Alkujaan tämän lähetti YT
Katso viesti
Melonta
Collapse
X
-
Ei vara venettä kaada, eikä varmasti kajakkiakaan, mutta pelkän vhf:n varaan en ihan hirveästi laskisi. Kantama vedenpinnan tasosta ei kovin kummoinen ole ja vain harva maallikko omistaa ko. laitetta, puhumattakaan sen edellyttämästa radioluvasta. Suurimman osan vuodesta merivesi on niin kylmää, että apua ei kovin kauaa uimasillaan voi jäädä odottelemaan, ei edes kuivapuku päällä. Mikäli aikoo meloa rantaa kauemmaksi, täytyy olla varmuus, että kiepsahtaneen kajakin saa tarvittaessa pystyyn ja että siihen pääsee myös takaisin kyytiin. Suljetussa vesitiiviissä pussissa oleva puhelin kuuluu rantojen lähellä pääsääntöisesti aivan hyvin, eikä sitä kaiveta pussista soitettaessa. Harjoituksen ja melojakaverin tuomaa turvaa tuskin voi liiaksi korostaa.
-
Mulla on sellanen pussi puhelimelle, joka sulkeutuu samaan tapaan kuin vesillä käytettävät kuivapussit, eli käännetään kiinni ja lopuksi tarralla tms kiinni. Se pitää veden erittäin hyvin poissa ja on huomattavasti vankempaa tekoa kuin minigrip pussukat.
Muoks. onpas harvinaisen hankala quotaa useampaa viestiä, kun ne eri sivuilla.
Arctic Biker, hienon näköinen kajakki.
Smo, ok palaillaan astialle keväämmällä-kesämmällä
Comment
-
No ei sillä pelastuslaitosta tai merivartiostoa kutsutakaan vaan yritetään saada apua lähellä olevilta aluksilta. Kännykällä 112 on aivan liian hidas apu. Ja EPIRB kuuluu olla tietenkin mukana.Alkujaan tämän lähetti Akseli Katso viestiEi vara venettä kaada, eikä varmasti kajakkiakaan, mutta pelkän vhf:n varaan en ihan hirveästi laskisi. Kantama vedenpinnan tasosta ei kovin kummoinen ole ja vain harva maallikko omistaa ko. laitetta, puhumattakaan sen edellyttämästa radioluvasta. Suurimman osan vuodesta merivesi on niin kylmää, että apua ei kovin kauaa uimasillaan voi jäädä odottelemaan, ei edes kuivapuku päällä. Mikäli aikoo meloa rantaa kauemmaksi, täytyy olla varmuus, että kiepsahtaneen kajakin saa tarvittaessa pystyyn ja että siihen pääsee myös takaisin kyytiin. Suljetussa vesitiiviissä pussissa oleva puhelin kuuluu rantojen lähellä pääsääntöisesti aivan hyvin, eikä sitä kaiveta pussista soitettaessa. Harjoituksen ja melojakaverin tuomaa turvaa tuskin voi liiaksi korostaa.
Comment
-
Nyt aletaan puhua jo ameripurjehtijoiden varustuksesta. En ole kuullut melojien epirbiä mukanaan kantavan, enkä juuri vhf:ääkään. Tokkopa käsikapuloista edes dsc:tä löytyy, kun ei ole sitä paikannuksen vaatimaa gps:ääkään. Sen sijaan kännyköitä kyllä löytyy sekä raketteja. Siellä merellä on tähän vuodenaikaan vielä niin hiljaista, että kovin läheltä apua tuskin löytyy. Vedenpinnassa kelluvan käsi-vhf:n kantama lienee vain muutamia kilometrejä, jos sitäkään. Voi olla, että signaali pysähtyy jo ensimmäiseen aaltoon. Turvallisuutta lähtisin etsimään harjoittelusta ja harkinnasta, en teknisistä vempeleistä. Veneillessä kyllä ais:illa varustettu plotteri on kivaAlkujaan tämän lähetti YT Katso viestiNo ei sillä pelastuslaitosta tai merivartiostoa kutsutakaan vaan yritetään saada apua lähellä olevilta aluksilta. Kännykällä 112 on aivan liian hidas apu. Ja EPIRB kuuluu olla tietenkin mukana.
Comment
-
Nanalle ja muillekin melontaa harkitseville:
Melontvajamme (IHME) viereen Kallahdenkainaloon aukeaa kväällä Natura Vivan kaupallinen melontakeskus. Uskoisin, että sieltä saa oivaa opastusta ja voi kokeilla eri kajakkeja.Ei aika kulu; me kulumme.
Comment
-
Sisäinen GPS niissä on ollut n. 10 vuotta. DSC vielä kauemmin.Alkujaan tämän lähetti Akseli Katso viestiTokkopa käsikapuloista edes dsc:tä löytyy, kun ei ole sitä paikannuksen vaatimaa gps:ääkään.
Comment
-
Parissa seuralle käytettynä ostetussa kajakissa on VHF-numero kannessa/kyljessä, onpa toisessa jalkakäyttöinen pilssipumppukin
Alkujaan tämän lähetti Ari H Katso viestiNanalle ja muillekin melontaa harkitseville:Alkujaan tämän lähetti Ari H Katso viestiMelontvajamme (IHME) viereen Kallahdenkainaloon aukeaa kväällä Natura Vivan kaupallinen melontakeskus. Uskoisin, että sieltä saa oivaa opastusta ja voi kokeilla eri kajakkeja.
Onhan toi ollut jo
Comment
-
^^
Onneksi minulla sentään on erehtymätön sisäinen GPS-paikannus. Viimekesänä pyöriskeltyäni ympäriinsä sup-laudalla aikani välillä meloen kuin viimeistä päivää ja välillä joogaillen pää alaspäin päätin rantautua hetkeksi Rajasaareen.
Ihmettelin vaan, kun iPhonen Google mapsi kovasti väitti minun olevan Seurasaaressa. Selkeästikin saaret olivat vain vaihtaneet paikkaa, muuta selitystä tälle ei voi olla.
Comment
-
[QUOTESelkeästikin saaret olivat vain vaihtaneet paikkaa, muuta selitystä tälle ei voi olla.Nana][/QUOTE]
Muistan oikein hyvin yhden pikaisen sooloreissun Saariselällä. Mullei montaa päivää ollut silloin juhannuksena aikaa mutta niimpä vaan nuo tunturit vaihtoi paikkaansa. Mitään hätää toki mutta vähänkö rietoi etten tiennyt ihan tarkkaan missä olen. Muutamankin tunnin kuljin ja kun tajusin jotta Tässähän mie oon niin vannon ja vakuutan että siinä muutamakin tunturi löysi sijansa. Alako melkein pyörryttämään niitten kattominen.
Comment
-
Minulla on ollut sellainen käsitys, että yksittäiselle käsipuhelimelle ei aluksen radiolupaa edes myönnetä, ainoastaan kiinteälle meri-VHF:lle. Tähän asemaan voi sitten liittää tarvittavan määrän samaa tunnusta käyttäviä käsipuhelimia. Kajakkiinhan ei kiinteää laitetta ole mahdollista asentaa, joten tunnus kannessa vaikuttaa tätä taustaa vasten hieman omituiselta. Mikään ei tietenkään estä koppaamasta matkaan mitä tahansa käsipuhelinta. Kyllähän ne toimivat hätätilanteessa siinä, missä luvallisetkin. En ole ikinä kuullut kajakkeja ratsatun, mutta veneillessä olen pari kertaa ollut tilanteessa, jossa lupia on joutunut kaivelemaan. - OJ3297Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viestiParissa seuralle käytettynä ostetussa kajakissa on VHF-numero kannessa/kyljessä, onpa toisessa jalkakäyttöinen pilssipumppukin
Comment
-
Kyllä kajakille saa käsi-vhf luvan, tai ei sitä tarvii edes mihinkään varsinaiseen alukseen liittää.
- ja omassani on GPS ja DSC
- ja tämä on hankittu lähinnä väylänylityksiin ja ryhmän sisällä kommunikointiin. Plussana tietysti käytettävyys hätätilanteessa.
Mutta olen samaa mieltä että kannattaa harjoitella melonnan ohella myös pelastautumisia niin yksin kuin kavereittenkin kanssa. Muiden apu on kuitenkin se viimeinen joka paikalle saapuu.
T. Simo
Comment

Comment