Näytä tavallinen näkymä : Perse jäätyy
Terve,
Kelit kylmenee niin perse jäätyy kun satulasta (sqlabs 611) hohkaa kylmää. Olen pukenut säämiskälliset assoksen bibs shortsit, 1-2 merinopitkät ja kokeillut erilaisia päälihousuja.
Mitenkä olette saaneet estettyä perseen jäätymisen talvella etenkin pidemmillä lenkillä?
Jospa hankkisi lämmityselementin, sellaisen silikonisen pienen mitä on myynnissä ainakin 12v akulle. Tuollainen lämpöelementti ja siihen 3kennoinen lipo akku antamaan virtaa joku 5000mAH akku varmaan riittäisi. Lämpöelementti istuimelle ja päälle irto satulasuoja niin eikös se olisi siinä. Lämpöelementeistä ainakin jotkut on itse säätyviä mutta saahan noihin laitettua tehon säätimen jolla voi säätää lämpötilaa. Ei noita ihme kyllä kukaan valmista ainakaan järkeviä satuloita vaikka elektroniikkaa kaikenlaista on maailma täynnä, ehkä se on siinä että kylmiä olosuhteita ei oikein monissa maissa ole. Itse rakentamalla tuon saa tehtyä kunhan jaksa värkätä.
Marsusram
17.11.2023, 20.31
Jonkun verran voi auttaa jo kun satulan alta jäähdyttävän viiman eristäisi.
Paksummat ja leneämmät säämiskät ovat yleensä riittäneet.
Chat GPT
17.11.2023, 21.23
Lämmitän satulan kuumailmapuhaltimella ennen lenkkiä. Ei tarvitse persauksella sitä lämmittää. Sanoisin että on siitä ainakin hieman apua.
Takamisakari
18.11.2023, 10.55
Esim Riese & Mullerillä on uusissa malleissa lämmitettäviä satuloita, toki sähköpyöriä nämä. Itse kokeilisin vaikka merinovillaisia shortseja välikerroksena, tai onhan niitä kai ihan toppamallisinakin esim alamäkihiihtäjille. Jos ei pelkää tyylipoliisin alumiinipumppua kovin paljoa niin maailma on mahdollisuuksia täynnä.
Marsusram
18.11.2023, 11.33
Jonkun verran voi auttaa jo kun satulan alta jäähdyttävän viiman eristäisi.
Jotain tuollaista kevyttä suojaa voi laittaa niin umpeen ettei viima pääse jäähdyttämään satulan alapuolta.
https://www.bikester.fi/velo-touring-satulasuoja-stretch-M463838.html?vgid=G764945#cgid=37288
Onhan toki tuollaisiakin:
https://www.bikester.fi/red-cycling-products-lampaannahka-satulasuoja-M278836.html?vgid=G314509#cgid=37288
Terve,
Kelit kylmenee niin perse jäätyy kun satulasta (sqlabs 611) hohkaa kylmää. Olen pukenut säämiskälliset assoksen bibs shortsit, 1-2 merinopitkät ja kokeillut erilaisia päälihousuja.
Mitenkä olette saaneet estettyä perseen jäätymisen talvella etenkin pidemmillä lenkillä?
Tällaisesta sain itse suosituksen;
https://sportsource.fi/products/saddle-6ox-infinergy-ergowave-active-2-1
maalinni
18.11.2023, 12.12
^ erillinen talvisatula voisi olla kyllä järkevä vaihtoehto
Minä olen oikein hyvä palelemaan, mutta Svalan bokserit pitää persustan lämpimänä.
https://svala.com/tuote/airbase-bermudahousut/?attribute_pa_vari=musta
Kaikki muu on kyllä lenkillä jäätynyt, mutta ei perse. Toistaiseksi. Sitä odotellessa.
Käytössä ei kuitenkaan ole ollut mitään ihmevaatteita, ainoastaan kelin- ja lajinmukaista pukeutumista noin yleisesti.
Mulla on perse kuitupenkkiä vasten kesät talvet. Takamus kestää kyllä pakkasetkin, muut paikat jäätyy kyllä sitä ennen. Etikettiä tulee rikottua näillä pohjoisen lakeuksilla kovilla pakkasilla että käytän sortseja joissa toppausta.
Onkohan tämä enemmän pehmustettujen satuloiden kanssa esiintyvä ongelma?
Mulla oli takavuosina edullinen kankainen satulanpäällinen jossa oli sisäpuolella ohuehko solumuovieriste. Toimi ja kesti vuosia. Kun tulee nykyisin talvella harrastettua eri lajeja niin en tiedä minkälaisia vastaavia nykyään on tarjolla, löytyykö sopivan muotoisia joka sopisi sporttisempaankin satulaan.
Sent from my iPhone using Tapatalk
maalinni
19.11.2023, 10.54
Miten pitkiä lenkkejä aloittaja muuten pyöräilee ja millaisessa pakkasessa?
Kiitos kaikille vinkeistä. Toppasortsit, toopahousut jne kokeiltu. Veikkaan että kaikki eristävä kangas painuu kasaan niin ei juurikaan lämmitä. Pitää varmaan tosiaan netistä tilata jotkut lämmityselementit jotka toimivat powerbankin kanssa.
Joskus kokeillut tuollaista satulan päällistä ja se kyllä vähän jeesaa.
Lenkit ovat yleensä 1-4h.
Marsusram
04.12.2023, 22.59
Juu, kannattaa kiinnittää huomiota. Hankalaa miespuolisilla jos kylmettyy.
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?62447-talvipy%C3%B6r%C3%A4ily-ja-eturauhasen-kylmettyminen/page3
Onneksi senverran rasvaa ettei milloinkaan persus ole jäätynyt, moni muu paikka kylläkin... Mutta onhan noita untuvaisia toppashortsejakin olemassa mutta kuinkahan mukavia ne on ajossa?
Twinning
05.12.2023, 23.52
Kaksi vaihtoehtoahan siinä on, jos lämpö karkaa haitallisesti takapuolen tai usein pikemminkin välilihan alueelta kylmään alustaan: joko laittaa lisää eristettä housuihin tai sitten sen alustan eli pyörän tapauksessa satulan päälle. Pitkään yritin kehnolla menestyksellä tuota ensimmäistä konstia, mutta kun tuli alettua ulkoilemaan muutenkin enemmän, niin tajusi, että totta ihmeessä tuo jälkimmäinen on huomattavasti tehokkaampi ja käytännöllisempi tapa. Vähän eri asia istua kunnolla eristävän paksun materiaalin päällä kuin linttaan painuvan vaatekerroksen, joka sitten turhaan hiostaa sisätiloissa liikkuessa.
Kuten joskus aiemmin täällä mainitsin, itse tuli hankittua XXL:stä pörröinen halpissatulansuoja, joka toimii riittävän hyvin omalla kohdalla ja eristää varmaan vähintään parin ylimääräisen merinokalsarikerroksen verran satulasta, joka tietysti kylmenee koko ajan tehokkaasti alapuolelta viiman vaikutuksesta. Täällä moista tekoturkisläpyskää dissattiin vanhanaikaisena juttuna, mutta on siihen syynsä, että vastaava luonnonmateriaali on samankaltaisessa tarkoituksessa ei vain vuosikymmeniä vaan vuosituhansia käytetty konsti.
Goomikko
06.12.2023, 02.25
Eipäs markkinoilla ole lämmitettävää satulaa. Lidl sais tuoda taas myyntiin Wittkopin lämmitettävän satulan.
Kiitos kaikille vinkeistä. Toppasortsit, toopahousut jne kokeiltu. Veikkaan että kaikki eristävä kangas painuu kasaan niin ei juurikaan lämmitä.
Ei ehkä käynyt ilmi, että millainen vaatekombo sulla on ollut käytössä, mutta mä väittäisin, että tarpeeksi monta kerrosta merinoa auttaa. Lyhyet thermobibsit, siihen päälle pitkät merinokalsarit, polvimittaiset merinokalsarit ja niiden päälle merinokalsarit ja lopuksi säämiskättömät windstopper tms. bibsit tai jotkut väljemmät housut. Jos vielä pers palelee, niin sitten vaan lisää entisestään lyhyiden merinokerrosten määrää.
Tämmöisen joskus virittelin, ei toki sovellu käyttöön jos pyörän tärkein ominaisuus eli ulkonäöllinen fengshui menee rullalle mutta ainakin toimi itsellä mukavasti eristävänä elementtinä, varsinkin kauppareissuilla.
edestä narut umpisolmussa, takaa voi sitten keksiä jonkin kiinnityksen oman maun mukaan.
https://i.ibb.co/zSjpRYL/satula3.png
https://www.retkitukku.fi/avignon-varme-sadelskydd-cykel
Oisko tuossa se mikä korjaisi tilanteen??
Chat GPT
16.12.2023, 09.49
Tämä on varsin hyvä ainakin näin muutaman kerran kokemuksella. Parempaakaan ei ole tullut vastaan. Paras todiste toimivuudesta on että ainakaan vielä eturauhanen ei ole ottanut itseensä talvipyöräilyä.
Kiitos vinkistä.
xs2jammu
16.12.2023, 10.42
Mä korjasin omalla kohdalla tilanteen siten että kaivoin vanhan kaulaliinan esiin ja laitoin sen haarojen väliin siten että menee kaksin kerroin tarpeeksi pitkälle niin eteen kuin taaksepäin. Pysyy hyvin paikallaan olkainhousujen kanssa.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.