above_forum

Collapse

Näyttöpäätelasit tai 2-teholasit

Collapse
X

• Aika
  • Show
Clear All
new posts
  • Ohiampuja
    Suurtietäjä
    • 05/2005
    • 7709

Näyttöpäätelasit tai 2-teholasit

Tällä foorumilla kun on kokemusta ja osaamista vaikka miltä alalta, niin kysytäänpä silmälaseista.
    Alkaa pikku hiljaa tuntua siltä, että tavalliset miinus-lasit ei enää riitä, vaan kohta pitää siirtyä kalliiseen 2-teho maailmaan.

Niin millaisia hankintavinkkejä teiltä löytyy? Eikös noissa käyttäjän kanssa yhdessä jotenkin valita ne hionta-alueet? Kauko-väli-luku, vai miten ne nyt nimetäänkään.

Ps. Koeta nyt sitten tuostakin valikoimasta päättää se sinulle paras ja sopivin vaihtoehto.
    http://www.instru.fi/linssit/
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.

• mpk
    Aktiivijäsen
    • 05/2010
    • 1038

Moro

Minulla on ns. toimistolasit, kumpikin linssi +1,25. Alareunan hionta on lukulasihionta, tarkka n. 50 cm saakka, keskivälillä on näyttöpäätehionta tarkka alue n. 70-150 cm ja yläreunan hionta on toimistohionta, joka on tarkka aina 10 metriin saakka.
    Linssien korkeus on 35 mm. Olisin halunnut sirommat, mutta toimistolinssin ominaisuudet kärsivät jos linssistä halutaan matalampi.
    --
    Enimmäkseen vain istun, ja tuijotan papereita. Ja yritän selvittää, onko missään mitään järkeä. Yleensä ei ole. -
    Michael Kosterlitz

Comment

• dILETANTTI

Anteeksi, että huutelen omiani väliin, mutta onko jotain tietoa antifatigue-linsseistä. Itselläni ensimmäiset lasit tulossa ja erityisesti näyttöpäätetyöhön suositellaan noita. Hyvällä alennuksella 30 % kalliimmat linssit kuin ilman antifatiguea. Netissä on diipadaapaa asiasta, mutta myyvä optikko ei oikein osannut myydä linssin ominaisuuksia.

Comment

• Ohiampuja
        Suurtietäjä
        • 05/2005
        • 7709

Ei tämä mitään väliin huutelua ole. Tällaista keskustelua tässä kaipaankin.

On noissa prillien hinnoissa iso hyppäys, jos 1-tehot ei enää riitä. Prkle!

Comment

• lansive
          Palstajyrä
          • 05/2008
          • 4086

Näyttöpäätelaseja olen harkinnut itsekin. Kuvaputkimonitorien aikaa sellaiset minulla olikin kun silmä rasittui muutenkin enemmän kuin littunäytöllä. Tai oikeastaan näytön näen ihan hyvin, mutta jos jotakin pitäisi muuten katsoa läheltä niin joutuu ottamaan kakkulat pois. Optikko minulle viimeksi sanoi, ettei tässä vaiheessa vielä välttämättä kannata monitehot, jos ei jatkuvasti pidä vaihtaa katseen kohdistusta tai lasien vaihtaminen tarpeen mukaan ei ole liian vaivalloista. Kehui kyllä näitä nykyisiä monitehoja jotka saa räätälöityä mieleisiksi kunhan omat tarpeet on selvillä.
          In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

Comment

• tempokisu

lähisokee

Minulle kaupattiin moniteholaseja, mutten huolinu. Haluan koko alueella nähdä esim. tietokoneelle, ja kauas nään muutenkin.
            Senjälkeen kun ekat lukulasit tuli 2007, on lähinäkö myös aika rajusti huonontunut. Ensin oli +1.5.
            Nyt kävin Honkkarista ostaan valokuvaukseen ja käsitöihin +3.5. Tietokonetta katselen +2.5 "oikeilla" laseilla.
            Fillaroidessa ei näe mittarista kilometrejä, ellei ole valoisaa ( tosin tämä ei haittaa).

Comment

• Velogi
              Vakiovieras
              • 06/2010
              • 434

Alkujaan tämän lähetti dILETANTTI Katso viesti
              Anteeksi, että huutelen omiani väliin, mutta onko jotain tietoa antifatigue-linsseistä. Itselläni ensimmäiset lasit tulossa ja erityisesti näyttöpäätetyöhön suositellaan noita. Hyvällä alennuksella 30 % kalliimmat linssit kuin ilman antifatiguea. Netissä on diipadaapaa asiasta, mutta myyvä optikko ei oikein osannut myydä linssin ominaisuuksia.
              Mulla oli edelliset nuo antifatiguet. Lähinäköä varten linssin alareunasta on vähennetty voimakkuutta jota tarvitset kauas katsellessa. Minulla ainakin auttoi hyvin orastavan ikänäön kanssa. Nyt kun joutui hommaamaan oikeat 2-tehot niin onkin pahemmin purjeessa.

Alkujaan tämän lähetti lansive Katso viesti
              Kehui kyllä näitä nykyisiä monitehoja jotka saa räätälöityä mieleisiksi kunhan omat tarpeet on selvillä.
              Tuossa on kyllä puolet myyntipuhetta. Varmaan on tekniikka kehittynyt ja toimisi jos joka työhön olisi varaa hommata eri lasit - kuten optikko kehui itse tekevänsä.
              Pyöräilyvideoita * Vuoden pyöräilyteko 2015 * www.velogi.com * www.youtube.com/velogi

Comment

• Ohiampuja
                Suurtietäjä
                • 05/2005
                • 7709

Alkujaan tämän lähetti Viestitin Katso viesti
                Varmaan on tekniikka kehittynyt ja toimisi jos joka työhön olisi varaa hommata eri lasit.
                No joo, ei ole varaa hommata monia eri laseja. Mutta en halua kanniskellakaan useita eri laseja. Sen tietää että ne tarvittavat on sitten kuitenkin aina hukassa.

Eli olisi kiinnostunut laseista jolla hoitaa kaikki käyttötarpeet, mutta hirvittää että tuleeko siinä ostettua kombi-sukset. Teoriassa käy vaikka mihin, mutta käytännössä niillä ei tee mitään.

Comment

• tempokisu

kompromissi ei ole hyvä tässä asiassa

Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
                  mutta hirvittää että tuleeko siinä ostettua kombi-sukset. Teoriassa käy vaikka mihin, mutta käytännössä niillä ei tee mitään.
                  Näin mä ajattelisin.

En myöskään usko että mikään firma pystyy 29eurolla tekeen yksilölliset hyvät silmälasit. Johon sisältyy näöntutkimus.

Comment

• JiiH
                    Jäsen
                    • 01/2006
                    • 600

No joo, ei ole varaa hommata monia eri laseja. Mutta en halua kanniskellakaan useita eri laseja. Sen tietää että ne tarvittavat on sitten kuitenkin aina hukassa.
                    Mulle tämä tuli ajankohtaiseksi runsas vuosi sitten - optikko sanoi että nyt joko monitehot tai sitten kahdet lasit (toiset näyttöpäätteelle ja toiset kaikkeen muuhun). Kahdet lasit olisivat tulleet vähän halvemmaksi kuin yhdet monitehot, mutta juuri tuon kanniskelun välttääkseni otin monitehot. Ei kaduta ollenkaan, mutta tottumiseen meni kyllä pidempään kuin olin varautunut. Ensimmäisen viikon ajan tuli matkapahoinvointia aina kun liikutti päätään, ja vielä kahden viikon päästäkin tuli paha olo kun liikkui paikoissa, joissa näkökentän alaosassa on jotain kirkkaasti valaistua (esim ruokakaupassa). Tämä taitaa olla hyvin yksilöllistä, joillain ei mene tottumiseen kuin päivä tai kaksi.

Nyt en vaihtaisi näitä mihinkään (paitsi varmaan pikapuoliin pitäisi hommata uudet ja vahvemmat).

Comment

• dILETANTTI

Netistä saa muuten halpoja laseja, voi että. Voisi tilata ihan vaan läpällä.

Ja tähän nyt sitten lista kaikista vaaroista, joita nettikaupassa on.

Comment

• Ohiampuja
                        Suurtietäjä
                        • 05/2005
                        • 7709

Alkujaan tämän lähetti JiiH Katso viesti
                        Ei kaduta ollenkaan, mutta tottumiseen meni kyllä pidempään kuin olin varautunut. Ensimmäisen viikon ajan tuli matkapahoinvointia aina kun liikutti päätään...
                        Kuinkahan tähän vaikuttaa se hionta-aluiden fyysinen koko? Itsekin ajatelin että reilu lukualue voi olla siinä lukiessa tietysti hyvä, mutta sitten muuten arjessa se voi haitata.

Tuo pahoinvointi alkoi mietityttää, kun itse olen sille kovin herkkä. En ole koskaan tykännyt mistään huvipuistolaitteista tai laivamatkoista.

Korreloikohan nämä mitenkään? Lasien fiilikset taitavat tulla kuitenkin pelkästä näköinformaatiosta ja ja tuo perinteinen pahoinvointi sisäkorvan tasapainoelimistä.
                        Last edited by Ohiampuja; 19.01.2015, 10.57. Syy: Tyhmiä virheitä.

Comment

• JiiH
                          Jäsen
                          • 01/2006
                          • 600

Kuinkahan tähän vaikuttaa se hionta-aluiden fyysinen koko? Itsekin ajatelin että reilu lukualue voi olla siinä lukiessa tietysti hyvä, mutta sitten muuten arjessa se voi haitata.

Tuo pahoinvointi alkoi mietityttää, kun itse olen sille kovin herkkä. En ole koskaan tykännyt mistään huvipuistolaitteista tai laivamatkoista.

Korreilohan nämä mitenkään? Lasien fiilikset taitavat tulla kuitenkin pelkästä näköinformaatiosta ja ja tuo perinteinen pahoinvointi sisäkorvan tasapainoelimistä.
                          Sen ensimmäisen viikon aikana ehdin googlailla asiaa aika paljon, ilmeisesti jonkinlainen korrelaatio on sen kanssa, kuinka herkkä on matkapahoinvoinnille. Itse kärsin matkapahoinvoinnista lapsena enkä aikuisenakaan ole pystynyt lukemaan autossa. Huvipuistolaitteiden ja laivamatkojen kanssa mulla ei ole koskaan ollut ongelmaa, mahtaako olla syntymekanismiltaan erilaisia pahoinvointeja? Tuosta lukualueen koon mahdollisesta vaikutuksesta en osaa sanoa mitään.

Jälkikäteen ajateltuna se viikko tai kaksi oli kyllä ehdottomasti sen arvoista, sen verran huolettomat monitehot ovat (eivätkä todellakaan mitkään combi-sukset).

Comment

• Markku Liitiä
                            Palstajyrä
                            • 09/1999
                            • 4131

Eli olisi kiinnostunut laseista jolla hoitaa kaikki käyttötarpeet, mutta hirvittää että tuleeko siinä ostettua kombi-sukset. Teoriassa käy vaikka mihin, mutta käytännössä niillä ei tee mitään.
                            Minä ainakin pärjään omilla moniteholinsseilläni joka paikassa ihan hyvin. Vain tietyissä erityistilanteissa ne ovat vähän hankalat, esim. kun pitäisi päätä kääntämättä vaivihkaa tiirailla sivuun (lukea lähijunassa naapurin sanomalehteä). Tai kun pitää katsoa lähietäisyydeltä jotain, joka on reippaasti silmien tason yläpuolella.

Comment

• Hääppönen
                              Aktiivijäsen
                              • 09/2010
                              • 2012

Täällä eletty puolitoista vuotta monitehoilla. Specsaversiltä, todennäköisesti hyvää ja halpaa ei edelleenkään ole. Olivat kuitenkin heidän tarjonnastaan kalleimmat = laajimmat hionta-alueet. Pahin ongelma oli varsinkin alkuun Liitiän mainitsema "sivusilmällä" näkeminen. Varsinkin autolla liikkeellä ollessa piti oppia kääntelemään päätä enemmän, mihin oli tottunut. Kyllä noilla nöyrällä asenteella pärjää. Ns. välimatkat (yli n. 40 cm, alle muutama metri) parempi ottaa lasit pois päästä nähdäkseen selvästi.
                              SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.

Comment

Working...