above_forum

Collapse

Ajolasit

Collapse
X

• Aika
  • Show
Clear All
new posts
  • Raparipa

Viime vuonna päätin hankkia kunnon ajolasit niin, että ne sopisivat tällaiselle likinäköiselle nörtille ilman piilolinssejä tai silmäleikkauksia. Sehän ei ollutkaan ihan yksinkertainen operaatio.

Suurin osa optikkoliikkeistä on paneutunut vain polkuhintaisten perusrillien myymiseen. Oli todella vaikeaa löytää yhtäkään asiantuntijaa, joka olisi osannut räätälöidä sopivat ajolasit.

Onneksi sellainenkin löytyi. Täältä löytyy tarkempaa selostusta seikkailusta valokuvineen: http://bit.ly/f5Cspf

Comment

• orcatri
      Vakiovieras
      • 04/2009
      • 373

No nyt on sitten lasien hankintaprosessi lähes päätöksessään. Tähän tarvittiin melko monta vierailua optikoille sekä luonnollisesti nettisurffausta. Aika pian helpotin urakkaani siten, että päätin ostaa ison O:n tuotteet. Lisäksi lähistöllä sattui sopivasti olemaan Oakleyn esittelypäivä, jolla ehdin pikaisesti poiketa (kiitos vain vinkistä). Esittelypäivänä ei ollut aikaa tehdä tilausta, joten palasin samaan liikkeeseen seuraavana päivänä tilauksen teko mielessäni. Ja eipäs se tilauksen teko aivan yksinkertaista ollutkaan. Vaadittiin nimittäin kolme tai neljä soittoa maahantuojalle, jotta sai ensin hinnat selville ja lopulta tilauksen tehtyä - ei aivan kätevää näin internet-aikana ainakaan. Palvelu oli kyllä mukavan ystävällistä, ja senkin puolesta tuli kannatettua suomalaista kivijalkamyymälää.

No mitä sitten tuli ostettua? Lopullinen arvonta tapahtui Flak Jacket XLJ:n ja Split Jacketin välillä, joista päädyin ensin mainittuun. Tarkempi malli on tämä, joka siis on puhtaasti aurinkoisen kelin linssillä (Black Iridium Polarized). Hintaa tuli joitakin kymppejä enemmän kuin eurooppalaisissa nettikaupoissa. Toimitusaika oli vajaa viikko, ja lasit piti tietenkin hakea sieltä liikkeestä, josta aiheutui neljäs retki samaiseen myymälään. Testilenkki tapahtui tänään kirkkaassa aamuauringossa juosten, ja eivät kyllä värkit pettäneet lupauksiaan. Suurin syy, miksi päädyin juuri tuohon Flakiin oli se, että niitä ei oikeastaan edes huomaa päässään. (Muuten kuin tietysti siten, että maailma näyttää melko erilaiselta.)

Sen verran tuo tilausprosessi oli kankea, että vaihtolinssiksi tilasin CRC:ltä kympin alennuskupongin voimin G30 Iridiumit. Vielä sitten saattaa tulla tarve pimeän kelin linsseille (kirkas/persimmon/yellow), mutta noilla kahdella mennään nyt ainakin aluksi.
      "pohjolassa kansa on sen kaamoksensa vanki"

Comment

• sakuvaan

Persimmonit on todella hyvät linssit O;hon.

Comment

• Ynnä Muu
          Vakiovieras
          • 09/1999
          • 259

Alkujaan tämän lähetti Raparipa Katso viesti

Suurin osa optikkoliikkeistä on paneutunut vain polkuhintaisten perusrillien myymiseen. Oli todella vaikeaa löytää yhtäkään asiantuntijaa, joka olisi osannut räätälöidä sopivat ajolasit.
          Hankin Rudy Projectit Sanomatalossa olevalta Cazze-optikolta. Minusta siellä oli jotain asiantuntemuksen tynkää, miinusta on 9 ja silti näen ihan hyvin noilla. Ongelmahan sporttilaseissa on yleensä se, että linssi tulee vinoon silmään nähden ja se aiheuttaa vääristymiä. Minulle myytiin linssit, joissa oli jotenkin tuo homma hoidettu – lopputulos on jees. Ja optikko oli itsekin lajin harrastajia.
          Last edited by Ynnä Muu; 02.03.2011, 20.42. Syy: kirjoitusvihre

Comment

• orcatri
            Vakiovieras
            • 04/2009
            • 373

Alkujaan tämän lähetti sakuvaan Katso viesti
            Persimmonit on todella hyvät linssit O;hon.
            Pelittävätkö ne myös pimeällä elisiis keinovalossa? Vai tarvitseeko kirkkaat linssit?

Arvoin muuten aika kauan myös fotokromattisia linssejä, mutta jokin niissä kuitenkin tuntui tökkivän. Täälläkin on ehkä hieman ristiriitaisia kokemuksia moisista. Se Oakleyn esittelijä kyllä meinasi puoliväkisin myydä minulle nämä. Lisäksi netissä tiirailin Rudyn ImpactX-linssejä, mutta Rudyn laseja ei paikallisissa vastaan tullut.
            "pohjolassa kansa on sen kaamoksensa vanki"

Comment

• sakuvaan

Autolla olen ainakin ajanut persimmoneilla ilman isompia ongelmia, jos on valoteho kohdallaan niin saattaa jopa olla loistovalinta treileillekkin Persimmoni.

Tosin varuilta mulla on kanssa kirkkaat linssit yleensä taskussa, ihan varuilta.

Comment

• VPR
                Aktiivijäsen
                • 05/2009
                • 2531

Persimmonit toimivat hyvin myös pimeällä, olen ajanut pilvisellä, aurinkoisella ja pimeällä ja myös polulla (lumirännissä). Aurinkoisella ne ovat hieman liian kirkkaat.

Comment

• Seteh

Tilasin RxSportilta Rudy Rydonit. Palvelu oli hyvää ja sujuvaa. Lasien kokeilu ennen ostopäätöstä järjestyi parilla sähköpostilla ja yhdellä puhelulla.

Optinen adapteri oli ensin mokattu jotenkin, enkä nähnyt laseilla hyvin. Ilmeisesti toisessa linssissä oli väärä voimakkuus tms.Tämäkin asia järjestyi yhdellä sähköpostilla ja lähettämällä adapteri takaisin. Juuri äsken sain uuden adapterin postissa ja nyt toimii paljon paremmin. Kunhan flunssasta toivun niin pääsen kunnolla testaamaan.

Kaiken kaikkiaan RxSportin palvelusta jäi hyvä kuva. Ilman tuota adapterimokaa antaisin arvosanaksi täyden kympin, eikä sekään laske pisteitä kovin paljon, koska hoitui kuntoon ilman sen suurempia kommervenkkejä.

Comment

• PHI

Täältä kanssa iso peukku RxSportsille! Tilasin v.2009 omat Rudy Equinoxit vahvuuksilla ja harmailla fotokromaattisilla linsseillä. Todella erinomaiset ja hienosti toimivat lasit niin kirkkaalla auringonpaisteella, kuin pimeällä valojen loisteessa ajaessa.

Hinnoista sen verran, että en jaksa ymmärtää, miksi moni kaveri tälläkin palstalla ilmoittaa tyytyväisenä ostaneensa vahvuuksilla olevat lasit Suomesta jopa lähes kolminkertaisella hinnalla siihen, mihin hintaan nuo RxSportsilta irtoaa.

Ei ymmärrä ei.

Comment

• MPI
                      Vakiovieras
                      • 08/2006
                      • 412

Oakleyn Radareita vahvuuksilla ja ilman sekä normi O:n silmälaseja olen tilannut täältä. Toiminut joka kerta loistavasti ja hinnatkaan eivät ole pahoja.
                      Urheilua ja ulkoilua kuvina IG: mikkopiispa

Comment

• mats sundin

Onko kenelläkään kokemuksia noista Oakleyn ventiloiduista linsseistä? Jawboneja olen hankkimassa ja haluaisin varmistua siitä, että linssit eivät huuruuntuisi liiaksi käytössä. Käsittääkseni Oakleyn linssit ovat yleisesti otten hyvin huuruuntumista estäviä ja lukemani perusteella Jawbone mallina edelleen jollain tapaa korostaa tätä ominaisuutta. Olenko ymmärtänyt oikein? Toisaalta noi ventiloidut linssit näyttää kuvien perusteella paljon rumemmilta kuin tavalliset aukottomat vastaavat, enkä sellaisia turhan takia haluaisi ostaa.

Merkki ja malli on siis jo valittuna, enää pitäisi valita mukaan tulevat linssit. Näiden osalta harkinnassa on siis tuo yllä mainittu ominaisuus. Muiden ominaisuuksien osalta harkinnassa on photocromic tai sitten polarisoitu black iridium+persimon (paketit yhtä arvokkaita). Jälkimmäinen yhdistelmä puhuttelisi ennen kaikkea polarisoinnin osalta. Toisaalta auringonlaskun aikaan tuota fotokromisuutta saattaisi jäädä kaipaamaan. Löytyisikö keneltäkään näkemystä asiaan? Todennäköisesti tulen lähitulevaisuudessa ostamaan tarvittavia linssejä lisää, mutta nyt ensialkuun tarkoituksena olisi löytää mahdollisimman hyvä paketti.

Comment

• rhubarb

Alkujaan tämän lähetti mats sundin Katso viesti
                          Onko kenelläkään kokemuksia noista Oakleyn ventiloiduista linsseistä?
                          Umpinaisetkin Jawbonet ovat tosiaan aika hyvät: lähinnä kun ollaan 5ºC lämpötiloissa, muodostuu huurua seisahtuessa valoihin tms. Ventiloituja ei noihin ole, mutta Radareissa en käytännössä huomannut juurikaan eroa niiden välillä.

Comment

• Antti_S

Onko kenelläkään kokemuksia noista Oakleyn ventiloiduista linsseistä? Jawboneja olen hankkimassa ja haluaisin varmistua siitä, että linssit eivät huuruuntuisi liiaksi käytössä. Käsittääkseni Oakleyn linssit ovat yleisesti otten hyvin huuruuntumista estäviä ja lukemani perusteella Jawbone mallina edelleen jollain tapaa korostaa tätä ominaisuutta. Olenko ymmärtänyt oikein? Toisaalta noi ventiloidut linssit näyttää kuvien perusteella paljon rumemmilta kuin tavalliset aukottomat vastaavat, enkä sellaisia turhan takia haluaisi ostaa.

Merkki ja malli on siis jo valittuna, enää pitäisi valita mukaan tulevat linssit. Näiden osalta harkinnassa on siis tuo yllä mainittu ominaisuus. Muiden ominaisuuksien osalta harkinnassa on photocromic tai sitten polarisoitu black iridium+persimon (paketit yhtä arvokkaita). Jälkimmäinen yhdistelmä puhuttelisi ennen kaikkea polarisoinnin osalta. Toisaalta auringonlaskun aikaan tuota fotokromisuutta saattaisi jäädä kaipaamaan. Löytyisikö keneltäkään näkemystä asiaan? Todennäköisesti tulen lähitulevaisuudessa ostamaan tarvittavia linssejä lisää, mutta nyt ensialkuun tarkoituksena olisi löytää mahdollisimman hyvä paketti.
                            Ei ole Jawbonekaan oikotie onneen. Itse nyt tämän kevättalven noita käyttänyt. Huuruun vetää nämäkin vaikka on "vented" mallia. Itse olen varsin hikoilevaa sorttia, talvilenkillä sopivalla myötätuulella vetää vauhdissakin huuruun. Toki kirkastuvat nopeasti mutta silti.
                            Ihan ei niin paljoa vääristä(suurenna) mitä halppis lasit.

Toki nämä ovat myös käyttäjäkohtaisia juttuja, lärvin muodosta yms riippuvia. Itsellä Jade iridiumit ja keltaiset linssit. Nyt jos valitsisin peruspakettia niin ottaisin suoraan photocromic linsseillä.

Comment

• JanneR

Onko kenelläkään kokemuksia noista Oakleyn ventiloiduista linsseistä? Jawboneja olen hankkimassa ja haluaisin varmistua siitä, että linssit eivät huuruuntuisi liiaksi käytössä.
                              Oon melkein vuoden verran ajellut ilmastoiduilla Jawboneilla ja en saa niitä huuruun kuin liikennevaloihin pysähtyessä kostealla ilmalla. Pienikin liike pitää ne mulla vapaana huurusta. Kokemusta ei kyllä ole reiättömistä linsseistä, että vertailukohtaa ei ole.

Linsseinä mulla on black iridium, persimmon ja yellow. Metsässä melkein säällä kuin säällä ollut persimmon ja maantiellä iridium. Yellow sitten hämärässä kelissä.

Comment

• MPI
                                Vakiovieras
                                • 08/2006
                                • 412

Onko kenelläkään kokemuksia noista Oakleyn ventiloiduista linsseistä?
                                Mulla on yhdet Sport Jacketit, joissa on ventiloidut reiät. Toimiii, mutta pienenä varoituksen sanana, että noista rei'istä pääsee kirkkaalla ilmalla jonkin verran valoa, joka taasen aiheuttaa joskus heijastuksia linssin sisäpinnalle. Nykyään käytössä Radarit muutamalla eri linssillä (myös vahvuuksilla). Hyvin toimii. VR50 Photochromic linssi on helvetin hyvä (flat to bright light). Lisäksi yhdet Persimmonit vahvuuksilla (myös hyvä), joita käytän joskus välttääkseni "piilolasimigreeniä". Lisäksi vielä yhdet Clear Vented linssit, joissa tuo reikähomma ei haittaa. Kaiken kaikkiaan tuo O-tuotteiden optinen laatu on huippuluokkaa IMHO. Parhaiten sen ainakin itse totesin normi "auto" käytössä vahvuuksilla olevilla Oildrumeilla, joissa on polaroitu helvetin kaareva linssi vahvuuksilla. Ei vääristä missään kohtaa linssiä, vaikka kuinka mulkoilee.

Huurtumisesta vielä sen verran, että sellaista linssiä en ole vielä löytänyt mikä ei huurtuisi. Talvella hiihtäessä en voi käyttää mitään linssejä kun hikoan kuin sika ja kaikki tulee pääkopasta. Sama homma syksyllä kostealla kelillä. Muuten kaikki yllämainitut ovat toimineet erittäin hyvin.
                                Urheilua ja ulkoilua kuvina IG: mikkopiispa

Comment

Working...