Mä teen myös keittiössä, ei ole kuin keraaminen liesi, mutta nopea sekin. Molten on valmiiksi tummaa väriltään joten ei pikkulikoja huomaa. Mulla on neljät ketjut ja vahaan kolmet samaan aikaan.
Suurin työ on kun ostaa uudet ketjut ja puhdistaa ne.
Kummasti on vahaaminen vähentänyt huoltoaikaa, kun on kahdeksan fillarin ketjut huollettavana. Aikaisemmin meinasi aina välillä iskeä harmitus, kun fillareista meni ketjumittarista huolimatta yllättäen voimansiirtoja uusiksi. Ja aikaa meni niin persanasti, koska joka öljyn kanssa minkä tasoinen ketjunpuhdistus tahansa vei aina oman aikansa ja se musta mönjä piti aina sillointällöin joka tapauksessa raapia rissoista irti. Ja aina oli haussa uusin hienoin likaamattomin öljy.
Vahan kanssa heittää kaikki ketjut kerralla pataan ja vaihtelee niitä pyöriin kunnes taas parin viikon tahi kuukauden jälkeen tarvitsee tehdä jotain.
Haudutuskattila ja Kärkkäisen parafiini. Vuosi ja 3-4 pyörää
Huonot puolet:
-ei tää kyllä märkää eikä maastoajoa kestä, vahatut ketjut squirttia lisäten oli vainaat viikon mtb-reissun jälkeen. Hyvä öljy olisi todnäk kestänyt paremmin.
-haudutuskattilan voi unohtaa päälle
-ketjulukkojen äherrys hetkittäin tympii ja työkalun joutuu hakemaan
-trainerissa käyttäen irtolastua joutuu pyyhkimään lattiasta
Hyvät puolet:
-ekat 200km hiljaisimmat ketjut kuin muutoin
-ei enää juuri ollenkaan voimansiirron, vaihtajan etc mustan töhnän jatkuvaa pesemistä
-ei enää pilattuja lahkeita tai lasten mustien sormien ketjurasvalla värjäämiä seiniä, huonekaluja etc.
Lopputulos: viimeinen kohta listassa saa jatkamaan
Haudutuskattila ja Kärkkäisen parafiini. Vuosi ja 3-4 pyörää
Huonot puolet:
-ei tää kyllä märkää eikä maastoajoa kestä, vahatut ketjut squirttia lisäten oli vainaat viikon mtb-reissun jälkeen.
Oho. Mihin he ketjut menehtyivät? Venyivät vaihtorajalle? About kuinka monta kilometriä?
Itsellä saman firman parafiinia, vaikkakin PTFE ja MoS2 terästettynä enkä nyt kahdessa ja puolessa vuodessa vaha-ajoa ole saanut vielä yhtään ketjua vaihtokuntoon. Kolmen ketjun rotaatiolla alkaa olla 2000 km niillä kohta täynnä. Eli 6000 yhteensä. Maastotäpärissä ja kelejä valikoimatta.
Oma motivaatio touhulle oli kokeilla josko kevyen ja kalliin pakan sais kauemmin kestään. Totuus on vielä mun tapauksessa tuolla ulkona mutta alustavasti näyttäis että kannattaa. Itse olen täydennellyt Perus Rexiä tarvittaessa, ja pitkän megapaskalenkin jälkeen olen kyllä aika matalalla kynnyksellä vaihtanut ketjun ja pistänyt paskaisen vahaukseen.
Pakan elinikä pitenee kolmien ketjujen kierrätyksellä ja yön yli moottoriöljyssä liottamalla kymppitonniin. Eikä yhä edelleenkään ole vaivalloinen puuha. Sormien mahdollisesta pienestä öljyyntymisestä en ole koskaan fillariharrastuksessa närkästynyt.
SLAVA UKRAINI!Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.
Pakan elinikä pitenee kolmien ketjujen kierrätyksellä ja yön yli moottoriöljyssä liottamalla kymppitonniin. Eikä yhä edelleenkään ole vaivalloinen puuha. Sormien mahdollisesta pienestä öljyyntymisestä en ole koskaan fillariharrastuksessa närkästynyt.
Ei mitään syytä epäillä tätä, mutta varmistan vielä että nimenomaan maastopyörästä myös pitkillä ja paskaisilla lenkeillä sulla tää käytännön kokemus tuosta kymppitonnista?
Oho. Mihin he ketjut menehtyivät? Venyivät vaihtorajalle? About kuinka monta kilometriä?
Itsellä saman firman parafiinia, vaikkakin PTFE ja MoS2 terästettynä enkä nyt kahdessa ja puolessa vuodessa vaha-ajoa ole saanut vielä yhtään ketjua vaihtokuntoon. Kolmen ketjun rotaatiolla alkaa olla 2000 km niillä kohta täynnä. Eli 6000 yhteensä. Maastotäpärissä ja kelejä valikoimatta.
Oma motivaatio touhulle oli kokeilla josko kevyen ja kalliin pakan sais kauemmin kestään. Totuus on vielä mun tapauksessa tuolla ulkona mutta alustavasti näyttäis että kannattaa. Itse olen täydennellyt Perus Rexiä tarvittaessa, ja pitkän megapaskalenkin jälkeen olen kyllä aika matalalla kynnyksellä vaihtanut ketjun ja pistänyt paskaisen vahaukseen.
No viikko märkää maastoajoa, niin siinähän mennään käytännössä ekan päivän jälkeen sillä squirtilla.
Ei mitään syytä epäillä tätä, mutta varmistan vielä että nimenomaan maastopyörästä myös pitkillä ja paskaisilla lenkeillä sulla tää käytännön kokemus tuosta kymppitonnista?
Mä justiinsa katselin gravelliin tulleen taas 10tkm täyteen pakalle ja 50/34 eturattaille. Eturatas alkaa olla finaalissa, ell menevät molemmat vaihtoon seuraavien ketjujen yhteydessä. Pakka vaikuttaisi vielä ihan hyvälle. Tuo hiekka-ajo vaan näyttää syvän noita alumiinisia eturattaita joka puolelta. Hammas vaan katoaa.
Comment