above_forum

Collapse

Ajolasit vahvojen silmälasien käyttäjälle

Collapse
X

• Aika
  • Show
Clear All
new posts
  • Jami76
    • 04/2026

Ajolasit vahvojen silmälasien käyttäjälle

Hankinnassa ajolasit vahvuuksilla. Hajataittoa sun muuta sen verran, että ulkolinssit vahvuuksilla pois laskuista. On olemassa RX-raameja (Rudy Project) ja Performance Insert:ejä (Adidas). Voitteko suositella jotakin tiettyä merkkiä/mallia kokemuksen perusteella?
    Last edited by Vieras; 15.02.2014, 18.40.
  • JPK-works
    Vakiovieras
    • 10/2013
    • 91

Varmaan huono vastaus, mutta pohdin itse vastaava ja päädyin hankkimaan Oakleyn Racing Jacket ja käytän piilareita.
    Vahvuuksilla tulee tosi kalliiksi ja yksi linssi ei välttämättä toimi eri lajeissa (hihto,maantie, maasto). Samoin linssin väri/tummuus vaihto ei oikein onnistu.

Comment

• Lasol

Itellä on parit halpis urheilulasit. Vahvuusosa erikseen siis. Hyvin menee lenkillä, kisoissa piilarit. Piilarit kisoissa lähinnä siksi että näkee silmäkulmalla paremmin kun noilla vahvuusajolaseilla. Ja jos lasit vaikka tippuu jostain syystä! Sokee en toki oo että ihan autoakin pystyy ajamaan ilman rillejä. Tosin ei nää liikennemerkkejä mutta tuurilla sitä laivatkin seilaa! Hirveen kalliita noi urheilulasit vahvuuksilla (missä on siinä samassa linssissä vahvuus siis). Muutenkin perseestä että sokeita ei tueta valtion osalta. Täysin ylimääräinen PAKOLLINEN meno, vaadin kelalta korvauksia. Sossulta meen saletisti vinkumaan rahaa rilleihin! Ei vissiin saa sieltäkään jossei kuulu toimeentulotuen piiriin. Pitääkin irtisanoa itsensä! Epäreilua sanoisin. Niin sekin että mulla on 3 munuaista ja hyvin usealla vähemmän. Ruotsi voittaa kokoajan ihan vähän. Epäreilua!

Comment

• Grandi66
        Aktiivijäsen
        • 05/2006
        • 1185

Mutta kun kaikki ei voi käyttää piilareita, jolloin on pakko uhrata niitä euroja. Itse olen hankkimassa ajolaseja vahvuuksilla, photoromaattisena taimitäsenytoli, punaisenruskella linssillä. Piilarit ei onnistu sylinterin takia ja silmän paineherkkyyden takia. Joten menee sitten euroja reilusti.
        fillari10.blogspot.fi
        www.kareisenpyorakorjaamo.net
        Itse yrittäjä

Comment

• LJL
          Vanha jäärä
          • 05/2010
          • 11422

Öö.. Otsikointia voisi varmaan parantaa, sikäli kun näkövammaisuus käsitteenä viittaa vähän muuhun kuin mitä tässä haetaan.
          -L.

Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

Comment

• JohannesP
            Aktiivijäsen
            • 07/2011
            • 2390

http://www.urheilulasit.fi/ osaa varmasti auttaa pyöräilyyn liittyvissä asioissa. Itse kävin tuolla aikoinaan kysymässä reseptin kanssa tarjousta ja varmasti hyvät lasit Rudy Projectin raameihin adaptrerilla olisi saanut teetettyä, mutta hinta karkasi jonnekkin 600€ tietämille erikoisempien linssien vuoksi. Muistaakseni varsinkin maantiepyöräilyyn suositteli jotakin hiontaa linssin yläkulmaan ajoasennon takia joka kyllä vakuutti ainakin itselleni myyjän osaavan hommansa.
            .
            Tulikin mieleen, et täytyy seuraavalla Helsingin käynnillä kysymässä uudestaan tarjousta kun rahatilannekkin hieman parempi. Silmälaseilla pyöräily on hanurista kun vedet rupee vuotaan silmistä viiman vuoksi.

Comment

• Jake_Kona

Kyllä paikallisessa optikkoliikkeessä osataan tehdä hyvät adapterilasit. Bbb-kehykset ostin netistä

Comment

• sakuvaan

Alkujaan tämän lähetti Jami76 Katso viesti
                Hankinnassa ajolasit vahvuuksilla. Hajataittoa sun muuta sen verran, että ulkolinssit vahvuuksilla pois laskuista. On olemassa RX-raameja (Rudy Project) ja Performance Insert:ejä (Adidas). Voitteko suositella jotakin tiettyä merkkiä/mallia kokemuksen perusteella?
                Oletko varma?

Oakleyn jotkut mallit taipuu aika moneen.

surffaa rxsport.co.uk lätki sinne tiedot ja niiden kauppakone osaa raakata kehykset pois mihin ei saa sun vahvuuksia.

Comment

• Jake_Kona

Ajolasit näkövammaiselle

Adabterimallia kaivataan. Niitä on monella valmistajalla 50-90€ tai voihan noi "laatumerkit maksaa jopa 300. Itse ostin BBB optiview sport sini/kelta/kirkas-vaihtolinssillä 67€ wiggleltä. Sisälti tietysti adabterin johonka vahvuudet optikolla jotka tuplaohennuksella ja sumuestolla n.300€

Comment

• JPK-works
                    Vakiovieras
                    • 10/2013
                    • 91

Jos ottaa adapterilinssit (tms.), hinta on varmasti halvempi kuin ulkolinssillä ja silloin voi myös vaihdella ulkolinssiä. Ongelmaksi voi tulla monta linssiä päällekkäin eli rajapintaheijastukset (ja aiemmin mainittu näkökentän laajuus). Siksi päädyin itse ottamaan korjauksen silmän pinnalle eli piilarit.

Jos voi hankkia vain yhdet ulkolinssit, niin ehdottomasti silloin valoon mukautuvat eli fotokromaattiset.

Comment

• Jami76

Olen joskus kokeillut piilareita, mutta ainakaan silloin (3 vuotta sitten) niihin ei saanut täysiä tehoja eikä oikein silmätkään limasista läpysköistä välittäneet. Tän takia piilarit on poissa kuvioista.

Kyllähän niitä vahvuuksia saa linsseihin, nykyään pistävät suoraan keskelle tietylle alueelle. Meikäläisen vahvuuksilla näyttää vaan aika hupaisalta ja rahaa palaa, jos haluaa useamman kuin yhden linssin. Adapterit tuntuu olevan ainoa järkevä vaihtoehto. Rudy projectin ja Adidaksen adapterit näyttää toimivilta, ainakin videoilla. Kenelläkään kokemusta näistä?

RudyProjectin photocromic linssejä olen nähnyt vain youtube-videoissa. Pinta tummuu nopeasti kun joutuu auringon valoon, palautuminen taas kestää useita minuutteja. Joittenkin mielipiteiden mukaan nää linssit on oletusarvoisesti liian tummat, eli liian herkät valolle. Grandi66, oletko jo pistänyt tilaukseen? Ja pääsitkö testaamaan missään kaupassa?

Oakley Radar Pitch näyttää hienolta ja toimivalta, mutta vahvuudet tulee suoraan linssiin. Oakley ei taida käyttää mitään adapteria.

Ja kiitos vinkeistä ja linkeistä. Näillä jutuilla kuppi alkaa kallistumaan Rudy Projectiin tai Adidakseen. Kallis kuppi

Comment

• Mikko Asikainen

Kokemusta löytyy Bolle-urheilulaseista adapterilla varustettuna. 16 vuotta olen kyseistä merkkiä käyttänyt, kaksia eri pokia.
                        Adaptereihin toki on linssejä vaihdettu tarpeen mukaan. Ja linsseinä olen käyttänyt kellertävän ruskeita, toimivat hyvin auringonpaisteessa, hämärässä, pimeässä ja ennenkaikkea aurinkoisella säällä metsässä liikkuessa. Suodattaa hyvin
                        stroboskooppi-tyyppisen valon, eli varjon ja valon nopeat vaihtelut eivät häiritse. Pokat, ainakin minulla ovat toimineet hyvin, eivätkä huuruunnu helposti, pysyvät paikallaan mukavasti ja ainakin Met-kypärän kanssa käy hyvin yhteen.
                        Että semmosta

Comment

• stenu
                          Veteraani
                          • 04/2005
                          • 6458

Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
                          Öö.. Otsikointia voisi varmaan parantaa, sikäli kun näkövammaisuus käsitteenä viittaa vähän muuhun kuin mitä tässä haetaan.
                          Olen samaa mieltä.
                          “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Comment

• LJL
                            Vanha jäärä
                            • 05/2010
                            • 11422

Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
                            Olen samaa mieltä.
                            Kaverihan oli toki yrittänyt, mutta otsikon muuttaminen jälkikäteen ei jostain syystä toimi, ainakaan ilman moden myötävaikutusta. Olen tuon joskus itsekin huomannut.

Mutta tosiaan näkövammaisten keskusliitoon jos vaikka soittaa ja kysyy, että olenko näkövammainen kun mulla on hajataittoa, niin... Niin.
                            -L.

Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

Comment

• Jusso
                              Vakiovieras
                              • 08/2009
                              • 47

Alkujaan tämän lähetti Jami76 Katso viesti
                              RudyProjectin photocromic linssejä olen nähnyt vain youtube-videoissa. Pinta tummuu nopeasti kun joutuu auringon valoon, palautuminen taas kestää useita minuutteja. Joittenkin mielipiteiden mukaan nää linssit on oletusarvoisesti liian tummat, eli liian herkät valolle. Grandi66, oletko jo pistänyt tilaukseen? Ja pääsitkö testaamaan missään kaupassa?
                              Photochromic-linssien tummimman ja vaaleimman pään tummuusasteet riippuvat valitusta väristä. Itselläni ei ole Rudyn Photochromic Red-linsseistä pahaa sanottavaa, vaaleimmillaan riitti jopa siihen että ajelin ne päässä talvella pimeällä. Helsingin Katseessa (sanomatalo) palvellaan hyvin asiantuntevasti pyöräilyn näkökulmasta ja linssivaihtoehtoja pääsi testaamaan liikkeessä (toki ilman vahvuuksia). Urhelulasit.fi on saman liikkeen nettikauppa.

Valitettavasti lasien iskunkestävyyttä tuli testattua männäkesänä, kun henkilöauto lopetti matkantekoni 35 km/h vauhdista. Maahan olkapää ja ohimo edellä, kehykset säpäleiksi, linssit säilyivät kokonaisena mutta naarmuuntuivat toki käyttökelvottomiksi. Tavallisilla silmälaseilla toisen silmän näkö olisi luultavasti ollut vaarassa, mutta todennäköisesti nimenomaan rikkoutumattomien linssien ansiosta tuli nyt vain musta silmä ja pieni vekki silmäkulmaan rikkoutuneesta sangasta. Hyvä siis että oli juuri nuo lasit päässä, mutta kyllähän se vähän sylettää ostaa tuonhintaisia laseja parin vuoden välein... pakko kai tässä on kuitenkin taipua, kun on kerran kuntoutunut takaisin pyörän päälle. Sen verran tykkäsin, että ostan luultavasti samat.

Edit: Kas, nehän on mulla päällä profiilikuvassa. Pitäisi vissiin vaihtaa tuoreempaan.

Comment

Working...