PDA

Näytä tavallinen näkymä : Etuhaarukka ja sarvet väärinpäin...



aceri
03.06.2025, 23.29
Tilasin uuden fillarin. Mainostettiin ajovalmiina.
Ok, ohjeissa oli tietenkin maininta mm. sarvien käännöstä oikeaan asentoon. Mutta sarvet olivat paketissa ylöspäin ja etuhaarukka oli myös väärin päin.
Tietenkin ohjeissa oli myös tuo maininta, että tarkista etuhaarukan asento. En noviisina tajunnut etuhaarukkaa ja lähdin testilenkille. Ihmettelin mikä ottaa kiinni johonkin jos jyrkemmin kääntää.
Hyvin hitaassa kävelyvauhdissa lensinkin turvalleni heinikkoon. Onneksi ei pahemmin käynyt.

Tajusin aikani ihmeteltyäni, että etuhaarukka on ilmeisesti väärin päin. Renkaan ja tangon väliin jäi kuuluisan karvan verran tilaa, kun valokuvista katsoessa vähintään sunnuntaihesari pitäisi mennä.

Onko tuo nyt kasausvirhe vai vain user error? Aikaisemman pyörän hain suoraan liikkeestä ja se oli suoraan ajoon. Nyt kliksuttelin tunnetusta kotimaisesta pyöräkaupasta.

Pyörän malli Kona Rove Al 650. Pyöräilyssä on ollut taukoa varmaan 5-7 vuotta enkä aikaisemminkaan mitenkään fanaattisesti ole jaksanut korjauksiakaan opetella. Nyt on vähän pakko, jos haluaa pitempiä lenkkejä tehdä.

Puskis
04.06.2025, 00.20
Usein ne on laatikossa haarukka väärin päin, kun silleen säästää hieman pakkauskoossa. Jarrulevyn kuuluu olla vasemmalla puolella.

Eikö siinä tullut mukana ohjetta ja tarvittavia työkaluja ajokuntoon laittamiseen?

aceri
04.06.2025, 00.23
Niin ajattelinkin, että säästyy tilaa laatikossa. Ohjeet on enemmän vain yleisluonteisia pyörälle kuin pyörälle. Tokihan tuossa lukee tuo, että tarkasta etuhaarukan oikea asento...

MRe
04.06.2025, 09.55
Joo, hyvä yleisohje on, että jarrulevyt on molemmissa kiekoissa samalla puolen. Takakiekkoa on vaikeampi asentaa väärin päin…

nure
04.06.2025, 11.28
Täytyy sanoa että aika noviisi on jos ei ole koskaan nähnyt miltä polkupyörä näyttää ja onkos tämä vain pelkkää huumoria koko juttu?

Esuli
04.06.2025, 11.32
Et taida olla vika etkä eka joka laittaa etuhaarukkaan väärinpäin.
Pyörä korjaajia pidetään vieläkin kellarissaan liimahöyryissä hörisevinä hörhöinä, mitäpä niiltä neuvoja kysymään.

Puskis
04.06.2025, 12.12
Täytyy sanoa että aika noviisi on jos ei ole koskaan nähnyt miltä polkupyörä näyttää ja onkos tämä vain pelkkää huumoria koko juttu?

Semmonen harjaantuneisuus siihen, että miltä pyörän pitää näyttää, tulee vain pyörien ja pyörän kuvien tuijottamisesta. Suurin osa ihmisistä ei semmosta harrasta ja siksi esim. puolet Powerin kaupanpäällispyöristä menee tuolla haarukka väärin päin.

nure
04.06.2025, 12.35
^NO Powerin pyörissä taisi olla suurimmassa osassa väärinpäin joten taisi olla uusi oikea. Tuossa kyllä kysyjä mainitsi että on kyllä pyöräillyt ennenkin joten tuota kyllä ihmettelen...

Opulus
04.06.2025, 13.07
^ Aika monet ajavat niiillä pyörillään ilman että heitä yhtään kiinnostaisivat fillarin rakenteelliset ominaisuudet.

Laita kymmenen tavispyöräilijää piirtämään kuvan fillaristaan ja ylläty!

Puskis
04.06.2025, 14.22
^NO Powerin pyörissä taisi olla suurimmassa osassa väärinpäin joten taisi olla uusi oikea.

Laatikossa nämäkin tuli ja oli ostajan tehtävä laittaa ajokuntoon. Haarukka on tarkoituksella nurin, jotta pyörä mahtuu pienempään laatikkoon. Noissahan pitäisi tavallaan tajuta helpommin, että jokin on väärin, kun jarrulänget on haarukan ja downtuben välissä ja vaijerit ihan mutkalla.


Fillarin piirtäminen on yllättävän vaikea homma tällaiselle pyörien tuijottelijallekin! Jostain menee mittasuhteet vinksalleen ekalla yrityksellä, vaikka ei muuten mitään ihan hassuja juttuja tekisikään.

tchegge_
04.06.2025, 14.51
Täytyy sanoa että aika noviisi on jos ei ole koskaan nähnyt miltä polkupyörä näyttää ja onkos tämä vain pelkkää huumoria koko juttu?Joskus vuosi sitten pysäytin äidin jonka 4v lapsen pyörässä etuhaarukka väärin päin ja kerroin että laite on turvallisempi oikein päin. Oli mies kuulemma kasannut.

Sent from my Takapalk

nure
04.06.2025, 15.30
^ Mies lienee piintynyt autoilija?

aceri
04.06.2025, 17.31
Eihän iso osa näennäisesti aktiivipyöräilijöistä osaa edes korjata mitään tien päällä. Threadrissa yllätyin, kun joillakin oli matkanteko keskeytynyt sisäkumin puhkeamiseen. Eivät olleet vaihtaneet, vaan soittivat kyydin.

Vielä on pientä toe overlap -ongelmaa, mutta ehkä tuosta selviää ilman runkokoon vaihtamista. Pyörä tietenkin on jo otettu käyttöön, niin ei taida palautus/vaihto ilman välirahaa olla mahdollista.

kaakku
04.06.2025, 19.11
Niin kauan kun pyörä on ehkä ja kauhean moni ei huomannu pikku pyllähdystä niin ei ole mitään hätää! Stemmistä pultit auki ja kiepauta keula oikein päin ja katso ohjeet netistä kuinka ohjainlaakeri kiristetään oikein, niin olet taas valmis pyöräilemään!

Toe overlap on minullakin monessa fillarissa ongelmana vaikka pyörä muuten on passeli kooltaan. Kun jalan pituus on 30 cm, niin eipä tuolle kauheasti mitään mahda.

aceri
04.06.2025, 19.56
Niin kauan kun pyörä on ehkä ja kauhean moni ei huomannu pikku pyllähdystä niin ei ole mitään hätää! Stemmistä pultit auki ja kiepauta keula oikein päin ja katso ohjeet netistä kuinka ohjainlaakeri kiristetään oikein, niin olet taas valmis pyöräilemään!

Toe overlap on minullakin monessa fillarissa ongelmana vaikka pyörä muuten on passeli kooltaan. Kun jalan pituus on 30 cm, niin eipä tuolle kauheasti mitään mahda.

Kammethan tuossa on järkyn pitkät, 220 mm. Myös vannekoko melko järeä. Jos tuo alkaa häiritsemään liikaa eikä myyjäliika suostu vaihtamaan edes välirahaa vastaan, niin laskekelin kyllä että pienemmillä kiekoilla ja kammilla tuon saisi suht siedettäväksi. Ei tuo nytkän paha ole, overlap tulee vain jos jalka on kantapäällä polkimella, mutta eihän kukaan kantapäällä polje. Kenkä/jalka kun on suurinpiirtein keskellä polkimella, niin ehkä tuon kanssa pärjää.

maalinni
04.06.2025, 21.01
220mm kammet?!

Kemizti
04.06.2025, 21.17
220mm kammet?!
Varmaan päästä päähän mitattuna..

nure
04.06.2025, 21.34
Ei jalka kuulu olla keskellä poljinta, kannattaa ottaa perusseikat ensin selville ennen kuin nousee seuraavaa kertaa pyörän päälle, ihan vaan oman terveyden vuoksi!

aceri
04.06.2025, 22.08
Niin kauan kun pyörä on ehkä ja kauhean moni ei huomannu pikku pyllähdystä niin ei ole mitään hätää! Stemmistä pultit auki ja kiepauta keula oikein päin ja katso ohjeet netistä kuinka ohjainlaakeri kiristetään oikein, niin olet taas valmis pyöräilemään!

Toe overlap on minullakin monessa fillarissa ongelmana vaikka pyörä muuten on passeli kooltaan. Kun jalan pituus on 30 cm, niin eipä tuolle kauheasti mitään mahda.

Kyllä suurin ongelma olisi ollut se, että joku olisi soittanut lanssin, jossa on oma muija hoitajana. Varmaan olisi mennyt lusikat jakoon.

Copilot
04.06.2025, 22.11
Toe overlap on aika tavallinen "ongelma". Etenkin pienemmissä rungoissa ja joskus isommissakin. Itselläkin parissa pyörässä oli vaikka rungot aika isoja, mutta kun niin on kenkäkin. Ei haittaa kun sen tiedostaa.

Aakoo
05.06.2025, 09.33
Toe overlap on ongelma lähinnä parkkipaikalla 5km/h pyöritellessä, ei missään oikeassa ajossa. En voi kuvitellakaan tilannetta ajaessa missä tankoa kääntäisi niin paljoa että jalka osuisi eturenkaaseen.

Koko ketjuhan on ihan trollausta, 220mm pitkät kammet ja "järeä vannekoko", 650B lastenpyörän kiekot . 9/10 pistettä!

MRe
05.06.2025, 09.36
Grävelissä toe overlap voi olla ihan aidosti ongelma. Maantiepyörässä, jos mennään nurin maantiellä tuon vuoksi, niin ollaan oltu kaatumassa jo muutenkin.

Opulus
05.06.2025, 10.18
Ei jalka kuulu olla keskellä poljinta, kannattaa ottaa perusseikat ensin selville ennen kuin nousee seuraavaa kertaa pyörän päälle, ihan vaan oman terveyden vuoksi!


Tässä siis varottava esimerkki?

https://www.stevehoggbikefitting.com/wp-content/uploads/2011/07/MIDFOOT-CLEAT-POSITION2.jpg

Copilot
05.06.2025, 10.21
Toe overlap on ongelma lähinnä parkkipaikalla 5km/h pyöritellessä, ei missään oikeassa ajossa. En voi kuvitellakaan tilannetta ajaessa missä tankoa kääntäisi niin paljoa että jalka osuisi eturenkaaseen.

Maantiepenailussa varmaan näin. Gravelilla tai crossarilla kun kikkailee poluilla tuo kyllä on mahdollista.

nure
05.06.2025, 10.59
^^Ihme kun ei kantapäähän ole viritetty.

J3K
05.06.2025, 11.08
Jep. kun on isot jalat ja klossit melko takana niin on ollut maantiefillarissa, gravelissa ja crossarissa toe overlappia. Ei se yleensä haittaa mutta tosiaan jos heittää tiukempaa uukkaria niin joutuu tarkemmin katsomaan. Siitä syystä SPD-sandaalit jäivät ajatuksen asteelle kun miettii mitä parhaassa tapauksessa sattuisi isovarpaan kynnelle.

MRe
05.06.2025, 13.01
Tässä siis varottava esimerkki?

https://www.stevehoggbikefitting.com/wp-content/uploads/2011/07/MIDFOOT-CLEAT-POSITION2.jpg

Mikä voisi mennä vikaan… :D

Opulus
05.06.2025, 15.13
^ Siitä minulla ei ole aavistustakaan.

Kuva ei mitenkään liittynyt tähän gravelpyörissä varsin yleiseen toe overlap -ilmiöön (tai -ongelmaan niille joille se on ongelma). Sen postaamisen yksinomainen tarkoitus oli kommentoida nuren kommenttia (josta tosin ei hullukaan ottanut selvää aiheutuiko vaara terveydelle merkittävästi lisääntyneestä onnettomuusriskistä vai siitä etteivät kenenkään nivelet voi pitemmän päälle kestää, jos ei poljeta päkiällä).

En viitsinyt laittaa linkkiä esimerkiksi juuri Steve Hoggin kirjoitukseen (koska nure ei sitä kuitenkaan lukisi tai jos lukisi, keksisi kyllä syyn pitää Hoggin kokemusperäisiä käsityksiä "insinöörimäisinä" tjms ja koska muut eli kiinnostuneet osaisivat hakea joko kuvan osoitteen avulla tai esimerkiksi haulla "midfoot cleat position"), mutta kerrotaan nyt että tuommoinen klossien siirto jopa häkellyttävän keskelle jalkaa on osoittautunut ihan toimivaksi vaihtoehdoksi monille ja joillekin jalkaongelmista kärsineille jopa ainoaksi mahdolliseksi ratkaisuksi. Mutta tietenkin myös lähinnä vain maantiepyöräilijöillä.

marco1
05.06.2025, 15.29
Eihän tuo nyt huonosti alkuperäisellä kirjoittajalla mennyt kun vika löytyi ja korjautui omin voimin eikä kukaan nähnyy.

Toista se oli brittifoorumilla jossa innokas pyöränkasaaja laittoi kuvan keskeneräisestä projektistaan jossa oli mennyt laittamaan keulan yläkautta paikalleen. Siitä tekivät foorumiporukalla t-paidan myyntiin:

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2584188001648229&id=100069452755015
(Tuotot meni hyväntekeväisyyteen)

Rapis
05.06.2025, 15.44
mutta kerrotaan nyt että tuommoinen klossien siirto jopa häkellyttävän keskelle jalkaa on osoittautunut ihan toimivaksi vaihtoehdoksi monille ja joillekin jalkaongelmista kärsineille jopa ainoaksi mahdolliseksi ratkaisuksi. Mutta tietenkin myös lähinnä vain maantiepyöräilijöillä.

Asiaa. Mulla loppui polviin sattuminen samana päivänä kun siirsin noiden SPD klossien paikkaa niin taakse kenkää kuin mahdollista. Jotenki päkiöillä polkeminen ei sovi mulle ollenkaan.

aceri
05.06.2025, 16.53
Grävelissä toe overlap voi olla ihan aidosti ongelma. Maantiepyörässä, jos mennään nurin maantiellä tuon vuoksi, niin ollaan oltu kaatumassa jo muutenkin.

Kaatuminenhan gravellin toe overlapin vuoksi on ongelma vain hitaissa nopeuksissa ja teknisillä osuuksilla. Kyllä tuota etupyörää nytkin saa kääntää aika reilusti ennen kuin osuu.

aceri
05.06.2025, 22.22
Toe overlap on ongelma lähinnä parkkipaikalla 5km/h pyöritellessä, ei missään oikeassa ajossa. En voi kuvitellakaan tilannetta ajaessa missä tankoa kääntäisi niin paljoa että jalka osuisi eturenkaaseen.

Koko ketjuhan on ihan trollausta, 220mm pitkät kammet ja "järeä vannekoko", 650B lastenpyörän kiekot . 9/10 pistettä!

Pyöräilyn kyllä raivostuttavin piirre on se, että pitää olla heti kaikkitietävä ihminen. Samaa on myös esim Helsingin Polkupyöräilijät ry:sä, jonka olen huomannut olevan erittäin riitaisa yhteisö. En tiedä miksi, mutta minusta on aina tuntunut siltä että kusipäisyys pesiytyy erityisen hyvin juuri pyöräilyyn.

Opulus
06.06.2025, 10.19
^ Kuukauden köyhin trolliyritelmä.

nure
06.06.2025, 12.17
^ Kerrankin samaa mieltä!

Sambolo
06.06.2025, 18.19
Mut totta tuo hesan pyöräilijät, järkyttävää skeidaa se ryhmä, montaa päivää ei oma mielenterveys kestäny sitä
seurata :D

Copilot
07.06.2025, 13.02
Pyöräilyn kyllä raivostuttavin piirre on se, että pitää olla heti kaikkitietävä ihminen. Samaa on myös esim Helsingin Polkupyöräilijät ry:sä, jonka olen huomannut olevan erittäin riitaisa yhteisö. En tiedä miksi, mutta minusta on aina tuntunut siltä että kusipäisyys pesiytyy erityisen hyvin juuri pyöräilyyn.
Pyöräilyssä ei omien kokemusten mukaan ole sen enempää kusipäisyyttä kuin muutenkaan väestössä. Tällä palstalla sitä on, mutta arvelisin, että nekin yhtä tai ehkä kahta poikkeusta lukuunottamatta on tavallisessa elämässä ihan normaaleja ihmisiä.

nure
07.06.2025, 13.55
^^ Usein kun klikkiydytään johonkin yhdistykseen tai seuraan niin kusipäisyys kasvaa tai kuten entinen pomo totesi " Eks tiedä että kaikki purjehtijat on kusipäitä".

maalinni
07.06.2025, 16.02
Nimimerkillä on helppo olla kuspää tai se anonymiteetti ei ainakaan ihmisen parhaita puolia tuo esille

Rapis
07.06.2025, 18.45
Tämähän se juttu taitaa olla. Moni, joka ei ennen nettiaikaa olis saanut ääntänsä kuuluville, pystyy sen tänäpäivänä toteuttamaan anonyyminä kovanaamana.