above_forum

Collapse

Leveät ja nopeat maantierenkaat

Collapse
X

• Aika
  • Show
Clear All
new posts
  • Isä nitro
    Aktiivijäsen
    • 10/2010
    • 1478

Jos jotakin ostoa tulee mietittyä, niin ne on aina "kevään tullen" nämä rengasasiat. Näköjään Larssilla on hyvin samanlaiset tarpeet. Maantiekäyttöön olisivat tulossa 67,5%. Pitäisi olla tubelekset ja siksi unohdan Vittorian Voyagerit (paitsi että en kun ostan retkipyörään gummit). Puhumme leveysluokasta 28-30 mm, hiukka leveämpikin saa olla. Pääsääntöisesti mennään näillä asfalttilla, jolta haluan toisinaan poiketa myös hiekalle tahi muulle ei-päällystetylle alustalle. Seuraavia olen miettinyt:

Maxxis re-fuse 32 mm: Tällä(kin) alustalla hieman ristiriitaisia huomioita. Painoakin on.
    Compass Jon Pass 35 mm: Hiukka liika leveät. Mahtuu kyllä pyörään, mutta...
    Clement Strada USH 32 mm:Täysi arvoitus
    WTB Exporsure 30 mm: Paperilla näyttää just siltä, mitä etsin mutta ovat helvetin kalliit enkä tiedä onko kukaan elävä koskaan ajanut näillä. Näillä kahdella asialla voi olla yhteys.
    Mavic Yksion Elite allroad: Näistä aika vähän havaintoja toistaiseksi. On siis uutuus.
    Schwalbe G-one speed (30 mm), Schwalbe pisti tämän renkaan uusiksi. Olen kiinnostunut nimenomaan tuosta speedistä, josta ei löydy käyttäjäkokemuksia. Hieman pelottavat nuo mikronappulat.

Mielipiteitä, ehdotuksia, varoituksia...?

Comment

• paaton
      Moottoriturpa
      • 05/2015
      • 17450

No eikös tuo g-one speed ole nimeä lukuunottamatta sama mitä s-one?

Hyvä rengas, nimenomaan 70/30 maantielle. Ok myöskin kovilla poluilla. Kyljet kestää karkean sepelin.

Comment

• ahuji

^s one on todella hyvä rengas mutta ei mun kokemuksien mukaan kestä sepeliä. Vaihdoin lokakuussa hetkeksi kesäkiekot ja hupia kesti noin 100km kunnes poks (ei tosin litkutettuna). Tuli noin kahden nappulan pituinen verkki keskelle rengasta

Comment

• sähköläski

Näköjään Big One:kin on nimetty g-one:ksi. Mulla maasturissa tollaset 60mm asvaltti-työmatkaan. Rullaa kyllä mukavasti ja menee neulaspolkuakin hienosti tietyin rajoituksin.

Comment

• paaton
            Moottoriturpa
            • 05/2015
            • 17450

Ei minullakaan pitkää kokemusta tuosta sepelin kestosta ole. Ihmettelin vain, kun rengas kesti useita kilometrejä karkeaa työmaa sepeliä. Tuollainen kova ja ohut rengas repeää varmastikkin juuri noin kerrasta pskaksi viiltävään kiveen.

Comment

• tiaalto
              Jäsen
              • 09/2014
              • 543

Sivujuonteena aiheeseen mitenkäs lateksisisurit tällaisten reippaamman kokoisten kumien kanssa? Valtaosa niistä näyttää olevan tarkoitettu perinteisille maantierenkaille, Vittorialla taisi olla 28c asti tarkoitettu ja Challengella CX-lateksi mutta sitä ei näytä oikein saavan mistään. Lateksin pitäisi kyllä venyä reippaasti mutta liekö 19c sisurin tunkeminen 37C Voyageriin sittenkään fiksua?

Comment

• Isä nitro
                Aktiivijäsen
                • 10/2010
                • 1478

Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
                No eikös tuo g-one speed ole nimeä lukuunottamatta sama mitä s-one?
                Tätä samaa olen pohtinut. Tosin Schwalben sivuilla todetaan: The new G-One Speed is an evolution of the former S-One and Big One.

Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
                Hyvä rengas, nimenomaan 70/30 maantielle. Ok myöskin kovilla poluilla. Kyljet kestää karkean sepelin.
                Kiva kuulla.

Tiaallto: itse olen käyttänyt lateksia vain 25 millisten maantiegummien kera. Velosportissa sanoivat, ja taisi olla "joku muukin", että nuo lateksit venyvät ihan mahdottomasti ja että niitä voi käyttää hyvinkin leveisiin gummeihin. Tarkista nyt itse, ennen kuin käräjille haastat kuulopuheiden perusteella.

Comment

• arctic biker

Misukan tavan maantielatexi sinkuu ja kestää 35 millisillä crossarirenkailla ajoa oikein hyvin, vuosia ja kilsoja on takana.

Comment

• Puskis
                    Aktiivijäsen
                    • 06/2010
                    • 1641

Alkujaan tämän lähetti Isä nitro Katso viesti
                    Jos jotakin ostoa tulee mietittyä, niin ne on aina "kevään tullen" nämä rengasasiat. Näköjään Larssilla on hyvin samanlaiset tarpeet. Maantiekäyttöön olisivat tulossa 67,5%. Pitäisi olla tubelekset ja siksi unohdan Vittorian Voyagerit (paitsi että en kun ostan retkipyörään gummit). Puhumme leveysluokasta 28-30 mm, hiukka leveämpikin saa olla. Pääsääntöisesti mennään näillä asfalttilla, jolta haluan toisinaan poiketa myös hiekalle tahi muulle ei-päällystetylle alustalle. Seuraavia olen miettinyt:

Maxxis re-fuse 32 mm: Tällä(kin) alustalla hieman ristiriitaisia huomioita. Painoakin on.
                    Compass Jon Pass 35 mm: Hiukka liika leveät. Mahtuu kyllä pyörään, mutta...
                    Clement Strada USH 32 mm:Täysi arvoitus
                    WTB Exporsure 30 mm: Paperilla näyttää just siltä, mitä etsin mutta ovat helvetin kalliit enkä tiedä onko kukaan elävä koskaan ajanut näillä. Näillä kahdella asialla voi olla yhteys.
                    Mavic Yksion Elite allroad: Näistä aika vähän havaintoja toistaiseksi. On siis uutuus.
                    Schwalbe G-one speed (30 mm), Schwalbe pisti tämän renkaan uusiksi. Olen kiinnostunut nimenomaan tuosta speedistä, josta ei löydy käyttäjäkokemuksia. Hieman pelottavat nuo mikronappulat.

Mielipiteitä, ehdotuksia, varoituksia...?
                    Oisko tuohon listaan vielä 32mm Panaracer Gravel Kingit? Mun käsittääkseni noita on käytetty menestyksellä tubeleksena, vaikka valmistaja sanookin vain 40mm SK:n olevan tarkoitukseen sopiva.

Mulla itelläni on vähän samat pohdinnat ja tismalleen samat renkaat kirjottelin ylös joskus syksyllä. Clementeistä on jotain kokemuksia ridinggravelin forumilla ja nuo kiinnostaa ehkä itseäni eniten. Jos pelkkää kuvaa katsomalla jotain voi päätellä, niin vaikuttavat hieman nopeammalta versiolta Xplor Ushista, jotka ovat aika kivat kompromissirenkaat mun mielestä.

Comment

• huotah
                      Aktiivijäsen
                      • 06/2009
                      • 2053

Alkujaan tämän lähetti tiaalto Katso viesti
                      Sivujuonteena aiheeseen mitenkäs lateksisisurit tällaisten reippaamman kokoisten kumien kanssa? Valtaosa niistä näyttää olevan tarkoitettu perinteisille maantierenkaille, Vittorialla taisi olla 28c asti tarkoitettu ja Challengella CX-lateksi mutta sitä ei näytä oikein saavan mistään. Lateksin pitäisi kyllä venyä reippaasti mutta liekö 19c sisurin tunkeminen 37C Voyageriin sittenkään fiksua?
                      Täällä on krossarissa Vittorian kapeat lateksisisurit toimineet 37 mm Gravel Grinderien kanssa ilman mitään ongelmia.
                      The older I get the faster I was

Comment

• Isä nitro
                        Aktiivijäsen
                        • 10/2010
                        • 1478

Alkujaan tämän lähetti Puskis Katso viesti
                        Oisko tuohon listaan vielä 32mm Panaracer Gravel Kingit? Mun käsittääkseni noita on käytetty menestyksellä tubeleksena, vaikka valmistaja sanookin vain 40mm SK:n olevan tarkoitukseen sopiva.
                        Kyllähän tuo Panaracerikin oli listalla, mutta kun minulla on jo 35 milliset toisilla kiekoilla niin jotain muuta nyt etsin. Ilmeisesti nuo 32 milliset vielä tubeloituvat, mutta kapeammilla voi tehdä jo tiukkaa. Ja niiden kapeiden kuviointi on nyt se mitä minä ensisijaisesti etsin. Lisätietoa löytyy fiman omasta videosta. Siellä todetaan muun muassa, että vaikka 40 millinen on periaatteessa ainoa TR niin myös 32 ja 35 milliset onnistunevat kunhan ei ylitä tiettyä painetta (muistaakseni 4 barin luokkaa). Ja tosiaan minulla 35 on tubeleksena-

Alkujaan tämän lähetti Puskis Katso viesti

Mulla itelläni on vähän samat pohdinnat ja tismalleen samat renkaat kirjottelin ylös joskus syksyllä. Clementeistä on jotain kokemuksia ridinggravelin forumilla ja nuo kiinnostaa ehkä itseäni eniten. Jos pelkkää kuvaa katsomalla jotain voi päätellä, niin vaikuttavat hieman nopeammalta versiolta Xplor Ushista, jotka ovat aika kivat kompromissirenkaat mun mielestä.
                        Juuri näin olen ymmärtänyt noiden kahden saman firman renkaan välisen eron. Etsin tosiaan nyt hieman hienovaraisempaa pitopintaa.

Comment

• Puskis
                          Aktiivijäsen
                          • 06/2010
                          • 1641

Miten paljon parempi tuommoinen refuse tai sileämpi gravel king mahtaa sitten olla hiekalla verrattuna johonkin marathon supremeen tai voyager hyperiin? Noilla jälkimmäisillä ei ite ainakaan varsinaisesti tuu mentyä hiekkatielle kuin pakon edessä. Xplor usheilla pito on jo ihan eri maailmasta ja kuvittelisin sen olevan täysin reunakuvion ansiota. Itelläkin kyllä maantiepainotus rengasvalinnassa, mutta mutta.

Comment

• Isä nitro
                            Aktiivijäsen
                            • 10/2010
                            • 1478

Kyllä esimerkiksi Supremella pärjää hiekketeille varsin mainiosti. Kokemusta on ja vielä teltta ja muut retkivarusteet pyörän päällä. Periaatteessa renkaiden soveltuvuus on hyvin laaja, itse vain satun olemaan tällainen herkkähipiäinen tyyppi, joka etsii hyvää kompromissia tietäen samalla että "hyvä kompromissi" on jo käsitteenä ristiriitainen. Nämä on näitä länsimaalaisen liian hyvään tottuneen ihmisen mietteitä. Onneksi on muita. Jaa, josko taas töitä välillä...

Comment

• Plus
                              Aktiivijäsen
                              • 05/2004
                              • 1959

Mielenkiintoinen juttu Compass Cyclesisltä, voin allekirjoittaa vaikka ralliautojen renkaita koskava tieto ei nyt olekaan ihan kohdallaan...

At Compass Cycles, we love riding on gravel roads, so it may come as a surprise that we don’t make “gravel” tires. Compass tires are road tires, perfected for use on paved roads. …

Comment

• Puskis
                                Aktiivijäsen
                                • 06/2010
                                • 1641

Alkujaan tämän lähetti Isä nitro Katso viesti
                                Kyllä esimerkiksi Supremella pärjää hiekketeille varsin mainiosti. Kokemusta on ja vielä teltta ja muut retkivarusteet pyörän päällä. Periaatteessa renkaiden soveltuvuus on hyvin laaja, itse vain satun olemaan tällainen herkkähipiäinen tyyppi, joka etsii hyvää kompromissia tietäen samalla että "hyvä kompromissi" on jo käsitteenä ristiriitainen. Nämä on näitä länsimaalaisen liian hyvään tottuneen ihmisen mietteitä. Onneksi on muita. Jaa, josko taas töitä välillä...
                                Pärjää toki, mut korkeintaan niin, että hiekkateitä tulee vältettyä, koska ajaminen ei oo hauskaa. Osa hiekkateistä on tosin sitten sellaista nimismiehen kiharaa, että niille pitäis varmaan olla läskipyörä.

The truth is that on gravel, knobs don’t make any difference. Without semi-firm ground to dig into, knobs can’t do anything. When you slide, it’s because gravel is sliding on gravel, not because your tires are sliding on the top layer of rocks.
                                Tää pisti silmään tosta Jan Heine -sivun perustelusta. Ainakin kotimaisilla hiekkateillä pinta on tosi vaihtelevaa. Kovapintaisessa tiessä on usein upottavia länttejä, mutkissa ojaan viettäviä kallistuksia. Onko ne sitten Clementien muut ominaisuudet reunakuvion sijaan, jonka vuoksi niillä voi ajaa paljon reippaammin kuin verrokki-slikseillä?

Enkä siis yritä itse tässä päteä, vaan suht nöösinä vaan kyselen ja yritän valita itselleni hyviä gummeja tässä mainospuheiden ja tieteellisten todistusten viidakossa. Ajot varmaan 80% asvalttia ja loput sitten muuta.

Comment

Working...