PDA

Näytä tavallinen näkymä : Graveliin maantievälitys



Eraseri
26.07.2021, 10.39
Moi,

Minulla on Cannondalen Synapse Neo SE Gravel-pyörä ja olisi kova hinku ajaa sillä kovaa myös kadulla kovempaa. Olisi ajatuksena ostaa toiseksi kiekkosarjaksi 700C-kiekkosetti, joihin ~32 leveät renkaat. Pyörässä on nyt 650B-47C-rengastus, SRAMin 11-42-pakka sekä 44T eturatas. Takavaihtajana on Sramin Apex1. Pyörä kulkee ihan kivasti soralla mihin se on tarkoitettukin.

Kiekkosetti on helppo homma, mutta tästä fillarista loppuu välitykset kesken. Olen pitkään pähkinyt miten saisin järkevästi asian ratkaistua. Etuvaihtajan lisääminen ei houkuta monestakin syystä. Eturattaan vaihtaminen oli pitkään mielessä, mutta tähän pyörään ei näytä saavan isompaa ratasta eteen. 48T olisi ollut oikein passeli.

Eli jokin erikoinen takapakka pitäisi ilmeisesti laittaa. Onko olemassa esimerkiksi 10-32-takapakkaa, jonka tähän voisi laittaa? Ja jos tällainen löytyy niin pärjääköhän kiekkojen vaihdossa ilman vaihteiston säätöä?

Molemmissa kiekkoseteissä olisi luonnollisesti omat levyt. Nämä varmaan vaihtuu keskenään ilman ongelmia?

Tässä vielä linkki fillariin:
https://www.cannondale.com/en-us/bikes/electric/e-road/synapse-neo/synapse-neo-se

paaton
26.07.2021, 10.54
Mitä kettua. Tuohan on sähköfillari. Viritä sitä lastulla.

Eraseri
26.07.2021, 11.06
Siinähän se vitsi piileekin kun lastu on jo koneessa. Alamäessä kun nopeus menee yli 50 km/h menee polkeminen mahdottomaksi.

paaton
26.07.2021, 11.10
Laita nappikaasu ja taas kulkee kovempaa?

F. Kotlerburg
26.07.2021, 11.27
Osta moottoripyörä.

Eraseri
26.07.2021, 11.39
Täällähän on vitsikästä porukkaa. Onko täällä foorumilla asiallistakin porukkaa, jolla olisi kommentteja varsinaiseen aiheeseen?

stenu
26.07.2021, 11.43
^ https://www.fillarifoorumi.fi/forum/forumdisplay.php?73-Sähköavusteiset-pyörät

duris
26.07.2021, 11.45
3Tllä on 9-32 hampaisia takapakkoja. Tarvii kiekot jossa xd tai xdr vapaaratas

Merlinillä puoleen hintaan:
https://www.merlincycles.com/3t-overdrive-cassette-11-speed-180155.html

F. Kotlerburg
26.07.2021, 11.45
Täällähän on vitsikästä porukkaa. Onko täällä foorumilla asiallistakin porukkaa, jolla olisi kommentteja varsinaiseen aiheeseen?
Kannattaa varmaan etsiä muu foorumi näille sähkömopoille.

Eraseri
26.07.2021, 12.01
^ https://www.fillarifoorumi.fi/forum/forumdisplay.php?73-Sähköavusteiset-pyörät


Kiitos. Tämä on vaihteisto-aiheinen kysymys.

Eraseri
26.07.2021, 12.05
Kannattaa varmaan etsiä muu foorumille näille sähkömopoille.

Kiitos. Tämä on vaihteisto-aiheinen kysymys ja fillari-lehden foorumi. Uusimmassa fillarilehdessä oli muuten kaksi sähköavusteista fillaria testissä joten oletan tämän olevan oikea foorumi tällaisille kysymyksille. En oikein ymmärrä mistä tämä kaikki vihamielisyys sähköavusteisia pyöriä vastaan johtuu. Mielestäni esitin asiallisen kysymyksen.

Eraseri
26.07.2021, 12.07
3Tllä on 9-32 hampaisia takapakkoja. Tarvii kiekot jossa xd tai xdr vapaaratas

Merlinillä puoleen hintaan:
https://www.merlincycles.com/3t-overdrive-cassette-11-speed-180155.html

Kiitos onhan täällä fiksuakin porukkaa. Täytyypä tutkia mitä vaihtoehtoja on tarjolla :) Ilmeisesti pienempi kuin 11-piikkinen ratas ei tuota ongelmia? Olen hieman ihmetellyt miksi 11-piikkinen näyttää olevan de-facto pienin mahdollinen ratas melkein kaikissa pakoissa.

paaton
26.07.2021, 12.22
Pienet rattaat ei tule kestämään sähköpyörässä.

Sun pyörässä olisi tosiaan ihan passelit välitykset 44t eturattaan kanssa, jos se olisi sähköpyörä. Siksi tuo ongelma on vähän koominen. Ensin viritetään se kulkemaan kovempaa ja sitten huomataan ettei välitykset piisaa. Polje itse kovempaa ja heitä se sähköavustus pois? Tai laita se nappikaasu ja aja mopolla.

F. Kotlerburg
26.07.2021, 12.33
Kiitos. Tämä on vaihteisto-aiheinen kysymys ja fillari-lehden foorumi. Uusimmassa fillarilehdessä oli muuten kaksi sähköavusteista fillaria testissä joten oletan tämän olevan oikea foorumi tällaisille kysymyksille. En oikein ymmärrä mistä tämä kaikki vihamielisyys sähköavusteisia pyöriä vastaan johtuu. Mielestäni esitin asiallisen kysymyksen.
No se virittäminen tekee siitä sähkömopon eikä sähköavusteisen pyörän.

duris
26.07.2021, 12.41
Kiitos onhan täällä fiksuakin porukkaa. Täytyypä tutkia mitä vaihtoehtoja on tarjolla :) Ilmeisesti pienempi kuin 11-piikkinen ratas ei tuota ongelmia? Olen hieman ihmetellyt miksi 11-piikkinen näyttää olevan de-facto pienin mahdollinen ratas melkein kaikissa pakoissa.
11- piikkisiä rattaita näkyy enemmän kun se on pienin mikä käy perinteiseen Shimanon vapaarattaaseen. 10 ja 9 -piikkiset vaatii siitten Microsplinen tai XD/XDR ratkasun

Föhn
26.07.2021, 12.45
Toisikohan tuo haluttu takapakka edes toivotunlaisen vaikutuksen? Vähä epäilen. Etulimppua suurentamalla taikka siirtymällä 2x saisi paljon enemmän rangea. Mutta sitähän ei haluttu eikä toisaalta 1äksänä voikaan.

Eraseri
26.07.2021, 12.59
Pienet rattaat ei tule kestämään sähköpyörässä.

Sun pyörässä olisi tosiaan ihan passelit välitykset 44t eturattaan kanssa, jos se olisi sähköpyörä. Siksi tuo ongelma on vähän koominen. Ensin viritetään se kulkemaan kovempaa ja sitten huomataan ettei välitykset piisaa. Polje itse kovempaa ja heitä se sähköavustus pois? Tai laita se nappikaasu ja aja mopolla.

Niin siis vahvistan vielä nyt tähän, että välityksiä haluaisin muuttaa maantieajoja varten alamäkeä ajatellen. Nykyiset välitykset loppuvat hieman kesken ilman sähköä alamäessä. Meikäläisen kadenssilla maksiminopeus on siinä 50+ km/h alamäessä. Tuon jälkeen loppuu jaloista nopeus. Juuri maanteiden alamäkiä varten haluaisin isompaa välitystä. Maantiellä en tee 42 tai 36-rattailla mitään. 32-piikkinenkin on siinä ja tässä.

700C-renkaat vielä pahentavat lievästi ongelmaa pienentäen välityksiä sekä lisäten rullaavuutta ja sillä 10-piikkisellä rattaalla ongelman saisi ratkaistua. Kiitos kommentista liittyen kestävyyteen

Eraseri
26.07.2021, 13.02
Toisikohan tuo haluttu takapakka edes toivotunlaisen vaikutuksen? Vähä epäilen. Etulimppua suurentamalla taikka siirtymällä 2x saisi paljon enemmän rangea. Mutta sitähän ei haluttu eikä toisaalta 1äksänä voikaan.

Etulimppua haluaisin ensisijaisesti suurentaa, mutta runkoon ei mahdu suurempaa.

2x voimansiirto olisi ihan OK. Osia on vain kovin vähän tarjolla ja homma tulee jo niin kalliiksi, että melkein sama ostaa se maantiepyörä :rolleyes:

Täällä katseskelin välityksiä ja kyllä sillä 10-piikkisellä pääsisi haluttuun tulokseen
10-11-12-13-14-16-18-20-23-26-30
https://ritzelrechner.de/

paaton
26.07.2021, 13.16
Pyörällä on kiva ajaa kovaa. Itse varmistaisin nyt ensin kokeilemalla, että miten ison rattaan eteen saa. Ehkä jopa pieni siirto rikoilla ulospäin, jos se tuo lisää.

miz
26.07.2021, 13.21
Niin siis vahvistan vielä nyt tähän, että välityksiä haluaisin muuttaa maantieajoja varten alamäkeä ajatellen. Nykyiset välitykset loppuvat hieman kesken ilman sähköä alamäessä. Meikäläisen kadenssilla maksiminopeus on siinä 50+ km/h alamäessä. Tuon jälkeen loppuu jaloista nopeus. Juuri maanteiden alamäkiä varten haluaisin isompaa välitystä. Maantiellä en tee 42 tai 36-rattailla mitään. 32-piikkinenkin on siinä ja tässä.

700C-renkaat vielä pahentavat lievästi ongelmaa pienentäen välityksiä sekä lisäten rullaavuutta ja sillä 10-piikkisellä rattaalla ongelman saisi ratkaistua. Kiitos kommentista liittyen kestävyyteen

Voit laskea vaikka täällä noita välityksiä: https://www.bikecalc.com/speed_at_cadence
10 piikkinen 11 sijaan antaa luokkaa 5 km/h lisää vauhtia vajaan satasen kadenssilla. Eri vapari ja pakka pitää olla kuten tuossa ylempänä todettiin.

Jarrulevyt saattaa osua suoraan kohdilleen, tai sitten ei. Itsellä osuu jos jarrulevyt on samat molemmissa kiekoissa vaikka on erimerkkiset navat. Jos taas levyissä on spiderit vs. suorat levyt niin ei vaihdu ilman satuloiden säätöä tai levyjen vaihtoa.

Kettuilu johtunee siitä että fillarisi ei ole enää sähköavusteinen pyösä vaan sähkömopo.

Maantielle paremmin sopiva takapakka on musta ihan hyvä ajatus, nuo isoimmat rattaat on siellä ihan turhia ja tulee isoja hyppyjä vaihteiden väleillä.

paaton
26.07.2021, 13.34
Ongelmahan on hyvä. Omastakin mielestä maantiellä ja varsinkin alamäissä pitää päästä aina vaan kovempaa. Ehkä kannattaa koettaa sitä roadia, mistä jo vähän vihjaisitkin. Ei suomalaisilla maanteilla sähköä tarvita. Pyörä muuttuu samalla kevyemmäksi ja herkemmäksi ajaa.

Eraseri
26.07.2021, 14.13
Voit laskea vaikka täällä noita välityksiä: https://www.bikecalc.com/speed_at_cadence
10 piikkinen 11 sijaan antaa luokkaa 5 km/h lisää vauhtia vajaan satasen kadenssilla. Eri vapari ja pakka pitää olla kuten tuossa ylempänä todettiin.

Jarrulevyt saattaa osua suoraan kohdilleen, tai sitten ei. Itsellä osuu jos jarrulevyt on samat molemmissa kiekoissa vaikka on erimerkkiset navat. Jos taas levyissä on spiderit vs. suorat levyt niin ei vaihdu ilman satuloiden säätöä tai levyjen vaihtoa.

Kettuilu johtunee siitä että fillarisi ei ole enää sähköavusteinen pyösä vaan sähkömopo.

Maantielle paremmin sopiva takapakka on musta ihan hyvä ajatus, nuo isoimmat rattaat on siellä ihan turhia ja tulee isoja hyppyjä vaihteiden väleillä.

Kiitos hyvistä vinkeistä. Joo eipä sitä määräänsä kovempaa uskalla fillarillakaan ajella. Tuo 5 km/h jota itsekin laskeskelin jeesaisi jo ihan kivasti.

Nykyisissa kiekoissa levyt on suoralla kiinnityksellä ja Zipp 303, jotka ovat harkinnassa ovat centerlockilla. Kaipa sitä pystyisi suorakiinnityksisiä shimmaamaan sen verran, että saisi etäisyydet passaamaan(?).

Ja joo isoja hyppyjä tulee vaihteissa vaan jonkinlaiset sitä täytyy hyväksyä ilman etuvaihtajaa ajellessa. Sieltä isommasta päästä keventämällä saisi välejäkin pienennettyä

Eraseri
26.07.2021, 14.32
Pyörällä on kiva ajaa kovaa. Itse varmistaisin nyt ensin kokeilemalla, että miten ison rattaan eteen saa. Ehkä jopa pieni siirto rikoilla ulospäin, jos se tuo lisää.


Joo se olisi oikea kokeilu :) Harmi, että minulla on eturatas kiinnitetty kampien takapuolelle joten rikat vain toisivat ratasta vaan keskemmälle.

Tässä on 104 BCD etukiekko. En ole valitettavasti löytänyt offset-mallista 48-piikkistä tähän jos sellaisia on edes olemassa.

Tällainen 44T on nykyisin
https://shop.fullspeedahead.com/en/type/chainrings/chainrings/e-bike/fsa-alloy-megatooth-chainring-1x

ebike-harrastelija
26.07.2021, 15.44
Kiitos. Tämä on vaihteisto-aiheinen kysymys.Tervetuloa fillarifoorumille. Täällä nää muutamat perusjonnet taas näyttää älyllistä osaamistaan, ei kannata välittää [emoji1]

Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla

paaton
26.07.2021, 16.06
Tervetuloa fillarifoorumille. Täällä nää muutamat perusjonnet taas näyttää älyllistä osaamistaan, ei kannata välittää [emoji1]

Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla

Mitenkäs tuo jonne nimitys sopiikin tähän hienosti.

Ehkä itseäni ahdistaa juurikin mopo-jonnejen rynnistäminen fillarifoorumille. Tää koko touhu perustuu ainakin itselläni pyöräilyyn ja kunnon kehittämiseen.

Kieltämättä tuo urheilu osuus on napannut harrastamisesta ison osan, mutta tykkään edelleen ajaa paljon pitkiä lenkkejä, ihan sen vuoksi kun fillarointi on vaan kivaa.

Sitten taas sun nikcistä näkee jo kaiken tarpeellisen. Se mopon virittäminen on se juttu. Miten viilataan bäfängiin lisää tehoa? Toi on vaan niin kaukana omasta tekemisestä, että välillä kieltämättä ottaa päähän, jos foorumista tulee mopo-jonnejen leikkikenttä. Suurin osa on jo poistunut takavasemmalle. Lökäpöksyt ja mopo-jonnet valtaavat foorumin. Tätä vastaan tarttee taistella!

ebike-harrastelija
26.07.2021, 17.39
Mitenkäs tuo jonne nimitys sopiikin tähän hienosti.

Ehkä itseäni ahdistaa juurikin mopo-jonnejen rynnistäminen fillarifoorumille. Tää koko touhu perustuu ainakin itselläni pyöräilyyn ja kunnon kehittämiseen.

Kieltämättä tuo urheilu osuus on napannut harrastamisesta ison osan, mutta tykkään edelleen ajaa paljon pitkiä lenkkejä, ihan sen vuoksi kun fillarointi on vaan kivaa.

Sitten taas sun nikcistä näkee jo kaiken tarpeellisen. Se mopon virittäminen on se juttu. Miten viilataan bäfängiin lisää tehoa? Toi on vaan niin kaukana omasta tekemisestä, että välillä kieltämättä ottaa päähän, jos foorumista tulee mopo-jonnejen leikkikenttä. Suurin osa on jo poistunut takavasemmalle. Lökäpöksyt ja mopo-jonnet valtaavat foorumin. Tätä vastaan tarttee taistella!Ennenkuin hyvä @paaton alat tämän enempää itseäsi täällä taas nolaamaan, niin kannattaa katsoa ihan ensimmäiseksi miten itse aloit ensimmäisenä trollaamaan ihan asialliseen kysymykseen. Ei ihme, että fillarifoorumi nauttii vähän kyseenalaista mainetta, mutta tulipahan taas todistettua.

Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla

Qilty
26.07.2021, 18.25
Mahtaako 44/11 välityksellä olla tossa 50kmh vielä edes satkun kadenssia? Itellä on 42/11 pisin välitys, ovaalilla kylläkin ja 700x44 kumeilla. Ja kyllä mä olen ylin kuuttakymppiä päässyt alamäkeen ja vielä olis välitystä riittänyt. Onko nyt kyseessä se että ne jalat ei vaan pyöri yli 90rpm? Se meinaan muuttuu kun ajaa enemmän ja keskittyy siihen että kadenssi on korkeampi, sähkömopolla ehkä vaikeeta kun ei ite tarvii sitä vehjettä liikuttaa

Eraseri
26.07.2021, 18.50
Kävin juuri heittämässä 50 kilometrin lenkin ja vielä testailemassa vaihteistoa/välityksiä. Kunto kyllä kasvoi taasen kohisten. Keskisykkeet oli 151 - vähän viimeisimpiä raskaampi lenkki. Minulla sähköavusteinen pyörä on kasvattanut viimeisen viiden vuoden aikana 100 % enemmän kuntoa kuin avustamaton. Se on nääs niin, että se pyörä kasvattaa kuntoa parhaiten joka saa sohvan pohjalta liikkeelle. Pidän kovasti mahdollisena, että kunnon kasvaessa avustamaton munamankelikin alkaa taas kiinnostamaan, mutta se jää nähtäväksi.

Minusta on todella hämmentävää, että tämä vaihteistoon liittyvä kysymys siirrettiin tänne sähköpyörien puolelle vain sen takia, että kyseessä on sähköavusteinen pyörä. Kysymyshän ei edelleenkään ole sähköpyörään liittyvä. Samoin minusta on outoa, että täällä saa näköjään ihmisiä haukkua mopo-jonneiksi ihan surutta ja varastaa ketjun kaikenlaiseen tyhjänpäiväiseen käsikaasu, moottoripyörä- ja lastutus-asiaan. Valittua mode-linjaa en halua tukea - meikäläiselle ei enää fillari-lehteä tule.


Mahtaako 44/11 välityksellä olla tossa 50kmh vielä edes satkun kadenssia? Itellä on 42/11 pisin välitys, ovaalilla kylläkin ja 700x44 kumeilla. Ja kyllä mä olen ylin kuuttakymppiä päässyt alamäkeen ja vielä olis välitystä riittänyt. Onko nyt kyseessä se että ne jalat ei vaan pyöri yli 90rpm? Se meinaan muuttuu kun ajaa enemmän ja keskittyy siihen että kadenssi on korkeampi, sähkömopolla ehkä vaikeeta kun ei ite tarvii sitä vehjettä liikuttaa

Asiaan, fillarin avustus muuten loppuu kauan ennen kuin välitykset loppuvat. ;) Muutamia mäkiä tuossa tuolla lenkillä oli ja kyllähän sitä sinne 55 km/h asti hädin tuskin riitti polkutekniikka. Satkun kadenssilla tulee 53 km/h-nopeus laskurin mukaan. Se 60 km/h, joka enimmillään alamäessä polkematta tuli, alkaa olla maksimivauhti mitä uskaltaa ajaa. Se 5 km/h korotus välityksiin 90-kadensseilla olisi juuri passeli. Täällä päin on Suomen mittapuulla jonnin verran noita mäkiä kuitenkin. Pärjäähän sitä tietty ilmankin kun ei niitä 55 km/h+ -alamäkiä kovin tiheässä ole ja kannattaako niissä edes ylipäätään polkea? Jostain kyllä luin, että hyvä olisi niin maitohapot lähtevät jaloista. Täytyypä vielä tutkia vaihtoehtoja - polkutekniikan kehittäminen olisi kovasti tarpeellista. Se olisi tietysti myös edullisin ja varmasti hyödyllisin vaihtoehto :cool:

K.Kuronen
26.07.2021, 19.10
Moi,

Minulla on Cannondalen Synapse Neo SE Gravel-pyörä ja olisi kova hinku ajaa sillä kovaa myös kadulla...


Homma lähti lapasesta jo tällä aloituksella.

--------------------------------------------------------

Mitä tulee kiekon vaihdon jälkeen jarrusatulan ja vaihteiden säädön tarpeeseen: mitään ehdottoman varmaa ei voi sanoa, voi joutua säätämään ja keskittämään satulan, tai sitten ei.

Eraseri
26.07.2021, 19.28
Homma lähti lapasesta jo tällä aloituksella.

--------------------------------------------------------

Mitä tulee kiekon vaihdon jälkeen jarrusatulan ja vaihteiden säädön tarpeeseen: mitään ehdottoman varmaa ei voi sanoa, voi joutua säätämään ja keskittämään satulan, tai sitten ei.

Tack :) Ei auta kuin kokeilla - myös shimmausta tarvittaessa. Työn puolesta on eri paksuisia melloja saatavilla ja näyttäisi olevan ihan kaupassa tähän tarkoitukseen. Eteenpäin sano mummo lumessa

Zykkel
26.07.2021, 21.12
Tuossa on 48 piikkinen FSA Chainring mtb e-bike 1x11 bcd104 48t wb409 v18 black - 380-0227014050 for sale at All4Bikes.be (https://all4bikes.be/shop/en/fsa-chainrings-bicycle-mtb-fsa-chainring-mtb-e-bike-1x11-bcd104-48t-wb409-v18-black-380-0227014050-p-1624721.html) On kyllä kate kohdallaan.
ja tässä hiukan tutumpi firma FSA 1X Aluminium Kettenblatt Megatooth 4-Arm 104mm | BIKE24 (https://www.bike24.de/p1156741.html)

Votkins
26.07.2021, 21.16
Ennenkuin hyvä @paaton alat tämän enempää itseäsi täällä taas nolaamaan, niin kannattaa katsoa ihan ensimmäiseksi miten itse aloit ensimmäisenä trollaamaan ihan asialliseen kysymykseen. Ei ihme, että fillarifoorumi nauttii vähän kyseenalaista mainetta, mutta tulipahan taas todistettua.

Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla

Uskomaton paikka tosiaan näin muihin forumeihin verrattuna. Täysin ala-arvoinen moderointi, vanha jalkoihin jäänyt softa ja muutama kantis keyboard warrior ulvomassa mm. sähkömopoista. Luokatonta paskaa kertakaikkiaan.

Paljon kertoo jo, ettei vaihteistosta pysty puhumaan vaihteisto-alueella, koska SÄHKÖ ja perinnepyöräilijöiden herkät tunteet.

Nickname
26.07.2021, 21.33
,..Muutamia mäkiä tuossa tuolla lenkillä oli ja kyllähän sitä sinne 55 km/h asti hädin tuskin riitti polkutekniikka. Satkun kadenssilla tulee 53 km/h-nopeus laskurin mukaan. Se 60 km/h, joka enimmillään alamäessä polkematta tuli, alkaa olla maksimivauhti mitä uskaltaa ajaa. Se 5 km/h korotus välityksiin 90-kadensseilla olisi juuri passeli. Täällä päin on Suomen mittapuulla jonnin verran noita mäkiä kuitenkin. Pärjäähän sitä tietty ilmankin kun ei niitä 55 km/h+ -alamäkiä kovin tiheässä ole ja kannattaako niissä edes ylipäätään polkea? Jostain kyllä luin, että hyvä olisi niin maitohapot lähtevät jaloista. Täytyypä vielä tutkia vaihtoehtoja - polkutekniikan kehittäminen olisi kovasti tarpeellista. Se olisi tietysti myös edullisin ja varmasti hyödyllisin vaihtoehto :cool: Niin onko +5km/h alamäkeen välttämätön lisä? Itselleni ei olisi, mutta toisille on, en tiedä miten muut ajattelee mutta minusta 50km/h on jo polkupyörällä paljon jo siis siihen nähden että päässä on vain päälaen peittävä kypärä eikä muita suojia, jos menet nurin tuosta vauhdista jälki on rumaa.

spaddu
26.07.2021, 21.40
Tähän keskusteluun minulla ei mitään annettavaa, mutta on ollut parasta foorumiviihdettä pitkään aikaan. :D:D

paaton
26.07.2021, 23.38
Niin onko +5km/h alamäkeen välttämätön lisä? Itselleni ei olisi, mutta toisille on, en tiedä miten muut ajattelee mutta minusta 50km/h on jo polkupyörällä paljon jo siis siihen nähden että päässä on vain päälaen peittävä kypärä eikä muita suojia, jos menet nurin tuosta vauhdista jälki on rumaa.

Joo, pyörällä ajo on penteleen pelottavaa touhua :) Se on viisainta pitää kieli keskellä suuta ja varoa kaikkia äkkinäisiä liikkeitä.

Nickname
27.07.2021, 09.39
^ Ei ole pelottavaa touhua mutta et voi väittää vastaan että 50km/h vauhdista kaatuessa ei sattuisi mitään, myöskin joku 5km/h vauhdin nosto tuntuu todella turhalle.

Turvallisuuden vähättely on aina idiotismia (onko tuo edes sana), vähän kuin etäs tuttu sanoi että mönkijällä ajaessa 90km/h vauhtia ei tarvitse ajokamppeita kuten moottoripyörällä ajaessa koska mönkijä on turvallinen, hah. Ennenkuin joku sanoo että typerää verrata moottorivehkeitä polkupyöriin niin ehkä ja ehkä ei, puörällä ajaessa vauhtia toki vähemmän mutta myös varusteita.

izmo
27.07.2021, 10.23
Niin siis vahvistan vielä nyt tähän, että välityksiä haluaisin muuttaa maantieajoja varten alamäkeä ajatellen. Nykyiset välitykset loppuvat hieman kesken ilman sähköä alamäessä. Meikäläisen kadenssilla maksiminopeus on siinä 50+ km/h alamäessä. Tuon jälkeen loppuu jaloista nopeus. Juuri maanteiden alamäkiä varten haluaisin isompaa välitystä. Maantiellä en tee 42 tai 36-rattailla mitään. 32-piikkinenkin on siinä ja tässä.

700C-renkaat vielä pahentavat lievästi ongelmaa pienentäen välityksiä sekä lisäten rullaavuutta ja sillä 10-piikkisellä rattaalla ongelman saisi ratkaistua. Kiitos kommentista liittyen kestävyyteen

onko niin että 700C renkaan ulkohalkaisija pienempi kuin 650

SaPeKa
27.07.2021, 11.08
Isompi eturatas on varmasti parempi vaihtoehto kuin pienempi takaratas kestävyysmielessä.
Jos ei löydy isompaa eturatasta offsetilla, niin tuohon voisi teettää soviterenkaan spiderin ja rattaan välille. Suoralla sovitelevyllä saisi ratasta siirrettyä ulospäin rattaan paksuuden verran eli rattaan voisi kiinnittää sovitelevyyn samalle puolelle kuin spiderin. Sovitelevyyn upotuksia tekemällä toki saa enemmänkin, mutta suora levy yksinkertaisempi, jos riittää. Edit. Lisäksi sovitelevyyn voi tehdä kiinnitysreiät eri pulttijaolle esim. 4x110mm.
Liekö kampe kuvan mukainen?
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0483/9040/6312/products/C20_C67300M_Synapse_Neo_SE_AGV_D2_1600x.png
Kuvan lähde: https://contenderbicycles.com/products/2020-cannondale-synapse-neo-se-650b-agave

izmo
27.07.2021, 11.18
https://www.xxl.fi/continental-terra-trail-tr-40-622-gravelrengas/p/1172642_1_style

Jos tämä mahtuu pyöriin niin eikö sillä välitys muutu jo

PMoi
27.07.2021, 11.25
onko niin että 700C renkaan ulkohalkaisija pienempi kuin 650

Ei pikaisella haulla löytynyt 47-27,5 renkaan speksiä, mutta jonkun suuntaa-antavan arvon löysin:



650b/27.5

1.90 inch


48.26mm


2137.92 (tämä oli taulukon (https://www.bikecalc.com/wheel_size_math) lähin koko suhteessa 47:aan)






28inch

32 mm

32.00mm

2195.97




Eli 700C 32mm on vajaa 3% suurempi. Eli sillä vauhti nousee 50km/h -> 51km/h

izmo
27.07.2021, 11.34
Ei pikaisella haulla löytynyt 47-27,5 renkaan speksiä, mutta jonkun suuntaa-antavan arvon löysin:



650b/27.5

1.90 inch


48.26mm


2137.92 (tämä oli taulukon (https://www.bikecalc.com/wheel_size_math) lähin koko suhteessa 47:aan)






28inch

32 mm

32.00mm

2195.97




Eli 700C 32mm on vajaa 3% suurempi. Eli sillä vauhti nousee 50km/h -> 51km/h

Tätä mieltä pikkasen itte myös ja jos kokoo nostaa vaikka 40 mm leveeseen niin välitys muuttuu mutta syökö pyörä enään isompaa kumia

Eraseri
27.07.2021, 12.46
Isompi eturatas on varmasti parempi vaihtoehto kuin pienempi takaratas kestävyysmielessä.
Jos ei löydy isompaa eturatasta offsetilla, niin tuohon voisi teettää soviterenkaan spiderin ja rattaan välille. Suoralla sovitelevyllä saisi ratasta siirrettyä ulospäin rattaan paksuuden verran eli rattaan voisi kiinnittää sovitelevyyn samalle puolelle kuin spiderin. Sovitelevyyn upotuksia tekemällä toki saa enemmänkin, mutta suora levy yksinkertaisempi, jos riittää. Edit. Lisäksi sovitelevyyn voi tehdä kiinnitysreiät eri pulttijaolle esim. 4x110mm.
Liekö kampe kuvan mukainen?


Joo kampe on kuvan mukainen ilman tuota ketjuohjuria. Väri vaan on harmaa. Mainitsen asian siksi, että olisin pitänyt kovasti tästä vihreästä joka tuli tarjolle vasta myöhemmin ja ketjuohjurikin tuli vasta tähän 2020-malliin :) Enpä ole tosin ketjuohjuria kaivannut.

Sovitelevy on nerokas idea myös siksi, että siinä voisi olla toinenkin pulttijako tarjolla. Kiitos! Liekö ketjulinjan siirtymisellä ~6 mm -verran suurta merkitystä takavaihtajan toiminnalle? Ei luulisi olevan kun maantie-tyyppisessä sisarmallissa, Synapse Neossa, on etuvaihtaja.

Eraseri
27.07.2021, 12.48
Ei pikaisella haulla löytynyt 47-27,5 renkaan speksiä, mutta jonkun suuntaa-antavan arvon löysin:



650b/27.5
1.90 inch

48.26mm

2137.92 (tämä oli taulukon (https://www.bikecalc.com/wheel_size_math) lähin koko suhteessa 47:aan)





28inch
32 mm

32.00mm

2195.97



Eli 700C 32mm on vajaa 3% suurempi. Eli sillä vauhti nousee 50km/h -> 51km/h

Olet oikeassa eli 700C on oltava lievästi suurempi. Tuijotin liian tarkasti alla olevaa nettisivua, joka antaa päinvastaisen tiedon.
https://ritzelrechner.de/

Eraseri
27.07.2021, 13.01
^ Ei ole pelottavaa touhua mutta et voi väittää vastaan että 50km/h vauhdista kaatuessa ei sattuisi mitään, myöskin joku 5km/h vauhdin nosto tuntuu todella turhalle.

Turvallisuuden vähättely on aina idiotismia (onko tuo edes sana), vähän kuin etäs tuttu sanoi että mönkijällä ajaessa 90km/h vauhtia ei tarvitse ajokamppeita kuten moottoripyörällä ajaessa koska mönkijä on turvallinen, hah. Ennenkuin joku sanoo että typerää verrata moottorivehkeitä polkupyöriin niin ehkä ja ehkä ei, puörällä ajaessa vauhtia toki vähemmän mutta myös varusteita.


Nämä ovat hyviä huomioita. Jos niin epäonnisesti käy, että kaatuu niin lehmännahka yllä on miellyttävämpi liukua asfaltilla kuin MAMIL-klubin mukaisella varustuksella. Tuohon klubiin alan jo itsekin kuulumaan. Naamavärkkiä suojaavasta kypärästä puhumattakaan.

Itseäni hirvittää kovissa vauhdeissa kaksi asiaa ylitse muiden:
A) Pyörästä pettää jotain. (haarukka leviää, kumi puhkeaa, akseli katkeaa, jotain ajautuu pinnojen tai muiden väliin)
B) Tiessä on vaurio. (Tässä lähellä tapahtui maantie-porukalle iso haaveri ja tuli pahoja vammoja kun tiessä oli railo, johon erään kaverin ohut rengas mahtui. Loput arvaattekin. Toinen tutumpi ilmiö on monttu tiessä)

Käytännössä suurin riski taitaa kuitenkin olla autoilija. Nopeutta pitää kuitenkin sopeuttaa niiden puolisokeiden ihmisten mukaan, joilla pää kääntyy vasta kun auto on pysäytetty Kelvin päälle. Tämä onkin se syy miksi tykkään fillaroida ajoväylällä.

Qilty
27.07.2021, 22.00
onko niin että 700C renkaan ulkohalkaisija pienempi kuin 650Ei jos kumit on samaa kokoa. Mutta tässähän nyt puhutaan MAANTIEvälityksistä ja voisi olettaa että myös tuo 700c muutos olisi enemmän maantielle, joten onko ajatuksena laittaa jotain kapeempaa maantiekumia? 650x40 ja 700x25 on ilmeisesti aikalailla samaa halkaisijaa