^^aloitus suorastaan vaatisi jonkin juonen, että rakentamisessa on jotakin yleisempää mielenkiintoa herättävää. Tällä hetkellä ainoa asia on, että aloittaja on ostanut Dura-acea, joko uutena tai käytettynä.
Komponentit ovat pääsääntöisesti parempia, kuin TM:n pyörissä ja runko valmistajan aiempi top-end ja joidenkin continental tallien edelleen käyttämä.
Pointti on lähinnä siinä, että tarjouksia, poistohintoja ja käytettyjä osia yhdistelemällä pystyy rakentamaan superpyörän noin kolmanneksen hintatasolla kaupasta ostettuun verrattuna.
Miksi maksaa pyörästä esim. 12 000 euroa, kun vastaavanlaisen voi kasata 4000 eurolla. Saksasta tai Hollannista saa ylivuotisia huippurunkoja joskus jopa pilkkahinnalla, varsinkin, jos varastossa on niitä enää 1 tai 2 kpl. Sellaisesta on hyvä aloittaa. Itse maksoin omasta rungostani Saksasta tilattuna reilun tonnin ja kyse oli valmistajansa silloin parhaasta rungosta.
Se on vähän niin kuin Wheeler Dealerissa. Kun löytää jotain edullisesti, niin johonkin muuhun jää enemmän rahaa ja kun vanhaa myy pois, niin ei tarvita niin paljon välirahaa uuteen.
Tosiaan kuva ja ainakin pääkomponentit olisi mukava nähdä ja tietää, voisi sitten arvioida esimerkiksi tuota paremmuutta. 7 kiloa tai vähän yli maantiepuolella on minusta kevyt kun kysymyksessä levyjarrullinen pyörä.
Maantiepyörissä pidän spessun s-workseja tarmacia ja aethosta jonkinlaisina vertailukohtina, eli hieman pyörätyypistä riippuen jos mennään painossa niiden alle niin perustelut että vähän hyvälaatuisia keventelyosia, halvalla ja asiantuntevasti ostaen herättää ainakin kysymyksiä, ellei sitten pohjana ole juurikin vastaavat/markkinoiden keveimmät rungot, vanteet ja voimansiirrot.
Oman hinta sellaiset vajaa 600€/kilo. Tässä osapulan aikana ei ollut pahemmin mieleisiä osia alennuksella ja postikuluihinkin upposi kun ei yhdestä puodista saanut kaikkea tarvittavaa saman katon alta.
Joo, paino on vaan yksi mittari eikä oikeastaan kerro mitään muuta paremmuudesta. Sehän voi olla ihan p.ska ja epämukava ajaa vähänkään pidempää siivua.
Joo, paino on vaan yksi mittari eikä oikeastaan kerro mitään muuta paremmuudesta. Sehän voi olla ihan p.ska ja epämukava ajaa vähänkään pidempää siivua.
Niin eikä top-of-the-shelf -osien pulttaaminen runkoon takaa minkään pyörän niin sanottua parhautta. Pitäisi verrata niihin testin pyöriin myös ajamalla.
Tässä yksi kuviteltu mutta lähes todellinen esimerkki minun mielestä kevyestä levyjarrullisesta maantiepyörästä.
Nämä painot on minusta sellaista normaalia kevyttä/kevyehköä tasoa ja tuosta voi sitten laskeskella millä muutoksilla päästään minnekin painoon, noin suunnilleen
- runko 980 g, etuhaarukka 385 g, satulatolppa 200 g
- satula 150 g
- ohjaamo 400 g
-ultegra di2 2.200 g
- kiekot 1.500 g
- gp5000 25 mm
Tähän ketjuun voi sitten loruilla vissiin kryptisimmät kevennykset. Ei kuvia, ei muuta tietoa kuin vain pelkkää ympäripyöreää numeerista esitelmöintiä.
Jäähän tuohon vielä jotain 2.500 euroa sramin etap axs:ään, zipp 353:iin, high end penkkiin ja ohjaamoon, renkaisiin ja muihin härpäkkeisiin
lisäys: ja sillä ajatuksella että nuo rungot vastaavat toisiaan
4 teurilla saa varmasti hyvän pyörän, ei kuitenkaan komponenttien osalta 12-13 pyörään verrattavaa. Vaikka toisaalta olen myös sitä mieltä, että monelle minä mukaanlukien ei 4 teurin ja 12 teurin pyörän välillä niin isoa eroa oikeasti ole.
lisäys: noi komponentit viittaa scott addict rc ultimateen joka taitaa maksaa 13 teur
lisäys 2: jos vertailukohdaksi otetaan esim. uusi cube tai canyon, niin laskelma itse kootusta pyörästä alkaa olla vielä heikompi
Comment