Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Kevä(ey)ttä ilmassa



Sivut : 1 [2]

JKO17
14.06.2023, 11.56
Pyörän ja pyöränosien paino markkinoinnissa on minusta aika sameaa. Painoja ilmoitetaan vähän eri koossa, joskus maalaamattomina jne.

Mitä nyt itse katsonut niin kevyimmät myytävät kippurasarviset maantiepyörät ovat tasolla (esitepaino ilman polkimia), ja koossa 56 "kevyellä maalilla" ja 2 x systeemillä
- kevyt "kiipijä": 6,2 kg ( runko ja haarukka 1 kg)
-allrounderi/semiaero: 6,8 kg (runko ja haarukka 1,2-1,3 kg)
-aeropyörä : 7,1 kg (runko ja haarukka 1,4-1,5 kg)

Jos otetaan valmistajien seuraava/painavampi runko niin painoa tulee yleensä lisää rungosta ja haarukasta 200-400 g valmistajasta riippuen, sekä pyörät tavanomaiseksi speksataan painavammilla/halvemmilla osilla.

Koko pyörässä osa painoerosta tulee pyörään "luonnistaan" kuuluvista osavalinnoista, eli että esim. aeropyörään laitetaan aerokiekot ja aero-ohjaamo, eikä kevyimpiä matalia kiekkoja ja ohjaamoa.

Rajat ei tietenkään ole ihan tarkkoja, ja näyttäisi siltä että kevyet ja allrounderit sekoittuu (ainakin UCI:n sääntöjen puitteissa), sekä aerot ja allrounderit/semiaerot. Eli runkojen painoerot on sen verran pieniä että osavalinnoilla pyörät saadaan painoltaan kohtuullisen lähelle toisiaan.

nure
14.06.2023, 16.00
Vieläkö nuo UCIn painorajat voimassa, 6. jotakin?

miz
14.06.2023, 16.26
^
google olisi kertonut nopeammin kuin viestin kirjoitus. 6,8kg.

Föhn
14.06.2023, 17.23
Pyörän ja pyöränosien paino markkinoinnissa on minusta aika sameaa. Painoja ilmoitetaan vähän eri koossa, joskus maalaamattomina jne.

Mitä nyt itse katsonut niin kevyimmät myytävät kippurasarviset maantiepyörät ovat tasolla (esitepaino ilman polkimia), ja koossa 56 "kevyellä maalilla" ja 2 x systeemillä
- kevyt "kiipijä": 6,2 kg ( runko ja haarukka 1 kg)
-allrounderi/semiaero: 6,8 kg (runko ja haarukka 1,2-1,3 kg)
-aeropyörä : 7,1 kg (runko ja haarukka 1,4-1,5 kg)

Jos otetaan valmistajien seuraava/painavampi runko niin painoa tulee yleensä lisää rungosta ja haarukasta 200-400 g valmistajasta riippuen, sekä pyörät tavanomaiseksi speksataan painavammilla/halvemmilla osilla.

Koko pyörässä osa painoerosta tulee pyörään "luonnistaan" kuuluvista osavalinnoista, eli että esim. aeropyörään laitetaan aerokiekot ja aero-ohjaamo, eikä kevyimpiä matalia kiekkoja ja ohjaamoa.

Rajat ei tietenkään ole ihan tarkkoja, ja näyttäisi siltä että kevyet ja allrounderit sekoittuu (ainakin UCI:n sääntöjen puitteissa), sekä aerot ja allrounderit/semiaerot. Eli runkojen painoerot on sen verran pieniä että osavalinnoilla pyörät saadaan painoltaan kohtuullisen lähelle toisiaan.
hyvä kirjoitus. Jotakuinkin nointulee funtsaillut itsekin.
Canyoni löhestyi joku viikko takaperin ja koitti myydä tätä.
https://www.canyon.com/fi-fi/ultimate-cf-evo-disc-frameset-electric/50035498.html?dwvar_50035498_pv_batchnumber=000107 4844

https://www.canyon.com/dw/image/v2/BCML_PRD/on/demandware.static/-/Sites-canyon-master/default/dw562894ad/images/full/full_2020_/2020/full_2020_ultimate-cf-evo-disc-frameset-el_2418_P5.jpg?sw=606&sfrm=png&q=90&bgcolor=F2F2F2

Voi olla että geeneissä on hämäläistä sukujuurta koska tuon kohdalla olin hidas. Vaikkain ulkonäkö ei oikein silmiä hivele mutta ajattelin niiden tottuvan. No sitten oli jo myöhäistä. Oli ajatuksena tehdä vaan tuollainen kiipijä vaikka suurin mäki täällä on rautatiesilta.
https://granfondo-cycling.com/canyon-ultimate-cf-evo-disc-10-0-sl-announced/

nure
14.06.2023, 18.19
Kevythän tuosta tulee mutta itse joutunut tiettyjä komponenteja jättämään ulkopuolelle, valitettavasti. tuon integroidun ohjaamon skippaisin jo painonkin vuoksi puuttumatta epäkäytännöllisyyteen...

Föhn
14.06.2023, 18.37
Mä skippasin sen jo syystä että se vaijerivedot menee ulkoapäin. Eli Essopyörä. Mut joo, minustakin toi 280 grammaa on liikaa. Mut kestän sen ennemmin kuin otan stemmin ja tankoa erillisinä. Tulin siihen päätökseen että miks helevetissä rakentaa kevyt pyörä joka näyttää niin arkiselta kuin voi eikä siinä ole mitään mihin silmä pysähtyisi. Tuommoisia virityksiähän löytyy ympäri kyliä,maita ja mantuja. Ei puutu kuin saksakauppojen tarrat.

nure
14.06.2023, 18.53
^Totta tuo tylsä ulkonäkö, itsellä oli Merlinin halpisrunkoon rakennettu alle 6.7kiloinen budjettipyörä juuri samannäköinen ja ei tosiaan säväyttänyt. Kyllä pyörässä täytyy olla muutakin kuin se pelkkä paino, jotain yksilöllistä/sielukasta.

Föhn
14.06.2023, 20.18
Pyörä on vaan esine, ei sillä sielua ole. Eikä kovin yksilöllistä nykypyöristä edes saa. Paitsi niillä hiilikuitupajojen tarroittamilla satulatollpilla yms…. Ei siinä porukka näe pyörää eikä mitään muutakaan. Se pyörähän elää vaan kasaajalle itselleen.

Föhn
14.06.2023, 20.56
Eiku joo, mä tajusinkin että suoratankoinen maantiepyöräsi perustuukin noin 80g stemmin ja noin 100?grammaiseen reilut, tankoon josta tuo mussuuttaminen.

nure
15.06.2023, 09.52
^En sanoisi mussuttamiseksi mutta mielestäni jos kevyttä haetaan niin käytetään myös sen mukaisia keveitä osia.

Jos tuossa ei ollut pointtina keveys niin sitten olen täysin väärässä.

JKO17
15.06.2023, 21.22
Kevythän tuo canyon on kuin mikä. Uusi cfr on muuten jotain 100 g painavampi. Ainakin James Huangin mukaan 100 g lisää olisi tehnyt pyörästä paremman.
Tuo on minusta muutenkin ihan ok artikkeli; canyon ultimate kallein versio vs halvin, painosta puhutaan paljon. Aikalailla samoja tuntemuksia mitä itsellä.


https://escapecollective.com/the-prince-and-the-pauper-2023-canyon-ultimate-cf-sl-7-vs-ultimate-cfr-review/

nure
16.06.2023, 15.25
Edullisempien ja hieman kevyempikin tuo kuitenkin kuin Scottin vastaa tylsän näköinen, laadullista eroista osaa sanoa...

Föhn
16.06.2023, 15.44
^^ CFR on aika eri tuntuinen ajettava noin äkkiseltään jos pistetään verrokiksi CF SL tai esim vaikkapa 2019 kuitu Roadlite. Ei ole kuin 40km kokemusta tosin, eli pidempi omistussuhde saattaa pistää muovipyöriem erot pienemmäksi. Tai suuremmaksi. Minusta isoimmat erot tuli putkelta runtatessa tai oikeastaan silloin kun fillarille tarjottiin ns. jalkaa. Painottuen kuitenkin enemmän hetkeen jolloin persaus nousee penkistä.

Föhn
16.06.2023, 15.50
Muotoilusta ja ulkönäöstä on pakko sanoa sen verran että luonnossa useimmiten nuo näyttää paljon paremmilta. Mutta mitäpä niilläkään on väliä jos pyörä tarjoaa enemmän kuin tarpeeksi sitä mihin se on tarkoitettukin. Kuitupyörissä pitäisi päästä eroon noista pyöreistä putkista ja käyttää enemmän muotoja

nure
17.06.2023, 00.27
^Muodoista tiedä mutta esim. Cinelli SuperStarin rungossa ei montaa pyöreää putkea ole mutta se onkin suht bulkkirunko...

nure
18.06.2023, 13.16
Painoista ja punnituksista: Yksitellen punnittujen ja kokonaisena punnitun ero +/-50grammaa mikä on matkalaukku vaa'an marginaali.