Näytä tavallinen näkymä : Sähköläski/fatbike talviseen huonosti aurattuun kaupunkiin
kattiakanssa
05.03.2023, 22.23
Olisin hakemassa sähköavusteista läskipyörää/fatbikeä pääkaupunkiseudun talven pahimpia lumisateita ja loskakelejä varten. Sen olisi käytännössä pääasiassa mahdollistaa liikkuva työ asiakkaille muutamien kilometrien alueella ilman, että tarvitsisi turvautua autoon aina silloin, kun Helsinki, Espoo ja Vantaa toteaa, että jalankulku ja pyöräily jääkööt henkilöautoilulle kakkoseksi mitä tulee väylien auraamisen suhteen. Tällaisia kelejä tuntuu olevan aina joku pari-muutama viikko talvella, jolloin pyöräily 2,15" renkailla muuttuu mahdottomaksi vähemmän hurjapäisille ja -kuntoisille ihmisille. Parinkin kilometrinkin liikkumista täytyy tehdä autolla, jos haluaa kulkea järkevässä ajassa paikasta toiseen. Erityisesti jos lunta tulee päivän aikana se yli 10 cm.
Olen tässä yrittänyt kirjata toivelistaa, että mitä tällaisesta hyötykäyttöön suunnatusta sähköläskistä olisi hyvä löytyä, mutta mitä enemmän näitä netistä katselee, niin sitä mahdottomammaksi tämä lista muuttuu. Tämä lista siis perustuu siihen, että mitä tämän perheen parin sähköpyörän ominaisuuksien perusteella on tullut havaittua sellaiseksi, että tällaisessa arkikäyttöpyörässä olisi hyvä olla:
Runko:
• Mieluusti läpiastuttava runko.
• Mieluusti pystympi ajoasento kuin kyyryssä könyäminen.
• Renkaissa leveyttä vähintään 4"? Tässä on kysymysmerkki, että mikä on oikeastaan se leveysminimi, jolla pystyy suolaloskamuhjussa se luokkaa yli 120 kg pyörä + kuski kulkemaan.
• Nastarenkaat saatavilla.
• Alhainen painopiste parempi, 20"-26" renkaat.
• Joustokeulat ja -perät ja hifit satulatolpat lienee turhakkeita leveillä renkailla kaupunkiajossa, vaikka välillä sitä perunapellolla ajelisikin.
Lisävarusteet:
• Lokasuojat.
• Taakse tarakka, edessä tarakka tai koriasennusmahdollisuus.
• Mieluusti mahdollisuus runkolukolle, jottei erillisten lukkojen kanssa tarvitse pikapysähdyksissä säätää. Näitä ei kuitenkaan läskipyörille taida olla olemassa.
Sähköjärjestelmä:
• Mieluusti Boschin tai Shimanon ajojärjestelmä. Muutkin korkeat turvallisuusstandardit täyttävä kelvannee, mutta se vaatisi lisätutkimuksia.
• Momenttitunnisteinen sähköavustus. Ajotuntuman tulisi olla suhteellisen luonnollinen, joten kadenssitunnisteiset ei oikein kelpaa.
• Mukana tulee/asennettavissa valot, jotka on kytketty pyörän sähköjärjestelmään.
• Akku tulee olla helposti irroitettavissa. Lataus irrallaan pyörästä.
• Akku olisi mieluusti kannettavissa sormista roikottelemalla. Mutta näitä ei taida olla muuta kuin Boschilla tietyt mallit.
• Kiinteästi pyörään asennettu näyttö, jottei sitä tarvitse irrottaa aina pysähtyessä.
• Mitä vähempi älyä pyörässä, sen parempi. Kaikki langattomat kännykkä-appsit on vältettävien listalla.
Voimansiirto ja huollettavuus:
• Mieluusti hihnaveto, mutta ketjukin kelpaa.
• Mieluusti napavaihteet, mutta ratasvaihteetkin kelpaa.
• Mitä vähemmän ja vaikeammin ruostuvia osia, sen parempi. Vaikkakin pääkaupunkiseudun suolaloskamössössä ajelu kuitenkin tekee ilkeitä kaikelle mahdolliselle.
• Hydrauliset levyjarrut. Kaapelitoimiset levyjarrutkin ilmeisesti saa jälkikäteen usein vaihdettua hydraulisiin.
• Mieluusti pääkaupunkiseudulta löytyvä myyjä + huolto, jossa mahdollisia takuujuttuja ja muokkauksia voi käydä läpi.
Tässä on tullut halutunlaisia pyöriä haettua, mutta niiden löytäminen tuntuu olevan suhteellisen tuskaista. Noin 2" renkain varusteltuja, joissa näitä haluttuja ominaisuuksia on löytyy kyllä, muttei läskirenkailla varustettuja. Seuraavanlaisia ehdokkaita tuntuu olevan, kun karsii runkojen sisään rakennetut akut pois listalta.
• GZR Bollir-e 20" <https://www.verkkokauppa.com/fi/product/605089/GZR-Bollir-e-20-sahkopyora-43-cm>. Tässä sähköjärjestelmä on vähän kyseenalainen ja lokasuojien toimivuus kysymysmerkki.
• RadRunner 3 Plus <https://radpowerbikes.eu/collections/electric-bikes/products/radrunner-3-plus-electric-utility-bike>. Sähköjärjestelmä ja yleinen laatu on kysymysmerkki. Ei-momenttitunnisteinen avustusjärjestelmä.
• I.AM.ULTRA - HYPER BLUE <https://wafabike.fi/kauppa/i-am-ultra-hyper-blue/>. Ei-momenttitunnisteinen avaustusjärjestelmä. Sähköjärjestelmä kyseenalainen. Runkomalli ei ole läpiastuttava.
Sitten on kasa sporttisia sähköläskejä, joista puutuu kaikki hyötyominaisuudet, jotka pitäisi asentaa näihin jälkikäteen. Näistä kohtuullisimpana näyttäisi olevan Helkama FE10 <https://www.helkamavelox.fi/tuoteosastot/sahkopyorat/e-fat/helkama-fe10-10v/>, jossa ei tunnu olevan hirveästi turhia hintaa nostavia ominaisuuksia, mutta ei myöskään liene ihan halvimmillakaan tehty malli.
Onko joitain valmistajia tai pyöriä, joita kannattaisi katsastaa, vaiko jättää tämä ensi syksyyn, että josko joku valmistaja julkaisisi käyttökelpoisemman pyörän talvikäyttöön? Tällöin tämä hankinta tulee ajankohtaisemmaksi, kun nyt talvi alkaa olla kohta taputeltu.
Metriäkään ole tuollaisella pienpyöräisellä ajanut, mutta talvikäyttöön vaikka tolta radilta ostaisin ennemmin ton https://radpowerbikes.eu/collections/off-road-electric-bikes/products/radrhino-step-thru-plus-electric-fat-tire-bike
Marsusram
06.03.2023, 11.12
Aika pahasti maalaa itsensä kulmaan menemällä vaatimuksissaan noin detaljitasolle. Kompliittia on vaikea löytää, joten sopiva aihio ja kustomointi jää ainoaksi tavaksi tyydyttää tarpeet.
kattiakanssa
06.03.2023, 22.32
Aika pahasti maalaa itsensä kulmaan menemällä vaatimuksissaan noin detaljitasolle. Kompliittia on vaikea löytää, joten sopiva aihio ja kustomointi jää ainoaksi tavaksi tyydyttää tarpeet.
Vähän tässä on tarkoituskin. Jos kelpaisi mikä tahansa, niin ei tarvitsisi kysyä neuvoa. Monet näistä ominaisuuksista on itsestäänselvyyksiä urbaaniin ympäristöön suunnatuissa pyörissä, mutta vähän enemmän harrastekäyttöön suunnatut pyörät, joita läskipyörät näyttää suureksi osaksi olevan, alkaa tulemaan ongelmia esimerkiksi sen suhteen, että esimerkiksi valoja ei valmiina löydy.
Vähän tässä on tarkoituskin. Jos kelpaisi mikä tahansa, niin ei tarvitsisi kysyä neuvoa. Monet näistä ominaisuuksista on itsestäänselvyyksiä urbaaniin ympäristöön suunnatuissa pyörissä, mutta vähän enemmän harrastekäyttöön suunnatut pyörät, joita läskipyörät näyttää suureksi osaksi olevan, alkaa tulemaan ongelmia esimerkiksi sen suhteen, että esimerkiksi valoja ei valmiina löydy.
Onko tuo nyt suurikaan ongelma, varsinkin kun yleensä vakiovalot on suht huonoja. Ne sopii huomiovaloksi, että muut näkevät sinut, mutta ei oikein siihen, että itse näet. Tai jos näet niin sitten häikäisee vastaantulijoita. Itse asentaa sopivat stVZO standardin mukaiset valot. Eteen vaikka Lupine SL X tai Supernova M99 pro. Taakse, esim joku Supernovan takavalo tms.
kattiakanssa
09.03.2023, 21.05
Onko tuo nyt suurikaan ongelma, varsinkin kun yleensä vakiovalot on suht huonoja. Ne sopii huomiovaloksi, että muut näkevät sinut, mutta ei oikein siihen, että itse näet. Tai jos näet niin sitten häikäisee vastaantulijoita. Itse asentaa sopivat stVZO standardin mukaiset valot. Eteen vaikka Lupine SL X tai Supernova M99 pro. Taakse, esim joku Supernovan takavalo tms.
Kunhan ne on pyörän sähköjärjestelmään kytkettävissä, niin jälkiasennuskin käy. Ja niiden ei tarvitse olla hirveän hyviä, kun tässä haetaan pyörää kaupunkikäyttöön, jossa reitit on lähes poikkeuksetta valaistuja.
Kun tässä puhutaan kuitenkin pääosin kevyenliikenteenväylillä liikkumisesta, niin sähkiksellä kulkee hyvin ilman läskirenkaita. Noita stepthru maastomalleja on euroopan kaupat pullollaan, esim https://www.bike-discount.de/en/cube-reaction-hybrid-pro-500-allroad-easy-entry-flashgrey-n-green 2,6 leveät renkaat, piikkisiat vaan tilalle ja kovaa ajoa.
kattiakanssa
11.03.2023, 11.04
Kun tässä puhutaan kuitenkin pääosin kevyenliikenteenväylillä liikkumisesta, niin sähkiksellä kulkee hyvin ilman läskirenkaita. Noita stepthru maastomalleja on euroopan kaupat pullollaan, esim https://www.bike-discount.de/en/cube-reaction-hybrid-pro-500-allroad-easy-entry-flashgrey-n-green 2,6 leveät renkaat, piikkisiat vaan tilalle ja kovaa ajoa.
Ei kulje siinä vaiheessa kun Helsinki/Espoo/Vantaa päättää, että tehdään talvikunnossapito vasta seuraavan parin päivän aikana, kun on satanut se 20 senttiä lunta tai se 10 sentin pehmeä polanne on alkanut loskaantumaan lämpötilan noustessa. Ja liikkumaankin pitäisi päästä asiakkaille keskellä päivää tai muuten vaan illalla.
Suosittelen unohtamaan yhtälöstä läskirenkaat, Niillä on todellista käyttöä vain parina päivänä vuodessa, muuten aika turhat. Ja nyt kun on unohdettu läskirenkaat niin tässä aika lailla muuten speksit täyttävä pyörä: https://www.canyon.com/fi-fi/sahkopyorat/retkisahkopyorat/pathlite-on/pathlite-on-8-suv-step-through/3009.html?dwvar_3009_pv_rahmenfarbe=GN Tuohon saa talvikeleille pääkaupunkiseudulle täysin riittävän leveät 2.25" nastarenkaat...ehkä, aika vähän tilaa lokareiden välissä...
Kuminauha
11.03.2023, 19.49
Tähän menessä PK seudun talvessa on ollu yks päivä, milloin joutu kesken töymatkan viheltää pelin poikki ja hyppää metroon pyörän kanssa. Tämä siis 2,6" renkailla.
Ei kulje siinä vaiheessa kun Helsinki/Espoo/Vantaa päättää, että tehdään talvikunnossapito vasta seuraavan parin päivän aikana, kun on satanut se 20 senttiä lunta tai se 10 sentin pehmeä polanne on alkanut loskaantumaan lämpötilan noustessa. Ja liikkumaankin pitäisi päästä asiakkaille keskellä päivää tai muuten vaan illalla.
2,6 rengas ja sähkö apuna, niin kulkee ihan ok. Eikä tarvitse olla hurjapää tai atleetti. 20cm hankia teillä, ei ole hesassa ainakaan omaan yli 30 vuoden talvipyöräilykauteen osunut.
2,6 rengas ja sähkö apuna, niin kulkee ihan ok. Eikä tarvitse olla hurjapää tai atleetti. 20cm hankia teillä, ei ole hesassa ainakaan omaan yli 30 vuoden talvipyöräilykauteen osunut.
Kyllä niitä aina välillä on, esim tuosta viime vuoden helmikuulta Vantaalla. Mutta toki ei kauhean usein osu vastaavia kelejä.
https://img.aijaa.com/m/00681/15135096.jpg (https://aijaa.com/kd2mP7)
Ei täytä aloittajan vaatimuksia, mutta pakko silti mainita efatin 1000w ja 95nm isolla 832Wh akulla ja 4.8" nastarenkailla menee ihan missä kelissä vain ja kevyesti. Oli sitten 20cm nuoskalunta ja sohjoa tai jäinen ja urainen kevyenliikenteenväylä niin matkavauhti on aina 25km/h.
Ajoasento on mukavan rento ja pysty, lisävarusteita saa helposti kiinni ja akun irroittaa noin kahdessa sekunnissa.
Tohonkin joutuis laittamaan kaikki varusteet, motti lienee ihan laadukas. https://www.frey.bike/products/cc-fat
kattiakanssa
15.03.2023, 21.44
2,6 rengas ja sähkö apuna, niin kulkee ihan ok. Eikä tarvitse olla hurjapää tai atleetti. 20cm hankia teillä, ei ole hesassa ainakaan omaan yli 30 vuoden talvipyöräilykauteen osunut.
Vähän epäilen tuon 2,6" renkaan leveyden riittävyyttä pahimmille keleille, kun 2,15" renkaalla varustettu pyörä vaatii välillä kävelyttämistä.
kattiakanssa
15.03.2023, 21.46
Tohonkin joutuis laittamaan kaikki varusteet, motti lienee ihan laadukas. https://www.frey.bike/products/cc-fat
Eipä taida olla hirveän laillinen Suomessa tuo polkupyöränä. Tämä laittomuus karsii alkuunsa aika monet jenkkivalmistajien pyörät, joiden puolelta tuntuu näitä leveärenkaisempia pyöriä tulevan enemmältikin.
Eipä taida olla hirveän laillinen Suomessa tuo polkupyöränä. Tämä laittomuus karsii alkuunsa aika monet jenkkivalmistajien pyörät, joiden puolelta tuntuu näitä leveärenkaisempia pyöriä tulevan enemmältikin.
Mitäs laitonta tuossa on? Tehojen puolesta menee L1e-A luokkaan, eli vaatii liikkennevakuutuksen (ja osakaskon varkausturvalla, koska kotivakuutus ei korvaa varkautta, paitsi yhdessä vakuutusyhtiössä)
Saa ajella missä normi fillarilla, maastossa jne.
Jos puhutaan tuosta Freyn cc-Fatista niin 1500 watin moottoriteho ei ole laillinen suomessa, ellei sitä rekisteröi mopoksi.
viimeinenlenkki
16.03.2023, 09.45
Mitäs laitonta tuossa on? Tehojen puolesta menee L1e-A luokkaan, eli vaatii liikkennevakuutuksen (ja osakaskon varkausturvalla, koska kotivakuutus ei korvaa varkautta, paitsi yhdessä vakuutusyhtiössä)
Saa ajella missä normi fillarilla, maastossa jne.Ei saa luokitellaan /rinnastetaan mopoon.Moottorikäyttöisellä ajoneuvolla, kuten mopolla, moottoripyörällä, mönkijällä tai moottorikelkalla ajaminen maastossa ei kuulu jokamiehenoikeuksiin. Moottorikäyttöisellä ajoneuvolla saa ajaa maastossa vain maanomistajan luvalla.
Jos puhutaan tuosta Freyn cc-Fatista niin 1500 watin moottoriteho ei ole laillinen suomessa, ellei sitä rekisteröi mopoksi.
Eikös toi ollut "peak power". Nimellisteho on maltillisempi 1000W jos moottorin speksejä uskoo:
https://bafang-e.com/en/products/motors/m-series/m620
Bafang m620 menee L1e-A luokkaan, se on 1000w nimellistehoinen. Ihan vastaavasti kuin joku shimano EP8 on 250w nimellistehoinen ja 500w (peak power).
Jostain syystä läpiastuttavia läskirunkoja shimano/bosch ym 250w/25km/h moottorilla ei ole saatavilla.
Eikös toi ollut "peak power". Nimellisteho on maltillisempi 1000W jos moottorin speksejä uskoo:
https://bafang-e.com/en/products/motors/m-series/m620
Voi olla. Freyn sivut ei mulla toimi joten katoin nopeasti jostain juutuupi videosta. Siinä puhuttiin 1500 watin moottoritehosta.
Saa ajella missä normi fillarilla, maastossa jne.Ei saa luokitellaan /rinnastetaan mopoon.Moottorikäyttöisellä ajoneuvolla, kuten mopolla, moottoripyörällä, mönkijällä tai moottorikelkalla ajaminen maastossa ei kuulu jokamiehenoikeuksiin. Moottorikäyttöisellä ajoneuvolla saa ajaa maastossa vain maanomistajan luvalla.
Jos on alle 1kW ja kulkee moottorilla max 25 km/h niin ei ole vielä moottoriajoneuvo vaan moottorilla varustettu polkupyörä. Vakuutettuna jokamiehenoikeudet koskee ko. laitetta. Suomen Ladun sivuilla on edelleen vanhat virheelliset ohjeet joiden mukaan max 250w ja vain poljettaessa avustava "saisi" jokamiesoikeudet.
Kaivetaan nyt vielä kerran, vaikka sanoinkin etten niin tee. Mutta eiköhän viimeistään jo viikon päästä, joku kerro totena tuota "ettei saisi ajella" :D
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2021/20210082
Ajoneuvolaki
2 §
Määritelmät
Tässä laissa tarkoitetaan:
1) ajoneuvolla maalla kulkemaan tarkoitettua laitetta, joka ei kulje kiskoilla;
27) moottorikäyttöisellä ajoneuvolla autoa, moottoripyörää, mopoa, kolmi- tai nelipyöräistä L-luokan ajoneuvoa, traktoria, moottorityökonetta ja maastoajoneuvoa;
Tuosta huomataan, että kaksipyöräiset L luokan ajoneuvot (esim juurikin se L1e-A) rajataan moottorikäyttöisen ajoneuvon ulkopuolelle.
Lisäksi Maastoliikennelaki https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1995/19951710 kertoo näin
2 §
Soveltamisalan rajoitus
Tätä lakia sovelletaan moottorikäyttöisen ajoneuvon käyttämiseen maastossa ja moottorikelkkailureitillä.
3 § (15.1.2021/93)
Määritelmät
Tässä laissa tarkoitetaan:
1) moottorikäyttöisellä ajoneuvolla ajoneuvolain (82/2021) 2 §:n 27 kohdassa tarkoitettua ajoneuvoa; ja
Ja kuten aiemmin todettu tuo ajoneuvolain pykälä ei koske kaksipyöräistä L luokan ajoneuvoa. Eli maastoliikennelaki ei laske myöskään L1e-A pyörää moottorikäyttöiseksi ajoneuvoksi. Jolloin sen käyttäminen maastossa on täysin sallittua kuten normaalin polkupyörän, tai sähköavusteisen polkupyörän (250w), joita ei myöskään lasketa moottorikäyttöiseksi ajoneuvoksi.
4 §
Oikeus liikkua maastossa
Moottorikäyttöisellä ajoneuvolla ei saa liikkua eikä sitä saa pysäyttää tai pysäköidä maastossa maa-alueella ilman maan omistajan tai haltijan lupaa.
Tämä ei koske L1e-a luokan ajoneuvoa, jos siinä on se kaksi pyörää.
"
Saako ajoneuvolain 1090/2002 11 §:ssä tarkoitetulla L1e-A ajoneuvoluokkaan kuuluvalla sähkömoottorilla varustetulla polkupyörällä ja lain 19 a §.ssä tarkoitetulla kevyellä sähköajoneuvolla liikkua maastossa jokamiehenoikeudella?
"
L1e-A alaluokkaan kuuluvaan enintään 1000 watin tehoisella sähkömoottorilla varustettuun polkupyörään sekä enintään 1000 watin tehoiseen kevyeen sähköajoneuvoon sovelletaan moottorittomien ajoneuvojen vaatimuksia ja niillä saa liikkua maastossa jokamiehenoikeudella. Vastaavasti kuten muissakin jokamiehenoikeudella sallituissa liikkumismuodoissa, toiminnasta ei kuitenkaan saa aiheutua maanomistajalle vähäistä suurempaa haittaa.
Lähde: https://www.ymparisto.fi/fi-FI/Luont...enoikeu(17111) (https://www.ymparisto.fi/fi-FI/Luonto/Usein_kysytyt_kysymykset_jokamiehenoikeu(17111))
Onnistuin lainaamaan väärää henkilöä :) asia on tietenkin aivan kuten nixuu tuossa ansiokkaasti selvittää.
Se on niin kuin Nixuu on jo aiemminkin kertonut . Traficomin sivulla lyhyesti ja selkeästi kerrottuna.https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineet. Suomen Latu voisi päivittää tiedot joita jakaa sivuillaan.
kattiakanssa
27.03.2023, 12.57
Mitäs laitonta tuossa on? Tehojen puolesta menee L1e-A luokkaan, eli vaatii liikkennevakuutuksen (ja osakaskon varkausturvalla, koska kotivakuutus ei korvaa varkautta, paitsi yhdessä vakuutusyhtiössä)
Saa ajella missä normi fillarilla, maastossa jne.
Huippunopeus. Yleensä jenkkilässä nopeudet on rajoitettu 20 tai 28 mailiin/tunnissa, jotka ylittää Euroopan 25 km/h rajan. Jos rajoituksia edes on, kun nuo säännöt on niin osavaltioriippuvaisia. Electrekin arvostelun perusteella https://electrek.co/2022/12/18/frey-cc-fat-electric-bike-review/ tuolla menisi yli 30 mailia tunnissa, joten lieneekö edes sähkömopoksi rekisteröitävissä.
Bikey McBikeface
27.03.2023, 16.12
Himiwaytä ainakin monessa youtube-videossa pidetään Rad:n kilpailijana. Monelta osin näyttäisi sopivan kirjoittajan toiveisiin, mutta momenttiavusteisuutta ei taida olla, kun on napamoottori.
Mulla ei ole kokemusta tästä, jotta osaisin mitään sanoa pyörän laadusta.
Jenkeissä myydään 750W moottorilla, mutta saksasta sen saa 250W ja 25 km/h rajoitettuna eli sopii myös työsuhde-edun piiriin.
https://himiwaybike.de/products/all-terrain-elektro-fat-bike?variant=39761426481214
Tänään oli testikeli tosiaan 29*2.6 piikkisika kumille ja kyllä kevyt kuski sillä painaa kinoksen läpi turbo boostilla.. paikoin oli tuuli työntänyt parikymmentä senttia uutta lunta kelville
kattiakanssa
12.11.2023, 01.46
Tilannepäivityksenä tähän ketjuun, että tuli lopulta hankittua Helkaman FE10 pohjaksi, jota on sitten tullut muokattua paremmin kaupunkiajoon sopivaksi. Oletuksenahan tämä pyörä on leveätankoinen maastossa rymyämiseen tehty jokseenkin epämukava tavanomaisille asiointireissuille. Tähän on tullut ja tai tulossa seuraavanlaisia muokkauksia:
* Täyspitkät lokasuojat asennettu. Helkaman omat oli aika hyödyttömiä, kun ne ei estäneet selkää kuraantumasta.
* Ohjainputken jatkoadapterilla ja ohjaustangon vaihdolla korotettu ajoasentoa paremmin hyötypyöräilyyn sopivaksi. Tangon korotus mahdollisti myös korin käytön.
* Käsinojat, satula ja polkimet vaihdettu mukavemmiksi.
* Taakse tarakka ja siihen sähköjärjestelmään kytketty takavalo. Eteen on tulossa sähköjärjestelmään kytketty valo, kun etulokasuojan kiinnitykseen tuli hankittua riittävän pitkä pultti nippusiteiden sijaan.
* Helkaman tarjoama jalka oli hyödytön ja tilalle tuli kahdesta kohtaa runkoon kiinnittyvä riittävän pitkä jalka, joka ei vedä spagaattia parin käyttökerran jälkeen.
* Eturatas pitää jossain vaiheessa vaihtaa isompaan ja mahdollisesti sellaiseen, jossa on edes jonkinlainen suoja jalan ja ketjun välissä. Nyt käytetyt rattaat takana painottuu niihin pienimpiin, kun 25 km/h avustusmaksimilla edetessä suurimmallakin vaihteella jalat pyörii melkoisen rivakkaan.
Eihän tämä ihan optimaalisin ratkaisu ole, mutta työsuhdepyörävaihtoehdoista hinnan ja ominaisuuksien suhteen parhaalta tuntuva kompromissi, joka ei toivottavasti pidemmällä tähtäimellä vaadi omia virittelytaitoja niin paljon ylläpidon suhteen. Tämä talvi näyttää, että miten tämä oikeasti sitten etenee lumikinoksissa, mutta tämän syksyn kokemus tällä ajosta on jo melkoisen positiivinen, kun kanttikivet ja muut aikaisemmin inhottavalta tuntuneet kuopat tai korotukset ei hirveämmin tällä aiheuta töyssähtelyä
^jalkojen pitääkin pyöriä suhteellisen rivakasti. Se on pidemmän päälle kevyin tapa edetä.
Travelkicking
12.11.2023, 12.25
Vielä Feystä. Ei jenkki, vaan China. https://www.cbinsights.com/company/frey-bike Tosin mitä eroa ? :D
kattiakanssa
12.11.2023, 14.30
^jalkojen pitääkin pyöriä suhteellisen rivakasti. Se on pidemmän päälle kevyin tapa edetä.
Ja vaihteita tulisi käyttää monipuolisemmin kuin kolmea suurinta. Joka ei ole mahdollista, jos voimansiirto on suunniteltu maastossa rymyämiseen. Pääasiallinen käyttötarkoitus on kuitenkin 20-25 km/h etenevä kaupunkiajo.
20-25km/h nopeudella itse en pysty paria kolmea isointa käyttämään Pole Voimassa mikä on hyvin vahvasti tehty pelkkään maastossa ajamiseen. Menee aivan liian raskaaksi junnaamiseksi ja vetää hapot päälle jos koitan liian hitaasti veivata.
Isoin vaihde sopisi johonkin 40km/h tuntumaan.
kattiakanssa
12.11.2023, 22.18
20-25km/h nopeudella itse en pysty paria kolmea isointa käyttämään Pole Voimassa mikä on hyvin vahvasti tehty pelkkään maastossa ajamiseen. Menee aivan liian raskaaksi junnaamiseksi ja vetää hapot päälle jos koitan liian hitaasti veivata.
Isoin vaihde sopisi johonkin 40km/h tuntumaan.
Hyvä jos jossain toisessa pyörässä riittää vaihteistossa välityssuhdealuetta. Tässä Helkaman FE10:ssä kadenssi nousee melkoisen korkeaksi isoimmallakin vaihteella tavanomaisissa kaupunkinopeuksissa. Ja pienimpiä vaihteita ei ole tarvinnut jyrkimpienkään tavanomaisille reiteille sattuvien mäkien kipuamiseen. Mutta kukin tyylillään.
pyorahullu
15.11.2023, 10.08
Ittellä Helkama fe10. Kahdet kiekot. Toiset nastoilla. Täyspitkät lokasuojat. Tarkka oli valmiina. Erilliset valot. Renkaan 4.8 " leveät
Taitaapi olla Pole Voima ( lähtöhinta 7,990 € +ad 4900 € extrakilkkeitä päälle) eri tarkoitukseen tarkoitettu kuin Fe10 (3 149,99 €) kaupunkikäyttöön hankittuna:rolleyes:.
Asiaan: olen kokeillut Canyon Spectral on 9.0 pyörässäni (spirituaalisesti USAssa) 34T eturattaan tilalle 36 ja 38 hampaista ja jos tarkoitus on edetä 25 km/h kaupungissa mahdollisimman pienella eturattaan pyörintä nopeudella , osta 38 mutta pyydä pyöräliikettä tekemään asennus että mahtuu pyörimään takahaarukkaan nähden (pidempi ketju tarvitaan myös ja takapakka uusiksi koska ne pienimmät rattaat 11-13-15T ovat varmasti jo nyt loppuunkuluneet). Toki Kiituri on oikeassa siinä että kadenssin tulisi olla 80-90 rpm tai ainakin edes 60 rpm. Toteaisin vain että valitettavasti pyörät suunnitellaan 18-40 vuotiaiden urheilijoiden fysiikan ehdoilla eikä oteta muita käyttäjäryhmiä huomioon, ajoasennot ja erityisesti tangon 0-6 asteen backsweep eivät ole terveellisiä (aiheuttavat mm ennenaikaisen kuluman ranneniveliin , joihin ei ole varaosia) jos on ko ikäryhmän ulkopuolella.
SuccessFactor
04.12.2023, 13.23
Voisko joku ostaa Kuran ja kertoa kannattiko, ettei ite tarttis? https://www.niekkabicycles.com/product/4/kura
Voisko joku ostaa Kuran ja kertoa kannattiko, ettei ite tarttis? https://www.niekkabicycles.com/product/4/kura
En kyllä välittäisi ostaa pyörää, jossa vaakaputki on järkyttävän pitkä ja satulatolpan kulma kulma kaatuu rajusti taaksepäin. Takahaarukkakin on pitkä kuin nälkävuosi. En tiedä, mihin tuollaisella gemetrialla pyritään. Tässä on toteutettu low and slack -geometriaa venyttämällä ja loiventamalla pyörää taaksepäin, kun reach ei ole mikään poikkeuksellisen pitkä nykymittapuulla.
Olen totaalisen samaa mieltä lähes kaikesta aiheen kirjoittajan kanssa.
Itsellä kanssa etsinnässä työmatkailuun optimoitu sähköfättis.
Ehdottomat kriteerit (näistä ei tingitä):
Pito. Olen kaatunut mun 2,25" nastarenkailla kaksi kertaa viime talvina kun puistoväylällä röppöjäätä lumen alla. Ei katkennut luita, kolmatta kertaa en halua kokeilla onneani. Tuo on ykköskriteeri hankintaan. Tarviin maksimaalisesti pitoa ja tasaista etenemiskykyä.
Säilyy pihassa. Nistejä liikkuu täällä Tikkurilassa riittämiin, ja pihasta hävinnyt jo kolme fillaria viimeiseen 5 vuoteen. Tämä on oikeasti estänyt mua jo vuosia hankkimasta sähköfillaria. Nyt mielessä Boschin Smart System (https://www.bosch-ebike.com/en/products/performance-line) + niiden eBike Flow App (https://www.bosch-ebike.com/en/products/ebike-flow-app) missä ajonesto/häly/tracking + jokin raju ketju/lenkki lukko millä aina kiinni seinään pultattuun terästolppaan + säilytyspaikalle huomiovalo ja videovalvonta ja varoituskyltti seinään. Työpaikan päässä samat, tai fillarin kanto sisälle.
Töihin pääsee 365 päivänä vuodessa. Ei 364 päivänä, ei 363 päivänä, jne...
Tärkeitä kriteerejä:
Työmatkatavarat kulkee töihin, kauppakassi mukana takaisin töistä kotiin. Tuo tarkoittaa hyvää koria ja/tai tarakkaa.
Työvaatteet ei likaannu. Hyvät lokarit siis.
Irroitettava akku. Kannan työpaikan pöydälle ladattavaksi.
Vähemmän tärkeää:
Nopeus, teho, jne. Niillä ei ole mitään virkaa työmatkailulla Vantaan tasamaalla. Työmatkaakin alle 3 km suuntaansa.
Kaikki ei tarvii olla valmiina. Ok kustomoida lokarit, lamput, satulat, yms kilkkeet.
Tuttavani pyöräliikkeessä suositteli katsomaan tulevia malleja missä huoltovapaa hihnaveto ja napavaihteisto. Kuullosti järkevältä. Kun en ole mikään pyörämekaanikko.
Katselin aiemmin linkattuja vaihtoehtoja.
Helkama FE10 vaikutti Ok pohjalta mistä lähteä tekemään. Mutta siinä ei hihnavetoa/napavaihdetta ja Boshin varkaudenestosysteemiä.
Jos jollain mielessä suositella muitakin malleja, niin olisin kiitollinen.
En tiedä onko niin että nuo hihnavaihteet alkavat vasta yleistymään? En ole niin seuraillut...
Eikös tässä ole melkein kaikki mitä haluat: https://www.moto-seinajoki.fi/sahkopyorat/serial-1-harley-davidson/serial-1-rush/cty-gen-1/135218/
Mukana myös varashälyytin joka ilmoittaa puhelimeen jos pyörään kosketaan ilman lupaa.
Eikös tässä ole melkein kaikki mitä haluat: https://www.moto-seinajoki.fi/sahkopyorat/serial-1-harley-davidson/serial-1-rush/cty-gen-1/135218/
Mukana myös varashälyytin joka ilmoittaa puhelimeen jos pyörään kosketaan ilman lupaa.
Etsitään läskipyörää ja ensimmäisenä ehdottamassa tuollaista pizzaleikkuri / kapearenkaista mallia.
Olen totaalisen samaa mieltä lähes kaikesta aiheen kirjoittajan kanssa.
Itsellä kanssa etsinnässä työmatkailuun optimoitu sähköfättis.
Ehdottomat kriteerit (näistä ei tingitä):
Pito. Olen kaatunut mun 2,25" nastarenkailla kaksi kertaa viime talvina kun puistoväylällä röppöjäätä lumen alla. Ei katkennut luita, kolmatta kertaa en halua kokeilla onneani. Tuo on ykköskriteeri hankintaan. Tarviin maksimaalisesti pitoa ja tasaista etenemiskykyä.
Säilyy pihassa. Nistejä liikkuu täällä Tikkurilassa riittämiin, ja pihasta hävinnyt jo kolme fillaria viimeiseen 5 vuoteen. Tämä on oikeasti estänyt mua jo vuosia hankkimasta sähköfillaria. Nyt mielessä Boschin Smart System (https://www.bosch-ebike.com/en/products/performance-line) + niiden eBike Flow App (https://www.bosch-ebike.com/en/products/ebike-flow-app) missä ajonesto/häly/tracking + jokin raju ketju/lenkki lukko millä aina kiinni seinään pultattuun terästolppaan + säilytyspaikalle huomiovalo ja videovalvonta ja varoituskyltti seinään. Työpaikan päässä samat, tai fillarin kanto sisälle.
Töihin pääsee 365 päivänä vuodessa. Ei 364 päivänä, ei 363 päivänä, jne...
Tärkeitä kriteerejä:
Työmatkatavarat kulkee töihin, kauppakassi mukana takaisin töistä kotiin. Tuo tarkoittaa hyvää koria ja/tai tarakkaa.
Työvaatteet ei likaannu. Hyvät lokarit siis.
Irroitettava akku. Kannan työpaikan pöydälle ladattavaksi.
Vähemmän tärkeää:
Nopeus, teho, jne. Niillä ei ole mitään virkaa työmatkailulla Vantaan tasamaalla. Työmatkaakin alle 3 km suuntaansa.
Kaikki ei tarvii olla valmiina. Ok kustomoida lokarit, lamput, satulat, yms kilkkeet.
Tuttavani pyöräliikkeessä suositteli katsomaan tulevia malleja missä huoltovapaa hihnaveto ja napavaihteisto. Kuullosti järkevältä. Kun en ole mikään pyörämekaanikko.
Katselin aiemmin linkattuja vaihtoehtoja.
Helkama FE10 vaikutti Ok pohjalta mistä lähteä tekemään. Mutta siinä ei hihnavetoa/napavaihdetta ja Boshin varkaudenestosysteemiä.
Jos jollain mielessä suositella muitakin malleja, niin olisin kiitollinen.
En tiedä onko niin että nuo hihnavaihteet alkavat vasta yleistymään? En ole niin seuraillut...
Siitä: https://moustachebikes.com/fi/en/electric-bikes/fat-bike/samedi-26-fat-4/
Eipä taida läskipyörää löytää hihnavetoisena ja ei tuo HD ole kunnon piikkirenkailla todellakaan sen huonompi kuin läskikään ja talven jäkeen tulee kesä niin kyllä kaupunki tarpeissa HD on huomattavasti parempi ja tuo on huoltovapaa kaikilla tarvittavilla herkuilla, niin miksei??
Santtu75
27.12.2023, 21.28
Katselin aiemmin linkattuja vaihtoehtoja.
Helkama FE10 vaikutti Ok pohjalta mistä lähteä tekemään. Mutta siinä ei hihnavetoa/napavaihdetta ja Boshin varkaudenestosysteemiä.
Jos jollain mielessä suositella muitakin malleja, niin olisin kiitollinen.
En tiedä onko niin että nuo hihnavaihteet alkavat vasta yleistymään? En ole niin seuraillut...
Bosch:n tekniikalla olevaa, hihnavetoista sähköfättiä ei ole olemassa.
Jostain ominaisuudesta minimissään joutuu luopumaan.
Kiitos kaikille hyvistä vastauksista.
@SBIAN: Tuo HD oli hyvä ehdotus. Ja yllättävää että Harrikalta tullut tuollaisia! Mutta kun vaatimuslistan kärjessä on pito ja työmatkoista ympäri vuoden ehjänä selviäminen, niin renkaisiin on saatava leveyttä ja ihan huiput nastarenkaat. Kesän kaupunkirullauksilla ei ole niin väliä, siihen voin hankkia toiset kiekot tai hoitaa jopa nykyisellä cityfillarilla.
Harmittavaa että Bosch tekniikalla (tai muuta vastaavaa) hihnavetoista sähköfättiä ei siis ole vielä olemassa.
Löytyykö edes hihnavetoisia läskipyöriä? Eilisillan googlauksella en löytänyt sellaisiakaan...
Noh, jos karsin vaatimuslistan minimiin, eli pelkät ehdottomat kriteerit (max pito eli fätti, hyvät varkaudenestot/ajonesto eli Bosch systeemi), niin sellaisiakaan ei taida paljoa olla?!?
Löytyykö muita kun Moustache Samedi 26 Fat 4 Smart System (https://moustachebikes.com/fi/en/electric-bikes/fat-bike/samedi-26-fat-4/)?
Tuo Bosch ei ole mitenkään must jos muiltakin isoilta valmistajilta löytyy vastaavaa. Löytyykö? Jotenkin olis kuitenkin helppo luottaa pitkäikäisen saksalaiseen insinöörifirmaan.
Jos löytyy hyvä fättis pohja, niin hankin jo tänä talvena ja rakennan siitä.
Jos ei, niin odottelen vuoden ja katson sitten mitä tarjontaa tulee.
Ensi vuoden loppuun mennessä tämä olisi ratkaistava että auto jää kotiväelle kun muksut saa kortit.
Tuohon maxx.de Jagamosta ELS jäykkäperäiseen saa valittua Rohloff + Gates Carbondrive. On EP8 tosin, mutta nastarenkaat saa suoraan ruksia ruksimalla. Aikaisempiin Maxx-sähköpyöriin sai hälyttimenkin, mutta tähän ei taida saada ainakaan suoraan valikosta.
https://www.maxx.de/en/bikes/e-fatbike/jagamoasta_els_sh/konfigurator.php?rad_id=177&klasse=174&kgb=----undefined#kompletbikes_options
Sen hälyn saa laitettua jälkeenpäin joka pyörään, kai?
[QUOTE=Mvarg;3244368]Kiitos kaikille hyvistä vastauksista.
@SBIAN: Tuo HD oli hyvä ehdotus. Ja yllättävää että Harrikalta tullut tuollaisia! Mutta kun vaatimuslistan kärjessä on pito ja työmatkoista ympäri vuoden ehjänä selviäminen, niin renkaisiin on saatava leveyttä ja ihan huiput nastarenkaat. Kesän kaupunkirullauksilla ei ole niin väliä, siihen voin hankkia toiset kiekot tai hoitaa jopa nykyisellä cityfillarilla.
Luulempa hyvinkin että tuo kapeampirenkainen hyvillä nastarenkailla on talviajossa pidoltaan parempi kuin läskipyörä vastaavilla renkailla, pintapaine kapeammassa renkaassa on kovempi jolloin liukkaalla kelillä nastat pureutuvat jäähän paremmin kuin leveässä renkaassa. Lumessa ajaessa kyllä leveä läskirengas on huomattavasti parempi mutta liukkaalla kelillä asetelma kyllä muuttuu kapeamman renkaan hyväksi.
Kokemusta on molemmista ja kyllä tuollainen 2,35 rengas hyvillä nastarenkailla on todella hyvä liukkailla keleillä, ei läskirenkainen pärjää lähellekkään. Lisäksi jos tarkoitus ei ole maastoon poiketa niin kehottaisin jo senkin puolesta vakaasti harkitsemaan kumpi on käytössä miellyttävämpi, läskipyörällä ajo kovalla pinnalla on melkoista jyryyttämistä lisäksi tuohon on nastarenkaat ylettömän kalliita ja kun kesätulee ei se kyllä maantie ajossa ole mikään herkkuajettava vaikka kyllä sillä pärjää mutta ei se tuollaisen city pyörän veroinen ole lähellekkään.
Tuon huolettomampaa sähköpyörää tuskin on markkinoilla muuta kuin HD, hihnaveto, monipuolinen kännykkä appi mm. varashälyytin ja on lokasuojat, tavaratelineet, valot edessä ja takana+ jopa jarruvalot vakiona, hyvä moottori ja automaattivaihteisto ja todella laadukkaassa paketissa. Kokemusta on tuosta pyörästä kaverin kautta joten ei ihan tuulesta temmattua höpinää.
Marsusram
28.12.2023, 22.18
Kiinnostaa mikä oli 2.25 nastarengas, jolla kaatuilu sattui. Yleensä ISP tai Piikkisika riittää.
Maksimaalisen talvipidon rengas on 45nrth Wrathchild. Siinä on tukevat nappulat ja holkkinastat.
Rullaavuudesta viis, kun sitä ei kriteereissä mainittu.
Kiinnostaa mikä oli 2.25 nastarengas, jolla kaatuilu sattui. Yleensä ISP tai Piikkisika riittää.
Maksimaalisen talvipidon rengas on 45nrth Wrathchild. Siinä on tukevat nappulat ja holkkinastat.
Rullaavuudesta viis, kun sitä ei kriteereissä mainittu.
Holkkinastat on uutena kyllä huiput, mutta pari satkua asfalttia kulutti omat aika lyhkäsiksi, ja purevuus ohkaisen lumen läpi katosi lähes kokonaan.
@marustram: Jotkut yleiset 2,25" piikkirenkaat oli. Prismasta, Biltemasta, tms hankitut, en muista sen tarkemmin. En osaa sanoa mitkä nastat, mutta ei vaikuttaneet miltään erikoisilta (holkkinastat?). Ja voi olla nastat oli jo kuluneet, useamman vuoden kuitenkin ajellut niillä talvisin. Mutta kun eturengas lähti alta, niin ei siinä kissaa kerennyt sanoa. Ensimmäisellä kerralla sileä kupruileva kova jää lumen alla, loiva kaarre. Toisella kertaa teollisuushallin seinusta missä nollakelillä varjopuolella autonrenkaista röpö pinta mikä jäätynyt varjossa, suoraan ajoin. Tuollaisella epätasaisella kovalla pakkasjäällä jos nastat ei pure niin samantien lähtee ja olet kyljelläs fillarin kanssa. Polvi otti kipeetä toisella kertaa.
@SBIAN: Hyvin perusteltu. Työmatkat on lyhyet, enkä silloin ajele muita ajoja, niin talvella jyristely 4" renkailla ei haittaa. Kesäisin ajelen tätä nykyä aika vähän ja lyhyitä lenkkejä, kun koira usein mukana etukorissa, niin ei ehkä silloinkaan. Ainakaan kun olen fättiksiä vuokrannut ja lenkkiä ajanut niin ei ole häirinnyt vaikka hieman asfalttipätkiäkin ollut mukana. Mutta täytyy kyllä miettiä jos kapeammillakin selviäisi talven. Mikä on fättistä asteen kapeampi rengas minkä saa hyvillä nastoilla ja menisi vielä tuollaiseen HD, tms fillariin? Googlasin että laadukkaita Ice Spikereita ja Suomi Tyres nastarenkaita saa jopa 2.6" ja 2.8" koossa. Onko sellainen mahdoton ajatus tuollaiseen? Tai onko tietoa/aavistusta mitkä olisi isoimmat mahdolliset mitä siihen menisi? Kesäksi voisin vaihtaa sitten pyörän mukana tulevat cityrenkaat.
@Harald: kiitos tuosta MAXX vinkistä. Eli maailmasta löytyy siis sähköfatbikejä napavaihteella ja hihnavedolla. Wow! Hinta pompsahtaa kyllä 7500 eskon tienoille, mikä on hieman enemmän kun työsuhdepyörä-etu sallii. Tiedä sitten onko tuossa myös vähän liikaa pioneerihenkeä, ja pyörän huoltaminen/korjaaminen osoittautuu haastavaksi? En viitsisi ajaa itsenäni vaikeuksiin kun en ole mikään hardcore harrastaja ja tässä kyse työsuhdefillarista, eli huollot/korjaukset hoidettava firman kautta. Itsepähän tuota komboa kyllä kyselin. Onko kenellään tietoa noista MAXX pyöristä, onko laadukkaita?
Jotenkin hankinnan lähtökohtana oleva "säilyy pihassa" on mielestäni erittäin pahasti ristiriidassa sen kanssa, että haussa on läskipyörä kaikilla herkuilla, mikä käytännössä tarkoittaa jotain 5000 €++ fillaria ja sitä kautta varkaiden suurta kiinnostusta (tai vähintäänkin suurta harmitusta pyörän lähtiessä varkaiden mukaan). Minun on vaikea nähdä sellaista lopulta kovin käytännöllisenä pyöränä, kun kunnollisia lisävarusteita (mm. etukori ja lokarit) on heikosti saatavilla ja varkaiden varalta joutuu pelkäämään pelkän kovan hinnan takia reilusti.
Käytännössä vastaavilla kriteereillä päädyin vuosi sitten Helkama E-Jääkäriin, johon asensin eteen Pelagon Rasketin. 27,5*2,25" ISP:t sain mahtumaan tuunaamalla lokareita ja pidentämällä hieman ketjua. Hintaa n. 2500 €. Todella kätevä ja vähähuoltoinen pyörä, mutta ei kieltämättä mikään suorituskykyisin. Nyt 5000 km alla ja perus rasvailujen sekä pumppailujen lisäksi ei ole tarvinnut tehdä muuta kuin vaihtaa kerran ketju. Ketjuvaihteisen pyörän kanssa olisi todennäköisesti saanut jo kertaalleen uusia koko voimansiirron.
@marustram: Jotkut yleiset 2,25" piikkirenkaat oli. Prismasta, Biltemasta, tms hankitut, en muista sen tarkemmin. En osaa sanoa mitkä nastat, mutta ei vaikuttaneet miltään erikoisilta (holkkinastat?). Ja voi olla nastat oli jo kuluneet, useamman vuoden kuitenkin ajellut niillä talvisin. Mutta kun eturengas lähti alta, niin ei siinä kissaa kerennyt sanoa. Ensimmäisellä kerralla sileä kupruileva kova jää lumen alla, loiva kaarre. Toisella kertaa teollisuushallin seinusta missä nollakelillä varjopuolella autonrenkaista röpö pinta mikä jäätynyt varjossa, suoraan ajoin. Tuollaisella epätasaisella kovalla pakkasjäällä jos nastat ei pure niin samantien lähtee ja olet kyljelläs fillarin kanssa. Polvi otti kipeetä toisella kertaa.
@SBIAN: Hyvin perusteltu. Työmatkat on lyhyet, enkä silloin ajele muita ajoja, niin talvella jyristely 4" renkailla ei haittaa. Kesäisin ajelen tätä nykyä aika vähän ja lyhyitä lenkkejä, kun koira usein mukana etukorissa, niin ei ehkä silloinkaan. Ainakaan kun olen fättiksiä vuokrannut ja lenkkiä ajanut niin ei ole häirinnyt vaikka hieman asfalttipätkiäkin ollut mukana. Mutta täytyy kyllä miettiä jos kapeammillakin selviäisi talven. Mikä on fättistä asteen kapeampi rengas minkä saa hyvillä nastoilla ja menisi vielä tuollaiseen HD, tms fillariin? Googlasin että laadukkaita Ice Spikereita ja Suomi Tyres nastarenkaita saa jopa 2.6" ja 2.8" koossa. Onko sellainen mahdoton ajatus tuollaiseen? Tai onko tietoa/aavistusta mitkä olisi isoimmat mahdolliset mitä siihen menisi? Kesäksi voisin vaihtaa sitten pyörän mukana tulevat cityrenkaat.
@Harald: kiitos tuosta MAXX vinkistä. Eli maailmasta löytyy siis sähköfatbikejä napavaihteella ja hihnavedolla. Wow! Hinta pompsahtaa kyllä 7500 eskon tienoille, mikä on hieman enemmän kun työsuhdepyörä-etu sallii. Tiedä sitten onko tuossa myös vähän liikaa pioneerihenkeä, ja pyörän huoltaminen/korjaaminen osoittautuu haastavaksi? En viitsisi ajaa itsenäni vaikeuksiin kun en ole mikään hardcore harrastaja ja tässä kyse työsuhdefillarista, eli huollot/korjaukset hoidettava firman kautta. Itsepähän tuota komboa kyllä kyselin. Onko kenellään tietoa noista MAXX pyöristä, onko laadukkaita?
Katsoppas tämä:https://youtu.be/8NO1T7C-Q5Q?si=Ii2LEuKnt1rL4De8
Tuosta ei vaatimuksiesi perusteella puutu muuta kun se että pelkäät kaatumista talvella, mutta sitä ominaisuutta joka sen pelon poistaisi ei ole missään polkupyörässä varusteena. Noilla varusteilla ja laadulla et löydä mitään pyörää tuolla hinnalla ja vastimuksesi huomioiden tuon kun sinulle tehty. Suosittelen vahvasti tutustumaan.
PS: Katsokaa miten nerokas ratkaisu takahaarukassa myös jos hihnan vaihto tulee kyseseeseen.
*röppöjäätä lumen alla*
Tuossa ei pidä mikään rengas jos irtolumen alla on pääkallokelijää
Tuossa ei pidä mikään rengas jos irtolumen alla on pääkallokelijää
Juu, toi yhdistelmä on varmasti renkaalle haastava. Jos kelin tunnistan kotiovelta, niin pyörä jää aina silloin kotiin. Kun kaaduin niin en hoksannut ennen kun olin siellä puistopätkällä missä puiden takia vähän varjosampaa ja irtolumen alla jää vähän kovempaa. Se oli myöhäistä sit. Nyt tiedän varoa sitä paikkaa. Sähkö kun antaa hyvin etenemiskykyä talvella ja lumessa, niin tuon pahimman jääkohdan voi kyllä kiertää ajamalla pidempää reittiä, vaikka siellä olisi huonosti aurattuja jalkakäytäviä. Täällä etelässä PK-seudulla muuten aika haastavaa arvioida kaksipyöräisen ajokeliä kun lämmöt seilaa monesti nollan molemmin puolin ja jossain kohtaa reittiä voi olla ihan jäistä kun muuten ajokelpoista sohjoa. Sille ei nyt mitään voi. Täytyy vaan hankkia hyvät renkaat ja löytää läpi talven turvalliset ajoreitit.
@SBIAN: Joo kyllä tuo HD Series 1 vaikuttaa aika hyvin natsavan tarpeisiin. Videosta sai mielenkiintoisten yksityiskohtien lisäksi selville että lokarillisessa on 2.4" ja lokarittomassa 2.8" renkaat. Jos tuohon menen niin tottakai malli automaattivaihteisella hihnavedolla eli 2.4" renkaalla. Täytynee kysellä vielä liikkeestä varmistuksia että minkäkokoiset Ice Spikerit, tms laadukkaat piikkirenkaat tuohon mahtuisi?
Maksimaalisen pidon saa lumiketjuilla, tuskin mikään nastarengas pääsee lähellekään kun alla on rivit vajaan sentin mittaisia teräspiikkejä. Ajelin kerran vastajäädytetyllä luistinkentällä ja olo oli kuin jääspeedwaykuskilla. Rouske on kyllä melkoinen mutta on pitoa, paljon.
Saakohan lumiketjuja enää ostaa mistään? Lumella ketju on melko äänetön mutta kovalla pinnalla kuljetaan piikkien varassa.
Tuossa ei pidä mikään rengas jos irtolumen alla on pääkallokelijää
Lumiketju voi hyvinkin pitää kun piikit on niin pitkät
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.