Näytä tavallinen näkymä : Kevä(ey)ttä ilmassa
Sain puristettua levyjarrullisen maantiepyöräni painon ilman polkimia 7.3 kiloon. Onko pyörä siis nyt ns. kevyt?
Projektin hinnaksi tuli n. 400 euroa/kg, eli pyörä on parempi, halvempi ja kevyempi, kuin uusimman TM:n testissä olleet pyörät.
Olikos tuossa 7,3 kilossa mukana pullotelineet; ajotietokone ja sille teline? Ja minkäslainen kokonaisuus tuo 7,3 kg sisälsi.
< 5 kg erittäin kevyt
< 6 kg kevyt
< 6,8 kg ei kevyt, ei painava
> 6,8 kg painava
> 8 kg erittäin painava
Painot tietysti esitepainoja eli ei polkimien, pullotelineitä ym
Eli pyörä (7,3 kg) on painava
Mutta normi ajoon ok.
Ja sit kun herää ja päästää kissan ulos, niin tajuaakin että ei ole mitään väliä painaako se 6 vai 8kg, kevyitä on molemmat.
Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla
KampiGorilla
16.04.2022, 23.06
Eli pyörä (7,3 kg) on painava
Mutta normi ajoon ok.
Huutia! Kaikenlaista sitä internetistä lukeekin :D
https://www.youtube.com/watch?v=TZRfs7jZwrQ
tempokisu
17.04.2022, 05.36
Kuskin kanssa, sekä satulan ( sellainen paksumpi ns. tavallisen pyörän satula), yhdistelmän paino on 52,5 kg. Mitäs siihen sanotte :D
^^^^Sitten omani on ainakin edes kevyt.
Santtu75
17.04.2022, 15.05
Ja sit kun herää ja päästää kissan ulos, niin tajuaakin että ei ole mitään väliä painaako se 6 vai 8kg, kevyitä on molemmat.
Tuo pyörän keventäminen / kevyiden pyörien rakentaminen nyt vain taitaa olla yksi pyöräilyn ”alaharastus”. Eli sillä todellisella suorituskyvyn erolla, mikä on 6kg ja 8kg pyörillä, ei välttämättä ole omistajalle kauheaa väliä, vaan sillä että on onnistunut saamaan/rakentamaan erittäin kevyen pyörän.
"Olikos tuossa 7,3 kilossa mukana pullotelineet; ajotietokone ja sille teline? Ja minkäslainen kokonaisuus tuo 7,3 kg sisälsi"
Siinä on mukana pullotelineet ja polkimet. Jos olisi ylimääristä rahaa, niin voisi pudottaa vielä parisataa grammaa uusimalla vanteet ja renkaat. Toki myös yksittäisistä komponenteista saisi viilattua, esim. laittamalla THM Carbonesin kammet. Tai vaihtamalla SRAM-Red pakan ja jarrulevyt. Ihan kaikkea ei jaksa.
Kokonaisuus on kasattu kevyehköön hiilarirunkoon pääasiassa Dura-ace hydrauli/sähköisin komponentein.
^On yksi harrastuksen sivuseikkoja tuo keventely, kun pääsee alle seitsemän kilon niin tuntee jonkinlaista mielihyvää. Siitä kevyemmäksi sitten vaatii jo hieman enemmän panostusta.
Joo, ja onhan kevyissä palikoissa jotain sellasta jännää
^On aina pikku täyttymys kun saa grammoja pois!
K.Kuronen
17.04.2022, 23.11
Tuo pyörän keventäminen / kevyiden pyörien rakentaminen nyt vain taitaa olla yksi pyöräilyn ”alaharastus”. Eli sillä todellisella suorituskyvyn erolla, mikä on 6kg ja 8kg pyörillä, ei välttämättä ole omistajalle kauheaa väliä, vaan sillä että on onnistunut saamaan/rakentamaan erittäin kevyen pyörän.
Mä en juurikaan arvosta jos klikkailee verkkokaupan ostoskoriin kevyempiä palikoita ja ruuvailee ne sitten kiinni runkoon. Sitten kun rungosta kaavitaan lakat pois, niin nostan kulmia, että yritystä ja sitoutumista näyttää löytyvän.
Ei multa heru mitään erityistä kunnioitusta paksun tilipussin saajiin, vain sen tilipussin takia. Jos fillarissa on erityisen kevyet ja kalliit kiekot, niin lähinnä se kertoo tulotasosta.
Ei sekään, että mä ostan vähän parempaa rommia ole mikään saavutus, sama vaikka ostais pullon Tapsaa.
Jami2003
18.04.2022, 07.48
Niin ei kai missään ollutkaan oletusta että pyörän keventelijä välttämättä haluaa muiden arvostusta.
Hienoja asioitakin voi jotku ostella ihan omaksi iloksi eikä sen takia että haluaa näyttää muille. Toki muille näyttäjiäkin riittää.
^Niin juuri, omaksi iloksi ja ajankuluksi itse ainakin pyöriäni rakennan/keventelen ihan vaan eläkeläisen tuloilla.
Vähän turhia tämän tyyliset topicit jos ei laiteta kuvaa ja tarkkaa osalistaa pyörästä.
Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla
...
Projektin hinnaksi tuli n. 400 euroa/kg, eli pyörä on parempi, halvempi ja kevyempi, kuin uusimman TM:n testissä olleet pyörät.
Miten paremmuus käy ilmi?
K.Kuronen
18.04.2022, 09.47
^^aloitus suorastaan vaatisi jonkin juonen, että rakentamisessa on jotakin yleisempää mielenkiintoa herättävää. Tällä hetkellä ainoa asia on, että aloittaja on ostanut Dura-acea, joko uutena tai käytettynä.
"Miten paremmuus käy ilmi?"
Komponentit ovat pääsääntöisesti parempia, kuin TM:n pyörissä ja runko valmistajan aiempi top-end ja joidenkin continental tallien edelleen käyttämä.
Pointti on lähinnä siinä, että tarjouksia, poistohintoja ja käytettyjä osia yhdistelemällä pystyy rakentamaan superpyörän noin kolmanneksen hintatasolla kaupasta ostettuun verrattuna.
Miksi maksaa pyörästä esim. 12 000 euroa, kun vastaavanlaisen voi kasata 4000 eurolla. Saksasta tai Hollannista saa ylivuotisia huippurunkoja joskus jopa pilkkahinnalla, varsinkin, jos varastossa on niitä enää 1 tai 2 kpl. Sellaisesta on hyvä aloittaa. Itse maksoin omasta rungostani Saksasta tilattuna reilun tonnin ja kyse oli valmistajansa silloin parhaasta rungosta.
Se on vähän niin kuin Wheeler Dealerissa. Kun löytää jotain edullisesti, niin johonkin muuhun jää enemmän rahaa ja kun vanhaa myy pois, niin ei tarvita niin paljon välirahaa uuteen.
Tosiaan kuva ja ainakin pääkomponentit olisi mukava nähdä ja tietää, voisi sitten arvioida esimerkiksi tuota paremmuutta. 7 kiloa tai vähän yli maantiepuolella on minusta kevyt kun kysymyksessä levyjarrullinen pyörä.
Maantiepyörissä pidän spessun s-workseja tarmacia ja aethosta jonkinlaisina vertailukohtina, eli hieman pyörätyypistä riippuen jos mennään painossa niiden alle niin perustelut että vähän hyvälaatuisia keventelyosia, halvalla ja asiantuntevasti ostaen herättää ainakin kysymyksiä, ellei sitten pohjana ole juurikin vastaavat/markkinoiden keveimmät rungot, vanteet ja voimansiirrot.
Oman hinta sellaiset vajaa 600€/kilo. Tässä osapulan aikana ei ollut pahemmin mieleisiä osia alennuksella ja postikuluihinkin upposi kun ei yhdestä puodista saanut kaikkea tarvittavaa saman katon alta.
Miten paremmuus käy ilmi?
Joo, paino on vaan yksi mittari eikä oikeastaan kerro mitään muuta paremmuudesta. Sehän voi olla ihan p.ska ja epämukava ajaa vähänkään pidempää siivua.
Joo, paino on vaan yksi mittari eikä oikeastaan kerro mitään muuta paremmuudesta. Sehän voi olla ihan p.ska ja epämukava ajaa vähänkään pidempää siivua.
Niin eikä top-of-the-shelf -osien pulttaaminen runkoon takaa minkään pyörän niin sanottua parhautta. Pitäisi verrata niihin testin pyöriin myös ajamalla.
Tässä yksi kuviteltu mutta lähes todellinen esimerkki minun mielestä kevyestä levyjarrullisesta maantiepyörästä.
Nämä painot on minusta sellaista normaalia kevyttä/kevyehköä tasoa ja tuosta voi sitten laskeskella millä muutoksilla päästään minnekin painoon, noin suunnilleen
- runko 980 g, etuhaarukka 385 g, satulatolppa 200 g
- satula 150 g
- ohjaamo 400 g
-ultegra di2 2.200 g
- kiekot 1.500 g
- gp5000 25 mm
= n. 7.350 g
JohannesP
18.04.2022, 17.13
Itse maksoin omasta rungostani Saksasta tilattuna reilun tonnin ja kyse oli valmistajansa silloin parhaasta rungosta.
Niin mikä runko?
^Omassa runko ja haarukka painavampia, tolppa 111g, satula 132g, ohjaamo reilu 300g, sekalainen mekaaninen 1x voimansiirto vajaa 1400g ja kiekot täydellisenä 2550g täydellisenä...
Niin mikä runko?
Sama, millä team Wanty-Gobert ajatti polkijoitaan ennen Litening C-68X malliin siirtymistä.
Tähän ketjuun voi sitten loruilla vissiin kryptisimmät kevennykset. Ei kuvia, ei muuta tietoa kuin vain pelkkää ympäripyöreää numeerista esitelmöintiä.
^^
Jäähän tuohon vielä jotain 2.500 euroa sramin etap axs:ään, zipp 353:iin, high end penkkiin ja ohjaamoon, renkaisiin ja muihin härpäkkeisiin :)
lisäys: ja sillä ajatuksella että nuo rungot vastaavat toisiaan
4 teurilla saa varmasti hyvän pyörän, ei kuitenkaan komponenttien osalta 12-13 pyörään verrattavaa. Vaikka toisaalta olen myös sitä mieltä, että monelle minä mukaanlukien ei 4 teurin ja 12 teurin pyörän välillä niin isoa eroa oikeasti ole.
lisäys: noi komponentit viittaa scott addict rc ultimateen joka taitaa maksaa 13 teur
lisäys 2: jos vertailukohdaksi otetaan esim. uusi cube tai canyon, niin laskelma itse kootusta pyörästä alkaa olla vielä heikompi
tchegge_
19.04.2022, 11.14
Niin mikä runko?Jopo varmaankin, sehän on kevyt kun vaakaputki puuttuu.
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
Kun punnitsette ja laskette hintoja niin muistakaa se Mamil-kerroin. Vasta silloin saadaan laatu esille.
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?35210-Py%C3%B6r%C3%A4n-punnitseminen/page2
Laskukaava: ikä x paino jaettuna 2500. Tällä kerrotaan fillarin kilohinta (ostohinta /jaettuna fillarin kokonaispainolla)
Tuosta saadaan pisteet, joilla jotkut jo retostelivatkin tuossa linkatussa ketjussa.
maalinni
19.04.2022, 11.31
Itse kevensin pyörä/kuski-kombinaatiota 9kg tälle kaudelle. Siitä n. 50g tuli uusista juomapullotelineistä, tosin uusi pumppu on 100g painavampi kuin vanha. Mutta kustannustehokkaimmat grammat lähti itse kuskista.
Vaikka toisaalta olen myös sitä mieltä, että monelle minä mukaanlukien ei 4 teurin ja 12 teurin pyörän välillä niin isoa eroa oikeasti ole.
Ei niissä harrastajalle ratkaisevaa eroa ole.
Toisaalta jos tarjottaisiin käyttöön 12 t€ 6,8 kg pyörää tai
4 t€ 8,0 kg pyörää
niin kumman ihminen tässä tapauksessa valitsee?
lisäys 2: jos vertailukohdaksi otetaan esim. uusi cube tai canyon, niin laskelma itse kootusta pyörästä alkaa olla vielä heikompi
Pyörän maksoi siis 4000 €.
Millaisen Canyonin saisi DA di2 2*11 vaihteistolla?
Föhn, on erikseen tuo "pyöräni kuva" topic, ei kaikki jaksa/viitsi/osaa laittaa kuvia.
JohannesP
19.04.2022, 15.32
4 teurilla saa varmasti hyvän pyörän, ei kuitenkaan komponenttien osalta 12-13 pyörään verrattavaa. Vaikka toisaalta olen myös sitä mieltä, että monelle minä mukaanlukien ei 4 teurin ja 12 teurin pyörän välillä niin isoa eroa oikeasti ole.
4149 € Canyon ultimate CF SL 8 Disc Ultegra Di2 12-speed (https://www.canyon.com/fi-fi/road-bikes/race-bikes/ultimate/cf-sl/ultimate-cf-sl-8-disc-di2/3075.html?dwvar_3075_pv_rahmenfarbe=GY%2FBK).
Jos paino on tärkein kriteeri "huippupyörälle" niin toi on Canyonin listauksen mukaan 7,48 kg DT P1800 kiekoilla (1663 g). Kiekot voi päivittää esim. Zipp 303s (1530 g). Pelkästään sisureiden ja tankoteipin vaihdolla lähelle toinen 100g pois. Noin viidellä tonnilla olis saanu uuden ~7,25 kg levyjarrullisen Di2 pyörän täysillä takuilla ja uusimmilla komponenteilla.
Cuben tai Rosen pyöriä ei jaksa edes käydä selaamassa, mutta luultavasti samanpainoisen setin saa vielä parisataa halvemmalla.
Eli pesumanin 7,4 kg pyörää voi kuvata enemmänkin pyörien Skodaksi. Ei mitään varsinaista hypettämisen arvoista, mutta jos käytetyt komponentit vähän ajettuja niin eiköhän sillä eteenpäin pääse. Ajotuntumasta se ei kerro mitään.
^Itselle tärkeintä kuitenkin että pyörä on itse koottu, osat sitä mitä suurinpiirtein haluaa ja jos on liian hyvä niin miten voi alkaa päivittää tai uutta kasaamaan. Viimeinen valmis pyörä ollut Rossario täydellä XTR:llä vuonna -96 ja sen jälkeen kaikki kasattu tai modattu itse. Saa siis sitä mitä tilaa!
JohannesP, melkein jokaisesta "valmispyörästä" kevennyksen voi aloittaa putkiosista renkaiden jälkeen. Kukkaron mukaan tanko, stemmi, tolppa kevyemmiksi. Usein alkuperäinen satula joka tapauksessa vaihtuu niin siitäkin saattaa vähintään 50 grammaa saada pois.
...melkein jokaisesta "valmispyörästä" kevennyksen voi aloittaa putkiosista renkaiden jälkeen...
1. Kiekot
2. Renkaat
3. Satula
.
.
n. Putkiosat
JohannesP
29.04.2022, 12.31
JohannesP, melkein jokaisesta "valmispyörästä" kevennyksen voi aloittaa putkiosista renkaiden jälkeen. Kukkaron mukaan tanko, stemmi, tolppa kevyemmiksi. Usein alkuperäinen satula joka tapauksessa vaihtuu niin siitäkin saattaa vähintään 50 grammaa saada pois.
Tarkoitus olikin poimia vertailuun yleisin päivityksen kohde (kiekot) ja halpoja ensimmäisiä grammanviilauskohteita. Pyörivän massan päivityksen huomaa ajossakin.
Putkiosien päivitys integroiduissa pyörissä ei välttämättä ole mahdollista tai ainakin voi tulla hyvin kalliiksi. Rahalla tietenkin saa jos budjetti rajaton. Vaikka kevyemmän rungon.
Siis kuka vakavasti rakenteluun suhtatuva hankkii integroidun pulpetin? Itse en yhtään hyvää puolta löytänyt ellei visuaalista puolta lasketa.
Putkiosien päivitys integroiduissa pyörissä ei välttämättä ole mahdollista tai ainakin voi tulla hyvin kalliiksi. Rahalla tietenkin saa jos budjetti rajaton. Vaikka kevyemmän rungon.
Mä luulen että integroitua, aerospesifisiä ynnä muuta pyörään dedikoitua osaa ovat tehneet päätöksensä muut asiast mielessä kuin että kuinka saada pyörästä kevyt. Ja varmasti löytyy niitäkin kellä tarvetta keventelyyn on.
1. Kiekot
2. Renkaat
3. Satula
.
.
n. Putkiosat
Aikalailla samat fiilikset ja jos tähtäimessä itse kasaaminen niin rungosta se lähtee. Kevyen rungon ostaessa ei tartte miettiä putkiosia ja että tekeekö keveyssyistä 1x systeemin mahdollisemman pienellä rattailla. Ei tarvitse ostella titaanipultteja, eikä tarvitse kasata sellaista sekamelskaa.
Minulla tämä keventely menee jotenkin niin, että en keventele mutta kuitenkin punnitsen jokaisen osan jonka pyörään laitan. Ja vaikka painolla ei ole niin paljoa merkitystä, niin kuitenkin aika monessa ostossa olen valinnut saman tuotteen kevyemmän version ja maksanut aika paljon noista "säästetyistä" grammoista.
Sellainen mielikuva on että satula+satulatolppa+ ohjaamo yhdistelmän ultimatum kevyt vs normisetti painoero on tasolla 300-400 g, eli kuitenkin aikas vähän ellei sitten jo muissa ole menty ww puolelle.
Tuo pyörivän massan vähentämiseen liittyvä myytti käytiin läpi GCN:ssä muutama vuosi sitten; https://www.youtube.com/watch?v=0QDnUkUaQfk
Integroitu yleensä aika raskas setti ja hyvin hankala mielestä
Ni sopeuttaa kuskin mittoihin.
R2:n sivuilla näköjään pääsee listaamaan eri komponentit painon mukaiseen järjestykseen:
Esimerkkinä ihan kevyimmästä päästä seuraavat:
-Gelun satula 39 g
-Schmolken satulatolppa 75 g
- Darimon stemmi 66 g/100 mm
-Schmolken tanko 130 g ( kevein integroitu oli n. 200 g)
niin aika kevyttä on. Merkit joita kannattaa katsoa on ainakin mainitut Gelu, Darimo, Schmolke ja lisäksi THM, Extralite ja Mcfk näin nopealla silmäyksellä.
https://r2-bike.com/media/image/product/172025/lg/gelu-saddle-k-3-carbon-punctured-3k-matte~5.jpg
Sitä piti vielä sanoa, että jos keveys on se juttu niin minusta runko, kiekot ja renkaat sekä voimansiirto olisi paras tapa aloittaa, eli että ne olisivat edes kohtuullisen keveitä.
Jotenkin tuntuu itsestä vieraalta ajatukselta lähteä pulttaamaan ww-osia esim. raskaaseen runkoon/muuhun kokonaisuuteen kun se ei oikeastaan muuta perustilannetta.
Putkiosissa ja kiekoissa toisaalta on hyvä se hyvä puoli että niitä on helppo siirtää pyörästä toiseen.
lisäys: tarkoitan nyt osia ja valintoja jotka tehdään pelkästään painon ehdoilla
^^ Semmonen parin tonnin kevennysosat tai ainakin lähelle. Arvelen. Ja painorajoitettukin.
^ Samaa mieltä.
En tiedä keventääkö tai pienentääkö watteja mutta hinnan suhteen tämä on mielestäni yksi parhaista
CERAMICSPEED OSPW System 3D-printed Titanium Coated | Dura Ace 9200 / Ultegra 8100
https://r2-bike.com/CERAMICSPEED-OSPW-System-3D-printed-Titanium-Coated-Dura-Ace-9200-Ultegra-8100
1.664,62 €
JohannesP
30.04.2022, 11.49
Vertailu 7,4 kg Pesumanin 3k€ pyörään menee jo reippaasti yli jos putkiosiin laitetaan yksistään yli 1000 € ja satulaan 500 €. :rolleyes:
Nopeasti WW:sta bongaten Aethoksen saa tehtyä kaupan osilla, Faveron wattipolkimilla, Di2:lla ja 800 g kiekkosetillä 5,16 kg. Makso toki varmasti monta kertaa enemmän, mutta ihan vertailuna.
Jos keveys on ainut lähtökohta ja budjetti auki niin sit runkosetin ja kiekkojen pitää jo olla alle kilon. Kevyt määritelmänä on toki suhteellista, itselle 6 kg voisi olla rajana.
Ilmeisesti kevyimmät tunnettujen valmistajien kompliitit on tuon 6 kg, Canyon CFR ja Aethos.
Molempien "keveyden rakenne" on samanlainen
- runkosetti hieman alle kilo
- kiekot 1.250 g
-DA di2
- kevyet putkiosat
Ceramicspeedin tuotteet kuuluvat ihan mielenkiintoiseen kategoriaan, jossa hinta- mahdollinen wattisäästö laskelmaa ei kannattane tehdä.
Muuten spessun Suomen nettisivut antoi laittaa ostoskoriin Aethosin ja valita toimitustavan, pitemmälle en viitsinyt mennä
Nuo painorajat itsellä haitanneet, suuri osa parhaista herkuista tehty hippiäisille. Itsellä Gelun tolppa, 111grammaa ja Extraliten stemmi 75grammaa ja lisäksi pikkuosaa josta aina pari grammaa nipistetty pois.
Runko ja haarukka tietysti ovat painavia mutta kuitenkin hinnaltaan sopiva, 1225/452grammaa ja 800€uroa. Saisi kyllä investoinnilla helposti tuon haarukan verran painoa pois mutta nyt ei vaan inspiraatiota riitä, syksystä sitten ei tiedä.
Me hippiäset olemme normaalipainoisia että sikäli ihan helvetin turhaa lässytystä. Kuulut itse siihen marginaaliin (oli se sitten läskiä tai lihasta) jossa osat myös olisi painavampia kestääkseen enemmän kuin keskiverto aktiivisesti pyöräilevän. Siitä näkökulmasta painosi on taakka jos jotain extrakevyttä satut haluamaan. Numeroiden valossa myös se omapaino on oikeaa kevennystä.
^tuskin ainakaan lihasta kun niin kauheesti pitää kevennellä, lihaksella kun sen painon kuittaa myös ylämäessä tai kerrostaloon kantaessa
Föhn, älä ole herkkä, ei ollut juuri sinuun kohdistettu.
Qilty, kun talven ollut ajamatta niin lihasmassaa jalkoihin tullut liikaakin, pitäisi keventää kun ajokausi alkaa...
Qilty, kun talven ollut ajamatta niin lihasmassaa jalkoihin tullut liikaakin, pitäisi keventää kun ajokausi alkaa...Vitsihän se.
Qilty, kun talven ollut ajamatta niin lihasmassaa jalkoihin tullut liikaakin, pitäisi keventää kun ajokausi alkaa...
kyllä mä sen tajusin. Se vaan huvittaa kun ylikokoinen yrittää kääntää asian toiseksi.
^Ikää hieman enemmän ja painoa toista sataa. Painonhallinta ja pyöränrakentaminen kaksi aivan eri asiaa.
kosminen
01.05.2022, 22.00
Paljos se Nure sitten painaa? 2017 keskipaino miehet: 30-64v 88.3kg.
Tuohan ei muuten kerro sitä paljonko pitäisi painaa. Aika pulskassa kunnossa me(kin) Suomalaiset...????
^Ehkä totta jos keskipituus heiluu siellä 180sentin nurkilla. Itsellä kyllä likaa painoa vaikka osa onkin lihasmassaa mutta eipä ole haitannut itseä eikä muita ja munat/varpaat näkee vielä ilman peiliä.
Ohessa asiasta
- BMI > 25
-BMI> 30
-vyötärölihavuus, miehet > 100 cm naiset>90 cm
https://www.terveytemme.fi/finterveys/graph/m_bmi_ylipaino/m_bmi_ylipaino_1001_gender_age_group2_year_2017.pn g
https://www.terveytemme.fi/finterveys/graph/m_bmi_lihava/m_bmi_lihava_1001_gender_age_group2_year_2017.png
https://www.terveytemme.fi/finterveys/graph/m_vyotarolihava/m_vyotarolihava_1001_gender_age_group2_year_2017.p ng
^Statistiikkaa jos jotakuta kiinnostaa muttei pyörän keveydellä mitään tekemistä
No ajattele nyt hyvä mies jos et olis taulukossa ollenkaan, ollen joku 75kg lihaskimppu. Jumalauta mitä palikkaa saisikaan fillariin kiinni.
^Toisaaltaan onhan tuossakin pointti mutta en koskaan ollut noin kevyt joten haaveeksi jää. Voi olla että tällä lihasrakenteella +90kg saattaa olla minimi. Siis tyydytään siihen mihin resurssit riittää.
Ja kuitenkin kyse pyörän keventämistä eikä miehen...
fillarin keventäminen edullisesti on taidelaji. jossa vain lompakko ja halu määrittää rajat.
tiedän parikin tyyppiä, jotka on bmi +25 ja turhaa läskiä ei ole juuri nimeksikään. Niillä on ne lihakset, jotka minulta puuttuu :P
ai niin, keventääkö Schmolken espresso-kuppi keittiössä kuin lompakkoa? ihan sama, tahtoisin sen kuitenkin. oluttuoppi on toinen aihe.
Tuli vihdoin maantiepyöräilykausi avattua kun sain pyörän kasattua, tiet putsattu ja ilmat suotuisat.
Kävin testaamassa ajamalla pientä lenkkiä ympäri ja ympäri että kaikki toimii ja kiinnitetty kunnolla. Ilman pullotelineitä, mittaria ja satulalaukkua. Paino 6 kg + polkimet 0,2 kg. Ai että tuntui hyvältä, herkältä ja mukavalta vaikka oli 3 edellisenä päivänä tullut ajettua lenkkiä ja jalat ei kovin herkässä kunnossa olleet. Oliko se nopeampi kuin ennen, en tiedä mutta oli se paljon hauskempi.
Paremmalta ei ole tuntunut kuin kerran kun pääsin ajamaan lyhyen testilenkin alle 5 kg pyörällä missä oli 0,8 kg tuubikiekot.
gallodepelea
28.05.2022, 21.51
Tänään oli "aukko" kalenterissa niin pääsin vihdoin pyöräilemään. Sadetta oli luvassa jotan Rove alle. Täytyy sanoa että vihdoin kesä on täällä. Kaikki metsät (ajoin 80% hiekalla) oli täysin kesä moodissa ja sateen aikana/jälkeen tuoksui kesä. Usein en ehdi pyöräilemään (pojalla 8 fudismatsia tänä viikonloppuna + tytön harrastukset) mutta silloin kun pääsee mennään kelillä kuin kelillä.
^Arosusi, mikä pyörä?
Vastaus: maantiepyörä, hah hah.
Asiaan. Yhdeksättä kautta aloittava vannejarru maantiepyörä. Paras pyörä minulle, näköpiirissä ei ole mitään miksi vaihtaisin toiseen. Runko+haarukka melkein 1,4 kg eli ei mikään huippu kevyt.
Peruuntui gg runko kauppa niin päätin tehdä ensimmäisen (viimeisen?) päivityksen maantiepyörään.
jame1967
31.05.2022, 09.30
Mua kiinnostaisi tuo alle 5 kilon vehje ?
^Lie sekin sitten maantiepyörä?
Jokin trendi, että pidetään tarkoin varjeltuna salaisuutena.
Jame, jossain WeightWeenies tms. sivuilla oli listaa, taisi olla 4.8kg kevein, siis maantiepyörä!
Arosusi, omassa runko+haarukka melkein 1.7kg ja kokonaispaino 7kg joten helppo olisi keventää.
https://www.starbike.com/galleries/?id=141 Joskus oli joku vielä kevyempi jossa suurinpiirtein kaikki osat kevennys porattu.
JohannesP
15.06.2022, 18.15
Selaa mielummin sitä galleriaa jos tarkoitus löytää kevyitä pyöriä.
Sit voitkin todeta ettei alle 5 kg disc Aethos ei ole mikään tavaton. Vannejarrupyörien aika mennyt jo vähän ohi, mutta niissä lähempänä 4 kg taisi olla sellainen raja mihin pääsi helposti kaupan osilla 2x setupilla ja ilman erikoisempia tuunauksia. Vaatii tietysti kevyen tuubikiekkosetin.
Tässä vielä nurelle googlen tarjoama hakutulos world lightest road bike:
https://antranik.org/worlds-lightest-road-bike-at-2-7kg/
Näin mä eilen omistajansa mukaan 6,5 kg kevennyspyörän. 1x systeemi ja vaijerilevarit. Ja muutakin osaa sellaista että näytti kymmenestä pyörästä kasatun. Viereen tuodaan parisataa grammaa raskaampi tarmac jossa 2x12. Upea ilmestys. Siitä grammapyörästä ei voinut sanoa samaa. Viikonloppuna olisi mahdollista päästä testiajolle, katotaas mihin kevennyspyörästä on. Puolikiloa keveämpänä senhän pitäisi lentää omaani verrattuna
No ei ollut edes tarkoitus hakea keveintä. Kuinkahan olematon hyypiö tuollaista parin kilon pyörää pystyy ajamaan?
Föhn, itsellä oli Merlinin rungolle rakennettu vastaava alle 4tonnin budjetilla rakennettu ja reilusti UCI "laiton" painoltaan. Ja joka osa valittu tyyliin sopivaksi.
Niinno tässä painaa se että mikä on hyvännäköinen. Eräänlaiset missikisat siis. Tuo se mitä mä näin ei ollut tyylikäs. Mutta sillä tyylillä nyt ei vaan ole väliä jos se vaan kulkee. Keveyden hinta voi olla siis saatanan ruma mutta kovakulkuinen. Tosin en usko, enkä ole edes kokenutkaan että keveydellä saataisiin jotain suoranaisia etuja. Muistissa on kun reilu viiskymppinen yhteistyökumppani työnpuolesta hävisi horisonttiin trekillään.
Tosin en usko, enkä ole edes kokenutkaan että keveydellä saataisiin jotain suoranaisia etuja.
Onko siitä jotain haittaa?
^Ei tietenkään ole, mukavaa egoiluahan se on. Kylläkin taitaa mennä maantiepyörä myyntiin kun tuolla (kevyellä) täysjäykällä mukavampaa.
Uudet renkaat ja sisurit tilattu, paino lähenee kahdeksaa kiloa...
^Itsellä linjalla renkaat, sisurit ja kiekot. Putkiosista lähtee myös painoa mutta se sitten maksaa. Jos keventää renkaista muutamalla kympillä 200grammaa niin putkiosien keventelyyn menee satasia.
Tolppa vaihtui ja 78grammaa katosi... Renkaat ja sisurit tilattu...
^Kiekot menee vaihtoon joten alle 8kg toteutuu niiden joskus saavuttua. Sen jälkeen toistaiseksi tyytyväinen, toisaaltaan pakkokin olla kun grammahinta nousee taivaisiin siitä eteenpäin.
Niin se pitääkin! Mitä keventelyä se semmonen on jossei satasia pala muutaman sadan gramman tähden. :) todennäköisesti vauhtiakin nousee potenssiin kaks ilman että kuormitus kasvaa.
Laitahan kuitenkin päivityskuva.
^Raha on kuluttamista varten! Voin laittaa kun saan palikat paikoilleen...
Vahva huhu ww:n sivuilla, että Bontrager oli takaisinkutsumassa kaikki RSL integroidut ohjaamot.
Olisi iso mainehaitta Trekille.
Tämä ohjaamo on erittäin kevyt integroiduksi aero-ohjaamoksi alle 300 g, kun muilla isoilla valmistajilla nuo tahtoo olla 350-450 g välillä (110/420).
Mahtaakohan johtua osin tuosta.
Nuo integroidut tavallaan oma luku, käyttää jos kiinnostaa. Itsellä riserin kanssa paino alle 250g ja ei edes notku alla.
Tilannekatsaus: Renkaista pois 282grammaa. Tuli muuten vastaan kevein täyskokoinen sisuri, Pirelli Scorpion, 71grammaa kipale!
Firlefanz
28.06.2022, 12.34
Tyhmiä kysymyksiä (joita minulta kenties on lupa odottaa):
(1) Mitä yllä mahdetaan tarkoittaa täysikokoisella sisurilla? Joku mm/joku mm-622 vai jotain muuta?
(2) Jos, niin eivätkö Pirellin muut "Smartubet" ole keveämpiä? https://www.pirelli.com/tyres/en-ww/bike/inner-tube/smartube
(3) Mikä Scorpion? Se jonka nopealla vilkaisulla löysin painaa keveimmillään (eli koossa 1.8/2.2.x29) 75g (mikä tietenkin on kevyt maastorenkaan sisuriksi).
Muuten olen sitä mieltä että koska aihe varmasti kiinnostaa lukijoita, uusiakin, voisi olla ideaa siinä että (a) laittaisi linkin tuotteeseen jolla on juuri kevennetty, (b) kertoisi minkä tilalle se vaihdettiin ja (c) koska kaikki eivät tiedä (tai ovat jo unohtaneet) millaisesta fillarista ja millaiseen käyttöön tulevasta - kai sillä on jo ehditty ajaa? - pyörästä on kyse, niin voisi olla kätsää jos kevennysprojektin alkutilannetta esittelleeseen viestiin olisi linkki,
Ja hienointa tietysti olisi jos tiedossa olisi että lopputulos - sikäli kuin tuollainen kevennysprojekti koskaan voi olla valmis? - tullaan esittelemään täydellisenä, tyyliin alussa ja nyt!
Mutta ei tietenkään, jos sen kokee työlääksi tai muuten vastenmieliseksi jo ajatuksenakin.
Firle, en muuta ajatellutkaan että olisit ollut samaa mieltä tai positiivinen. Itse en aloittanut ketjua eikä edes ole tarkoituskaan mitään kertomusta "Minun pyöräni" periaatteella tehdä.
Mutta kuitenkin...
(1) Itse pidän täysikokoisina 29" renkaita ja kun kyse täysjäykästä maastopyörästä (FlatBarGravelista), jokainen lie tajuaa tuosta pyörän painosta ettei voi muu olla.
(2) https://www.bike-discount.de/en/pirelli-scorpion-smartube-29 siis tuosta kyse ja edellinen oli Tubon vastaan kokoinen. Mielestäni ehkä kevein, jotenkin tuntuu että tuleeko samalta valmistajalta kuin kilpailija kun valmistusmaa Itävalta?
Koska ei ole tarkoituskaan kirjoittaa mitään romaania ja lähinnä etsin vaihtoehtoja hommaan. Projekteilla taipumus venyä ja sehän onkin tarkoitus. Uudet kiekot tilattu mutta niitäkin saa odottaa 2-3kuukautta joten ajellaan tuolla painavalla versiolla vielä...
Ajatus ei ole työläs mutta ei oikeastaan jaksa kiinnostaa vielä...
^En osaa sanoa noista mitään, kaveri kehui ja ajaa vastaavalla kombinaatiolla, SpeedKingien kanssa. Itsellä kokemusta Tuboista ja Revoloopeista eikä ole pahaa sanottavaa. Ennen kuin noita tuli markkinoille ajoin mahdollisimman keveillä "perinteisillä" ja kyllä nuo hakkaa ne 10-1.
Valitan että itsekin väärinkäsittäen aloitin jutun maantiepyörästä ja nykyiset koskee koskee tuota täysjäykkää, olen pahoillani ja haen takkini...
F. Kotlerburg
28.06.2022, 13.34
Itelläkin on tuossa projekti menossa. 29er jäykkäperä alle 7kg. Kuvia ei oo eikä tuu.
Firlefanz
28.06.2022, 13.42
Firle, en muuta ajatellutkaan että olisit ollut samaa mieltä tai positiivinen.
Mutta nure, darling nure, minähän olin ihan s-nan positivinen ja rakentava. (Sivumennen sanottuna: kuten aina, kunhan lukija ei ole täysi taukki.) Toisekseen en esittänyt minkäänlaista mielipidettä mistään asiasta, joten on kohtalaisen vaikea tajuta miten kykenit kokemaan minun olleen (taas?) eri mieltä jostain asiasta.
Mutta:
(1) Itse pidän täysikokoisina 29" renkaita ja kun kyse täysjäykästä maastopyörästä (FlatBarGravelista), jokainen lie tajuaa tuosta pyörän painosta ettei voi muu olla.
(2) https://www.bike-discount.de/en/pirelli-scorpion-smartube-29 siis tuosta kyse ja edellinen oli Tubon vastaan kokoinen. Mielestäni ehkä kevein, jotenkin tuntuu että tuleeko samalta valmistajalta kuin kilpailija kun valmistusmaa Itävalta?
(1) Kuten kerroin, kaikki lukijat eivät välttämättä tiedä tai muista millaisesta pyörästä on kyse, joten he eivät ymmärrettävästi voi päätellä yhtään mitään sen painosta. Sisurin painosta toki voi tehdä arvauksia ja kutsua niitä johtopäätöksiksi, mutta tykkäsin että on parempi suoraan kysyä...
(2) Valmistajan ilmoittama paino on 46-58/622 -kokoiselle sisurille 75 g, joten näköjään on kerrankin käynyt niin että ostettu tuote painaa omalla vaa'alla punnittuna vähemmän! (Ja tämä oli vilpitönpositiivinen kommentti eikä pii*****tuilua!)
^Tommi, vastaavat Tubot 164grammaa pari, Revoloopit tällä hetkellä vain maantiepyörässä joten paino ei vertailukelpoinen mutta muistaakseni samaa luokkaa kuin Tubot. Tietty löytyy noita ultraversioitakin mutta kuitenkin kestävyys myös olennaista niin ei moisiin sortunut.
^^Firle, tuota joskus sattuu että punnitut painot heittää, joskus kyllä noinkin päin. Joskus Contin renkailla moista tapahtui.
^^^Kotler, kiintoisa tavoite, itse kahdeksan kilon tavoite johon tyytyväinen eikä tuolla aihiolla paljon alemmas pääse.
Pyörä kannattaa punnita renkaat "tyhjinä", painosäästö jotakuinkin 10-15 g maantiepyörässä
^Kohta joku ehdottaa heliumia.
Käsittääkseni Wiggins käytti tunnin ennätysajossaan nitrogenia.
Jostain luin että jalokaasut mm. argon tai helium olisi voineet myös toimia.
Kyseessä ei tosin painoasia, vaan kovista rengaspaineista ja ohuesta renkaasta johtuva
pointti tuossa oli, että yllättävän paljon renkaiden ilma painaa, minusta ainakin
F. Kotlerburg
28.06.2022, 20.50
Käsittääkseni Wiggins käytti tunnin ennätysajossaan nitrogenia.
Joo se on suomeksi ihan typpeä ja sitä käytetään mm. auton renkaissa.
uups - hymiö-
lisäys: marginal gains podcast, siellä on noita tunnin ajoon liittyviä osioita muutama kappale joita juuri kuuntelin
Kotler, miettinyt kanssa jos sais tuon maantiepyörän duunattua suoralle tangolle niin paino menis sinne 6.8kilon nurkille. Jos pyörä ei mene kaupaksi niin jok paloittelee tai sitten modifoi, täytyyhän sitä jotain tekemistä talvellakin olla.
Pyörä kannattaa punnita renkaat "tyhjinä", painosäästö jotakuinkin 10-15 g maantiepyörässä
Pyörä pitää punnita ajokuntoisena ilman polkimia.
^Omani punnittu ajokunnossa, siis ajatko ilman polkimia? Pullotelineet ja muut vastaavat lisukkeet ei sisälly painoon.
^Omani punnittu ajokunnossa, siis ajatko ilman polkimia? Pullotelineet ja muut vastaavat lisukkeet ei sisälly painoon.
Eikö pullotelineet kuulu ajokuntoon?
Pyörähän punnitaan tietysti täydellisenä. Ajotietokone telineineen, pullotelineet, kaikki.
Eikö pullotelineet kuulu ajokuntoon?
Eivät. Aika paljon näkee pyöriä joissa ei ole pullotelineitä ja hyvin niillä näyttäisi pystyvän ajamaan.
Pyörähän punnitaan tietysti täydellisenä. Ajotietokone telineineen, pullotelineet, kaikki.
Pyörät voi punnita kuten yllä tai niinkuin valmistajat punnitsevat esitteisiin omansa.
Jälkimmäinen tavalla vertailu, jos joku sellaista haluaa, on selvempää.
Pyörä punnitaan salassa muiden katseilta, ja paino ilmoitetaan mutta ei missään tapauksessa kerrota miten tähän on päästy ja mistä pyörästä on kyse.
^Joo, joka osa punnittu yksitellen ja marginaalia sen verran mitä menee esim. rasvoihin ja kitkavoiteihin tms. ekstroihin. Jotenkin haisee kommentissa tuollainen perus suomainen kateus.
On kyllä taas hetkeen älyttömintä mitä voi lukea. Kateellinen. Miten helevetissä voi olla jostain keveydestä kateellinen?
^Siis suomalainenhan kadehtii aivan mitä vaan.
Firlefanz
30.06.2022, 09.41
Yksi kevennysprojektimies voi olla kateellinen toiselle, joka on päässyt projektissaan pitemmälle. Aero-ominaisuuksiin tuijottava ja uutta aerompaa pyörää himoava voi olla kateellinen sille joka on sellaisen jo saanut hankituksi. Ja niin edelleen.
Mutta nythän ei siitä ollut kyse. Ei alkuunkaan.
Jotain perisuomalaista täytyykin olla siinä että muita kuin myötäsukaisia kommentteja ei kestetä, ne tulkitaan negatiivisessa tarkoituksessa esitetyksi kritiikiksi, jonka motiivina ja alkuunpanevana voimana voi olla ainoastaan kateus, mielensä pahoittaminen, halu saivarrella tai pyrkiä loukkaamaan - tai mikä millloinkin.
Mutta olkoon, liityn kateellisten kuoroon! Minulle ei tulisi mieleenkään punnita fillariani kuin täsmälleen sellaisena kuin sillä lenkkini ajan. Se on: polkimineen, pullotelineineen, satulalaukkuineen ja garmin-pidikkeineen (koska ilman niitä en aja).
(Tietysti voidaan huomauttaa että myös ajotietokone, takavalo ja aina mukaan otettava satulalaukun sisältö ja ehkä juomapullotkin tyhjinä pitäisi ottaa mukaan punnitukseen, mutta mikään maailmassa ei ole täydellistä.)
^Joo, joka osa punnittu yksitellen ja marginaalia sen verran mitä menee esim. rasvoihin ja kitkavoiteihin tms. ekstroihin.
Pyörä kannattaa punnita kokonaisena rasvoineen ja extroineen eikä excelissä. Excel-painokin on kiva tieto, mutta käytäntö yllättävän paljon enemmän. Keventelijän marginaalit on pienemmät kuin tavisten.
Mutta hyvä kun nyt muistaisi, että sun ilmoittamissa painoissa on tulkintavaraa.
Nickname
30.06.2022, 11.12
On kyllä taas hetkeen älyttömintä mitä voi lukea. Kateellinen. Miten helevetissä voi olla jostain keveydestä kateellinen?
Kaikesta voi olla kateellinen jos haluaa mutta ei pitäisi aina ajatella jonkun olevan kateellinen jos hän ei omaa samaa kiinnostuksen kohdetta ( tässä tapauksessa kevyt pyörä ), samoin kun puhutaan kalliista hienoista autoista niin halvalla autolla ajava on aina kateellinen tai köyhä vaikka hänelläkin olisi varaa ostaa samanmoinen kallis auto.
Jack, aina on marginaalia mutta kun tarkalla vaa'alla punnitsee ja laskee yhteen niin aika lähelle totuutta pääsee, joskus sanoin että +/-50grammaa soviva heitto.
Joku viisas sanoi että suomessa kateus voittaa jopa kiima muistan kun eräs aktiivimpi pyöräilijä ei puhunut vuosiin kun rakensin Cinelli SuperCorsa täydellä SuperRecordin osasarjalla.
No nuren tapaukseen ei kyllä voi olla kateellinen miltään osin. Pelkkää puhetta. Siinä vaiheessa kun se on foorumipuheissa ilman muuta evidenssiä se ei voi aiheuttaa kateutta. Joten miten vitussa olla kateellinen asiasta josta ei tiedetä mitään. Ja edelleenkään en ymmärrä miksi jostain keveydestä voi olla kateellinen. Se että onko joku fillari 6 kiloa vai 7 on samantekevää. Reisi ratkaisee.
(Tietysti voidaan huomauttaa että myös ajotietokone, takavalo ja aina mukaan otettava satulalaukun sisältö ja ehkä juomapullotkin tyhjinä pitäisi ottaa mukaan punnitukseen, mutta mikään maailmassa ei ole täydellistä.)
Jos halutaan pyörän lenkki paino niin ehdottomasti yllä olevat ja tietysti pullot täynnä. Toisaalta lenkin lopussa pullot tyhjät (-1,5kg). Tai pitäisikö laskea keskiarvo (0,75kg). Tai jos ne eivät ole aivan tyhjät. Menee liian vaikeaksi, taidan itse tarkastetta edelleen painoja samoin kuin myyjät ilmoittavat uusien pyörien esitteissä.
Ja edelleenkään en ymmärrä miksi jostain keveydestä voi olla kateellinen. Se että onko joku fillari 6 kiloa vai 7 on samantekevää. Reisi ratkaisee.
Kevyempi on yleensä kalliimpi --> raha --> rikas --> kateus???
Reisi ratkaisee todella miten kovaa pääsee.
Sen mitä minä olen nähnyt näitä kevennyspyöriä, niin ovat melkoisia sekasikiöitä ja osat sieltä täältä hankittuja. Tuossa ei sinäönsä ole mitään vikaa mutta onhan ne nyt aika härskin näköisiä lukuisine merkintöineen. Lisäksi ne on karsittu aivan loppuun tekniikan osalta ja vain painon vuoksi. Työkaverilla on crux, 7 kiloa tai alle renkaista riippuen. Etu ja takavaihtajineen sekä aerokiekot jne. Taatusti kulkee kovempaa kuin se 100-200 grammaa kevyempi.
F. Kotlerburg
30.06.2022, 20.54
No ihan huumoriahan nää huutelut keveistä pyöristä on kun ei mitään yksityiskohtia pyöristä tai osista anneta. Huudella voi aina mitä vaan.
Ohiampuja
30.06.2022, 21.11
Onko nykyajan keventely pelkkä budjetti kysymys? Eli googlettamalla esiin kaivettujen osien kiinni ruuvaamista?
Vai vieläkö siinä tarvitaan luovuutta ja käsityötaitoja?
F. Kotlerburg
30.06.2022, 21.15
Paksulla lompakolla pääsee pitkälle.
Ohiampuja
30.06.2022, 21.28
Dangerholm nimellä löytyy aika äärimmilleen vietyjä projekteja. Vaatii toki rahaakin, mutta myös tietämystä mitä on tekemässä.
https://www.redbull.com/se-en/dangerholm-the-story-bike
Kotler, paksu lompakko auttaa jos haluaa noihin maailman keveimpiin mutta jos puhutaan "normi" keveistä, esim. seitsemän kilon pyöristä niin suht edullisesti pärjää.
Paksulla lompakolla pääsee pitkälle.
Piti oikein laskea lompakon paksuus:
Osat
N 2850
Puretut osat
N -700
Jää
2150
Runko, haarukka ja ohjainlaakeri jäi, muut taisi vaihtua. Suurin osa budjetista meni vanteisiin (1200 € Dt Swiss Mon Chasseral) mitkä on hankittu jo vuosi sitten ja ajettu jo kesä 2021. Eli 1000 € päivitykseen meni ja joitain osia jäi vielä varaosiksi. Ainoa mihin tuli törsättyä oli Kmc värillinen ketju mutta on se vaan hieno.
Ei minusta kovin paksua lompakkoa vaadi että pääsee 6070 g ja jos/kun tuolla tullaan ajamaan toiset 8 vuotta, jos hengissä pysytään, niin vuosikustannukset on ihan kohtuulliset. Ainakin halvemmat kuin jos 2-3 vuoden välein vaihtaa pyörää.
Firlefanz
01.07.2022, 08.16
Jos halutaan pyörän lenkki paino niin ehdottomasti yllä olevat ja tietysti pullot täynnä. Toisaalta lenkin lopussa pullot tyhjät (-1,5kg). Tai pitäisikö laskea keskiarvo (0,75kg). Tai jos ne eivät ole aivan tyhjät. Menee liian vaikeaksi, taidan itse tarkastetta edelleen painoja samoin kuin myyjät ilmoittavat uusien pyörien esitteissä.
Nyt hämmästyttää että pyöräänsä keventävä (tai kevyttä pyörää pelkkä runko lähtökohtana rakentava) käyttää muita kuin ainoita oikeita eli 0,5 l pulloja:eek:
Toiseksi yllätti se että jättämällä polkimet punnituksen ulkopuolelle luopuu sovinnolla mahdollisuudesta keventää pyöräänsä myös polkimien osalta.
Mutta joo: punnitusstapa on vapaasti valittavissa, riittää kun sen on perustellut itselleen ja että se on johdonmukainen. Pyörävalmistajien ilmoittamat painothan ovat yleensä jonkin tietyn runkokoon pyörästä, mutta kuitenkin kokonaisesta fillarista (ilman polkimia:cool:) Itse en ymmärrä tämänkaltaisen vertailun pointtia - ellei se ole halu osoittaa (itselle ja kenties muillekin) että yhtä kevyen tai kevyemmänkin pyörän voi saada halvemmallakin:D
Jos haluaa niin sanotun absoluuttisen mittatikun eli punnita fillarinsa niin kuin se tulee punnita, UCI:n sääntö 1.3.019 ja sen selvennykset ja täsmennykset eivät jätä tulkinnoille varaa:
The minimum weight of the bicycle (in working order) is 6.800 kg, considered without on-board accessories in place,
that is to say those items that may be removed during the event. The bottles,on-board computers and all others removable accessories must be removed
during the weight check. However, the bottle cages, fixture systems and clipped-on extensions are part of the bicycle and stay in place during the weighing.
F. Kotlerburg
01.07.2022, 08.46
Piti oikein laskea lompakon paksuus:
Osat
N 2850
Puretut osat
N -700
Jää
2150
Runko, haarukka ja ohjainlaakeri jäi, muut taisi vaihtua. Suurin osa budjetista meni vanteisiin (1200 € Dt Swiss Mon Chasseral) mitkä on hankittu jo vuosi sitten ja ajettu jo kesä 2021. Eli 1000 € päivitykseen meni ja joitain osia jäi vielä varaosiksi. Ainoa mihin tuli törsättyä oli Kmc värillinen ketju mutta on se vaan hieno.
Ei minusta kovin paksua lompakkoa vaadi että pääsee 6070 g ja jos/kun tuolla tullaan ajamaan toiset 8 vuotta, jos hengissä pysytään, niin vuosikustannukset on ihan kohtuulliset. Ainakin halvemmat kuin jos 2-3 vuoden välein vaihtaa pyörää.
Oletko pyörävaras vai aihio ei maksanut mitään?
Föhn, itsellä usein/yleensä rakentaessa ollut että pyörän oltava myös omaa silmää miellyttävä eikä mikään sillisalaatti. Tuo nykyinen kevyempi Flatbar mattamustaa värimaailmaa oransseilla tehosteilla spacereita myöden, ehkä hieman tylsä mutta silmääni sopiva.
Tuo oma lotja painaa tällä hetkellä 7 kiloa ja jos jättäisi Garminin, sen telineen ja myös pullotelineet tippuisi paino 140g. Ja jos jättäisi polkimet pois niin kokonaispaino olisi silloin 6,67kg excelipainoa. Käytäntö kertoo sen olevan 6,8kg
^Maantiekapistus varmaan 6.7kg ilman polkimia ja hiluja. Aina punninnut polkimineen kun aika vaikea ilman niitä ajella.
Mun mielestä pyörän punnitseminen pitää tehdä niillä kiinteästi pyörään asennettavilla varusteilla, joilla lähtee ajoon. Eli mukaan mittari- ja juomapullotelineet, polkimet, lokarit jne., jos noita on tupannu käyttämään.
Ja paino mitattuna kokonaisuutena. Komponenteista erikseen mittaamalla saa teoreettisen painon.
Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla
Ohiampuja
02.07.2022, 14.51
Mun mielestä pyörän punnitseminen pitää tehdä niillä kiinteästi pyörään asennettavilla varusteilla, joilla lähtee ajoon. Eli mukaan mittari- ja juomapullotelineet, polkimet, lokarit jne., jos noita on tupannu käyttämään.
Tuohan on vähän hölmöä, koska se lukujen vertailtavuus katoaa. Minullakin on pyörässä Ortliebin tankolaukku ja satulalaukku varusteineet. Mitä tekemistä niiden painolla on, kun puhutaan pyörien painosta?
Firlefanz
02.07.2022, 15.20
Mikä sanoissa "kiinteästi asennettava" ohitti ymmärryksesi?
Sen voisi tulkita UCI:n sääntöjen tapaan niin että jos sen voi ajatella irrottavansa lenkin aikana, se ei ole kiinteästi asennettu. (Vaikkei kai kukaan irrota ajaotietokonetta ajon aikana...) Tai voisi määritellä kiintesti asennettavan sellaiseksi jonka kiinnitykseen on käytetty ruuveja. Tai sellaiseksi, jota ei irrota silloin kun sitä ei tarvitse ja asenna uudelleen taas kun sitä tarvitaan...
Mutta joo, keskeinen kysymys on mihin ja minkä vuoksi haluaa kevennettyä pyöräänsä verrata. Sitten vaan punnitsemaan prikulleen samaan malliin ja iloitseman lopputuloksesta. Tai pettymään, jos oma pyörä painaakin niin paljon ettei se välttyisi foorumituomiolta :cool:
K.Kuronen
02.07.2022, 15.57
Musta ainoa millä on oikeasti merkitystä on rungon paino, sillä siitä on vaikea niistää grammoja pois.
^
Siitä työn touhuun: https://youtu.be/IiqWy-JXB74
Mielestäni paras verrata painoa juuri niin että sillä pystyy ajamaan. Itse en ymmärrä miten polkimet eivät kuulu mukaan painoon, muut taas epäolennaisia, osa käyttää juoma reppua eikä pulloja ja osalla ei mittaritelineitä ja kuuluuko lokasuojat muka kevyeen pyörään?
Kun hankkii tuollaisen maalaamattoman "raw" rungon niin välttyy maalinpoistamiselta.
^ Eli ilman esim. tankoteippejä?
Mä pidän oman näkökulmani. Muut mitatkoon miten mittaavat. Ja ihan sama mitä lukuja tulee.
Mullakin on kiinteästi ortleabin tankolaukun kiinnike tangossa. Mulla se kuuluu painoon.
Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla
Mielestäni paras verrata painoa juuri niin että sillä pystyy ajamaan. Itse en ymmärrä miten polkimet eivät kuulu mukaan painoon, muut taas epäolennaisia, osa käyttää juoma reppua eikä pulloja ja osalla ei mittaritelineitä ja kuuluuko lokasuojat muka kevyeen pyörään?
Kun hankkii tuollaisen maalaamattoman "raw" rungon niin välttyy maalinpoistamiselta.
Varmaan siksi ei kuulu kun valmistajat ilmoittaa painot tietämättä sitä, että aiotaanko fillariin laittaa kiinni puolen kilon flatit tai 100 gramman lukot.
Joo, "raw" rungon hankkimalla säästyy hinkkaamiselta. Mutta hei, eikö se keventely ole joillekin harrastus? Helpompaa ja palkitsevampaa paksun maalin kanssa :D
Firlefanz
02.07.2022, 20.05
/.../kuuluuko lokasuojat muka kevyeen pyörään?
Ne voivat kuulua. Ei kevyen tai siis tavalla jos toisellakin kevennetyn pyörän tarvitse olla kaikilta mahdollisilta osin kevein mahdollinen tai kaikesta mahdollisesta riisuttu.
Märkien teiden vuodenaikojen maantiepyörää voi olla täysin mielekästä keventää, vaikka siinä pitäisi lokasuojia oman mukavuutensa vuoksi tai siksi että paikallinen porukkalenkkikulttuuri edellyttää niiden käyttöä.
Jalkkis, jos ajat ilman teippejä tai grippejä niin mikäs siinä. Itsellä tankoteipit minimaalisesti ainoastaan kahvoilta alas johtuen aerotangosta joka (IMO) tarvi teippausteippausta.
Toisaaltaan jos hiotaan maali pois niin rungossa ei enää UV suojaa jonka hiilikuitu vaatii...
No niin. Laitetaanpa jo pyöräsi kuva osiossa esitelty pyörä tähän.
Trek Emonda SL 5, muutokset kaupan pyörään kiekot DT swiss Arc 1400 62 mm (1750 g), ohjaustanko Vision metron 5D + garmin mount(430 g), renkaat gp5000 28 mm TL , satula prologo dimension (160g), 1 pulloteline, favero assiomat, takapakkka da 11-30, ilman tankoteippejä kun ajatukset vähän vaiheessa
Paino yhteensä 8.715 g. Melkein kilo lähtenyt kun vaihtoi vanteet+renkaat+tubeless+satulan, joka varmaan aika tyypillistä (muutamaa valmistajaa lukuunottamatta)
Onhan tuossa kevennettävää aika paljonkin jos haluaa, mutta tälläisen second tier rungon, levyjarrullisena ja 2 x systeeminä saaminen UCI:n mukaisen 6,8 kg:n seutuville ei nyt ihan helposti käy.
https://i.postimg.cc/90FDH63z/emondaalkupaino.jpg
... tai 100 gramman lukot.
Mikkä noi olis? Nyt on mankelissa 198g titsku-Eggbeaterit ja vähempikin kiinnostaisi
JKO, miten tuo voi painaa noin paljon? Painavia osia mutta pitääkö vaakasi paikkaansa?
Jack, mäkin haluisin nuo titskut mutta se saatanan painoraja...! Ei muuten ole tullut 100gramman polkimia vielä vastaan.
Tuo oma lotja painaa tällä hetkellä 7 kiloa ja jos jättäisi Garminin, sen telineen ja myös pullotelineet tippuisi paino 140g. Ja jos jättäisi polkimet pois niin kokonaispaino olisi silloin 6,67kg excelipainoa. Käytäntö kertoo sen olevan 6,8kg
Tässä on hyvin esitty pyörän paino. Siitä saa kukin laskettua tarvitsemansa painon riittävällä tarkkuudella:
- ilman polkimia
- polkimilla
- ynnä muilla
Mikkä noi olis? Nyt on mankelissa 198g titsku-Eggbeaterit ja vähempikin kiinnostaisi
Tämä oli kenties minulta vähän karrikoitu?
Idea tullee selväksi kun vastasin kysymykseen että miksi painoja ei ilmoiteta poljinten kanssa.
Kun ei ole yhtä standardipoljinta minkä mukaan kaikki valmistajat ilmoittaa, ja kun pyörien mukana ei yleisesti ottaen tule polkimia, niin ilmoitetaan sen myytävän tuotteen paino ilman mielikuvituspolkimia?
Tästä nyt kuitenkin, jos noita on jostain saatavilla. Veikkaan että on tai oli käytännössä niin paskat ettei kukaan halua ostaa. Ehkä.
https://www.bikeradar.com/news/ultralite-sports-launches-36g-pedal/
Ja näitä taitaa olla kaupan:
https://www.dulight.fr/en/44_aerolite-pedals
Itse en ostaisi.
^Tuo Aerolite kiintoisa, ei painorajaa, pitäiskä kirjoittaa joulupukille?
K.Kuronen
03.07.2022, 08.18
^^Ei ole standardisatulaakaan. Myös ohjaamo voi useissa tapauksissa mennä vaihtoon, ainakin edistyneellä harrastajalla ja pyörässä missä vaihto helposti onnistuu.
F. Kotlerburg
03.07.2022, 09.55
Tuokaan Trekki ei ole ihan lastenkokoinen runko. Siinä ottaa heti helposti 200-300g turpiin kun geenit nämä ja tarttee 58/L/XL rungon.
^Totta tuokin, oman maantiepyörän runko EI ole kevyt ja myös saa nuo grammat turpiinsa HiPo runkoihin verrattuna.
^^Maantiepyörässä stemmi ja tanko hieman yli 300g, Primen aero sikapainava. Tolppa ja satula noin 250grammaa.
jame1967
03.07.2022, 11.50
Ymmärsinkö oikein kuvasta , että noi puolikkaat sylinterit tulee popojen pohjaan kiinni . Aika kivat kävellä edes muutama metri , toki täytyy myöntää ei kokemusta maantieklosseista nekin vissiin hankalammat kuin maasto .
^Samaa katselin ja voi olla että siihen kaatuu. Eihän nuo olleet edes kalliit verrattuina titsku vispilöihin verrattuna.
Uskon että paino on kohtuu oikea ja se on linjassa myös Trekin ilmoittamien painojen kanssa. Pyörä on kokoa 56 ja siinä on punnitushetkellä painava alumiininen satulamaston pää , lisäksi eturenkaassa on butyylisisuri (toisaalta takarenkaassa ei ole sisuria eikä litkuja) sekä renkaina edellisen mallisarjan GP5000:t jotka taitavat olla yli 300 g kpl.
Tämä minun Trek tapaus on lyhyesti ja mutkat oikaistaen sellainen, että tällä hetkellä tallissa maantiepyöriä mainittu 2021 Trek SL 5 mekaanisella 105:lla, palasina oleva mutta tällä hetkellä täysin ajokuntoon koottavissa oleva 2020 Orbea Orca Aero dura-ace di2:lla sekä ensi kesäksi tulossa/tilattu Trek Emonda SL 7 uudella ultegra di2:lla.
Jonkinasteisen säätämisen jälkeen olen nyt päätymässä sellaiseen ratkaisuun, että siirrän di2:n Trekkiin, ostan mahdollisesti uudet kiekot ja perun SL 7:n tilauksen (joka mahdollisuus on jo aiemmin sovittu). Kysymyksessä ei varsinainen kevennysprojekti mutta samalla kyllä paino tulee laskemaan.
Kun runko, voimansiirto, satula, renkaat, tanko ja polkimet on lukittu, niin tuo pyörä tullee painamaan nykykiekoilla vajaa 8 kg ja esim. zipp 303:lla 7,6-7,7 kg (korjattu kilot) ja silloin siinä on minusta jo aika kevyttä komponenttia kiinni
^Oma "halpis" Krysium Pro Carboneilla ja 5000:lla jokseenkin seitsemän kiloa, kylläkin 1x11 voimansiirolla joka hieman tiputtaa painoa.
^^Ei ole standardisatulaakaan. Myös ohjaamo voi useissa tapauksissa mennä vaihtoon, ainakin edistyneellä harrastajalla ja pyörässä missä vaihto helposti onnistuu.
Erona polkimiin lienee se, että kokonaista pyörää ostettaessa satula ja ohjaamo on mukana, ja näinollen sen myytävän tuotteen painossakin mukana, polkimet taas ei?
Ei kai tämä oikeasti ole vaikea asia?
^Oikeastaan ei mitään väliä miten punnitaan kun vain vertailukelpoinen, siis ilman polkimia ja muita höpsötyksiä. Siis tuo FlatBarGravel, 8.1kg ja maantiepyörä 6.7kg.
Onkos muuten kevyempiä jarrulevyjä kuudelle pultille kuin Ashima ellei noita titaanisia lasketa? Pulteiksi titaaniset vaikka alumiinisissa säästää pari grammaa.
12 rattaisiata Eagle takapakoista Garbaruk taitaa olla suht kevein ellei jotain HiFi pakkaa ala hakemaan sikahintaan..
Stemmiksi tietenkin Extralite kun kunnon kuituisissa tuo kirottu painoraja...
Tuolla kokonaisuudella kiekot ja renkaat vielä vaihtaen mennään lähelle maantiepyörien painoja joten suht tyytyväinen voi olla.
Ohiampuja
05.07.2022, 20.59
Tulen trollaamaan teidän keveysketjua. Piti oikein mennä puntaroimaan oma flatbar keksintö. Ja tulos on 10.4 kg ilman polkimia, satulalaukkua ja Thulen peräkärryn vetomutikkaa. Mutta kahdella pullotelineellä. ;)
500 euron alurunko, DT X1900 kiekot ja Rekon Race renkaat. Kaikki osat kestäviä perustason juttuja. Ainoat hipo-osat on Thomson-tolppa ja Enven kuitutanko.
No onko 10 kg kevyt? Minusta on, ja se riittää minulle hienosti. Silloin tällöin herää ajatus keventämisestä. Mutta kun ruutuvihkolla aikansa pyörittää osien hintoja ja painoja, niin tajuaa ettei siinä oikein järkeä ole. Tonni voi mennä rahaa eikä silti 1000 g paino putoa.
Mutta minä olenkin tällainen nuiva arkinen tyyppi, enkä oikein tee mitään muutakaan repäisevää. :)
No onko 10 kg kevyt? Minusta on, ja se riittää minulle hienosti.
Jos sinusta on kevyt niin se riittää.
Muut saa olla mitä mieltä haluaa.
Keveys suhteellista ja jos sinusta kevyt niin silloin se on. Ei kannata välittää muiden hullutuksista!
^Ole Tommi varovainen, ruokahalu kasvaa syödessä.
Muuten, tietääkö joku jotain pätevää HiPo puotia Nallekarkkikaupan lisäksi?
Onko ranskalainen tuttu?
Ei omakohtaista, liekö hipokaan, mutta yksi hipopyöräilijä mainosti tien päällä.
https://www.alltricks.fr/
^Kiitos mutta ei löydy mitä haen. Kyllä R2 jatkanee hovihankkijana.
Minullekin jotain tullut "ärsyttävästä kakkosesta".
Huonoa kokemusta ei ole tästä eikä muistakaan. Harmi brittikauppojen sivuraiteelle ajautumisesta, noilla on tuota historiaa kertynyt fillareistakin - saati vetureista, rautateistä sun muista tekniikan tuomista edistysaskeleista.
Itsellä R2:seen varmaan eniten rahaa kannettu, juomapullojen määrästä päätellen. Paras valikoima ja aina jotain kuolattavaa/haaveiltavaa, nopeat ja luotettavat toimitukset jne... Nyttenkin tilauskiekot tulossa sitten joskus.
No onko 10 kg kevyt?
Flatbar gravelille? Ei ole. Noin kahdeksan kiloa alkaisi olla.
Minusta on, ja se riittää minulle hienosti.
Se on tärkeintä ja ainut oikea mittari asialle.
JohannesP
06.07.2022, 19.09
Muuten, tietääkö joku jotain pätevää HiPo puotia Nallekarkkikaupan lisäksi?
https://www.starbike.com/en/
Toimii ja suhkot kilpailukykyiset hinnat ainakin niissä tuotteissa mitä itse tilannut. Kympin postikuluja ovat nostaneet.
https://www.dulight.fr/en/
Ei omakohtaista kokemusta, mutta ihan tunnettu kauppa.
^Kiitos, tuo Ranskalainen vieras. Voi olla että R2:nen kuitenkin jatkaa hovihankkijana, tulee kulujen osuus suureksi jos useasta tilaa.
^Kiitos, tuo Ranskalainen vieras. Voi olla että R2:nen kuitenkin jatkaa hovihankkijana, tulee kulujen osuus suureksi jos useasta tilaa.
Ohiampujan skaalalla mennään. Pojalle hankittu pyörä kaipaa päivitystä jo ihan muidenkin ominaisuuksien takia. Vanha Suntourin XCM vaihtuu Rockshoxin 1628 g ilmakeulaan. Vanhaa en ole vielä irrottanut, mutta lienee reippaasti yli 2 kg. 300 eurolla saa siis 0,5-1 kg. Laakeriksi valikoitui kaupan ainoa valkoinen, 95 g. Muut näytti painavan kolmanneksen enemmän.
Nykyisestä pyörästä kiekot renkaineen yms. Etupyörän perusteella lähtee n. 450 g/pyörä.
Lähtöpaino 14,6 kg, lisää tulee lokareista n. 300 g, mutta kokonaisuudesta tulee ihan hyvä, kun verrokkina on kaveriporukoissa suositut vakiokuntoiset Trek Marlinit yms. 14 kilon teinipyörät.
^Siis jos pyörä painaa tuollaiset 14kg niin suht halvalla pääsee lähelle kymmentä kiloa mutta sen jälkeen sitä rahaa alkaakin palamaan. Aika hävyttömistä summista puhutaan kun viimeisiä grammoja fiilataan pois.
Vaihdoin Emondaan voimansiirron, eli 105:n tilalle dura ace di2:t. Painonsäästö tässä tapauksessa 400 g, kun takapakkaa ei vaihdettu.
Jos pelkkää painoa katsoo, niin olisiko sellainen 6-7 eur/gramma.
Kun pyörän painosta yleisesti puhutaan, niin ongelmana tahtoo olla se että pyöriä on aika erilaisia ja paino pelkkänä lukuna ei minusta kauheasti kerro mitään.
Sellainen muistikuva minulla on, että Trekin, Spessu ja Canyonin mallistoista löytyy yhteensä vain muutama kokoonpano, jotka painaisivat alle 7 kg, kun niihin on laitettu polkimet, juomapullotelineet ja garmin tms. pidike yht. n. 300 g.
lisäys: tämä vähän toistona siihen, mitä nämä maantiepyörät yleensä painaa
Hyvää viikonloppua kaikille! https://r2-bike.com/en-dangerholm-lemmy-motoerhead-tribute Ei ihan kevein mutta hienoimmasta päästä kyllä!
Ja uusi päivitys ja vähän dataa. Osa mitattua ja punnittua ja osa muista lähteistä, eli kokoelma tarkkuutta ja suurpiirteisyyttä.
Kokonaispaino : 8.140 g
Pyörä ilman kiekkoja : 5.255 g
- ohjaustanko ja garmin mount 450 g
- satula 160 g
- groupset (ei takapakka eikä jarrulevyt) 2.100 kg
- runko 1.142 g ilmoitettu paino ja etuhaarukka 380 g
- satulamaston pää: 270 g (joka vaihtuu hiilikuituiseen 130 g mastoon)
- favero assiomat : 300 g
-praxis bb: 104 g
-juomapulloteline: 25 g+-
- johdot, rungon maali, pieniosat yms. loput 200-300 g
Kiekot 2800 g + läpiakselit 90= 2890 g
- dt arc 1400 62 mm, 1.750 g
- gp5000 tr 28 mm 275 g/kpl
- da 11-20 210 g
- jarrulevyt 250 g
-tubeless- teipit ja venttiilit loput
https://i.postimg.cc/qMNcsztL/emondapainorunko.jpg
^+litkut... Yllättävän painava tuo tankohässäkkä, oma Prime/Extralite 305grammaa j K-Edgen teline 50g päälle.
Keskiraskaan sarjassa painii näköjään prime extralite hässäkkäkin. Ollakseen kevennetty. Ja tuo tellinki se vasta painava onkin.
^Niin, omassa hintaluokassaan aivan ok, olisin muuttanut keveämmäksi mutta tuo Primavera niin mukava.
Kiekkojen paino on ajokunnossa. Tänä kesänä en ole käyttänyt litkuja maantiepyörässä. Aiemmat GP500o TL:t ja nyt hankitut TR:t pitää ilmat erittäin hyvin ja jos rengasrikko tapahtuu niin noissa on helppo laittaa sisuri.
Tangon osalta se on aika massiivinen aerotanko 125 mm stemmillä ja 42 leveänä. Ei keventelyosa mutta hieman yli 400 g:n painolla jotakuinkin linjassa muiden kanssa.
Itse vierastan moita kombotankoja säätöjen tai niiden puuttumisen vuoksi vaikka onhan ne hyvännäköisiä.
Perkele! Olis pitänyt tämäkin tietää, karmea takaisku! Uusiin kiekkoihin tuli Garbarukin 10-48 XD pakka ja on 17g. painavampi kuin saman valmistajan 11-52 HG pakka!
Toi on paha! Viilaa isoimmasta takarattaasta hampaat kokonaan pois niin kevenee ehkä just tuon verran ;)
Sitten kevyen pään välityksiä jää kyllä vielä aiempaa vähemmän käytölle :)
Yes! Isoimman rattaan vois kokonaan tarpeettomana poistaa jos onnistuis luonnikkaasti. Tappiot täytyy vain kestää!
Schmolke Aerrow
Pyörän paino 6,1 kg, ilman polkimia
Ilmoitettu rungon paino alle 800 g. Ei ole omaa tuotantoa.
Osalista alla.
https://i0.wp.com/cyclingtips.com/wp-content/uploads/2022/07/Schmolke-Aeerow-6.1-kg-aero-disc-brake-bike-1.jpg?resize=780,470
Schmolke has designed a frame that produces a lightweight disc-brake rig with a racing geometry and a few aero tweaks. The complete bike as pictured (and detailed below) costs €12,000, with the frame and fork coming in at €2,780. The 6.1 kg Aero 12 speed is equipped with Dura Ace Di2 and several Schmolke in-house components. Up front, it’s a Schmolke TLO carbon handlebar that weighs ~140g, but with three build specs for different rider weights. These bars cost €495 (pricing varies depending on the exact spec). The Schmolke TLO Carbon Stem has internal cable routing. It weighs just 80 grams and costs €595. No cables or hoses are visible unless you look really closely. Schmolke told us that the Aero has some aero tendencies, but focuses on reducing weight rather than reducing aero drag. The internal cable routing and dropped stays at least resemble a dedicated aero bike, but the head tube isn’t deep enough as many aero bikes have been of late, and are likely to be lighter as a result. At just 55 grams, the Schmolke TLO Carbon saddle is as light as it looks, and at €494, your wallet could be a bit too light. The TLO saddle has a rider weight limit of 100kg and is mounted on a Schmolke (you guessed it) TLO seatpost. The Arrow frameset has a UCI-approved logo, but it doesn’t appear on the UCI list yet. Manufacturers can decide when a frame appears in the list, so expect to see arrow pop ups in the near future. THM’s (another company under the Schmolke umbrella) Clavicula SE crankset with the Carbon-T series weighs in—the stuff of weenie dreams—just 425 grams. But it will also cost something in the region of €1,650. Schmolke’s own 45 TLO Clinique wheelset is built with an Xtralite SPD3 ceramic six-bolt hub and boasts a claimed 1,235 grams with a €2,890 price tag. However, they are quite narrow at 17.6mm/26mm interior/exterior. The show bike sat on Challenge Strada 25mm tires with Revoloop polyurethane
inner tubes. Unknown spinning object: which brake rotors are these? Dropped stay for better ride comfort or maybe aero? Given that this is a Schmolke, weight reduction has undoubtedly played some role in this design element. Close up of that head tube and Schmolke logo. Aero may sound aero but it has a light soul. The Schmolke Carbon bottle cages are €59 a pop and each weigh just 14 grams.
^Nuo Schmolken osat keveitä ja olisi ollut ostoslistallakin mutta nuo painorajat... Tuskin tuollakaan ajaa +80kiloinen. Toisaaltaan painava tuo on hintaan nähden painava kun oma alle viiden tonnin painaa 6.9kg.
Tuon pyörän kohderyhmä ei todennäköisesti olekaan yli 80 kiloiset.
^Ko. valmistajan osia jossain vaiheessa katselin mutta jokaisen kohdalla tuli nuo painorajat vastaan, valitettavasti. Lisäksi rungo väritys on kyllä suht menneisyyttä. Mielummin jollekin Extraliten mustalle rungolle alkaisi rakentaa.
Kyllä se musta on menneisyyttä. Mooseksen aikaista. Täysin ilmeetöntä. Schmolke kyllä tekee tilauksesta neuvolaniän ohittaneillekin kuitukamaa. Painot tietenkin nousee kun kuitua vahvistetaan mutta se täytyy vaan kärsiä.
^Sitten mennään muiden valmistajien kamoille, Extraliten stemmit ja Gelun tolpat ja tangot toimii aikuisellekin.
Ohiampuja
22.07.2022, 22.23
Ahaa, eli oma 77 kg paino jää siis joidenkin rajoitusten alle? Minä olen aina luullut että 75 olisi monen kevennysosan painoraja. :)
^Olet onnellisessa asemassa!
Edelleen omituista ilmoittaa pyörän paino ilman polkimia, jolloin se on ajokelvoton.
Edelleen omituista ilmoittaa pyörän paino ilman polkimia, jolloin se on ajokelvoton.
Edelleen olisi omituista ilmoittaa painoon mukaan jotain mitä ei pyörässä ole kun se myydään.
K.Kuronen
25.07.2022, 08.26
Minusta polkupyörällä on tarkoitus polkea, joten polkimet ovat elimellinen osa polkupyörää. Kait keventäjä haluaa myös keventää polkimetkin osana projektiaan?
Mutta keventäminen on oma omituinen maailmansa, jota tautiin sairastumattomat eivät ymmärrä. Tästä muistuu mieleeni eräs sankari, joka siirsi keventääkseen reppuaan osan taskuihin -toki reppu keveni, mutta kannettava ei vähentynyt.
^& ^^ Kumpikin näkökohta tavallaan oikea, itse ilmoittanut polkimineen kuten Kuronen sanoo ja ymmärrän myös kokonaisten pyörien mynnti-ilmoitukset ilman polkimia. Omasta mielestä polkimet olennainen osa pyörästä joten ne kuuluu punnittuun painoon.
Tuosta Schmolken pyörästä sellainen ajatusleikki, että jos siirtää/vaihtaa tuohon kokoonpanoon oman pyöränsä rungon niin mikä se paino sitten on.
Itsellä jo aiemmin mainittu Emonda, joka noilla komponenteilla olisi arviolta tasolla 6,6 kg ja siihen polkimet päälle niin 6,8-6,9 kg,
Nykyinen aika tasan 8 kg normaalipainoisilla osilla eli aika pieni vaihteluväli kuitenkin on.
lisäys: Sellainen mutu pyörämallistoja katsellessa, että kevyen ja painavan pyörän ero on jotakuinkin 2 kg, ja tämä ero jakaantuu suunnilleen
500 g runko ja etuhaarukka, 500 g voimansiirto, 500 g kiekot+renkaat, 500 g muut komponentit. Ja kyseessä hiilikuituiset levyjarrulliset maantiepyörät
^6.52kg ilman polkimia ja 6.8kg polkimilla, suurinpiirtein. Oma runkoni on PAINAVA ja 1x systeemi taas keventää, kiekkojen kokonaispainoa viitsi sanoa kun siitä tulee taas kiistaa. En edes viitsi alkaa keventämään vaikka haluttaisi kun pyörä myynnissä.
^^Siis paljonkohan tuo runko painaa haarukan kanssa?
Jossain sanottiin että runko alle 800 g
Arvioin hatusta että yht.1.200 g
Jostain Spessun S-worksin rungosta löytyy aika hyvin todellisia painoja mm. ww-sivuilta.
Mutta esimerkiksi Trek ilmoittaa rungon painot koossa 54 tai 56 ja maalaamattomina.
Uuden Madonen rungon painoksi Trek ilmoittaa alle 1000 g ja etuhaarukka 400 g.
Koossa 56 hopean värisenä todellisuus ilmeisesti noin 200 g painavampi
^Siis oma perusrunko ei paljoa Trekille painossa häviä ja hinnassa voittaa, olen tyytyväinen.
Löytyykö Ashimaa keveämpiä jarrulevyjä, titaanin en viitsi panostaa, siinä kulkee hullullakin raja?
Löytyykö Ashimaa keveämpiä jarrulevyjä, titaanin en viitsi panostaa, siinä kulkee hullullakin raja?
Jos sulla on cl niin näillä voisi ehkä tiputtaa 6 grammaa :D
https://www.bike24.com/p2316268.html
^Ei tosiaan kelpaa. Now8:ltä löytyy myös 6 pulttiset mutta vaikuttaa kovasti Ashimaa muistuttaa.
Keveyttä ei kannata hakea turvallisuuden kustannuksella. Kaiketi näissä "super" ja "ultralight" osissakin on jonkinlaiset turvatoleranssit, mutta paljolti osista kertoo se, mitä ammattilaiset käyttävät. UCI:n 6.8 kg painorajaa ei ole keksitty vittuillakseen, vaan sillä on estetty ikuinen kilvoittelu keveimmän mahdollisen kilpakaluston kehittäjien välillä.
Itse sorruin aikoinaan tietämättömyyttäni ostamaan erityisen kevyet hiilikuituvanteet pyörään, joka jo entuudestaan painoi muutaman gramman yli 6kg. Onneksi vanteet varoittivat ajoissa pinnojen napsahdellessa poikki yksi kerrallaan. Ne oli tarkoitettu polkijoille, joiden elopaino oli alle 80kg. Itse painoin tuolloin 90kg. Ultralight-kammet hiilikuituisine rattaineen sentään kestivät, mutta laadusta sai maksaa itsensä kipeäksi.
Lopetin keveyden maksimaalisen tavoittelun, kun ajaminen muuttui riskialttiiksi osien rikkuessa painavan polkijan alla. Nyt ajellaan hieman reilut 7kg levaripyörällä, jossa turvalliset Shimanon pro-osat.
^Tuon vuoksi kaikkein keveimmät palikat usein jääkin hyllyyn. Kaikki käyttämäni komponentit valmistajien mukaan kestää kyllä +100kiloisen kuskin alla, esim. Gelu tarjoaa suht keveitä ja sopivilla painorajoilla. Myös Extraliten stemmi kestää. Koskaan ei kovin limitillä ole mennyt ja milloinkaan ole alla hajonnut.
Nykyinen projekti on tosiaan tuo täysjäykkä maasto "FlatBarGravel" jonka tavoitepaino on alle 8kg. Kevyemmät kiekot tilattu ja SpeedKingit niihin ja huomasin että XTR:n jarrut selkeästi keveämmät kuin XT:t.
Laitetaanpa tähän vielä lopputulos omasta Emondasta. Kyseessä ei ollut varsinainen keventely- vaan semiaeroprojekti, omasta mielestäni laadukkailla suurten valmistajien osilla.
Pyörä painaa nyt 7,6 kg, sisältäen favero assiomat, pullotelineen ja garmin mountin. Eli paino on hieman yli 7,2 kg ilman niitä ja pyörän koko on 56.
Pyörässä on da di2 2 x 11 (taitaa olla kevein 2x 11) , rovalin rapide clx:t ( n.1.400 g + s-works turbo cottonit, sisurit , ja da 11-30 pakka =2.450), 160 g penkki ja hieman yli 400 g ohjaamo. Jos vaihtaisin rungon noilla spekseillä esimerkiksi S-works Tarmaciin, niin paino tippuisi tasolla 300 g.
Tämä on nyt vain yksi esimerkki pyörän painosta. Ei tuota painoa voi esitetystä kauheasti enempää tiputtaa ellei vaihdeta pyörätyyppiä, kiekkoja selkeästi kapeampiprofiilisiin, voimansiirtoa ja/tai siirrytä varsinaisiin keventelyosiin
lisäys: kiekkojen paino sisältää levyt
Ihan hyvä saavutus sinänsä, paljonko paloi rahaa? Oman nuo peruskiekot, kuituiset jo myin, 2.7kg legendaarisilla 4Seasoneilla. Levyillä ja läpiakseleilla.
Tietenkin voitat painossa vannejarruissa mutta häviät langallisissa ja 2x systeemissä. Runko ja haarukka omassa painaa tuossa painaa mutta on hyvin miellyttävä aikuiselle mukavuutta rakastavalle. Kylläkin kuskin vammat hieman tuota maantietankoa karsastaa joten pyörä on myös kaupan, vink, vink...
^ Sulla tietenkin on jossain ihan kuvallinen myynti-ilmoitus?
Pyörä painaa nyt 7,6 kg, sisältäen favero assiomat, pullotelineen ja garmin mountin. Eli paino on hieman yli 7,2 kg ilman niitä ja pyörän koko on 56.
Tämä on nyt vain yksi esimerkki pyörän painosta. Ei tuota painoa voi esitetystä kauheasti enempää tiputtaa ellei vaihdeta pyörätyyppiä, kiekkoja selkeästi kapeampiprofiilisiin, voimansiirtoa ja/tai siirrytä varsinaisiin keventelyosiin
7,2 kg (sis tod näk polkimet) on ihan hyvä tulos levyjarruilla.
Vähän samalla periaatteella kuin oma päivitys. Ei käytetty hipo kevennysosia missä kiristettäessä kuuluu räks ja sataset lentää. Ajo-ominaisuudet, mukavuus, kestävyys ym eivät saaneet huonontua. Esim satula vaihtui kevyempään mutta saman valmistajan saman malliseen.
7,2 kg olisi ns. esitepaino, eli ei sisällä polkimia. Trekin SL runko on aika painava, Trek ilmoittaa maalaamattoman painon n. 1.150 g.
Ohjaamo vaihtuu vielä. Olen nyt yrittänyt monta kertaa opetella tykkäämään Pro Vibe evosta, mutta se on ehkä mulle vähän liian pitkä ja sitä korostaa se että noita kahvoja ei saa lähemmäs/korkeampaan asentoon kun läpivientireiät tulee vastaan. Samoin kun nuo da kahvat on tosi pienet niin alkanut häiritsemään kahvojen pitkä ja matala asento
https://i.postimg.cc/Dz44Lb1r/trekfin.jpg
^ Mielenkiintoiseltä näyttää. Mikäs kuskin pituus? Pitkät kädet? Nolla tolppa ja pitkä ohjaamo, voisi vaikka itsellekin maistua mutta moni hulluksi haukkunut.
Kuvasta en sano paljoa, mutta ajoasentohan näyttää hyvin neutraalilta ja kun stemmin alle tuosta yläpuolella olevasta nipusta osan siirtää - ajaisin minäkin.
Kuva on hyvä.
No eihän tuo ruma ole... Hieman vaaoudoksun noita täysin kätkettyjä letkuja, kai niihinkin joskus tottuu...
7,2 kg olisi ns. esitepaino, eli ei sisällä polkimia.
Samoin kun nuo da kahvat on tosi pienet niin alkanut häiritsemään kahvojen pitkä ja matala asento
https://i.postimg.cc/Dz44Lb1r/trekfin.jpg
7,2 kg ilman polkimia, no aika ok (hymiö)
Pieni kätisenä Shimanon Ultegra/DA kahvat sopii hyvin itselle.
Kuva on hyvä. Tankokin näyttää kuin luonnossa katsoisi eikä sojota miten sattuu. Millä kuvattu? Onko satulaputken kulma loiva vai näyttääkö se vain minun silmissä siltä? Valkoinen tankonauha?
^ Satulaputki on 73,3 astetta po. 56:n koossa.
Kuva on otettu ihan peruskännykällä. Sillä saa minusta ihan hyviä kuvia, kun muistaa näissä sivuprofiilikuvissa että pyörä on suorassa muuten tulee vääristymiä tanko-rengasosastolle.
Vaihdoin just ohjaamon vähän lyhyempään ja korkeampaan, sekä nostin myös kahvan kulmia niin mainittu "ongelma" poistui.
Kyllä mustalla tankonauhalla taidetaan mennä.
lisäys:
Kuski on 187, satula 77,5 keskiöstä ja kädet on pitkät.
^Helpostihan tuostakin painoa saisi pois mutta taitaa esim. tuo stemmi asettaa rajoituksia. Jotenkin muuten näyttää että olisi muusta pyörästä tai sitten integrointi ei ole onnistunut? Puuttuuko tuosta spacerit vielä stemmin päältä?
Uusia ja vanhoja osia Canyon Grail al 7:aan.
Tärkeimmät mukavuuden osalta oli penkki ja ohjaustanko, fiiliksen kannalta (myös ajossa) kiekot, olipa se placeboa tahi ei.
Pyörään käytetty rahamäärä jotakuinkin tuplaantui. Tuossa nyt on kuitenkin komponentteja jatkossa vaikka mihin tarpeen vaatiessa.
Tämä ei ollut pudas kevennysprojekti vaikka sitä nyt sivussa tuli aikalailla noin 1,5 kg.
Muutokset alkuperäiseen ja suunnilleen miten painoa lähti
stemmi: Pro Vibe alu 140 g -20 g
tanko: 3T Superergo 207 g -100 g
satulatolppa: Roval Alpinist 147 g -120 g
satula: Prologo dimension 165 g -150 g
Kiekot: Roval Terra CL 1.393 g sis. venttiilit ja teipit -700 g
shimanon jarrulevyt 270 g -50 g
kammet: Sram red xlpr 474 g -240 g
litkutus -100 g
Pyörässä alkuperäinen voimansiirto Rival pl. kammet Rediä. Kammet muodostavat valtaosan Redin painoerosta Forceen ja Rivaliin xplr:ssä
Renkaina Terra Trailit 470 g/ kpl ja alumiinirunko n. 1480 +430 (Canyonin ilmoittama koossa M)
Paino 8.410 kg, sis. favero assiomat, pullotelineen ja garmin mountin
https://i.postimg.cc/9FtNrkJy/canyonlight.jpg
^toi punainen tarra pois kammista niin kevenee ehkä gramman (punnitse jooko, kiinnostaa paljonko painoi). Akselit kahvattomiin niin jokunen kymppi.
Juu, laitoin just cranksetin paikalleen
Punnitsin luonnollisesti tarran ja vaaka näytti 0 g. Jospa kokeilisi ottaa tuo oranssin tarran pois niin yhteisvaikutus voisi ollakin se 1 g jonka vaaka näyttää
Mulla tommonen Supergo kesti gravelissa puoli kesää. Vaikka osasyynä saattoi olla Zippin stemmi, niin kannattaa olla momenttien kanssa tarkka. Itse en saanut tankoa tuhoamatta sellaiselle kireydelle, että tanko ei olisi pyörähdellyt nimismiehenkiharoilla ajaessa ym. tilanteissa.
^^^^Alumiiniseksi gravel-pyöräksi tässä on keveyttä ilmassa! Seuraavaksi vaan sitten runkosetti vaihtoon kun osat on jo kunnossa :)
Oma Superergo on kestänyt parisen vuotta gravelissa Ritcheyn stemmissä.
Renkaina Terra Trailit 470 g/ kpl
Oliko kumpikin sama? Mulla heitti Speedit grammalla 464/463. Mutta miten noi näyttää noin muhkuilta? Onko 40 mm? Omat Speedit on ikävän rimpulat.
Itse voisinkin heittää Terra Speedit sillalta mereen kun en niistä tykkää. Resolutet vaikka tilalle. Elämä on liian lyhyt paskoilla renkailla ajeluun.
Ja tosiaan, niinkuin Aakoo tuossa totesi, nyt joku vajaa kiloinen muovirunko tilalle. Oma titskurunkoinen gg-filo painaa tuota luokkaa (runko 1623g) ja pikkuisen aina välillä polttelee.
Ok. Hyvä tietää ja pitää tarkkailla. Kiekot, kammet ja satulatolpan ostin nyt, muut oli valmiina, ja superergo ostettu alunperin maantiepyörää varten.
Minulla on pyörävarastossa puntari siinä hollilla ja tavaksi on tullut käyttää uudet osat siinä ennen kiinnilaittoa. Tuossa on nyt ne tasot ja painot (myös hinnat) mitä pidän itselle ihan ok:na. Tasona jotakuinkin tunnettujen valmistajien second tier tai voimansiirrossa esim. nyt yhdistelmä rivalia ja rediä. Pyörä on osiltaan rakennettu niin, että jos tulisi ns. pakottava tarve ostaa esim. spessun crux perusversiona, niin runkosettinä ja nämä osat siirtyisi suoraan siihen
Taisin punnita vain toisen tai sitten ne oli samoja, kun muistiin ei ole jäänyt kuin tuo luku. Trail on 41 mm 25 mm sisäleveällä vanteella, ja koko on 40 mm.
paine 40 psi jalkapumpun mukaan.
jostain lukenut että speedit monesti aika selkeästikin nimellisleveyttä kapeammat. 35:ssakin voi olla 33 ja risat
Renkaat puhtaaksi, niin paino voisi mennä eri satagrammaluvulle. Ja saat foorumilta enempi rispektiä!
Hyvä ja riittävä tulos!
Tuosta keventäminen alkaa keventämään kukkaroa kunnolla.
JKO, stemmi, tolppa, satula ja jarrulevyt, toista sataa grammaa helposti pois. Nuo laadukkaammat alurungot ei paljoa häviä edullisille kuiturungoille.
^^ ja ^
Kiitos. Kyllä tämä tähän jää.
Pitää varmaan hankkia banni jotta en sitten pääse päivittämään jos lipeän päätöksestä.
^ Pitkä talvi edessä, joutilasta aikaa miettiä...
^^ ja ^
Kiitos. Kyllä tämä tähän jää.
Pitää varmaan hankkia banni jotta en sitten pääse päivittämään jos lipeän päätöksestä.
Ohjaustanko ja siten stemmi vähän hankalassa kulmassa mutta onko tuossa sentti-puolitoista spacereitä stemmin päällä? Siitä kevennystä ohjainputkea lyhentämällä jonkun gramman verran. Jos kaulaputki kuitua ja spacerit kuitua niin ei se toki paljoa ole.
Oikein nähty. Olen nyt säädellyt/alentanut ohjaamoa. Kokeilen vielä alentaa vähän ja mietin sitten katkaisun ja katkaisupaikan.
Säästöä siis odotettavissa :).
Sen verran pitää selitellä, että vaikka noita lukuja tuolla olen tiputellut niin en minä loppupeleissä ihan niin tarkka ole pyörän painon suhteen. Kiekot ehkä heikoin kohta, mutta sielläkin oma hintakatto ja merkit karsivat ihan keveimmät pois. Lisätään vielä että merkkeinä ovat olleet dt, roval, zipp, bontrager, campagnolo ja sisarmerkki fulcrum. Kun sitten navoiksi halusin dt swissin, niin aika vähälle ne vaihtoehdot sitten jäivät max 1500 euron hujakoilla. 303S:t ja 303:t kaikesta/navoista huolimatta oli sitten ne rovalin vaihtoehdot.
Tuosta mun pyörän osista todellinen ww saisi varmaan 300 g pois ihan heittämällä
kosminen
29.09.2022, 16.29
Keventelystä puhuessa, joskus hymyilytti hetken kun selailin R2:n valikoimaa ja huomasin, että myös ketjurasvat on punnittu asiaankuuluvasti kuvan kera :D
https://r2-bike.com/SILCA-SYNERGETIC-WET-LUBE-60-ml
JohannesP
29.09.2022, 18.44
Onko Grailin alaputki profiililtaan hieman neliskulmainen vai hämääkö kuva?
^en ollut itekkään huomannut. Päällä parin sentin tasainen osuus ja sitten molemmin puolin selkeät viisteet ja alaputken alapinta pyöreä. Kyllä se on hieman neliskulmainen/kulmikas
Kosminen, R2 taitaa ilmoittaa suurimmasta myytävistä tuotteista painot, keventäjän taivas!
Ostin 147 g:n satulatolpan ja pidin sitä ihan extremenä.
Ei se ollutkaan
https://r2-bike.com/media/image/product/172025/sm/gelu-saddle-k-3-carbon-punctured-3k-matte~5.jpghttps://r2-bike.com/media/image/product/160718/lg/darimo-carbon-seatpost-t1-loop-3k-bright-red-272-mm~4.jpg
^Saman olisin hankkinut mutta se painoraja... Pakko oli tyytyä Geluun.
https://www.fillaritori.com/topic/285014-ax-lightness-vial-maantiepy%C3%B6r%C3%A4-555-porvoo/
Nyt olisi kevyttä pyörää tarjolla.
Jos ei muutoksia niin alle 5 kg.
Ex omistajan mukaan menee mäkeä ylös kuin orava puuhun.
Kyllä lähtee! Olen testannut.
(En ole myyjä)
^ Ja siitä hieno runko että kestää isommankin kuskin alla, muut komponentit ei välttämättä. Halpa paketti, about rungon hinnalla...
Laitetaan tännekin uusi maantiepyöräni ja vähän dataa
Cannondale supersix evo 4, koko 56, väri laguna
Paino kuvan kokoonpanossa, sisältäen favero assiomat, 1 x juomapulloteline, 1 x garmin mount
Toinen puntari 7,16 kg ja toinen 7,24 kg
Runko noin 840 g, etuhaarukka 400, satulatolppa 160 g
muut pääkomponentit jo usein täälläkin esitellyt, edellinen malli dura-ace 11s, roval clx rapidet, pro vibe ohjaustanko, prologon satula
28 mm gp5000 ja vittorian lateksit, tankonauha mallia "gravel"
Esitepaino olisi tasolla 6,8 kg. Tuollaisella semiaerolla ei kovin alemmas ainakaan helposti mennä. Omassa "painoetuna" ei-tubbeless clx:t, ja painohaittana pron integroitru ohjain.
Samoilla komponenteilla minulla on ollut Emondan SL ja Giant Propel MY23, tuo nykyinen kokonaisuus on noin 500 g kevyempi
https://i.postimg.cc/SN9tFRhs/cannondaleweight1.jpg
No onhan tuo kevyt siihennähden että 2x ja integroitu ohjaamo. Plus valmistajan omat osat jotka ei ole painavimmista päästä muttei painonvartioiden hyväksyämiäkään. Tuo painaa saman kuin oma fillari mutta mulla onkin säästetty joka nippelissä. Ei parannettavaa. Hyviä kilometrejä!upee laitos.
Kiitos. Olen kaikin puolin tyytyväinen pyörään.
Aika monissa pakettiin kuuluu runko+etuhaarukka+ satulatolppa, sekä monesti myös ohjaamo.
Omaan pyörään ohjaamo tulee varmaankin vielä muuttumaan, ja ehkä kokeilen selle italian satulaa jos prologolle tulee muuta käyttöä.
Tällä hetkellä suoratankomaantiepyörän paino 7.6kg ja syksyllä laihdutuskuurille.
^Katsotaan kun alle seitsemään kiloon päästään...
^minkälainen on ajaa, tuliko ajoasennosta kuskille mieluisa?
^Yllättävän hyvä, vielä en yli satasta ajanut mutta tuo olkapää ei ainakaan vaivaa.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.