Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Minkä painoinen on mielestäsi oikeasti kevyt maastopyörä?

Sivut : 1 [2]

Föhn
24.04.2024, 19.30
Ei ollut kahvoista puhe eikä edes jarruletkuista. Mut äkkiäkös nuo laskisi jos viitsisi. Ja nämä mun luvut on siis gravelista Ihmettelin vaan sinun ilmoitushalukkuuttamilloin mistäkin luvusta ja täydellisenä painoina. Ja vaikka toisaalta ilmoitit ettet perusta luvuista niin sentään joku merkkaa.

nure
24.04.2024, 19.32
Mulla hieman ongelmia noiden lukkorenkaiden kanssa tai voi olla että avain vaan liian kulunut. Täytyy hankkia uusi, ei tuo vanha olekkaan vasta kuin 30v vanha.

Tarkoittaa satuloiden painoa. Ei keveimmät mutta laadukkaat ja tyylikkäät!

Föhn
24.04.2024, 19.37
^ jarrusatulat painaa ton. Siihen palat päälle kuten esimerkissä oli. Luvuista oli kyse eikä brassailuista.Ja mullahan on siis ehta sorapyörä integroitune ohjaamoineen. Painava kuin perkele varsinkin talvikunnossa missä se nyt on.

Föhn
24.04.2024, 19.42
Siis ”Hope RX 4+satulat: 181g” Tarkoittaako tämä etu- ja takajarrukahvaa jarruletkuineen sekä molemmat jarrusatulat ilman jarrupaloja? Aika kevyttä settiä jos näin on.

Itse lasken siis jarrujen painoksi kaiken mikä niihin liittyy eli jarrukahvat kiinnikkeineen, jarruletkut, jarrusatulat sekä jarrulevyt kiinnityspultteineen tai Centerlock lukkorenkaineen. Oikeammin pitäisi vielä laskea mukaan jarrusatuloiden adapterit ja kiinnityspultitkin. Niistä meinaan Scottissa saada vielä ”viilattua” lisäksi painoa pois. Kevyet titaanipultit ja jarrusatula-adapterit on vielä hankkimatta.

Mun yksi R2 Biken tilaus on nyt odottamassa toimitusta kun ne Absolute Blackin CL lukkorenkaat ei oleaan saatavilla vähään aikaan. Ei niillä montaa grammaa painoa säästä mutta tilattu mitkä tilattu. Varmaan vaan jonkun noin 2-4 grammaa kevyemmät per kpl kun esim. NOW8 omat lukkorenkaat. Kalliita grammoja... välillä tosin on hyvä että tulee hankittua kalliimpiakin keveimpiä osia niin eipä tarvitse enää miettiä että olisi kevyempiäkin ollut saatavilla. Kaikki grammat kuitenkin lasketaan.

Nyt lähden lenkille keventämään itseäni :). Tänä vuonna 955 km ajettu ulkona ja 100 km kuntosalilla tällä hetkellä...
Siis jos joku on turhaa niin joku osa-alueiden painotus. Kokonaisuus kertoo kaiken. Siksi hieman nostaa hymynkaretta nämä tälläiset.

nure
24.04.2024, 19.45
^Tuskin brassaillaan mutta jos seuraavaksi Trickstuffit 316g. täyssetti... Tosiaan, itsellä oli Hopen jarrut myös harkinnasta mutta silloin oli muutaman kuukauden odotus toimituksiin.

Föhn
24.04.2024, 19.50
Mä venasin pitkään Trickstuffin flatmountteja kunnes ilmoittivat ettei he saa millään luvatulla aikataululla niitä toimitettua. Se siitä. Vähän kuin Darimon toimituslupaukset.

nure
24.04.2024, 20.16
^ Kaikissa tuollaissa HiEnd osissa saa varautua todella pitkään jonottamiseen, seuraavaan projektiin onneksi kaikki olennaiset kasassa ja seuraavat päivitykset (jos) ensi talvena.
Siis pitäiskös laittaa nuo Trickstuffit nyt tilaukseen jos vaikka syksyllä saisi?

Föhn
24.04.2024, 20.26
No pitäis, jos jotain flatbaria miettisi. Ennakkotailaukset ei vaan taida onnistua.

Silloin jos rungosta asti rakentaa on niin sanottu taiteilijan vapaus. Silloin kyllä haluaisi että hilavitkuttimet olisi aiottua teemaa. on mulla toi XTRr’n kahvat tuolla olemassa letkuineen mutta emmää nyt tiedä. Ei oikein mätsää minnekää aiottuun.

Föhn
24.04.2024, 20.29
Titaanin ystäville. https://tipartstitanium.com/products/160mm-rotor-centerlock-super-lightweight-86gram-roadbike-disc-brake-xc-lighter-than-galfer?variant=47996665659692

Föhn
24.04.2024, 20.32
Tässäpä maastomiehille kevennyskohdetta.
https://www.orbea.com/fi-en/bicycles/mountain/alma/cat/alma-omx-spirit-2024#technologies
https://www.orbea.com/img/products/product/over/large/R906TTCC-LY-SIDE-ALMA_OMX_SPIRIT_over.jpg

nure
24.04.2024, 21.04
^En löytänyt painoa?

Janne75
24.04.2024, 21.11
Ok kiitos tiedosta. Joo tarkoitus ei ole mitenkään brassailla millään osilla tai osien painoilla. Pyrin vaan tekemään itselleni kevyitä ja kestäviä pyöriä kun se on hauskaa. Voin perustella itse itselleni noita hankintoja sillä että en osta monen tonnin tai esim. kymppitonnin pyörää vaan keventelen vaan nykyisiä ja olen sitten niihin tyytyväinen. Kaikki fillarin osathan sen kokonaispainon määrää eli kaikkihan siihen lopulta vaikuttaa. Jos kevyttä meinaa tehdä niin yleensä kevennyksen lähtökohdan rungon on syytä olla suhteellisen kevyt. Tossa Scott Spark 10:ssä kaikki muut osat on vaihdettu ja osa vaihtuu vielä kevyempiin paitsi itse runko ja DT Swiss takaiskari sekä Rock Shox SID Race 100 mm keula. Täytyy varmaan nekin vielä jossain vaiheessa punnita ja samoin runko linkkuineen jne. Rungon koko on M joten kohtuu kevyt luulisi olevan.

Silloin 2000-luvun alkupuolella ajelin tolla Trek 8500 jäykkäperällä ja ei ollut rahaa ostaa täysjousto maastopyörää. Siihen aikaan yritin saada sen kevyemmäksi ”epätoivoisin keinoin” esim. käyttämällä siinä aivan liian pieniä ja matalia Nokian Boazobeana X renkaita mitkä painoi muistaakseni 430 grammaa kappale. Siinä oli joku Selle Italian geelisatulakin mikä painoi varmaan 300 grammaa jne.

Nykyään näihin 26” saa hyviä ja kevyitä laadukkaita käytettyjä + uusia osia niin homma onnistuu helpommin vähemmillä kompromisseilla. Se on vaan mun oma (väli)tavoite saada noi GT Zaskar Elite ja Trek 8500 jäykkäperät alle 10 kiloisiksi ja Scott Spark 10 täysjousto alle 9 kiloiseksi. Scottin kanssa se mun lopullinen tavoite painon suhteen taitaa olla 8800 grammaa tai vähän alle. Niin että siinä on kunnon renkaat eli Continental Race King 2.2” ja että se on muutenkin vahva. Ei mitään ufo-virityksiä pelkkä keveys edellä.

Janne75
24.04.2024, 21.16
^En löytänyt painoa?

Pelkkä runko M koossa näyttäisi painavan kevyet 830 grammaa ainoastaan.

Ohiampuja
24.04.2024, 21.28
Tässäpä maastomiehille kevennyskohdetta.
Tuo on kyllä hieno. Noita täysjäykkiä maastureita ei kovin paljoa enää hyllyistä löydy.
Ja hienoa kun on perinteinen tolppapanta ja ohjainlaakeriinkaan ei ole sotkettu letkuja ja vaijereita.

Janne75
24.04.2024, 21.36
Itsellä oli nuorempana Crescent Freke täysjäykkä maastopyörä. Sen etuhaarukka on vielä tallessa mutta en taida vaihtaa sitä jousitettujen keulojen tilalle. Silloin aikanaan hankin siihen Manitou SX 80 mm keulan mikä on vieläkin vaimon jäykkäperäisessä 26” ”XC” Raleigh maastopyörässä.

nure
24.04.2024, 23.47
^^ Jep, voisi harkita Ibiksen rungon vaihtamista tuohon. Täytyy tutkia miten osat tulisi sopimaan, keveämmillä kiekoilla pääsisi tuonne seiskan pintaan...

OJ
25.04.2024, 01.43
Pro tip: Jos mahdollista pudottaa kuskista prosentuaalisesti sama paino kuin kevennysosilla fillarista, huomaa keventymisen paitsi ajaessa, myös silloin kun ei aja. Ja vielä jää ne rahat kevennysosiin jos haluaa kokonaismassaa edelleen alemmas.
Haiskahtaa vihapuheelta :p

Noista titaanipulteista. Kannattaa käyttää reippaasti kuparipastaa tms. koska ne pultit hitsaavat kiinni aika herkästi.

Mulla on nyt varovaisena projektina koittaa vähän kevennellä tyttären fillaria (2023 Norco Revolver FS 120) vaikka se melko kevyt on tehdaskunnossakin. Kuski kun painaa alle 50kg, niin fillarin paino on vähän isompi tekijä kuin painavammalla. Pakka menee varmaan aluksi vaihtoon ja mara-kumeiksi tulee Thunder Burtit, mutta muuten on vähän hankalampi keksiä suht edukkaita kevennyskohteita. Ehkä kiekot jossain vaiheessa.

Mä siirryin käyttämään pullotelineenä King Cagen rosterihäkkyroitä lähinnä toimintavarmuuden ja tahraamattomuuden johdosta vaikkeivat kevyimpiä olekaan.

zort
25.04.2024, 05.32
Haiskahtaa vihapuheelta :p

Eiöle, vaan itse koettua.

Sent from my iPhone using Tapatalk

nure
25.04.2024, 17.26
Ei näköjään onnistu noiden Absoluten lukkorenkaiden asennus, DT:n akseleissa merkillinen pokkaus, 19.20mm-->20.10mm ja avaimen sisämitta 19.50mm joten ei saa kiristettyä tarpeeksi. Kaikkea sitä sattuu mutta eipä ollut kallis kokeilu.

Ohiampuja
25.04.2024, 18.02
Ja minä olin tyytyväinen kun mun jarrulevypaketissa oli teräksiset lukitusrenkaat. Kierreosista kun puhutaan, niin kyllä teräs on parasta. :)

Sivustakatsoja
25.04.2024, 19.54
Ei näköjään onnistu noiden Absoluten lukkorenkaiden asennus, DT:n akseleissa merkillinen pokkaus, 19.20mm-->20.10mm ja avaimen sisämitta 19.50mm joten ei saa kiristettyä tarpeeksi. Kaikkea sitä sattuu mutta eipä ollut kallis kokeilu.

Jos Biltemasta sais tuollaisen avaimen (tunnisteena LIFU 09C0). Pieni viiste sisäpintaan, niin voisi sopia (sopii ainakin 240-etunapaan 12 mm akselille):

https://live.staticflickr.com/65535/53677209377_e533a37062_z.jpg

nure
25.04.2024, 20.17
Veikkaan ettei tuo pieni viiste riitä. Saa nuo omalla avaimellakin alkuun mutta kiristässä ei mene tarpeeksi syvälle lukkorenkaan hahmoihin, kyse https://r2-bike.com/ABSOLUTE-BLACK-Center-Lock-Ring-fuer-Schnellspanner-und-12-mm-Steckachsen-titanium tuollaisesta lukkorenkaasta.
Ja tuo avain lienee sama mikä itsellä, kotoisin Lifun aloittelija korjaussetistä vuosikymmenien takaa.

nure
25.04.2024, 21.37
Siinä olisi apua keventämiseen https://www.fillaritori.com/topic/313676-alle-kilon-mtb-kiekkosatsi%C2%A0dt-swiss-180-berd-lb-xc924%C2%A0uudenveroiset%C2%A0tampere/

Janne75
25.04.2024, 21.57
Nure, odotan just jälkitoimituksena 2 kpl Absolute Blackin Center Lock lukkorenkaita kun niille ilmoitettiin joku aika sitten vasta 6-8 viikkoa...

Muut tilatut osat lähti R2 Bike:sta kohti Suomea. Itsellä on Scottissa DT Swiss 240S Centerlock navat. Saas nähdä saanko itsekään niitä sitten aikanaan kiinni...

Ne NOW8 omatkaan ei painavia ole. Olikohan 2-3 gr painavammat korkeintaan per kpl.

Janne75
25.04.2024, 22.13
Osaatte varmaan täällä neuvoa kun olen jo pidemmän aikaa miettinyt miten toteutan ton Scottin voimansiirron kevennyksen. Ensin meinasin että laitan siihen jonkun Shimanon Dura-Ace 12-27 pakan (9-vaihteisena) ja pidän takavaihtajan samana Sram X0:na. Asiaa vähän kauemmin miettineenä päätin tehdä sellaisen ratkaisun että muutan sen 1x9 => 1x11 voimansiirtoon. Sram X01 11-vaihteinen liipaisin/vaihdevalitsin, tietysti 11-vaihteisen KMC:n SL ketju, Sram Force 22 11-vaihteinen maantietakavaihtaja joka sopii enimmillään 28 hampaiselle takarattaalle lyhythäkkisenä ja tosi kevyt 11-28 takapakka (11-vaihteinen). Raskaammat välitykset on todella lähekkäin eli toi menee näin:

11-12-13-14-15-16-17-19-21-24-28 ja sitten taas se 34 eturatas mikä on hyvä kevyempään pyörään. Nyt on hetken ollut testimielessä Shimano Ultegran 12-23 takapakka 9-vaihteisena ja se on hyvä kun on noita raskaampia välityksiä noin lähekkäin. Tolla 24 ja varsinkin 28:lla nousee jo vähän jyrkemmätkin mäet jatkossa ihan hyvin kun 23:llakin on noussut jonkunlaiset hyvin.

Toimiihan noi osat yhteen eli maantietakavaihtajassa sama vetosuhde kun tossa Sram X01 vaihdevalitsimessa? Oletan myös että se 11-pakka menee heittämällä mun takakiekon vapaarattaaseen DT Swiss 240S napa?

Janne75
25.04.2024, 22.58
Tänään laitoin Kona Processiin takaisin ne Sram Roam 60 hiilikuitukiekot missä on 10-vaihteinen Shimano XT takapakka ja Ashiman kevyet 203/180 mm jarrulevyt. Niissä on ne Tuboliton S-Tubo 42 gr sisärenkaat ja noin 600 gr kpl painavat Continental Mountain King 26x2.3” renkaat. Tämä kiekkosetti täydellisenä painaa aika tarkkaan yhteensä 3500 grammaa. Kona painaa nyt taas kohtuu kevyet 11,93 kg lukkopolkimineen.

Siinä oli jonkin aikaa sen alkuperäiset reilusti raskaammat WTB i23 kiekot jossa Sunrace 11-42 pakka (400 gr), normaalit kevyet sisärenkaat ja Maxxis DHR II 2.4” järeämmät/painavammat renkaat. Jarrulevy edessä on Alligatorin 203 mm (ei wind cutter mikä syö jarrupalat nopeasti vaan se toisenlainen) ja takana 180 mm joku semi kevyehkö. Niillä Kona painoi tasan 13,40 kg lukkopolkimineen eli aika reilu ero pyörivässä kiihdytettävässä massassa 1,47 kg.

Mukava taas keventää sitä näin ja lenkit kulkee taas vauhdikkaammin... ;)

JackOja
26.04.2024, 08.36
...
Toimiihan noi osat yhteen eli maantietakavaihtajassa sama vetosuhde kun tossa Sram X01 vaihdevalitsimessa? Oletan myös että se 11-pakka menee heittämällä mun takakiekon vapaarattaaseen DT Swiss 240S napa?

Ei ja toiseenkin ei.

jame1967
26.04.2024, 10.23
Etunen 34 ja 11-28 tuntuu aika tiukalta välityksellä maastoon .

Janne75
26.04.2024, 10.59
Etunen 34 ja 11-28 tuntuu aika tiukalta välityksellä maastoon .

Joo niinhän se on jos kovin mäkisiä maastoja ajaa, mutta kun tämä ei ole ainoa pyöräni niin tässä voidaan tehdä pieniä kompromisseja keveys edellä. Voihan sitten tarvittaessa vaihtaa pienemmän eteen 32 tai 30 jos siltä joskus tuntuu. Toi mun Scott on itselle enemmän selllainen nopea leveätankoinen gravelpyörä täysjousitettuna... :)

Janne75
26.04.2024, 11.03
Ei ja toiseenkin ei.

Eli Sramin maantiepuolen 11-vaihteisessa takavaihtajassa Sram Force 22 on siis eri vetosuhde kuin siinä Sram X01 11-vaihteisessa liipaisimessa/vaihdevalitsimessa? Jos näin kerran on niin millä 11-vaihteisella maantiepuolen takavaihtajalla olisi sitten sama vetosuhde että saisi homman pelittämään?

Ton 11-vaihteisen 11-28 pakan valmistaja ilmoittaa kyllä että: "Compatibility freewheel: Shimano 9-, 10-, 11-speed freewheel" joten sen perusteella luulisi kyllä homman pelittävän? :rolleyes:

Toisaalta ilmoittavat: "Fits the cassette for all Shimano / SRAM compatible 11-speed racing bike freewheel body"

nure
26.04.2024, 11.05
Jos keventää haluaa niin itsellä oli viimeisessä maantiepyörässä https://r2-bike.com/SRAM-RED22-Cassette-XG-1190-11-speed-eTap ja toisissa kiekoissa https://r2-bike.com/ROTOR-UNO-Cassette-11-speed-11-28-Teeth Noilla kyllä hieman kevenee mutta en silti tuollaisia maantievälityksiä (enää) maastopyörän laittaisi.

Sivustakatsoja
26.04.2024, 11.18
Eli Sramin maantiepuolen 11-vaihteisessa takavaihtajassa Sram Force 22 on siis eri vetosuhde kuin siinä Sram X01 11-vaihteisessa liipaisimessa/vaihdevalitsimessa? Jos näin kerran on niin millä 11-vaihteisella maantiepuolen takavaihtajalla olisi sitten sama vetosuhde että saisi homman pelittämään?

Ton 11-vaihteisen 11-28 pakan valmistaja ilmoittaa kyllä että: "Compatibility freewheel: Shimano 9-, 10-, 11-speed freewheel" joten sen perusteella luulisi kyllä homman pelittävän? :rolleyes:

Toisaalta ilmoittavat: "Fits the cassette for all Shimano / SRAM compatible 11-speed racing bike freewheel body"

Mikä vapaaratas navassa on kiinni: mtb vai road ja kenen valmistama rataspakka tämä uusi on?

Shimanolla 11-32 meni varmaan sekä mtb-, että road-vapaarattaaseen, mutta 11-28 vain road.

Janne75
26.04.2024, 11.28
Mikä vapaaratas navassa on kiinni: mtb vai road ja kenen valmistama rataspakka tämä uusi on?

Shimanolla 11-32 meni varmaan sekä mtb-, että road-vapaarattaaseen, mutta 11-28 vain road.

Se rataspakka on ROTOR UNO 11-28 https://r2-bike.com/ROTOR-UNO-Cassette-11-speed-11-28-Teeth. Oletan siinä navassa olevan mtb vapaaratas. Itse olen siinä käyttänyt 9-pakkaa esim. Shimano XT tai Sramin 9-pakkoja.

Sramin mtb-puolella vetosuhde takavaihtajissa/vivuissa on ilmeisesti 1:1? Mikä se sitten on Sramin tai Shimanon 11-vaihteisissa maantietakavaihtajissa jos ne ei toimi tuon Sram X01 vivun kanssa?

Edit: Sramin sivujen mukaan se on täysin sama 1:1 eli sopiihan ne sittenkin yhteen.

Janne75
26.04.2024, 11.33
Jos keventää haluaa niin itsellä oli viimeisessä maantiepyörässä https://r2-bike.com/SRAM-RED22-Cassette-XG-1190-11-speed-eTap ja toisissa kiekoissa https://r2-bike.com/ROTOR-UNO-Cassette-11-speed-11-28-Teeth Noilla kyllä hieman kevenee mutta en silti tuollaisia maantievälityksiä (enää) maastopyörän laittaisi.

Sama ROTOR UNO 11-28 tarkoitus laittaa. Toi mun Scott on enemmän nopeaan cyclocross tyyppiseen käyttöön kun en omista muita kuin maastopyöriä.

nure
26.04.2024, 11.38
^Kannattaa laajentaa valikoimaa...

Janne75
26.04.2024, 11.51
^Kannattaa laajentaa valikoimaa...

Onko huonoja kokemuksia ROTOR UNO:sta vai miksi näin? Aika kevyt ja hyvä kombo tosta mielestäni tulee.

JackOja
26.04.2024, 11.57
...Oletan siinä navassa olevan mtb vapaaratas.

On tietenkin kun on vanha mtb 26" kiekoilla. Tarviit uuden vapaarattaan jos tuota pakkaa haluat käyttää.

....
Sramin mtb-puolella vetosuhde takavaihtajissa/vivuissa on ilmeisesti 1:1? Mikä se sitten on Sramin tai Shimanon 11-vaihteisissa maantietakavaihtajissa jos ne ei toimi tuon Sram X01 vivun kanssa?
Edit: Sramin sivujen mukaan se on täysin sama 1:1 eli sopiihan ne sittenkin yhteen.

On se sama 1:1, mutta mtb ja road on keskenään eri (X-actuation vs. Exact Actuation). Se "1" on eri mittainen. Laita Sramin vipumallinen suoran tangon maantievaihtaja.

nure
26.04.2024, 12.02
^ Lähinnä tarkoitin että kannattaa koittaa muitakin kuin maastopyöriä. Rotor oli tyypillinen kevyt pakka, isoimmat eturattaat kuluivat selkeästi nopeammin mutta sitä saattoi odottaa. Uuteen projektiin tulee XTR:n pakka joka on jo selkeästi kestävämpi.

Janne75
26.04.2024, 13.20
^ Lähinnä tarkoitin että kannattaa koittaa muitakin kuin maastopyöriä. Rotor oli tyypillinen kevyt pakka, isoimmat eturattaat kuluivat selkeästi nopeammin mutta sitä saattoi odottaa. Uuteen projektiin tulee XTR:n pakka joka on jo selkeästi kestävämpi.

Joo no itsellä ei varmaan ne pari isointa kyllä kovin isossa käytössä ole vaan ketju kulkee 99% ajasta niillä teräsrattailla. Mutta ihan hyvä pointti jos enemmän oikeassa mäkisessä maastossa ajaisi.

Janne75
26.04.2024, 13.24
On tietenkin kun on vanha mtb 26" kiekoilla. Tarviit uuden vapaarattaan jos tuota pakkaa haluat käyttää.

On se sama 1:1, mutta mtb ja road on keskenään eri (X-actuation vs. Exact Actuation). Se "1" on eri mittainen. Laita Sramin vipumallinen suoran tangon maantievaihtaja.

Ok no vaihdetaan sitten lisää palikoita että saadaan asennettua. Onko niissä miten iso se ero X-Actuation vs. Exact Actuation? Jos ero on hyvin pieni niin toi 11-vaihteinen ketju yhdellä eturattaalla antanee sen anteeksi ja toimii ihan ok. Vai onko näin?

Edit: "Exact Actuation (Road 10 & 11sp, Mtn 10sp) is 3.1mm while X Actuation (Mtn 11sp) is 3.48mm" eli liian iso ero toimiakseen. Kiitos kun kerroit.

Janne75
26.04.2024, 14.54
Eli tällainen sitten sen Sramin maantie takavaihtajan kaveriksi:

https://r2-bike.com/SRAM-Apex-1-Trigger-Faltbar-Shifter-11-speed-right

nure
26.04.2024, 15.52
^Jos kevyttä haet niin unohda...

Janne75
26.04.2024, 16.52
^Jos kevyttä haet niin unohda...

Joo onhan toi aikamoinen ankkuri mutta pieni paino kokonaispainossa. Kun halavalla sain...

Föhn
26.04.2024, 17.08
Tuo Rotorin pakka ei ole niitä kestävimpiä. Kuluu aika äkkiä.

Föhn
26.04.2024, 18.17
Tuo on kyllä hieno. Noita täysjäykkiä maastureita ei kovin paljoa enää hyllyistä löydy.
Ja hienoa kun on perinteinen tolppapanta ja ohjainlaakeriinkaan ei ole sotkettu letkuja ja vaijereita.
Sormi on ollut hyvin useasti tilausnappulalla varsinkin kun tuota pääsee muokkaamaan värityksen osalta samaan hintaan. Ja käsittääkseni saa UDH:n kiinni. tolppa 27,2 ja stonga 1 1/8

paaton
26.04.2024, 18.24

Scottiin saa myös jäykän keulan

Föhn
26.04.2024, 18.26
Scotiin linkkiä?

paaton
26.04.2024, 18.40
Scotiin linkkiä?

Se oli mun mielestä se normi scale. Ruotsin keventelijä oli rakentanut tuosta aika siistin.

Jossain bongasin jutun.

paaton
26.04.2024, 18.46
Tää se oli.

https://bikerumor.com/dangerholm-scott-scale-rc-super-gravel-bike/

https://bikerumor.com/wp-content/uploads/2023/10/Dangerholm-customized-Scott-Scale-RC-Super-Gravel-bike-is-actually-a-rigid-carbon-XC-MTB_angled-front.jpg

paaton
26.04.2024, 18.52
Noihin scotteihin saa tautisen hienoja ohjaamoja. Toki voi sanoa ettei tykkää sisäisistä vedoista, mutta ai että tollanen on namu.

Nino Schutterilla muistaakseni -40deg :)

nure
26.04.2024, 19.19
^Karamelli... Muistaakseni ei kuitenkaan mikään kevein...

JKO17
26.04.2024, 20.00
Tämän keskustelun innoittamana tai hämmästyttämänä piti internetistä katsoa että mitä jäykkäperärmtb:t oikein painaa ja maksaa.
Esim. bike24:ssa BMC 2 stroke hieman yli 1000 eur ja grammaa, ja sitten siellä 2000 euron tietämillä löytyy 900 g-1000 g runkoja useita. Sitten vaikka 1.700 eurolla Rovalin kiekot 1.240 g, niin alkaa aihio ja paino olemaan kohtuullinen huolimatta mitä siihen lopulta pulttaa kiinni. Scottin Scale WC 2024 oli 900 g ja 2.400 eur.
Joo onhan tuokin paljon rahaa, mutta ei niin paljoa kuin olin ajatellut

sianluca
27.04.2024, 08.49
Jäykkäkeulaisella ranteet kovilla maastossa, vanhalla äijällä jo 100 milliselläkin

nure
27.04.2024, 10.31
^Riippuu tietysti maastosta mutta esi. polulla tulee ihan hyvin setäkin toimeen täysjäykällä.

Janne75
27.04.2024, 10.48
Renkaiden koko ja tyyppi sekä rengaspaineetkin vaikuttaa. Lisäksi jos on sopivan hyvin tärinää suodattava hiilikuituinen jäykkä etuhaarukka + ohjaustanko/stemmi ja mukavasti tärinää vaimentavat tupit niin auttaa myös. Joskus ranteet voi tulla kipeiksi senkin takia että jarrukahvojen kulma on itselle väärä eli liikaa joko alaspäin tai ylöspäin. Sillä voi olla yllättävänkin iso vaikutus kun ajaa ilman joustokeulaa.

sianluca
30.04.2024, 13.59
ps ajelen Helsingin kepu-tyyppisillä poluilla

Janne75
30.04.2024, 15.42
Ei paljon omat pyörien kevennysprojektit etene kun tuntuu kestävän noissa toimituksissa taas. Tosin eilen sain Procraftin stemmin minkä laitoin Trek 8500 jäykkäperään. Samalla vaihtui ohjaustanko vähän kavennettuun Race Face SixC low riser hiilaritankoon. Ei kaikkein kevein tanko mutta kestää varmasti 210 gramman painoisena. Stemmi oli kevyt 74 grammainen. Tupeiksi vaihdoin ne "ultrakevyet" 15 grammaa pari painavat Supacaz Supalitet.

Nyt Trek painaa lukkopolkimineen 10140 grammaa, mutta kun seuraavat lähetykset saapuu niin se "perii" Scott Spark 10:n kevyehkön Selle Italia X-LR Carbonio Superflow satulan ja saa uuden Procraftin hiilikuitu satulatolpan sopivasti lyhennettynä. Satula ja tolppa painaa yhteensä noin 300 grammaa tolppa lyhennettynä vs. nyt kiinni olevat Ritchey WCS Carbon satulatolppa ja Natural Fit Nuance satula (yht. 500 grammaa) eli kevenee -200 grammaa noilla ja paino "heilahtaa" alle 10 kiloon. On syytäkin kun on kuitenkin jäykkäperäinen ja 26" sekä varustettu Schwalben kevyillä Rocket Ron 2.1" renkailla. Lisäpainoa tähän tuo ne Maguran HS33 hydrauliset vannejarrut mitkä tähän saa jäädäkin. Ne kun on aikamoiset ankkurit ja painaa yhteensä noin 900 grammaa...

Scott Spark 10 tulee Race Face Next SL uudet 175 mm hiilikuitukammet mitkä ostin Suomesta sopivaan hintaan. Ne on reilusti kevyemmät kuin nykyiset Truvativ Noir 3.3 kammet. Eturataskin on Garbarukin joten ei ole sekään painolla pilattu. Satulaksi tähän vaihtuu vain 72 grammainen Saevid Alien Short hiilikuitusatula: https://r2-bike.com/SAEVID-Saddle-Alien-Short-Carbon

(https://r2-bike.com/SAEVID-Saddle-Alien-Short-Carbon)

Föhn
30.04.2024, 16.03
^ Hyvä satula. Painosta johtuen, satula on myös ” notkeahko” jos näin voisi ilmaista. Eli taipuu hieman reunoiltaan. Makuasia tykkääkö tommosesta. Saevidit on kuin autotallissa kyhättyjä mutta tuntuuhan tuo toimivan kuten pitääkin. Toiset käytössä olevat pelkät kuituiset satulat on paljon enemmän jäykempiä. Painoraja taisi olla jotain 85-90kiloa ja sanoisin että siinä ne rajat on. Menee varmasti arkikäytössä ja muuten siististi ajaen mutta joskus sekin saattaa olla routakuopan tai jonkun pudotuksen jälkeen riittävä hajoamaan.

nure
30.04.2024, 16.09
^Katso piruuttasi Saevedin painoraja, en tosiaan suosittele!, itsellä runko retkahti polku käytössä. Toisaaltaan ei harmittanut, suht huono asentoja ja liukas.
Itsellä kaksi Romin S-Worksiä nyt 155millin levyisinä ja ovat aivan eri luokkaa mukavuuden suhteen.

Föhn
30.04.2024, 16.17
Kyllä minä sen tiedän jos minuun viittasit.

nure
30.04.2024, 19.03
^ Sorry, viittasin Janneen joka massallaan kehunut. Ei kaikkia rajoja kannata ylittää ihan vaan keveyden vuoksi, ikäviä kuitutikut voi olla perheessä.

Janne75
30.04.2024, 19.57
Massani on vähenemään päin, mutta tuskin se kovin paljon alle 100 kiloon menee ainakaan ihan lähiaikoina. Nyt aamupaino noin 102 kg. Tiedostan jälleen riskit eli sama homma kun niiden titaanipolkimien kanssa mitä en ole vielä tilannut. Istuen ensin vaan varovasti pyöräteillä ajaen ja ei mitään hyppyjä eikä edes pyörätien reunalta autotielle ajamista tms. Jos ei kestä sellaistakaan käyttöä niin sitten ei kestä. Jos painorajat on kerran tolle satulalle 85 kg maastokäyttöön (ilmeisen kovaankin sellaiseen) ja 95 kg maantiekäyttöön (missä voi myös tulla kovasta nopeudesta ja kapeiden korkeapaineisten kovien renkaiden takia johtuen voimakkaita iskuja läpi) niin eiköhän se käytössäni kestä. Toi pyörähän on kuitenkin täysjousto ja siinä on 2.2” Continentalin Race King renkaat vaimentamassa ”iskuja”...

Satulan malli on osittain samantapainen kuin sen nykyisen Selle Italian. Sekin joustaa käytössä ja on hyvä jos tuo Saevid on rungoltaan/reunoiltaan joustava kunhan se vaan kestää.

Niiden titaanipolkimien painoraja on huomattavasti alempi 81,5 kg. Mutta kuten aiemmin jo kirjoitin ajan vaan perse satulassa joten en polje seisten yhtään niin eiköhän nekin sitten sellaista käyttöä kestä.

Tänään sain Scottiin Race Face Next SL G5 175 mm kammet. Paino oman vaa’an mukaan 386 grammaa ilman keskiölaakeria ja eturatasta. Varmaan on vielä kevyempiäkin kampia, mutta näissä mielestäni hinta ja keveys kohtaa hienosti. Maksoin uusista kammista 300 euroa plus pk ja sain mukaan samaan hintaan Garbarukin 36T ovaalin sopivan eturattaan ja Race Facen käytetyn mutta ehjän BSA keskiölaakerin 68/73 mm 30 mm akselille.

nure
30.04.2024, 21.47
^Itselle Saevid ei sopinut ehjänäkään mutta jokainen tavallaan, itsellä retkahti juurakossa. Romin on tuollainen 130grammainen ja ehkä yksi mukavimmasta millä ajanut ja taitaa olla painoraja tuo Spessun merkillinen 109kg...

Föhn
30.04.2024, 22.24
130 grammaa on kyllä liikaa. ...

Janne75
30.04.2024, 23.51
No sehän riippuu ihan siitä miten kevyttä (ja kestävää) pyörää rakennetaan. Kyllä itselle sellainen 130-150 grammaa painava satula on vielä ihan ok esim. toi Selle Italian versio mikä on nyt Scottissa kiinni. Konan Bontragerinkin satula on muistaakseni noin 150 grammainen. Molemmat on tosi mukavia ja kestäviä satuloita mitkä suodattaa hyvin tärinää. Tai oikeastaan kun ne on täysjoustoissa niin myös niiden jousitus/iskunvaimennus auttaa. No kohta se Selle Italia pääsee testiin jäykkäperäiseen Trek 8500:seen. Se Procraftin hiilaritolppa mikä siihen tulee suodattaa ja vaimentaa kanssa varmaan tärinää. Runkohan siinä on ZR9000 alumiinia.

Päätin antaa Scottin kevennyksessä nyt itselleni mahdollisuuden kokeilla tota vielä kevyempää Saevidia mikä kuitenkin muistuttaa ihan oikeaa satulaa ja minkä pähkäilin mahdollisesti kestävän mun käyttötarkoituksessani. Jos ei kestäisi niin ei se sentään maksa 500 euroa vaan noin 200 euroa. Rahaahan sekin on ja raha ei kasva puussa itsellä, mutta alkaa toi Scottin keventäminen mennä siihen vaiheeseen että tämän tyyppisiä ratkaisuja täytyy alkaa tekemään.

Itse luokittelen omasta mielestä kevyiksi esim. satulan ja erillisen tolpan kiristyspantoineen mitkä painaa yhteensä noin 300 grammaa. Sama homma kohtuu leveä (680-740 mm) low riser ohjaustanko, ohjainkannatin/stemmi ja tupit yhteensä noin 300 grammaa. Ainahan löytyy kevyempiäkin, mutta monesti se tarkoittaa todella kalliita osia mihin ei ole varaa tai ei ole järkeä ostaa näillä tuloilla. Näihin 300 gramman lukemiin ja allekin pääsee esim. KCNC (alumiininen tolppa) tai Procraft (hiilikuitu tolppa) ja Procraft (takoalumiininen stemmi) tai Reversen stemmiä käyttämällä. Tolppia lyhentää sopivasti tarpeen mukaan.

Kevyitä ohjaustankoja on esim. Race Face Next jne. ja tupit on kaikissa omissa pyörissä nyt ja jatkossakin noita 15 grammaa pari olevia ohuempia mutta tosi mukavia foam tuppeja.

nure
30.04.2024, 23.57
^^Olen ehdottomasti samaa mieltä! Gelun tolppa/satulakombinaatio on hieman painavampi yhteensä mutta siinä pikkuisen esteitä. Romin ja tolppa yhteensä anoin 260grammaa joten on petrattavaa.

Tanko, stemmi ja gripit nyt sellaiset 220grammaa ja ei viitsi niihin enää puuttua.

Janne75
02.05.2024, 16.05
Eli siihen Rotor Unon 11-lehtiseen 11-28 pakkaan sopiva vapaaratas olisi ilmeisesti tällainen? Kiekot on DT Swiss hiilikuituisilla kehillä olevat XCR300:set ja navat on DT Swiss 240S Centerlock jarrukiinnityksellä ja normi pikalinkulla 5x135 mm.

https://r2-bike.com/DT-SWISS-Freehub-Shimano-SRAM-SL-Version-11-speed-Road

(https://r2-bike.com/DT-SWISS-Freehub-Shimano-SRAM-SL-Version-11-speed-Road)

nure
02.05.2024, 17.41
Eikös DT:n sivulla ole taulukko sopivuudesta, napa ratkaisee, kehillä ei ole tuossa merkitystä.

Janne75
03.05.2024, 09.59
Eilen sain vähän lisää osia ja sain GT Zaskariin KCNC:n (ei scandium-version) tolpan jonka lyhentelin sopivaksi ja KCNC:n todella kevyen satulatolpan kiristimen. Ihan en saanut sitä vielä alle 10 kg painoon mutta ei paljon ylikään 10080 grammaa. Siinä on kuitenkin takana painava Schwalbe Fat Albert rengas joka painaa kuluneenakin 600 grammaa.

Scott Spark 10 vaihdoin sen hetken ajan testissä olleen 12-23 Shimano Ultegran pakan tilalle painavamman Sramin PG950 11-28 pakan testatakseni noita välityksiä kun Rotor Unossa on samat pienin ja isoin, mutta vaan tiuhemmin ne välitykset ku on 11-vaihteinen eikä 9-vaihteinen. Samalla paino nousi 9265 grammaan. Sitten aloin keventämään Scottia. Punnitsin muuten sen Rock Shox SID Race keulan (100 mm) ja se painaa 1460 grammaa sillä iskarin lukitussysteemillä eli on sekin ihan kohtuu kevyt ja en ala sitä vaihtamaan. Ohjauslaakeriksi tuli tällainen: https://r2-bike.com/YUNIPER-Headset-R3CORD-Ultralight-SHIS-ZS44-286-ZS44-30 sen noin 40 grammaa painavamman Ritchey WCS:n tilalle. Etujarrulevyksi vaihdoin nyt sen NOW8 180 mm Centerlockin ja sen NOW8 lukkorenkaan kun ne Absolut Blackin on niin pitkän ajan päästä vasta tulossa vaikka on tilattu ja maksettu. SID:iin vaihdoin ton Yuniperin kevyemmän "kävyn". Ohjainkannattimen korotusholkkejakin vaihtelin vielä kevyempiin erilaisiin hiilikuituisiin ja stemmiksi tuli 30 grammaa kevyempi Procraft (87 gr 80 mm pituisena) sen aiemman Control Tech One:n tilalle (117 gr 80 mm pituisena). Kammet vaihtui vielä reilusti kevyempiin Race Face Next SL 175 mm 36 kokoisella Garbarukin ovaalilla eturattaalla ja keskiölaakerikin oli kevyempi kuin aiempi. Välitys loppui kesken 34 eturattaalla ja 11 takana niin 36 saa jäädä toistaiseksi kiinni.

Muutama pikkuosa vaihtui samalla ja nyt sain sen ensimmäisen kerran alle 9 kilon painoon lukkopolkimineen 8985 grammaa. Renkaat on 535 grammaiset Continental Race King 2.2" eli ei kaikkein keveimmät mutta noi saa tossa olla jatkossakin.

Seuraavat kevennykset on:

- titaanipolkimet 255 gr => 210 gr (-45 gr)
- Rotor Uno 11-28 pakka 250 gr => 135 gr (-115 gr)
- SRAM Force 22 lyhythäkkinen takavaihtaja 210 gr => 168 gr (-42 gr)
- KMC 9SL ketju => KMC 11SL ketju (kevennys arviolta -15 grammaa?)
- takajarru- ja etujarruadapterit titaanipulteilla (kevennys arviolta -30 grammaa?)
- satulanvaihto 143 gr => 72 gr (-71 gr)
- kevyempi vapaaratas (kevennys arviolta -30 grammaa?)
-Absolut Black Centerlock lukkorenkaat nykyisten tilalle (kevennys arviolta -10 gr yhteensä?)

Eli jos nämä menisi näin painoksi tulisi 8627 grammaa. Katsotaan myöhemmin menikö edes lähelle... :) Ihan vähän kun vielä siitä keventää lisää 8618 grammaan niin sitten sen paino on alle 19 lbs. Esim. ohjainkannattimen ruuvit voi vaihtaa kevyempiin kun siinä on teräsruuvit tms.

Föhn
03.05.2024, 19.42
Tanko, stemmi ja gripit nyt sellaiset 220grammaa ja ei viitsi niihin enää puuttua.
Ei haittaisi jos yksilöisi noi painot kuten Janne 75 varsin ansiokkaasti on tehnytkin. Tiedetään mistä puhutaan. Kuvaakin voi laittaa kun omasta mielestä on saavutettu kevennyken pohjalukema.

nure
03.05.2024, 21.37
^ Itse en jaksa luettointia ja harvoin niitä luenkaan mutta Gelun tanko,alkupaino 130g, lyhenee, stemmi Extralite 85g ja gripit Supacaz 12grammaa...

Kuvia liitän kun tarve ja kun liittäminen yksinkertaistuu. Toisaaltaan olis kiinnostavaa nähdä kuvia Jannen pyöristä.

Janne75
03.05.2024, 22.46
Onkohan noi mun Supacaz tupit samoja kun sulla? Punnitsin ne silloin tolla isommalla vaa`alla joka näyttää 5 gramman tarkkuudella joten se näytti niille 15 grammaa. Täytyy huomenna punnita tolla gramma vaa’alla. Samoja ne varmaankin on. Sulla on aika samanpainoinen setti kun mulla on Scottissa. Siinä on Race Face Next low riser tanko olikohan se 725 mm leveä joka painaa vaan 130 grammaa. Ton pitäisi painaa enemmän joten en tiedä onko se joku kiinalainen kopio vai miksi ilmoitettu paino heittää. Hyvin se on kestänyt ainakin. Stemmi painaa nyt tosiaan sen 87 grammaa.

Kävin nyt illemmalla tänään ajamassa Scottilla 19 km lenkin pyöräteillä asvaltilla ja hyvin se liikkuu. Välitys on nyt 36 (Garbarukin ovaali) edessä ja SRAM PG950 takana 11-28. Nyt ei lopu enää loivissa alamäissä välitys kesken. Lenkki kesti 40 min. 30 sek. eli keskinopeus täysjousto maastopyöräksi kohtuu hyvä 28,15 km/h. Ei ole kuitenkaan mikään aerodynaamisin ajoasento ja leveä ohjaustanko. Käytän iskareissa kovia ilmanpaineita SID Racessa 150 psi molemmilla puolilla ja takana DT Swiss Nudessa 230-240 psi. Iskarien lukitusvivut on poistettu ohjaustangosta tällä hetkellä, mutta takaiskarin jätin siihen keskimmäiseen asentoon eli ei lukkoon eikä pehmeimpään/pisimmällä joustomatkalla olevaan. Jämäkän oloiset kammet noi Race Face Next SL G5 eli voima siirtyy hyvin jaloista pyörään.

Otan pyöristä lisää kuvia sitten kun saan ne valmiiksi. Scottiin tulee viimeiset päivitykset lähikuukausien aikana. Olen alkanut harkitsemaan Mcfk:n tosi kevyttä mutta minuakin kestävää vähän reilu 100 grammaista hiilikuitutolppaa ton KCNC Scandium alutolpan tilalle. Itseni tuntien eiköhän sekin sieltä saksanmaalta minulle rantaudu jossain vaiheessa niin ei jää sitten enää oikeastaan mitään kevenneltävää ja se olisi sitten lopullisesti ”valmis”... :D

stumpe
04.05.2024, 01.16
^missä sanotaan että alkujaan kyse tämän päivän pyöristä?

Eli sinun tapasi on vain oikea keventää, tilata läjäkaupalla osia saksalaisista verkkokaupoista ja läiskiä niitä moderneihin bulkkirunkoihin?

nure
04.05.2024, 07.55
^Puhuinko oikeasta vaihtoehdosta. ja jokainen tavallaan. Kunhan vaan ehdotin vaihtoehtoja.

Ps. Sorry, poistin viestin, vähän vittuuntuneena avautuu turhaa...

Janne75
04.05.2024, 09.24
En ole valmis panostamaan isoja summia eli tuhansia euroja uuteen pyörään. Kun en ole kuin noin 175 cm pitkä niin koen 26” maastopyörän ihan sopivankokoiseksi edelleen itselleni kuten sellaiset oli jo parikymmentä vuotta sitten. 29” on minun mielestäni aivan liian isoja, mutta 27.5” voisi kyllä olla kokeilemisen arvoinen homma. Mutta sen 27.5” kokeilunkin aion sitten jossain vaiheessa toteuttaa niin, että hankin ne sopivat 27.5” kiekot ja laitan ne tohon Kona Process 26” pyörääni (vm. 2013) joka on kuitenkin jo modernein omista pyöristäni vs. nykypyörät.

Tämä seuraava ei koske sitten tietenkään kaikkia nyky maastopyöriä kun aina on parempia/kalliimpia/kevyempiä olemassa ja pahimmillaan sellaisten hinnat on yli kymppitonnin luokkaa...

Nykyisin kun tehdään ns. perushintaisia maastopyöriä niin niistä tulee niin raskaita kun ne lähtee tehtaalta että ei niillä välttämättä oikein jaksa sitten polkea kun pyörä painaa esim. 15 kiloa ilman polkimia... No sitten saadaan tietysti myytyä paremmin noita sähköpyöriä kun ei niillä POLKUpyörillä jaksa enää polkea... Mun Kona Process painoi kun se mulle tuli flättipolkimilla 15,5 kg... kunnon malmikasa ja en ajanut sillä siinä kokoonpanossa metriäkään. Nyt se painaa 11,88 kg ja sillä on mukava polkea missä vaan. Mäetkin nousee hyvin eikä tarvitse ajaa vaan alamäkeen.

Tosta rahallisesta panostuksesta näihin 26” maastopyöriin niin oikeastaan ainoa pyörä mihin rahaa on mennyt nyt enemmän on toi Scott Spark 10. Mutta siihenkin olen omasta mielestä vielä melko fiksusti löytänyt osat joista osa on käytettyjä ja osa uusia yksityisiltä henkilöiltä ostettuja jne. Tämä oli kanssa kallein noista pyöristäni kun sen hankin 500 km ajettuna 850 eurolla. Silloin se painoi ilman polkimia 10,2 kg ja kiekot oli ZTR Olympic Funworksin navoilla. Ne kiekot on nyt eri pyörässäni eli tällä hetkellä Giant Trancessa ja Scottissa olleet jarrut edessä Formula R1 ja takana Shimano XT on nyt GT Zaskarissa.

Scottissa ei ole enää jäljellä kuin toi M-koon hiilikuiturunko, Rock Shox SID Race 100 mm keula ja DT Swiss Nude takaiskari niistä osista kun se minulle tuli. Sitten ostin käytettynä ne DT Swiss XRC300 hiilikuitukiekot DT Swiss 240S Centerlock navoilla 220 eurolla. Tubolito S-Tubo noin 40 gr sisärenkaat ja Continental Race King 2.2” renkaat (noin 170 eurolla) ja NOW8 jarrulevyt eteen 180 mm ja taakse 160 mm (noin 100 euroa). Takapakaksi tuleva Rotor Uno 11-28 (11-vaihteinen) on kyllä kieltämättä kallis kun se maksaa noin 300 euroa mutta on se kyllä kevytkin ja hinta/keveyssuhteeltaan tosi hyvä osa tähän kevennysprojektiin. Takavaihtaja SRAM Force 22 on taas puolestaan halpa (noin 85 euroa) eikä se vaihdeliipaisinkaan kallis ollut. Muistaakseni joitain kymppejä vaikka ei kevyin osa olekaan. Uudet KMC 11SL ketjut muistaakseni noin 50 euroa. Ostin uutena yksityiseltä noi Race Face Next SL G5 175 mm hiilikuitukammet ja mukaan sain ehjän Race Facen keskiön ja Garbarukin 36 kokoisen ovaalin eturattaan. Nämä maksoi 300 euroa. Satulaksi tuleva Saevid Alien Short maksoin vähän reilu 200 euroa ja siinäkin on hinta/keveyssuhde kohdallaan. Nykyinen suunnilleen samanhintainen Selle Italian satula menee mun Trek 8500 jäykkäperään eli taas kierrätetään osia. Satulatolppana on nyt KCNC Scandium versio KCNC pannalla ja ne maksoi yhteensä noin 130 euroa. Sen vaihdan vielä Mcfk tai Schmolke TLO hiilikuituiseen (noin 300-400 euroa?) jossa on todella hyvä hinta/keveyssuhde ja kestää vielä käyttöäkin. Lukkopolkimet mitkä nyt on kiinni ei ole maksaneet minulle mitään ja ne painaa 255 grammaa pari. Polkimet vaihtuu vielä titaanisiin XPedoihin joten niihin menee vielä vähän reilu 200 euroa. Muutamia titaanipultteja ja kevyt takajarruadapteri vielä (yht. noin 50 euroa) ja sitten ei mene enää rahaa tähän ja osia ei vaihdu ellei jotain hajoa tai kulu. Ohjauslaakeriksi tuli Yuniperin Record ja se oli noin 80 euroa, ohjaustanko on Race Face Next hiilikuituinen low riser 725 mm jonka ostin uutena yksityiseltä 30 eurolla. Stemmi on Procraftin (55 euroa), tupit Supacaz (12 euroa pari). Ai niin ja ne Magura TrailSport jarrut edessä 4-mäntäinen ja takana 2-mäntäinen maksoi vaan jonkun 120 euroa alennuksessa.

Eli kun kun laskee tohon Scott Spark 10 hankintahinnan päälle vielä noi Mcfk:n tai Schmolke TLO:n hiilaritolpan (300-400 euroa?) ja ne titaanipolkimet (200 euroa) niin kokonaishinta on kohtuullinen noin 3050-3150 euroa ja se on siinä kokoonpanossa jo hyvin lähellä 8,5 kg täysjousto maastopyörä. Tinkimättä jarrutehosta ja leveähkö ohjaustanko eikä renkaatkaan ole mitkään ”nakit” vaan kuitenkin 2,2”.

Siitä 3050-3150 eurosta voikin sitten vähentää esim. pois myydyn Thompsonin stemmin -80 euroa ja vielä jäi eri pyörään siitä Selle Italian satula, toiseen ne alumiinisiksi kevyet ZTR Olympic kiekot Funworksin navoilla, kolmanteen jarrut ja neljänteen lähes uusi Shimano SLX 10-vaihteinen voimansiirto (keskiölaakeri, kammet, takavaihtaja, kasetti ja vaihdeliipaisin). Vielä jäi vanhemmat Continentalin Mountain King 2.2” ja 2.4” kevyet renkaat mitkä on vielä eri pyörässä. Hyllyyn jäi Ritchey WCS Carbon satulatolppa ja nyt vielä ehjä Ritchey WCS ohjainlaakerisetti sekä mukaan saadut lukkopolkimet. Eli riippuu nyt vähän miten ton laskee mutta itse ajattelen sen niin että ei toi Scott maksa mulle juurikaan 2400-2500 euroa enempää kun noita yli jääneitä osia voi hyödyntää. Ja tohon on siis jo laskettu mukaan ne ei vielä tilatut Mcfk tai Schmolke TLO hiilaritolppa (300-400 euroa) ja titaanipolkimet (200 euroa). On noi 26” halpoja kun vertaa nykypyöriin...:rolleyes: Onhan se 2500 euroa yhteensä hankintahintoineen rahaa sekin ja moni ajattelee että 26” maastopyörästä liikaa, mutta on toi ainakin omasta mielestä ihan ok kampe tohon rahaan.

nure
04.05.2024, 09.39
Itsellä eläkkeellä ollessa on aikaa ja jopa hieman rahaakin panostaa Stumpen mainostamiin bulkkipyöriin/osiin, täytyyhän jonkun noita saksanmaan puoteja tukea.

Esim. tuohon seuraavaan projektiin yli 70% osista on edellisestä ja vanhin "Kierrätysosa" on EggBeaterin ekat "SL" polkimet.

paaton
04.05.2024, 09.41
Ihan oikeesti. Tämä on kyllä elämää suurempi trolli :)

nure
04.05.2024, 09.57
^Mitäs höpötät?

Janne75
04.05.2024, 11.01
Niin ja sitten noiden muiden mun 26” hankintahintoja eli ei kovin kalliita ole olleet...

Scottin jälkeen seuraavaksi kallein on ollut tavallaan se jo 2000-luvun alkupuolelta asti ollut Trek 8500 jäykkäperä 26” minkä ostin aikanaan runkosettinä ja mukaan tuli Ritchey WCS satulatolppa 600 eurolla. Se on perinyt mun aiemman maastopyörän lähes uudet Magura HS33 hydrauliset vannejarrut ja Mavic Cross Ride kevyet alukiekot jne. Siihen ostin siihen aikaa kalliit osat eli Truvativ Stylo Team kammet, SRAM X0 uuden takavaihtajan (siihen aikaan uusi noin 200 euroa mutta yksityiseltä uusi 120 eurolla) ja SRAM X9 vaihdeliipaisimen. Ostin myös uuden Manitoun 100 mm keulan siihen silloin. Siihen meni varmaan yhteensä yli 1500 euroa tai enemmän. Se on vielä minulla ja kohta ekaa kertaa alle 10 kiloinen.

Seuraavaksi kallein oli 400 euroa maksanut lähes uusi ”Ford” brändätty 26” täysjousto (ostettu joltain Fordin myyntipäälliköltä kun heidän toimipiste muutti ja pyörä jäi joltain messuilta hänelle käyttöön) eli valkoinen pyörä sinisillä ”somisteilla”. Ei mikään paras ostos kun lähes kaikki osat pitää vaihtaa parempiin ja kevyempiin kun se paino noin 14 kg minulle tullessa. No vaimon 26” Raleigh sai tästä uudet kiekot ja kiinni olleet uudet Continentalin Race King 2.2” ei taittuvakylkiset renkaat myin pois. Kyllä tostakin vielä tulee 12-12,5 kiloinen vaikka keula onkin edelleen sen vakio ja todella painava 120 mm joustava. Jousitusrakenne on samantyyppinen takana kun Kona Processissa ja runko ja takahaarukka on vahvaa tavaraa. En ole panostanut tähän rahallisesti juuri mitään ja siinä on lähinnä muiden pyörieni kevyempiä kierrätysosia.

Sitten on kolme hankintahinnaltaan edullista 200 euron pyörää:

1. Kona Process 2013 olen myynyt pois dropperin, WTB:n satulan ja SRAM S1000 kammet. Niistä sain jo lähes tuon hinnan takaisin... Konaan hankin 400 eurolla uudet 26” SRAM Roam 60 hiilarikiekot yksityiseltä myyjältä. Käytetyt Truvativ Noir 3.3 ”hiilikuitukammet” (200 euroa Katanan 34T ovaalilla eturattaalla?) ja uudet SRAM X0 10-vaihteinen takavaihtaja (eBaystä halvemmalla) ja uusi X0 vaihdeliipaisin (yht. noin 200 euroa). KMC 10SL ketjut (50 euroa), KCNC Scandium uusi satulatolppa (noin 100 euroa) ja Bontragerin kevyt satula käytettynä (70 euroa) sekä Ritchey WCS Carbon käytetty low riser ohjaustanko (50 euroa). Procraftin uusi stemmi (55 euroa) ja Magura Trail Sport jarrut edessä 4-mäntäinen 203 mm (vakiona 2-mäntäinen 180 mm) ja takana 2-mäntäinen 180 mm (vakiona 160 mm) ja jarrulevyinä kevyet Ashiman vai oliko ne Lynxin vastaavat osat. Näihin meni noin 175 euroa. Ai niin ja lukkopolkimet vielä noin 50 euroa (XLC) eli yhteensä tähän mennyt noin 1300 euroa eli kohtuu hinta kun painaa alle 12 kg ja joustoa edessä 160 mm (edelleen Rock ShoxLyrik Coil keulalla) ja 150 mm takana. Pysähtyy paremmin, kiihtyy ja kiipeää paremmin eli paljon parempi kuin orkkiksena. Dropperia kun en käytä.

2. GT Zaskar Elite 26” jäykkäperän ostin myös 200 eurolla yhdeltä enemmän maantiepyöriin siirtyneeltä harrastajalta. Siinä oli lähes uudet (noin 500 km ajetut) Shimano XT:n kammet ja vaihtajat ja vaihdeliipaisimet (3x10 vaihteiset) noin vuodelta 2010. Lähes uudet DT Swiss X1900 kiekot uusilla renkailla jne. Myös jarrut oli lähes uudet Shimano XT:t. Tästä on nyt kiekot tossa ”Ford” täysjoustossa ja paljon muitakin osia on hyödynnetty muihin pyöriin eli tavallaan hankintahinta jälleen kuoletettu. Voimansiirto on nykyisin edelleen sama Shimano XT:n mutta nyt 1x10. Kiekkoina nykyisin Bontragerin kiekot mitkä taas tuli eri pyörästä lähes ilmaiseksi tavallaan... Rahallinen panostus tähän mennessä KCNC:n ei Scandium tolppa (60 euroa?), KCNC kevyt kiristin (25 euroa?), käytetty Selle Italian satula (50 euroa?) sekä Reversen stemmi (50 euroa?), Race Face Next uusi low riser hiilaritanko (yksityiseltä 50 euroa). Supacaz tupit (12 euroa) ja XLC lukkopolkimet (alennuksesta aikanaan 30 euroa). Ai niin ja ne Tuboliton S-Tubot (noin 50 euroa). Eli yhteensä 327 euroa ilman hankintahintaa. Halpaa kuin saippua...

3. Gary Fisher Sugar 2+ täysjousto maksoi myös 200 euroa. Siinä oli Shimanon XTR kammet joista modasin yhdelle eturattaalle kevyet kammet eri täysjoustoon. Muut XTR osat myin pois muistaakseni 100 eurolla eli XTR etu- ja takavaihtajat sekä vaihdeliipaisimet. Näin ollen se maksoi 100 euroa vaan tavallaan. Mukaan tuli kahdet Bontragerin 26” kiekot joista toiset uudehkoilla Schwalben ISP taittuvakylkisillä niillä paremmilla nastoilla. Mukaan sain uuden Maxxis Icon renkaan ja Onzan hyvän renkaan sekä muutakin osaa. Tämänkin voi ajatella ikäänkuin täysin ilmaisena pyöränä. Nyt siinä on tosin kiinni takana Sram Roam 40 kiekko jonka ostin 50 km ajettuna fillaritorista ja samalta myyjältä yhtä vähän ajetun DT Swiss X1700 etukiekon edullisesti. Mitään hipo-osaa en pahemmin ole tähän vielä laittanut, mutta Magura Trail Sport jarrut siihen tulee ja ne on jo odottamassa asennusta...

Sitten ostin samalta myyjältä kun ostin Konankin Jamis Dakar Sport 26” täysjouston 120 eurolla ja se on nyt sopivasti kevenneltynä pojallani käytössä. Painoa on nyt muistaakseni noin 12,2-12,5 kg luokkaa ja tähän tuli ne toiset Bontragerin kiekot Gary Fisher kaupoista.

Saman verran 120 euroa maksoin Raleigh jäykkäperäisestä alunperin 27.5” pyörästä minkä muutin 26” vaimolle ja se sai myös vanhan kevyehkön Manitou SX 80 mm keulan. Keventelin maltillisesti ja se painaa nyt kohtuuliset noin 12,5 kg flättipolkimilla.

Kaikkein edullisin oli vaihtokauppa muutamaan työkaluun (arvo alle 50 euroa yhteensä) yhden työkaverin kanssa Giant Trance 26”. Siinä on nyt ne Scottissa alunperin olleet ZTR Olympic kiekot Schwalben Nobby Nic 2.1” renkailla ja ne XTR:n modatut kammet 102 BCD Garbarukin ovaalilla 34T eturattaalla. Voimansiirto on 1x9 ja takana on SRAM X0 takavaihtaja. Painaa nyt lukkopolkimineen noin 11,5 kg. Jarruina Magura Trail Sportit 180 mm edessä ja 180 mm takana.

Steve Baggy
04.05.2024, 11.11
Ihan oikeesti. Tämä on kyllä elämää suurempi trolli :)
Ihan hauskaa tämä on kun satakiloiset ukot selittää kuinka pari kiloa pyörässä vaikuttaa siihen, että jaksaa ajaa myös ylämäkeen.

Janne75
04.05.2024, 11.23
Jatketaan vielä noita ”raamatun” pituisia edellisiä viestejä tähän sen verran että olen myös myynyt pois kolmet 26” kiekot joista kahdet oli WTB:n SpeedDiscit ja yhdet Mavicit sekä siinä Raleigh (alunperin 27.5”) olleet kiekot. Noistakin on tullut rahaa takaisin noin 300 euroa yhteensä. Eli sillä saa sen yberkalliin Rotor Unon kasetin. Kun osia sopivasti kierrättää eri pyörissä ja myy itselle tarpeettomia (lue usein liian raskaita) osia pois niin ei tämä nyt ihan niin kallis harrastus ole.

Ja mitä noihin Scottin välityksiin tulee niin sen pyörän käyttötarkoitukseen on se 36 (tai tarvittaessa 34 maastossa) edessä ja 11-28 takana täysin riittävä. Lyhythäkkinen SRAM Force 22 maantievaihtaja on lisäksi paremmin suojassa kuin nykyinen pitkähäkkinen SRAM X0. Jos 34 on edessä maastossa edelleen liian iso ja haluaa välttämättä juuri tällä pyörällä ajaa metsässä jyrkkiä mäkiä ylös niin ainahan voi vaihtaa vielä pienempiä eturattaita. Käytän kyllä 99,9% todennäköisyydellä muita maastopyöriäni siihen tarkoitukseen.

nure
04.05.2024, 11.24
Itsellä eka "Kevyt" vuonna 2001 Turusta Pyöräliike Saariolta joulurahoilla ostettuun titaanirunkoon rakennettu kapistus, 9.07kg. Se on kevein joustokeulallinen, siihen aikaa mahtavat 85milliä joustoa, Judy XC Englundin Total Air patruunoilla modattu.

Osaluettelo oli muutenkin eksoottisempi ja oli niiden metsästäminen todella vaikeaa tähän päivään verrattuna. Esim. Rooxin kammet Real:n kolmella rattaalla, SRP:n pulteila ja Middleburnin kammenpulteilla vajaa 400grammaa.

Renkaina oli Maxxis Minotaur 380 Flyweightin sisureilla alle kilon setti ja Conti Twister SuperSonicit samoilla sisureilla alle 850grammaa, kumpaisetkin kokoa 1.9".

Myöhemmin 2008 kun joustokeulan vaihdoin Pace RC31 Carboniin niin paino sen vuoden kokoonpanolla oli 8.66kg pyöräliinneen punnitsemana.

Oli se toinen pyörä minkä myymistä hieman kadun mutta ei noihin niin kovasti kannata rakastua.

Janne75
04.05.2024, 11.28
Ihan hauskaa tämä on kun satakiloiset ukot selittää kuinka pari kiloa pyörässä vaikuttaa siihen, että jaksaa ajaa myös ylämäkeen.

Väitän kyllä että se onko pyörä esim. 15 kg tai 8,5 kg vaikuttaa huomattavasti enemmän kuin 6,5 kg kevennys omasta painosta siihen mäennousukykyyn. Toki oman painon keventäminenkin on kannattavaa ja järkevää suorituskykyä parantavaa mutta kun tekee molemmat niin vielä parempi. :rolleyes:

Eikä se onko pyörä nyt vaikka 11 kg, 10 kg tai 9 kg niin kovin paljon vaikuta mutta onhan se keventäminen itsessäänkin ihan mukava harrastus. Kyllä kevyt pyörä kiihtyy hyvin kun kevennystä on tehty vielä pyörivistä massoista mahdollisimman läheltä massan ulkokehää. Korostuu vielä näissä 26” kun se massa on sisempänä lähempänä akseleita kuin 29”.

Kun ei vaan mene liiallisuuksiin asti ja pysyy pyörä edelleen vahvana tai jopa vahvistuu entisestään. Jarrut on ainakin omissa pyörissäni paremmat kuin alunperin ja mitään ylikapeita ohjaustankoja tai liian pieniä/kevyitä renkaita en käytä.

nure
04.05.2024, 11.35
^^^Baggy, ehkä homma menee niin että meidän tehtävä on huvittaa sua ;-))

Janne75
07.05.2024, 10.25
Jatketaan tätä hupihommaa eli ihan oikea kysymys kun en tästä(kään) oikein mitään tiedä. Eli kun saan kohtapuoliin sen Rotor Uno 11-28 maantiepuolen 11-pakan ja se pitäisi "naittaa" mahdollisimman kevein ratkaisuin tohon DT Swiss 240S takanapaan niin olisiko tämä ylimmän linkin tuote/ratkaisu se oikea? Siinä on siis ihan ne "normaalit perinteiset" pikalinkkunavat/päätyholkit nyt kiinni.

https://r2-bike.com/DT-SWISS-Freehub-Shimano-SRAM-SL-Version-11-speed-Road (paino 48 grammaa)

https://r2-bike.com/DT-SWISS-Freehub-Shimano-SRAM-11-speed-Road (paino 58 grammaa)

https://r2-bike.com/DT-SWISS-Freehub-Body-Kit-Ratchet-LN-11-speed-Shimano-Road-5x130-135-mm-Quick-Release (paino 73 grammaa)

Vai joku muu ja jos joku muu niin mikä sitten? Ei tuolta DT Swissin sivuilta mitään järkevää tarkkaa tietoa tähän löytynyt. Valitsemalla kevyimmän näistä kolmesta eli ylimmän säästyy painoa siis 25 grammaa vs. alin eli painavin. Mutta keskimmäinen vaihtoehto on vain 10 grammaa painavampi kuin ylin ja maksaa noin 47 euroa vähemmän. No onhan se vielä alle 5 euroa per kevennetty gramma... :rolleyes:

nure
07.05.2024, 10.48
^Oma Rotor oli Krysium Pro Carboneissa 12x142 läpiakselilla ja normaalilla Shimano/SRAM vapaarattaalla. Luulisi noiden sopiva mutten voi vannoa ja varmaan joku viisaampi osaa sanoa varmemmin.

Janne75
07.05.2024, 11.32
Päätin että odotan ensin että saan sen Rotor Unon ja katson miten se sopii tai ei sovi nykyiseen vapaarattaaseen. Pitää kuitenkin vielä tilata muutama muu pikkuosa lisää ja se Mcfk kuitutolppa + titaanipolkimet niin tulee sitten samoilla postikuluilla tarvittaessa.

Janne75
10.05.2024, 23.12
Tänään sain lähetyksen r2-bike.comista eli lisää kevennysosia. Vielä tänään en ehtinyt muuta laittaa kiinni Scottiin kun Trickstuffin kevyen etujarruadapterin titaanipulteilla (14 gr yhteensä) ja Saevid Alien Short satulan, jonka piti painaa 72 grammaa, mutta se painaakin 3 grammaa vähemmän (69 grammaa). Toistaiseksi siinä on vielä KCNC:n sopivaksi lyhennetty Scandium tolppa, mutta tilaan Mcfk:n 320 mm pitkän 34.9 mm halkaisijalla olevan 3K hiilaritolpan (108 grammaa) joka on reilut 50 grammaa lyhennettyä KCNC:tä kevyempi ja sille luvataan että kestää 100 kg kuskia varusteineen. Satulan ja etujarrun adapterin vaihdolla Scott keveni hieman lisää (satula 137 gr => 69 gr = 68 gr) ja omapatentti jarrulevyadapteri pultteineen vaihtui Trickstuffin vastaaviin titaanipulteilla (20 gr => 14 gr = 6 gr). Lisäksi poistin Rock Shox SID 100 Race keulasta sen lukitushässäkän oikeanpuoleisen putken yläpäästä. Painoa taisi olla nyt noin 8900 grammaa.

Seuraavaksi pitää se Rotor Uno 11-lehtinen 11-28 takapakka saada sovitettua/asennettua kiinni. En ehtinyt vielä kokeilla pitääkö vapaaratas vaihtaa, mutta todennäköisesti pitää. Ilmoitettu paino oli 135 grammaa, mutta todellinen paino lukitusrenkaalla on 145 grammaa. Sram Force 22 lyhythäkkinen takavaihtaja on kevyt ja ilmoitettu paino täsmäsi. Vaihdan siihen vielä kevyet ohjainrullat ja pultit. Niillä paino jää noin 150 grammaan. Sitten se KMC:n X11-SL ketjukin keventää hieman kun toi KMC:n X9-SL on painavampaa. Lyhennän ketjun tietysti sopivaksi lyhythäkkiselle takavaihtajalle. Se Sramin vaihdevipu ei tosiaan ole mikään keijukainen, mutta ajanee nyt asiansa. Sitten ei oikeastaan enää muuta kun ne titaanipolkimet, muutamia titaanipultteja ja erilainen takajarruadapteri (XTR). Ai niin ja SID:in kaulaputkea lyhennän jonkin verran kanssa. Sen jälkeen Scott on ns. ”valmis”.

Trek 8500 jäykkäperä ”peri” Scottin Selle Italian XLR Carbonio satulan (137 gr) ja sai Procraftin hiilikuituisen satulatolpan jonka lyhensin sopivaksi. Tolppa painaa nyt 153 grammaa mikä on ihan ok lukema kun tämä ei ollut mikään kovin kallis hiilaritolppa vaan noin reilu 100 euroa. Yhteensä tasan 290 grammaa satula ja tolppa. Aiemminhan hankin tähän jo kevyen Procraftin stemmin ja hiilari ohjaustangon (lyhennetty Race Face Sixc). Vaikka tässä on ne todella raskaat Magura HS33 hydrauliset vannejarrut
meni vaa’an lukema tälle ekaa kertaa alle 10 kilon eli 9965 grammaa lukkopolkimineen. Voi olla että vaihdan tähän vielä nyt Scottista irroitetut Truvativ Noir 3.3 ”hiilikuitukammet” 175 mm, jotka saattaa olla kevyemmät kun nyt kiinni olevat Truvativ Stylo Team kammet.

Janne75
12.05.2024, 16.55
Tänään asentelin Scott Spark 10 täysjoustoon lisää kevennysosia kiinni ja se painaa tällä hetkellä 8765 grammaa. Rotor Uno 11-28 11-vaihteinen rataspakka sopi suoraan kiinni ja Sram Force 22 lyhythäkkinen takavaihtaja ja se Sramin 11-vaihteinen vaihdeliipaisin tuli asennettua kiinni. Samoin KMC X11-SL ketju sopivasti lyhennettynä ja 4.4 mm offsetillä oleva Garbarukin 34 hampainen eturatas.

Vielä on nämä osat vaihdettava kevyempiin myöhemmin: Mcfk 34.9 mm x 320 mm hiilikuitu satulatolppa (108 gr) nykyisen lyhennetyn KCNC lyhennetyn Scandium tolpan tilalle, titaanipolkimet (210 gr) nykyisten lukkopolkimien tilalle, titaani/alumiinipultteja ja kevyempi Shimano XTR takajarruadapteri. Ei ole kovin helppoa saada kevyemmäksi kuin noin 8600 grammaa tai hieman yli mutta se on ihan ok tässä projektissa. Pyörässä on kuitenkin täysjousto, kunnon tehokkaat jarrut, riittävän suuret 2.2” renkaat ja leveä riser ohjaustanko.

Trek 8500 jäykkäperä keveni myös tänään lisää ja uusi paino on 9850 grammaa. Se sai Scottista jääneet Truvativ Noir 3.3 ”hiilikuitukammet” aiempien Truvativ Stylo Team -kampien tilalle ja samalla eturatas vaihtui ovaaliin Katanan 34 hampaiseen alumiinisilla Reversen kiinnityspulteilla/muttereilla. Aiemmin siinä oli Sramin 34 hampainen pyöreä eturatas. Myös ketjut vaihtui jostain perus Shimano HG53:sta KMC X9-SL:ään. Kevennystä tuli yhteensä siis lisää 115 grammaa (9965 gr => 9850 gr). :rolleyes:

Ohiampuja
13.05.2024, 21.28
Vie Ohiampuja se kiekko jollekin osaavalle kiekkotohtorille niin eiköhän siitä kestävä tule.
Manasin kaverille kiekkojen kestävyyttä, niin hän ystävällisesti osti ne tyttärensä pyörään. Ja minä palasin painaviin mutta luotettaviin DT kiekkoihin. :)

No tulipa noilla oppirahoilla kokeiltua että keventely ei taida olla mun juttu. Kyllä se kestävyys, huolettomuus ja luottamus omiin pyöriin on tärkeämpää.

Tämä tällaisena väliheittona vaan, eli jatkakaa vaan. ;)

Janne75
14.05.2024, 00.40
Tänään säädin Scottin Sram Force 22 lyhythäkkistä takavaihtajaa. Rotor Unon 11-28 takapakka toimii muuten hienosti KMC X11-SL ketjulla, mutta jotain outoa on siinä 19-hampaisessa eli neljänneksi keveimmässä välityksessä kun ketju meinaa alkaa pomppia pois ko. rattaalta. Se tuli kyllä tänään reilusti paremmaksi kun säädin takavaihtajan B-ruuvia siten että etäisyys ylemmän ohjainrullan ja isoimman takarattaan välillä on 6 mm eli ohjeen mukaan. Toi on tosi outoa kuitenkin ettei ketju kulje sillä rattaalla yhtä nätisti kuin kaikilla muilla 11,12,13,14,15,16,17,21,24 ja 28 rattailla. En keksi tälle mitään muuta selittävää tekijää kuin joku valmistustoleranssi on pielessä ko. 19-hampaisessa rattaassa tai joku muotoilu tms. Muutin tänään myös ketjulinjaa entistä paremmaksi. Tässä on nyt Garbarukin 34-hampainen ovaali eturatas 4,4 mm offsetilla. Alunperin olin asentanut Race Facen keskiön molemmille puolille ne muistaakseni 2 vai 2,5 mm paksuiset muoviprikat. Tänään otin pois sen vetopuolen prikan joten sain parannettua ketjulinjaa sen prikan paksuuden verran. Ketju kulkee nyt omasta mielestä täysin suoraan siinä 5. tai 6. rattaan kohdalla eli keskellä pakkaa. Toi on muuten mukava kasetti ajella kun 7 raskainta välitystä on yhden hampaan välein. Juuri tällaisen tosta halusinkin.

Keskiviikkona lyhennän Rock Shox SID Race 100 keulan kaulaputkea pari ylimääräistä senttiä. Keula painaa tällä hetkellä 1447 grammaa kun sen nyt illalla punnitsin.

Jos varallisuus riittää niin tilaan sen Mcfk:n 108 grammaisen 3K hiilikuituisen satulatolpan kun saan palkan. Takajarrulevyadapterin ja titaani/alumiinipultteja sitten samalla. Niitä Absolut Blackin Centerlock jarrulevyn kiinnitysmuttereita joutuu näköjään odottelemaan vieläkin samoin kuin niitä titaanisia polkimia. Vaihdevaijeri + vaijerinkuoren voisin hankkia kevyemmästä materiaalista kuin nykyiset ”bulkki” teräsvaijeri + perus täyspitkä ulkokuori.

Huomenna käyn testaamassa ekaa kertaa nykykokoonpanossa tota Trek 8500 jäykkäperää. Varmaan ihan mukava pyörä tolla Scottin aiemmalla Selle Italia XLR Carbonio satulalla kun siinä on nyt myös Procraftin hiilikuitutolppakin. Vaimentaa todennäköisesti mukavasti jäykkäperän tärinää. Sama juttu sen Race Face Sixc hiilariohjaustangon ja Supacaz tuppien kanssa. Kyllä se keulana toimiva Manitou Skareb ihan hyvin vaimentaa vaikka onkin vaan 100 mm ja kapeilla muistaakseni 30 mm liukuputkilla. Tässäkin on nyt välitykset paremmat kun edessä on Katanan 34T ovaali ja takana Shimano XT 11-32 9-vaihteinen takapakka (260 gr) jossa välitykset on paremmat kuin aiemmassa Sram PG990 11-34 pakassa. Takavaihtajan voisi vaihtaa vielä pitkähäkkisestä Sram X0:sta medium häkkiseen Sram X0 (194 gr) mikä vapautui Scottista. Tässähän on ne Maguran tehokkaat HS33 neonkeltaiset hydrauliset vannejarrut. Ne voittaa omasta mielestä jarrutustehossa ja tuntumassa ainakin huonot levyjarrut. On noi Magura Trail Sport etu 4-mäntäinen + taka 2-mäntäinen kyllä vielä paremmat mutta on noi ikäänsä nähden kyllä huippujarrut minkä jarrutustehoon voi aina luottaa. :rolleyes:

Janne75
16.05.2024, 13.39
Tässä kuva nykykokoonpanossa Trek 8500 jäykkäperäinen 26" vuodelta noin 2002. Painoa on 9850 grammaa vaikka on noi painavat Magura HS33 hydrauliset vannejarrut. Niiden Brake Booster jarrukaaret vaihtuu vielä mustiin uudemmanmallisiin kun ne on näissä jarruissa ainoat osat mistä neonkeltainen väri on haalistunut ja ne uudemmanmalliset on omaan silmään muutenkin hillitymmän ja paremman muotoiset. Toinen muutos vielä on se että nykyinen turhaan pitkähäkkinen SRAM X0 9-vaihteinen takavaihtaja vaihtuu kevyempään medium-häkkiseen SRAM X0 9-vaihteiseen takavaihtajaan joka vapautui Scottista.

Ihan mukava pyörä ja kävin eilen ajamassa tällä 19 km pyörätielenkin aikaan 40 min. 45 sek. eli keskinopeus lähes 28 km/h. Varsinkin ylämäet tällainen jäykkäperäinen suhteellisen kevyt 26" menee hyvin kun ei ole takajousitusta. Hiilikuitutolppa ja toi satula vaimentaa sopivasti.

https://pic.useful.fi/AFGeuMILn.jpg

OJ
17.05.2024, 20.12
Sademies täällä hei, nyt on pakko kommentoida, että toi Trekki on kyllä uudempi kuin 2002. Sanoisin, että 2004-2005 vuosimallia, kun oli just siinä holleilla kun lopettivat vannejarrumallit.

Hiilariset jarrukaaret tohon pitäis tietty jostain loytää.

Ton ikäluokan maastureissa tuli itsekin käyteltyä maantiepakkoja.

Janne75
18.05.2024, 15.55
^ Olen ostanut ton Trek 8500:sen runkona Lahdesta jostain pyöräkaupasta joskus 2000-luvun alkupuolella. Oli se kyllä aiemmin kun 2004-2005. Ehkä 2003 voisi olla mahdollinen. Mukaan tuli Ritchey WCS satulatolppa ja hinta oli alennuksessa muistaakseni 599 euroa. Tilasin tähän nyt ne mustat uudemmanmalliset jarrukaaret. En ole tiennytkään että noihin Magura HS33 jarruihin saisi hiilikuituisia jarrukaaria.

mth
18.05.2024, 16.01
Täältä, v2004 8500 näyttää vastaavalta

https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/historical-bike-archive/

Janne75
18.05.2024, 21.42
^ Joo kyllä se sittenkin vm. 2004 taitaa olla. Kahdessakymmenessä vuodessa unohtuu moni muukin asia. Kovinkaan paljon tällä omalla Trek 8500 ei ole ajettu kun ostin alunperinkin liian ison rungon joka on vielä ns. pitkänmallinen. Ei tullut silloin aikanaan mieleen että siihenhän voi vaihtaa erilaisen satulatolpan ilman setbackiä ja vielä lyhyemmän stemmin. Nykyään tällä on ihan hyvä ajaa kun on osia vaihdettu.

Janne75
20.05.2024, 23.04
Trek 8500 keveni vähän kun vaihdoin siihen sen lyhyempihäkkisen Sram X0 takavaihtajan ja uudemmanmallisen kevyemmän Sram X9 vaihdevalitsimen. Siihen tulee vielä KCNC:n kevyt satulatolpan kiristinpanta. Nyt se painaa 9825 grammaa ja kohta voi mennä jopa 9799 grammaan tai alle. Ne uudemmanmalliset Magura HS33 jarruboosterit/kaaret ainakin näyttää kevyemmiltä niin nekin vielä keventänee hiukan ton KCNC kiristinpannan lisäksi.

Sain tänään Scottin Rotor Uno rataspakan ongelman korjattua itse noin kymmenessä minuutissa. On se aika erikoista että noin 300 euroa maksava 11-vaihteinen kevyt 11-28 rataspakka sisälsi tällaisen pienen mitoitusvirheen tehtaalta lähtiessään asiakkaalle. Koska ne kaksi isointa alumiinista ratasta eli 28 ja 24 hampaiset on kiinnitetty pienillä ruuveilla teräsrattaisiin niin ne ruuvit oli aavistuksen liian pitkiä ja kierrettä tuli läpi sinne teräsrattaiden puolelle. Ne ruuvit on itseasiassa kiinnitetty kolmanneksi isoimpaan 21 hampaiseen rattaaseen mutta melko alas joten ne ylipitkät kierteet/ruuvien päät ei haitanneet kyseisellä rattaalla ajamista. Mutta sen alla olevaa 19 hampaista kylläkin ja juuri näiden pienien ruuvinpäiden takia se ketju tarttui kiinni ja ”pompotti” eikä asettunut kunnolla tälle rattaalle.

Hyvin pienellä tasapäisellä viilalla viilasin ne ruuvien päät tasaisiksi niin että ketjulla on tilaa olla rattaalla. Testasin just äsken ja nyt toimii kuin unelma. :) Sitäkin aloin miettimään kun joku jossain kirjoitti että Rotor Unosta oli mennyt ne pienet ruuvit poikki ja alumiinirattaat irronneet noista teräsrattaista että onkohan ollut samalla tavalla ruuvien päät liian pitkät ja poljettu lujaa ko. välityksellä ja sitten on kohdistunut vääränlaista voimaa ja koko pakka mennyt hajalle. Pääasia että tuli kuntoon. Otin kyllä kuviakin ko. ongelmasta ennen viilaamista mitkä tekisi mieli lähettää valmistajalle. Varmaan lähettäisivät uuden rataspakan kun on ostokuitti tallessa. :rolleyes:

https://pic.useful.fi/-vcPNIbWk.jpg

https://pic.useful.fi/q4ixd9-C0.jpg

https://pic.useful.fi/zlQqD9U6j.jpg

nure
21.05.2024, 12.22
Täysjäykän tanko+stemmi 236g. ja satula+tolppa 243g. FBG:ssä ehkä hieman kevyemmät mutta siitä ei edes tarkoituskaan tehdä mitään erityisen kevyttä, kunhan kahdeksan kiloa alittuu.

Janne75
22.05.2024, 11.56
Niin paljon kun tykkäänkin noista kohtalaisen kevyistä Maguran Trail Sport jarruista niin taidan siirtyä Scott Spark 10 täysjoustossa Formula R1R tai Formula R1 jarruihin koska ne on vielä reilusti kevyempiä ja ainakin tossa omassa GT Zaskar Elitessä missä on edessä Formula R1 jarru niin jarruteho ja tuntuma on todella hyvät. On ne noissa Maguroissakin mutta Formulan jarruilla (NOW8 Centerlock levyillä ja Absolut Blackin lukitusmuttereilla) saan ton Scottin sitten alle 8500 grammaiseksi. Sitten se on ns. valmis. En muistanutkaan kuinka kevyet ja tehokkaat noi Formulat on.

Maguran Trail Sportit on tällä hetkellä Konan ja Giantin täysjoustoissa ja yhdet uudet laatikossa odottamassa asennusta "Ford" täysjoustoon. Scott voi luovuttaa Magura Trail Sportit Gary Fischer täysjoustoon, missä ei ole tällä hetkellä jarruja asennettuna.

Trek 8500 jäykkäperässä on ja pysyy Magura HS33 hydrauliset vannejarrut ja GT Zaskar Elite jäykkäperässä on nyt Formula R1 edessä ja Shimano XT jarrut takana.

nure
22.05.2024, 16.31
Itsellä oli tovin Formula R1:set, ainakin paskimmat ilmata ja tehokin tuollaista V-jarru luokkaa. Toisaaltaan normiajossa teholla ei suurtakaan merkitystä...

Ohiampuja
22.05.2024, 18.13
Tuo oli vähän hölmösti sanottu.

Toisen normaali ajo voi tarvita jarruista tehoja hyvinkin paljon.

nure
22.05.2024, 19.08
^En pidä mitenkään hölmönä kun on aloittanut perinteisillä siirtyen canteista V-jarruihin ja sitten mekaanisiin ja hydraulisiin levyihin ja kaikilla pyörä pysähtynyt, ehkä hieman enemmän on joutunut rutistamaan mutta aina pysähtynyt.
Lähinnä pointti on se että kuka/mikä määrittää " tehokkaat" jarrut ja minkä normien mukaan?

Föhn
22.05.2024, 19.19
Voisit koettaa ihan ensiksi määritellä ”normiajon”

Teemu
22.05.2024, 19.21
Formulan vanhat R1:t oli kyllä ihan kelpo jarrut, myös tehojensa puolesta. Ja olihan ne todella kevyet. Siinä nure on oikeasssa, että ilmaaminen oli muistaakseni todella työlästä.

JackOja
22.05.2024, 20.07
Jos nuren jarrut olikin huonosti ilmattu?

Ohiampuja
22.05.2024, 20.10
Menemättä mihinkään DH-osastolle tai vastaaviin laitteisiin, niin hyvällä ja kevyellä täpärillä normi-ajaminen voi olla jo aika kovaakin tykitystä. Ja vauhtien kasvaessa jarruilta vaaditaan enemmän. Ei niitä tarpeita voi peilata aatamin-aikaisiin canti tai V jarruihin.

Nythän tämä ketju tosin on keskittynyt kevyisiin, mutta hiukan jälkeen jääneisiin kulkimiin. Mutta eihän tämä vintage-rakentelu ole kevyiden pyörien koko totuus. Kevyessä pyörässä voi olla myös 140 mm joustoa ja vauhtiin sopivat modernit kulmat. :)

Föhn
22.05.2024, 20.46
Ensimmäinen kriteeri hyville jarruille on se että kahva ei ole voimankäyttöväline. Toinen kriteeri on hyvä purevuus. Jarrutehoa ei ole koskaan liikaa olettaen että tekniikka ja käytetyt nopeudet toimii yks yhteen.
Voi Jeesus kun muistelee vaijerilevari aikoja. En tiedä onko semmoisia edes enää olemassa mutta toivottavasti ovat pikkasen parempia.

Sivustakatsoja
22.05.2024, 20.57
Vaijerilevari -esimerkiksi Sram valmistaa ja BB7 onkin luokassaan ihan kelpo.

nure
22.05.2024, 23.28
Jack, kaikkensa kun tekee niin jotenkin toimi, ei kuitenkaan innostanut vaikkakin kahvan desing miellytti silmää.

Sivustakatsoja, TRP Spyre SLC ehkä markkinoiden paras vaijerivetoinen, paremmat kuin BB sarjan jarrut...

Steve Baggy
22.05.2024, 23.30
Se riippuu myös miten ja missä ajetaan. Viime kesänä sai Ylläksellä nelimäntäisen XT:nkin kahvaa puristaa ihan tosissaan, kun niillä sorastuksilla vauhti helposti nousee.

Janne75
23.05.2024, 00.30
Vaimon maastopyörässä, joka muuten on kanssa 26” eli ilmeisen jälkeen jäänyt kulkine, on vaijeritoimiset Shimanon levyjarrut ja siinä on edelleen 3x9 voimansiirto (ainoana meidän perheessä vielä vaijerilevyjarrut ja 3 eturatasta). Siinä on ne jotkut Shimanon yhdistelmäkahvat missä on jarrukahvat ja vaihdevivut/valitsimet samassa. Sain yhdessä kaupassa ison määrän pyöränosia joista osa oli uusia niin päätin laittaa vaimolle vaan tollaset uudet kun vaimon VAUHTI ei päätä huimaa... :) Ajaa vaan hiekkatiellä rauhalliseen tahtiin ja joskus asvaltilla. Kyllä niilläkin pyörä pysähtyy, mutta on tossa esim. Formula R1 hydraulisessa ”hieman” enemmän jarrutehoa, jarrutuntumaa, modulaatiota ja tosiaan ihan yhdellä sormella voi jarruttaa eikä tarvitse puristaa kahvaa. Asensin just tänään Scottiin sen Formula R1 eteen kun oli 52 grammaa kevyempi kuin Maguran 4-mäntäinen Trail Sport etujarru. GT Zaskar Elite jäykkäperä sai sen Maguran nyt eteen Shimano XT takajarrun kaveriksi.

Janne75
23.05.2024, 00.45
Tänään tuli lisää osia jälkeenjääneisiin kulkineisiini, joista osa oli oikeita ja osa ei... olin tilannut omasta mielestä oikeanlaiset titaanipultit Scottin takaiskarin kiinnitykseen mutta muuta oikeaa pulteissa ei ollut kuin pituus. Oli vääränkokoiset kierteet M5 kun piti olla M6 ja luulin pulttien olevan M6 mutta ei ne olleetkaan. No tilataan uudet. Kai noillekin jotain käyttöä keksii. Jos ei polkupyörissä niin moottoripyörissä sitten. Sama homma stemmin pulttien kanssa kun oli tarkoitus vaihtaa titaanipultit Procraftin stemmiin ja tuli isompikierteiset kun Procraftissa on niin pienikokoiset pultit. No nämä meni GT Zaskar Elite jäykkäperän Reversen jo valmiiksi kevyeen stemmiin teräspulttien tilalle ja painoa säästyi ”huikeat” 10 grammaa... Tosin se peri Scottista 52 grammaa painavamman mutta nelimäntäisen Magura Trail Sport etujarrun. Kevyempi Formula R1 etujarru meni Scottiin.

Scottiin tuli ne XPedon M8 Ti titaanipolkimet jotka oli jo alunperin kevyitä 254 grammaisia Exustarin lukkopolkimia 40 grammaa kevyemmät (214 grammaa). Sitten tuli ne Absolute Blackin Centerlock lukkorenkaat jotka painoi yhteensä 10 grammaa. No ei olleet ne NOW8 lukkorenkaatkaan painavia kun ne painoi yhteensä 15 grammaa, eli painonsäästöä huikeat 5 grammaa ja maksoi lähes 50 euroa... noi titaanisten lukkopolkimienkin kevennysgrammat oli halvempia per gramma...

Muutamia Ashiman kevyitä alumiinipultteja vaihdoin ei kriittisiin paikkoihin. Se oli huomattavasti kustannustehokkaampaa per kevennysgramma. Samoin Shimanon XTR takalevyjarruadapteri ja siihen neljä (tällä kertaa oikeankokoista) titaanipulttia teräspulttien tilalle. Kevennystä näistä yhteensä vajaa 30 grammaa. Tosiaan eteen tuli jo nyt Formula R1 jarrut teräspunosletkulla ja oli 52 gramman ”ilmainen” kevennys kun otin vaan toisesta pyörästäni. Hankin Formula R1 tai olikos se nyt R1R jarrut kun noi on niin älyttömän kevyet ja kuitenkin todella tehokkaat ja tunnokkaat jarrut. Takajarrun kun vaihtaa niin kevenee vielä hyvin lisää. Siihen Sram Force 22 takavaihtajaan tuli kevyet KCNC 11-hampaiset rissapyörät ja toiseen ontto KCNC alupultti. Toiseen ko. pultti ei käynyt kun sen pultti on pienemmällä kierteellä. Laitoin sen takavaihtajan omalla vaan sitten kasaan.

Seuraavaa tilipäivää odotellessa... silloin tilaan sen Mcfk:n kevyen hiilikuitutolpan jolle luvataan mtb käytössäkin 100 kg painoraja. Se tolppa painaa vaan 108 grammaa eli silloin satula (69 gr) + tolppa (108 gr) = 177 gr.

Scott painaa jo nyt tasan 8600 grammaa. Uusi tavoite siis 8500 gramman alitus:

1. Mcfk hiilikuitutolppa
2. Formula R1 tai R1R jarrut eteen ja taakse
3. Titaanipultit takaiskarin kiinnitykseen M6x35 mm
4. Procraftin stemmiin kevyemmät pultit kun vaan löydän sopivia. Pitää olla titaania eikä alumiinia kun on stemmin pulteista kyse.

https://pic.useful.fi/y5yo-kjm3.jpg

https://pic.useful.fi/l9h6QIl49.jpg

Janne75
23.05.2024, 01.11
Trek 8500 jäykkäperään vaihdoin ne uudemmanmalliset mustat jarrukaaret/jarruboosterit Magura HS33 hydraulisiin vannejarruihin. Keveni parikymmentä grammaa per jarru. Noi pitäisi olla mieluiten hiilikuidusta tehtyjä osia niin kevenisi paljon enemmänkin. Sitten vaihdoin siihen ”raskaan” normaalin Tuboliton sisärenkaan S-Tubon tilalle ja kumosin kevennetyt grammat... toinen sisärengas oli jo aiemminkin normi Tubolito. Päätin että käytänkin Trekissä näitä paksummalla seinämällä olevia sisärenkaita kun siinä on nämä hydrauliset vannejarrut ja Tubolitoja ei saisi/pitäisi käyttää ollenkaan vannejarrujen kanssa. Mutta en ole ajamassa vuoren rinnettä alas joten eiköhän noi tavallista ajoa kestä. S-Tubot on niin ohutseinämäisiä että niiden kanssa voi tulla jo jotain tilanteita lämmön kanssa kovempivauhtisissa pidemmissä jarrutuksissa vannejarruilla. Sen takia normi Tubolitot tähän painonlisäyksestä huolimatta. Painoa Trekillä tänään 9815 grammaa. Vielä tulee se KCNC satulatolpan kiristin mikä on aika paljon kevyempi kuin Trekin oma niin paino menee alle 9,8 kiloon. Trekiin asensin nyt ne Scottissa aiemmin olleet 254 grammaiset Exustarin lukkopolkimet noin 30 grammaa painavampien XLC lukkopolkimien tilalle.

https://pic.useful.fi/2ciypCc2r.jpg

https://pic.useful.fi/SHianM2Ra.jpg

Sivustakatsoja
23.05.2024, 08.32
...

Sivustakatsoja, TRP Spyre SLC ehkä markkinoiden paras vaijerivetoinen, paremmat kuin BB sarjan jarrut...

Kaipaisin vähän syvempää pohdintaa paremmuuden tuoksi pelkän julistuksen sijaan.

nure
23.05.2024, 08.41
^Pelkästään kokemukseen perustuu kahdet Avidit omistanut sekä Spyren S ja SLC:t, sekä maastopyörässä ja maantiepyörässä olleet, en pysty esittämään mitään insinööriteorioita, toinen vaan tuntuu paremmalta ja kaiken lisäksi SLC erittäin tyylikäs, viimeistelty ja kevyt. Huonoimmat mekaaniset olleet ehdottomasti Hayesin MX sarjan jarrut jotka kilpaili kyllä noiden RS:n semihydraulisten kanssa sijoituksesta.

En kylläkään sanonut että BB sarjan jarrut huonoja ole mutta jokaisella mielipiteensä.

nure
23.05.2024, 08.47
Janne, ihan tyylikkäitä kokoonpanoja... Kannattaa muuten tsekata Gelun tolppa, myös kevyt ja painoraja 115kg kamoineen, ei tarvi mennä ihan limiiteillä...

Sivustakatsoja
23.05.2024, 08.54
^Pelkästään kokemukseen perustuu kahdet Avidit omistanut...
En kylläkään sanonut että BB sarjan jarrut huonoja ole mutta jokaisella mielipiteensä.

Mitkä Avidit?

Mielipide on toki jokaisella, mutta mielipiteen tueksi voisi myös olla jotakin muuta kuin mielipide.

Janne75
23.05.2024, 10.02
Janne, ihan tyylikkäitä kokoonpanoja... Kannattaa muuten tsekata Gelun tolppa, myös kevyt ja painoraja 115kg kamoineen, ei tarvi mennä ihan limiiteillä...

Kiitos! Täytyy katsoa toi Gelu jos ei ole paljon painavampi. Mcfk:ssa on ainakin tosi hyvä se satulan kiinnittyssysteemi. Lisäksi kun sen saa tossa 3K hiilikuituversiossa mikä olisi sama kuin Saevid Alien Short satulassa ja hinta/keveys/kestävyyssuhde on aika kohdallaan niin siksi olen sen hankintaa tässä suunnitellut. Mutta perehdyn tohon Geluun tänään paremmin.

Edit: Googlasinkin samantien ja katsoin myös R2 Bike sivuilta ja vaikuttaa siltä ettei Gelu tee 34.9 mm halkaisijalla olevia satulatolppia. Adaptereita en halua käyttää kun omaan silmään toi "möhkömäinen" 34.9 mm tolppa on hyvä. Parempi vaan että näyttää isommalta niin kun antaa jonkun kokeilla nostaa pyörää illuusio raskaasta katoaa paremmin... :D

nure
23.05.2024, 10.35
Sivustakatsoja, BB7, BB7 SL Road ja vitoset... Esitä itse jokin tieteellinen pointti miksi Avidit parhaat? Voisi saada osviittaa millaista näkemystä etsit muuta kuin kokemusta?

nure
23.05.2024, 10.37
Janne, tuo tolpan halkaisia on usein suht olennainen seikka ja itsekin adapterit jättänyt väliin ellei ole ollut jokin pakottava seikka...

arctic biker
23.05.2024, 10.49
Offaria mutta kiva nähä että banaanikuurinne on ohi

Sivustakatsoja
23.05.2024, 11.38
Sivustakatsoja, BB7, BB7 SL Road ja vitoset... Esitä itse jokin tieteellinen pointti miksi Avidit parhaat? Voisi saada osviittaa millaista näkemystä etsit muuta kuin kokemusta?

Kahdelta puolelta vetävässä on tuplasti kitkaa tuovia osia. Vaijerivetoisen jarrun heikkous on eri osien välinen kitka ja kuorien jousto.

BB7 on tarkoitettu purettavaksi ja huollettavaksi, Spyret eivät, vaikka ne ovatkin epävirallisesti purettavissa.

Spyren lehtijousi ei ole säädettävä, BB7:n kierrejousen kireys on.

Spyre on kevyempi, vaikka BB7 SL kaventaa eroa.

Käytössä havaittuna Spyre oli herkempi kuorien laadulle ja vaijerien kitkalle, ehkä palautusjousen toteutuksesta johtuen.

nure
23.05.2024, 12.34
- Kahdelta puolelta vetävä mielestäni tehokkaampi ja helpompin säätää... Kitkan kompensoi laadukkailla vaijereilla ja kuorilla.

-Simppeli kapistus kuten mekaaninen ei pahemmin huoltoa kaipaa, kumpakaan merkkiä ei tarvinut muuta kuin palat vaihtaa...

-Viitaten edelliseen, jos toisessa on niin paljon parempi jousi ettei säädölle ole tarvetta?

-Siis toinen kevyempi...

- Viittaan ekaan, kuka sitä paskoilla vaijereilla ja kuorilla ajaa?

Siis johtopäätös, kummatkin toisen mielestä hyviä ja eikös silloin olla onnellisia?

Arctic, kiitos samoin! Onneksi oli hyvät ajopelit et tää reippaana takaisin!

Sivustakatsoja
23.05.2024, 20.13
- Kahdelta puolelta vetävä mielestäni tehokkaampi ja helpompin säätää... Kitkan kompensoi laadukkailla vaijereilla ja kuorilla.

-Simppeli kapistus kuten mekaaninen ei pahemmin huoltoa kaipaa, kumpakaan merkkiä ei tarvinut muuta kuin palat vaihtaa...

...

Mä en tarkoita toimintaa uutena ja puhtaana, vaan toimintaa koko elinkaaren aikana. Toistaiseksi vaikutelmani on, että BB7:n toiminta pysyy muuttumattomana pidempään, kuin Spyren.

Mun Spyret on jo huollon tuoman avun ulottumattomissa, romuna.

nure
23.05.2024, 20.44
Ja omat BB:t vaihtui parempiin. Toisaaltaan siirryin hydraulisiin ja Spyret meni myyntiin suht uudenveroisina jarrupalojen vaihdon jälkeen.

Ei kylläkään paluuta enää mekaanisiin, sen verran helppoja ja tehokkaita nuo Virvelitehtaan jarrut...

nure
25.05.2024, 13.35
Janne, oleks miettinyt vaihtaa tuohon jäykkäperään kuituisen keulan, sopisi paremmin gravel tyyppiseen ajoon ja painokin tippuisi about kilolla?

Janne75
25.05.2024, 14.30
Janne, oleks miettinyt vaihtaa tuohon jäykkäperään kuituisen keulan, sopisi paremmin gravel tyyppiseen ajoon ja painokin tippuisi about kilolla?

En ole harkinnut toistaiseksi. Joo sen saisi silloin alle 9 kiloiseksi. Toi Manitou Skareb 100 mm keula on kyllä hintaisekseen joustokeulaksi tosi kevyt, mutta onhan jäykkä kuitukeula tietysti reilusti kevyempi ja aerodynaamisempi. Mutta mukavasti toi keula vaimentaa isompia epätasaisuuksia. Kiitos kuitenkin ideasta laitetaan se ”mietintämyssyyn”… :)

nure
25.05.2024, 18.13
^Kyllä renkailla tarpeeksi graveloinnissa vaimennusta löytyy mutta jokainen tavallaan. Aikoinaan työmatkoja ajoin 26" Kona Kulalla ISP: llä talvisin ja RalliKunkuilla muut ajat ja oli upeaa lähteä ekalle lenkille kapearenkaisen kanssa!

Janne75
31.05.2024, 01.34
Tänään sain vihdoinkin aikaiseksi vaihtaa uuden vaihdevaijerin Giant Trance täysjoustoon. Kun pyörä tuli minulle se painoi tasan 14 kg. Hämmästyksekseni se painaa nyt tasan 11 kg lukkopolkimineen ja juomapullotelineineen jne. Renkaat on Schwalben Nobby Nicit. En varsinaisesti ole edes kunnolla yrittänyt keventää sitä mutta se on sopivasti ”perinyt” kevyempiä osia muista pyöristä. Esim. Gary Fischeristä XTR kammet jotka modattu yhdelle Garbarukin 34T ovaalille eturattaalle, Scottista kevyet alukiekot Funworksin navoilla ja myös Ritchey WCS hilikuitutangon + Selle Italian satulan. Jarrut on uudet Magura Trail Sportit 180 mm Ashiman kevyillä jarrulevyillä. Sram X0 9-vaihteinen takavaihtaja tuli tähän kun löytyi hyllystä. Pyörän sain vaihtokaupassa pariin fillarityökaluun mitkä maksoi muutaman kympin. Aika budjettivehje siis kuitenkin.

Kona Processin punnitsin ja se painoi nyt 11,87 kg. Seuraavaksi siihen ja Giant Tranceen tulee muutamia titaanipultteja teräspulttien tilalle. Vaikutus varmaan joitain kymmeniä grammoja... :rolleyes:

Kun ostin sen Scott Spark 10 täysjouston vaan 500 km ajettuna käytettynä joitain vuosia sitten se Scott painoi ilman polkimia 10,2 kg. Samanlaisilla ”peruskevyillä” SPD lukkopolkimilla (noin 280 gr pari) siis vähän alle 10,5 kg. Ei kovin iso ero tohon Giant Tranceen kun kuitenkin täytyyhän Scottin rungon olla reilusti kevyempi.

kauris
31.05.2024, 09.02
En ole varsinaisesti edes kunnolla yrittänyt keventää sitä. Lähtee hankkimaan titaanipultteja teräspulttien tilalle...

Tämä oli siis tällaista hyväntahtoista kettuilua. Hienon kuuloisia ja painoisia fillareita.

nure
31.05.2024, 10.35
^Titaanipultit kyllä toimii, pysyvät siistin näköisinä ainakin vaikkei kauheasti kevene mutta esim. tuollaisessa gravelrungossa missä saattaa olla 26 teräksistä kiinnityspulttia niin paino putoaa alumiinisilla liki kolmannekseen. Itsellä kyllä jokainen (helposti) vaihdettaja pultti on titaania tai alumiinia.

Janne75
31.05.2024, 23.12
En ole varsinaisesti edes kunnolla yrittänyt keventää sitä. Lähtee hankkimaan titaanipultteja teräspulttien tilalle...

Tämä oli siis tällaista hyväntahtoista kettuilua. Hienon kuuloisia ja painoisia fillareita.

:) Joo siis ei ollut alunperin edes niiden titaanipulttien tilaushetkellä tarkoitus laittaa niitä tohon Giant Tranceen vaan Scottiin ja Konaan kun ne oli Maguran jarrujen titaanipultteja. No Scottiin tuleekin ne Formulan jarrut eteen ja taakse (nyt on jo Formula R1 vaihdettu eteen) niin ne titaanipultit tulikin sen takia nyt Giant Tranceen kun siinäkin on Magura Trail Sport jarrut ja Kona Processiin.

Sitten tuli samassa lähetyksessä KCNC:n satulatolpan kiristyspanta halkaisijaltaan 34.9 mm minkä meinasin asentaa Trek 8500:seen. Sen orkkis osa painoi 22 gr ja tämä 11 gr. No eihän se käynyt vaikka on 31.6 mm satulatolpan halkaisija. Pitää olla noin 2 mm isompi. Onneksi ei käynyt kun Giant Tranceen se kävi ja sen orkkis osa painoi noin 20 gr enemmän kun KCNC joten kevennystä tuli ENEMMÄN eli -20 gr... :D

Punnitsin muuten samalla Trekistä satulan + tolpan ja aika kevyt setti siinä nyt 292 gr... samaa ei voi sanoa Giant Trancen vastaavista 529 gr... jotain täytyy tehdä ja se ansaitsee kevyempiä osia kun paino on jo sukeltamassa 10 kg puolelle/puolella... helppo -200 gr tossa.

Janne75
31.05.2024, 23.21
^Titaanipultit kyllä toimii, pysyvät siistin näköisinä ainakin vaikkei kauheasti kevene mutta esim. tuollaisessa gravelrungossa missä saattaa olla 26 teräksistä kiinnityspulttia niin paino putoaa alumiinisilla liki kolmannekseen. Itsellä kyllä jokainen (helposti) vaihdettaja pultti on titaania tai alumiinia.

Joo alumiinipultit on ihan superkevyitä ja niitä kannattaa käyttää ei kriittisissä osissa. Eli vahvempia ja teräspultteja kevyempiä mutta alumiinipultteja painavampia titaanipultteja sitten esim. stemmeihin ja muihin oikeasti turvallisuuskriittisiin osiin. Joitain pultteja saa vaan titaanisina eikä alumiinisina esim. noita Maguran jarrujen pultteja.

nure
01.06.2024, 00.20
Itsellä yhdet levyt oli alumiinipulteilla kiinni, hyvin kesti mutta eivät meinanneet irrota... Onneksi useissa laatuosissa on jo vakiona titaanipultit jolloin ei tarvi vaihdella... 21kpl alupultteja painoi 17g ja veikkaan että teräksiset yli 50g... Kerron kun saan purettua...

nure
02.06.2024, 11.01
Siis 21kpl teräspultteja rungossa, 44g. ja vaihdettu alumiinisiin, 14g. Hieman säästyy painossa, reilu euro tuli grammahinnaksi.

Janne75
02.06.2024, 11.20
^ Ihan ok kevennys ja aina pitää muistaa että joskus tuollainen 30 gramman kevennys tulee todella paljon kalliimmaksi. Kaikki ns. ”helpot ja kohtuullisen edulliset grammat” kannattaa löytää ja osat vaihtaa just näin. Joku sanoo että ei se 30 grammaa paljon ole. Mutta entäs sitten kun niitä 30 gramman kevennyksiä on 5 (150 gr) tai 10 (300 gr)? Kaikki se on aina pois pyörän kokonaispainosta. Jos aina ajattelee että ei tämä osa nyt kovin raskas ole niin äkkiä on pyörä pari kolme kiloakin painavampi.

nure
02.06.2024, 11.30
Siis tarkennus, 21kpl teräspultteja painaa 44g. ja vastaava määrä alumiinisia 14g. joten pikkuisen säästää painossa.

Janne75
02.06.2024, 18.10
Laitoin nyt siihen pyöräsi kuva topiciin kuvat kaikista pyöristäni. ”Ford-brändätty” täysjousto ei ole vielä ajokuntoinen enkä sitä nyt punninnut, mutta muut on nyt ajokunnossa eli 26” täysjoustot Giant Trance noin 11,0 kg, Gary Fisher Sugar 2+ noin 11,54 kg, Kona Process noin 11,87 kg, Scott Spark 10 noin 8,6 kg, Trek 8500 jäykkäperä noin 9,78 kg ja GT Zaskar Elite jäykkäperä (paino noin 10,1-10,3 kg riippuen etukiekosta/renkaasta.

nure
05.06.2024, 12.57
Keveitä osia ja kovia hintoja https://r2-bike.com/EXTRALITE-Spacer-HyperSpacer-3D-printed-10-mm-1-1-8-Nylon_1 Melkoinen kilohinta mutta onneksi ei montaa tarvi.

Janne75
05.06.2024, 17.14
^Itse olen käyttänyt sisältäpäin ohennettuja hiilikuituisia spacereitä. Noihin Extraliten 3D tulostettuihin en sekaantunut kun ne kerää likaa ulkopintaansa muotoilunsa takia ja ne sisältäpäin kevennetyt (olikohan ne Ritcheyn?) on suunnilleen yhtä kevyitä ja myös aerodynaamisesti paremman muotoisia sileitä. ;) Kun maastopyörillähän mennään koko ajan yli 30 km/h kuitenkin...

nure
05.06.2024, 17.38
Likaantuminen ja aerodynamiikka (kylläkin taitaa olla niin että sileä ei edes aina aerodynaamisin) ei itselle ongelma, lähinnä siksi että nuo istuvat halkaisijan vuoksi parhaiten Extraliten stemmin ja topcapin kanssa.

Ps. Kun vaa'an tarkkuus on gramma niin mittaus saattaa heittää mutta Ritchey on tuplasti painavampi...

Janne75
06.06.2024, 07.22
Likaantuminen ja aerodynamiikka (kylläkin taitaa olla niin että sileä ei edes aina aerodynaamisin) ei itselle ongelma, lähinnä siksi että nuo istuvat halkaisijan vuoksi parhaiten Extraliten stemmin ja topcapin kanssa.

Ps. Kun vaa'an tarkkuus on gramma niin mittaus saattaa heittää mutta Ritchey on tuplasti painavampi...

Omissa pyörissä on muutamalla eri halkaisijalla olevia hiilikuituisia spacereitä. Osaan sopii paremmin ne pienemmät ja osaan suuremmat.

Tota oli tutkittu että aerodynaamisin pinnanlaatu oli golfpallomainen pinta, eli pinta jossa on tavallaan pieniä kuoppia vieri vieressä. Varmin tapa saada yksittäisen noin gramman painoisen spacerin, pultin tms. paino punnittua on punnita niitä enemmän kerralla ja jakaa kokonaispaino kappalemäärällä. Jos punnitsee 3 kpl pääsee jo lähelle. 5 kpl tai 10 kpl kun punnitsee niin on jo tosi tarkka paino. Kyllä toi Extraliten spaceri taitaa olla sitä sisältä ohennettuakin aavistuksen kevyempi kun toihan on kuitenkin noin korkeakin. Tässä linkki tollaseen Ritchey WCS sisältä ohennettuun. Itse ostin jonkun Ritchey WCS spaceri setin jossa oli edullisemmin noita eri korkuisina. https://www.bike-components.de/en/Ritchey/WCS-Carbon-Spacer-10-mm-p38299/?o=1000117207-matte-UD-carbon-1-1-8-&delivery_country=FI&upid=google&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=20090656939&utm_content=&utm_term=&gclid=CjwKCAjwmYCzBhA6EiwAxFwfgBUGlZylrifODwgbJanR 8m6taOHj7MZSMK87bejs76quAti4mCvESBoCiZkQAvD_BwE

nure
06.06.2024, 09.26
^Itse juuri punnitsin kumpainenkin kymmenmillisenä, oli yksi Ritchey varastossa. Noiden painoilla merkitystä mutta kuten sanoin, omissa pyörissä toimii Extraliten muiden osien kanssa hyvin yhteen.

nure
06.06.2024, 11.07
Ja tuo sopii vielä täydellisesti https://r2-bike.com/Extralite-Ahead-Kappe-Hypercap_2 samaan pakettiin!

Usein tuollaisilla nippeleillä ja muilla kummaakaan merkitystä mutta kun itse kokoaa niin jokainen yksityiskohta hioutuu kokonaisuuteen sopivaksi.

nure
11.06.2024, 21.16
Kun keveistä kyse niin lasketaanko täysjäykät maastopyöriksi?

Janne75
11.06.2024, 21.22
Kun keveistä kyse niin lasketaanko täysjäykät maastopyöriksi?

Kyllä nekin tietynlaisilla maastokelpoisilla renkailla voi laskea ihan hyvin maastopyöriksi. Ettei nyt ole ihan vaan flatbar graveli maantierenkailla tms.

Saitko sun uuden pyöräprojektin kasattua ja punnittua? Menikö alle 8 kg?

nure
12.06.2024, 00.01
^En vielä, keskiö puuttuu. Paino lienee siinä ja siinä kahdeksan kiloa kaikkineen mitä pyörässä kiinni...

Janne75
12.06.2024, 01.51
^ Ihanan kevyttä... :cool:

nure
12.06.2024, 11.39
^No, ihanasta tiedä, tuollaisilla semi maantierenkailla varustettuna kun näillä hiekkateillä sen kummempia tarvi, +70% kuitenkin kovalla alustalla ajoa.

Keventäminen kyllä onnistuu kiekkoja vaihtamalla mutta ajetaan nyt tämä kausi ja sitten talvella mietitään.

Janne75
19.06.2024, 22.25
Tänään sain tilaamani käytetyn DT Swiss XRC 100 hiilikuituisen joustokeulan Unkarista. Lomarahat tulee vasta seuraavassa tilissä, joten Formula R1R jarrut ja se Mcfk hiiikuituinen satulatolppa yms. pienempää osaa (titaanipultteja jne.) tulee vasta sen jälkeen. Maksoin keulasta 375 euroa + postikulut yhteensä 410 euroa. Nyt kiinni oleva Rock Shox SID 100 Race painaa lyhennetyllä kaulaputkella ilman lukitusvipua, vaijeria ja mekanismia iskarin yläpäässä 1440 grammaa. Siinä on käpy paikallaan tietysti.

Tämä DT Swiss XRC 100 hiilikuitukeula on sitäkin vielä 325 grammaa kevyempi, eli se painaa vaan 1115 grammaa ilman lukitussysteemeitä. Aika edullisia kevennysgrammoja siis kun vähän reilu euro per kevennetty gramma. Tosin joku käpy tai muu hiilikuituiselle putkelle sopivampi kiristyssysteemi pitää tälle hankkia. Alkaa näyttää sille että pyörän kokonaispainosta saa tämän vaihdolla ja Formula R1R jarruilla sekä Mcfk satulatolpalla jopa yli 500 grammaa yhteensä vielä pois. Ihan kun sillä olisi jotain merkitystä... mutta kun tälle tielle lähdettiin niin tehdään nyt ainakin nämä. Ai niin ja takaiskarille ne titaanipultit. Se hiilikuituinen takaiskari olisi vielä yksi muutos joka pyörää keventäisi, mutta se on niin tolkuttoman kallis että saa jäädä johonkin tulevaisuuteen...

https://pic.useful.fi/lhgFfotoG.jpg

https://pic.useful.fi/j-TJBFMss.jpg

nure
20.06.2024, 00.03
NalleKarkkiKaupassa on hyviä ja keveitä expandereita, itsellä tuollainen https://r2-bike.com/EXTRALITE-Expander-UltraStar-4-1-1-8_1 ja siihen sexyin topcap
https://r2-bike.com/Extralite-Ahead-Kappe-Hypercap_2

Janne75
20.06.2024, 01.19
Toi Extraliten expanderi vaikuttaa hyvältä ja on tosi kevyt. Samanlaisen voisi tilata omaankin. Pari kevyttä topcapia löytyykin jo.

nure
20.06.2024, 10.14
^Juu, hyvin toimiva ja pysyy kyllä kiinni. Itsellä toisessa Tune GumGum, kevyt sekin...

Aki Korpela
22.06.2024, 21.42
Tämä DT Swiss XRC 100 hiilikuitukeula on sitäkin vielä 325 grammaa kevyempi, eli se painaa vaan 1115 grammaa ilman lukitussysteemeitä.

Oot Janne onnistunut löytämään kevyen yksilön! Itselläni vastaavan keulan massa ilman lukitusvipuja on 1148 g. :) Keula on mielestäni toiminnallisesti mainio, ja ainoa ongelma liittyi taannoin hankalahkoon huollettavuuteen. Vaimennusöljyn vaihto käsittääkseni vaatii erikoistyökaluja, eikä Suomesta ainakaan reilut 10 vuotta sitten löytynyt DT:n virallista iskarihuoltoa. Oman keulani (+takaiskarin) käytin kerran muistaakseni Tanskassa huollossa. Mutta eipä noissa pitäisi sitten kuitenkaan mitään ihmeellistä olla, eli osaava tekijä huoltaa tuon varmaan itsekin.

nure
22.06.2024, 23.58
Jos jostain löytyy selkeä räjäytyskuva niin eiköhän näppärä kaveri hoida homman. Eikös muuten joku XXL:n pyörä myyty myös modernimmalla DT:n keulalla?

Janne75
23.06.2024, 14.00
Tässä mainostetaan ainakin että tekevät DT Swiss iskarien huoltoja: https://www.tinoxin.fi/Pyoraily/Ohlins-Service-Center

Voisin tietysti varovasti kysyä crossipyörieni iskarivelholta jos hän haluaisi ”sekaantua” tämän DT Swiss XRC 100 keulaan. Ainakin öljyt olisi hyvä vaihtaa ja lisäksi jos on jotain kulutusosaa mitä pitää vaihtaa niin samalla nekin sitten. Hänellä on ns. homma hanskassa kun tekee työkseen vain ja ainoastaan iskarien huoltoja. Tosin voi olla että on niin ”kädet täynnä oikeita töitä” eli noita crossipyörien ja enduropyörien iskarihuoltoja ettei tällaisen maastopyörän joustokeulan huoltaminen oikein motivoi.

Mitä öljyä tällaiseen DT Swiss XRC 100 käytetään? Itselläni olisi kotonakin Öhlinsin iskariöljyä (kuulemma parasta ja ”liukkainta” iskariöljyä mitä on), mutta pitäisi tietää minkä viskositeetin öljyä tähän kuuluu laittaa?

nure
23.06.2024, 19.06
^Valmistajalle vaan kyselyä, voivat jopa vastata.

Janne75
25.06.2024, 02.04
Päätin tänään alkuillasta että puran Scott Spark 10 osiin ja punnitsen kaikki osat. Tässä listaa:

Scott Spark 10 koko M vm.2009

- runko linkuilla ja takavaihtajan kiinnikkeellä 1635 gr
- takaiskari DT Swiss Scott Nude ilman lukitusvipua + vaijeria 238 gr
- takaiskarin alkuperäiset pultit (ei titaania) M6x35 mm yht. 18 gr (2 kpl)
- ohjauslaakerit Yuniper Record 46 gr
Yhteensä: 1937 gr

- keula Rock Shox SID 100 Race 18 cm ohjausputkella ilman lukitussysteemeitä 1440 gr

- keula DT Swiss XRC 100 17 cm hiilikuituisella ohjausputkella ei lukitusta 1115 gr + expanderi 5 gr = 1120 gr

- stemmi Procraft PRC2 80 mm jyrkkä kulmainen 88 gr
- ohjaustanko Race Face Next low riser 725 mm hiilikuitu 137 gr
- tupit Supacaz Supalite 15 gr
- Top cap Carbon-Ti + pultti 5 gr
- stemmin hiilikuituiset korokerenkaat 5 mm + 5 mm + 10 mm yht. 5 gr
Yhteensä: 250 gr

- satula Saevid Alien Short hiilikuituinen 69 gr
- satulatolppa KCNC Scandium Ti-Pro Lite 8000 alumiininen lyhennetty 169 gr
- satulatolpan kiristyspanta KCNC 13 gr
Yhteensä: 251 gr

- lukkopolkimet XPedo M8 Ti titaaniset 220 gr
- kammet Race Face Next SL G5 175 mm hiilikuituiset 387 gr
- eturatas 34T ovaali Garbaruk 63 gr
- keskiölaakeri Race Face BSA 30 Cinch 87 gr
Yhteensä: 757 gr

- ketjut KMC X11-SL 102 lenkkiä 205 gr
- takapakka Rotor Uno 11-28 (11-vaihteinen) + lukkomutteri 145 gr
- takavaihtaja Sram Force 22 lyhythäkkinen KCNC ohjainpyörillä 163 gr
- vaihdevipu Sram Apex + vaijeri jossa 1620 mm yhtenäinen kuori 188 gr
Yhteensä: 701 gr

- etujarru Formula R1 820 mm pitkällä jarruletkulla 188 gr
- etujarruadapteri Trick Stuff + 2 kpl titaanipulttia 15 gr
- etujarrulevy NOW8 180 mm Centerlock 117 gr
- etujarrulevyn Centerlock kiinnitysmutteri Absolut Black 5 gr
Yhteensä: 325 gr

- takajarru Magura Trail Sport 1400 mm pitkällä letkulla 228 gr
- takajarruadapteri Shimano XTR + 4 kpl titaanipulttia 26 gr
- takajarrulevy NOW8 160 mm Centerlock 88 gr
- takajarrulevyn Centerlock kiinnitysmutteri Absolut Black 5 gr
Yhteensä: 347 gr

- etukiekko DT Swiss XRC300 hiilikuitu 620 gr
- etu pikalinkku Funworks titaania 22 gr
- eturengas Continental Race King 2.2" 530 gr
- etu sisärengas Tubolito S-Tubo 41 gr
Yhteensä: 1213 gr (ilman jarrulevyä) 1335 gr (180 mm jarrulevyllä + CL mutterilla)

- takakiekko DT Swiss XRC300 hiilikuitu 740 gr
- taka pikalinkku Funworks titaania 25 gr
- takarengas Continental Race King 2.2" 535 gr
- etu sisärengas Tubolito S-Tubo 41 gr
Yhteensä: 1341 gr (ilman jarrulevyä), 1434 gr (160 mm jarrulevyllä + CL mutterilla), 1579 gr Rotor Uno 11-28 pakalla

- vaihdevaijerin + jarruletkujen ohjurit + kiinnikkeet alumiinipultteineen 14 gr

Yhteensä: 8576 gr Rock Shox SID 100 Race keulalla
Yhteensä: 8256 gr DT Swiss XRC 100 keulalla (sisältää expanderin hiilikuituiseen ohjausputkeen 5 gr)

Tulevat muutokset Formula R1R jarrut, Mcfk hiilikuituinen satulatolppa ja takaiskarin titaanipultit

nure
25.06.2024, 08.23
Onhan tuo kevyt!

Sivustakatsoja
25.06.2024, 09.04
Kun kevytretkeilyssä on käsite "big three", eli ne kolme mistä keventäminen on tehokkainta: suoja, nukkumisen kokonaisuus ja kantolaite. Pyörän keventämisessä vastaavasti runko on yksi, mutta mitkä ovat kaksi muuta -kiekot ehkä numero kaksi. Jäykässä pyörässä kolmas on ehkä etuhaarukka. Täysjoustossa jousituksen komponentit?

Ohiampuja
25.06.2024, 09.57
Olisin samaa mieltä, runko, kiekot ja keula. Takaiskareissa painoerot ei taida olla kovin suuria, mitä R2 sivulta katsoin niin 165 mm iskareissa n 150 g.

Janne75
25.06.2024, 11.16
Joo kyllä lähtökohta kevyelle pyörällä on sen kevyt runko. Olisin olettanut tämän pyöräni rungon olevan vieläkin kevyempi, koska ilmoitettu paino ilman iskaria ja iskarin kiinnityspultteja on noin korkea. Runkoa ei ole vielä tosin puhdistettu kunnolla joten se voi vielä aavistuksen vaikuttaa muttei mitään isompaa.

Lisää tapoja keventää tätä olisi sellainen hiilikuituinen DT Swiss 165 mm takaiskari joka painaa noin 90 grammaa vähemmän kuin nykyinen. Tiesin jo hankintahetkellä että toi Sramin vaihdevipu ja siinä nyt oleva vaijeri on painava yhdistelmä mutta kun en mitään kevyempää FB yhteensopivaakaan 11-vaihteista tiedä.

Tosiaan tossa järjestyksessä eli runko, kiekot, keula, tottakai myös renkaat käyttötarkoitus huomioiden ja seuraavaksi kammet.

Sitten satulatolppa, satula, satulatolpan kiristyspanta, stemmi, ohjaustanko ja tupit jne. Niissä on huomioitavaa tässä tapauksessa että aika tasan puoli kiloa (501 grammaa) ne painaa yhteensä. Tästä vielä kevenee kun se halkaisijaltaan 34.9 mm satulatolppa vaihtuu alumiinisesta lyhennetystä KCNC:stä (169 gr) Mcfk hiilikuituiseen (109 gr). Silloin näiden yhteislukema on 441 grammaa. Edelleen on sopivan leveä low riser 725 mm ohjaustanko ja erillinen vahva taottu alumiininen stemmi. Stemmi saattaa vaihtua vielä samanmerkkiseen Procraftin loivempikulmaiseen versioon.

nure
25.06.2024, 11.21
Ilman muuta nuo kolme ne keveimmät jo lähtökohtaisesti oltava. Sitten taas muut seikat ratkaisee, onko jäykkä, etujousto tai täysjousto.

Itsellä täysjäykässä rungon, keulan ja täydellisen kiekkosetin paino hieman yli viisi kiloa ja ne ovat seikkoja joista saa pois suhteessa eniten.

Aki Korpela
25.06.2024, 12.14
Olisin olettanut tämän pyöräni rungon olevan vieläkin kevyempi, koska ilmoitettu paino ilman iskaria ja iskarin kiinnityspultteja on noin korkea. Runkoa ei ole vielä tosin puhdistettu kunnolla joten se voi vielä aavistuksen vaikuttaa muttei mitään isompaa.

Mulla oli L-kokoinen Spark 10 DT:n kuituisen takaiskarin (titaanipultit) + korvakkeen kera 1680 g, joten rungossasi on tosiaan yllättävästi lisägrammoja. Tosin sinun runkosi lienee paria vuosikertaa uudempi kuin omani, joten ehkä tuo on sitten myös vahvempi...

Janne75
25.06.2024, 15.10
Mulla oli L-kokoinen Spark 10 DT:n kuituisen takaiskarin (titaanipultit) + korvakkeen kera 1680 g, joten rungossasi on tosiaan yllättävästi lisägrammoja. Tosin sinun runkosi lienee paria vuosikertaa uudempi kuin omani, joten ehkä tuo on sitten myös vahvempi...

Joo sen tiedän että jossain vaiheessa näiden rungoista tuli painavampia. Oli myös erilaista hiilikuitua jotkut mallit, mutta oletin että vm. 2009 Spark 10:ssä olisi ollut vielä kevyempi runko. Vähän reilut 100 grammaa tämän M-kokoinen runko on siis sinun L-kokoista runkoa painavampi. Ehkä se on vaan minun tapauksessa hyvä asia kun olen vähän raskasrakenteisempi kuski. :rolleyes: Onko niiden linkkujen pulttien suhteen mitään kevennystä tehtävissä vai oliko ne sinulla samat kuin tehtaalta tullessaan?

Kyllä tästä ihan mukavan kevyt täysjousto kuitenkin on jo nyt tullut ja hieman vielä kevenee. Tällä rengastuksella ei paino mene alle 8 kilon eikä renkaat kevyempiin vaihdu. Ainakin sen saa alle 18 lbs eli alle 8165 grammaan. Ihan kun sillä(kään) mitään merkitystä suuntaan tai toiseen olisi.

Aki Korpela
25.06.2024, 17.42
Omassa Spark 10 -rungossani on linkkujen pultit ihan vakiokamaa, niille en koskaan tehnyt mitään.

Tuli tehtyä vähän perusteellisempi Tahko-huolto, joten laitetaan pari kuvaa, kun sopii ainakin jollain lailla ketjun aiheeseen. Renkaat on tulvillaan litkua, ainakin 50 g/rengas enemmän kuin yleensä. :D

http://www.arkitiede.fi/pyoraily/2024/fillari.jpg

http://www.arkitiede.fi/pyoraily/2024/vaaka.jpg

nure
25.06.2024, 19.17
^Tyylikäs, hienot kammet ja lempipolkimet, valitettavasti suht alhainen painoraja runttaajalle ! Minimi mittaan olet ketjut lyhentänyt.

Aki Korpela
25.06.2024, 21.37
^ Sanoisin, että ketju on tolla setupilla samanaikaisesti sekä maksimi- että minimimitassaan. :) Jos on yhden pykälän verran pidempi, vaihteet toimivat kyllä hyvin, mutta ketju jää pienimmällä takarattaalla selkeästi löysäksi.

nure
25.06.2024, 22.03
^Saman huomannut 1x12 setupilla, mielummin siinä ja siinä että liian lyhyet.

Janne75
25.06.2024, 23.07
Aki, hieno ja todella kevyt pyörä! Tolla takapakalla missä on noin iso ero isoimman ja pienimmän rattaan koossa on ymmärrettävää että isoimmalla rattaalla (kevyimmällä välityksellä) ketju on kireällä että se on sitten pienimmälläkin rattaalla (raskaimmalla välityksellä) vielä riittävän kireällä. Kyllä on kevyttä osaa että tuollainen nykyaikainen täysjousto on noin kevyt.

Aki Korpela
26.06.2024, 09.04
Keventeleminenhän on lopulta hyvin yksinkertaista hommaa. Jos sen haluaa tehdä "kunnolla", täytyy käydä joka ikinen komponentti läpi, sillä kun 50 g:n kevennyskohteita löytyy 40 kpl, massansäästö onkin jo 2 kg.

En ole ihan varma, voiko omaa fillariani sanoa enää "nykyaikaiseksi", mutta vielä ei ole tullut tarvetta hankkia mitään uutta. Sen verran tuossakin on kuitenkin tehty kompromissia, että ohjaamoon on tarkoituksella otettu n. 30 g ylimääräistä. Itseltäni löytyy esimerkiksi alle 100-grammainen Darimon tanko, ja vaikka se kai luotettava ja kestävä onkin, sen havaittava taipuilu aiheuttaa ainakin itselleni ikävää turvattomuutta vauhdikkaissa laskuissa. Siksi pyörässä on tällä hetkellä kiinni Tunen riser, joka antaa ainakin henkistä vahvuutta. :)

Janne75
26.06.2024, 10.15
Se on juurikin näin. Itse olen pyrkinyt valitsemaan jos ei nyt ihan kaikkein keveintä osaa niin ainakin keveys vs. hintasuhteeltaan kevyttä. Sitten olen halunnut pitää noi Continental Race King 2.2” renkaat kun ne on niin hyvin rullaavat, pitävät ja riittävän isolla ilmatilalla käyttötarkoitukseeni. Ne on kuitenkin nykyrenkaista mitä itse tiedän lähes keveimmät kokoisikseen.

Yllättävän usein kun juttelee jonkun kanssa pyörän keventämisestä kuulee toisen sanovan esim. että ”Eihän se ole kuin parisataa grammaa...” tai ”Ei tolla 50 grammalla ole mitään väliä...”. Kuitenkin loppujen lopuksi kun koko pyörä punnitaan niin runko ja kaikki osat mitä siinä on kiinni määrää sen lopullisen painon (massan). Kun vaikka keksii 10 kpl 20 gramman kevennyskohdetta pyörä kevenee 200 grammaa. ”Ei mitään vaikutusta...” Sitten 3 kpl 100 gramman kevennyskohdetta lisää ja yhteisvaikutus onkin jo puoli kiloa.

Jos kevyemmästä pyörästä (ja sen rakentelemisesta) ei ole mitään muuta konkreettista hyötyä niin on siitä ainakin nämä:

- Kiihtyy paremmin
- Nousee mäet paremmin (kevyemmin)
- Mukavampi nostaa ja omistaa sekä nostaa seinälle
- Rakentaa jotain itselleen mitä kaupasta ei valmiina saa (täysin samanlaista)
- Uusien pienempien painolukemien tavoittelu ja tavoitteiden täyttyminen/alittaminen (riippuu kyllä rakentajan/keventelijän luonteesta)

Se taas on sitten ihan eri asia miten järkevää hommaa keventely on ja mihin pisteeseen asti. Keveys vs. kustannukset. Sekin on varmaa että kuskista lähtee tässä omassa tapauksessa kaikkein helpoiten ja halvimmalla painoa pois mikä alkaa olla jatkossa kaikkein kannattavinta keventämistä... :D

nure
26.06.2024, 11.06
Loppupeleissa monessakaan asiassa ei ole järkeä mutta monet asiat siitä huolimatta ovat hauskoja. Joka projektin valmistuttua vannon että tämä taas viimeinen mutta kun kesän ajelee niin siinä jo alkaa miettimään mitä vaihtaa ja mitä keventää.

Nyt jo tietää että tuosta FBG:stä otetaan yli puoli kiloa pois ensi talven aikana.

nure
26.06.2024, 11.14
Janne, tuossa olisi kevyt stemmi sinulle https://www.fillaritori.com/topic/329414-extralite%C2%A0hyperstem%C2%A080mm-6ast-stemmi%C2%A0hamina/

Janne75
26.06.2024, 18.56
^ On se edullinen ja tosi kevyt. Uuden hinta on vielä reilusti kalliimpi. Kiitos vinkistä. Katsotaan jatketaanko Procraftilla vai ostaisiko tuon ja kevenee noin 20 grammaa lisää. Titaanipultitkin on jo valmiina.

nure
26.06.2024, 23.09
^Pultit muuten ihan perseestä, taitavat olla M3 ja olematon torx kanta, momenttiavain melkein välttämätön. Onhan tuo Procraftiin verrattuna laatua.

Ps. On yksi pitkä Procraft varastossa jos joskus tarve.

Ohiampuja
27.06.2024, 11.26
No niin, nyt tällainen kysymys.

Jos tämä Stanton Sherpan runko painaa 2,74 kg, niin onko se teräsputkirungoksi kevyt vai painava?

https://c02.purpledshub.com/uploads/sites/39/2019/03/stton-sherpa-853-01-1475231051837-13f4yf2wknwrn-f587deb.jpg?w=930&webp=1

marco1
27.06.2024, 11.54

Jos tämä Stanton Sherpan runko painaa 2,74 kg, niin onko se teräsputkirungoksi kevyt vai painava?

https://c02.purpledshub.com/uploads/sites/39/2019/03/stton-sherpa-853-01-1475231051837-13f4yf2wknwrn-f587deb.jpg?w=930&webp=1

Painava. Edullinen Ritcheyn runko on jo puoli kiloa kevyempi: https://ritcheylogic.com/bike/frames/ultra-frameset

nure
27.06.2024, 11.59
Viimeinen teräsrunkoinen maastopyörä oli alle kaksi kiloinen mutta eikös tuo Stanton ole tunnettu tukevista rungoista? Tyylikäs runko joka tapauksessa.

Janne75
29.06.2024, 11.03
NalleKarkkiKaupassa on hyviä ja keveitä expandereita, itsellä tuollainen https://r2-bike.com/EXTRALITE-Expander-UltraStar-4-1-1-8_1 ja siihen sexyin topcap
https://r2-bike.com/Extralite-Ahead-Kappe-Hypercap_2

Katsoin muutaman videon noista erilaisista expandereista joita tulee käyttää hiilikuituisten ohjainputkien kanssa. Niissä puhuttiin siitä että olisi syytä olla koko stemmin korkeudella sen expanderin ja sen olisi hyvä olla sellainen että se laajeneva osa laajenee tosiaan koko stemmin korkeudelta. Vaikka tämä ylläolevassa linkissä onkin todella kevyt osa niin se ei ole tällainen että se antaa sille hiilikuituiselle ohjainputkelle tarvittavan tuen kun stemmi kiristetään.

Tosin monessa stemmissä on aika pieni momentti kiinnityspulteissa ja riippuuhan se siitä hiilikuituisen ohjainputken materiaalivahvuudestakin.

Tässä voisi olla kuitenkin varmuuden vuoksi paikallaan käyttää hieman korkeampaa (lue painavampaa) expanderia. Kertokaa vaikka tänne kokemuksia erilaisista hyvistä expandereista.

nure
29.06.2024, 11.40
Vilkaise kuinka paksu on kaulaputki, ei muutaman newtonin kiristys vaikuta yhtään... Kyllä täällä tietenkin sanotaan että täytyy olla pitkä expanderi, aiheesta joskus keskusteltu ja kaikenlaisia kauhukuvia luotu, mutta miksihän on noita keveitä sitten kaupan?

Ps, Kaulaputken seinämä vahvuus 2.5mm...

Janne75
29.06.2024, 12.49
Sinulla on siis omassa käytössä toiminut ja kestänyt hyvin tolla kevyellä Extraliten expanderilla?

Mittasin äsken omasta ja sen kaulaputken ulkomitta on tietenkin se 1 1/8” eli noin 28,6 mm. Sisämitta noin 24,2 mm joten seinämävahvuus on tässä omassa sellainen 2,2 mm. Mitään isoa momenttia ei tohon stemmiä kiristettäessä käytetä, mutta kun ne stemmin pultit kiristetään momenttiinsa olisihan siinä hiilikuituputken sisällä ehkä hyvä olla edes joku ”lisätuki” lyhyemmän expanderin lisäksi että se stemmi kiristyy tasaisesti ja kaulaputki jää stemmin ja sen ”lisätuen” väliin tasaisemmin puristuksiin eikä kuormita ja purista turhaan kasaan sitä hiilikuituputkea. Jos se siis yhtään painuu kasaan. En tiedä kun ei ole tästä vielä kokemusta. Varmin ja painavin ratkaisu olisi käyttää pidempää expanderia.

Tosin voisihan tota ihan testatakin kun kiristää stemmiä ilman sitä topcapia ja mittaa digitaalisella työntömitalla alkaako se hiilikuituputki painumaan kasaan niillä pienillä momenteilla joita stemmien kiristäminen vaatii.

nure
29.06.2024, 13.01
Olen varmaan toista kymmentä vuotta käyttänyt ongelmitta, nyt Tune ja Extralite käytössä. Joskun kun asiasta keskusteltiin niin porukka lähinnä oli peloissaan että haarukkaputki murtuu/katkeaa jos ei ole tukea.

Ps. Extraliten stemmin kiristys 2-3Nm joten ei sillä mitään rikota.

Janne75
29.06.2024, 13.07
Olisiko mahdollista esim. käyttää jotain muovista kevyttä holkkia sen kevyemmän expanderin yläpuolella? Itse expanderi noin stemmin alareunasta ylöspäin ja sitten sen yläpuolelle muovinen tarkasti sen hiilikuituisen kaulaputken sisään mahtuva lisätuki/muoviholkki jossa reikä keskellä että saa sen ohjauspultin asennettua expanderiin? Silloin ei ainakaan se ohjausputki painuisi yhtä paljon kasaan. Jos siis painuu muutenkaan kun en vielä tiedä.

Janne75
29.06.2024, 13.09
^^Kiitos tiedosta. Kevyt vaihtoehto kyllä houkuttelee tässäkin. On näissä kyllä syytä käyttää stemmejä joissa on pieni kiristysmomentti ja kiristää tietenkin pikku hiljaa tasaisesti vuorotellen ne pultit momentteihinsa.

nure
29.06.2024, 14.01
Joskus kun oli keskustelua noista expandereista niin joku ehdotti että kun oikein keventää niin säätää ja sitten ottaa koko expanderin pois. Sehän on silloin jo tehnyt tehtävänsä ja on turhaa painoa.

Copilot
29.06.2024, 14.08
mutta miksihän on noita keveitä sitten kaupan?

Maailmassa on paljon huonoja ja jopa käyttötarkoitukseensa sopimattomia tuotteita kaupan jonkin asian varjolla...

nure
29.06.2024, 14.30
^Siis kun todettiin, expanderilla säädetään ja sitten tehtävä tehty... Huono tai hyvä mutta jokainen toimii ja täyttää tarkoituksensa.

Teemu
29.06.2024, 14.40

Meikäläisen gen3 Sherpa M-koossa painoi muistaakseni juurikin tuon 2,7kg. Siinä tosin oli mukana akseli, tolpankiristin ja ohjainlaakeri.
Eihän se kevyt ole, mutta nykypäivänä teräsrungot tehdään niin jööteistä putkista ja emäputki on 44mm, joten mistään 2 kilon rungoista on turha enää haaveilla. Alle 2,5kg runko on mun mielestä jo kevyt. Tuo Ritchey Ultran mainittu 2,38kg paino on todennäköisesti alakanttiin. L-koolle ilmoitetaan 2,57kg painoksi, mikä alkaa olla aika samoissa Sherpan kanssa.

Teräsrunkoa hankittaessa paino ei voi olla minkäänlainen kriteeri. Noissa massoissa on ihan sama, painaako runko 200g enemmän tai vähemmän.

Ohiampuja
29.06.2024, 15.24
Teräsrunkoa hankittaessa paino ei voi olla minkäänlainen kriteeri. Noissa massoissa on ihan sama, painaako runko 200g enemmän tai vähemmän.
Ei se merkkaakkaan, minua vaan kiinnosti se asia. Ja sinun vastaus oli just sitä mitä ajoin takaa, eli kiitos.

paaton
29.06.2024, 16.27
Nure ei aja maastoa, eikä varsinkaan hiilikuituisella kaulaputkella olevalla haarukalla.

Jokainen saa tehdä mitä haluaa, mutta on ihan syyt miksi expanderin tulisi tulla läpi stemmin ja mieluusti ylimmän laakerin alle asti.

nure
29.06.2024, 17.12
^Ajaa kyllä kevyessä maastossa ja hiilikuituisella eikä moiselle uhraa ajatustakaan. Luottamus materiaaliin on vahvaa, sen verran ollut tekemisissä hiilikuidun kanssa että tiedän että kovemmassakin käytössä kestää.

Mutta siinä olet oikeassa, jokainen tekee mitä itse haluaa.

Copilot
29.06.2024, 17.55
No hyvä homma, mutta se ei tarkoita etteikö tuota ongelmaa oliis oikeasti olemassa. Kyllä noita juttuja netistä löytyy kun kaulaputki on leikkautunut poikki...

Janne75
29.06.2024, 17.56
Mihinkään kovin rankkaan kivikkoon tai juurakkoon en ole menossa ajamaan tolla Scottilla. Se saa suunnilleen sellaista ajoa mitä gravelpyörälläkin ajetaan. Enimmäkseen vaan omalle tasolle kovavauhtisia lenkkejä. Enemmän kaikenlaiseen sekalaiseen maastoajoon sopiva pyöräni on se Kona Process joten Scott pääsee helpommalla. Scottilla ei myöskään hypitä mistään dropeista jne.

Siinä on muutenkin sellaisia osia että ei kannata ylikuormittaa ja rasittaa sitä liikaa tarpeettomasti kun on useamman osan kanssa sallittu/valmistajan suosittelema painoraja ylitetty. Esim. ne Xpedon titaanipolkimet (joten en polje koskaan sillä seisten vaan perse satulassa), Saevid Alien Short satula (kestänee ihan ok huomioiden ajotapa) jne.

Janne75
29.06.2024, 18.03
No hyvä homma, mutta se ei tarkoita etteikö tuota ongelmaa oliis oikeasti olemassa. Kyllä noita juttuja netistä löytyy kun kaulaputki on leikkautunut poikki...

Kyllä se on ihan aiheellista tiedostaa tämä mahdollinen riski ja uhrata aikaa sekä miettiä miten se hiilikuituinen kaulaputki kuormittuisi mahdollisimman vähän.

nure
29.06.2024, 18.17
Netistä tod.näk. löytyy paljon enemmän tietoja hajonneista rungoista ja silti niillä uskalletaan ajaa mutta jos peloittaa tai arveluttaa niin onhan muitakin kuin kuituisia osia.

Itsellä ei yhdessäkään pyörässä ole ollut osia joiden painorajat ylitetty, ei ainakaan paljolla...

Janne, Saevedin kyllä rikoin/mursin mutta myös korjasin, kestävyys kyllä parani...

stenu
29.06.2024, 19.18

Massan suhteen sillä ei juuri ole merkitystä, mutta rungon fiiliksen suhteen voi olla. Jos siis ensisijainen motiivi teräsrungolle on se, että rungossa on teräsrungon fiilis. 200 g merkitsee putkien halkaisijoissa tai seinämävahvuuksissa kuitenkin jo jotain.

Toisaalta mulla ei ole minkäänlaista kokemusta nykypäivän teräs-mtb-rungoista, joten en osaa, onko niissä enää teräsrungon fiilistä 200 g kevyempinäkään. Jos kestävyys on teräsrungon hankkimisen syy, niin silloin paino on tavallaan positiivinen asia.

Teemu
29.06.2024, 22.08
Massan suhteen sillä ei juuri ole merkitystä, mutta rungon fiiliksen suhteen voi olla. Jos siis ensisijainen motiivi teräsrungolle on se, että rungossa on teräsrungon fiilis. 200 g merkitsee putkien halkaisijoissa tai seinämävahvuuksissa kuitenkin jo jotain.

Toisaalta mulla ei ole minkäänlaista kokemusta nykypäivän teräs-mtb-rungoista, joten en osaa, onko niissä enää teräsrungon fiilistä 200 g kevyempinäkään. Jos kestävyys on teräsrungon hankkimisen syy, niin silloin paino on tavallaan positiivinen asia.

Kustomia on tilattava, jos ohutputkisen haluaa. En usko, että kukaan valmistaa enää semmoisia kuin Ritcheyn P-29 tai jopa vanha Surlyn KarateMonkey olivat. Kevyimmästä päästä ovat varmaan Fairlight Holt ja Sour Pasta Party, mitkä on varmasti alle 2500g hilppeineen, mutta ei nuokaan nyt mikään massatuotantorunkoja ole.

edit.
Harmittaa, että myin taannoin Sherpan pois. Sitä voin kyllä lämpimästi suositella, mikäli teräksinen xc-henkinen runko on harkinnassa.

Ohiampuja
29.06.2024, 22.32
Kyllä Stanton kiinnostaa, mutta käännetään se keskustelu vanhaan teräsrunko-ketjuun (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?57487-Ter%C3%A4srunkoinen-j%C3%A4ykk%C3%A4per%C3%A4maasturi-1000-1500e&p=3264059#post3264059).

Teemu
29.06.2024, 22.46
Mutta koska ketjun otsikko on "Minkä painoinen on mielestäsi oikeasti kevyt maastopyörä?", niin puhutaan hetki vielä kevyistä(?) teräsjäykkäperistä.

Mun Karatemonkey kaikilla moderneilla osilla painaa tasan 12kg.
Keula: RockShox Sid Ultimate 120mm
Kiekot: DT Swiss XRC1501
Voimansiirto: Sram X01 AXS (Rotorin wattikammilla)
Hissitolppa: OneUp 150mm
Ohjaamo: Procraftin kuitutanko ja Thomson X2

Renkaina Vittoria Mezcal 2.35" ja takana Tubolightin insertti.

Eli osien painoon on kiinnitetty jonkin verran huomiota, rungon ei. 120mm keulaa ja 150mm hissitolppaa ei kovin paljon kevyempinä löydy ja kiekot ovat ~1500g ja i30, joten ihan kohtuullisen painoiset nekin. Kevyemmällä rungolla ja toisilla kammilla (Rotorit painaa kuin synti) voisi saada 500g pois. Toiset 500g voisi isolla rahalla laihduttaa kiekoista ja putkiosista.

Sanoisin siis, että hissitolpalla ja 120mm keulalla oleva teräsjäykkäperä on oikeasti kevyt, jos se on alle 11kg. 100mm keulalla ja jäykällä tolpalla voinee päästä lähemmäs 10kg.

edit.
Noh, jos tekee kustomia ja budjetti on rajaton, mennään näköjään alle 9kg (ilman polkimia)
https://manzanitacycles.com/blog/ultralight-steel-hardtail/

nure
29.06.2024, 23.29
Kyllä nuo teräksiset tänne myös kuuluu ja onhan tuo upea näiden kaikkie kuituisten rinnalla.

Itsellä oli ennen Ibistä Reynolds Pace ja olihan se hauska peli, voin huomenna tsekata painon ja muunkin infon...

stenu
30.06.2024, 07.26
Kustomia on tilattava, jos ohutputkisen haluaa. En usko, että kukaan valmistaa enää semmoisia kuin Ritcheyn P-29 tai jopa vanha Surlyn KarateMonkey olivat. Kevyimmästä päästä ovat varmaan Fairlight Holt ja Sour Pasta Party, mitkä on varmasti alle 2500g hilppeineen, mutta ei nuokaan nyt mikään massatuotantorunkoja ole.

Teräsrungot on lihonneet eniten OS-emäputkien ja 31,6 mm satulaputkien takia ja suhteessa enemmän kuin muista materiaaleista tehdyt. Noista yksistään tulee teräsrungossa helposti jo varttikilo lisäpainoa OG P-29-aikoihin verrattuna. Loput tulee sitten siitä, että loivemmat geot ja pidemmät joustot vaatii paksumpaa/paksuseinäisempää putkea.

Mun vanha Rockhound on mielestäni ihan köykäinen teräsmaasturiksi, kun se painaa siinä nykyään alla olevilla 2,35-tuumaisilla Ikoneillakin just alle 10 kg polkimien ja pullotelineiden kanssa. Vanhoilla pre-sähköpyöräajat 2,4” Ralliraneilla paino oli noin 9,5 kg. Mutta se on paljolti siitä kiinni, että kaikki turhat osat, kuten joustot ja vaihteet puuttuu. Mitään erityisen kevyttä osaa siinä ei ole. Salsan teräskeula, Stanin gen2 Crestit Hopen Pro2 SS -navoilla ja Revoilla, ikuinen BB UN-70, Middleburnit. Tanko ja tolppa on sentään kuitua ja jarrut kaiketi kevyehköiksi laskettavat Hope Race X2:set. Tolppa on uudehko hankinta, ehkä 5 vuotta sitten, kaikki muu on alkuperäistä yli kymmenen vuotta vanhaa.

Runko painoi alkuperäisenä 1,9 kg, mutta en muista paljonko Paragonin sliderit kasvatti painoa, ehkä noin 150 g. Täysjäykkänä se on erittäin mainio, mutta 100 mm jostokeulan kanssa kokonaisuudesta tuli turhan huteran oloinen. Yllättävän hyvin ja kauan se on pysynyt ehjänäkin. Ihan viiime vuosina tosin on maasturille on tullut ajoa aika vähän, kun kisaliekki hiipui ja lähimaastot on henkisesti loppuunajettuja. Pitäisi ottaa itseä niskasta kiinni ja länteä vielä kerran Tahkolle tms. josko se into taas siitä heräisi(?)

(Aika paljon Rockhoundista pitäisi saada kiekoista ja muista osista painoa pois, jotta sen saisi alle 9 kiloon joustokeulalla ja vaihteilla, joten pikkasen ehkä voi olla optimistinen tuon linkkaamasi pyörän mainostettu paino, mutta en jaksa laskea tarkemmin, että olisiko se teoriassa mahdollista. Voi olla, että olisikin.)

nure
30.06.2024, 10.33
Siis tuo Pace RC129 runko painoi 2.6kg ja täysjäykkänä hieman alle 10.5kg. En osaa sanoa että lasketaanko tuo "moderniksi rungoksi" mutta hauskanen pyörä oli kuitenkin polkuajossa.

Aki Korpela
01.07.2024, 22.36
Alle 8-kiloinen Sparkki kesti hyvin Tahkon kivikot, joten pyörän voinee todeta olevan maastokelpoinen. :) Alkukesä on tullut ajeltua vähän tuhdimmilla renkailla 8.1-8.2-kiloisena, mutta Tahkolle vaihdoin ihan piruuttani alle parin vuoden takaiset Renegade S-Worksit (edessä 2.3", takana 2.1"), jotta sain fillarin alle 8-kiloiseksi. Tahkon kivikoissa moista takarengasta täytyy toki ohjailla niin, ettei kyljet raavi kiviä, mutta kyllä se silti oli kuskin huono kunto, joka rajoitti vauhtia ylivoimaisesti eniten.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240701/cbc16008cfb78ffecb1a35b0b19b52c3.jpg

Kuva: Tarja Kivirinta

paaton
01.07.2024, 23.01
On se vaan komeaa katsoa kun kevyelläkin pyörällä ajetaan kunnolla. Ihan kauheasti ei kyllä ole vieläkään vauhdissa hävettävää. Hattua pois.

Mä en ole kauheasti painosta maantiellä välittänyt, mutta maastossa voisin oikeastikkin kuvitella kevyen fillarin olevan kiva ajaa.

Kotona onkin jo 1300gr kiinankuituinen kiekkosetti odottamassa mondrakerin vieressä. Taisi olla 30mm sisäleveydellä. Saas nähdä miten kestää ajoa.

Tuossa f-podiumissa taisi olla kanssa suht kepeä runko, eli sinne 10kg tuntumaan pääsee varmaan suht helposti.

Copilot
01.07.2024, 23.13
Mulla on Lightbicyclesin id30 ja noin 1500g kiekot kestäneet jo kolme kesää aika huoletonta murjomista. Kokonaismassa lähentelee sataa kiloa. Kyllä nuo kuitukiekot hyvin kestää. Sää oot varmasti kevyempi niin en usko ongelmia ihan heti tulevan, jos kiekot kunnolla kasattu.

paaton
01.07.2024, 23.31
Mulla on Lightbicyclesin id30 ja noin 1500g kiekot kestäneet jo kolme kesää aika huoletonta murjomista. Kokonaismassa lähentelee sataa kiloa. Kyllä nuo kuitukiekot hyvin kestää. Sää oot varmasti kevyempi niin en usko ongelmia ihan heti tulevan, jos kiekot kunnolla kasattu.

Juu, nämä ovat syvää alia :) Hinta himaan kannettuna 530e

Frendillä ovat kuitenkin kestäneet jo pidempään käyttöä, joten uskaltauduin tilaamaan. Laadukkailta näyttivät. Ratchet vapari ja kaikki.

Painoa taitaa pyörän kanssa olla 80-85kg

https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/K6GAB0e3Yo_wXFWVOz7nDumRCAMUaIjDalkHRK_S7RA-1536x2048.jpg

https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/9Ldsi-MdmarroValEbjbwJo80Rm53249oezqfNYDc1I-1492x2048.jpg

https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/R9eHdBPfaMtxfKAWlc4k4K08YkLQ8tvy_f6HMV-4K14-1536x2048.jpg

nure
02.07.2024, 00.04
^^ 1500grammaiset ei ole kevyet, suht peruspainoiset...

^ Mitkä navat noissa on, AliBabaa myös? Onkohan painorajaa ilmoitettu?

Copilot
02.07.2024, 00.08
Ne on maastopyörässä jolla ajetaan oikeasti maastoa säälimättä ja renkaat ei pysy aina maassa. Lisäksi ne on kohtuu leveät. Et tiedä näistä asioista taas mitään. Ihan eri asia kuin ne 18mm sisäleveät maantiekiekot…

nure
02.07.2024, 09.19
^ Mutta eivät tosiaan kevyet, nuo Päättömän ovat muttei 1500grammaiset, sanot mitä tahansa. Omat maastokiekot ko. painon kummallakin puolella ja nekään ei ole keveitä.
Ajotyyliisin en puutu ja tuskin sinunkaan kannata osoittaa tietämättömyyttäsi puuttumalla toisten.

Copilot
02.07.2024, 09.22
Missä kohti muuten väitettiin, että nuo on kevyet ja missä kohti puututtiin ajotyyliisi? Taas oma päähänpinttymäsi että pääset jankkaamaan...

Hirveät ankkurit tuollaiset 1300g kiekot kun alle kiloisiakin on olemassa...

nure
02.07.2024, 09.55
Höpö,höpö... Oletkos huomannut että tämä topic on keveille joten pysy asiassa. No sanotaan että nuo 1300grammaiset todella kevyet sun ankkureihin verrattuna. Tottakai keveitä on mutta kestääkö ne aikuisen alla, se taas eri kysymys.

Copilot
02.07.2024, 10.09
Oletkos huomannut, että tässä kysytään mielipidettä mikä on se kevyt? Haluatko rajoittaa muiden mielipiteenvapautta.

Se keveys on myös suhteellista ja käyttötarkoituksesta kiinni, että mikä missäkin käytössä kestää...

nure
02.07.2024, 10.38
Ei muuten jaksa sataa ;-))) Lähde sinäkin terassille ja rentoudu!

Janne75
23.07.2024, 00.11
Tänään kasailin tota mun Scott Spark 10 täysjoustoa uudelleen kasaan kun se tuli laitettua osiksi ja punnitsin jokin aika sitten kaikki osat. Saan siihen mitä todennäköisimmin tämän viikon keskiviikkona kevyet, huolletut ja ilmatut käytetyt Formula R1R jarrut mitkä painaa vielä yhteensä 335 grammaa. Punnitsin sen tänään ja paino on lukkopolkimineen nyt 7875 grammaa ilman noita Formulan jarruja. Jarruadapterit ja jarrulevyt on kiinni. Paino tulee siis olemaan 8210 grammaa.

Siitä lähtee vielä 60 grammaa pois kun saan joskus sen Mcfk:n hiilikuituisen satulatolpan (109 grammaa) nykyisen lyhennetyn KCNC Scandium tolpan (169 grammaa) tilalle. Lopulliseksi painoksi tulee siis 8150 grammaa.

Vaihdoin samalla uuden Race Facen keskiön (87 gr), Extralite Hyperstemmin (70 mm pitkä, +-6 astetta ja paino 63 grammaa) sekä siihen DT Swiss XRC 100 hiilikuitukeulaan Extraliten Ultrastar 4 expanderin (4 gr). Takaiskarin pultit vaihtui titaanisiin (9 gr 2 kpl) jotka oli puolet kevyemmät kuin teräspultit (18 gr 2 kpl). Nyt on kaikki pultit vaihdettu mitä piti vaihtaa ja monissa osissa on jo valmiiksi titaanipultit. Vaihdoin myös uudet Tuboliton S-Tubo sisärenkaat samalla kun kasasin pyörän. Ne oli 40 gr kpl.

Olen ihan tyytyväinen lopulliseen painoon vs. käytetty rahamäärä koska sain tähän DT Swiss XRC 100 hiilikuitukeulan (430 euroa) ja DT Swiss XRC 300 hiilikuitukiekot (220 euroa) käytettyinä sopivaan hintaan. Hiilikuituinen Race Face ohjaustanko maksoi vaan 30 euroa yksityiseltä uutena. Race Face Next SL G5 hiilikuitukammet ostin myös yksityiseltä uutena edullisemmin 300 eurolla ja mukaan tuli käytetty ok kuntoinen eturatas ja käytetty ok kuntoinen keskiö.

Janne75
25.07.2024, 01.06
Asensin tänään = eilen kun vuorokausikin jo vaihtui ne Formula R1R jarrut kiinni ja ne painoikin 40 grammaa enemmän eli 375 grammaa yhteensä etu- ja takajarru. Se 335 grammaa oli ilman jarrupaloja. Scott painaa nyt siis 8250 grammaa ja Mcfk hiilikuitutolpalla paino menee vähän alle 8200 grammaan. Oletettavasti 8190 grammaan. Ihan kevyt se oli nostaa jo nyt varaston seinälle... :rolleyes:

Jos sen hiilikuituisen takaiskarin vielä joskus hankkisi niin sillä vielä kevenisi hiukan lisää. En halua käyttää mitään liian rimpuloita renkaita joten Continental Race King 2.2” (535 grammaa kappale) saa olla tässä jatkossakin. Samoin edessä 180 mm jarrulevy ja takana 160 mm. Tässä on vielä ne Centerlock levyt eikä 6 pulttiset. Pysähtyy vähintäänkin tehokkaasti noilla jarruilla kaikissa tilanteissa.

Juha Lehtinen
25.07.2024, 13.19
Mikä on mielestäni kevyt maastopyörä. Alamäkifillareihin ja endurofillareihin en ota kantaa, ne saa kaiketi vähän enemmän painaakin. Mutta jos puhutaan xc-fillareista niin kaikki alle 10kg on minun mielestä kevyitä, täysjoustona ja jäykkäperäisenä.

Janne75
28.07.2024, 17.21
Tässä tänään otettu kuva tosta vm. 2010 26” Scott Spark 10 täysjoustosta. Painoa 8250 grammaa kuvan kokoonpanossa. Vielä pitäisi satulatolpaksi hankkia kevyempi hiilikuituinen. Muuten pyörä on ns. ”valmis”. Tätä ei ole rakennettu vain keveys edellä kun jarrutkin on edessä 180 mm ja takana 160 mm eikä ne perinteiset 160 mm ja 140 mm. Renkaat on Continental Race King 2.2” ja nekin painaa 535 grammaa kappale. Ohjaustankona on 725 mm leveä Race Facen hiilikuituinen low riser mallinen. Mitään dropperi satulatolppaa tässä ei tietenkään ole kun ne on kaikki niin järkyttävän painoisia ankkureita…

https://pic.useful.fi/F2UTH8_Lg.jpg

Janne75
31.07.2024, 12.20
Tänään punnitsin ton Scott Spark 10 täysjouston uudelleen samalla vaa’alla, mutta tarkemmin eli virittelin sen vaa’an roikkumaan varaston kattotuolista että sain pyörän roikkumaan etukiekosta alaspäin. Tarkka paino 8235 grammaa, joten 8175 grammaa tai ihan vähän alle pitäisi olla mahdollinen kevyellä hiilikuitutolpalla (noin 60 gr kevyempi). Pyörän paino on silloin aika tarkkaan siis 18 lbs (paunaa).

nure
21.08.2024, 21.45
Muuten, Ashiman kuuspultti levyt adapterilla tulee kevyemmiksi kuin NOW8 centerlock levyt...

Janne75
28.08.2024, 11.46
Muuten, Ashiman kuuspultti levyt adapterilla tulee kevyemmiksi kuin NOW8 centerlock levyt...

En ala adaptereita laittamaan vaan pidän centerlockit jatkossakin.

nure
28.08.2024, 12.31
Kevyet levyt kiven alla kun NOW8 loppu kaikkialta paitsi italiasta ja kivat rahdit... Adapteri toimii aivan samalla lailla kuin CL levykin...

Janne75
28.08.2024, 14.20
^Ok onhan toi sitten siinä tapauksessa ihan hyvä vaihtoehto. Omaan pyörään en ala kuitenkaan muutaman gramman painonsäästön takia adaptereita laittamaan kun on nyt hyvin toimivat tehokkaat Formula R1R jarrut uudenveroisilla NOW8 CL levyillä (180/160 mm) ja tuli ne kevyet Absolut Blackin CL mutteritkin silloin noihin hankittua. Kaikissa muissa pyörissäni on 6-pulttiset levyt paitsi tässä Scottissa kun sen kiekot oli DT Swiss 240S CL navoilla.

nure
28.08.2024, 16.35
Valitettavasti kuuspulttiset katoavaa tavaraa tänä päivänä, viimeiset kunnon kuuspultti kiekot teettänyt. Adapteri on aivan yhtä hyvä kuin varsinainen CL levykin ja kun ei muutakaan tähän hätään keksinyt.

nure
28.08.2024, 21.25
Itsellä nyt pohdiskelua tuohon titaanin sopivan kapean tangon löytäminen ja huomasin että apu lähellä. Täysjäykässä tuollainen lowriser minkä saa lyhennettyä tuollaiseksi 540milliseksi helposti ja geometriakaan ei muutu kummasti pienellä stemmikikkailulla...

nure
19.09.2024, 12.28
On talven kynnyksellä (positiivinen/negatiivinen, miten määrittää) ongelma kun ei oikein tiedä mistä keventäisi inhimillisellä budjetilla?

<1%>
24.09.2024, 15.06
Oma talli:

Sähkötraili 160mm 22 kg
Etujousto-läskipyörä 120 mm 14 kg
Täysjousto-enduro 180 mm 13 kg

Noihin lukemiin on pääsee helposti jo hintaluokassa 6 000-10 000 (tel:6 000-10 000) €.

nure
24.09.2024, 23.57
^ Puhuttiin kevyistä.

Nikolas Ojala
12.11.2024, 00.47
Eikös fillarin massa tulisi suhteuttaa sillä ajavan henkilön massaan? Onhan sillä eroa painaako se pyöräilijä 50 kg vaiko 150 kg.

nure
12.11.2024, 08.49
^ Kyse siis MAASTOPYÖRÄN painosta, ei kuskin. Tietenkin kaikkea voi suhteuttaa ihan mihin vaan, vaikka maan vetovoimaan ja kuun asentoonkin.

Oikeastaan ainoa seikka mikä pyörän ja kuskin painon suhteeseen tässä ketjussa vaikuttaa on nuo valmistajien antamat painorajat.

Janne75
28.03.2025, 10.54
Jos sitä saisi hankittua vielä tällaisen hiilikuituisen satulatolpan 420 mm versiona ja lyhentää sitten sitä noin 70-80 mm vielä. Tässähän on se minimimitta jonka pitää olla rungon sisällä 100 mm, mutta se on ohuempaa/heikompaa kuin siinä ylempänä oleva osuus. Luulisi kestävän myös paremmin kun ei ole vain se ohuin 100 mm osa kokonaisuudessaan rungon sisällä vaan myös sitä vahvempaa seinämää. Lisäksi kun tätä ei tarvitse asentaa ylimpään mahdolliseen asentoon niin ei tule yhtä paljon rasitusta tolpalle. Nämä tolpat on vaan lähes aina tuolla ilmoitettu "in about 2-3 weeks" että en tiedä millä aikataululla sellaisen sitten oikeasti saa hankittua.

https://r2-bike.com/MCFK-Seatpost-Carbon-straight-3K-matte-349-mm-420-mm

(https://r2-bike.com/MCFK-Seatpost-Carbon-straight-3K-matte-349-mm-420-mm)

nure
29.03.2025, 09.51
^Itse päädyin Gelun tolppaan kun löytyi 350millisenä ja tuo MCFK:n kuitu on omaan silmään hieman passee... 110 grammaa paino punnittuna. Lisäksi korkeampi painoraja oli itselle aika olennainen seikka.

Janne75
31.03.2025, 14.47
Tohon Scottiin pitää olla 34.9 mm halkaisijalla oleva tolppa joten kun mennään keveys edellä jää vaihtoehdoiksi vain Schmolke ja Mcfk joista jälkimmäinen on edullisempi ja ihan ok hinta/keveyssuhde sekä "kestänee" mun käyttöä kuten muutamat muutkin painorajoitteiset osat... :rolleyes:

nure
31.03.2025, 16.06
Shimmillä saa kyllä minkä vaan sopimaan...

Janne75
01.04.2025, 16.33
Joo tietysti saa mutta sitten se shimmikin painaa taas jotain. Kevyin ratkaisu on todennäköisesti vaan se 34.9 mm halkaisijalla oleva.

nure
01.04.2025, 23.56
Jep, ymmärrän kyllä hyvin ja jokainen laittaa mitä laittaa ja eikös pyöräsi ollutkin joku retro johon tuollainen sopii hyvin.