Näytä tavallinen näkymä : 2025 uutuuksia
Jep. Ja tuosta voi hissukseen mietiskellä onko se keventely expanderi oikea valinta, vai kannattaisiko kuitenkin pidentää expanderi ylälaakerin alle asti, varsinkin jos painoa on kuskilla enemmän.
Sivustakatsoja
22.05.2025, 12.48
Edelleen kysymys kuuluu, että mihin kohtaan tuo 600N voima kohdistuu silloin, kun kyseessä on jarruttava polkupyörä eikä testipenkki, jossa rasitus kohdistetaan suoraan haarukan päihin?
osa on tietenkin takakiekon kautta, kun molemmilla jarrutetaan. Pelkällä etujarrulla jossain 0,35-0,4g. Mulle ei ole sattunut silmiin millä tavalla voimat jakautuvat levyjarru vs. vannejarru.
Vannejarrun tapauksessa voima kohdistuu ilmeisen tasapuolisesti kumpaankin haarukan jalkaan, levyjarrussa epäsymmetrisesti.
Jos rengasta vedetään taaksepäin 600 N voimalla siitä kohdasta, jossa rengas koskettaa tien pintaa, siitä aiheutuu emäputken alalaakerin kautta emäputken alaosaan taaksepäin vaikuttava voima, joka vipuvaikutuksen vuoksi on moninkertainen 600 Newtoniin verrattuna. Vastaavasti emäputken ylälaakerin kautta emäputken yläosaan kohdistuu voima eteenpäin. Tätä voi miettiä vaikkapa niin, että laittaa rautakangen haarukan paikalle ja tien pinnan kohdalta painaa 600 N voimalla taaksepäin. Emäputkeen kohdistuu sen pituudesta riippuen jopa tuhansien Newtonien suuruinen voima.
Juurikin tätä tarkoitin ja tästä mulla on ihan käytännön kokemustakin, kun yritin rautakangella oikoa kolarin seurauksena banaaniksi mennyttä emäputkea. Emäputki ei sillä tapaa suoristunut, mutta vaaka- ja viistoputkiin sai taipumaa aikaiseksi ihan helposti.
osa on tietenkin takakiekon kautta, kun molemmilla jarrutetaan. Pelkällä etujarrulla jossain 0,35-0,4g. Mulle ei ole sattunut silmiin millä tavalla voimat jakautuvat levyjarru vs. vannejarru.
Vannejarrun tapauksessa voima kohdistuu ilmeisen tasapuolisesti kumpaankin haarukan jalkaan, levyjarrussa epäsymmetrisesti.
Mun käsittääkseni jarrun tyypillä tuossa ei ole isommalti väliä. Merkitsevää on tien pinnan ja emäputken alapään välinen etäisyys eli haarukan pituus + kiekon (renkaineen) säde.
Jos materiaaleista ja niiden ominaisuuksista pyörissä on kiinnostunut, niin bikeradarilla on hyvä podcast sarja jossa yleisellä tasolla /ymmärrettävästi kerrotaan eri materiaaleista.
Haastateltavat ovat asiantuntijoita omalla alalla/materiaalin osalta
alumiini: D Aluisio Specialized ja Cannondale
teräs: Tom Ritchey, Ritcheyn perustaja
hiilikuitu; Jake Pantine, Enve
titaani:Jon Cariveau, Moots
Näistä jutuista löytyy varsin paljon tieteellisiäkin artikkeleita, esim tuolta: https://www.academia.edu/search?q=Bicycle%20frame%20comfort. Kirjautumalla pääsee lukemaan ilmaiseksi.
Tuossa listauksen ensimmäisen artikkelin mallinnuksessa on osoitettu, että pyöreäputkisessa polkupyörän rungossa satulaputken ulkohalkaisijalla on suurin vaikutus mukavuuteen. Materiaali ja seinämävahvuus vaikuttavat myös, mutta ovat toissijaisia. Jos vertaillaan identtisiä (ulkohalkaisija + seinämäpaksuus), on hiilikuitu jäykin ja alumiini joustavin.
Sivustakatsoja
22.05.2025, 13.05
Mun käsittääkseni jarrun tyypillä tuossa ei ole isommalti väliä. Merkitsevää on tien pinnan ja emäputken alapään välinen etäisyys eli haarukan pituus + kiekon (renkaineen) säde.
Haarukan dropouttien kautta koko hidastava voima on välitettävä, kun ei muutakaan reittiä ole jos pelkällä etujarrulla jarrutetaan.
El-Carpaso
22.05.2025, 13.09
Juurikin tätä tarkoitin ja tästä mulla on ihan käytännön kokemustakin, kun yritin rautakangella oikoa kolarin seurauksena banaaniksi mennyttä emäputkea. Emäputki ei sillä tapaa suoristunut, mutta vaaka- ja viistoputkiin sai taipumaa aikaiseksi ihan helposti.
Siis joo totta, noinhan se tietenkin menee.
Toisaalta jos palataan siihen alkuperäiseen videoesimerkkiin, niin siinä simuloitiin haarukkaa huomattavasti jäykemmällä tangolla, eikä mukana ollut kiekkoa tai rengasta jakamassa voimaa. Tangon päähän eli simuloituun haarukan päähän tuotettiin 600 newtonin voima, mikä tarkoittaa, että polkupyörällä ajettaessa renkaan, kiekon ja haarukan läpi vastaavan voiman tuottaminen runkoon on todella haastavaa.
Sivustakatsoja
22.05.2025, 13.19
^käsittääkseni polkupyörän hidastuvuudet ovat todellisessa koetilanteessa mitattuja, joista voidaan laskea tarvittava voima, joka olisi riippuen kokonaismassasta 600 newtonin luokkaa.
Haarukan dropouttien kautta koko hidastava voima on välitettävä, kun ei muutakaan reittiä ole jos pelkällä etujarrulla jarrutetaan.
Et selvästikään ole tarpeeksi ratasaivo :) Ainoa emäputken kautta runkoon kohdistuvaan voimaan (olennaisesti) merkitsevä seikka, on sen vipuvarren pituus, jolla emäputkea väännetään eli haarukan pituus + kiekon säde.
^käsittääkseni polkupyörän hidastuvuudet ovat todellisessa koetilanteessa mitattuja, joista voidaan laskea tarvittava voima, joka olisi riippuen kokonaismassasta 600 newtonin luokkaa.
Se videon testiasetelma (https://www.youtube.com/watch?v=_-5_Sh3y1Kk) oli siis sellainen, että hydraulisylinteri nytkyttää runkoa etuhaarukan pituisella varrella 600 newtonin voimalla edestakaisin. Ei ollut mitään todellisessa koetilanteessa mitattua. 600 newtonin voima on todennäköisesti määritetty jossain ISO-standardin testiprotokollassa.
Oliko molemmissa siis sama satulatolppa ja samanverran tolppaa esillä? Ja molemmissa oli samat kiekot?
Kiekot samat. Tai ei siis ihan samat koska vaihdoin maantiepyörään uudet ja kaupunkipyörässä on maantiepyörän vanhat kiekot. Mutta eroa on silti vähän ja noilla vanhoilla kiekoilla on sen verran monta sataa tuntia alla, että muistikuva tuntumasta molemmilla pyörillä on kyllä varsin hyvä.
Satulatolppa on eri, toisessa on kuitutolppa, toisessa alumiininen. Niistä varmasti tulee eroa. Mutta eron rungoissa tuntee sen verran selkeästi myös käsissä ja jaloissa, että tolpan erosta ei ole kyse.
Joka tapauksessa tuo esimerkki ei ole väite materiaalien eroista vaan runkojen eroista. Vaikka teoriassa samoilla materiaalivahvuuksilla alumiini ja kuitu eroaisivat, mikään valmistaja ei käytännössä valmista runkoja samoilla vahvuuksilla eri materiaaleista. Vaikka alumiini olisi materiaalina kuitua pehmeämpää, runkoa joutuu vahvistamaan valmistustekniikan, kustannusten, turvallisuuden, tms takia joistain kohdista, jolloin lopputulos voi käytännössä olla jäykempi.
Mun käsittääkseni jarrun tyypillä tuossa ei ole isommalti väliä. Merkitsevää on tien pinnan ja emäputken alapään välinen etäisyys eli haarukan pituus + kiekon (renkaineen) säde.
Vannejarru jarruttaa pitkällä vipuvarrella (kiekon halkaisija), levyjarru lyhyellä (jarrulevyn halkaisija). Koska jarrusatula on kiinnitetty toispuolisesti, levyjarru aiheuttaa haarukkaan siksi sekä suuremman vääntövoiman että epätasaisemman (kiertävän) voiman. Levyjarrusta syntyy tämän vuoksi haarukan rakennetta selkeästi enemmän rasittava voima.
Jos rengasta vedetään taaksepäin 600 N voimalla siitä kohdasta, jossa rengas koskettaa tien pintaa, siitä aiheutuu emäputken alalaakerin kautta emäputken alaosaan taaksepäin vaikuttava voima, joka vipuvaikutuksen vuoksi on moninkertainen 600 Newtoniin verrattuna.
Vipuvarrestahan tuossa on tietysti kyse. Ja sen vuoksi haarukka niiaa aina jonkin verran jarruttaessa. Alumiinin haaste on, että toisin kuin kuitu, metallimuistin takia metallista tehty haarukka ei koskaan palaudu täydellisen samaan tilaan. Ajan myötä metalli väsyy. Ja tämä on syy siihen, että mikäli ostat alumiinirungon, sekin toimitetaan useimmiten kuitukeulalla.
Juu levyjarrusta syntyy itse haarukkaa enemmän rasittava voima, mutta siihen millainen voima syntyy emäputkeen vaikuttaa vain vipuvarren pituus. Uskokaa nyt jo :)
Jos rungot on tehty yhtä jäykiksi, niin silloinhan mitään havaittavaa eroa niiden välillä ei voi olla. Tai teoriassa ainoa ero voi olla siinä, että alumiini ja hiilikuitu resonoi eri taajuuksilla ja hiilikuitu vaimentaa resonointia tehokkaammin kuin alumiini, mutta en osaa sanoa, että onko tuolla mukavuuden kannalta käytännössä oikeasti merkitystä.
Jotakuinkin ja spessun ilmoituksen mukaan.
Muuten käsittääkseni on ainakin kohtuullinen yhteisymmärrys siitä, että hiilikuitu materiaalina ja käyttötapoineen antaa laajimman mahdollisuuden vaikuttaa rungon ominaisuuksiin. ja jäykkyysprofiiliin eri suunnissa
D Aluisio, joka on suunnitellut Caadin ja Allezin myöskin myöntää, että alumiini on hyvä materiaali ja sillä saadaan hyvä lopputulos, mutta hiilarissa on em. johdosta "materiaalietu.
maalinni
22.05.2025, 14.23
Niinhän se on, että hiilaristakin voi tehdä huonoja runkoja. Mutta luulen, kyllä että siitä voi tehdä parempia kuin alumiinista ikinä. Pelkkä hiilari ei siis tee autuaaksi.
^ Mikä on paremmuuden määritelmä tässä yhteydessä? Jos tavoitteena on tehdä kisakäyttöön kuluttajahinnaltaan 2000 euron maantierunko, joka on pienehkön valmistajan resursseilla toteutettavissa ja joka ei ole Kauko-Idän open mold -kataloogirunko ja on ominaisuuksiltaan (keveys, jäykkyys, mukavuus, kestävyys) mahdollisimman hyvä, niin mistä materiaalista syntyy paras lopputulos?
Metallien 3D-tulostaminen tulee muuttamaan aika paljon sitä, miten metallirunkojen ominaisuuksia pystytään manipuloimaan profiilien muotojen ja materiaalipaksuuksien avulla versus entisaikojen putkirungot. Myös kustoimointimahdollisuudet tulevat olemaan lähes rajattomat. Toistaiseksi 3D-tulostamisen kanssa ollaan lähinnä siinä, että kyetään tekemään metallirunkoja, jotka ulkonäöllisesti apinoi kuiturunkoja, mutta aikaa myöten tulostamisen mahdollisuuksia varmastikin opitaan hyödyntämään paremmin ja money no cost -tyyppisiä runkoja aletaan valmistamaan metalleistakin enemmän kuin pitkään aikaan.
D Aluisio, joka on suunnitellut Caadin ja Allezin myöskin myöntää, että alumiini on hyvä materiaali ja sillä saadaan hyvä lopputulos, mutta hiilarissa on em. johdosta "materiaalietu.
Tähän liittyen vähän ehkä kannattaa kuitenkin muistaa sekin, että joka kerta, kun Spessun tai minkä tahansa brändin suunnittelija avaa suunsa, kyse on myös markkinoinnista. Se toki on varmastikin faktaa, että alumiinista ei millään keinoilla saa yhtä kevyttä ja jäykkää kuin hiilikuidusta, joten siinä mielessä hiilikuitu on ylivertainen materiaali.
maalinni
22.05.2025, 14.56
Teollisen mittakaavan 3D tulostusta odotellessa, ei taida olla vielä ihan todellisuutta?
Teollisen mittakaavan 3D tulostusta odotellessa, ei taida olla vielä ihan todellisuutta?
On todellisuutta ja kätetään ihan sarjavalmisteisissa tuotteissa. Hintalappu on vaan sen verran korkea, että kuluttajatuotteissa menetelmiä ei vielä ainakaan laajassa mittakaavassa käytetä.
maalinni
22.05.2025, 15.13
On todellisuutta ja kätetään ihan sarjavalmisteisissa tuotteissa. Hintalappu on vaan sen verran korkea, että kuluttajatuotteissa menetelmiä ei vielä ainakaan laajassa mittakaavassa käytetä.
Ok, joo ja tarkoitin juurikin pyöräteollisuutta ja koko rungon tulostamista järkevään hintaan. Itse kyllä himoitsen 3D tulostettua titaani- tai teräsrunkoa, että eikun vaan tehdasta pystyyn.
Teollisen mittakaavan 3D tulostusta odotellessa, ei taida olla vielä ihan todellisuutta?
Joo ja sen takia otinkin sen kustannusaspektin mukaan hyvyyden määritelmään. Jos Trumpin tullisekoilut jatkuu, voi nekin potkia monenlaisia innovaatioita eteenpäin. Kuiturunkojen hinnat karkaa nopeasti pilviin, jos niitä pitää alkaa valmistamaan länsimaisin työehdoin. Jos hyvyyden määritelmään otetaan mukaan myös eettisyys ja ekologisuus, niin vaaka kääntyy vielä helpommin metallirunkojen suuntaan.
Kun tämä runsaasti versonnut keskustelu lähti liikkeelle siitä Standertin uudesta alumiinisesta, Italiassa italialaisista putkista tehdystä maantiekisarungosta, niin edelleen olen sitä mieltä, että se on hyvä ja rohkea veto. Toivottavasti sille riittää kaupallista potentiaalia. Käsittääkseni niitä aikaisempia vastaavalla konseptilla tehtyjä cx- ja sorakisarunkoja ne on saaneet myytyä.
maalinni
22.05.2025, 15.25
^ ekologisuudella olen itselleni perustellut pysyä erossa hiilareista, varmaan köyhän itsepetosta. Mutta kun muitakin harrastuksia, niin metallirungoilla mennään. Tänään kävin 72km Trek Emonda alr:llä ja nautin kyllä joka metristä.
Teollisen mittakaavan 3D tulostusta odotellessa, ei taida olla vielä ihan todellisuutta?
Tämä taitaa olla ensimmäinen, missä teollinen mittakaava toteutunee ainakin jonkinlaisessa mittakaavassa ja vaikka toi ei ihan kokonaan printattu olekaan: https://bikerumor.com/ribble-3d-prints-curvy-titanium-allroad-ti-bike-you-can-actually-afford/
maalinni
22.05.2025, 16.19
Tämä taitaa olla ensimmäinen, missä teollinen mittakaava toteutunee ainakin jonkinlaisessa mittakaavassa ja vaikka toi ei ihan kokonaan printattu olekaan: https://bikerumor.com/ribble-3d-prints-curvy-titanium-allroad-ti-bike-you-can-actually-afford/
Yli 13k€ :( ehdin jo innostua. Mutta ootellas viisi vuotta, jos tuollaisen saisi 5000€ pintaan, niin voisi mennä ostospandexit jalkaan.
maalinni
22.05.2025, 16.21
Eiku olihan siellä 105 versio viiten tonniin, damn.
Tuossa vaihtokurssissa pieni virhe, vain reilu 11.5tuhatta euroa hinta...
Sivustakatsoja
29.05.2025, 08.38
Alumiini tekee paluun, shit...! Jostain ollut pakko säästää jos halpisrungolle rakennetaan tuon laatuisilla osilla.
Jotkut uhraa työtuntejakin alumiiniseen halppisrunkoon ja pulttaavat vielä kallista osaakin: https://www.midsouthgravel.com/stormchaser
https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/61a51690e89aaa45ba614ac6/cda84358-9577-48d5-a0da-27cb430bc21e/DSC_0692.jpg?format=750w
^ Rungon maalaus kaunis mutta muu kokoonpano hieman liian kirjava makuuni visuaalisesti. Ja nuo renkaat...!
Reipas väritys ja raikas kokonaisuus, arvostan!
maalinni
29.05.2025, 22.30
Vaha for dummies eli minulle: https://tekniikanmaailma.fi/rex-esitteli-nestemaisen-ketjuvahan-jonka-kaytto-ei-edellyta-monivaiheista-keittoprosessia/
Jääkös ketjut tuollaisiksi töhnäisiksi käsittelyn jälkeen?
Jääkös ketjut tuollaisiksi töhnäisiksi käsittelyn jälkeen?
Luulisin että ulkopinnoille jää pieni kerros ellei pyyhi rätillä, eipä tuo paljon ole itseä haitannut kuumavahatessakaan kun 50/50 muistanko pyyhkiä ylimääräiset pinnalta. Kyllä ne pois varisevat eikä se ketju kaukaa katsottuna likaiselta näytä.
maalinni
30.05.2025, 08.12
Onko se kuumavahauksen opetteleminen vörttiä? Arveluttaa lähinnä, että miten se pysyy sateella.
Eikös tuo juuri poista kuumavahauksen tarpeen? Tulee ainakin itselle testiin. Päädyin vahingossa vahaajaksi kun kuvittelin ostavani dry lubea mutta Zefalin ”extra dry” osoittautuikin nestemäiseksi vahaksi. Ketju pysyy sillä miellyttävässä kunnossa, mutta kesto tuntuu kuivassakin olevan vain 100-200km. En tosin puhdistanut ketjua aivan puhtaaksi ennen laittamista. Ja Rex maksaa moninkertaisesti, joten sillä pitäisi päästä 500km jotta kannattaa rahallisesti. Vaiva toki vähenee jos tarvitsee lisätä harvemmin.
Tuota Zefalia jää ketjun pintaan reippaasti ja näyttää vähän sotkuiselta, mutta se varisee pois ajaessa. Ketju pysyy paljon siistimpänä kuin Rexin domestiquella (joka toki ei ole vaha).
Onko se kuumavahauksen opetteleminen vörttiä? Arveluttaa lähinnä, että miten se pysyy sateella.
Ei tässä, jooko. Siitä on oma topsu.
Karsea hinta. Ei taida kilsamäärissä päästä lähellekään Rexin kuumavahapakettia...
Tuon laittaminenkin vaatii varmaan varttitunnin nyhjäystä, että hivuttaa pienen tipan joka niveleen.
Jääkös ketjut tuollaisiksi töhnäisiksi käsittelyn jälkeen?
Pintaan jää aluksi jauhomainen kerros, joka ei ole töhnäinen, pehmeä, tahmea tai öljyinen. Ei ole Squirtin kaltaista.
Ketjujen sivuilta voi pyyhkiä sinne mahdollisesti päätyneet ylimääräiset pois heti levittämisen jälkeen, mutta pinnasta ei kannata.
Dt Swissin takanavat hiljaisiksi.
200-300 eurolla paketti, jossa pienillä magneeteilla saadaan ratchetit hieman kauemmaksi toisistaan kun ei poljeta. Tällöin takanavastakin tulee täysin äänetön (ja myös se pien kitkan osuus poistuu, ja vastaa vapaassa pyörityksessä etunapaa)
Escape testannut 6 kk ja on toiminut moitteettomasti
https://escapecollective.com/review-wrp-zero-drag-kit-a-silent-upgrade-for-dt-swiss-hubs/
Chat GPT
30.05.2025, 09.51
Mikä olennainen ero / paremmuus tuossa on kotimaisuuden lisäksi Squirtiin verrattuna ?
Squirt kuitenkin 30 - 40 eur 500 ml niin eron täytyisi olla todella huomattava että kannattaisi vaihtaa Rexiin.
Squirt on öljypitoista ns. slack waxia eikä siinä ei ole mitään voitelevia lisäaineita. Slack wax on parafiinin valmistuksen raaka-aine, joka on kuin lähmäistä fudgea.
Black Magik on tehty muuttamalla Black Diamond -kuumavaha sellaisenaan nestemuotoon. Tulossa on myös edullisempi Domestique Drip Wax, joka on pelkistä kuumavahan valkoisista palikoista valmistettu. Molemmat ovat öljyttömiä ja kovempia kuin Squirt.
Karsea hinta. Ei taida kilsamäärissä päästä lähellekään Rexin kuumavahapakettia...
Tuon laittaminenkin vaatii varmaan varttitunnin nyhjäystä, että hivuttaa pienen tipan joka niveleen.
No jos vertaa REXin vanhoihin tuotteisiin Domestiqueen ja Black diamondiin, niin tuohan on paljon halvempaa.
Domestique maksaa jotain 17€/30ml=0,57 €/ml ja Black Diamond 38€/30ml=1,27 €/ml ja tuo uutuusvaha 55€/180ml=0,30€/ml.
Sitä en tiedä, mikä tuon menekki on / kertakäyttö, mutta samaan tapaan tippa/nivel noita muitakin käytetään, eikä se nyt ole kun ehkä parin minuutin homma. Mulla on ketjussa 110 linkkiä, eikä kyllä mene edes sekuntia/linkki.
Chat GPT
30.05.2025, 12.18
Black Magik on varmaankin tosi hyvä mutta Squirtin etuna itselleni on että se on riittävän hyvä riittävän edullisella hinnalla.
Sitä en tiedä, mikä tuon menekki on / kertakäyttö, mutta samaan tapaan tippa/nivel noita muitakin käytetään, eikä se nyt ole kun ehkä parin minuutin homma. Mulla on ketjussa 110 linkkiä, eikä kyllä mene edes sekuntia/linkki.
Ei tippa kerrallaan, vaan reilusti lorottamalla. Levitys on nopeampaa kuin pienen pullon ketjuöljyissä.
https://youtu.be/HvGdOlTzrDc?feature=shared
pturunen
30.05.2025, 13.13
Dt Swissin takanavat hiljaisiksi.
200-300 eurolla paketti, jossa pienillä magneeteilla saadaan ratchetit hieman kauemmaksi toisistaan kun ei poljeta. Tällöin takanavastakin tulee täysin äänetön (ja myös se pien kitkan osuus poistuu, ja vastaa vapaassa pyörityksessä etunapaa)
Escape testannut 6 kk ja on toiminut moitteettomasti
https://escapecollective.com/review-wrp-zero-drag-kit-a-silent-upgrade-for-dt-swiss-hubs/
Tämä kelpaisi kyllä. Lopulta olen tullut siihen tulokseen, että se rätinä ei ole oikeasti tarpeellista.
Black Magik on varmaankin tosi hyvä mutta Squirtin etuna itselleni on että se on riittävän hyvä riittävän edullisella hinnalla.
Sehän on juuri näin. Varmaan noilla hienoilla lisäaineilla jotain marginaalisia etuja saavutetaan ja isoa hintaa, mutta tavalliselle kuntoilijalle ei mitään merkitystä muuta kuin lompakon nopeampi keveneminen.
Kitkaa vähentävät lisäaineet vähentävät samalla myös kulumista. Voimansiirron kuluminen näkyy suoraan lompakossa, ainakin minulla.. Toki jos ketju ja kasetti on luokkaa a 20€ niin saattaa voiteluaineen hinta kirpaista.
Ei tippa kerrallaan, vaan reilusti lorottamalla.
Valmistajan kannalta lorottaminen on kannataavaa varsikin jos puolet menee lattialle. HEH.
maalinni
30.05.2025, 17.00
Valmistajan kannalta lorottaminen on kannataavaa varsikin jos puolet menee lattialle. HEH.
Euron kuvat silmissä vilisee, jos tolleensa lorottelee. Ennen vitutti bensapumpulla, nyt ketjua voidellessa :D
tchegge_
30.05.2025, 17.58
Joskus miettinyt miten hyvin ketjupesuri levittäisi näitä rasvoja puhtaaseen ketjuun.
Sent from my Takapalk
Omassa fillarissa Primen vanteiden napa ei rätinää pitää, eikä työmatkafillarin Shimano-napa sekään ole kovin äänekäs.
Kitkaa vähentävät lisäaineet vähentävät samalla myös kulumista. Voimansiirron kuluminen näkyy suoraan lompakossa, ainakin minulla.. Toki jos ketju ja kasetti on luokkaa a 20€ niin saattaa voiteluaineen hinta kirpaista.
Luonnollisesti. Tuon purkin hinnalla vaan ostaa X01 Eagle ketjun, jolla ajaa maastossa sen 4000km Squirtillakin. Sulla on varmaan joku laskelma heittää, että kuinka paljon pidempään ketjun pitää kestää, että tuolla litkulla alkaa säästää?
^ Zero Friction Cycling tekee näitä laskelmia
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
No osaat varmaan linkata siihen laskelmaan.
Ketjuille on oma ketju… ja laskelma löytyy kun hakee. Jopa minä löysin sen.
https://velo.outsideonline.com/gravel/gravel-gear/spotted-a-new-specialized-diverge-at-unbound-gravel-seems-right-around-the-corner/
Uusi Spessun Diverge ilmeisesti tulossa pian?
Joskus miettinyt miten hyvin ketjupesuri levittäisi näitä rasvoja puhtaaseen ketjuun.
Sent from my Takapalk
Onhan noista joitain kaupallisia iteraatioitakin olemassa. Aliexpressin ja muiden vastaavien on vain rulla jossa tyyny, joka ei todellakaan toimi kun kostuttaa ne rullat pelkästään.
Mutta tällaiset on jo jotain vähän kehittyneempää.
https://www.bikemag.com/mountain-bike-gear/rotaluber-bike-tool
Shimanolta langaton XTR Di2.
Siis langaton vai sähköinen vain? Koskas ne jarrut on tulossa?
Shimanolta langaton XTR Di2.https://www.bikeradar.com/news/shimano-xtr-di2-wirelessLaitetaan nyt joku linkkikin.On siellä ne jarrutkin.
Pidempää jutustelua aiheesta löytyi jo pinkbiken videolta
Varsin syväluotaava review: https://theradavist.com/shimano-xtr-di2-review
^24:nen lähetti jo mainoskirjeenkin, sieltähän ne on tulossa vaikkei FM versiota vielä ollutkaan. Ei edes pahan hintaisetkaan.
Sähköpyöriin tulee versio joka ottaa virtansa pyörän akusta. Järkevää. Akussa on todennäköisesti aina sen verran virtaa että vaihteet vaihtuu.
Itteä kiinnostaa eniten uudet jarrut, mutta ehkä sitten parin vuoden päästä kun nuo ominaisuudet on valuneet deore-tasolle.
^onhan tuo ollut mahdollista jo nykyisellä 11sp XT Di2:lla.
Gruppo ilman kampia 2k ja pelkkä vaihtaja ja liipaisin kitti tonnin. Toivottavasti tekevät XT tai SLX versiotkin.
Akuton sähkövaihde. Shimanolta tietenkin. Seuraavaksi rasvaton margariini…
https://bike.shimano.com/fi-FI/technologies/details/qauto.html
Kaupunkipyöriin lähinnä. Löytyy myös automaattitoiminto.
^onhan tuo ollut mahdollista jo nykyisellä 11sp XT Di2:lla.
Jep. Mulla oli edellisessä sähkötäpärissä.
Gruppo 2k ja pelkkä vaihtaja ja liipaisin kitti tonnin. Toivottavasti tekevät XT tai SLX versiotkin.
Melko edullinen… tosin eikö Ultegran sähkösarja maksa jo sen 2k ja Dura-Ace sitten vielä till?
Paksupolkija
05.06.2025, 09.58
Itseä lähinnä kiinnostaa voiko tuon langattoman xtr vaihtajan parittaa 105 di2 kahvoihin graveliin...
Itseä lähinnä kiinnostaa voiko tuon langattoman xtr vaihtajan parittaa 105 kahvoihin graveliin...
Tuskin. Tuossa on uusi tietoliikenneprotokolla.
...And yes, you can pair the new XTR wireless derailleur with Shimano’s wireless drop-bar shifters.
Kiinnostaisi antaa 10-vuotislahjaksi titskugravelille tuo XTR GRX-kahvoilla.
Paksupolkija
05.06.2025, 10.10
Grx kahvat, halppis xt tason langaton 12 speed vaihtaja. Millon tulee? T: shimano fanboy :] jospa tulis vielä niin, että jos ostaa pelkän vaihtajan, niin akku tulee mukana? Tuleehan?
Oiskohan nyt viimein kohtapuoleen tulossa se GRX 1x12 Di2 kun maastovaihtajakin on olemassa. Noi 1xGRX:t kun on käytännössä maastovaihtajia.
Tuskin. Tuossa on uusi tietoliikenneprotokolla.
Näköjään olin väärässä. Taas.
^Tuo varmaan päänavaus ja tullee muihinkin sarjoihin joten kannattaa odotella... Mua nyt lähinnä nuo jarrut vaan kiinnostaa kun voimansiirrot muuten ok...
Ihan hyvä revikka ilman mitään hehkutuksia tai ylisanoja. Game changeria ja awesommia kaipaavat joutuvat etsimään jonkun muun videon.
https://youtu.be/wuvwzJF4y7o?si=9sqd-ZjrxK3Maoge
El-Carpaso
05.06.2025, 12.02
Akuton sähkövaihde. Shimanolta tietenkin. Seuraavaksi rasvaton margariini…
https://bike.shimano.com/fi-FI/technologies/details/qauto.html
Kaupunkipyöriin lähinnä. Löytyy myös automaattitoiminto.
Eli siis napadynamo. Jännä ettei tätä ole keksitty aikaisemmin
Kuminauha
05.06.2025, 16.03
^onhan tuo ollut mahdollista jo nykyisellä 11sp XT Di2:lla.
Gruppo ilman kampia 2k ja pelkkä vaihtaja ja liipaisin kitti tonnin. Toivottavasti tekevät XT tai SLX versiotkin.
On myös Di2 XT 12s vaihtaja jo olemassa ollu yli vuoden(vain sähköpyöriin). Jos sähköpyörään hommaamassa ni toi on se parempi hinta/laatu vaihtoehto. Ei tosin sitten oo siirrettävissä luomupyörään.
https://productinfo.shimano.com/en/product/RD-M8150-12
(https://productinfo.shimano.com/en/product/RD-M8150-12)https://www.bike-components.de/en/Shimano/XT-Di2-Shadow-Plus-RD-M8150-12-12-speed-E-bike-Rear-Derailleur-p92142/
^onhan tuo ollut mahdollista jo nykyisellä 11sp XT Di2:lla.
Gruppo ilman kampia 2k ja pelkkä vaihtaja ja liipaisin kitti tonnin. Toivottavasti tekevät XT tai SLX versiotkin.
No, listahinnat on mitä on ja ostamiset sitten tehdään jollain muulla rahasummalla. Eikö se Sramin sarja ollut 2,5K€ esittelyn aikoihin?
No, listahinnat on mitä on ja ostamiset sitten tehdään jollain muulla rahasummalla. Eikö se Sramin sarja ollut 2,5K€ esittelyn aikoihin?
Noi hinnat katsoin kyllä kauapn sivuilta, mutta kai sitä voi ostaa muillakin hinnoilla.
^Toki, mutta esiteltäessä hinnat on monesti hätähousuja varten ns. kohdillaan ja vuoden päästä sitten jotain muuta.
Niin vuoden päästä voi olla ne SLX ja XT versiotkin kaupan. Se mitä joku maksaa vuoden päästä ei hirveästi ole väliä tähän hetkeen.
Aakoo, uutuuksien ohjehinnat on mitä on mutta esim. nuo uudet XTR:n jarru mitään päätä huimaavia olleet ja odotetaan nyt syksyyn niin hinnat tasoittuu.
^24:nen lähetti jo mainoskirjeenkin, sieltähän ne on tulossa vaikkei FM versiota vielä ollutkaan. Ei edes pahan hintaisetkaan.
Tuskin FM versiota tuleekaan. Ja miksi tulisi kun niitä voi käyttää ristiin.
^Mitä tarkoitat ristiin käyttämisellä? Ja miksei tulisi kun edellistäkin versiota löytyy?
Näköjään olin väärässä. Taas.
Tän https://theradavist.com/shimano-xtr-di2-review mukaan:
And yes, you can pair the new XTR wireless derailleur with Shimano’s wireless drop-bar shifters.
Muita lähteitä ei mulla väitteen tueksi nyt ole.
https://bikerumor.com/first-ride-a-better-campy-super-record-13-group-points-to-a-campagnolo-comeback/
Täällä ei ole ollenkaan huomioitu Campan uutta 2x13 Super Recordia. Saanut jo maailmalla jonkun verran hehkutusta.
https://bikerumor.com/first-ride-a-better-campy-super-record-13-group-points-to-a-campagnolo-comeback/
Täällä ei ole ollenkaan huomioitu Campan uutta 2x13 Super Recordia. Saanut jo maailmalla jonkun verran hehkutusta.
Campagnoloa ei ole ollut koskaan omissa pyörissä. Merkki on aina ollut omalla tavallaan kiinnostava. Tuo osasarja vaikuttaa kyllä hienolle. Tuosta jos tuodaan markkinoille 1x13, niin houkutus kokeilla kasvaisi todella suureksi.
Harmi että Campa on ajautunut vuosien saatossa lähinnä hintason yläpään vaihtoehdoksi. Lisäksi on aika turha etsiä nykyään Campan ketjua tai muutakaan varaosaa pienempien paikkakuntien kivijalkakaupoista.
Juha Lehtinen
07.06.2025, 15.53
Itselläni oli aikoinaan pelkkää Campagnoloa siihen asti kunnes Shimanolta alkoi tulemaan Di2:set. Oli joskus jopa Campan Ergobrain pyörätietokone fillarissa josta pystyi jopa näkemään välitykset, sen koomin Campalta ei ole pyörätietokoneita taitanut olla tarjolla.
Campagnoloa ei ole ollut koskaan omissa pyörissä. Merkki on aina ollut omalla tavallaan kiinnostava. Tuo osasarja vaikuttaa kyllä hienolle. Tuosta jos tuodaan markkinoille 1x13, niin houkutus kokeilla kasvaisi todella suureksi.
Vilkaisitko hintaa?
Vilkaisitko hintaa?
Oho! Tuohan olikin hammaslääkäreille. Jatketaan näillä valtamerkeillä.
Uusi Cervelo S5 ja Factorin proto/fullfullaero
https://www.instagram.com/reel/DKoalIViw08/?igsh=d2Fscnc2NWo2ejRh
https://www.instagram.com/reel/DKoW8RAiUHK/?igsh=MWkzMTEyNHFwcjE5bQ%3D%3D
Vau, tuo factor on makea. Haarukassa leveät lehdet ja ne erotettu kunnolla etukiekosta. Headtube kapea ja syvä. Alaputki näyttää aika matalalta, mutta niin se oli siinä toisessakin full-aero viritelmässä, jonka merkkiä en muista.
Alaputken syvyydellä ei ole varmaan merkitystä muuta kuin tosi kovassa sivarissa ja tuossakin jalat taitaa sotkea ilmavirtaa. Fiksumpi säästää painoa tuossa kohtaa.
Factorin etuhaarukka ja koko headtuben alue ja ratkaisu on mielenkiintoinen.
Headtube näyttää kapealta, samoin kuin koko pyörä.
Siinä on jotain S5;sta, heidän omaa Hanzoa ja satulaputken ja tolpan osalta tulee mieleen vähän supersix.
S5:n osalta en oikein osaa sanoa mitään, ilmeisen pieniä muutoksia, onko ohjaamo uusi
https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/JjX4sWRRn93PwmpNfeXM3K.jpg
Kuva edestä. Aero
https://weightweenies.starbike.com/forum/download/file.php?id=121724&t=1
Melkein kyllä vaatisi aeropullot :)
Ja vähintään 4.0" Jumbo Jimin.
Ja vähintään 4.0" Jumbo Jimin.
Joo, katoin samaa, että eteen menee helposti satamillinen.
Mä poljin Contsun S TR 32mm 80mm aerokiekoilla mutta fillari oli vaan Canyonin Grizl. Munkkipaussilla mulle tultiin kertomaan kuinka tohon rotiskoon voi laittaa isommatkin renkaat.
Campagnoloa ei ole ollut koskaan omissa pyörissä. Merkki on aina ollut omalla tavallaan kiinnostava. Tuo osasarja vaikuttaa kyllä hienolle. Tuosta jos tuodaan markkinoille 1x13, niin houkutus kokeilla kasvaisi todella suureksi.
Campan myydyin osasarja on 1x13 Ekar, ja tätä uuttaa Super Recordia valmistaja kutsuu "platformiksi". Veikkaisin että sähköinen Ekar tullaan nyt vihdoinkin näkemään. Itse toki toivoisin, jo kolmatta kertaa putkeen, että myös alemman tason eli Record/Chorus -tasoista osasarjaa tulisi markkinoille.
Campy calls this groupset “the first pillar of the new Super Record 13 platform“, and we already have teases of multiple configurations that will cover everything from gravel to time trial racing!
Ehkä hienoimmassa omistamassani pyörässä oli täys SuperRecordin setti aikoinaan ja vieläkin mielessä että vastaavan modernin versio kasaa. On Campassa vaan jotain verrattuna noihin tuliko Shimanoihin ja SRAMeihin...
Pulimonni
09.06.2025, 14.39
Factorin etuhaarukka ja koko headtuben alue ja ratkaisu on mielenkiintoinen.
Headtube näyttää kapealta, samoin kuin koko pyörä.
Siinä on jotain S5;sta, heidän omaa Hanzoa ja satulaputken ja tolpan osalta tulee mieleen vähän supersix.
S5:n osalta en oikein osaa sanoa mitään, ilmeisen pieniä muutoksia, onko ohjaamo uusi
https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/JjX4sWRRn93PwmpNfeXM3K.jpgOnhan nämä nykypyörät hillittömän rumia :)
maalinni
09.06.2025, 14.54
^ joo, ei tuo etupää kyllä silmiä hivele
^Siis rumuudessa kärkisijoilla!
Miks noissa juomapulloissa lukee israel ja on käännetty vielä näkyvään suuntaan?
Miks noissa juomapulloissa lukee israel ja on käännetty vielä näkyvään suuntaan?
E: onhan siellä 3 israelilaista tiimeissä.
https://israelpremiertech.com/
^ Et sentään kysynyt miksi pyörään on laitettu numerolappu!
Juomapulloissa lukee Israel, koska joukkueen nimi on Israel - Premier Tech (ja joukkueen nimi on mikä on siksi että omistaja on kuka on).
Pulloissa taitaa lukea sama teksti niin sanotusti molemmilla puolilla. Mutta kai se kuuluu huoltajan ammattitaitoon että laittaa pullon telineeseen sponsorin (tai tässä tapauksessa omistajan) kannalta oikein päin.
No onpas tyhmä joukkueen nimi. Luulin joksikin stamentiksi.
SRAM Force AXS XPLR 1x https://ibb.co/9mW7zPc0
SRAM Force AXS 2x https://ibb.co/m53XkQcx
SRAM Rival AXS XLPR 1x https://ibb.co/KjnzgBS4
SRAM Rival AXS 2x https://ibb.co/KcxVfSBm
Julkaisu 17.6.
Kahvojen muotoilu sama kuin Redissä. Nyt myös Rivalissa hiilikuituiset jarrukahvat. Painoerot eri sarjojen välillä pienemmät kuin nykyisin.
Jos hinnat ei karkaa kohtuuttomasti niin tämä on kova julkaisu graveleihin ja miksei maantiellekin.
Nonnii. Tulihan ne sielä. Ja vieläpä ihan kivan näköiset. Hinta on vielä arvoitus mutta tuskin tarvii mennä vastuuttomaan tilaan kuten kävisi jos meinaa reilulla tonnilla tilata Redin kahvat. Tässä muuan viikko sitten noita ruksittelin ostoskoriin mutta loppu kusilaakeri jääkaapista joka olisi tarvittu tilausnappulan painamiseen. Onneksi.
maalinni
14.06.2025, 16.30
UCI bännää tuon Factorin: https://www.cyclingnews.com/news/has-the-uci-just-banned-factors-new-aero-bike-before-it-was-even-released/
Mä mietin pitkään tota 13spd xplr Rivalia seuraavaksi osasarjaksi. Tässä nyt kun on asiaa pyöritellyt niin en mä saa mitään siitä lisää. Yhden rattaan pitkään päähän yli 40km/h nopeuksiin. Ei mitään väliä.
Mä haluun noi kahvat. Pääsin ajaa uusilla Redin kahvoilla ja onhan ne paremman tuntoiset kuin nuo vanhemmat D1 joita mullakin on kahdessa fillarissa.
Nonnii. https://www.bike24.fi/kampanjat/sram-force-axs
Rival XPLR 1500€. No elämä on. Eihän mulla ole fillariakaan mihin noi menis.
Nonnii. https://www.bike24.fi/kampanjat/sram-force-axs
Positiivista: hinnat samalla tasolla kuin vastaavat D2:t julkaisupäivänä.
Hintaesimerkki kokonaisesta pyörästä, Rose Backroad FF Rival XPLR AXS 3854,43 €. Mielestäni aika hyvä.
Joo, kyllä. Ja painonvartijoille erotus koko setissä taisi olla noin 180g
Tulihan sieltä voimamittareihin perustuvaa chainringiä.
Harkitsen Rivalin päivittämistä Stigmataan vanhan Forcen tilalle. Ilman kampia tosin, koska löytyy jo Redin mittarikammet. Kuinkahan nopeasti noiden hinta tippuu jos ei ole mikään kiire päivittää?
https://granfondo-cycling.com/wp-content/uploads/sites/3/2025/06/Cervelo_Aspero_5_2025_Test_GF_WEB-7378-810x540.jpg
Uusi Cervelo Aspero 5
¤gravel S5"
rengastila 45 mm
kovat aeroväitteet
bb drop koossa 56 80 mm
s/r koossa 56 575/395
hieno väritys artikkelin pyörässä
https://granfondo-cycling.com/cervelo-aspero-5-2025-review/
Ja Ribbleltä
Ultra Grit : Kisageometriaa, aeroa ja rengastilaa 53 edessä ja 50 takana
sekä AllGrit: allround graveleita
https://www.bikeradar.com/news/new-ribble-ultra-gravel-range
https://c02.purpledshub.com/uploads/sites/39/2025/06/Ribble-Ultra-Grit-team.jpeg?webp=1&w=1200
https://c02.purpledshub.com/uploads/sites/39/2025/06/Ribble-Allgrit_Ti-X.jpeg?webp=1&w=1200
Paksupolkija
18.06.2025, 08.51
Ylempi Ribble hieno, koska pirteä väri. Muuten aika tusinakamaa muotoilun suhteen. En laittas rahojani kerveloon, koska näyttää sähköpyörän rungolta ja muutenkaan tykkää tuosta satulatolpan kaaresta. Vähän samaa kuin 3T. Eihän kukaan edes aja lujaa noilla 3T pyörillä, vaikka muka niin aero. Tietty muhkeus putkissa näyttää hyvältä, mutta liika on liikaa. Esim Crux on omaan silmään liian perus putkista tehdyn näköinen, vaikka olisikin kevyt ja "näppärä". Plääh. Pitää olla "show" vaikka olisi enemmän siellä "no go" -alueella.
Cervelossa häiritsee kaulaputken (tarpeeton) raskaus.
Ribble olisi kyllä hieno ja mun haaveissa tuollainen titskurunko.
Hääppönen
18.06.2025, 10.54
Cervelossa häiritsee kaulaputken (tarpeeton) raskaus.
Ribble olisi kyllä hieno ja mun haaveissa tuollainen titskurunko.
Täällä näkyvässä kuvassa ei näy kaulaputkea. Emäputki on kyllä massiivinen.
hieno väritys artikkelin pyörässä
https://granfondo-cycling.com/cervelo-aspero-5-2025-review/
Kiiltävän musta? No makuja on monia, itselleni ei kelpaisi.
maalinni
18.06.2025, 11.44
Musta musta toimii aina.
Tuo titaani hieno mutta aniliininpunainen ei kyllä iske.
Täällä näkyvässä kuvassa ei näy kaulaputkea. Emäputki on kyllä massiivinen.
Juu, emäputki…
StevieRayVehkakoski
18.06.2025, 20.44
42mm Vittoria Corsa Pro Control kumit tossa Cervelossa? Enpä äkkiä löydä tuollaisista mitään mainintaa koko internetistä?
42mm Vittoria Corsa Pro Control kumit tossa Cervelossa? Enpä äkkiä löydä tuollaisista mitään mainintaa koko internetistä?
Tulossa kauppoihin myöhemmin tänä vuonna.
Cervelossa häiritsee kaulaputken (tarpeeton) raskaus.
Täällä näkyvässä kuvassa ei näy kaulaputkea. Emäputki on kyllä massiivinen.
Katsotaanko me samaa pyörää? Emäputkihan on tosi slimmi.
Tuo aspero menee taas kaiuksen kategoriaan. Voisi olla tosi hauska leveillä kumeilla assullakin.
Harmi vaan että hinnat ovat totaalisen laukalla.
Riblessä keskiö 15mm korkeammalla kuin asperossa.
Uudet XT ja Deore Di2:t julkistettu.
https://www.pinkbike.com/news/first-look-shimano-deore-xt-and-deore-di2-components.html
Asperon koko on 58 kuvassa. "Normaalissa" 56 koossa emäputki olisi noin 3 cm lyhyempi
Asperon koko on 58 kuvassa. "Normaalissa" 56 koossa emäputki olisi noin 3 cm lyhyempi
Totta. Tuo sen tekeekin tuossa kuvassa. Siis edestä ne on aina slimmejä, mutta sivusuunta tosiaan isoimmissa aika massiivinen. S koko tosi siro jo.
56 tod.näk
https://racycles.com/cdn/shop/files/45995.jpg
^hittolainen. Onko tuossa langaton GRX sähkövaihtaja? Eihän sellaista pitäisi olla olemassa :)
Uudet XT ja Deore Di2:t julkistettu.
https://www.pinkbike.com/news/first-look-shimano-deore-xt-and-deore-di2-components.html
Sähkö-Deoren upgrade kitti R2:ssa vajaat 670€. Jonkin verran on matkaa kiinni kurottavaksi, jos noita aikovat oikeasti myydä, kun SRAM GX AXS:n saa johonkin neljään hunttiin.
No… sarja julkaistu eilen. Eiköhän nuo hinnat asetu, kunhan pöly laskeutuu. Ja sitten on sellaisia kun minä, että se on Shimano tai ei mitään.
570e takavaihtajasta. Tuskinpa tulee laskeutumaan järkevälle tasolle.
No mulla on muistikuva, että SRAMin XO1 AXS ei juuri tota kalliimpi ollut aikoinaan julkaisun yhteydessäkään. Sille tosin ei ollut vertailukohtaa. Shimano on nyt ton hinnoitellut ihan ulos, vaikka oli vertailukohta.
^^XX1 reilu 600€ ilman akkua...
Jotenkin herttaista että noissa Shimanon upgade kit-paketeissa on ketjulukko mukana.
Ihan mielenkiintoista nähdä mihin hinnat asettuu markkinoilla.
Noi Shimanon uudet jarrut on kyllä hämmentävän rumat, tais siis kahvapaketti on ruma ja satulat hienot. Siellä on paniikissa haluttu jarruletkut lähelle stongaa että menee nätisti takajarru suoraan keulaputkesta sisään, mutta sekin trendi toivottavasti kuolee kohta pois ja sitten jää vain rumat jarrut jäljelle. No Kohta saa varmaan vanhoja XT:tä edullisesti niin voi ostaa varastoon jos DB8:sit alkaa tökkimään jossain vaiheessa.
Puolet pitää saada upgrade kitistä pois jos haluaa kunnolla kauppaa tehdä. Veikkaan että se aikanaan sinne putoaakin, ehkä jo ensi talvena.
Shimanon uudet jarrut kiinnostaa. Mun mielestä sramit on rumempia, mutta ei sillä oo kyllä mitään merkitystä omiin valintoihin. Pinkbiken podcastissa epäilivät, että vanhat jarrut eivät olisi yhteensopivia uuden jarruöljyn kanssa. Ihmettelen kovasti jos näin on, mutta ilmeisesti tiivisteet on eri materiaalia ja vanhat voisi turvota uuttaa öljyä käyttäessä. En tiedä onko pelkkää mutuilua vai tietoa. Redlinen likewater joka tapauksessa toiminut ongelmitta jo useamman vuoden :rolleyes:
Brembo tulossa maastopyörämarkkinoille:
Specialized Confirms Brembo Brakes on Gravity Team Bikes for 2025 - Pinkbike (https://www.pinkbike.com/news/specialized-confirms-brembo-brakes-on-gravity-team-bikes-for-2025.html)
Paksupolkija
19.06.2025, 13.02
Kyl se XT on GX tasolla mun silmissä ollu aina. X01 jossain xt ja xtr välillä. Deore tasoisen vaihtaja liipasin kombon akulla ja pikkuhilppeineen tulis lähtee n. 300, xt 400 jotta olis Sramin kanssa kilpailukykyinen. Uskon kyllä että shimano vaihtaa nätimmin, sram on aika tarkka ketjulinjasta jne. Saattaa olla rutiseva ja viivettä vaihdoissa vaikka olis kaikki osat uusia. Varsinkin transmissionissa.
^hittolainen. Onko tuossa langaton GRX sähkövaihtaja? Eihän sellaista pitäisi olla olemassa :)
Se on olemassa 24.6. alkaen. Samalla tulee myös uudet 1x kahvat ja alukiekot.
Vaihtajasta tulee vain SGS-versio 10-51t pakalle. Tuo on auttamattomasti eilispäivän pakka SRAMin 10-46t pakkaan verrattuna, IMO. Liian vähän, liian myöhään, Shimano.
https://weightweenies.starbike.com/forum/download/file.php?id=121746&t=1
https://weightweenies.starbike.com/forum/download/file.php?id=121746&t=1
Spessulta uudet Roval III:t tulossa.
Huomattavaa mm. etukiekko korkeampi kuin takakiekko, hiilaripinnat, sisäleveys edelleen 21, sekä noiden 2 kekkosarjan korkeusero vain 1 cm,
Jotenkin tullut sellainen mielikuva, että euro valmistajat eivät uskalla lähteä kinkkien aloittamaan painosotaan mukaan. Tai ehkä roval oli se joka aloitti, mutta ei onnistunut.
Uudet zipit ja nyt nämä rovalit ovat vähän pettymys leveyden ja painon puolesta.
Se on olemassa 24.6. alkaen. Samalla tulee myös uudet 1x kahvat ja alukiekot.
Vaihtajasta tulee vain SGS-versio 10-51t pakalle. Tuo on auttamattomasti eilispäivän pakka SRAMin 10-46t pakkaan verrattuna, IMO. Liian vähän, liian myöhään, Shimano.
Onpa hölmö. Ei tuollaisella pakalla tee gravelissa mitään.
Tuo noin 50 mm korkeus ja leveä ulkokehä taitaa ajaa keskimäärin 1300-1400 g panoihin hiilaripinnoilla, jos katsotaan "länsibrändejä" tai isoja tunnettuja toimijoita.
Noihin spekseihin menee, suunnilleen painoilla ja hinnoilla
Cadex 50 Ultra, 1350 g ja 3,000 eur
Newmen vonoat, 1330 g ja 1.700 eur
Huntin uudet sub 50:t 1.380 g ja 2000 eur
ja nyt Rovalit 1305 g ja 3.500 eur
On varmaan muitakin, mutta itse en muista
Onpa hölmö. Ei tuollaisella pakalla tee gravelissa mitään.
Miten tai miksi 11-51 pakka on eilispäivän pakka, jolla ei tee mitään vs. 10-46?
Paljon kuskista kiinni mutta tuskin muutaman hampaan erot paljoa vaikuttaa. Itse jos olisin nuoruuden voimissa niin tuollaiset 1-2 hampaan nousuthan olisivat optimaalisia...
Miten tai miksi 11-51 pakka on eilispäivän pakka, jolla ei tee mitään vs. 10-46?
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250620/909d14ee62c89996f43c75d8cf90be30.jpg
10-46:ssa on pienemmät hypyt pienessä/raskaassa päässä ja isommat hypyt isossa päässä. 10-51:ssa hypyt on pitkälti päinvastoin. En tiedä onko tuollaiset tasaiset hypyt läpi pakan jotenkin haluttavia maastoajossa ja/tai pienemmällä eturattaalla, mutta graveliin ei mielestäni järkevä.
Otin esimerkiksi Ramin 10-46t pakan, mutta Campahan on tarjonnut fiksuja välityksiä Ekariin jo vuosia. Shimano saisi julkaista pari graveliin suunniteltua pakkaa.
https://www.canyon.com/dw/image/v2/BCML_PRD/on/demandware.static/-/Sites-canyon-master/default/dw7418fb7c/images/com/2026_COM-2/2026/2026_COM-2_aeroad_cfr-di2_4039_R108_P03_tire.jpg?sw=515&sh=290&sm=cut&sfrm=jpg
Wheel
DT Swiss ARC 1100 DICUT db 55
Axle dimension: 12x100 mm
Rotor mount: Center Lock
Rim height: 55 mm
Inner width: 22 mm
Rim material: Carbon
Weight: 696 g
Wheel
DT Swiss ARC 1100 DICUT db 55
Axle dimension: 12x142 mm
Rotor mount: Center Lock
Rim height: 55 mm
Free hub: Shimano
Inner width: 22 mm
Rim material: Carbon
Weight: 803 g
https://wilier-cdn.thron.com/delivery/public/image/wilier/169721a9-0908-41ca-a8c1-979004173593/dz4lio/std/1680x1026/raveid2-v11-glitchblack_lato_white?scalemode=product&format=webp
Uusi Wilier.
https://www.bikeradar.com/news/wilier-rave-slr-id2-first-look
Sotanorsu666
23.06.2025, 21.30
https://www.canyon.com/dw/image/v2/BCML_PRD/on/demandware.static/-/Sites-canyon-master/default/dw7418fb7c/images/com/2026_COM-2/2026/2026_COM-2_aeroad_cfr-di2_4039_R108_P03_tire.jpg?sw=515&sh=290&sm=cut&sfrm=jpg
Wheel
DT Swiss ARC 1100 DICUT db 55
Axle dimension: 12x100 mm
Rotor mount: Center Lock
Rim height: 55 mm
Inner width: 22 mm
Rim material: Carbon
Weight: 696 g
Wheel
DT Swiss ARC 1100 DICUT db 55
Axle dimension: 12x142 mm
Rotor mount: Center Lock
Rim height: 55 mm
Free hub: Shimano
Inner width: 22 mm
Rim material: Carbon
Weight: 803 g
Voiko tämmöistä sisäkapeaa kiekkosettiä muka julkaista herran vuonna 2025? Vai onko tuossa painovirhe ja oikeasti sisäleveys on 32mm.. Varmaan hyvät kiekot monelle ketkä ei polta rahojaan jokaiseen pyöräteollisuuden trendiin. Mulla on grävelissäkin vielä 22mm sisäleveydellä olevat kiekot ja niilläkin pystyy ajamaan.
^Itse vähän mietin että mikäköhän näiden kiekkojen uutuusarvo on? 55mm profiili, 22mm sisäleveys ja painoa 1500g. Speksit on kuin jostain viiden vuoden takaa.
^Itse vähän mietin että mikäköhän näiden kiekkojen uutuusarvo on? 55mm profiili, 22mm sisäleveys ja painoa 1500g. Speksit on kuin jostain viiden vuoden takaa.
No verrattuina vanhohin leveyttä on lisää hyvinkin.
Se mikä on kiinnittänyt huomiota, niin zipp, roval, eikä nyt myöskään dt ole lähteneet mukaan kiekkojen keventämiseen.
Meinasin kirjoittaa kiinalaisten aloittamaan keventämiseen, mutta Roval tuon taisi itse aloittaa gen1 kiekoillaan. Ja sehän meni tunnetusti reisille.
Zipp taisi jossain haastattelussa suoraan kertoakkin, ettei lähde keventämiseen mukaan kestävyyden kustannuksella.
Mutta mitä muuta on tulossa? Mahtuko tuohon vielä 65mm kehät, vai korvaako nämä molemmat edelliset?
En myöskään ihmettelisi, vaikka olisi ollut suunnitelmissa tehdä 65-70mm kiekot, mutta UCIn uusi sääntö laittoi tuon julkaisun jäihin.
En tiedä minkälaiset jotkut kiinalaiset keventelykiekot ovat ajossa. Mulle se nyt on aivan sama painavatko kiekot 1100g vai 1500g, mutta annan jonkun muun koeajaa kevyet kinkkikiekot. Ite veikkaisin, että saattavat "speijata" kuin Spinergyt aikoinaan vaikka kuski olisi alle 70kg.
Orbea Terra Race
https://www.orbea.com/fi-en/bicycles/road/terra-race/
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250624/142e53584554d46d736da3a7e0c97f95.jpg
Shimano 1x GRX Di2
https://www.bikeradar.com/news/shimano-1x-grx-di2-rx827-wireless
Tuo wilier saattaa estää mahdollisesti harkitsemani uuden maantierungon hankintaa. Vihreänä. Videoiden perusteella aika kiva.
Foxilta uutta kepukkaa keulalle Review: Fox Podium Fork - Heavy, Expensive, Upside-Down, & Excellent - Pinkbike (https://www.pinkbike.com/news/review-the-fox-podium-heavy-expensive-upside-down-and-excellent.html)
No verrattuina vanhohin leveyttä on lisää hyvinkin.
Se mikä on kiinnittänyt huomiota, niin zipp, roval, eikä nyt myöskään dt ole lähteneet mukaan kiekkojen keventämiseen.
Meinasin kirjoittaa kiinalaisten aloittamaan keventämiseen, mutta Roval tuon taisi itse aloittaa gen1 kiekoillaan. Ja sehän meni tunnetusti reisille.
Muutama viesti ylöspäin on uusien Rovalin kiekkojen speksit, jotka ovat kevennettyjä. Roval Rapide 1 ongelmat taisivat enemmänkin johtua itse etukiekon rakenteesta kuin "keventämisestä"?
Niinno onko se keventämistä, jos tehdään kiekoista matalammat, eikä kasvateta sisäleveyttä nykyaikaisiin mittoihim? On toki, muttei kestävyyden kustannuksella.
No jos lähdetään tekemään kevyempää, leveämpää, syvempää sekä kestävämpää tarkoittaa se sitä lompakossa ja tuulenhavina.
Kate tilillä määrää tingitäänkö navoista, painosta vaiko pysytäänkö vanhanaikaisissa malleissa jotka ei hetkeen poistu markkinoilta.
Niin uusi rovali on onnistunut noissa tuulenhavinassa. Keveys tosiaan vähän niinjanäin, koska se havina on melko vahvaa.
Niinno onko se keventämistä, jos tehdään kiekoista matalammat, eikä kasvateta sisäleveyttä nykyaikaisiin mittoihim? On toki, muttei kestävyyden kustannuksella.
Eli siis kun nykyiset 51/60mm kiekot päivitetään 63/58mm syvyyteen ja paino tippuu 125g, niin kiekoista tehdäänkin matalammat?
Eli siis kun nykyiset 51/60mm kiekot päivitetään 63/58mm syvyyteen ja paino tippuu 125g, niin kiekoista tehdäänkin matalammat?
Niin tuo on se sprinttimalli. Samalla päivittyi myös hinta tonnilla ylöspäin. Eli eiköhän se paino ole muualta pois kuin kehistä.
Tosiaan olen edelleen sitä mieltä, ettei merkkivalmistajat ole lähteneet keventämiseen mukaan kestävyyden kustannuksella. Sehän se mun alkuperäinen juttu oli.
Esimerkkinä tuo toisessa ketjussa mainittu elite wheels. Sravasta pongasin hassusti haljenneen kehän Porvoonajoista. Itse en välttämättä tuollaista kiekkoa haluaisi.
Foxilta uutta kepukkaa keulalle Review: Fox Podium Fork - Heavy, Expensive, Upside-Down, & Excellent - Pinkbike (https://www.pinkbike.com/news/review-the-fox-podium-heavy-expensive-upside-down-and-excellent.html)
Aika vaikea nähdä tälle valoisaa tulevaisuutta. Helvetin kallis, painava, ei saa kunnon lokasuojaa ja kirsikkana kakun päällä uskomattoman typerä ilmantäyttö :D Toisaalta fyrkkahenkilöille helppo tapa osoittaa että on pinkka kunnossa ;D
Esimerkkinä tuo toisessa ketjussa mainittu elite wheels. Sravasta pongasin hassusti haljenneen kehän Porvoonajoista. Itse en välttämättä tuollaista kiekkoa haluaisi.
Parilla kaverilla on Eliten vanhempia malleja hiekkatieajossa ja vaikuttavat toistaiseksi kestäviltä, mutta kaikki Eliten mallit eivät ole UCI:n siunaamia, eli niitä ei saisi käyttää UCI kisoissa.
Mutta kiinalainen keventelykiekko ei edelleenkään oikein kiinnostele edes 52kg tyttären käyttoon...tai varsinkaan tyttären käyttoon.
Sitten kun se S-works seisoo pihavarastossa odottamassa motia ja aurinkoista päivää (jotka sattuvat samaan aikaan kerran vuodessa), niin sillä aikaa voi laittaa uudet popot tilaukseen.
https://www.cyclingweekly.com/products/specialized-launches-the-worlds-lightest-and-priciest-road-cycling-shoe-the-s-works-torch-remco
Mulla kävi Newmenit jo korissa, mutta nekin jo "epäilyttävän kevyet", ja lisänä vielä erikoinen piilotettu venttiilisysteemi. Kohtuullisen painavana 90 kg ei tuosta kevyemmät houkuttele yhtään.
Olen pitänyt länsivalmistajien painoja jonkinlaisena minimirajana, spessullakin vastassa aika kova lainsäädäntö ja tuotevastuu eli menevät suurella varmuudella rajojen turvallisella puolella selkeästikin.
Toki myös seuraava roval on jo suunnittelupöydällä, ja pajatsoa ei kannattane kerralla tyhjentää
Mulla kävi Newmenit jo korissa, mutta nekin jo "epäilyttävän kevyet", ja lisänä vielä erikoinen piilotettu venttiilisysteemi.
Sen piilotetun systeemin voi korvata tavanomaisella, niin tein itsekin. Kiekkojen mukana tulee sovitekappale, jonka avulla voi käyttää tavanomaista venttiiliä. Se ei ole kovin käyttökelpoinen arkikäytössä jossa aero-optimointi ei ole avainjuttu.
Hyvät kiekot ne on, lisäksi hyvännäköiset.
Hyvä juttu, ja kiitos tiedosta- kait :)
Vision metronit, reservet ja nuo olleet vähän mietinnässä.
Katsotaan lähteekö orastava kuume muutoin pois.
Aika vaikea nähdä tälle valoisaa tulevaisuutta. Helvetin kallis, painava, ei saa kunnon lokasuojaa ja kirsikkana kakun päällä uskomattoman typerä ilmantäyttö :D Toisaalta fyrkkahenkilöille helppo tapa osoittaa että on pinkka kunnossa ;D
veikkaan että kalliimman pään sähköpyörissä tuota saattaa alkaa näkymään, luomuenskaan tuplasti kalliimpi ja puoli kiloa painavampi on huono yhdistelmä.
Shimanolta tullut näemmä myös sähköinen cues ilman patteria:
https://bike.shimano.com/technologies/details/qauto.html
Uutta Rekkiä tulossa:
https://www.reddit.com/media?url=https%3A%2F%2Fpreview.redd.it%2Fnew-trek-checkout-gravel-bike-leaked-v0-hyf7gtbsewaf1.png%3Fwidth%3D640%26crop%3Dsmart%26a uto%3Dwebp%26s%3D6d433c1b5f62c883d8b77f0020d23472f ccfc9e3
Garmin Edge 550 ja 850 julkaistu.
TL;DR: Vähemmän akkua, enemmän hintaa (576 euroa ja 471 euroa). https://www.garmin.com/fi-FI/p/1630197/
Shane Millerin katsaus laitteisiin:
https://www.youtube.com/watch?v=pgybnvyGWRE
^Näissä on katteet kohdillaan kun kattoo miten ankeeta rautaa näissä on verrattuna samanhintaisiin kännyköihin, vaikka tuotantomäärä varmaan onkin pienempi. Ei ihme, että Garmin takuutapauksissakin melko hätäseenm pistää aina vaan uuden laitteen tilalle. Ei varmaan maksa montaa kymppiä valmistus.
Ja uudet wattipolkimet Garminilta myös. Tosin Assioma lienee puhdistanut sen pöydän.
maalinni
09.09.2025, 20.46
Tuo ei kosketusnäyttöä ja hinta melkein 500€ on kyllä käsittämätön. Sit edge explorer 2 on kosketusnäyttö ja hinta luokkaa 200€. Kyllä se vie käytettävyyden ihan eri tasolle.
Spessun Diverge 4 myös julkaistu. Sitä kuuluisaa BB droppia ainakin on.
https://www.specialized.com/us/en/shop/bikes/gravel-bikes/diverge
^Näissä on katteet kohdillaan kun kattoo miten ankeeta rautaa näissä on verrattuna samanhintaisiin kännyköihin, vaikka tuotantomäärä varmaan onkin pienempi. Ei ihme, että Garmin takuutapauksissakin melko hätäseenm pistää aina vaan uuden laitteen tilalle. Ei varmaan maksa montaa kymppiä valmistus.
Siksi käytänkin itse Beeline Velo2 laitetta. Ei mitään turhia ominaisuuksia joista maksaa. On senverran tuota ikää että numeroilla treenaaminen ei oikein kinosta ja joku sykekäppyrän saaminen dataan on aivan dorka ajatuskin.
Nuoli mihin käännytään, nopeus, jäljellä oleva matka ja pari muuta lukemaa. Isompi kartta ja muu kikkailu näkyy puhelimen Beeline appista jos tarvii. Akku kestää 11h eikä näytä ohjaustangolla niin dorkalta kuin ajotietokoneet jotka on jämähtänyt ysärille raudan puolesta.
https://beeline.co/products/beeline-velo-2
Vanha Wahoo palvelee hyvin ja navigointia ei tule käytettyä, perusasiat riittää hyvin ja tärkeää kun akku kestää. Onhan nuo uudet hienoja mutta itselle ainakin täysin turhia.
maalinni
13.10.2025, 19.30
Oisko kätevä tienlaidassa? Vielä kun saisi tpu:na
https://tekniikanmaailma.fi/taman-napparan-sisarenkaan-voi-vaihtaa-ilman-kiekon-irrottamista-pyorasta/
Joskus aikoinaan myytiin pötkömäistä sisuria hätäavuksi, tuskin oli mikään hitti.
Kyllähän tuollainen sisuri olisi tubelessin kaveriksi varalle ihan toimiva. Selviäisi todennäköisesti vähemmillä sotkuilla tien päällä ja säästäisi ehkä vähän aikaa. TPU-versio olis vielä kevyempi ja helpompi putsata litkusta kotiin päästyä.
Olisi ollut ihan kätsy Kyprokselle kun citypyörässä ei ollutkaan pikalinkkua vaan mutterit... No saihan sen paikattua paikallaankin mutta hiki tuli kun varjossa oli +33C. Niin ja tosiaan BMX -käytössä tuossa on ideaa jos on pegit, harvalla kun on pitkää hylsyä aina mukana.
Ohiampuja
19.10.2025, 11.33
Mä virittelin itse tuollaisen läskirenkaan vanteelle nostamista varten. :)
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.