Näytä tavallinen näkymä : Ohjainlaakeri rikki?
Kuuluu naksutusta ohjaustangosta ja kiristin sen, niin hiljeni, mutta sitten palasi vielä pahempana takaisin. Onkohan laakeri rikki? Välillä tuntuu, että se naksutus välittyy myös käsiin ohjaustangon kautta.
Millainen homma vaihtaa ja miten selvittää, millainen laakeri on sopiva? Pyörä on Felt Verza Speed 20, vuosimalli 2017.
Pyörällä ajettu n. 20 000km, miten noi laakerit yleensä kestää?
Tonnista 50tonniin, riippuu miten suojattu.
Ota irti ja mene osien kanssa hi5bikeen.
Hyvin voi selvitä kyllä pelkällä puhdistamisellakin. Nakse voi kuulua pelkästään siitä, että ulkokoolin ja kuidun väliin on päässyt hiekkaa.
Jos laakerit rohisee, niin suojat auki, pesu ja uudet vaseliinit sisään.
^ Tuosta voi aloittaa. Oliskohan FSA integrated, No.42B-CUP, 1.125" - 1.5" laakeri tuollaista mallia? Tietenkin kannattaa käyttää asiantuntevaa huoltoliikettä jos on epävarma asiasta.
Okei, mä kokeilen ensin puhdistaa, tarvitseeko ostaa koko headset, vai riittäisikö pelkät laakerit? Huomasin, kun nosta pyörän ylös ja käännän ohjaustankoa ihan äärioikealle, niin kuuluu sellaista napsuntaa, mutta ihan kuin se kuuluisi etuvaihtajan kaapelista, että osuisi runkoon. Voi olla, että se vain tuntuu siltä.
Pelkät laakerit riittää. Hi5bikella on tosiaan ok valikoima laadukkaita laakereita hyllyssä.
Jos alas saa tiivistellisen crown racen, niin tuo parantaa laakerin kestoa huomattavasti. Suurimmassa osassa ei vaan enää ole irtonaista crown racea => ei tiivistettä lainkaan.
^Tuo crown racen puuttuminen helpottaa tietenkin asentamista mutta jää ilman tiivistettä tosiaan. Jos on niin kannattaa vaihtaa uuteen samalla vaivalla, ei montaa euroa edes suomessa maksa...
Jos kaipaa tiivistettä miksei laittaisi sopivaa O-rengasta?
En ehtinyt vielä putsata tuota, mutta löysäsin hieman, kun olin vetänyt niin kireälle ja nyt se vasta pitääkin aika rajua naksutusta. Pitäisi päästä ajamaan viikonlopun aikaan n. 100km, mutta en ehdi tuolle tehdä nyt mitään. Uskaltaako pyörällä ajaa, vai voiko se olla vaarallista? Todella ikävää ääntä tulee.
Jos kaipaa tiivistettä miksei laittaisi sopivaa O-rengasta?
Sen o renkaan pitäisi tulla laakerin ulkokehän ulkopuolelle. Ei siinä taida olla minkäännäköistä olaketta, jossa o-rengas pysyisi.
En ehtinyt vielä putsata tuota, mutta löysäsin hieman, kun olin vetänyt niin kireälle ja nyt se vasta pitääkin aika rajua naksutusta. Pitäisi päästä ajamaan viikonlopun aikaan n. 100km, mutta en ehdi tuolle tehdä nyt mitään. Uskaltaako pyörällä ajaa, vai voiko se olla vaarallista? Todella ikävää ääntä tulee.
No ota auki ja putsaa. Ei se paljoa vie aikaa. Ei kukaan osaa sanoa missä kunnossa se on. Voi olla ruostunut yhdeksi osaksikin jo.
K.Kuronen
19.11.2021, 16.29
En ehtinyt vielä putsata tuota, mutta löysäsin hieman, kun olin vetänyt niin kireälle ja nyt se vasta pitääkin aika rajua naksutusta. Pitäisi päästä ajamaan viikonlopun aikaan n. 100km, mutta en ehdi tuolle tehdä nyt mitään. Uskaltaako pyörällä ajaa, vai voiko se olla vaarallista? Todella ikävää ääntä tulee.
Itse en ajaisi, enemmän tulee vain vahinkoa. Jos laakeri on kypsynyt ja ja leikkaa vaikka kiinni, niin enemmän tulee vaihdettavaa, jos käy huono tuuri.
Vähintään on purettava ja tutkittava.
Jos löytyy pyörän huoltoteline ja rasvaa, niin putsaus ja kasaaminen on 30 min. homma, eikä tarvitsisi ajaessa hermoilla. Jos joutuu laakerin vaihtamaan niin se on jo irti. Kiikuttaa sen lähimpään pyörähuoltoon. Vaikka mainittuun hi5bikes:iin.
https://ibb.co/F7JMbyfSain putsattua ja rasvattua, testausta en vielä tehnyt, että hävisikö naksutukset. Mistäs tiedän, onko laakerit vaihdon tarpeessa?
https://ibb.co/F7JMbyf
Linkki kuvaan laakereista :
https://ibb.co/F7JMbyf
https://ibb.co/F7JMbyf
Joko laakeri on ruostunut rikki, tai ohjauksessa tuntuu pykäliä tankoa kääntäessä.
Siis nuo "laakerikehät" näyttäisi minun mielestäni täysin uusilta? Tein koelenkin ja naksutus jatkuu.
Kysyin bikesteriltä laakereita ja tälläinen olisi oikeanlainen "FSA NO.38-NO.42B-Cup, 1.125" - 1.5" internal threadless w/ cone washer, Felt aluminum top cap". Heiltä ei vaan löydy tuolta ja googlella ei löydy myöskään. Olisiko joku vastaava? Vai riittääkö nuo pelkät kehät? Vai onko siellä nyt jotain muuta siitä headsetistä rikki, katsoin kaikki osat ja kaikki näytti ihan uutta vastaavilta putsauksen jälkeen.
vihtis83
20.11.2021, 10.42
Nuo kuulat voi olla ehjiä, mutta niihin laakerikooleihin jotka ovat rungossa, on voinut kulua/painua jäljet noista kuulista ja kun laakerin vetää kireälle alkaa ohjaus pykältämään. Löysäämällä laakeria pykällys poistuu mutta sitten laakeri alkaa klappaamaan.
Missä tilanteessa tuo naksutus siis kuuluu? Kääntäessä tankoa?
Siis nuo "laakerikehät" näyttäisi minun mielestäni täysin uusilta? Tein koelenkin ja naksutus jatkuu.
Kysyin bikesteriltä laakereita ja tälläinen olisi oikeanlainen "FSA NO.38-NO.42B-Cup, 1.125" - 1.5" internal threadless w/ cone washer, Felt aluminum top cap". Heiltä ei vaan löydy tuolta ja googlella ei löydy myöskään. Olisiko joku vastaava? Vai riittääkö nuo pelkät kehät? Vai onko siellä nyt jotain muuta siitä headsetistä rikki, katsoin kaikki osat ja kaikki näytti ihan uutta vastaavilta putsauksen jälkeen.
Pelkät laakerit saa hyvästä fillarikioskista. Joko vanhat malliksi mukaan, tai työntömitalla mittaa vanhoista sisähalkaisijan, ulkohalkaisijan ja paksuuden.
Mutta onko tämä naksutus sellainen mikä kuuluu kun paikallaan kääntää tankoa, vaiko enemmänkin tien epätasaisuuden mukaan ajon aikana? Jälkimmäinen meinaan viittaa siihen että laakeri on löysällä.
Ja väliin tyhmähkö kysymys, että ollaanko varmoja, että naksunta tulee laakerista? Minäkin syytin kerran ohjauslaakeria vaikka syyllinen löytyi muualta...
Edit: onhan kaikki mahdolliset etupään pultit ja mutterit kiristetty?
Monestikin nuo nakseet on vaikea löytää, ääni kulkeutuu runkoa pitkin, tähänkin luulen syyn löytyvän muualta kun noin vähän ajetusta siistinnäköisestä ohjainlaakerista. Yhtään hyvää arvausta ei näin etänä, mutta juuri tuollainen kaikkien ruuvien kireyden tarkistus. On noita joskus saanut etsiä ihmeissään.
Toisaaltaan jos ajat huonolla laakereilla niin yleensä vain rikot sitä enemmän. Tuollaiset peruslaakerit edullisia niin varautuu sitten vaihtamaan kokonaan uuden ja ei tarvi takertua merkkiin. Veikkaampa että esim. tuo https://www.bike24.com/p2265338.html vois olla sopiva...
Nuo kuulat voi olla ehjiä, mutta niihin laakerikooleihin jotka ovat rungossa, on voinut kulua/painua jäljet noista kuulista ja kun laakerin vetää kireälle alkaa ohjaus pykältämään. Löysäämällä laakeria pykällys poistuu mutta sitten laakeri alkaa klappaamaan.
Missä tilanteessa tuo naksutus siis kuuluu? Kääntäessä tankoa?
Se naksuu kokoajan ihan suoraan ajaessa, tuntuu myös käsiin sellainen pieni tärinä naksunnan tahtiin. Kun heiluttelee tankoa, niin tuntuisi, että väljyyttä siellä ei kyllä olisi. Pitää käydä kaikki etupään pultit vielä läpi, josko se ääni tulisi sitten kumminkin muualta. Vahvasti kyllä mielestäni ääni tulee juuri siitä ohjaislaakerin kohdalta ja tosiaan se pieni tuntuma, mikä käsiin tulee naksumisesta.
^Veikkaus on että jos jonkinlaistakin laatua niin ei ole tuollainen missä kuulat kehällä kuten Vihtis sanoo. Ja jos on niin sitten todella hyvä aika uusia.
vihtis83
20.11.2021, 14.46
^Veikkaus on että jos jonkinlaistakin laatua niin ei ole tuollainen missä kuulat kehällä kuten Vihtis sanoo. Ja jos on niin sitten todella hyvä aika uusia.
No tuossa aiemmin linkatussa kuvassahan nuo kuulakehät näkyy joten vahvasti veikkaisin laakereiden olevan juuri sellaiset…
vihtis83
20.11.2021, 14.50
Se naksuu kokoajan ihan suoraan ajaessa, tuntuu myös käsiin sellainen pieni tärinä naksunnan tahtiin. Kun heiluttelee tankoa, niin tuntuisi, että väljyyttä siellä ei kyllä olisi. Pitää käydä kaikki etupään pultit vielä läpi, josko se ääni tulisi sitten kumminkin muualta. Vahvasti kyllä mielestäni ääni tulee juuri siitä ohjaislaakerin kohdalta ja tosiaan se pieni tuntuma, mikä käsiin tulee naksumisesta.
Kannattaa kyllä tarkistaa muutkin asiat, harvemmin ohjainlaakeri naksuu suoraan ajaessa jos on vaan kireällä.
No tuossa aiemmin linkatussa kuvassahan nuo kuulakehät näkyy joten vahvasti veikkaisin laakereiden olevan juuri sellaiset…
Joo, siis siellä on tuollaiset kehät, jossa nuo kuulat ovat. Aika heppoisen oloiset ne kyllä on. Pitäisi löytää sopiva malli tuohon pyörääni. Bikester tosiaan vastasi, että vakiona pitäisi olla tämä, mutta että heiltä ei löydy.
FSA NO.38-NO.42B-Cup, 1.125" - 1.5" internal threadless w/ cone washer, Felt aluminum top cap
Mikä olisi vastaava tuolle ja parempilaatuinen? Bike-discountilta olen tilaillut jotain osia, jos siellä olisi joku malli, joka kävisi?
Edit : Mutta tosiaan käyn vielä etupäätä läpi, jos sieltä löytyisi joku muu syy tuolle.
Onko etupyörä kiinni pikalinkulla vaiko läpiakselilla? Mulla löysälle jäänyt pikalinkku on aiheuttanut naksetta joka tuntuu tulevan ohjauslaakerista.
Väliin taas tyhmä kysymys, onhan laakeripaketti kiristetty oikeaoppisesti ensin sopivaan tasoon hatulla ja sitten stemminpulteilla lukitus?
Testaus vielä ettei ohjaus mene jäykäksi tai laakeri lonksu kun etujarru kiinni ja pientä nytkytystä eestaas tunnustellen sormin laakerin yläosaa.
Laakerivian epäily täällä etänä vähenee edelleen, kun sinne ei ole kuranen pesuvesi päässyt, se kestää pyörän iän.
Yhtään hyvää arvausta ei näin etänä, mutta juuri tuollainen kaikkien ruuvien kireyden tarkistus.
Kiristä kaikkia epätodennäköisiäkin ruuveja (myös eturatas) aluksi 1/4 kierrosta. Minullakin on näitä ollut ja joskus on vika löytynyt aivan eripaikasta mistä mielestäni ääni on kuulunut.
K.Kuronen
20.11.2021, 18.52
Se naksuu kokoajan ihan suoraan ajaessa, tuntuu myös käsiin sellainen pieni tärinä naksunnan tahtiin. Kun heiluttelee tankoa, niin tuntuisi, että väljyyttä siellä ei kyllä olisi. Pitää käydä kaikki etupään pultit vielä läpi, josko se ääni tulisi sitten kumminkin muualta. Vahvasti kyllä mielestäni ääni tulee juuri siitä ohjaislaakerin kohdalta ja tosiaan se pieni tuntuma, mikä käsiin tulee naksumisesta.
Myös (etu)pyörän laakeri voi tuntuvasti napsata.
Laita kuva nykyisestä niin voi olla varma mitä neuvoa. Aika surkea puoti jos peruslaakeria ei hyllystä löydy... Eikös niin ettei tuollaisessa (jos on integroitu) ole erillisiä laakerikuppeja vaan laakeri asettuu suoraan runkoon jolloin ei tarvi kummempia työkalujakaan. Muistaakseni yhdelle rungolle moisen asensin ja oli lasten leikkiä...
K.Kuronen
20.11.2021, 19.06
^eivät nuo kuulakehät suoraan alumiinirunkoa vasten ole: teräksiset kupit on pakko olla.
Kuvaa tarkemmin zoomailtuna näyttää (ehkä) siltä, että oikean puoleisessa laakerissa kuulat olisi hiukan kärsineet Olen joskus aikanaan laittanut tuommoisen tilalle vastaavan kokoiset irtokuulat lisäten määrää niin, että kuppiosa on ollut niitä täynnä. Voisi tuolla mennä ensiapuna, jos ei tommosta kehällistä mallia löydy. Irtokuulia löytynee jostain paikallisesta laakeriliikkeestä, ainakin omalla paikkakunnallani on löytynyt.
Ketjusta olikin jo paljon muita vinkkejä, mutta itselläni naksui joskus tangon ja stemmin välisestä liitoksesta. Laitoin pikkasen vassua ja uusiksi momenttiin, niin häipyi ääni.
^^Tietenkin voin olla eri mieltä, Merlinissä laakerit muistaakseni suoraan haarukkaputkeen... Perinteiseen kuulakehään en viimeisten projektien aikana törmännyt...
^Kuulia EI laiteta niin paljon että kehä tulee täyteen vaan yleensä ainakin yhden kuulan verran tyhjää.
En tarkoittanut täyteen tunkemista, semmoinen välyssovite.
Onko koko maailmassa ollut niin paskaksi ajettua ohjauslakrua että se alkaisi ajossa koputtaa? Eli toisin sanoen olisi niin väljä.
Mulla ei näy noi kuvat ja tuom FSA numeron googlaus tuottaa kaikenlaista kun siinä on kaksi eri numeroa. Mutta onko siis niin että tässä on nyt jotkut irtokuulalaakerit niinku jossain kierteellisissä keuloissa?
Itsekin lähtisin kyllä kysymään että onko laakeri kiristetty oikein, tai ollenkaan? Varsinkin jos keula on ollut irti, niin monesti se löystyy uudestaan kun tavarat asettuu paikoilleen ja vaatii uudelleen kiristyksen.
Edit. Linkkiä seuraamalla näin kuvat. Ja noi laakerit näyttää uusilta. Kiristyksessä taitaa olla nyt ongelma, varsinkin jos tuntuu naksunnan tahtiin tangossa. Tai sitten se pyöränlaakeri, mutta ne on oltava jo sit tosi väljät
Aika montaa pyörää on tullut rassailtua, mutta ikinä ei vielä ole tullut vastaan niin loppuun ajettua ohjauslaakeria, että siitä joku selkeä naksuminen olisi kuulunut. Rohinaa ja rahinaa kyllä, mutta nekin saa ainakin välttävään ajokuntoon ihan putsaamalla ja rasvaamalla. Veikkaanpa, että vika on siis jossain muualla.
Ohjainlaakerin kiristys on toki ensimmäinen, mikä tulee mieleen. Ensimmäisessä viestissä kirjoitit, että ohjainlaakeri oli kiristetty niin tiukkaan kuin mahdollista, mutta silti naputus jatkui. Yleensä, jos ohjainlaakeria kiristelee kunnolla, niin silloin haarukka ei tahdo enää kääntyä. Jos haarukan kääntyvyys ei muuttunut todella jähmeäksi, kun kiristit ohjainlaakerin tiukaksi, niin veikkaan, että jotain menee kiristyksessä pieleen.
Hommasin eilen momenttiavaimen ja kiristin stemmin pultit, jotka varsinkin omilta jäljiltä putken kohdalta olivat aivan löysällä, olin arvioinut käsipelillä täysin väärin kireyden. Myös itse ohjaustangon pultit olivat hieman löysällä, kiristin kaikki oikeaan momenttiin ja naksutukset loppuivat siihen. Kiitos kaikille vinkeistä!
Loppu hyvin - kaikki hyvin!
Noihin kohdistuu melkoisia voimia ajaessa, samoin tuonne keskiön seuduille, ruuvien kireyden kanssa tarkkana, tehtaan jäljiltä yleensä ovatkin, mutta nämä meidän omat asennukset, jotain voi mennä viallekin, jos pidempään ajaa löysin ruuvein. Alumiinikierteet eivä hirveitä kestä. Tässä tapauksessa ei tuollaista riskiä liene ollutkaan.
Ps. Kaksi kertaa olen varovaisesti opastanut ihan runsaasti ajavaa kaveria, kun ovat poistaneet stemmin alta tavaraa, ovat ajatelleen nuo rinkulat pelkäksi koristeeksi - ajaneet vaan. Ei tuokaan ihan nopeasti vaurioita laakeria...
viimeinenlenkki
21.11.2021, 09.24
Viheliäinen naksunta mikä ei meinannut loppua millään,kaikki kokeiltuna kunnes viimein avasin keulan osiin ja poistin rungon ja laakereiden väliholkit ja sinne väliin asennus tahnaa ja uudestaan läjään niin sitten hävisivät naksunnat.aikamoisia kaikupohjia nää nykyrungot.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.