Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Kiinalaisten DJI Avinox ”250W” huijaus yms.



<1%>
02.11.2025, 23.23
Mitä järkeä näissä EU:n ajoneuvodirektiivin määritelmissä on 250W jatkuvan enimmäiskeskitehontuoton laskentakaavalle, koska kaavassa ei ole määritelty mitään maksimiaikarajaa tälle tehontuoton tasausvälille? EU:n virkamiehet ei näköjään ole ymmärtäneet fysiikasta mitään.

Annan teille käytännön esimerkin.

1. Bafang M560 on luokiteltu 750W:n tehoiseksi L1e-A-luokan kevyeksi sähköajoneuvon moottoriksi, jolla on liikennevakuuttamisvelvollisuus. Kyseessä on melko rehellinen pitkäkestoisen enimmäiskeskitehon lukema, koska 21 asteen huoneenlämmössä moottori kykenee tuottamaan 90 minuutin ajan dynamometrilllä mitattuna 950W nettotehon 27.5” takarenkaasta mitattuna keskimääräisen moottorin anturilämpötilan ollessa 55 celciusastetta.

2. DJI Avinox on luokiteltu 250W:n tehoiseksi polkupyörän moottoriksi, jolla ei ole liikennevakuuttamisvelvollisuutta. Kyseessä ei todellakaan ole rehellinen lukema, koska dynamometrillä 90 minuutin rasitustestissä on mitattu takarenkailta jopa 1100W:n nettokeskitehon ylittäviä lukemia tavallisessa huoneenlämmössä 90 minuutin ajan. Moottori siis kykenee, vastoin EU:n ajoneuvodirektiiviä sekä Suomen ajoneuvoasetusta, 250 W:n ylittävään pitkäkestoiseen nettokeskitehontuottoon.

Toivoisin, että Liikenne- ja viestintäministeriössä, Traficomissa sekä Poliisissa oltaisiin hereillä tämän liikenneturvallisuutta vaarantavan ilmiön kanssa. Olisi perusteltua aloittaa sähköpolkupyörien systemaattinen rakenteellinen valvonta pyöräteiden varsilla sekä vuosittaiset pakolliset katsastukset. Lisäksi olisi perusteltua myös panostaa tällaisen valvontalaitteiston hankintaan. Tällainen voisi esim. olla kuorma-auton alustalle rakennettu kontti, johon olisi integroitu tarvittava dynamometrinen mittalaitteisto vakioituun lämpötilaympäristöön. Näin voitaisiin kätevimmin suorittaa kohdennettua valvontaa esim. työmatkapyöräilijöihin.

Chat GPT
03.11.2025, 09.57
Suunnilleen samat tehot tuottaa nykyisin Boschin ja Spessun uusimmat moottorit.

Valmistajan kannalta järki piilee siinä että ilmeisesti noita halutaan ostaa. Näin kuluttajana olen toista mieltä. Suuntaus on järjetön. Aiempi normi eli 500W / 85 newtonia riittää ihan kaikkeen. Raskaissa tavarapyörissä tilanne voi olla toinen mutta niistä ei ole kokemusta.

Toisaalta yhtä järjetön on myös avustuksen 25 kmh nopeusrajoitus. Itse laskisin tehoja ja nostaisin tuon nopeusrajoituksen 32 kmh.

MPS
03.11.2025, 10.09
Mielestäni 25km/h rajoitus on paljon olennaisempi kuin avustava teho. Ainakin kun asiaa tarkastellaan liikenneturvallisuuden näkökulmasta ja siitähän sitä tarkastellaan.

paaton
03.11.2025, 10.25
Nythän spessulle oli nostettu jenkeissä oikeuskanne. Levo oli lähtenyt lapasesta alamäkeen tullessa. Syytti ominaisuutta jolla moottori työntää tehoa vaikka polkemisen lopettaa.

https://www.pinkbike.com/news/washington-rider-sues-specialized-over-alleged-turbo-levo-motor-defect.html

paaton
03.11.2025, 10.34
Tuo on oikeastaan moneltakin kantilta aika mielenkiintoinen juttu. Varmaan ominaisuus on oikeasti hyödyllinen hankalissa paikoissa. Mutta jotenkin prätkillä ajaneena tuo tuntuu ihan hullulta. Olisiko se rannekaasu suoraan fiksuin?

Sitten jos verrataan poljettaviin pyöriin, niin miksi tarttee olla tuollainen jälkipoltto? Epäreilua. Melko helppoa ajaa pahat tekniset nousut, jos niistä polkimista ei tarvitse aina välittää.

Fixieman
03.11.2025, 10.48
Millainen tuo 250 W maksimitehon laskentakaava edes on? Traficomin sivuilta en löydä mitään muuta kuin aika simppelin (https://traficom.fi/fi/sahkoiset-liikkumisvalineet) selostuksen aiheesta, joka ei tuota maksimitehon laskemista avaa ollenkaan.

Bndit
03.11.2025, 10.50
Suunnilleen samat tehot tuottaa nykyisin Boschin ja Spessun uusimmat moottorit.

Valmistajan kannalta järki piilee siinä että ilmeisesti noita halutaan ostaa. Näin kuluttajana olen toista mieltä. Suuntaus on järjetön. Aiempi normi eli 500W / 85 newtonia riittää ihan kaikkeen. Raskaissa tavarapyörissä tilanne voi olla toinen mutta niistä ei ole kokemusta.

Toisaalta yhtä järjetön on myös avustuksen 25 kmh nopeusrajoitus. Itse laskisin tehoja ja nostaisin tuon nopeusrajoituksen 32 kmh.

Samaa mieltä, toi valmistajien tehosota tulee tuottamaan vain hallaa kaikille sähköpyöräilijöille. Mutta urpot haluaa että fillarit on enemmänkin prätkiä kun fillareita ja valmistajat tekee sitä mitä kansa haluaa. Harvoin olen kannattanut mitään rajoituksia, mutta toivoisin että Boschin aloite 750kW rajoituksesta menee läpi.

Santtu75
03.11.2025, 11.18
Harvoin olen kannattanut mitään rajoituksia, mutta toivoisin että Boschin aloite 750kW rajoituksesta menee läpi.

Nyt on rankkoja tehoja kyllä esitetty, eihän esimerkiksi Porschen Taycan Turbo S:ään ole kuin 700kW maksimiteho...

Santtu75
03.11.2025, 11.22
Millainen tuo 250 W maksimitehon laskentakaava edes on? Traficomin sivuilta en löydä mitään muuta kuin aika simppelin (https://traficom.fi/fi/sahkoiset-liikkumisvalineet) selostuksen aiheesta, joka ei tuota maksimitehon laskemista avaa ollenkaan.


Tuossa pari vuotta sitten törmäsin netissä englanninkieliseen kyseisen norminmukaisen moottorilaboratorion testausohjeeseen ja mikään "yhden sivun ohje" se ei tosiaankaan ollut...
Sääli että en sitä tallentanut kun olen myöhemmin sitä etsinyt ja en ole uudestaan sitä onnistunut löytämään.

Bndit
03.11.2025, 11.23
Mun mielestä tässä on kysymys suuremmasta ongelmasta, kumpi oli ensin, markkinointi teholla vai asiakkaan vaatimus tehosta? Automaailma on hyvä esimerkki, kenen toivomuksesta autoihin alettiin asentamaan kosketusnäyttöjä ja hipaisukytkimiä? Veikkaan markkinointia sillä kuka *ittu niitä autoon tarvitsee? Ja miten noita sähköautoja edelleen markkinoidaan teholla ja kiihtyvyydellä?? Miksei mennä toimintamatka/latausaika tai mukavuus edellä?`Noi on kumminkin mitkä merkkaa asiakkaalle todennäköisesti enmmän kun 0-100km/h sekunnit? Itse arvostaisin sähköpyörässä luotettavuutta ja vaikka 5 vuoden takuuta. Semmoista ei tarjoa kukaan, vain tehoja. Avinoxissa on kosketusnäyttö että voi räpläillä asetuksia eli ihan kun kännykkä. Onpa tärkeä ominaisuus pyöräilyssä.

Bndit
03.11.2025, 11.26
Nyt on rankkoja tehoja kyllä esitetty, eihän esimerkiksi Porschen Taycan Turbo S:ään ole kuin 700kW maksimiteho...

Sillä voitetaan tehosodassa kaikki :D


Sent from my iPhone using Tapatalk

Santtu75
03.11.2025, 11.35
Mun mielestä tässä on kysymys suuremmasta ongelmasta, kumpi oli ensin, markkinointi teholla vai asiakkaan vaatimus tehosta? Automaailma on hyvä esimerkki, kenen toivomuksesta autoihin alettiin asentamaan kosketusnäyttöjä ja hipaisukytkimiä? Veikkaan markkinointia sillä kuka *ittu niitä autoon tarvitsee? Ja miten noita sähköautoja edelleen markkinoidaan teholla ja kiihtyvyydellä?? Miksei mennä toimintamatka/latausaika tai mukavuus edellä?`Noi on kumminkin mitkä merkkaa asiakkaalle todennäköisesti enmmän kun 0-100km/h sekunnit? Itse arvostaisin sähköpyörässä luotettavuutta ja vaikka 5 vuoden takuuta. Semmoista ei tarjoa kukaan, vain tehoja. Avinoxissa on kosketusnäyttö että voi räpläillä asetuksia eli ihan kun kännykkä. Onpa tärkeä ominaisuus pyöräilyssä.

Itsellä kahdessakin pyörässä (jälkiasenteisesti asentanut) Bosch:n Nyon Gen2 näyttö joka siis on kosketusnäytöllä varustettu (sisältää mm. täyden pyöräkäyttöön tarkoitetun navigaattorin) ja en sitä ollenkaan huonona ominaisuutena pidä.
Vertailukohtana esim. vanhempi Nyon Gen1 versio (jota myös itsellä kahdessa pyörässä) joka ei ole kosketusnäytöllä varustettuna ja sen "sauvalla" on tuon kartan käyttö selvästi hitaampaa.

Santtu75
03.11.2025, 11.41
Mun mielestä tässä on kysymys suuremmasta ongelmasta, kumpi oli ensin, markkinointi teholla vai asiakkaan vaatimus tehosta? Ja miten noita sähköautoja edelleen markkinoidaan teholla ja kiihtyvyydellä?? Miksei mennä toimintamatka/latausaika tai mukavuus edellä?`Noi on kumminkin mitkä merkkaa asiakkaalle todennäköisesti enmmän kun 0-100km/h sekunnit?

Autoissakin on eri käyttäjäryhmille kohdistettuja segmenttejä joiden ostajia "kosiskellaan" eri asioilla. Vaikka ei mentäisi edes sähköautoihin asti puheissa, niin kyllä Toyota Corallan ja vaikkapa MB AMG sarjan taikka BMW M-sarjan asiakaskunnan halut autosta kiinnittyvät eri asioihin ja myös niiden mainostus on toteuttetu eri kanteilta katsottuna.
Sama asia on myös pyörien suhteen.Jos katsotaan vaikka huippuluokan maantiepyörän ja marketin "asiontipyörän" mainostuseroja mitä asioita mainostuksessa nostetaan esille, niin erot ovat todella isot...

Takamisakari
03.11.2025, 12.26
Itselle aloitus näyttäytyy vähän omituisesta näkövinkkelistä, kaikki ketkä ajaa esim pidempää työmatkaa sähköpyörällä tietää että 25- rajoitus on kiusallisen alhainen ja tuskin perustuu mihinkään muuhun kun siihen että luku on aikanaan napattu jostain tietämättä itse asiasta juurikaan mitään, jotkut sanovat että Japanista. Se että esim Poliisi alkaisi yhtäkkiä mittailemaan sähköpyörien tehoja lienee kuitenkin utopiaa, mutta varmasti esim kaupungeissa jonkunlaiselle valvonnallekin olisi joskus tarvetta. Eihän autollakaan ajeta täysiä kaupungissa eli kyllä vastuu turvallisesta tilannenopeudesta pitää olla käyttäjällä. 25 on vaikka jossain pk-seudun baanoilla aivan naurettava rajoitus.

E: Jatkan ajatusta hieman, eli sen sijaan että luotaisiin joku kallis mittausjärjestelmä, nostaisin rajoitusta esim nyt vaikka siihen 32kmh/20mph ja tarvittaviin paikkoihin nopeusrajoitukset joita voisi valvoa huomattavasti helpommin. Teholla ei mun mielestä ole merkitystä, paitsi ehkä sillä kulkeeko vehje peukalolla vai reisivoimalla.

Bndit
03.11.2025, 12.37
Autoissakin on eri käyttäjäryhmille kohdistettuja segmenttejä joiden ostajia "kosiskellaan" eri asioilla. Vaikka ei mentäisi edes sähköautoihin asti puheissa, niin kyllä Toyota Corallan ja vaikkapa MB AMG sarjan taikka BMW M-sarjan asiakaskunnan halut autosta kiinnittyvät eri asioihin ja myös niiden mainostus on toteuttetu eri kanteilta katsottuna.
Sama asia on myös pyörien suhteen.Jos katsotaan vaikka huippuluokan maantiepyörän ja marketin "asiontipyörän" mainostuseroja mitä asioita mainostuksessa nostetaan esille, niin erot ovat todella isot...
No shit Sherlock!

Santtu75
03.11.2025, 12.40
No shit Sherlock!

Onko jotenkin paha asia kun kaikki eivät ole kanssasi samaa mieltä asioista?
Siis tämä nyt lähinnä noista auto kommenteista.

Bndit
03.11.2025, 12.56
Onko jotenkin paha asia kun kaikki eivät ole kanssasi samaa mieltä asioista?
Siis tämä nyt lähinnä noista auto kommenteista.
Sehän on vaan hyvä asia jos on eriäviä mielipiteitä, mun kommentti koski markkinoinnin eriäväisyyksien itsestäänselvyyksiä.

MPS
03.11.2025, 13.51
Itselle aloitus näyttäytyy vähän omituisesta näkövinkkelistä, kaikki ketkä ajaa esim pidempää työmatkaa sähköpyörällä tietää että 25- rajoitus on kiusallisen alhainen ja tuskin perustuu mihinkään muuhun kun siihen että luku on aikanaan napattu jostain tietämättä itse asiasta juurikaan mitään, jotkut sanovat että Japanista. Se että esim Poliisi alkaisi yhtäkkiä mittailemaan sähköpyörien tehoja lienee kuitenkin utopiaa, mutta varmasti esim kaupungeissa jonkunlaiselle valvonnallekin olisi joskus tarvetta. Eihän autollakaan ajeta täysiä kaupungissa eli kyllä vastuu turvallisesta tilannenopeudesta pitää olla käyttäjällä. 25 on vaikka jossain pk-seudun baanoilla aivan naurettava rajoitus.

E: Jatkan ajatusta hieman, eli sen sijaan että luotaisiin joku kallis mittausjärjestelmä, nostaisin rajoitusta esim nyt vaikka siihen 32kmh/20mph ja tarvittaviin paikkoihin nopeusrajoitukset joita voisi valvoa huomattavasti helpommin. Teholla ei mun mielestä ole merkitystä, paitsi ehkä sillä kulkeeko vehje peukalolla vai reisivoimalla.

Onhan noita ollut maailmalla ennenkin. Se 25km/h rajoitus tulee siitä että mikä on oletettu käyttötarkoitus (kevyenliikenteen väylät) ja sitten oliko joku 40-50km/h rajoitetut ajoneuvot missä tarvitaan kortti ja kypäräpakko sekä eri väylät/ajorata.

M A
03.11.2025, 13.58
25 tuntuu kyllä levyjarruilla varustetulle pyörälle aika alimitoitetulta huippunopeudelta. Aika moni työmatkagravelisti rallattelee ohi lihasvoimin, mutta toisiko rajoituksen nosto liikaa ei toivottuja lieveilmiöitä kelveillä tai metsissä :rolleyes: Omasta taloudesta löytyvällä työmatkasähkiksellä kun on vähän ajellut, niin ärsyttävästi osuu välitykset niin että ko. nopeus saavutetaan joko liian hitaalla tai nopealla kadenssilla. 12-v deore on hyvä osasarja, mutta tuohon voisi aivan hyvin vaihtaa jonkun 11-28 maantiekasetin niin olis varaa hienosäätää välityksiä. 32-kmh huippunopeus tietty toimisi myös hyvin, mutta en ole varma haluaisinko jokaiseen sähkötäpäriin sen saman...

uljaa
03.11.2025, 14.35
Eihän se 25 ole mikään pyörän huippunopeus.
Se on avustuksen maksimi, mutta kukaan ei kiellä sähköpyöräilijää kiitämästä työmatkagravelistien tavoin sen yli jos huvittaa.

Tässä tullaan siihen turvallisuusasiaan. Moni työmatkallaan kovempaa ajava on ajanut pyörällä paljon, jotta esim 30 vauhtia voi ylläpitää kohtuullisella vaivalla. Sillon myös kokemus pyöräväylistä liikenneväylinä, niiden riskipaikoista sekä yleensä pyörän käsittelystä on karttunut.

Sitten on sähköpyöräilijät, jotka ostavat avustetun liikuntalaitteen pystyäkseen ajamaan kovempaa ja kadehtivat nopeampia, kun avustus loppuu 25een. Ehkä siihen on ihan syy, miksi sen kovenpaan nopeuteen ei ole syytä avustaa.

Mitä tehoon tulee, niin tuo kilpailu ja ominaisuudet, että tehoa syötetään polkemisen lopettamisen jälkeen on vaikuttanut ja tulee vaikuttamaan siihen, miten maastopyöräilyyn suhtaudutaan. Oma näkökantani on edelleen se, että oli virhe antaa moottoroidulle ajoneuvolle lupa liikkua jokaisenoikeuksin maastossa. Tehokilpailun myötä kantani vahvistuu.

Chat GPT
03.11.2025, 14.53
Tuo viime aikojen tehojen lisäys maastopyöriin juontaa ymmärtääkseni ajatuksesta että ylämäki on uusi alamäki eli maastossa ylämäissäkin pitää aina päästä 25 kmh avustuksen saattelemana.

Sivustakatsoja
03.11.2025, 15.44
Eihän se 25 ole mikään pyörän huippunopeus.
Se on avustuksen maksimi, mutta kukaan ei kiellä sähköpyöräilijää kiitämästä työmatkagravelistien tavoin sen yli jos huvittaa.

Tässä tullaan siihen turvallisuusasiaan. Moni työmatkallaan kovempaa ajava on ajanut pyörällä paljon, jotta esim 30 vauhtia voi ylläpitää kohtuullisella vaivalla. Sillon myös kokemus pyöräväylistä liikenneväylinä, niiden riskipaikoista sekä yleensä pyörän käsittelystä on karttunut.

...

Fillarin satulaan kun saa hypätä kuka tahansa, niin sähköavusteisen rajoituksessa kokemattomampien ehdoilla mennään. Itse olen tehnyt havaintoja avusteisella ajavista, joilla on ollut selvää vaikeutta vähentää vauhtia tilanteen niin vaatiessa: kuskista on tullut matkustaja. Yksi tapaus on jäänyt erityisesti mieleen: oletettu pariskunta ajoi kapealla kelvillä rinnan ja itse ajoin vastaan, naisoletettu vaikutti vähän hätääntyneeltä tajutessaan että kohta tapahtuu törmäys -yhteyttä aivojen ja polkimien välilä ei ollut.

uljaa
03.11.2025, 15.58
Juuri näin.
Avustetut laitteet on hyviä kun ajetaan raskaan kuorman kanssa, talvella raskaissa olosuhteissa tai kun kuljettajan liikunnallinen toimintakyky on rajoittunut.
Mikään noista tilanteista ei erityisesti puolla avustusrajoituksen nostamista yli 25 km/h:n

MPS
03.11.2025, 16.44
Eihän se 25 ole mikään pyörän huippunopeus.
Se on avustuksen maksimi, mutta kukaan ei kiellä sähköpyöräilijää kiitämästä työmatkagravelistien tavoin sen yli jos huvittaa.

Tässä tullaan siihen turvallisuusasiaan. Moni työmatkallaan kovempaa ajava on ajanut pyörällä paljon, jotta esim 30 vauhtia voi ylläpitää kohtuullisella vaivalla. Sillon myös kokemus pyöräväylistä liikenneväylinä, niiden riskipaikoista sekä yleensä pyörän käsittelystä on karttunut.

Sitten on sähköpyöräilijät, jotka ostavat avustetun liikuntalaitteen pystyäkseen ajamaan kovempaa ja kadehtivat nopeampia, kun avustus loppuu 25een. Ehkä siihen on ihan syy, miksi sen kovenpaan nopeuteen ei ole syytä avustaa.

Mitä tehoon tulee, niin tuo kilpailu ja ominaisuudet, että tehoa syötetään polkemisen lopettamisen jälkeen on vaikuttanut ja tulee vaikuttamaan siihen, miten maastopyöräilyyn suhtaudutaan. Oma näkökantani on edelleen se, että oli virhe antaa moottoroidulle ajoneuvolle lupa liikkua jokaisenoikeuksin maastossa. Tehokilpailun myötä kantani vahvistuu.

Tässä ne pointit hyvin tulivatkin.
Jotenkin tuntuu että sähköpyöräily on lisännyt erityisesti niiden vähemmän pyöräilleiden pyöräilyä ja vauhtia. Eli "suorituskyky" on lisääntynyt ilman pidemmän kehityskaaren tuomaa kokemuspohjaa. Tämä on potentiaalinen riski. Samoin voidaan olettaa esimerkiksi lasten sähköpyöräilyn lisääntyvän, onhan sähköpyörä varsin järkevä kulkuväline. Jotenkin tuntuu että yli 25km/h rajoitusta kaipaavat eivät välttämättä näe kokonaiskuvaa. Kaikki kylän mummot ja papat lapsenlapsineen sinne väylälle paahtamaan vaikka sillä 32km/h keskarilla? Ei kiitos. Muutenkin mitä joskus nuorempana kun vielä pystyi 30+km/h keskariin niin monesti oli järkevämpää siirtyä ajamaan ajoradalle pyörätien/väylän sijaan, omaa ja muiden turvallisuutta silmälläpitäen.

Chat GPT
03.11.2025, 16.55
Kulkineen maksiminopeus ja tilannenopeus on kaksi eri asiaa. Auto voi kulkea 200 kmh ja pyörä esim. 32 kmh mutta ainoa asia millä on on oikeasti merkitystä on tilannenopeus oli pyörässä avustusta taikka ei.

Ketjun alkuperäinen idea tosin taisi olla keskustella kasvaneista tehoista.

MPS
03.11.2025, 17.01
Tilannenopeus todellakin. Asiaa jos miettii tarkemmin niin monessa paikkaa se 25km/h on ihan liikaa, harvoin liian vähän.

Tehot ovat lähes merkityksettömiä vrt nopeusrajoitus. Toki tehoilla voidaa saada suurempi vääntö ja/tai kiihtyvyys mutta tyypillisesti kiihdytysramppi on ohjelmallisesti hallittu eikä välttämättä maksimitehosta riippuvainen. Suuremmilla tehoilla voidaan perustellusti kieltää esim jokaisenoikeuden sallima käyttö, toivottavasti siihen ei päädytä. Se mikä yhä suuremmista tehoista seuraa on voimansiirron kuluminen (verrattuna pienempitehoiseen), ainakin niin kauan kun se pidetään vakiona.

J3K
03.11.2025, 17.13
Tilannenopeus todellakin. Asiaa jos miettii tarkemmin niin monessa paikkaa se 25km/h on ihan liikaa, harvoin liian vähän.

Tehot ovat lähes merkityksettömiä vrt nopeusrajoitus. Toki tehoilla voidaa saada suurempi vääntö ja/tai kiihtyvyys mutta tyypillisesti kiihdytysramppi on ohjelmallisesti hallittu eikä välttämättä maksimitehosta riippuvainen. Suuremmilla tehoilla voidaan perustellusti kieltää esim jokaisenoikeuden sallima käyttö, toivottavasti siihen ei päädytä. Se mikä yhä suuremmista tehoista seuraa on voimansiirron kuluminen (verrattuna pienempitehoiseen), ainakin niin kauan kun se pidetään vakiona.

Nopeusrajoitin on aina kierrettävissä, sen sijaan jos moottorista ei saa revittyä kuin 250W irti niin rajoittaa aikalailla hyvin pahinta pelleilyä.

MPS
03.11.2025, 17.16
Nopeusrajoitin on aina kierrettävissä, sen sijaan jos moottorista ei saa revittyä kuin 250W irti niin rajoittaa aikalailla hyvin pahinta pelleilyä.

Totta tuokin, sinänsä voisi ajatella kiellettävän kaikki >1kW tehoiset koska sellaistahan ei oikeasti tarvita ja väärinkäytön aiheuttama riski on merkittävä.

Takamisakari
03.11.2025, 17.34
Oikein hyviä pointteja, _mutta_ laitetaanpa esim kaikkiin autoihin 100kmh nopeusrajoitin (kesällä muuttuu automaattisesti 120kmh) ja katsotaan sitten tilannetta niin näyttää vähän eriltä. Tai siis samalta kuin sähköpyörissä nyt. Jos puhutaan tehoista niin se ainakin on muuttunut että ihan pari vuotta sitten valmistajat ilmoittivat vaan sen 250W tehon mutta ainakaan itse en huomannut noita piikkitehoja. Nyt taidetaan ilmoittaa vähintään molemmat, tai sitten pelkkä piikkiteho, vaikka moottoreissa ei ole muuttunut mikään paitsi väännöt kasvaa..

Sivustakatsoja
03.11.2025, 17.59
Oikein hyviä pointteja, _mutta_ laitetaanpa esim kaikkiin autoihin 100kmh nopeusrajoitin (kesällä muuttuu automaattisesti 120kmh) ja katsotaan sitten tilannetta niin näyttää vähän eriltä. Tai siis samalta kuin sähköpyörissä nyt. Jos puhutaan tehoista niin se ainakin on muuttunut että ihan pari vuotta sitten valmistajat ilmoittivat vaan sen 250W tehon mutta ainakaan itse en huomannut noita piikkitehoja. Nyt taidetaan ilmoittaa vähintään molemmat, tai sitten pelkkä piikkiteho, vaikka moottoreissa ei ole muuttunut mikään paitsi väännöt kasvaa..

Kannatan ehdotusta, erityisesti sellaisiin autoihin joita voi kuljettaa ajokortitta ja ilman vakuutusta.

Peukkukaasua ja vakuutusta kehiin, niin jo saa sähköfillarillakin ajaa moottorin viemänä kovempaa. Prätkäkortin suoritettuaan rajana sähkökulkineella onkin enää nopeusrajoitukset.

migis
03.11.2025, 18.02
Oikein hyviä pointteja, _mutta_ laitetaanpa esim kaikkiin autoihin 100kmh nopeusrajoitin (kesällä muuttuu automaattisesti 120kmh) ja katsotaan sitten tilannetta niin näyttää vähän eriltä. Tai siis samalta kuin sähköpyörissä nyt. Jos puhutaan tehoista niin se ainakin on muuttunut että ihan pari vuotta sitten valmistajat ilmoittivat vaan sen 250W tehon mutta ainakaan itse en huomannut noita piikkitehoja. Nyt taidetaan ilmoittaa vähintään molemmat, tai sitten pelkkä piikkiteho, vaikka moottoreissa ei ole muuttunut mikään paitsi väännöt kasvaa..

Kysehän ei ole sähköpyörän rajoitetun nopeuden laskemisesta vaan sen nostamisesta. On eri asia olla sallimatta jotain kuin rajoittaa jo olemassa olevaa, joten vertailusi ei vaan toimi. Ja onhan noita yli 25 km/h kulkevia sähkövempeleitä mahdollista käyttää nyttenkin, mutta niitä koskevat eri vaatimukset. Aivan kuten autojakin.

Sivustakatsoja
03.11.2025, 18.12
Nelipyöräisissä on myös eri ajoneuvoluokkia, joiden rakenteellista nopeutta on rajoitettu. Lisäksi eri luokilla on eri ajolupakirjavaatimuksia.

Sivustakatsoja
03.11.2025, 18.21
Mutta tähän tehokysymykseen voisi heittää sellaisen ajatuksen, että -mikäli mahdollista- sähköavusteisen tehokäyrä vastaisi luomupolkijan vastaavaa, että esimerkiksi huipputeho voisi olla 800-850 wattia ja 20 minuutin 250 wattia. Tunnista ylöspäin teho jäisi alle 200 wattia.

Silloin luomulla ajava ja sähköavusteisella polkeva olisivat samalla viivalla, kuten ovat oikeuksienkin suhteen.

Takamisakari
03.11.2025, 18.34
No joo, mun vertaukset ontuu kyllä, myönnän.

Koheltaja
04.11.2025, 06.50
Sähkömoottorin jälkipoltto on perseestä, samoin viiveet reagointiin kun ajaa automaatti avustuksella. Giant/Yamahassa on softapäivityksillä menty parempaan suuntaan automaatilla, manuaali avustuksella toimii kun unelma.

25kmh huippunopeutta katsotaan kovin kapeakatseisesti ja kuvitellaan että sähköavusteisilla pyörillä ajetaan pelkästään betonibunkkereiden alueella. Ei ole yksi tai kaksi kertaa kun olen kaivannut 32kmh huippuja kun ajan ruuhkasuomen ulkopuolella metsäreittejä.

Tehoihin en ota kantaa, niiden käyttö on jokaisen korvien välissä kuten on autoissakin. Joillekkin on parempi ettei ajaisi muuta kun kepillä kanaa eikä koskisi mihinkään ajoneuvoon, kun toinen taas ymmärtää mitä on ajonuvon kanssa tekemässä, oli se sitten mikä laite tahansa.

Omaan suppeaan näkökulmaan perustuva kapeakatseisuus ja yleistäminen on eriarvoiseuuden kulmakivi ja sitä pitäisi välttää.

stenu
04.11.2025, 08.17
25kmh huippunopeutta katsotaan kovin kapeakatseisesti ja kuvitellaan että sähköavusteisilla pyörillä ajetaan pelkästään betonibunkkereiden alueella. Ei ole yksi tai kaksi kertaa kun olen kaivannut 32kmh huippuja kun ajan ruuhkasuomen ulkopuolella metsäreittejä.

Tehoihin en ota kantaa, niiden käyttö on jokaisen korvien välissä kuten on autoissakin. Joillekkin on parempi ettei ajaisi muuta kun kepillä kanaa eikä koskisi mihinkään ajoneuvoon, kun toinen taas ymmärtää mitä on ajonuvon kanssa tekemässä, oli se sitten mikä laite tahansa.

Omaan suppeaan näkökulmaan perustuva kapeakatseisuus ja yleistäminen on eriarvoiseuuden kulmakivi ja sitä pitäisi välttää.
Kun juuri loppukesästä realisoitui todeksi uhkakuva siitä, että huonosti hallittuna sähköpyörällä voi tappaa 25 km/h avustuksellakin, niin eikö avustusnopeuden nostamisen vaatiminen sillä perusteella, että ”koska minä” ole juurikin omaan suppeaan näkökulmaan perustuvaa kapeakatseisuutta?

Toisekseen ei sähköpyörissä ole nopeusrajoitinta tai lain määrittämää huippunopeutta. Ainoastaan se nopeus, mihin avustus lopettaa, on määritelty.

Chat GPT
04.11.2025, 10.09
Oman näkemykseni ja kokemukseni mukaan vaarallisimmat pyöräilijät ovat kippurasarviset työmatkastravakom suharit. Mutta on tietysti selvää että jokaisesta ryhmästä löytyy niitä jotka eivät riittävästi piittaa muusta liikenteestä.

Oikeissa olosuhteissa myös minä olen epäilemättä jonkun mielestä sellainen suhari vaikka parhaani yritänkin etten olisi.

uljaa
04.11.2025, 10.18
Ei ole yksi tai kaksi kertaa kun olen kaivannut 32kmh huippuja kun ajan ruuhkasuomen ulkopuolella metsäreittejä.

.
Sen kun ajat 32 tai vaikka yli.

Asenteesi vahvistaa mielipidettäni, että sähköpyöriä ei olisi ikinä pitänyt hyväksyä jokaisenoikeuksien mukaiseksi kulkuneuvoksi.
Tehot alkaa olla mopojen luokkaa ja vaaditaan nopeusrajoittimen rajan nostoa, koska tekee mieli ajaa kovempaa metsäreiteillä.

Kuminauha
04.11.2025, 11.25
Joo en kyllä ymmärrä miksi maastossa pitäisi päästä avustuksella kovempaa kuin 25km/h.

Kaupungissa autojen seassa kyllä ymmärrän jossain määrin että 30km/h alueella pysyisi paremmin muun liikenteen virrassa. Tosin silloin voisi rajata nämä kulkimet jokaisenoikeusten ulkopuolelle.

<1%>
04.11.2025, 14.42
Tämä keskustelu lähti nyt taas tuonne 25 km/h-osastolle, mutta se sallittakoon kun näköjään niin moni haluaa siitä keskustella. Omia empiirisiä havaintoja sähkökulkineista isoissa kaupungeissa viimeisen 10 vuoden ajalta:

- Aikanaan perseilijöitä kelveillä oli selvästi vähemmän. Jos sellainen joskus tuli vastaan, oli se spandexi.

- Nykyään korostuu pyöräilijöiden hyvä käytös. Oli alla sitten sähköpyörä tai luomu.

- Sen sijaan tilalle on tullut teinien kuljettamat potkulaudat ja P*jeettien Wolt-kuljetukset.

- Perseilijä on todennäköisesti teini potkulaudalla joka tykittää nappi pohjassa vaikka väkijoukon läpi

- Monet Wolt-sähkömopoilijat eivät osaa liikennesääntöjä ollenkaan. Pimeälläkin ajetaan ilman valoja.

Sivustakatsoja
04.11.2025, 23.15
Tuossa pari vuotta sitten törmäsin netissä englanninkieliseen kyseisen norminmukaisen moottorilaboratorion testausohjeeseen ja mikään "yhden sivun ohje" se ei tosiaankaan ollut...
Sääli että en sitä tallentanut kun olen myöhemmin sitä etsinyt ja en ole uudestaan sitä onnistunut löytämään.

Tähän olisi ollut hauska yrittää perehtyä. Simuloiko koejärjestely jotakin luonnollista ajoatilannetta, että 250 wattia ei ylity, vai miten. Saattaisi hyvinkin olla, että 25 km/h rajoitus pitää huolen siitä, että keskiteho ei normaalissa tieliikenteessä ylity.

Jos avustuksen päättymisen nopeus olisi selvästi korkeampi, olisi myös normaalissa tiueliikenteessä keskiteho suurempi. Pystyssä istuma-asennossa esimerkiksi 32 km/h vaatii selvästi enemmän tehoa, kuin samassa asennossa 25 km/h.

Helpoiten arvio keskitehosta kait selviää täyden akun tyhjenemiseen kuluvasta ajasta.

Sambolo
05.11.2025, 01.50
Mikä oliskaa suomalaisempaa kuin rajoitusten ja kieltojen lisääminen :D Mun mielestä sähköavusteisella on jopa vaikeampi mennä lujaa ja ylläpitää se vauhti kuin luomulla jos mennään yli avustuksen, en osaa oikein sanoa edes mistä se johtuu mutta tän huomaa helposti tilanteissa ja paikoissa, joissa sitä vauhtia tarvitsee, esim isommat hypyt. Nyt kun vuoden ajanu myös sähköllä luomun rinnalla, niin tuo rajoitin alkanu vähän kyrsiä. Olis hienoo kun sähköavustus mahdollistais just luomusta poikkeavaa ajoa, muutenkin kuin että kevyempi polkea ylämäkeen. Mut näillä mennään, tehoa en oikein näe että olis tarvetta suuremmalle määrälle, ja oma varmaa sieltä tehottomammasta päästä.

Koheltaja
05.11.2025, 06.52
On tää hauska foorumi :)

Suiza
06.11.2025, 07.21
Jokainenhan voi laittaa sähköpyöräänsä virityspalikan ja ajella haluamaansa vauhtia, jos 25 ei riitä. Rajat on määritetty lainsäädännössä, mutta jos on haluja ajaa lujempaa, on myös kannettava vastuu siitä, että ajaa yli lainsäädännön määrittelemien rajojen. Melko yksinkertaista.

Chat GPT
06.11.2025, 09.06
Jos yksilön suurin synti on ajaa sähköpyörällä avustuksen kera 32 kmh niin maailmassa on sittenkin kaikki hyvin ja lupaan antaa sen anteeksi. Autolla taidamme ajaa päivittäin vastaavaa ylinopeutta kenenkään sitä tuomitsematta.