PDA

Näytä tavallinen näkymä : Sähköpyörällä ajo ilman akkua



Jurgen von Diaz
08.03.2023, 18.27
Jouduin lähettämään akun huoltoon ja nyt pitää fillaroida ilman akkua. Olenko luulotautinen, mutta ihan kuin pyörä "moottorijarruttaisi" kun alkaa polkea? Moottori on takapyörässä. Onko tässä perää?

Nixuu
08.03.2023, 19.39
Ei ole perää. Napamoottori kyseessä ja hyvin suurella todennäköisyydellä alennusvaihteellinen vapaakytkimellä. Moottori ei siis pyöri sisäisesti esim rullatessa / vapaalla jne. Jos taas moottori on suoravetoinen se pyörii kaiken aikaa, silloin tulee pientä "jarruttavaa" lähinnä Eddy current nimisestä ilmiöstä. Moottorin staattorin alumiinilamelit pyörii moottorin (no oikeasti lamelit paikallaan ja magneetit pyörii itse moottorin runkoon kiinnitettynä) magneettien ohi ja aiheuttaa tuota ilmiötä. Ei siis pyöri täysin vapaasti. Eron huomaa helposti pyöräyttämällä rengasta vapaasti. Alennusvaihteellinen vapaakytkimellä pyörii nätisti eteenpäin, mutta taaksepäin ei. Suoravetoinen ei pyöri kumpaankaan suuntaan kovin monta kierrosta jos annat kädellä vauhtia renkaalle.

Nixuu
08.03.2023, 19.43
Suoravetoisella moottorilla toki saadaan jarru päälle jos esim moottorinohjain on hajonnut (fetit oikkarissa) ja kaksi vaihetta on oikosulussa. Tai jos johdossa murtumaa ja kaksi tai useampi vaihe osuu toisiinsa. Tällöin toki pyörällä ei voi polkea. Mitä kovempaa poljet sitä enemmän vastustaa. Ja toki suoraveroisella on mahdollista, että ilman akkua moottori toimii generaattorina ja ohjaimen totetuksesta riippuen voi jopa sytyttää valot jne polkuvoimasta. Tätä ei voi käydä alennusvaihteisella moottorilla jossa vapaakytkin, ellei vapaakytkin ole syystä tai toisesta jumiutunut umpeen. Tällöin motti olisi kuin suoravetoinen, mutta 5:1 alennussuhteella eli polkeminen olisi erittäin raskasta ilman akkua.

Jehu
08.03.2023, 20.27
Kyllähän staattori-roottorin liikkuessa toisiinsa nähden moottorinohjain tasasuuntaa syntyvän SMV:n kytkintransistorien parasiittidiodien kautta sähköt sinne mistä akkukin ne syöttää vaikka kytkintransistorit eivät olisi aktiivisesti ohjattujakaan, joten jarrutus on ihan mahdollinen eli moottori poweroi moottorinohjaimen akun sijaan, tai ainakin yrittää. Tuon tosin voi poistaa irroittamalla moottorin käämit ohjaimesta. Sitten jää enää ns. detent/cogging torque, joka lienee kohtuullisen pieni.

t. Janne

Nixuu
08.03.2023, 20.42
Kyllähän staattori-roottorin liikkuessa toisiinsa nähden moottorinohjain tasasuuntaa syntyvän SMV:n kytkintransistorien parasiittidiodien kautta sähköt sinne mistä akkukin ne syöttää vaikka kytkintransistorit eivät olisi aktiivisesti ohjattujakaan, joten jarrutus on ihan mahdollinen eli moottori poweroi moottorinohjaimen akun sijaan, tai ainakin yrittää. Tuon tosin voi poistaa irroittamalla moottorin käämit ohjaimesta. Sitten jää enää ns. detent/cogging torque, joka lienee kohtuullisen pieni.

t. Janne

Juu mutta huvin todennäköisesti tuossa on se alennusvaihteellinen napamotin vapaakytkimellä, jolloin staattori - roottori välistä liikettä ei pääse tapahtumaan. Ellei vapaakytkin ole viallinen.

Jurgen von Diaz
08.03.2023, 20.44
Rullatessa menee ihan ok ja kun aloittaa polkemaan niin siinä kohtaan kun akku ja moottori alkaisi työntämään niin nyt ilman akkua tuntuu että jarruttaa. Taidan vaan odottaa akun saapumista.

J3K
08.03.2023, 21.04
^ei ole tarkoitus vinoilla, mutta muistaakseni samanlaisia kokemuksia on aiemmin käsitelty täällä tai YV:lla. Syynä on pelkästään tottuminen avustukseen (tai tiettyyn wattimääräiseen rasitukseen)

Bndit
09.03.2023, 08.45
Se on just niin kuin J3K sanoi.

jalkkis
09.03.2023, 18.09
Massa hidastaa. Varsinkin kun tulee nousukulmaa. Meno alkaa tuntua tahmealta.

Suiza
13.03.2023, 13.06
Näinhän se on, että massa tuntuu kiihdyttäessä ja ylämäessä. Mutta, kuitenkin jotenkin tuntuu, että uudessa pyörässä oleva EP8 vastustaa enempi, kuin edellisen pyörän E8000. Varsinkin kiihdyttäessä.

Nixuu
13.03.2023, 15.56
Keskiömoottorilla moottori voikin ja joillain merkeillä vastustaa menoa. Ilman akkua tai kun ylitetään nopeusrajoitus (25km/h)

jalkkis
13.03.2023, 16.16
Keskiömoottorilla moottori voikin ja joillain merkeillä vastustaa menoa. Ilman akkua tai kun ylitetään nopeusrajoitus (25km/h)

Ja jos tarkennetaan, niin eikö tämä ole edelleen enempi niin päin, että jotkut keskimoottorit eivät vastusta niin pahasti? Että pääolettama on, että kaikki vastustavat ja luomua vastaavaa herkkyyttä saa hakemalla hakea?

Mun Active Line Plussa ei vastusta mahottomasti mutta silti ero on iso luomun ultegra-tason kampiin.

Koheltaja
13.03.2023, 16.53
Jos ajaa isoilla tehoilla niin tatusti tulee seinä vastaan kun rajoitus loppuu, saatavat muuttuu veloiksi kun ei ole moottori luomassa mielikuvaa rautaisista reisistä. Pienellä avustuksella ajaessa seinä ei tule vastaan koska ollaan avustuksen kanssa lähempänä moottoritonta pyörää, sitä ei monesti edes huomaa milloin moottori putoaa pois 25 kohdalla.

Nixuu
13.03.2023, 17.09
Ja jos tarkennetaan, niin eikö tämä ole edelleen enempi niin päin, että jotkut keskimoottorit eivät vastusta niin pahasti? Että pääolettama on, että kaikki vastustavat ja luomua vastaavaa herkkyyttä saa hakemalla hakea?

Mun Active Line Plussa ei vastusta mahottomasti mutta silti ero on iso luomun ultegra-tason kampiin.

Tuossa Fillarilehden testiä asiasta. Toki tuossa ei ole uusimpia moottoreita mukana, mutta jotain osviittaa saa kuitenkin.

https://img.aijaa.com/m/00735/15135397.jpg (https://aijaa.com/kyWXa1)

paaton
13.03.2023, 19.42
Ohho. Noihan ei oikeastikkaan vastusta yhtään mitään.

Vispe
13.03.2023, 20.21
Ja tuo testi on erityisesti boschin osalta vanhentunut, sillä testissä oli aiemman sukupolven moottori. Nykyisellään varmaankin jo melko erottamattoman lähellä toisiaan on valtaosa.

Arnold-62
13.03.2023, 20.42
No ihan jonkinmoista asiantuntemusta. Huh.

Vispe
14.03.2023, 13.39
No ihan jonkinmoista asiantuntemusta. Huh.?

En tiedä kenen viestiin ja millä tavalla yritit viitata? Tuo fillarilehden testi nyt kuitenkin oli muistaakseni bosch gen 3 moottorilla jossa oli vielä pieni parikymmentähampainen eturatas ja sisäisiä alennusvaihteistoja, joka aiheutti huomattavasti enemmän moottorin sisäistä vastusta kilpailijoihin verrattuna. Boschin gen 4 ei tätä enää tapahdu.

Wateissa varmasti on pieniä eroja valmistajien välillä edelleen mutta ne ovat luokkaa likainen vs puhdas ketju tehohäviössä ja aika vähissä olisi varmasti sokkotestissä kuskit jotka erot saisivat oikein.

Benny
14.03.2023, 13.50
?

En tiedä kenen viestiin ja millä tavalla yritit viitata? Tuo fillarilehden testi nyt kuitenkin oli muistaakseni bosch gen 3 moottorilla jossa oli vielä pieni parikymmentähampainen eturatas ja sisäisiä alennusvaihteistoja, joka aiheutti huomattavasti enemmän moottorin sisäistä vastusta kilpailijoihin verrattuna. Boschin gen 4 ei tätä enää tapahdu.

Wateissa varmasti on pieniä eroja valmistajien välillä edelleen mutta ne ovat luokkaa likainen vs puhdas ketju tehohäviössä ja aika vähissä olisi varmasti sokkotestissä kuskit jotka erot saisivat oikein.

Bosch Performance line Gen 3 (sillä isolla eturattaalla) moottorissa ei ole eteen päin pyörittäessä sen enempää vastusta, kuin luomupyörässä.

Santtu75
14.03.2023, 14.31
?

En tiedä kenen viestiin ja millä tavalla yritit viitata? Tuo fillarilehden testi nyt kuitenkin oli muistaakseni bosch gen 3 moottorilla jossa oli vielä pieni parikymmentähampainen eturatas ja sisäisiä alennusvaihteistoja, joka aiheutti huomattavasti enemmän moottorin sisäistä vastusta kilpailijoihin verrattuna. Boschin gen 4 ei tätä enää tapahdu.

Wateissa varmasti on pieniä eroja valmistajien välillä edelleen mutta ne ovat luokkaa likainen vs puhdas ketju tehohäviössä ja aika vähissä olisi varmasti sokkotestissä kuskit jotka erot saisivat oikein.

Tuo Bosch:n moottori mikä testissä oli EI OLE GEN3 moottori, vaan GEN2 Performance CX moottori joka on nimenomaan tuolla pienellä, 14-18piikkisellä eturattaalla, tuo on tuo yleinen väärinkäsitys noissa Bosch:n moottoreissa, tästä keskusteltu tuolla Bosch:n keskusteluissa useampaankin otteeseen.
Itselläni tällähetellä 2kpl tuota vanhempaa Gen2 Performance (toinen "tavallinen" toinen CX) moottorilla olevaa pyörää, yksi Gen3 Performance moottorilla oleva sekä 2kpl Gen4 Performance CX muuttorilla olevaa pyörää.
Ja sen voin hyvin sanoa että noiden Gen2 moottoreiden poljinvastus on ilman avustusta ajettaessa aivan kertaluokkaa suurempi kuin Gen3 ja Gen4 moottoreilla.
Sitten löytyy vielä Fazuan tekniikalla oleva pyörä myös ja siinä taas vastus vielä pienempi kuin noissa Gen3 ja Gen4 moottorilla olevissa.

Vispe
14.03.2023, 15.16
Näinhän se olikin, tuosta lehden testistä sen verran aikaa että meni ulkomuistista.