above_forum

Collapse

Silverbackin läskipyörät

Collapse
X

• Aika
  • Show
Clear All
new posts
  • solisti
    Jäsen
    • 08/2015
    • 719

Alkujaan tämän lähetti Pexxi Katso viesti
    Sramin gripparilla menee kaksi tai useampi molempiin suuntiin. Sramia kanssa suosisin vaihteissa mutta nää on taas näitä. Shimanokin on ihan hyvä.
    Nää on näitä. Grippari on kyllä hyvä. Mullakin käytössä 9-vaihteisissa.

Lähetetty minun ONEPLUS A6013 laitteesta Tapatalkilla

Comment

• Pexxi

10-v on vaan gripparina aika kallis muistaakseni, saako sataseen? 11-v sitten 25 euroa NX joka ainakin itsellä tpoiminut hyvin.

Comment

• hapan korppu
        Nöösi
        • 11/2018
        • 10

Täällä keskustelu jatkuu vielä... hienoa, sillä pyöräkauppoja en vielä eilen tehnyt. Tuo tavallista edullisempi Scoop Deluxe putosi pelistä pois, kun kävin sitä testaamassa. Kyseinen erikoistarjous kappale oli XL rungolla, joka tuntui hiukan liian suurelta. L runko sopii allekirjoittaneelle kuitenkin paremmin tällaisena rajatapauksena. Tosin ohjainkannatinta siitäkin joutuu ehkä vaihtamaan, että saa lisää tilaa. En tosin alkanut vielä pyörää sen suuremmin säätämään, joten saattaa korjautua ihan satulan asentoakin vaihtamalla.

Nyt täytyy valinta tehdä - jos merkissä pysyn - Scoop Fattyn tai uutena tulokkaana Scoop Singlen välillä. Singlessä itselleni asettama budjetti tosin ylittyy reilusti, joten jos niin paljon on kakkospyörään valmis laittamaan, niin samalla voisi alkaa jo miettimään Trekin Farley 5, mikäli siitä saa muutaman satasen pois ovh-hinnasta. En tosin tiedä onko kyseessä sen parempi pyörä, mutta Trek on itselleni merkkinä tuttu... Saako tuolle 250 eurolle puolestaan vastinetta fattyn ja Singlen välillä (verkkokauppojen tarjoushinnat). Singlen hiilikuituinen etuhaarukka taitaa olla se arvokkain palikka erona näiden kahden välillä, mutta onhan siinä muutakin pientä eroa?

Sitten varsinaiseen kysymykseen...Osaisiko joku valistunut sanoa, mitä eroa on Scoop Fattyn 2018 ja 2019 malleilla? Toki sen verran olen itsekin osannut lukea, että vaijerit on piilotettu rungon sisään 2019 mallissa (ei kovin tärkeä ominaisuus itselleni) ja - ilmeisesti - runkogeometriaa hiukan hiedosäädetty? Mutta onko muita muutoksia tai peräti heikennyksiä esim komponenttien osalta? Kuinkahan suuri merkitys tuolla runkogeometrian hienosäädöllä on?

Comment

• hcf
          Palstajyrä
          • 11/2015
          • 4439

^joo keulakulma vaihtu järkevämmäksi -19 malleihin. Joka on aika iso muutos

Comment

• solisti
            Jäsen
            • 08/2015
            • 719

Alkujaan tämän lähetti hapan korppu Katso viesti
            Sitten varsinaiseen kysymykseen...Osaisiko joku valistunut sanoa, mitä eroa on Scoop Fattyn 2018 ja 2019 malleilla? Toki sen verran olen itsekin osannut lukea, että vaijerit on piilotettu rungon sisään 2019 mallissa (ei kovin tärkeä ominaisuus itselleni) ja - ilmeisesti - runkogeometriaa hiukan hiedosäädetty? Mutta onko muita muutoksia tai peräti heikennyksiä esim komponenttien osalta? Kuinkahan suuri merkitys tuolla runkogeometrian hienosäädöllä on?
            Tsekkaa myös Kona Wo ja Feltit.

Singlen keula on jo noin 200€ upgrade. Jos on siihen varaa, niin ottaisin sen. Muita speksejä en jaksa kaivaa, mutta kaikki voimansiirrossa ja jarruissa lienee kertaluokkaa parempaa.

Keulakulma on loivempi 2019 malleissa. Vaikuttaa esim. alamäessä stabiliuuteen ja hallintaan ylipäätään.
            Jyrkkä 2018 keulakin toimii minusta hyvin, riippuu ajotyylistä ja käytöstä, läskin rengas tuo kuitenkin sitä stabiiliuutta..

Comment

• Antsah82
              Vakiovieras
              • 07/2018
              • 163

Onnistuuko muuten 2018 fattyyn vaihtaa 11v tai jopa 12v pakan? Tällä hetkellä itsellä 11-42 takana 10-v. Välissä tuntuu tuolla pehmeässä lumessa auratessa, että ei haittaisi jos olisi vielä pienempi vaihde tarjolla. Eturattaan pienentäminen taas ei oikeastaan innosta jos siirtymiltä lähtee sitten nopeutta reilusti.

Mitä tulee noihin Scoop Fattyn jarruihin niin itse en osaa kyllä kaivata noita orkkis Shimanoja parempia. Mikä näissä on huonoa? Itsellä ainakin toppaa heti eikä melkein. Ajoin tutun Nishikillä ja siinä oli kyllä selkeästi huonomat jarrut.

Ymmärrän jos ajetaan todella kovaa, mutta ajaako suurinosa näillä fatbikeillä? Olisin kiinnostunut, että missä tilanteissa niiden huonous tulee esille?

Comment

• solisti
                Jäsen
                • 08/2015
                • 719

Alkujaan tämän lähetti Antsah82 Katso viesti
                Onnistuuko muuten 2018 fattyyn vaihtaa 11v tai jopa 12v pakan? Tällä hetkellä itsellä 11-42 takana 10-v. Välissä tuntuu tuolla pehmeässä lumessa auratessa, että ei haittaisi jos olisi vielä pienempi vaihde tarjolla. Eturattaan pienentäminen taas ei oikeastaan innosta jos siirtymiltä lähtee sitten nopeutta reilusti.

Mitä tulee noihin Scoop Fattyn jarruihin niin itse en osaa kyllä kaivata noita orkkis Shimanoja parempia. Mikä näissä on huonoa? Itsellä ainakin toppaa heti eikä melkein. Ajoin tutun Nishikillä ja siinä oli kyllä selkeästi huonomat jarrut. Ymmärrän jos ajetaan todella kovaa, mutta ajaako suurinosa näillä fatbikeillä?
                Voi laittaa esim. Shimanon 11-46 tai Sram NX 11-50. Vaihtajat ja triggerit myös vaihtoon.
                Omat kokemukset ainakin halvemman pään Shimanon jarruista, että kahvat on isot ja tunnottomat, pakkasella heittivät toimimasta ja vuotamaan öljyä. Toimivana pysäyttävät riittävästi.

Comment

• hcf
                  Palstajyrä
                  • 11/2015
                  • 4439

^^Ite vaihdoin vastaavat pois ku olin tottunu m615:iin. Noi jarruttaa vaikka yhellä sormella. Tuntuu paljon tarkemmilta. Joka on ihan kätevää hankalassa maastossa. m315 piti painaa aika voimalla. Tosin ois varmaan parantunu ku palat ajettu sisään.

Käsittääkseni 10sp vapaarattaalle ei mene 11/12 pakat.
                  Jos välityksiä haluat lisää niin se etuvaihtaja takas

Comment

• JackOja
                    Moottoriturpa
                    • 01/2006
                    • 21349

Alkujaan tämän lähetti hcfreak Katso viesti
                    Menee Shimanon 11-spd maastopakka ja Sramiltakin NX.

Comment

• solisti
                      Jäsen
                      • 08/2015
                      • 719

Alkujaan tämän lähetti hcfreak Katso viesti
                      ^^Ite vaihdoin vastaavat pois ku olin tottunu m615:iin. Noi jarruttaa vaikka yhellä sormella. Tuntuu paljon tarkemmilta. Joka on ihan kätevää hankalassa maastossa. m315 piti painaa aika voimalla. Tosin ois varmaan parantunu ku palat ajettu sisään.

Jos välityksiä haluat lisää niin se etuvaihtaja takas
                      Mulla on kans vanhat SLXt tilalla. Eron huomaa.

Minun käsittääkseni ne 11/12 maastopakat menee ihan samalle vaparille. Maantieversiot ei.

Etuvaihtaja on minustakin hyvä!

Comment

• Antsah82
                        Vakiovieras
                        • 07/2018
                        • 163

Vaihtaja ei tule takaisin, en tykännyt siitä selaamisesta ja päällekkäisyydestä. Varsinkin nopeissa tilanteissa oli aina väärää sisässä. Pitääpä miettiä tuota 11v tai 12v systeemiä. Olisikohan sama sitten suoraan hypätä siihen 12v systeemiin.

Mulla ei nuo Fattyn jarrut ole kyllä kertaakaan jäätyneet, toimineet kuin se legenraadinen junan vessa Kahdella sormella olen itse tainnut operoida noita m315 jarruja, ei tarvitse mitenkään voimaa siis erityisemmin käyttää, mutta kai sen eron sitten huomaisi jos kokeilisi parempia. Kohta pitää vaihtaa taakse jarrupalat.

Lähinnä ajattelin, jos tätä ketjua lukee joku aloittelija niin ei noita jarruja tarvitse tosiaankaan heti olla vaihtamassa.

Mitä mieltä olette noista levyjen koosta? Onko mitään hyötyä fatbikessä kasvattaa halkaisijaa?

Comment

• solisti
                          Jäsen
                          • 08/2015
                          • 719

Alkujaan tämän lähetti Antsah82 Katso viesti
                          Vaihtaja ei tule takaisin, en tykännyt siitä selaamisesta ja päällekkäisyydestä. Varsinkin nopeissa tilanteissa oli aina väärää sisässä. Pitääpä miettiä tuota 11v tai 12v systeemiä. Olisikohan sama sitten suoraan hypätä siihen 12v systeemiin.

Mulla ei nuo Fattyn jarrut ole kyllä kertaakaan jäätyneet, toimineet kuin se legenraadinen junan vessa Kahdella sormella olen itse tainnut operoida noita m315 jarruja, ei tarvitse mitenkään voimaa siis erityisemmin käyttää, mutta kai sen eron sitten huomaisi jos kokeilisi parempia. Kohta pitää vaihtaa taakse jarrupalat.

Lähinnä jos tätä ketjua lukee joku aloittelija niin ei noita jarruja tarvitse tosiaankaan heti olla vaihtamassa.
                          Eka Scoopissa oli 36/22x11-36 ja se oli tosiaan turhan suuri hyppäys etuvaihtajalla. Dudessa 34/26x10-42 ja toimii kyllä hyvin.
                          Juu, minustakin kannattaa ajaa ensin noilla perusjarruilla, jos ei satu olemaan "hyllyssä" parempia. Ihan hyviä ovat nykyään ja varmatoimisia yleensä. 2015 Whitessa eivät vakuuttaneet.

Comment

• SBIAN
                            Jäsen
                            • 10/2018
                            • 844

Kammet ja keskiö on ainakin eroa -18 mallista vaihtunut -19 malliin nähden. -18 mallissa on raceface eli tuon osalta katsoisin ainakin että ei välttämätä parempaan suuntaan ole mennyt -19 mallissa.
                            Tuo keulakulma on mielipiteitä jakava asia, jyrkempi keulakulma on toisealta ketterämpi ajella kun loivempi taas rauhallisempi siis kummasta tykkää riippuu ajajasta. Pidän pyörää Scoop Fatty hyvänä kompromissi pyöränä joka kelpaa kokeneemmallekin ajajalle aivan varmasti, se ei sisällä mitään erikoisen hyvää mutta luotettavaa perusvarmaa pyörää hakeva saa siitä edullisen kulkineen ja rahaa on laitettava vähintään 1000e lisää niin aletaan puhua jo huomattavasti paremmasta.

Jarruissa ei ole ollut mitään huomautettavaa ei kesällä eikä talvella, tehot on aivan riittävät kunhan palat vain ajaa kunnolla sisään uutena. Mitään vikaa ei pyörässä ole muutenkaan ollut ja jopa maalipinta ja yleensä rungon viimeistely on yllättävän virheetöntä ja siistiä.

Jos nyt olisin tuossa tilanteessa kuin nimimerkki hapan korppu niin valintsisin Scoop Fattyn ja Singlen välillä, ja jos rahatilanne ei este niin valinta olisi Single joka on astetta parempi kuin Fatty ja nimen omaan voimalinja puolikin on järkevämpi kuin deluxessa ja muutenki komponentit parempi.....mutta jos fattyyn päädyt ei ole sekään huonovaihtoehto, deluxen jättäisin pois laskusta. Kyseessä siis 2019 mallit.

PS: Onko todistettaavaa tieto muuten tuosta keulakulmasta että se oikeasti on muuttunut -19 mallissa vai onko se vain mutua??

Comment

• hcf
                              Palstajyrä
                              • 11/2015
                              • 4439

Ei ole mutua. Kyllä sitä täällä seurailtiin ku testailivat prototyypeillä.
                              Ennen oli 71,5-72. Nyt 69,5

Comment

• jlah
                                Nöösi
                                • 02/2019
                                • 3

Olen tässä reilun puolisen vuotta Scoop Fattyllä (2018) ajellut ja takana on noin 2500 km. Kysymys liittyen kampiin; minkä pituinen kampien akseli Fattyssä on? Nykyiset kammet on Race Face Ridet

Silverbackin sivut eivät suoraan tuota tietoa minulle anna, joten voisiko joku viisaampi kertoa tämän? Kiitos!

Oma Fatty on tässä ajassa saanut pientä faceliftiä, nykyinen setuppi:
                                Etuhaarukka: RockShox Bluto RL Solo Air OneLoc Fatbike Fork - 120mm
                                Ohjainkannatin: DMR Defy 35+, 35x35 mm
                                Ohjaustanko: Race Face Turbine 35mm
                                Etuvaihtaja pois ja tilalle 30T ratas
                                Satulatolppa: Red hissitolppa

Comment

Working...