PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pyörän kasaus AliExpressin osista

Zykkel
20.01.2025, 23.03
Tässä kasataan AliExpressin osista täpäriä. Alkoi hiukan hymyilyttämään, kun kohdassa 22:00 kasaaja alkaa sovittamaan ketjua eturattaan päälle.
Custom Bike Build From AliExpress! | Worth The Risk? - YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=STvAl0aUlzg)

Smo
21.01.2025, 00.57
Tällainen arkistoon vajonnut topiikki Tsekkaa/katso tämä! (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?36511-Tsekkaa-katso-t%C3%A4m%C3%A4!/page141) olisi mihin tuollaisetkin jutut sopisi

https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?36511-Tsekkaa-katso-t%C3%A4m%C3%A4!/page141

maalinni
21.01.2025, 07.45
Käsittämätön video minun mielestä. Ja ei saanut pyörää alle tonnilla, jos ei kerta takarengas pyöri ja ketju ei käy rattaalle. Tuo kiinasheisse pitäisi saada 200% tullimaksujen taakse.

Aakoo
21.01.2025, 08.14
Eikö näitä Aliexpress -kasaajia ole ihan kotimaassakin, ja tuotos laitetaan merkkipyörän tarroilla varustettuna 5x hinnalla myyntiin saatesanoilla "ballistinen mannertenvälinen ohjus" tai "maailman nopein gravelpyörä" tms?

Zykkel
21.01.2025, 11.03
Kyllähän oikea fillarin rakentaja lopettaisi kasaamisen siihen, kun osat eivät sovi yhteen. Jotenkin näen, että video on tehty tarkoituksella varoituksena meille muille. Ei tietenkään voi suoraan sanoa, että scheissea sieltä tulee.

nure
30.01.2025, 15.14
Muutaman pyörän kasanneena en edes harkitsisi tuollaista. On mukavaa kasata kun tietää ettei tule sen kummempia murheita matkalla ja osat ovat yhteensopivia.

Markku Lehikoinen
31.01.2025, 20.09
Jahas, nyt taitaa tulla sapiskaa.
Aiheen innoittamana käytin puolikkaan työpäivän kauhistelu- ja naureskelu
videoiden katseluun. Kävelin sitten korttelin ympäri, laskin hitaasti kymmeneen
silmät kiinni, vedin syvään henkeä ja tilasin rungon+kasan palikoita.

Motiivina ei varsinaisesti ole tarve saada halvalla, Biltema olisi silloin ostospaikka.
Tai olla ostamatta ollenkaan, noita on muutenkin liikaa. Hyvää saisi edullisesti
varmaankin fillaritorilta. Vähän ajettuja, mutta muodin harjalta pudonneita
näyttäisi olevan tarjolla. Ehkäpä uteliaisuus, seikkailunhalu ja mieltymys
poiketa valtavirrasta.

Visio on pääpiirteissään selvillä, mutta speksattavaa riittää. Minulle aika
tärkeä osa harrastusta, Pistän sitten raporttia kunhan paketteja alkaa putkahdella.

Tuohon toki liittyy semmoinen pikkuharmi kuin varma kuolema.
Minulle on annettu ehdoton kielto ostaa yhtään uutta pyörää.
Toissavuonna Paletti nuovo record (1975?)meni vielä läpi kun kovasti selitin
kuinka hieno löytö se oli. Männävuonna Olmon(1985?) kanssa oli aika
tiukka paikka. Kuukausi aikaa miettiä selviytymiskeinot.

Markku Lehikoinen

maalinni
31.01.2025, 21.00
Muutaman pyörän kasanneena en edes harkitsisi tuollaista. On mukavaa kasata kun tietää ettei tule sen kummempia murheita matkalla ja osat ovat yhteensopivia.

Puhumattakaan, että sillä pyörällä uskaltaa ajaa ilman pelkoa että stemmi/stonga/runko napsahtaa ja hampaat kyntää asfalttia. No kukin tukekoon rahallansa tuotekopioita tai sitten niitä tuotteiden oikeita kehittäjiä.

Ei tulisi mieleen maailman nykyisessä tilanteessa tukea kiinaa yhtään pakkoa enempää.

nure
01.02.2025, 09.27
^Aikoinaan duunissa paloiteltiin tuollainen Kiinan tanko niin oli kyllä rakenteellisesti suht luokaton joten ei ¨kyllä vakuttanut sen laatu ainakaan. Taisi olla joku "Toseek" tai vastaava merkiltään, asiakas toi korjattavaksi mutta suositeltiin aivan muuta...

Yhtään Kiinan kompoménttiä en ole käyttänyt joitakin titaanipultteja kylläkin. Pyörän täytyy olla kaiken muun lisäksi myös turvallinen ja luotettava.

Sambolo
02.02.2025, 02.44
Esim santa cruzin rungont on kiinalaisia. Mun wannabe santa sentää taiwanista :D

nure
02.02.2025, 09.03
^Usea runko tulee idästä mutta luotan enemmän jos valmistus tapahtuu "merkin" laadunvalvonnan alaisena.

zort
02.02.2025, 09.21
Mun käsittääkseni santarutsilla on oma tehdas kiinassa. Eli ne tekee siellä itse omat kiinascheissensa [emoji4]

Sent from my iPhone using Tapatalk

Copilot
02.02.2025, 10.50
Esim santa cruzin rungont on kiinalaisia. Mun wannabe santa sentää taiwanista :D
Oikeesti taas. Luuletko että kaikki Kiinassa valmistettu tavara on samanlaista?

maalinni
02.02.2025, 12.37
Kyllä itsekin tekisin eron Kiinassa valmistetun ja kiinalaisen (suunniteltu ja valmistettu Kiinassa) välillä. En esim. miellä iphonea kiinalaiseksi.

Copilot
02.02.2025, 12.41
Kyllä sieltä Kiinasta saa hyvää tavaraa vaikka brändi ei olisikaan länsimainen. Esim. noi Lightbicyclen kehät tai yhtälailla Nextien kehät on ihan mainiota tavaraa, vaikka on kiinalaista. Maksaahan ne sitten myös. Tuoteväärennökset ja sitten Alin tai Temun randomkama sitten erikseen. Voi olla mitä vaan.

paaton
02.02.2025, 13.26
Kyllä itsekin tekisin eron Kiinassa valmistetun ja kiinalaisen (suunniteltu ja valmistettu Kiinassa) välillä. En esim. miellä iphonea kiinalaiseksi.

Niin meinaat, ettei kiinalaiset osaa suunnitella hiilikuituisa osia? Mun mielestä taas kiina alkaa mennä ohi länsimaalaisesta suunnitelusta. Just esim kiekoissa ja tangoissa.

Sambolo
02.02.2025, 13.39
Oikeesti taas. Luuletko että kaikki Kiinassa valmistettu tavara on samanlaista?
En missään nimessä, kiinasta saa just niin hyvää kun on valmis maksamaan. Kaikki sieltä tulee. Olis kyllä hienoa kun saatais enemmän tuotantoa takas eurooppaan.

Kiinarungoista tuli mieleen.. tuttava näytti videota eräästä suomalaisessa kivijalassa myytävästä kiinarungosta, asiakas ihmetteli pyörän kolinaa, rungon sisälle oli valmistajalta unohtunut iso epämääräinen vierasesine :) KO tapauksessa laadunvalvonta on kyllä pettänyt täysin jos se suomessa asiakkaalle asti päätynyt. Kuinkahan monissa tapauksissa laadunvalvonta jää loppukäyttäjälle?

maalinni
02.02.2025, 15.25
Niin meinaat, ettei kiinalaiset osaa suunnitella hiilikuituisa osia? Mun mielestä taas kiina alkaa mennä ohi länsimaalaisesta suunnitelusta. Just esim kiekoissa ja tangoissa.

Missä näin väitin? Itse pyrin välttämään ihan kaikkea kiinalaista maailmanpoliittisista syistä. Tiedostan, että kaikkea kiinalaista ei voi välttää ja iso osa Kiinassa valmistetusta tavarasta on varmasti todella laadukasta.

nure
02.02.2025, 17.16
Osa kiinalaisesta "suunnittelusta" perustuu yhä pelkkään kopioimiseen ja suoranaisiin tuoteväärennyksiin.

Fillarijeti
02.02.2025, 19.26
Näitäkin on kopioitu - kiinalaisia keksintöjä:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Chinese_inventions

Asd13
03.02.2025, 09.06
Olen töissä kotimaisia metsäkoneita valmistavassa yrityksessä. Kiinassa kuului olevan parikymmentä yritystä jotka valmistavat suoria kopioita meidän harvesterin kourista, ja kaksi jotka ovat kopioineet ajokoneen. Nämä ei vielä tuotannossa. Prototyyppiasteella ilmeisesti. Heille ihan normaalia ja laillista. Ei sille oikein mitään mahda

taski63
03.02.2025, 09.47
Muistan vuosien takaa stoorin saksalaisesta(?), joka perusti tehtaan Kiinaan alkutekijöistään lähtien, koulutti työntekijät ja -johdon jne. Ihmetteli sitten, kun jonkin ajan päästä väki ei tullutkaan töihin. Vakoili sitten yhtä työnjohtajista: tämä ajoi töihin uuteen kiinalaistehtaaseen, joka oli käytännössä kopio hänen tehtaastaan ja tuotepaletistaan, siellähän ne muutkin hänen kouluttamansa työskentelivät.

YocceT
03.02.2025, 10.10
Aikanaan kerrottiin vitsinä, että Neuvostoliiton kuuluisin keksijä on nimeltään Uspatoff. Nykyään se on sitten vissiin siirtynyt Kiinaan.

Markku Lehikoinen
03.02.2025, 21.55
Tuosta Kiinankaupan etiikasta on tälläkin foorumiilla lausuttu yllinkyllin viksuja
ja välillä myös vähemmän viksuja argumentteja. Siihen en puutu, mutta muutama
sananen itse aiheesta.
Yhtään kuituosaa pyörään ei tule, vain terästä ja alumiinia. En hae halvinta tai
keveintä mahdollista. Länsimaisia tuotemerkkejä ei tule, voivathan ne toki väärentää
myös omiansa, outo maa kun on.
Olen asennoitunut siihen että pieleen menee ja harmia koituu. Sitten vaan keksitään
muuta viihdykettä. Ja sillä sipuli.

Minulla on inseran halvin mahdollinen hybridi joka on oikein hyvä käyttötarkoitukseensa.
Kaupassa käyntiin ja kaikenlaiseen lähiympäristössä asiointiin. Kauas sillä ei kehtaa lähteä.
Pelago stavangerin runkoon kasattu retkipyörä on taas omassa elementissään
täyspakkausten kanssa jossain kaukomailla viiletellessä.

Näiden väliseen ekologiseen lokeroon tätä projektia olen visioinut.
Siis hyötykäyttö ja kevyempi kotiseturetkeily.
Tulee tarakka, lokasuojat, peräkärrin kiinnike, suora ohjaustanko,
lättypolkimet ja sillai. Kehtaisko laittaa etukorin, vai pamputtaako
tyylipoliisi? Siitä saisi kiikarin äkkitilanteessa paremmin kuin
satulalaukusta tai repusta. Jalkaa ei kyllä tule.

Yritän siis saada mahdollismman paljon palikoita alilta, mutta
kaikkea mieltymysten mukaista en sieltä löydä. Omista roinakasoista
varmaan jotain ja loput sitten kivijalasta tai Saksasta normaaleja
länsimaisia (Made in China?) tuotemerkkejä.

https://www.youtube.com/shorts/JFJZsA-Fr14?feature=share

Markku Lehikoinen

nure
03.02.2025, 23.21
^ Itse taas pyrin ( oletettuun) laatuun ja mielummin mahdollisimman paljon kuitua vaikka runkojen materiaali muuta. Ainoa myönnytys kiinan suuntaan on toisen pyörän muutamat kymmenet titaanipultit. Ainoa ainoa "ylimääräinen" mitä pyörään tulee ovat pullo- ja mittaritelineet.

Siis tämä osoittaa että jokainen tekee tavallaan ja varmaan kummatkin on kasaajilleen mieleisiä!

maalinni
15.02.2025, 15.42
Tää ois hyvä katsoa, ennen kuin tilaa alikaupoista

https://youtu.be/qhGaci44z-4?si=2xiML1esUAMhym2J

hcf
15.02.2025, 17.09
Ei tuolta alista kannate mitää enää tilata. Tavarat häviää tullin jälkee ja sitte saa tapella rahoista. Monta kuukautta menee hukkaan

biker
15.02.2025, 21.07
mitä tarkoitat enää? Kyllä mä oon vajaan 20v aikana tilaillu varmaan kolmatta sataa tilausta Kiinasta ja aina saanu rahat takas jos ei ole tullut. Tilaukset tosin jotain maks.30e arvoisia niin ehkä se vaikuttaa. Nw-rattaita ja ohjainlaakereita jotain työkaluja pikkusälää. Ketjuja ja muuta saa ihan tunnettujen brändien alta lähes samaan rahaan niin ei kannata. Kmc ketjut ostin joskus ja paljastu feikiksi.

Kuminauha
15.02.2025, 22.53
Sama juttu, ei oo tullin kautta menny. Pyörätyökaluja ja valikoituja pyöräosia, kalleimmat tilaukset jotai 70€ luokkaa. Kymmeniä tilauksia eikä oo ku kerran jotai jääny jonnekkin maailman kanaaleihin, rahat saatu aina takas.

En länismaista brändikamaa ostaisi tuolta, mutta just esim nw rattaat on tuolta aika hyvä hankkia ku ei oo muuta kun koneistettua alumiinia, ihan vastaavaa kamaa ku garbaruk, unite, alugear, absolutecrap. Työkaluista jarruletku työkalua, iskarin tasohylsyjä, kukonjalkoja, vaihtajankorvakkeen suoristajaa, tähtimutteritöykalua

JohnnyBuzz
22.02.2025, 23.26
Siitä GMBN:n AliExpress -pyörän testivideo Bike Park Walesista: https://youtu.be/y9CH4Am1GqE?si=og-Y4iH3kJfMh_33

Ihmeen hyvin tuntui kestävän, mutta ei tuohon käyttöön kyllä voi suositella kenellekään hommaamista.

harald
24.02.2025, 10.33
Ei tuolta alista kannate mitää enää tilata. Tavarat häviää tullin jälkee ja sitte saa tapella rahoista. Monta kuukautta menee hukkaan

Sattumoisin ole tilannut jotain elektroniikkaa joka on tullut suoraan, mutta se yksi paketti joka meni tullin kautta ei koskaan saapunut perille. Jäi jonnekin matkasta helsingissä. Onko tämä joku ilmiö?

hcf
24.02.2025, 12.35
Lueskelin netistä että monelle muullekki käyny. Minne lie häviävät.
Postille ei ainakaa missää vaiheessa saapunu

Kiituri
24.02.2025, 21.09

Just vähän aika sitten tuli pieni paketti elektroniikkaa eikä se mihinkään tulliin mennyt. Eikös Ali hoida ne tullit ja verot suoraan? näin olen käsittänyt.
Jos tavara häviää tullin jälkeen niin eikös se tapahtu Suomessa. Eiköhän se kuljetusliike ota asiakseen selvittää mihin se paketti on mennyt.

Zykkel
24.02.2025, 21.45
Nykyään menee alin kamat Belgian kautta jossa ne tulliselvitetään EU:n alueelle. Sieltä sitten tulevat EU:n sisäisenä postina suomeen. Itse olen alilta kymmeniä tilauksia tehnyt ja yksi on vuosien aikana kadonnut, sekin useita vuosia sitten. Rahat palauttivat yhdellä pyynnöllä. Ali hoitaa tulliselvityksen ja mahdolliset verot.

hcf
26.02.2025, 10.49
Just vähän aika sitten tuli pieni paketti elektroniikkaa eikä se mihinkään tulliin mennyt. Eikös Ali hoida ne tullit ja verot suoraan? näin olen käsittänyt.
Jos tavara häviää tullin jälkeen niin eikös se tapahtu Suomessa. Eiköhän se kuljetusliike ota asiakseen selvittää mihin se paketti on mennyt.Muistaakseni viimenen päivitys oli "linehaul office". Eikös ne kaikki kulje tullin kautta vaikka ei olis tullattavaa.
Maata ei mainita mutta ali yritti ensin siihe vedota että olis maahan saapunu.
Ei ne palautukset kyl ihan niin hyvin toimi ku esim ebay:ssä.

Sambolo
27.02.2025, 00.04
Eikai kukaa palauta kiinaan mitään. Jos jotain pielessä niin yleensä hyvittävät.

Copilot
27.02.2025, 08.26
Ei kai kukaan osta tuolta Kiinasta suoraan mitään.

0802905
27.02.2025, 17.56
Aliexpressvinouma tarkoittaa sitä, että ihmiset etsivät, tulkitsevat, suosivat ja muistavat tietoa tavalla, joka vahvistaa heidän ennakkokäsityksiään tai uskomuksiaan, samalla kun he sivuuttelevat tai aliarvioivat tietoa, joka olisi ristiriidassa näiden uskomusten kanssa. Tämä voi vaikuttaa siihen, miten ihmiset suhtautuvat ali/kiinakuituun.

nure
27.02.2025, 21.41
^"Kiinankuitua" löytyy moneen lähtöön, sekä Ali tasoa ja tunnettujen valmistajien tuotteita, ei voi suoraa verrata keskenään.

Markku Lehikoinen
28.02.2025, 19.47
Pieni väliraportti.
Palikoita on alkanut tupsahdella. Kaikki ovat tulleet kokolailla luvattuun aikaan,
jotkut hieman etuajassa. Paketoitu niin, ettei taatusti tipu mitään matkalle,
purkamiseen tarvitaan puukkoja, saksia ja aikaa.
Näyttävät tulevan Hollannin kautta (vai mikä Alankomaa se nyt virallisesti onkaan).

Laatuvaikutelma on silmäilyn ja hypistelyn perusteella asiallista perustasoa tai siitä
ylöspäin, mitään selvää rihkamaa ei ole ainakaan vielä löytynyt. Täsmää
nätisti tuotekuviin ja kuvauksiin, painotkin pitää kutinsa kokolailla hyvin.
Mitään grammanviilaus osia eivät ole. Pyhässä kolminaisuudessa (kevyt-kestävä-
halpa) taitaa olla kestävä-halpa painotus.

Runko, kiekot ja jokunen nippeli vielä puuttuu, raportoin sitten tarkemmin
kun pääsen kasaamaan. Kiirettä ei ole, askarrellaan rauhassa ja huolella.
Valkovuokkojen aikaan kunhan pääsisi polkemaan.

Markku Lehikoinen

nure
28.02.2025, 21.40
Itse en tosiaan hanki Kiinasta suoraan noita pitkälti väärennöksiä mutta titaanipultit hankittu kyllä sieltä.

Leewi
03.03.2025, 13.23
Nykyään menee alin kamat Belgian kautta jossa ne tulliselvitetään EU:n alueelle. Sieltä sitten tulevat EU:n sisäisenä postina suomeen. Itse olen alilta kymmeniä tilauksia tehnyt ja yksi on vuosien aikana kadonnut, sekin useita vuosia sitten. Rahat palauttivat yhdellä pyynnöllä. Ali hoitaa tulliselvityksen ja mahdolliset verot.
Muuten sama, mutta yksikään tilaus ei ole kadonnut.

Zykkel
09.03.2025, 12.24
Tuossa noin viikko sitten vaihdoin kahteen pyörään aikoinaan alita tilatut Rockbros merkkiset flat polkimet uusiin vastaaviin. Vanhoilla oli kahdessa pyörässä ajettu 4 vuodessa noin 12000 ja 22000 km. Mekaanisesti olisivat vieläkin olleet ok. Vaseliinit olen kerran vaihtanut ja nastat/ruuvit myös kerran. Päätykorkit on matkan varrella kaikki kadonneet ja pahasti ovat jo kolhiintuneet. En kuitenkaan heittänyt pois vaan pihinä fillaristina ne putsasin ja laitoin varaston hyllyyn. Jos kuitenkin joskus niitä vielä tarvitsen. :)

hubba
11.03.2025, 08.31
Mitä kuriiria Aliexpress käyttää Euroopan / Suomen päädyssä? Aliexpressin sivuilta näkyy vaan että paketti lähetetty mutta ei tarkempia tietoja päivittyykö tuo jossain vaiheessa kun saapuu eurooppaan?

Kuminauha
11.03.2025, 10.44
Pienehköt lähetykset tulee mulle tänne espooseen ainakin postin kautta. Ilmaantuu ihan itekseen omapostiinkin.

Zykkel
11.03.2025, 11.03
Mitä kuriiria Aliexpress käyttää Euroopan / Suomen päädyssä? Aliexpressin sivuilta näkyy vaan että paketti lähetetty mutta ei tarkempia tietoja päivittyykö tuo jossain vaiheessa kun saapuu eurooppaan?

Jos seurantanumero on BE loppuinen niin paketti menee Belgian postin kautta. Siellä tulliselvitetään ja jatkaa EU:n sisäisenä postina suomeen. Lopuksi suomen postilla noutopisteeseen/kotiin.
Tuosta Tracking Aliexpress orders and packages (https://parcelsapp.com/en/shops/aliexpress) voi liikkeitä yrittää seurata. Lähetykset näyttävät pysähtyvän päiväkausiksi ja tuntuu etteivät liiku mihinkään tai sitten seuranta on hyvin ylimalkainen eikä paketteja skannata jokaisessa käsittelypisteessä.

hubba
11.03.2025, 12.49
Jos seurantanumero on BE loppuinen niin paketti menee Belgian postin kautta. Siellä tulliselvitetään ja jatkaa EU:n sisäisenä postina suomeen. Lopuksi suomen postilla noutopisteeseen/kotiin.
Tuosta Tracking Aliexpress orders and packages (https://parcelsapp.com/en/shops/aliexpress) voi liikkeitä yrittää seurata. Lähetykset näyttävät pysähtyvän päiväkausiksi ja tuntuu etteivät liiku mihinkään tai sitten seuranta on hyvin ylimalkainen eikä paketteja skannata jokaisessa käsittelypisteessä.

Koodi on NL loppuinen eli varmaan Alankomaiden kautta kulkee. Ei löydy vieläkään pakettia sillä koodilla tuosta tai muistakaan palveluista, oletan että siinä kestää jonkun aikaa että näkyy viime perjantaina lähetetty.

Kuminauha
11.03.2025, 13.24
Mulla tullu SP alkuinen ja FI loppuisella tommoset kirjeen kokoset toimitukset. Yleensä ne on tullu kahdessa viikossa.

Markku Lehikoinen
24.03.2025, 16.59
Pieni väliraportti.
Ensimmäinen pikku kupru. Rungon arvioitu toimituspäivä oli 6.3.
Heti tilauksen jälkeen seurannassa oli vain jotain sinnepäin, että
tilaus vastaanotettu ja lähetystä valmistellaan. Sitten ei pitkään aikaan
mitään. Minun olisi ilmeisesti pitänyt älytä erikseen ilmoittaa ja
hyväksyä, että tulee tulli- ja veromaksuja.

Männä viikolla tuli viesti, jossa huomauttivat
asiasta. Vastasin vain että OK. Nyt tuli uusi viesti, korostettiin että
tulli ja mahdolliset verot eivät sisälly tuotteen hintaan.
Vastasin jotta olen lukenut tuotekuvauksen ja kauppaehdot, ymmärrän
että minun tulee maksaa tullit ja verot, hyväksyn että joudun maksamaan
verot ja tullit. Kerroin, että minulle sopii mainiosti maksaa tullit ja verot ja
että asia on ihan OK ja sopii minulle ja maksan ihan mieluusti.

Liekö sanottu tarpeeksi selkeästi, nyt seurannassa lukee, jotta paketti
on toimitettu lentokentälle.

Ootellaan.

Markku Lehikoinen

paaton
24.03.2025, 17.10
Pieni väliraportti.
Ensimmäinen pikku kupru. Rungon arvioitu toimituspäivä oli 6.3.
Heti tilauksen jälkeen seurannassa oli vain jotain sinnepäin, että
tilaus vastaanotettu ja lähetystä valmistellaan. Sitten ei pitkään aikaan
mitään. Minun olisi ilmeisesti pitänyt älytä erikseen ilmoittaa ja
hyväksyä, että tulee tulli- ja veromaksuja.

Männä viikolla tuli viesti, jossa huomauttivat
asiasta. Vastasin vain että OK. Nyt tuli uusi viesti, korostettiin että
tulli ja mahdolliset verot eivät sisälly tuotteen hintaan.
Vastasin jotta olen lukenut tuotekuvauksen ja kauppaehdot, ymmärrän
että minun tulee maksaa tullit ja verot, hyväksyn että joudun maksamaan
verot ja tullit. Kerroin, että minulle sopii mainiosti maksaa tullit ja verot ja
että asia on ihan OK ja sopii minulle ja maksan ihan mieluusti.

Liekö sanottu tarpeeksi selkeästi, nyt seurannassa lukee, jotta paketti
on toimitettu lentokentälle.

Ootellaan.

Markku Lehikoinen

No, veikkaan, että myyjä ihmetteli haluasi maksaa tullit ja verot. Heillä on kuitenkin myös lähetyspalvelu, jossa runko kiertäisi euroopan kautta ja et maksaisi ylimääräisiä maksuja.

Markku Lehikoinen
24.03.2025, 18.56
Juu, eivät missään tapauksessa halua yhtään pakettia takaisin. pyrkivät
kaikin keinoin varmistamaan, että tavara kulkee vain yhteen suuntaan. Siksi niiden
tuotekuvauksetkin ovat yleensä erittäin perusteellisia ja tarkkoja, ihan eri
luokkaa kuin vaikkapa Bikesterin.
Toisella kauppiaalla olisi ollut sama tuote myyjän puolesta tullattuna, mutta
huomattavasti kalliimpi eikä ollut niin jämptin oloinen. Arpomalla valitsin.

Markku Lehikoinen

Zykkel
24.03.2025, 20.22
^Aikoinaan tilasin alilta 2 kännykkäkoteloa ja kun paketti saapui niin heti paketin pienestä koosta (noin 10x10x1cm) arvasin, että ei taida olla koteloita paketissa (kirjeessä). Sisällä oli 2 muovista kännykkä standia, joilla kännykän saa pysymään vaakatasossa pystyssä. Chattasin alille ja eivät yhtään epäilleet, että en puhuisi totta. Pyysin hyvitystä, joista alettiin sitten vääntämään. Tarjosit hyvityksen sijaan neljää tilaamaani koteloa (minulla oli vain 1 niihin sopiva kännykkä) johon vastasin, että en tarvitse neljää. En enää tarkkaan muista mitä muuta tarjosivat, mutta aika pitkän chattailun jälkeen lopulta hyväksyivät hyvityksen ja ne muoviset standit sain pitää. Eivät halunneet takaisin.

Sambolo
25.03.2025, 13.20
Parit autojutut tullu viikossa, mut yks tilaus kuukauden ollut matkalla, noh kyllä ne yleensä joskus tupsahtaa.

biker
25.03.2025, 13.37
Joskus ennen muinoin niillä muutaman euron paketeilla meni se 4-6vk ja ilman seurantaa. Joskus tuli sit tyyliin 6kk päästä ja hyvityksenkin oli jo ehtinyt saamaan. Nykyään on temusta Tuttu systeemi tullut aliinkin että 10€ ostokset ilman posteja yms.. On siellä niitä bundle siilejä myös joissa joku 5 tuotetta min. Siellä on vaan jotku tuotteet paljon kalliimpia että saa olla tarkkana. Niin ja jos alille tekee rekkulaa niin suoraan vaan yhteys aspaan eikä ala myyjälle viestittää kun ne pelaavat vaan aikaa. Toki kannattaa olla hyvä selvitys heti alkuun kuvien/videon kanssa.

hubba
25.03.2025, 20.14
Parcelapp väittää että paketti on saapunut Suomeen ja tuontitullaus aloitettu mutta postin mukaan vielä matkalla Suomeen. Kysyin postin asiakaspalvelustakin ei ole paketti saapunut. Alankomaiden postikin väittää paketin olevan Suomessa.
Onkohan tuo normaalia vai sekoileekohan posti?

Markku Lehikoinen
25.03.2025, 21.42
Pieni väliraportti.
Asia etenee, runko on kaiketi Suomessa. Sain justiinsa tullauksen tehtyä.
Nyt on jännää. Tuo seuranta on aika kiinalainen juttu, ei siihen kannata
uhrata energiaa. Paketti tulee sitten kun tulee ja sillä sipuli.

Markku Lehikoinen

Kuminauha
26.03.2025, 08.54
En kyllä luottas juuri muuhun kuin että ne tulee sitten kun tulee. Omaposti sitten ilmottaa ku on heidän hallussaan.

nure
26.03.2025, 09.31
^^Eräissä (ainoassa) kiinanpuodissa jota käyttänyt on äärettömän hyvä seuranta ja lopputoimitus Matkahuollolla.

Markku Lehikoinen
27.03.2025, 21.58
Pieni väliraportti.
Runko tuli. Pakkausmateriaalissa ei oltu säästely, ainakin puolisen tuntia
meni purkaessa. Sillai varovasti, ettei söhi puukolla väärään paikkaan.
Hyvältä näyttää, ainakin toistaiseksi, On korea kuin karamelli, maalipinnassa
ja muussa viimeistelyssä en löytänyt pienintäkään moitteen sijaa.
Hitsaukset on oikein siistit, sikäli kun niitä osaan arvioida. Muut teräsrunkoni
ovat muhvijuotettuja, ei ole käsillä vertailukohtaa.
Suihkuttelin sisukset kotelosuojalla ja vahasin ulkopuolen. Vielä
kiveniskukalvoa muutamaan kriittiseen paikkaan,
Piti viedä paikalliseen feissattavaksi (rotsattavaksi?), vaan ei tarvinnut.
Keskiölaakeri ja ohjainlaakeri menivät ihan nätisti paikoilleen.
Nyt vaan harmillisesti pukkaa päälle kaikenlaisia velvoitteita, ei oikein malttaisi.
Laitan sitten kuvia ja speksejä kun on ajokunnossa.

Markku Lehikoinen

biker
27.03.2025, 23.02
Pieni väliraportti.
Runko tuli. Pakkausmateriaalissa ei oltu säästely, ainakin puolisen tuntia
meni purkaessa. Sillai varovasti, ettei söhi puukolla väärään paikkaan.
Hyvältä näyttää, ainakin toistaiseksi, On korea kuin karamelli, maalipinnassa
ja muussa viimeistelyssä en löytänyt pienintäkään moitteen sijaa.
Hitsaukset on oikein siistit, sikäli kun niitä osaan arvioida. Muut teräsrunkoni
ovat muhvijuotettuja, ei ole käsillä vertailukohtaa.
Suihkuttelin sisukset kotelosuojalla ja vahasin ulkopuolen. Vielä
kiveniskukalvoa muutamaan kriittiseen paikkaan,
Piti viedä paikalliseen feissattavaksi (rotsattavaksi?), vaan ei tarvinnut.
Keskiölaakeri ja ohjainlaakeri menivät ihan nätisti paikoilleen.
Nyt vaan harmillisesti pukkaa päälle kaikenlaisia velvoitteita, ei oikein malttaisi.
Laitan sitten kuvia ja speksejä kun on ajokunnossa.

Markku Lehikoinen

mikäs runko tässä nyt sitten tilattiin vaikka selvinnee sitten myöhemmknkin?

Markku Lehikoinen
28.03.2025, 11.15
https://vi.aliexpress.com/item/1005006703242133.html?spm=a2g0o.productlist.main.5 5.4666aapiaapiE1&algo_pvid=dc0324d7-6c8f-41ef-8001-fd6cbd202701&algo_exp_id=dc0324d7-6c8f-41ef-8001-fd6cbd202701-27&pdp_ext_f=%7B%22order%22%3A%229%22%2C%22eval%22%3A %221%22%7D&pdp_npi=4%40dis%21EUR%21436.04%21327.03%21%21%2133 41.31%212505.98%21%402103868817431493729306871ec9e 8%2112000038051876011%21sea%21FI%216257490609%21X&curPageLogUid=LaSBIc2BFSAh&utparam-url=scene%3Asearch%7Cquery_from%3A

(https://vi.aliexpress.com/item/1005006703242133.html?spm=a2g0o.productlist.main.5 5.4666aapiaapiE1&algo_pvid=dc0324d7-6c8f-41ef-8001-fd6cbd202701&algo_exp_id=dc0324d7-6c8f-41ef-8001-fd6cbd202701-27&pdp_ext_f=%7B%22order%22%3A%229%22%2C%22eval%22%3A %221%22%7D&pdp_npi=4%40dis%21EUR%21436.04%21327.03%21%21%2133 41.31%212505.98%21%402103868817431493729306871ec9e 8%2112000038051876011%21sea%21FI%216257490609%21X&curPageLogUid=LaSBIc2BFSAh&utparam-url=scene%3Asearch%7Cquery_from%3A)Hillittömän pitkä urli. Jos ei toimi niin Darkrock Wutip, väri Gold champagne.

Markku Lehikoinen

JackOja
28.03.2025, 11.25
Onko tuo joku Salsa-kopio, dropoutti näyttää sellaiselta.

biker
28.03.2025, 11.44
Kiinalaisethan eivät kopio mitään mutta onhan tuollaisia ollut käytössä vähän joka merkillä esim. genesis.

Varmasti on hyvä runko ei siinä mitään ja eipä ole silmiini sattunut että olisi kukaan netissä haukkunut. Tuota samaa runkoa myydään toisenkin merkkisenä tuolla.

Tuliko tuohon nyt sitten alvit ja tullit päälle eli joku reilu 30% yht?

Markku Lehikoinen
28.03.2025, 13.14
Kassalla tuli jostain syystä eri hinta, 287 euroa sis rahti.
Tulli ja postin käsittelymaksu jotain 95 euroa.
Vaimolle hommattiin männävuonna hieman samanoloinen
Soma Buenavista, 1200 euroa. Outoja on nämä
hintajutut. Tuolla Kiinanmaalla monet asiat ovat käsittämättömän
halpoja, muuta jotkut taas selvästi kalliimpia kuin paikallisessa
kivijalassa. Kannatta olla tarkkana.

Nuo haarukanpäät on hyvin samanoloiset, kuin mun vanhasssa
Pelago stavangerissa. Mistäs sen tietää kuka noita kaikkia missäkin
tekee. Fillarimerkkejähän on erittäin paljon enemmän, kuin tehtaita.

Markku Lehikoinen

Markku Lehikoinen
29.04.2025, 19.58
https://drive.google.com/file/d/1dDmiKRgxAZRGhzxFCWM7tDKUVzus4lLj/view?usp=drive_link
(https://drive.google.com/file/d/1dDmiKRgxAZRGhzxFCWM7tDKUVzus4lLj/view?usp=drive_link)
No niin, ensimmäinen koelenkki ajeltu. Ihan valmista ei ole vielä,
Rockbao kiekot on vielä matkalla. Lainasin pelagosta että pääsin
testaamaan ja säätämään. Joitain pikkujuttuja, lähinnä värikoodaukseen
ja pikku säätöihin liittyviä pitää vielä viritellä.
Pitää tuottaa pettymys kaikille onnettomuuksien manaajille ja pahanilman
linnuille. Kävin ensitöikseni yrittämässä uutta alamäkiennätystä
mätäkivellä. Hengissä ollaan, mikään ei hajonnut. Ihan vakaa ja
turvallisen tuntuinen vauhdissa. Ajettavuus ylipäätään on varsin
neutraali ja yllätyksetön, mikään ominaisuus ei korostu hyvässä
eikä pahassa. Lättypolkimet vaatii opettelua, tuntuu jalat olevan
aina väärässä asennossa tai väärässä kohdassa, pitää hakea.

Yritin saada mahdollisimman paljon palikoita Kiinasta, vaseliinia
myöten. Mieleistä tarakkaa en löytänyt, on Ibera Taiwanista.
Lokasuojat on Biltemasta (made in China) ja lokasuojien maaili
Puuilosta.

Kasaaminen sujui kokolailla sujuvasti. Ainoa hankaluus oli etuvaihtajan,
lokasuojan ja 42 millisen renkaan yhdistelmä. Virallinen rengastila
on siis 42mm, edessä mahtuu reilusti, mutta takana ei. Etuvaihtajan
(L-TWOO A7) vipu otti kiinni lokariin, ei mahtunut kunnolla kääntymään.
Roinalaatikosta löysin shimanon 105 vaihtajan. Siinä vipu on justiinsa
senverran kapeampi jotta mahtuu toimimaan. 10 milliä pidempi
takahaarukka olisi ollut hyvä.

Kaikki tuntuu toimivan asiallisesti, vaihteet napsuu täsmällisesti,
jarrut jaruttaa loogisesti. Mikään ei rutise, kitise, kolise tai rämise,
on hiljainen.

Puntari sanoo 14,52 kiloa ajokunnossa kaikkine varusteineen,
satulalaukussa fillarin esiapupakkaus. Puolisen kiloa saisi
helposti pois, mutta olkoon noin.

Markku Lehikoinen,
vielä ei kaduta.

hubba
29.04.2025, 20.14
On kyllä tyylikkään näköinen kokonaisuus. Joku retro etuvalo voisi sopia vielä hyvin.

Markku Lehikoinen
29.04.2025, 21.21
Kiitokset. Minulla olisi yksi tyyliin sopiva valaisin, sisällä toki leditekniikkaa.
Pitäisi vaan maalata.

Tässä vielä tarkempaa osalistaa:

Runko: Darkrock Wutip champagne gold 53cm
Kammet: Prowheel
Polkimet:Noname
Ketju: ZTTO hollow gold
Pakka:ZTTO 10spd 11-46
Keskiö: Muqzi titanium (nelikantti)
Jarrut: Iiipro IV4
Levyt: Iiipro
Vaihteet, vivut: L-TWOO A7, etuvaihtaja shimano105
Renkaat:Chaoyang gravel gp 42mm tubeless
Navat: Novatec
Vanteet: Sunringle TR25
Pinnat: Noname
Ohjainkannatin: Uno
Istuinkannatin: Uno
Satula:Rockbros
Satulalaukku: Kaile
Ohjaustanko: Uno
Kahvat: ZTTO
Tankolaukku: Rhinowalk
Tavarateline: Ibera (Bike inn/Taiwan)
Lokasuojat: Biltema (China)
Mittari: BC23 (?)
Kilikello: Toopre
Takavalo: Noname
Peili: Noname

Rahaa meni oheiskuluineen suunilleen 1500 euroa.
Aikaa meni hmmm... paljon. ( ja vielä menee)

Markku Lehikoinen

paaton
30.04.2025, 07.42
1500e. Mitä meinaa oheiskulut? Laskettu työtunnitkin mukaan?

Markku Lehikoinen
30.04.2025, 12.03
Oheiskulut meinaa kaikkea pikkusälää, kategoria "muut". Litkua, vanneteippiä
venttiilit, vaseliinia, suojateippiä yms mitä ei aina muista tai jaksa erikseen ynnätä.
Saattaa olla hitusen yläkanttin, mutta yllättävän paljon noista tuppaa kertymään.

Halvinta mahdollista jos olisin hakenut summa olisi ihan eri luokkaa. Nyt hain
ennenkaikkea mieleistä kokonaisuutta. Ei tuolla kaikki ole halpaa.

Työtunteja ei mennyt yhtään, harrastetunteja paljon. Tai no, virka-aikana
toimistolla minä tuota speksailin. Oma pomoni kun olen niin ei haittaa.

Markku Lehikoinen

maalinni
30.04.2025, 12.22
^ Se on hyvä, ettei anna työasioiden häiritä työaikana.

Markku Lehikoinen
02.06.2025, 17.04
Pieni väliraportti.
Kiekot tuli vihdoin ja viimein, lainakiekot pääsi takaisin pelagoon.
Viivettä tuli kun olisin halunut Rockbaon navat, joita ei sitten loppujen lopuksi
saanut. Vanteet on siis Sunringle helix tr25, kiiltävä hopia.
Navat novatec. Molemmat vaikuttaa aistinvaraisesti arvioituna toistaiseksi
asiallisilta. Aika sitten näyttää.
Renkaiden asennus sujui nätisti, piti ilmat heti kerralla.

Vaan nyt oli ensimmäinen komponentti, jonka laadussa oli sanomista.
Pistin rihtauspukkiin, etunen vipatti n. 1,4 milliä ja takanen 1,8 milliä.
pystyheittoa hitusen, en mitannut. Pinnakireydet haritti aika rajusti.
Tässä kunnossa epäkelpo tuote.
Mutta ei hätää, tunnin verran askartelin ja nyt on kunnollinen.
Ei täydellinen, mutta kelpaa.

Jos joku suunnittelee moiset tilaavansa kannattaa huomioida
tarkistusrihtauksen hinta huoltoliikkeessä.

Markku Lehikoinen

maalinni
09.06.2025, 15.56
Alikammet ei kestä edes yhtä lenkkiä

https://youtu.be/WY_sHOi9vHw?si=LMFHq-_zj0CjWP9L

biker
09.06.2025, 19.03
Pieni väliraportti.
Kiekot tuli vihdoin ja viimein, lainakiekot pääsi takaisin pelagoon.
Viivettä tuli kun olisin halunut Rockbaon navat, joita ei sitten loppujen lopuksi
saanut. Vanteet on siis Sunringle helix tr25, kiiltävä hopia.
Navat novatec. Molemmat vaikuttaa aistinvaraisesti arvioituna toistaiseksi
asiallisilta. Aika sitten näyttää.
Renkaiden asennus sujui nätisti, piti ilmat heti kerralla.

Vaan nyt oli ensimmäinen komponentti, jonka laadussa oli sanomista.
Pistin rihtauspukkiin, etunen vipatti n. 1,4 milliä ja takanen 1,8 milliä.
pystyheittoa hitusen, en mitannut. Pinnakireydet haritti aika rajusti.
Tässä kunnossa epäkelpo tuote.
Mutta ei hätää, tunnin verran askartelin ja nyt on kunnollinen.
Ei täydellinen, mutta kelpaa.

Jos joku suunnittelee moiset tilaavansa kannattaa huomioida
tarkistusrihtauksen hinta huoltoliikkeessä.

Markku Lehikoinen

Suoraan vaan valitusta aliin jos jaksaa kuvaa videon niin saa hyvitystä. Sinänsä itse alin aspa vaatii aina selkeät kuvat tai videon mistä ongelma käy ilmi tai muuten se on hylkäys. Ja jos ei oo selkeet tai ei kelpaa aspalle niin oottelee 2-3pv mitä myyjä vastaa. Yleensä ne hyväksyy pyynnöt suoraan kun eivät halua huonoja arvosteluita.

Kampia en ostais Kiinasta kun samaan hintaan saa perus shimanoita. Lisäksi taitaa olla noissa "gravel" kammissa pitkä akseli aika monessa ja pitää käyttää 68mm muhvin kanssa holkkeja keskiössä.

uljaa
10.06.2025, 10.28
just tilasin alista lapsen pyörään kammet. Oletan, että toimii ja kestää.
Perus kuraa, nelikatti, eikä mitään keventelymallia.
Noita lyhyitä koitin saada ensin kotimaasta: ei oo, tai hinta 4-kertainen.
Oli 20" pyörään valmistaja laittanut 145mm kammet, mitkä on sen kokouluokan kuskille ihan liikaa. Tilasin siis 127 milliset. Ei roiku joka oksalla, edes lastenpyöräiä myyvissä liikkeissä, joten kiinalaiseen piti turvautua.

M A
10.06.2025, 11.11
Oon harkinnut 130mm kampien tilaamista pojan Early rideriin jossa 155mm kammet 24" pyörässä. Jos olisi nelikanttikeskiö olisin jo vaihtanut, mutta tuossa on joku powerspline niin en ole saanut aikaiseksi. Toinen vaihtoehto olisi tietenkin lyhentää nykyiset, mutta kalliimmaksihan se tulisi.

Markun pyörästä tulee mieleen Konan Dr Dew retrompana. Konan saisi toki edullisemmin kivijalasta, mutta se ei tässä selkeästikään ole ollut tavoitteena :)

nure
10.06.2025, 18.23
Mistähän tuon Reynoldsin tarran runkoon keksineet?

Markku Lehikoinen
10.06.2025, 19.11
Mistähän tuon Reynoldsin tarran runkoon keksineet?

Juu, vaikeita nuo uskonasiat kaltaiselleni mustasydämiselle pakanalle.
On lakan alla, niin en tohtinut ruveta raapimaan.

Markku Lehikoinen

nure
10.06.2025, 21.40
Niinpä, kopiolle kopioputkien tarra...

hubba
14.07.2025, 12.02
Kellään tietoa käykö nämä kiinankopio kiinnikkeet specialized satulaputkiin? Tarvitsen 7x9mm kiinnikkeet Roval Terra putkeen hiilikuitusatulaa varten.
Näyttää ainakin identtiseltä.

https://www.aliexpress.com/item/1005006172910118.html

nure
14.07.2025, 12.41
Niin näyttää mutta toisaaltaan ei tule paljoa takkiin jos ei sovikkaan.

J-ri
18.07.2025, 13.28
Kellään tietoa käykö nämä kiinankopio kiinnikkeet specialized satulaputkiin? Tarvitsen 7x9mm kiinnikkeet Roval Terra putkeen hiilikuitusatulaa varten.
Näyttää ainakin identtiseltä.

https://www.aliexpress.com/item/1005006172910118.html

Ainakin Tarmacin kiinnikkeiden kanssa noi oli identtiset.

hubba
16.08.2025, 14.58
https://www.aliexpress.com/item/1005008914689914.html

On kyllä mahtava tuote 8170 / 9170 kahvoihin. Nuo kun laittoi huppujen napit toimii kevyesti painoi melkein mitä kohtaa tahansa kahvan päältä.

Arosusi
16.08.2025, 18.58
9270
9150 kahvoissa huppujen napit osuus just. 8170 kahvoissa ne on korkeammalla (?) tai vähän eri paikassa (?) ja niitä joutuu hakemaan. Harkinnan arvoinen tuote. Et tilannut ylimääräisiä?

hubba
16.08.2025, 21.01
9270
9150 kahvoissa huppujen napit osuus just. 8170 kahvoissa ne on korkeammalla (?) tai vähän eri paikassa (?) ja niitä joutuu hakemaan. Harkinnan arvoinen tuote. Et tilannut ylimääräisiä?

En tilannut ylimääräisiä vaikka jotkut suosittelee extra parin ostamaan kun joissakin istuvuus ei ole kai täydellinen. Maantiepyörään sopi jämäkästi eka pari mitä koitin, laitan graveliinkin kunhan siihen osasarja saapuu.