Jos mukana on retkikeitin, niin keittää vettä ja pesee kuppia sen avulla? Jos mahdollista, niin kuppia varten voi ottaa mukaan vaikka oman pienen keittämistä kestävän kipon, jossa sen voi kiehauttaa vaikka joka kerta. Ainakaan itse en tyhjennä kuppia kuin kahdesti päivässä (aamuin illoin), jolloin tyhjentäminen ja desinfiointi on mahdollista hoitaa siinä samalla mukavasti ruokaa laittaessa.
Lisäksi, jos matkanvarrelle sattuu yleisiä esim. huoltoasemien vessoja, niin ne kannattaa hyödyntää myös.
Toi on ok jos selviää kahdella kupin tyhjennyksellä. Jos sitä pitää tyhjentää parin tunnin välein, niin menee vähän hankalaksi. Luulen, että oma ratkaisuni olisi kupin ja kattilan lisäksi puhdistuspyyhkeet, käsidesi ja nippu riittävän imukykyisiä tampooneja pahimmille päiville. Kestositeitä halutessa ajon komplementtiajaksi, satulassa ne kyllä hiostavat (eikä alkkareita kantsi ajopöksyihin laittaa muutenkaan). Jos niitä pääsee yhtään huuhtomaan matkan varrella, niin eivätköhän puhdistu reissun jälkeen.
Niin, tuon kuukupin käyttöähän en vielä ole opiskellut, mutta se ehkä voisi olla hyvä ratkaisu pyöräretkillä, vaikka jonkin verran ylimääräistä askartelua aiheuttaakin. Tamponeista en ole ikinään oikein tykännyt. Kyllähän nyt järvessä ihan riittävän hyvin pystyy peseytymään, ja sitten vielä käpälät tarkemmin vaikkapa sillä ea-bägistä joka tapauksessa löytyvällä haavanpuhdistussuihkeella.
Päiväretkillä kykenee vielä siteen kanssa tulemaan toimeen, ja paria päivää pitemmällä reissulla olen vielä toistaiseksi onnistunut tältä ”onnettomuudelta” välttymään, mutta parasta varautua, kyllä se vielä joskus napsahtaa.
Niin, tuon kuukupin käyttöähän en vielä ole opiskellut, mutta se ehkä voisi olla hyvä ratkaisu pyöräretkillä, vaikka jonkin verran ylimääräistä askartelua aiheuttaakin. Tamponeista en ole ikinään oikein tykännyt. Kyllähän nyt järvessä ihan riittävän hyvin pystyy peseytymään, ja sitten vielä käpälät tarkemmin vaikkapa sillä ea-bägistä joka tapauksessa löytyvällä haavanpuhdistussuihkeella.
Päiväretkillä kykenee vielä siteen kanssa tulemaan toimeen, ja paria päivää pitemmällä reissulla olen vielä toistaiseksi onnistunut tältä ”onnettomuudelta” välttymään, mutta parasta varautua, kyllä se vielä joskus napsahtaa.
Kuppi on tosi hyvä, koska sen avulla koko asiaa ei tarvitse miettiä ollenkaan muutoin kuin tyhjentämisen yhteydessä. Mielestäni siis vähentää huomattavasti kaikkea askartelua (joskin kannattaa harjoitella käyttöä hyvissä ajoin etukäteen). Kestositeitäkin kannattaa ottaa myös varuilta mukaan, kuten HeliT tossa totesikin.
Ja joo, pieni desinfiointiainepullo ja/tai kertakäyttöiset puhdistuspyyhkeet on käteviä käsienpesuun.
Palatakseni asiaan eli satuloihin, kertokaas naiset minkälaisia satuloita käytätte aika-ajossa? Kävin juuri mitoituksessa ja sain tietää, että istuinluuni ovat 131 mm leveät. Vanha satula oli reilu 140mm leveä, ja nyt sain uuden 155mm leveän ja tasaisen satulan. Ensinnäkin helpottaa ihan hitosti, kun ei tarvitse koko ajan mallailla sopivaa asentoa vaan voi ihan vaan suoraan istua siinä istuinluiden päällä. Ei paina etuosassa yhtään.
Tempopyörään pitäisi nyt myös löytää hyvä satula. Millaisia nuo satulat ylipäätään ovat, siinä ei ilmeisesti istuta ihan samalla tavalla kuin normaalissa, joten täytyykö sen satulan olla yhtä leveä? Riittääkö kapeampi? Onko esimerkiksi nuo kaksihaaraiset ns. halkaistut satulat parempia naisten anatomialle kuin sellaiset tavalliset? Kaikki vinkit ja linkit saa laittaa kehiin.
Ostin uuden hybridipyörän ja eteeni ilmaantui ongelma, jota en ole koskaan ennen kokenut. Satulassa paino on nimittäin aivan liian edessä, häpyhuulten päällä. Olen kyllä täysin tietoinen siitä, että painon tulisi olla istuinluilla ja syytin aluksi satulaa. Ostin sitten samanlaisen, mikä mulla oli käytössä edellisessä city-pyörässä. Eipä auttanut.
Eli millä tavalla mulla on nyt pyörän säädöt perseellään kun paino on satulassa liian edessä? Voiko jotenkin johtua siitä, että ohjainkannatin on väärässä asennossa? Tai satula liian edessä/takana vaakasuunnassa? Uskaltaako satulan etulaitaa kääntää reippaasti alas vai meneekö ajoasento ihan pieleen?
Ostin uuden hybridipyörän ja eteeni ilmaantui ongelma, jota en ole koskaan ennen kokenut. Satulassa paino on nimittäin aivan liian edessä, häpyhuulten päällä. Olen kyllä täysin tietoinen siitä, että painon tulisi olla istuinluilla ja syytin aluksi satulaa. Ostin sitten samanlaisen, mikä mulla oli käytössä edellisessä city-pyörässä. Eipä auttanut.
Eli millä tavalla mulla on nyt pyörän säädöt perseellään kun paino on satulassa liian edessä? Voiko jotenkin johtua siitä, että ohjainkannatin on väärässä asennossa? Tai satula liian edessä/takana vaakasuunnassa? Uskaltaako satulan etulaitaa kääntää reippaasti alas vai meneekö ajoasento ihan pieleen?
Satulalla voi auttaa asiaa, mutta ajoasennossa kyse on pääosin etunojasta. Mitä enemmän nojaa eteen, niin sen enemmän paino siirtyy pois istuinluilta. Suosittelen katsomaan SQlabin mallistoa, koska niissä on nokka jo lähtökohtaisesti alempana, laittamaan satulan nokkaa alemmas ja tarvittaessa pohtimaan, pitäisikö ajoasentoa nostaa lyhentämällä tai tankoa korottamalla. Jos se ei mikään kovin sporttihybridi ole, niin ei sen ajoasennon pitäisi oikean kokoisessa pyörässä olla kovin aggressiivisesti etunojainen, mutta city-pyörään verrattuna muutos on varmasti suuri. Kuitenkin esim. itse ajan SQlabilla maasturillani siten, että ei käytännössä nokkaan kosketa kuin jyrkässä ylämäissä tai muuten poikkeuksellisesti kumartuessani eteenpäin.
Satulan paikka laitetaan suhteessa polkimiin, ei sillä kuulu säätää ohjaamon pituutta. Mitä tulee satulan kallistukseen, niin ihan huoletta voi kallistaa niin pitkään kuin ei tunnu hankalalta, että alkaisi luisua eteenpäin tai muuten tuntua huonolta. Ne jutut vaaterista ovat ihan hölynpölyä. Se on vain yksi tyhmä pyöräilyn "sääntö". Johan satulatkin ovat erimuotoisia ja eri lailla kallistuvia, joten se on tyhmä sääntö.
Ok, eli ohjainkannatinta ylemmäs ja satulaa vähän etukenoon. Sillä alkuun. Mä vähän epäilen, että mun ohjainkannattimessa ei oo tarpeeks säätövaraa, että saattaapi joutua kaupoille...
Ja sitten ennen kuin tekee arvokkaita lisähankintoja, kriittinen silmäys myös siihen omaan ruotoon. Vartalon venyvyyttä ja liikkuvuutta, ml. selän, voi parantaa venyttelemällä ja ihan vaan ajamalla totuttautumalla ajoasentoon. Joskus se tapahtuu kohtalaisen nopeasti, joskus se ottaa vähän enemmän aikaa.
Ajoasentokysymykset on erittäin henkilökohtaisia, kaikkiin yleisohjeisiin kannattaa suhtautua kriittisesti ja omaan tilanteeseen mahdollisimman objektiivisesti. Välillä muutokset jotka menevät täysin logiikan vastaisesti yhden osan osalta (vaikka perseen paikka satulalla ja lantiokulma satulan päällä) muuttavatkin kokonaisuutta parempaan suuntaan. Hyvänä esimerkkinä ohjaustangon otekohtien paikka pyörän pituus- ja korkeussuunnassa satulaan verrattuna. Otekohtien siirtäminen vaikuttaa sekä painojakaumaan että nivelkulmiin, joiden ideaalit on vahvasti henkilökohtaisia.
"Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15
Ok, eli ohjainkannatinta ylemmäs ja satulaa vähän etukenoon. Sillä alkuun. Mä vähän epäilen, että mun ohjainkannattimessa ei oo tarpeeks säätövaraa, että saattaapi joutua kaupoille...
Mutta se satula vaikuttaa kuitenkin tosi paljon. Kannattaa harkita vaihtoa joka tapauksessa. Minua alkoi ahdistaa pidemmillä lenkeillä aikoinaan perinteinen satula. Sitten tein tuon vaihdon selvitettyäni, miten tämä homma oikein toimii. (Siinä välissä kokeilin ainakin puolta tusinaa satulaa huonoin tuloksin.) Siihen loppuivat ne ongelmat ihan täysin. Toki nyt hommattuani aero-tangon tulee ihan uusia haasteita taas satulalle pitkästä aikaa. Normaalilla hyvin kisahenkisellä xc-pyörällä kuitenkin meni ihan tuntemuksitta tässä vuosikaudet. Saa nähdä, miten noin raju etunoja tuo taas sitä painetta takaisin nokalle, mutta varmastikin vähemmän kuin ihan pituussuunnassa tasaisella satulalla.
Comment