua ongelmaksi ja sitä kautta puutumisen tunne, jos nyt ei kudosten hapensaannista olisikaan huolissaan.Alkujaan tämän lähetti lehtijussi Katso viestiWhiten läskissä täysin sopimaton istuin, joten ostin kokeeksi motonetistä halvan, mutta omasta mielestä hyvännäköisen satulan. Ja täydellisen hyvä onkin, omalle takapuolelle... ei tarvi enää edes pehmusteita ajohousuihin. Cube LTD.n Selle Italia meni myös vaihtoon, joten molemmassa pyörässä nyt tämä: https://www.motonet.fi/fi/tuote/3830...D-Premium-Ergo
Minä en sillä osastolla halua ottaa riskejä, vaikka ainakin toistaiseksi tutkimusten mukaan vaikutusten pitäisi olla ohimeneviä, mutta en ole ihan varma, millä aikavälillä. Enkä kaipaakaan enää sitä tunnetta, kun satula kiilaa jalkojen väliin. Mutta eipä tämä selvästikään näinkään ole helppoa, kun ei meinaa löytää mieleistä. Nykyinen on kyllä tosi hyvä, aika lähellä täydellistä huomioiden nykykonseptin rajoitukset, mutta jos tuolla keinuntasysteemillä saisi vielä vähän paremman.
Comment
-
Itse ostin kans Whiten läskiin uuden satulan Motonetistä. Selle Italia oli omalle takapuolelle aivan liian kova. Tämän siis ostin ja heti tuli helpompi ajettava pyörästä. https://www.motonet.fi/fi/tuote/380821Alkujaan tämän lähetti lehtijussi Katso viestiWhiten läskissä täysin sopimaton istuin, joten ostin kokeeksi motonetistä halvan, mutta omasta mielestä hyvännäköisen satulan. Ja täydellisen hyvä onkin, omalle takapuolelle... ei tarvi enää edes pehmusteita ajohousuihin. Cube LTD.n Selle Italia meni myös vaihtoon, joten molemmassa pyörässä nyt tämä: https://www.motonet.fi/fi/tuote/3830...D-Premium-Ergo-Janne
Comment
-
Kuinka kauan ajatte kerrallaan noilla motonetin satuloilla? Jos nuo ovat pehmeitä niin ne tuntunevat mukavilta alle tunnin reissuilla mutta itsellä ainakin alkaa lihaksistokin pakaroissa puutumaan moisilla kun ajetaan pidempään (edes 2-3h puhumattakaan pidempään). Oikein omaan ahteriin mitoitetulla kovemmalla satulallahan paino on istuinluilla jotka varmasti kipeytyvät mikäli ei ole tottunut moisella ajeleen.
Comment
-
Noin on minunkin persaus kertonut, mitä enemmän vuosikilometrejä sitä vähemmän toppausta satulaan. Sitten ei olekaan ollut mitään väliä mimmonen satula alla, muiden hylkäämät liian koviksi mielletyt ovat käyneet. Tuo Motonetin satula ei ole pahimmasta päästä, on tullut puristeltua sitäkin, mutta päälle en ole päässyt.
Ihan hyvän satulan saa muutamalla kympillä, jos vielä kevytkin pitää olla, hinnan saa kertoa kahdella-kolmella.
Comment
-
Vanha ja uusi satula millilleen yhtä leveitä, (kuva vääristää) etuosasta motonetin tuote on 3 mm leveämpi. Motonetin satula on koko mitaltaan keskeltä kovera, molemmat on sormituntumalla yhtä kovia.Alkujaan tämän lähetti orc biker Katso viestiHyvä, jos tykkäät, mutta tuollainen on omiaan painamaan pehmyttä kudosta, koska se on pituussuunnassa varsin tasainen ja leveyssuunnassa kaareva. Eli se kiilaa satulan istuinluiden väliin, kun näyttää niin kapealtakin. Nosta nyt ainakin pyllyä riittävän usein satulasta, niin verenkierto pystyy parempana. Mukavaltahan tuollainen voikin tuntua usein, ainakin lyhyemmän aikaa, koska paino jakautuu tasaisesti eli muuallekin kuin istuinluille, mutta verenkierto voi silloin muodostua ongelmaksi ja sitä kautta puutumisen tunne, jos nyt ei kudosten hapensaannista olisikaan huolissaan.
Pisin lenkki tuolla satulalla, metsä- ja soratietä, 64 km. eikä ainakaan sillä matkalla ehtinyt mitenkään vaivaamaan...
Comment
-
Tietoa nokan leveyksistä 5 cm kärjestä. Mittaukset valmistajan edustajan. Suhtaudun näihin tosin varauksella, koska löysin nettisivulta mielestäni arvioidusti hyvin läheltä viittä senttiä mitattuna tiedon, että 612:ssa leveys olisi 45 mm. Ehkä toisessa on katsottu kaareutuminen huomioiden? En tiedä. Mutta onpahan jotain suuntaa antavaa kuitenkin. Minä itse en voi sietää liian leveitä nokkia, koska en siedä niiden osumista reisiin.
611 Active Titube 43-45 mm.
611 Ergowave 46-47 mm.
612 Ergowave 42 mm (tai 45 mm, ks. yllä).
Comment
-
Jos istuinluut osuvat viistosti satulaan, niin sillä on tapana kipeyttää niitä. Siksi satulan olisi hyvä olla istuinluiden alta varsin suora, mutta moni satula kaareutuu jyrkästi reunoilta. Silloinhan se ei istuinluita haittaa, jos ne eivät osu niin reunaan, mutta ylimääräinen tila satulan laidoilla taas on riski hankaukselle. Itse pyrin pitämään satulan niin kovana kuin istuinluuni voivat tottua. En pidä pehmusteita housuissa, joten minulle kova on joillekin pehmeä. Mutta silloin kuitenkin tulee kyseeseen tuon kaarevuuden vaikutus. On hirveä tunne, ihan mahdotonta yrittää ajaa maksimikovalla satulalla, jossa istuinluut osuvat kuperalle pinnalle.Alkujaan tämän lähetti lehtijussi Katso viestiVanha ja uusi satula millilleen yhtä leveitä, (kuva vääristää) etuosasta motonetin tuote on 3 mm leveämpi. Motonetin satula on koko mitaltaan keskeltä kovera, molemmat on sormituntumalla yhtä kovia.
Pisin lenkki tuolla satulalla, metsä- ja soratietä, 64 km. eikä ainakaan sillä matkalla ehtinyt mitenkään vaivaamaan...
Hyvä, jos tuntuu toimivan. Itse ajoin vuosia varsin autuaan tietämättömänä, että satula voisi olla parempi. Nyt ei kuitenkaan ole paluuta vanhaan. En tällä tarkoita, että tuo ei voisi toimia jatkossakin sinulla.
Comment
-
Kuinka pehmeä tuo 611 on? Minulla tämä kopio näyttää selvästi pehmeämmältä ja luultavasti onkin. Luulen, että tässä on käytetty halvempia materiaaleja. Mietin vain, että ei ole kiva, jos istuinluut muljuavat kovalla pinnalla, vaan kyllä niiden pitää vähän upota, että ovat huomaamattomat. Minulla ainakin luut tuntuvat suorastaan kulmikkailta ajaessani, jos satula on liian kova. Kun tosiaan housuissa ei ole yhtään pehmustetta. Miten kova tuo on ilman pehmusteita?
Syy siihen, miksi olen vaihtamassa satulasta, johon olen tosi tyytyväinen, on tuo Active-mallin lupaama keinuminen. Minulla ei ole lonkan seutu ihan symmetrinen, eikä varmaan jalkojen pituuskaan, kuten varmaan aika tavallista on, joten satulan parempi myötäily luultavasti auttaisi siinä.
Muoks. Luulen, että keksin, miksi kuovipolku ja vihtis83 saivat edellä niin erilaisen luvun leveydelle. Jälkimmäisellä heistä on Active-malli, joka on pidempi. Näin ollen on luonnollista, että se on nokasta sama matka mitattuna kapeampi. Kuovipolun lyhyempi satula varmaankin alkaa leventyä aiemmin. Tosin sekin huomioiden Active vaikuttaa kapeammalta, ellei tässä sitten mittavälineen tarkkuus näyttele roolia. Toki myös eri vuosien malleissa voi olla eroja.
Eri malli selittäisi ehkä myöskin sen, miksi toisen satula on n. 1,5 cm ilmoitettua leveämpi leveimmillään ja toisen 0,9 cm. Active-mallin sivu näyttääkin erilaiselta. Ja näistä taidan uskaltaa päätellä, että minun 15,5 cm leveä satulani on jonkinlainen noiden mallien yhdistelmä: 30,2 cm pitkä, kuten active, mutta 1,5 cm nimellistä leveyttä leveämpi, kuten ei-active. Eli luulen, että minun kannattaa ottaa 14 sentin satula. Ergowave 612 voisi tosin olla myös vaihtoehto. Ehdin sen jo tuomita, mutta otan vähän takaisin sanojani. Tuo on niin erilainen. Tuosta on vähän hankala sanoa, että missähän tuossa edes pitäisi istua.Last edited by Vieras; 24.01.2017, 04.17.
Comment
-
Hahhah. Kysyin myyjältä yhdestä 611 activesta. Hän mittasi 15 cm 15 cm:n mallille. Luottaako vai eikö? Jos tuo on totta, niin ei näistä tuloksista voi päätellä muuta kuin että malleissa on eroja. Ei tästä ostamisesta taida tulla mitään. Kai on pakko uudelleen mitata istuinluut. Minulla on siihen ihan SQlabin pahvia, mutta se on liian kovaa. Ei siihen tällainen keiju saa jälkeäkään, vaikka venäytin niskalihaksenkin vetäessäni itseäni tuolia vasten.
Comment
-
Päätelmäsi lienevät oikeansuuntaisia, sillä puhtaasta tiedonhalusta googlasin käyttäjäkokemuksia ja osoittautui että "saman" satulan eri malleissa on eroja eli sillä on merkitystä onko 611 normaali, aktiivi, race tai (niinkuin minulla) team ltd (jonka luulin eroavan ainoastaan väritykseltään). Eri vuosien malleissa tai tuotantoerissä on myös eroja - ja kaiken lisäksi myyntiin on päästetty jossain vaiheessa myös ilmoitettuja *kapeampia* Active-malleja...
"Die Sattelschale ist jeweils beim normalen, active und race bzw. mtb deutlich unterschiedlich - ich war erstaunt, alles 611er, hätte ich ähnlicher erwartet, v.a. zwischer der jeweiligen normal- und active-Version. (...) Die Modelle der verschiedenen Jahre sind auch deutlich unterschiedlich in Schalenform, Polsterung (...) Und: bei einigen Active-Modellen gab/gibt es offenbar, am Telefon sogar von SQLabs bestätigt, Produktionsfehler, was die Sattelbreite betrifft - die 15cm-Ausführung war insgesamt nicht mal 14cm breit, aua und eingeschlafene Füße, wenn man einen Sitzhöckerabstand von 14cm hat."
Comment
-
-
Yksipuoleinen aaltopahvi toimii, mittaaminen on jonkilaisen likiarvon antavaa. Tuskin oikealla mittausvälineellä sen parempaan pääsee. Katselin spessun mittausvälinettä ja samaan luulisin aaltopahvillakin päätyvän.
Satulan pehmuudesta. Poistin pintarikkoisesta satulasta pinnan ja toppauksen kokonaan, ajoin kokeeksi sellaisenaan enkä huomannut huonoksi ajaa. Ajamattomiakin satuloita löytyy, niin koe jäi lyhyeksi. Ohuen toppauksen lisääminen vanhaan satulaan ja päällystäminen ei muuttanut ajettavuutta paljonkaan.
Comment
-
Niin minäkin luulin, että noissa erikoisversioissa on vain erikoisväritys ja enemmän hintaa. Ei niistä ole edes kunnolla kuvia. Taitaa kuitenkin olla muitakin eroja. Noissa perusmalleissa on kamalan epätasainen pinta. Minua epäilyttää, että jokin 611-kuvio upotettuna voi hangata etenkin pehmusteetonta ajajaa. Reuna on aina reuna, johon iho voi osua. Samoin ylimääräiset saumat. Minä en suoraan sanottuna tajua, mitä SQlab välillä touhuaa. Heidän peruskonseptinsa on loistava, mutta tuo kikkailu juurikin tuollaisen, että päällystetään nokka eri aineella ja laitetaan siihen saumat, on jotain ihan muuta. Kaiken huipuksi se saa nuo satulat näyttämään rumemmilta.Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viestiPäätelmäsi lienevät oikeansuuntaisia, sillä puhtaasta tiedonhalusta googlasin käyttäjäkokemuksia ja osoittautui että "saman" satulan eri malleissa on eroja eli sillä on merkitystä onko 611 normaali, aktiivi, race tai (niinkuin minulla) team ltd (jonka luulin eroavan ainoastaan väritykseltään).
Ainoa aaltopahvi on SQlabilta saamani, mutta se on niin kova, että ei siihen tule jälkeäkään. Ehkä pitäisi olla erikoistuoli, jossa saisi valtavan vedon päälle, mutta ei minun voimillani keittiöjakkaralla saa sitä painumaan yhtään. Pitäisi siis käydä hommaamassa pehmeämpää. Yritin myös telttapatjaa, geelikylmäpussia ja vaikka mitä.Alkujaan tämän lähetti Jani Mahonen Katso viestiEntäs jos orcci istut aaltopahvin päälle?
Minä olen joskus mitannut 11,3 cm. Mutta en täysin luota tulokseen tarkkuuteen, joten huvittaisi tehdä se uusiksi. Kun siihen sitten lisätään 1-4 senttiä harkinnan mukaan (minä lisäisin 2 ja pyöristäisin ylös -> 14), niin ei se mielestäni kokemusta (lähes) samanmuotoisesta satulasta tietyssä ajoasennossa vastaa, koska siinäkin on satulasta riippuvaista, kuinka takana istuu, ja tosiaan se nojaamisen aste on pyörästä riippuvainen. Eli jos vain tietäisi, missä olisi entistä vastaava todellinen istuma-ala, niin ostaisin heti, mutta nyt taitaa jäädä koko ostaminen sikseen.
Minä olisin vain halunnut sen Activen, koska minulla on lantiossa epäsymmetrisyyttä, mikä luultavasti heijastuu joskus jalkaongelmiksi. En vain uskalla laittaa lähemmäs kahta sataa euroa satulaan, jonka leveydestä en ole ihan varma. Enkä kovuudesta. Enkä ihan muodostakaan. Enkä välttämättä siitä hyödystäkään. Voihan olla, että se activen keinuminen vaikka ärsyttäisi lonkkaani, vaikka sen luonnollinen liike pitäisikin olla, koska minulla lonkka usein ärsyyntyy nimenomaan luonnollisesta liikkeestä kävellessäni esim. pari tuntia putkeen. Toki siis epätasapainosta, mutta se luonnollinen keinumisliike tuo sen esille, joten hakuammuntaa olisi toivoa, että se pyöräilyssä taas auttaisi. Mahdotonta sanoa kokeilematta. Jos olisi varmaa, että se toimii, niin ostaisin heti, mutta nyt en uskalla. Joo, minä päätin sen nyt. Kova olisi halu, mutta kaipa heiltä vielä joskus jotain järkeviä malleja tulee, joita paremmin pääsisi kokeilemaankin. Pinnoitteen takia minun pitäisi ostaa erikoisversioita, joiden saatavuus on hyvin heikkoa, eikä voi paljon haaveilla ilmaisista palautuksista tai välttämättä edes palautuksista.
Comment

Comment