PDA

Näytä tavallinen näkymä : Konan ongelmat



Carolus
19.04.2024, 17.46
Konalla näyttäisi olevan isoja ongelmia

https://nsmb.com/articles/rumors-of-konas-demise-may-not-be-greatly-exaggerated/

erkkk
20.04.2024, 09.29
Eihän tota firmaa enää käytännössä ollut sen jälkeen kun se myytiin, ainakaan sellaisena mitä se alunperin oli. Myynnin jälkeen tuli iso luuta ja monet pitkäaikaiset työntekijät sai kenkää. Kait tossa oli joku visio tulevasta, mutta tuskin tälläinen. Hyvään saumaan kyllä myivät firman pois.

maalinni
20.04.2024, 09.48
No voi gaga. Mihinkähän merkkiin sitä nyt hyppäisi. Tosin piti jo hommata Trekin maantiepyörä, kun Konalla ei sellaisia ollut mallistossa.

kaakku
20.04.2024, 11.43
Kent Outdoors looking for buyer for Kona Bikes: https://www.bicycleretailer.com/industry-news/2024/04/19/kent-outdoors-looking-buyer-kona-bikes

Aakoo
20.04.2024, 12.08
Toivotaan että perinteikkään merkin tarina jatkuu. Konan ongelma varsinkin edullisimmissä pyörissä on mun mielestä välillä aika luokattoman huonot osat (ovh) hintaan nähden.

JohannesP
20.04.2024, 14.06
Tainnut aika ajaa Konan ohi viimeisen 5-10 vuoden aikana. Jos mielikuva Konan malliston hidaasta uudistumisesta pitää paikkansa niin tämä uutinen ei yllättäny. Enää ei riitä, että vaihdetaan vuodesta toiseen väritystä jos haluaa päästä menestyjien kouralliseen.

Muutoinkin vain katsomalla Kent Outdoorsin brändikatalogia Kona ei näytä sopivan laisinkaan joukkoon. Lähes kaikki muu jollakin tavalla vesiurheiluun liittyvää. Sen puolesta sopisi huomattavasti paremmin jonkun toisen omistajan kokoelmaan.

maalinni
20.04.2024, 15.11
^ Toisaalta ehkä se on vähän ollut Konan ”juttu”. Edullisia teräsrunkoisia ei oikein muilta merkeiltä ole saanut.

velib
21.04.2024, 00.16
Kona on ollut aallonharjalla freeridessa, long-low-slack-trendissä, gravelissa ja vielä down countryssakin, mutta viime vuosina tosiaan innovaatiot ovat loppuneet. Liekö sitten syy vai seuraus ongelmille. Toivottavasti löytyy ostaja joka voi jatkaa hienon merkin tarinaa.

stenu
21.04.2024, 08.23
Enää ei riitä, että vaihdetaan vuodesta toiseen väritystä jos haluaa päästä menestyjien kouralliseen.

Kuluttajien ja median loputtoman uuden tekniikan nälän aiheuttamalla innovoi tai kuole -kamppailullaan koko pyöräbusines ajaa vielä itsensä umpikujaan. Hyvä esimerkki on Spessubn Diverge STR, joka oli vanhenunut jo, kun se tuli markkinoille; kymppitonnin gravel ilman UDH-korvaketta ja ulkoisilla kaapelivedoilla. Vaikka ei niiden olemassaolo siitä edes tekisi mitenkään olennaisesti parempaa pyörää, mutta kuka enää ostaa uutta high end -pyörää ilman niitä? Vähissä on myös viimeaikoina olleet sellaiset innovaatiot, jotka pitäisi pyörien hinnat kohtuullisina saatikka alentaisi niitä. Nyt kehitys menee siihen suuntaan, että jokainen ”must” hilaa hintoja aina pykälän verran ylöspäin ja pyörät alkaa käymään liian kalliiksi. Nykyiset harrastajat ikääntyy ja uusia ei tule.

Siinä mielessä yhdelle ”surlylle” Surlyn lisäksi olisi voinut olla markkinoilla tilaa, mutta jotta se toimisi, pitäisi olla rohkeasti sitä eikä yrittää olla vähän kaikkea tai jotain siltä väliltä.

Steve Baggy
21.04.2024, 08.54
En ole koskaan missään muualla nähnyt tai kuullut Konan sähköpyöristä kuin internetissä. Näyttää niillä sellaisia olevan, mutta tainneet jäädä marginaaliin.

JohannesP
21.04.2024, 09.05
Kona on ollut aallonharjalla freeridessa, long-low-slack-trendissä, gravelissa ja vielä down countryssakin, mutta viime vuosina tosiaan innovaatiot ovat loppuneet. Liekö sitten syy vai seuraus ongelmille. Toivottavasti löytyy ostaja joka voi jatkaa hienon merkin tarinaa.
Lieko innovaatioiden loppumisen syynä myynti Kent Outdoorsille 2022 tammikuussa. Jos omistaja ei ymmärretty tuota stenunkin kuvaavaa nykyajan fillaribisnestä niin ei ihme jos merkki alkaa näivettymään. Toivottavasti uusi ja selkeästi fillaribisneksessä ennestään oleva omistaja löytyy. Sähköpyörät olisi tärkeä saada ulos.

Tästä tulee mieleen vastaava kuvio, kun Rossignol Group osti Time ~2017. Kehitystyö laitettiin seis yhden osittain vanhentuneen rungon jälkeen ja sen jälkeen oltiin laittamassa lappua luukulle, kun kauppa ei käynyt eikä uutta kehitetty. 2020 luvulla sitten fillaribisneksen ymmärtävä porukka osti Timen ja lähti kehittämään enemmän allroad ja gravel suuntaan mikä on ainakin lisännyt merkin näkyvyyttä ja luultavasti ihan hyvin menee.

Steve Baggy
21.04.2024, 09.12
^toisaalta tuosta on varsin lyhyt aika ja olikohan ongelmat jo 2022 ilmassa niin silloiset omistajat olivat vähän pakon edessä.

laattamaa
21.04.2024, 10.35
En ole koskaan missään muualla nähnyt tai kuullut Konan sähköpyöristä kuin internetissä. Näyttää niillä sellaisia olevan, mutta tainneet jäädä marginaaliin.Kyllä joutu vähän kattelemaan, kun viime kesänä tuli polulla Kona remote vastaan, jotta mikä pyörä tuo on, oli vielä hämäyksenä lyöny Kawasakin tarran downtubeen[emoji28]

Lähetetty minun CPH2307 laitteesta Tapatalkilla

Steve Baggy
21.04.2024, 10.48
Kuluttajien ja median loputtoman uuden tekniikan nälän aiheuttamalla innovoi tai kuole -kamppailullaan koko pyöräbusines ajaa vielä itsensä umpikujaan.

Siinä mielessä yhdelle ”surlylle” Surlyn lisäksi olisi voinut olla markkinoilla tilaa, mutta jotta se toimisi, pitäisi olla rohkeasti sitä eikä yrittää olla vähän kaikkea tai jotain siltä väliltä.
Meinaakko, että uudet harrastajat elättäis pyöräteollisuuden vai mistä se raha tulee jos innovaatioita ja uutta tekniikkaa ei tuoda markkinoille? Ei porukka osta samanlaista Surlyä muutaman vuoden välein.

stenu
21.04.2024, 11.23
Ei mulla ole reseptiä siihen, että miten umpikuja estetään. Jos olis, tekisin varmaan työkseni muita hommia kuin nyt. Fakta on kuitenkin se, että (sähköpyöräilijöitä lukuunottamatta) pyöräilyn äijiintymisen myötä harrastajien määrä laskee ja nuoremmista sukupolvista ei uusia tule samaa tahtia. Kaiken lisäksi kehittyneissä maissa sukupolvet pienenee.

Koronakaan ei tuonut sellaista apua, kuin pyörävalmistajat luulivat, koska odotus siitä, että miljoonat korona-ajan uudet harrastajat jäisivät harrastuksen pariin ja upgreidaisivat korona-aikana hankkimansa ensipyörän parin vuoden sisään ei realisoitunut, vaan se potentiaalinen porukka palasi vanhoihin touhuihinsa koronan loputtua.

Ainoat jäljellä olevat säännöllisesti pyöriään uusivat kulujat ovat ne, jotka haluavat, että alla on uusinta tekniikkaa, mutta niillekin se uusin tekniikka alkaa käydä liian kalliiksi.

Hinta vaikuttaa saavutettavuuteen ja saavutettavuus potentiaalisten harrastajien määrään.

Steve Baggy
21.04.2024, 11.34
Mä en silleen vieläkään jaksa näissä nähdä muuta kuin normaalin talouden trendin. Sama se kaikessa kulutustavarassa, että kun taloudessa menee yleisesti huonosti niin osa joutuu pulaan ja heikot kaatuu kokonaan.

YocceT
21.04.2024, 11.57
Ainoat jäljellä olevat säännöllisesti pyöriään uusivat kulujat ovat ne, jotka haluavat, että alla on uusinta tekniikkaa, mutta niillekin se uusin tekniikka alkaa käydä liian kalliiksi.


Miksi ostaa uusinta tekniikkaa kun se toiseksi uusinkin on riittävän hyvää? No toki itsekin pyörittelen erilaisia haaveita kalustouusinnoista, mutta mainitsemasi hintataso tehokkaasti viilentää vaihtoaikeita. Ei välttämättä niin että se olisi absoluuttisesti rahasta kiinni, kyllä tällaisella keski-ikäisellä asuntolainansa jo maksaneella varaa olisi, mutta maksuhalukkuus versus mitä uutta sillä rahalla saa nykyiseen verraten on varsin vähäistä.

Steve Baggy
21.04.2024, 12.10
Joo ja koronan jäljiltä näyttää olevan käytettyjä tosi paljon myynnissä eikä kauppa oikein sielläkään käy. Heijastelee varmasti uusien myyntiin. En tiedä sitten millainen on globaalitilanne, mutta Suomessa ainakin näin. Fillaritori on täynnä myymättömiä pyöriä ja myyntiajat on pitkiä.

Hower
21.04.2024, 12.40
Näkeehän sen trendin tästä foorumistakin.
Muutamat ukot kirjoittaa täällä 95% viesteistä. Muutamalla niistä vaihtuu hifistelynhimossa? fillarit palstalle ihasteltavaksi ja kehuttavaksi tasaiseen tahtiin kalliimpaan heti kun joku piuha tms saadaan uudessa mallissa trendikkäämmin piiloon. Kai se ajettavuus sitten paranee tai kyse on elämänlaadun kuvitteellisesta kohottamisesta insinöörivempeleiden avulla. Mitä kallimpaa sen enemmän paranee.
Nojoo, sori tästä. En kovasti kummempi ole kun fillariin olen laittanut 5 isoa rahaa. Mutta onhan se säälittävä kapine kun piuhatkin näkyy. :)

stenu
21.04.2024, 12.53
Joo ja koronan jäljiltä näyttää olevan käytettyjä tosi paljon myynnissä eikä kauppa oikein sielläkään käy. Heijastelee varmasti uusien myyntiin. En tiedä sitten millainen on globaalitilanne, mutta Suomessa ainakin näin. Fillaritori on täynnä myymättömiä pyöriä ja myyntiajat on pitkiä.

Globaali tilanne on sellainen, että korona-aikana syntyneet haamutilaukset sotki valmistajien kuvitelmat kysynnän määrästä, jälleenmyyjät peruuttaa ennakkojaan, koska niillä on lattiat täynnä koronahuuman loppuvaiheessa tilattua tavaraa ja Kiinassa on neliökilometreittäin myymättömiä kuiturunkoja varastohalleihin haudattuna. Escape collectivessa on hyvä podcast-sarja, missä business insiderit kertoo, mitä tapahtui koronan aikana ja sen jälkeen: https://escapecollective.com/how-did-the-bike-industry-get-into-such-deep-trouble/

Ei ihme, että pääomasijoittajilta menee mielenkiinto.

Steve Baggy
21.04.2024, 12.57
^niin lähinnä tuota käytettyjen markkinaa meinasin. Se on selvää, että uusien suhteen ongelmat on samat joka paikassa.

Ohiampuja
21.04.2024, 12.59
Siinä mielessä yhdelle ”surlylle” Surlyn lisäksi olisi voinut olla markkinoilla tilaa, mutta jotta se toimisi, pitäisi olla rohkeasti sitä eikä yrittää olla vähän kaikkea tai jotain siltä väliltä.
Tästä olen samaa mieltä. Minä tykkäsin kun Konalla on ollut monenlaisia marginaalissa olevia pyörämalleja, sinkuloita, retki/seikkailupyöriä ja läskipyöriä. :)

Noh, ehkä näille marginaali-mallien valmistajille tulee paremmin tilaa hengittää, kun ”isot toimijat” vetäytyy ja keskittyy näihin suosituimpiin pyörätyyppeihin.

YocceT
21.04.2024, 13.47
Fillaritori on täynnä myymättömiä pyöriä ja myyntiajat on pitkiä.

Osaltaan tuohon on kyllä syynä järjettömät hintapyynnöt. Jos kolme vuotta vanhasta fillarista pyydetään 80% uuden hinnasta, niin itse en ainakaan ole ostojonossa. Uuden auton hinta puolittuu 3-4 vuodessa, fillareissa pitäisi arvonaleneman mennä vähintään samalla kaavalla.

Steve Baggy
21.04.2024, 13.51
On siellä niitäkin. Itse pistin vuoden vanhan myyntiin 60% uuden hinnasta. Yksi kysely ja olisi pitänyt kuskata toiselle puolen Suomea fillari.

JohannesP
21.04.2024, 14.27
Osaltaan tuohon on kyllä syynä järjettömät hintapyynnöt. Jos kolme vuotta vanhasta fillarista pyydetään 80% uuden hinnasta, niin itse en ainakaan ole ostojonossa. Uuden auton hinta puolittuu 3-4 vuodessa, fillareissa pitäisi arvonaleneman mennä vähintään samalla kaavalla.
Plus 90 % pyöristä on tonnin tai alle eli tarjontaa on varsinkin edullisen kategorian pyörissä. Varsinaisesti pyöräilyä harrastajien suosimat mallit menee edelleen nopeaa kaupaksi ja ei näitä kovin paljon ole tarjolla tai sit hinta on pielessä.

Ehkä yksi syy saattaa olla, että korona aikaan kaikkien piti saada hieman parempi pyörä alle ja ne uutena 1000-2000 euron pyörät kävi hyvin kaupaksi. Nyt näitä 2-4 vuotta käytettyjä vähän ajettuja pyöriä alkaa valumaan markkinoille ja nämä ei ole kovimmassa huudossa harrastajien keskuudessa ja muut ostajat vähentynyt markkinoilta. Tuohon sit yhdistää, että moni näistä pyöristä on ostettu koronahuuman aikaan suhteellisen kalliilla ja siten se oikea hintataso ei ole välttämättä tiedossa.

Steve Baggy
21.04.2024, 14.33
Vissiin luettu eri fillaritoria.

JohannesP
21.04.2024, 14.49
Ehkä pitäisi täsmentää mistä osiosta puhuu. Gravel puolta tullut seurattua aktiivisesti ja eipä siellä montaa kiinnostavaa ole ollut. Niissäkin hinnat pielessä ja siten roikkuu myynnissä.

Maantiepuoli vetänyt jo useamman vuoden huonosti ja näkyy myös fillaritorissa. Siellä olisi vaikka minkälaista tarjontaa ja hinnoittelu lähempänä normaalia.

Steve Baggy
21.04.2024, 14.55
Itse olen seurannut lähinnä maastopuolta maastoharrastajana. Paljon kalliita täysjoustoja tyrkyllä. Maantiepuolta tulee silloin tällöin vilkuiltua, kun maantiepyörä joutaisi myydä, mutta paljon sielläkin arvokkaitakin pyöriä myymättä. Gravelit tosiaan menee vieläkin kaupaksi, kun hinta on oikea.

Antsa41
21.04.2024, 17.53
Ei mulla ole reseptiä siihen, että miten umpikuja estetään. Jos olis, tekisin varmaan työkseni muita hommia kuin nyt. Fakta on kuitenkin se, että (sähköpyöräilijöitä lukuunottamatta) pyöräilyn äijiintymisen myötä harrastajien määrä laskee ja nuoremmista sukupolvista ei uusia tule samaa tahtia. Kaiken lisäksi kehittyneissä maissa sukupolvet pienenee.

Koronakaan ei tuonut sellaista apua, kuin pyörävalmistajat luulivat, koska odotus siitä, että miljoonat korona-ajan uudet harrastajat jäisivät harrastuksen pariin ja upgreidaisivat korona-aikana hankkimansa ensipyörän parin vuoden sisään ei realisoitunut, vaan se potentiaalinen porukka palasi vanhoihin touhuihinsa koronan loputtua.

Ainoat jäljellä olevat säännöllisesti pyöriään uusivat kulujat ovat ne, jotka haluavat, että alla on uusinta tekniikkaa, mutta niillekin se uusin tekniikka alkaa käydä liian kalliiksi.

Hinta vaikuttaa saavutettavuuteen ja saavutettavuus potentiaalisten harrastajien määrään.

Mielestäni tässä näkökulmassa unohtuu täysin se, että monet haluavat hankkia puhtaasti käyttöpyörän eikä harrastepyörää. Kona on pitkään ollut tässä kategoriassa vahva, mutta nykytrendi on todella vahvasti sähköpyöräpainotteinen ja siinä kategoriassa Konan mallisto on melko rajoittunut. Esim. tavanomaista 28" suoratankoista sähköpyörää ei löydy valikoimasta lainkaan. Yleisesti Euroopassa taitaa suunnilleen puolet uusista pyöristä olla sähköpyöriä, joten voluumit tuolla puolella ovat vahvat.

stenu
21.04.2024, 20.11
^ Mä en tunne kyseistä segmenttiä, mutta jotenkin uskoisin, että se on varsin kilpailtu. Vaikea keksiä, että mikä olisi Konan kilpailuetu.

Steve Baggy
21.04.2024, 21.56
Jaa-a Kona pärjäsi 10-15v sitten Dew-sarjalaisineen hyvin vastaavassa luomukategoriassa. Sitten nekin meni vähän höpöksi välikoon kiekkoineen jne.

Ohiampuja
21.04.2024, 22.15
Ja mun eka oikea maastopyörä oli Kona Cinder Cone vuonna 1995. :)

stenu
21.04.2024, 22.37
^^ Joo mahdollisesti Suomessa, koska täällä oli Kauppaveljet ja varmaan pari muutakin isoa Kona-kauppiasta sekä fillarifoorumi, jossa niitä suositeltiin jokaiselle sen tyyppistä pyörää kyselleelle. Tietämättä epäilisin, että Dew ei ollut kovin monen keskieurooppalaisen käyttöpyöräostajan ostoslistalla. Veikkaisin myös, että se pärjääminen ei realisoitunut todellisuudessa ihan samassa mittakaavassa kuin fillarifoorumikuplasta katsottuna. Ainakaan meidän taloyhtiön pyöräkellareissa Dewtä ei taida olla kuin noin yksi sadasta vanhemmasta käyttöpyörästä. Helkamaa, Nishikiä, Trekkiä ja kaiken maailman Sardaa ynnä muuta on paljon lukuisampia määriä.

^ Mulla oli -98 Kilauea pitkälle 2010-lukua työmatkapyöränä ja mun eka oikeaan sinkularunkoon kasattu SSMTB oli 2004-mallinen Explosif True Temper OX Platinumista (ah niitä aikoja :)). Se oli ihan viimeisiä oikeasti hipoputkista tehtyjä Kona-vuosikertoja ja mun kuplasta katsottuna Konan pitkä loiva alamäki alkoi tasan siitä, kun ne lopetti sellaset ja keskittyi Reynolds 520-/4130-bulkkiin tai viimeistään siitä, kun Scandium-runkoiset jäykkäperä-MTB:t muuttui vanhanaikaisiksi. Sellaisella ajettiin meidän perheen ensimmäinen ja ainoa XCO-suomenmestaruus.

Steve Baggy
21.04.2024, 22.45
Ei noita nykyään enää näe liikenteessä. Silloin näki, mut ehkä ne oli oikeesti hyviä kun suositeltiin. Olihan se muutekin vähän parempi fillari kuin joku Helkama. Helkamia tuskin siellä keskieurooppalaisen ostajankaan listalla oli.

Kemizti
21.04.2024, 22.46
Ja mun eka oikea maastopyörä oli Kona Cinder Cone vuonna 1995. :)
Ja mulla Lava Dome vuotta myöhemmin..

stenu
21.04.2024, 22.56
Ei noita nykyään enää näe liikenteessä. Silloin näki, mut ehkä ne oli oikeesti hyviä kun suositeltiin. Olihan se muutekin vähän parempi fillari kuin joku Helkama. Helkamia tuskin siellä keskieurooppalaisen ostajankaan listalla oli.

Mutta noita muita sen aikaisia pyöriä näkee eli Dew:t vaan on kadonneet jonnekin? Eiköhän keskieurooppalaisilla ollut silloin ja ole nykyäänkin omat helkamansa, samoin kuin amsterdamilaisilla omansa ja köpisläisillä myös.

Mutta voin tosiaan aivan hyvin olla väärässäkin ja Konan taru olisikin ollut pelastettavissa suoratankoisilla sähkökäyttiksillä, vaikka se mun mielestä epätodennäköiseltä tuntuukin.

stenu
21.04.2024, 23.28
..Tai oikeastaan titsku-Rove oli viimeinen oikeasti hieno Kona joskus silloin gravelbuumin alkuaikoina. Vaikka ei niitäkään varmaan tuhansia tehty eikä myyty, mutta niin kauan kun Kona hyödynsi pikkufirman ketteryyttä, oli brändillä selkeä identiteetti ja se identiteetti buustasi niitten tavallisempienkin pyörien myyntiä. Sitten, kun ne alkoi tekemään pääasiassa samaa huttua kuin kaikki muutkin, katosi identiteetti.

Mutta selkeästi Konilla on ollut joku - mahdollisesti jopa tunnepitoinen - rooli monen elämässä, kun firman mahdollinen omistajanvaihdos aiheuttaa näin paljon keskustelua :)

Steve Baggy
22.04.2024, 09.03
^^joo no noinhan siinä väitettiin....


Pointti lähinnä oli, että joskus noikin oli ihan kilpailukykyisiä ennen kuin ne pilattiin, mutta ihan rauhassa vaan marttyyriviulu soimaan.

Ohiampuja
22.04.2024, 10.16
Jos vähän laajentaa tuosta Konasta yleistilanteeseen, niin minusta näyttää siltä että pyöräbisnes on keskittymässä siihen kuuluisaan "ydinbisnekseen".

Sellaiset vähän erikoisemmat mallit jää tuotannosta pois ja keskitytään vain muutamaan juttuun. Ja mun käsityksen mukaan niitä on tällä hetkellä neljä eri tuoteryhmää. Maantiepyörät, gravelpyörät, aktiivikäyttöön tarkoitetut maastopyörät ja sitten työmatkakäyttöön suunnatut hybridit.
Ja minua tämä hiukan harmittaa, olen aina tykännyt kaikesta erikoisesta häröilystä tässä pyörä- ja pyöräilymaailman ympärillä.

Voin toki olla väärässäkin. :)

Ps. Vastakohta tälle kehitysuunnalle on sitten Surlyn (https://surlybikes.com/bikes) mallisto. :)

El-Carpaso
22.04.2024, 10.22
Jaa-a Kona pärjäsi 10-15v sitten Dew-sarjalaisineen hyvin vastaavassa luomukategoriassa. Sitten nekin meni vähän höpöksi välikoon kiekkoineen jne.

Välikoon kiekot olisi vielä ehkä menneet, mutta geometria muuttui kertaheitolla todella oudoksi, erityisesti kun puhutaan kaupunkipyöristä. Uusien dewien geot sopisi paljon paremmin luokkaan enduro. Kaupunkiajoon nuo ovat aivan järkyttävän takapainoisia, erityisesti jos pitää tarakalla kuljettaa jotain.

stenu
22.04.2024, 10.51
^^joo no noinhan siinä väitettiin....


Pointti lähinnä oli, että joskus noikin oli ihan kilpailukykyisiä ennen kuin ne pilattiin, mutta ihan rauhassa vaan marttyyriviulu soimaan.

???

Gambinamiäs
22.04.2024, 13.00
Välikoon kiekot olisi vielä ehkä menneet, mutta geometria muuttui kertaheitolla todella oudoksi, erityisesti kun puhutaan kaupunkipyöristä. Uusien dewien geot sopisi paljon paremmin luokkaan enduro. Kaupunkiajoon nuo ovat aivan järkyttävän takapainoisia, erityisesti jos pitää tarakalla kuljettaa jotain.
M-kokoista DR Dewiä olen arponut itselle ja vaimolle yhteiseksi arkipyöräksi ja itselle talville työmatkaan ja tuo geo vähän epäilyttää. Tosin en usko M-koossa olevan niin paha takapainoisuuden ongelma. Enemmän epäilyttää, mahtuisiko 54mm leveät talvirenkaat lokarien kanssa. nastarenkaista kuin noissa 584-kiekoissa puuttuu 40-50mm leveät versiot ja joku 38mm on ihan liian kapea.

Konan teräsrunkoisista muuten pidän, oma Sutra LTD (2021) on upea pyörä en kä oikein parempaa keksikään. Se uusi on sitten jo vähän turhan järeä, en oikein tajua, miksi vanha jäi pois. Rove LT:kin oli taloudessa, kiva sekin, mutta siinäkin noi 584-kiekot ilman riittävä rengastilaa rajoittivat elämää.

Tuntsan Palo
22.04.2024, 13.09
Kona on kai ollut se pieni ja pörröinen fillarimerkki isojen brändien keskellä ja on tarjonnut pysyvyyden ja jatkuvuuden tunnetta, joten on ihan inhimillistä että sen katoamiseen reagoidaan juurikin isolla tunteella. Minkä Stenukin toi tuossa esille.

kauris
24.04.2024, 20.13
Ja mun eka oikea maastopyörä oli Kona Cinder Cone vuonna 1995. :)

Mun eka aikuisiällä omalla rahalla ostettu oli Kona Caldera noin vuodelta 1999.

kaldera
24.04.2024, 21.00
Mun eka aikuisiällä omalla rahalla ostettu oli Kona Caldera noin vuodelta 1999.

Check. Täällä vuoden 2011 Caldera, ostin CRC:stä pelkän rungon talvella 2012 ja kasasin silloin kevääksi ensimmäisen XC-fillarini. 2012 taisi tulla viimeinen Caldera ja sen pohjaväri oli valkoinen, 2011 oli musta, runko täysin sama 2011 ja 2012 -malleissa.
Nikissäni saattaa olla jotain samankaltaisuutta Calderan kanssa. ;)

Plus
24.04.2024, 21.29
Itselläni harrastus alkoi v. 2004 Kauppa-Veljiltä hankitulla Kona Calderalla. Kona oli tuolloin tonnin hintaluokassa hyvä valinta. Canyonitkaan eivät olleet vielä lyöneet läpi.

Steve Baggy
24.04.2024, 21.32
2005 tai -06 taisin ostaa Kona Dew Deluxen ihan työ ja -koulumatkakulkimeksi ja se yllytti sitten pidemmälle. 2008 ostin Cuben maasturin, kun se oli jo ajanut Konan ohi. Ton Dew Deluxen hävittäminen harmittaa aina toisinaan, koska käyttömankelina se olisi edelleen oikein hyvä.

Marsusram
24.04.2024, 21.43
Pyöräilyharrastus sai uuden kipinän maantiepölyyn kyllästymisen jälkeen kun maastopyöräilyn aloitin 1996 Kona AA:lla. Samana vuonna alkoivat sopivasti pyöräsuunnistuksen SM -kisat.
Muutama Kona on tallissa vieläkin, Unit on kestosuosikki.

Ohiampuja
24.04.2024, 22.20
Olisko jopa niin että Kona olisi yleisin merkki, jos sitä mitataan että kuinka monella Suomalaisella harrastajalla on ollut siihen jonkinlainen kosketus?

Janne75
24.04.2024, 22.33
Itsellä on nykyäänkin pyöränä Kona Process 26” vm. 2013. Hyvä ja mukava pyörä. Oikein hyvä lähtökohta rakennella maastopyörä yleiskäyttöön pitkähköilä joustomatkoillaan edessä 160 mm ja takana 150 mm. Tätä en myy koskaan kuten en varmaan muitakaan pyöriäni.

nure
24.04.2024, 23.43
^^ Fire Mountain, Niihau, Kula, SexThree, Explosif, Dew, Dew Plus ja pari muuta omistanut, sellain suhde Konaan. Edesmennyt pyöräkauppias väitti Konaismi on sairautta...

Asd13
25.04.2024, 06.22
Kona dew plussan ostin aikoinaan täältä saatujen vinkien myötä. On se minulla vieläkin tallessa. Kona rove on toiminut nyt käyttöpyöränä. Harmi jos kona merkkinä lakkaa olemasta

Kepsu
25.04.2024, 07.20
Oli minullakin vuosimallin -95 Kula kunnes varas vei. Oli ihana pyörä. Sieltä se rakkaus grippareihin juontuu. Ja jokunen vuosi sitten oli vähän aikaa Unit X. Ja Honzo jonka ostin vaimolle mutta jäi niin vähälle ajolle ettei kannattanut pitää tilaa viemässä.

TERU
25.04.2024, 11.04
Kona dew plussan ostin aikoinaan täältä saatujen vinkien myötä. On se minulla vieläkin tallessa. Kona rove on toiminut nyt käyttöpyöränä. Harmi jos kona merkkinä lakkaa olemasta
Joku suurista ostaa merkin, kuten monille jo aiemmin käynyt...

nure
25.04.2024, 11.38
^Noiden jäykkäperä Konien geometria on aina sopinut itselle, jopa eka titaani oli suora kopio geometrialtaan 90luvun malleista.

stenu
25.04.2024, 22.39
Voitaisiin kerätä foorumikolehti ja ostaa se putiikki pois kuleksimasta, mutta ei ikinä päästäisi yhteisymmärrykseen siitä, että mihin suuntaan bisneksiä kannattaisi alkaa viemään, joten ei ole kovin hyvä idea sitten kuitenkaan.. :D

elasto
25.04.2024, 22.59
Mullakin eka oikea maastopyörä oli Kona.

Nu-Nu vuosimallia 1999.

Harmi kyllä tämä Konan kohtalo.

Vispe
26.04.2024, 09.58
Moro!

Mahtavaa nähdä että Kona herättää tunteita ja keskustelua, niin täällä kuin ulkomaisillakin foorumeilla. Tilanne on haastava ja osittain hyvinkin epävarma Konan ja monen muunkin suuren sekä pienen merkin suhteen. Taustalla kuitenkin tapahtuu jatkuvasti ja ratkaisuja koitetaan löytää, mikään ei ole toistaiseksi varmaa suuntaan tai toiseen.

Meillä on yhteistä historiaa Konan kanssa kolmisenkymmentä vuotta (henkilökunnan talleistakin löytyy yhteensä useampi kymmenen Konaa) ja emme ole brändin suhteen luovuttamassa ennen kuin kaikki mahdollisuudet on käyty läpi. Pohjois-Amerikan markkina on melko sekaisin tällä hetkellä, mutta koitamme Euroopassa saada tilannetta takaisin oikeille urille. Koitamme löytää ratkaisuja joilla saataisiin meiltäkin loppuneita malleja tehtaalta liikkeelle. Eli ei vielä luovuteta ja katsotaan tilanne rauhassa läpi!

Monia varmasti mietityttää myös mahdolliset takuuasiat. Näiden suhteen myyjä on aina ensisijaisessa vastuussa ja kävi mille tahansa brändillemme mitä tahansa niin me kyllä vastaamme myymistämme tuotteista ja niiden tuesta sekä takuuasioista, vaikka sitten ilman merkin tukea. Sen osalta jokainen voi olla huoletta!

Toivotaan että lähiviikkoina saadaan positiivisempia uutisia. Päivitän tilannetta tänne sitten kun asiat konkretisoituvat ja tiedetään tilanteesta tarkemmin.

Ystävällisin terveisin
Visa, www.bikeshop.fi / Ajopyörä

laattamaa
27.04.2024, 11.54
Täälä oli eka täpäri Kona kikapu deluxe vm. 2004, tällä hetkellä projektina vm. 1998 Hahanna. On näissä konissa oma viehätyksensä aina ollu.

Lähetetty minun CPH2307 laitteesta Tapatalkilla

huotah
27.04.2024, 16.26
Moro!

Mahtavaa nähdä että Kona herättää tunteita ja keskustelua, niin täällä kuin ulkomaisillakin foorumeilla. Tilanne on haastava ja osittain hyvinkin epävarma Konan ja monen muunkin suuren sekä pienen merkin suhteen. Taustalla kuitenkin tapahtuu jatkuvasti ja ratkaisuja koitetaan löytää, mikään ei ole toistaiseksi varmaa suuntaan tai toiseen.

Meillä on yhteistä historiaa Konan kanssa kolmisenkymmentä vuotta (henkilökunnan talleistakin löytyy yhteensä useampi kymmenen Konaa) ja emme ole brändin suhteen luovuttamassa ennen kuin kaikki mahdollisuudet on käyty läpi. Pohjois-Amerikan markkina on melko sekaisin tällä hetkellä, mutta koitamme Euroopassa saada tilannetta takaisin oikeille urille. Koitamme löytää ratkaisuja joilla saataisiin meiltäkin loppuneita malleja tehtaalta liikkeelle. Eli ei vielä luovuteta ja katsotaan tilanne rauhassa läpi!

Monia varmasti mietityttää myös mahdolliset takuuasiat. Näiden suhteen myyjä on aina ensisijaisessa vastuussa ja kävi mille tahansa brändillemme mitä tahansa niin me kyllä vastaamme myymistämme tuotteista ja niiden tuesta sekä takuuasioista, vaikka sitten ilman merkin tukea. Sen osalta jokainen voi olla huoletta!

Toivotaan että lähiviikkoina saadaan positiivisempia uutisia. Päivitän tilannetta tänne sitten kun asiat konkretisoituvat ja tiedetään tilanteesta tarkemmin.

Ystävällisin terveisin
Visa, www.bikeshop.fi (http://www.bikeshop.fi) / Ajopyörä

Toivotaan, että saadaan positiivisempia uutisia ja Konan tarina saa jatkoa. Teiltä Konan hankkineena on joka tapauksessa hyvä kuulla, että takuuasiat toimivat jatkossakin kävi miten kävi.

Bikeshop.fi
20.05.2024, 13.18
KONA IS RETURNING HOME TO ITS ROOTS. https://www.konaworld.com/en-eu/blogs/cog/kona-is-returning-home-to-its-roots
Entiset perustajat/omistajat ovat ostaneet merkin takaisin omiin käsiinsä ja uudet tuulet puhaltavat. Eli kävi kuten toivoimmekin ja Kona saadaan takaisin oikeille urilleen!

-Visa, www.bikeshop.fi / Ajopyörä

maalinni
20.05.2024, 17.33
KONA IS RETURNING HOME TO ITS ROOTS. https://www.konaworld.com/en-eu/blogs/cog/kona-is-returning-home-to-its-roots
Entiset perustajat/omistajat ovat ostaneet merkin takaisin omiin käsiinsä ja uudet tuulet puhaltavat. Eli kävi kuten toivoimmekin ja Kona saadaan takaisin oikeille urilleen!

-Visa, www.bikeshop.fi / Ajopyörä

Oujea! Josko tulis taas teräksinen maantiepyörä.

zort
20.05.2024, 22.27
Peukku!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Asd13
21.05.2024, 05.19
Loistavaa!

Mohkku
21.05.2024, 09.14
Yritysmaailmassa Konan tyyppinen brändi on aina hyvä asia. Ihmiset näitä tuotteita edustavat, ei sijoittajien piilossa pidettävät firmat ja excel-taulukot.

10 vuotta tyytyväistä matkantekoa teräs-Rovella.

Mahlis
21.05.2024, 09.15
Itsekin kahden Konan omistajana (-12 Paddy Wagon fiksi, -14 Kona Unit ja edelleen molemmat jatkuvassa ajossa) ei voi olla kuin ilahtunut tästä uutisesta. Joku Konassa on aina ollut ratkaisevasti erilaista, kuin muissa merkeissä, että se on herättänyt mielenkiintoa. Joskin viime vuodet on ollut vähän surullista menoa, mallisto on vähän sekaisin ja oikeasti kiinnostavia ja kilpailukykyisiä malleja nykypäivän erittäin kovassa kilpailussa on vähänlaisesti, joten kova homma on heillä edessä muuttaa laivan suuntaa ja saada brändi taas uuteen nousuun. Vilpittömästi toivon ja odotan, että Kona tulee taas takaisin ja jatkaa samaa linjaa kuin taannoin, eli on niiden vakavien ja insinöörimäisten valtamerkkien seassa se hyvällä tavalla vähän hassu, rempseä ja outo pyöräbrändi, joka tekee vähän valtavirrasta poikkeavia malleja, kuten useita värikkäitä teräsrunkoisia pyöriä, joita jotkut Canyonit, Trekit ja Specializedit ei tee juuri ollenkaan.
Toki maastopyöräilijänä odotan Konalta innolla, että iskisivät markkinoille jonkun vastaavan hitin kuin ne ensimmäiset Process mallit, jotka olivat siihen hetkeen innovatiivisia ja jotain uutta ja olivat ilmeisen toimivia kamppeita. Nykyiset Processit aika peruskauraa eikä millään lailla herätä mielenkiintoa tai ostohaluja, jotain pitäisi siihenkin mallistoon kehittää, jotta pysytään kilpailussa mukana.

Jäädään seuraamaan, mielenkiintoinen juttu koko tuo kuvio ja jännä nähdä, miten saavat nyt suuntansa oikaistua.

Ohiampuja
21.05.2024, 10.53
Vilpittömästi toivon ja odotan, että Kona tulee taas takaisin ja jatkaa samaa linjaa kuin taannoin, eli on niiden vakavien ja insinöörimäisten valtamerkkien seassa se hyvällä tavalla vähän hassu, rempseä ja outo pyöräbrändi, joka tekee vähän valtavirrasta poikkeavia malleja, kuten useita värikkäitä teräsrunkoisia pyöriä, joita jotkut Canyonit, Trekit ja Specializedit ei tee juuri ollenkaan.
Erittäin hyvin sanottu. En tiedä johtuuko koronan jälkimainingeista, mutta jotenkin tuntuu että ne "rempseät ja oudot" mallit on pikku hiljaa karsittu aika minimiin. Ja olisi hienoa jos Kona tätä tilannetta elvyttäisi.

Janne75
23.05.2024, 15.11
Toki maastopyöräilijänä odotan Konalta innolla, että iskisivät markkinoille jonkun vastaavan hitin kuin ne ensimmäiset Process mallit, jotka olivat siihen hetkeen innovatiivisia ja jotain uutta ja olivat ilmeisen toimivia kamppeita. Nykyiset Processit aika peruskauraa eikä millään lailla herätä mielenkiintoa tai ostohaluja, jotain pitäisi siihenkin mallistoon kehittää, jotta pysytään kilpailussa mukana.

Jäädään seuraamaan, mielenkiintoinen juttu koko tuo kuvio ja jännä nähdä, miten saavat nyt suuntansa oikaistua.

Hieno homma että Kona merkkinä jatkaa! :)

Itselläni on käytössä kevenneltynä juurikin Kona Process vm. 2013 täysjousto 26" hieman alle 12 kiloisena. Erittäin mukava pyörä ja "uudenaikaisin" omasta pyöräkokoelmastani. Myös ainoa missä on pressfit keskiö mikä pitää vaihtaa nyt narinan takia. Uusi keskiölaakeri + tarvittavat työkalut odottaa vaan vaihtotyön suorittamista.

TANUKI
23.05.2024, 22.03
Jahka palauttavat Jake the Snaken (tällä kertaa oikeilla hydraulilevyjarruilla eikä niillä hybrideillä) niin menee kyllä ostolistalle saman tien. Ensimmäiset oikeat maastopyörät olivat itselläkin kuin monella muullakin juuri Konia ja Jake the Snakekin on jonkin näköinen nuoruudenrakkaus, harmittaa että tuli myytyä ikäloppu halvalla korona-aikana kun varaosia ei ollut (helposti) saatavilla sen ajan standardeihin..

Steve Baggy
23.05.2024, 22.06
Paddy Wagon takaisin niin luottokortti vinkaisee jos hinta yhtään järkevä.