PDA

Näytä tavallinen näkymä : Maantiepyöräsuosituksia alottelijalle

Sivut : [1] 2

Rous99
14.07.2021, 23.11
Elikkäs otsikko sen jo sanookin. Hakusessa ensimmäinen maantiepyörä hinta mielellään alle 2000€ tai sen pintaan. Tähän mennessä polkenut 30-60km lenkkiä 8vaihteisella 300€ hybridillä joten mitään huippupyörää ei tarvi parannukseen:) omat mitat 175/82 joten mikäköhän runkokoko olisi hyvä? 52,55?

Kalle salonen
15.07.2021, 06.42
Olettaisin että juurikin rungot 52-55 haitarilla vois osua parhaiten. Kokeilemalla selviää parhaiten, käy koeajamassa kaikkea mitä pystyt (uudet jos jossain on ja käytetyt kans) niin alkaa hiukan selvitä mikä tuntuu miltäkin

Lähetetty minun ANE-LX1 laitteesta Tapatalkilla

nure
15.07.2021, 10.15
Veikkaan että 55 saattaa olla liian suuri mutta kun ei kysyjällä kokemusta niin käynti asiantuntevassa pyöräliikkeessä saattaa auttaa. Geometriat vaihtelee ja liian suuri on katastrofi.

Tafi
20.07.2021, 20.08
Tosta 54cm, Hki
https://www.fillaritori.com/topic/230141-rock-machine-raceride-900-disc-hiilikuitupy%C3%B6r%C3%A4-54-helsinki/?tab=comments#comment-450029

Tafi
20.07.2021, 20.21
Tosta 52cm Hki
https://www.fillaritori.com/topic/229696-ktm-revelator-4000-maantiepy%C3%B6r%C3%A4-52-helsinki/

Mistäs Original Poster olikaan kotoisin?

Tafi
20.07.2021, 20.26
Tossa 52cm Haapajärvi, Trek Emonda…
https://www.fillaritori.com/topic/229501-trek-emonda-alr5-maantiepy%C3%B6r%C3%A4-52cm-haapaj%C3%A4rvi/

Muistakaa, mä olen lomalla!

Tafi
20.07.2021, 20.53
Sitten Vanthaalla 54cm Look
https://www.fillaritori.com/topic/227529-look-695-sr-m54cm-vantaa/

Marek3
23.07.2021, 02.16
Ekaa maantiepyörää myös hommaamassa niin mitä mieltä jengi on tästä xxl:n tarjouspyörästä? Osat sentään Shimanon 105:sta mutta onko muuten mistään kotoisin?
Eipä ole paljon pyöriä nyt heti saatavana ja fillaritoristakaan ei ole toistaiseksi sopivaa löytynyt. Budjetti on tässä vaiheessa max 1500€ ja yks mahdollisuus olis odottaa että Canyoneja tulee taas syys-lokakuussa saataville.

https://www.xxl.fi/white-rc-pro-21-maantiepyora-unisex/p/1180099_1_style

nure
23.07.2021, 09.19
Eihän tuossa mitään vikaa tuohon hintaan ole, hajuton ja mauton mutta varmaan pääsee harrastuksen pariin...

Kalle salonen
23.07.2021, 09.28
Itse whiten gravelpyörään pari vuotta sitten sortuneena voin kommentoida että enää en sortuisi uudestaan vaikka kuinka on halpa. Itse pyörässä nyt ei ihan kauheasti ole mitään vikaa (muttei mitään kehumistakaan) mutta myyjäliikkeestä sellaiset huomiot että keskiverto xxl:n pyöräosaston myyjä ei tiedä pyöristä juuri enempää kuin bilteman vastaava, eli jos tarvit myyjän apua sinulle oikean pyörän valintaan tms niin tuolla kyllä vastuu siirtyy kuulijalle. Samoin kun noilla myyntivalttina on tämä 3xilmainen huolto niin taisin omistani käyttää yhden. Aivan silkkaa valohoitoa, ei sisällä edes mitään puhdistusta, ei edes voimansiirron, eivätkä etuvaihtajaa saaneet säädettyä kohdalleen vaikka käytiin uusintakierroksella vielä.

Eli minun mielipiteeni xxl:stä pyöräkauppana on että se vastaa aika hyvin saksalaista verkkokauppaa. Sillä erotuksella että saat kyllä koeajaa.

Marek3
23.07.2021, 11.48
Itse whiten gravelpyörään pari vuotta sitten sortuneena voin kommentoida että enää en sortuisi uudestaan vaikka kuinka on halpa. Itse pyörässä nyt ei ihan kauheasti ole mitään vikaa (muttei mitään kehumistakaan) mutta myyjäliikkeestä sellaiset huomiot että keskiverto xxl:n pyöräosaston myyjä ei tiedä pyöristä juuri enempää kuin bilteman vastaava, eli jos tarvit myyjän apua sinulle oikean pyörän valintaan tms niin tuolla kyllä vastuu siirtyy kuulijalle. Samoin kun noilla myyntivalttina on tämä 3xilmainen huolto niin taisin omistani käyttää yhden. Aivan silkkaa valohoitoa, ei sisällä edes mitään puhdistusta, ei edes voimansiirron, eivätkä etuvaihtajaa saaneet säädettyä kohdalleen vaikka käytiin uusintakierroksella vielä.

Eli minun mielipiteeni xxl:stä pyöräkauppana on että se vastaa aika hyvin saksalaista verkkokauppaa. Sillä erotuksella että saat kyllä koeajaa.

Kiitos vastauksista molemmille. Ehkä vähän aikaa vielä katselen fillaritorin tarjontaa jos löytyisi sopiva. Tossa nykyisessä hybridissä on levyjarrut niin ehkä haluaisin myös ne maantiepyörään myös. Ei se toki ihan pakollista ole jos löytyy muuten sopiva jo nyt. Jos päädyn tilaamaan Canyonin niin siihen otan kyllä. Sen saaminen toki menee siihen että ajaminen siirtyy ensi kevääseen. Tota xxl touhua kattelin itsekin viimeksi eilen kun asiakas halusi ostaa kengät ja lukkopolkimet maantiepyörään. Myyjä myi sille maastopyöräkengät ja lukot.
Seuraava asiakas halusi ostaa maantiepyörän ja sille se myi gravelin. Tästä päättelin etten kysy siltä myyjältä yhtään mitään tosta Whitesta.

JKO17
23.07.2021, 12.12
^ Canyonin outlet sivuilla on ainakin koossa M endurace Al disc ja pari vannejarrullista mallia.
Ei varmaankaan kovinkaan kauan

Marek3
23.07.2021, 12.28
^ Canyonin outlet sivuilla on ainakin koossa M endurace Al disc ja pari vannejarrullista mallia.
Ei varmaankaan kovinkaan kauan

Joo mä oon noita katsellut. Itse olen 185cm niin L koko olisi mulle lähtökohtaisesti aika hyvä.

paaton
23.07.2021, 12.49
Canyonin koot on aika isoja. Kaverilla L-koon runko ja taitaa olla vajaa 2m pitkä. Joku saman mittainen osaa varmaan kommentoida olisiko m sopiva.

Slamtilt
23.07.2021, 12.51
Kesä lienee jo taputeltu pyörien osalta, syksy lienee hyvä aika ostaa varastoon jääneitä maantiepyöriä parempaan käyttöön..

Sama aihe, ensimmäinen maantiepyörä kiinnostaisi, nyt on Trek 920 työmatka- ja retkipyöränä. Siihen se on kyllä omasta mielestä todella mainio, mutta maantielenkille kaipaisin vähän kevyempää.

Tähän aiemmin linkattu KTM:n pyörä osui itsellekin silmään, onko nuo KTM:n maantiepyörät tehtävänsä täyttäviä?

F. Kotlerburg
23.07.2021, 12.52
^^Se nyt varmaan riippuu kehon mittasuhteista ja siitä mitä hakee. Minä oon 187cm ja mulla on L-kokoinen Ultimate. Minusta oikein sopiva. Enduracen L-koossa koin jo paperilla liian lyhkäseksi, kun persjalkainen ruumiinrakenne.

Asiantuntijat varmaan osaa kuvasta sanoa, että väärää kokoa tuo pyörä on.

https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?38567-Canyon-maantiepy%C3%B6r%C3%A4&p=3063721#post3063721

JKO17
23.07.2021, 13.40
Minä olen myös tuon 187 cm, ja gravelina on Canyonin Grizl M. Koko vastaa käytännössä aikalailla enduracea koossa M
Penkki korkeudella 76 cm keskiöstä (minun inseam on 86,5, eli jalat ei ihan pisimmästä päästä) ja pyörä näyttää tuolta, endurace olisi keulasta noin sentin korkeampi.
Satulasta tankoon droppi noin 6 cm ja hoodsien päähän n. 2 cm.

Aika samanlaiselta tuo näyttää F.Kotlerburgin kanssa korkeuden puolesta (ultimate L on saman korkuinen jotakuinkin kuin endurace M) , reach (hoodseille) on minulla tuossa varmaankin pari senttiä lyhyempi

https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?50540-Py%C3%B6r%C3%A4si-kuva-Vol-III/page329

Tafi
23.07.2021, 16.08
Canyonin koot on aika isoja…

Jep, matalia ja pitkiä.

Marek3
23.07.2021, 16.26
Minä olen myös tuon 187 cm, ja gravelina on Canyonin Grizl M. Koko vastaa käytännössä aikalailla enduracea koossa M
Penkki korkeudella 76 cm keskiöstä (minun inseam on 86,5, eli jalat ei ihan pisimmästä päästä) ja pyörä näyttää tuolta, endurace olisi keulasta noin sentin korkeampi.
Satulasta tankoon droppi noin 6 cm ja hoodsien päähän n. 2 cm.

Aika samanlaiselta tuo näyttää F.Kotlerburgin kanssa korkeuden puolesta (ultimate L on saman korkuinen jotakuinkin kuin endurace M) , reach (hoodseille) on minulla tuossa varmaankin pari senttiä lyhyempi

https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?50540-Py%C3%B6r%C3%A4si-kuva-Vol-III/page329

Eli periaatteessa kun mä olen 185 tai tarkalleen 184,5cm pitkä ja jalan sisämitta on 87cm niin M kokokin olisi sopiva Canyonin Enduracessa?

paaton
23.07.2021, 16.45
Eli periaatteessa kun mä olen 185 tai tarkalleen 184,5cm pitkä ja jalan sisämitta on 87cm niin M kokokin olisi sopiva Canyonin Enduracessa?

Noin itse luulisin. Pienempi koko on muutenkin roadissa monasti fiksumpi, jos ei ole aivan varma mitä on ostamassa.

JKO17
23.07.2021, 17.07
Samaa luulen myös minä. Olet ihan noiden kahden koon välissä canyonin omienkin suositusten mukaan.
Jos jostain syystä ohjaustangon pitäisi olla selkeästi ylempänä kuin minun gravelissa , niin sitten ei . Ohjaustankoa saat pari senttiä ylemmäs stemmillä plus hoodseja jonkin verran tankoa kääntämällä ja/tai hoodsien paikkaa muuttamalla.

Marek3
23.07.2021, 19.32
Ok, sehän laajentaa katsantokantaa myös käytetyissä niin voi käydä testaamassa myös M kokoisia, ainakin Canyoneja jos tulee tarjolle. Kiitos neuvoista kaikille.

JKO17
23.07.2021, 23.25
Nykymarkkinassa ja noin 1000 euron hintaluokassa ei kauheasti kannata katsella käytettyjä, edellytyksellä että löytää itselle jotakuinkin sopivan uuden . Voi toki olla poikkeuksia jotka vahvistavat säännön

Kollinjoki
23.07.2021, 23.45
^ Juu. Jos ei ole tulenpalava hoppu päästä pyörän sarviin enää ehtoopuolelle kääntyvällä ajokaudella, niin ensi kevääksi saa valita mieleisensä uuden fillarin kunhan ajoissa ostaa/tilaa. Tietysti jos ihan nappihyvä löytyy käytettynä älyllisesti hinnoiteltuna niin mikäpä ettei. Käytetyissä kannattaa kiinnostua ajomääristä ja huoltohistoriasta, nimittäin jos joutuu heti tekemään remonttia, ei välttämättä osia löydy kun niissäkin on kysyntä ylittänyt tarjonnan. Saattaisi harmittaa jos tarttis jotain olennaista vaihtaa mutta osan saa vasta loppusyksyllä tai kevättalvella.

nure
24.07.2021, 09.30
Lisäksi kun ollut saatavuus ongelmia niin käytettyjen hinnat nousseet epärealistisiksi...

jalkkis
24.07.2021, 11.48

Jos suhtautuu XXL:ään kuin johonkin verkkokauppaan, eli ei siis odota saavansa asiantuntevaa palvelua, niin tuotteet on minusta hintaansa nähden ihan ok. Tuo aikaisemmin linkatun maantiepyörän komponenttilista lienee kiekkoja lukuunottamatta ihan siedettävä, erityisesti hinta huomioiden. Runko ja haarukka on sitten ihan perus-Kiina -bulkkia, eli ei varmaan aiheuta valtavia onnentunteita mutta ajaa asiansa? Painoa on vannejarrulliseksi aika paljon, kertonee rungosta ja kiekoista jotain.

Mitä palveluun tulee, niin itse sain ihan asiallista palvelua Seinäjoen Ideaparkin XXL:stä, kun siitä ohiajaessa piipahdettiin ihmettelemassä Ridleyn maantiepyörää ja pojalle uutta maasturia.

hitlike
25.07.2021, 01.02
Jos suhtautuu XXL:ään kuin johonkin verkkokauppaan, eli ei siis odota saavansa asiantuntevaa palvelua, niin tuotteet on minusta hintaansa nähden ihan ok. Tuo aikaisemmin linkatun maantiepyörän komponenttilista lienee kiekkoja lukuunottamatta ihan siedettävä, erityisesti hinta huomioiden. Runko ja haarukka on sitten ihan perus-Kiina -bulkkia, eli ei varmaan aiheuta valtavia onnentunteita mutta ajaa asiansa? Painoa on vannejarrulliseksi aika paljon, kertonee rungosta ja kiekoista jotain.

Mitä palveluun tulee, niin itse sain ihan asiallista palvelua Seinäjoen Ideaparkin XXL:stä, kun siitä ohiajaessa piipahdettiin ihmettelemassä Ridleyn maantiepyörää ja pojalle uutta maasturia.

Olen myös saanut XXL:ssä hyvinkin asiantuntevaa palvelua (joku harrastaja selvästi töissä pyöräosastolla) ja joskus taas vähemmän asiantuntevaa. Luulen että homman juju on se että kun aukioloajat ja asiakasmäärät on selvästi laajemmat kuin pienissä kivijaloissa, on sitä kautta myös töissä osa-aikaisia yms. koska asiakaspalvelijoita on oltava enemmän ja pitkään iltaan sekä sunnuntaisin. Yleensä kyllä aina joku asiansa osaava on löytynyt paikan päältä. Huollossa sama että arkisin neljään asti on viimeisen päälle ammattimies töissä jolla olen teettänyt monet huollot, mutta viikonloppuisin ja iltaisin ei oikein tiedä mitä saa.

Marek3
26.07.2021, 00.36
Mitäs mieltä jengi tästä?
Ilmoituksesta ei oikein selviä osien kunto mutta kannattaako muuten käydä katsomassa? 105:n osat ja hinta ei ole kovin iso.

https://www.fillaritori.com/topic/230835-giant-defy-1-disc-2016-hyväkuntoinen-maantiepyörä-ml-riihimäki/

Kalle salonen
26.07.2021, 09.48
Käy katsomassa ja koeajamassa. Tuskinpa tuossa on näin "paperilla" mitään isompaa probleemia

Kalle salonen
26.07.2021, 09.52
Paitsi että katoinki vielä aiempia viestejä, olit vissiin 185 pitkä, silloin toi voi olla kyllä jo ehkä pienehkö. En nyt hirveän tarkkaan syynänny geometriaa mutta mainittu senttikoko vaikutti aika snadilta

Marek3
26.07.2021, 10.12
Paitsi että katoinki vielä aiempia viestejä, olit vissiin 185 pitkä, silloin toi voi olla kyllä jo ehkä pienehkö. En nyt hirveän tarkkaan syynänny geometriaa mutta mainittu senttikoko vaikutti aika snadilta

Kyllä se näin taitaa olla että on pikkusen pieni.
6 feet on 182cm. No, etsintä jatkuu..

rymy
26.07.2021, 10.35
Ei ole liian pieni toi M/L-koko 185-senttiselle. Itellä on M-kokoinen Defy ja se on itselle (176) ja pojalle (180) ihan sopiva. Jotenka seuraavaksi isompi koko täytyy olla 185-senttiselle ihan ok. Se runkomalli on kylläkin hämäävän näköinen.

Kollinjoki
26.07.2021, 11.46
En ole mekaanisten levyjarrujen fani, mutta on tuo Giantissa oleva TRP Spyre sentään siinä lajissa markkinoiden paras ja kyllähän sillä pärjää. Niin ja epästandardi satulaputki voi olla miinusta, jos haluaa päivittää sen toisenlaiseen. Hinta varmaan ihan ok tuolla pyörällä jos on kunnossa. Jos ei budjetti pane vastaan ja jos ei ole kiire, niin itse lähtisin ostamaan uuden, esim. Canyon Endurace AL 6 tai 7 Disc perusvarmana budjettivaihtoehtona.

Marek3
26.07.2021, 12.05
En ole mekaanisten levyjarrujen fani, mutta on tuo Giantissa oleva TRP Spyre sentään siinä lajissa markkinoiden paras ja kyllähän sillä pärjää. Niin ja epästandardi satulaputki voi olla miinusta, jos haluaa päivittää sen toisenlaiseen. Hinta varmaan ihan ok tuolla pyörällä jos on kunnossa. Jos ei budjetti pane vastaan ja jos ei ole kiire, niin itse lähtisin ostamaan uuden, esim. Canyon Endurace AL 6 tai 7 Disc perusvarmana budjettivaihtoehtona.

Mulla on nimenomaan vaihtoehtona tilata juurikin Canyon Endurace 7 Disc jos sopivaa käytettyä ei löydy.
Ultimate meneekin sit jo yli tämänhetkisen budjetin vaikka kuiturunko houkuttaakin.

Tafi
30.07.2021, 23.08
Rihmäen Defy on sitten myyty ainakin…

Marek3
31.07.2021, 00.18
Rihmäen Defy on sitten myyty ainakin…

Joo huomasin kanssa. Ei tullut mulle.
Alan kallistua Canyonin tilaamiseen jos ei nyt satu jotain just sopivaa ja oikean hintaista tulemaan vastaan ennen ku tulevat tilattavaksi.

Marek3
31.07.2021, 00.26
Tänään tuli jo Canyonilta cyclocros pyöriä myyntiin niin jospa noita Endurancejakin kohta taas saisi. Ajot kyllä varmaan siirtyy ens kaudelle kuitenkin sillä.
Onko Canyonilla ollut Bike Expossa pyöriä testattavana? Sehän pitäis olla 11.9 ja tarkoitus olis mennä ekaa kertaa paikalle.

Jpukki
04.10.2021, 21.45
Ketjun aloitus sopii aika hyvin myös omaan tilanteeseeni, joten heitänpä tähän jatkoksi. Olen ajellut noin 50km lenkkejä Nishikin muutaman satkun suoratankoisella maantiehybridillä, mutta sen jälkeen olla kämmenet ja jalkaterät sen verran puutuneet, ettei huvita pidempiä istua. Luultavasti pyörä on liian pitkä, mutta en ole lähtenyt ostamaan stemmia tms. Kunnollista maantiepyörää olen harkinnut, mutta mielellään käytettynä ostaisin ja alle tonnin budjetilla. Kesän mittaan ilmoituksia on tullut selailtua, mutta en oikein osaa päätyä mihinkään. Olen 170 pitkä ja jalka 76, joten pieniä kokoja pitänyt silmällä. Ehkä hankinta jäänyt tekemättä enimmäkseen siksi, ettei ole kokemuksia, joiden perusteella osaisi arvioida sopivuutta. Mielellään myös hankkisin ylemmän pään osilla, vaikka en tiedä liekkö niillä ajamisen kannalta paljoa merkitystä. Helpompi ehkä myydä edelleen, jos ei nappaakaan.

Jotain tällaisia nyt viimeksi tutkassa:

https://www.tori.fi/uusimaa/Bianchi_Via_Nirone_7_105_osasarjalla_89235331.htm? ca=18&w=3

https://www.tori.fi/uusimaa/Maantiepyora_89346860.htm?ca=18&w=3&last=1

Kalle salonen
05.10.2021, 08.31
Tuo bianchi on ainakin mielestäni varmasti hyvä peli aloittajalle, itse ajanut vastaavalla jo yli 10v ja vieläkin käytössä. Tuo pyyntihinta ehkä hiukan överi, itse en yli 500€ maksaisi, ja silloinkin saa kulutusosat olla suht priimaa

TERU
05.10.2021, 10.07
Hieman sekava kooste tuossa, joten pitäisi mennä toteamaan koko ynnä muut yksityiskohdat, minulla yhdestoista kausi juuri päättynyt Nironella ja seinällä nyt odottelee seuraavia kausia.

Koko omassani on 53 ja se sopii täysin 174/83 kokooni, vaihteisto on 2×10 mallia 105/5700. Kisavapaaseen kauniitten kesäpäivien nautinnollisten ajoon hommattu.

Myytävässä näyttää olevan paljon muutoksia, joten tuo lienee paljon käytetty, joka ei sinänsä ole huono juttu. Näitä Nironeja on paljon käytössä ja näin myytävänä myös käytettynä. Hyvä pyörä alkaen hintaisten sarjassa.

nure
05.10.2021, 17.44
Bianchi ihan ok, tuo toinen puhdas kiinankuitu tekele... B:ssä tosiaan hieman ylihintaa ikäisekseen ja kuitenkin haarukoista riippumatta alumiinipyörä.

TERU
05.10.2021, 20.00
Alupyörään kuitutolppa tuottaa pienen ihmeen!

Näyttää tuossa Torin pyörässäkin olevan, mutta tuo ohjaustanko ihan hirvitys, tuo pitäisi ainakin vaihtaa muutaman kympin maksavaan FSA compact-tankoon. Omaani olivat jo tehtaalla panneet sopivan.

Jpukki
05.10.2021, 23.16
Kiitokset kommenteista. Hintataso on ollut nyt koko kesän ajan samaa luokkaa mitä näitä nyt olen selannut. tinkimistähän ei tietenkään mikään estä. Kannattaako vanhasta ultegrasta maksaa samaa hintaa kuin sora/claris tai vastaavasta kokoonpanosta uudemmassa? En oikein usko että osaisin kuntoa heti katsomalla todeta ellei omistaja osaa kertoa kilometreistä. Vaihtokuntoisista paremmistakaan ei tietenkään kannata juuri maksaa.

Lähetetty minun LE2113 laitteesta Tapatalkilla

nure
05.10.2021, 23.36
Clarikseen en koskisi, kasi hieman mennyttä aikaa ja tulee kalliiksi kun haluaa päivittää osia... Kymppi Ultegra kyllä ihan toimiva muutaman vuoden vanhanakin jos muuten kunnossa.

Aakoo
06.10.2021, 11.29
No en kyllä itse maksaisi kuuttasataa yli kymmenen vuotta vanhasta alumiinisesta hinnat-alkaen maantiepyörästä. Eikö noita myyty uutenakin tonnin pintaan? 300€ olisi käypäinen hinta moisesta. Kausi on muutenkin pikkuhiljaa maantieajeluiden osalta paketissa, eiköhän syksyn mittaan tule parempiakin vaihtoehtoja eteen, esim. Canyon Endurancen saa uutena reilulla tonnilla.

ViP
06.10.2021, 12.12
Vajaalla tonnilla saa varmasti hiilikuiturunkoisen, vannejarrullisen, 105-sarjalla varustetun pyörän, kun vaan maltat odottaa. Omasta mielestä toi on varmaan se paras "rahalle vastinetta" -kategoria. Levyjarruista, sähkövaihteista ja hiilikuitukiekoista joutuukin pulittamaan jo viisinkertaisen määrän fyrkkaa, mutta käyttöarvo ei nouse ihan samassa tahdissa.

Toi bianchi on varmaan ihan käypä peli, mutta hinta on 50% yläkanttiin. Tohon kiinalaiseen noname-kasaukseen en omia rahojani työntäisi. Jos ei oo tulenpalavaa kiirettä, niin odottelisin ihan rauhassa. Kannattaa laittaa fillaritori seurantaan, mikäli ei ole jo.

TERU
07.10.2021, 09.57
Oon yllyttäny joskus naapureitani hankkimaan pyörän väitteellä: jokainen pyörään sijoitettu euro tulee kahtena takaisin!

Tähänkin sanoisi jotain tuonne päin, kun löytää itselle sopivan, ei jokaista euroa kannata laskea, kolmen kuukauden kuluttua halpa harmittaa, kun taas hyvän hinta jo unohtunut.

Talvi nyt tulossa joten maantiepyörä ei ihan ajankohtainen, mutta ei nuo happane kevättä ootellessa...

kurvaaja
15.10.2021, 10.18
kolmen kuukauden kuluttua halpa harmittaa, kun taas hyvän hinta jo unohtunut.
Aamen.

helicomatic
16.10.2021, 11.59
Clarikseen en koskisi, kasi hieman mennyttä aikaa ja tulee kalliiksi kun haluaa päivittää osia... Kymppi Ultegra kyllä ihan toimiva muutaman vuoden vanhanakin jos muuten kunnossa.

Uusi R2000 Claris on hyvä sarja jos on tiukka budjetti. Paljon hienompi kun vanha claris ulkoisilla vaijereilla. Toki se on vaan 8-pakalla mutta pakat ja ketjut on halpoja näihin. Tekniikka vanhenee muutenkin niin nopiaa ja ainakin kasiin saa osia helposti vielä pitkään.

Jpukki
23.10.2021, 20.41
Kovin on hiljaista markkinoilla, mutta niinpä kai se syksyn sateella yleensäkin. Alkuvuodesta ehkä uuden pyörän saaneet saattavat kaupata entisiään.

Tämmöstä bianchia olen kyllä silmäillyt ja kai kokokin saattaisi olla melko soppeli.

https://www.fillaritori.com/topic/239592-bianchi-intenso-ultegra-2015-maantiepy%C3%B6r%C3%A4-50-helsinki/?tab=comments#comment-469003

Stack 537 ja reach 373, vaikka en kyllä tiedä mitkä vois olla omalla tontilla. Bianchi suosittelisi juuri kokoa 50 jalan mitan perusteella.

Jos sais vaikka 900 tinkastua niin ei ehkä ihan huono kauppa jos vaan kaikki kunnossa?

Adihazla
08.03.2022, 22.48
Onko jotain syytä olla hankkimatta ensimmäiseksi maantiepyöräksi tuollaista Radon R1 disc 105:sta?
Haussa olisi kyllä varmaankin ns. pyörä rennommalla geometrialla, en ole varma onko tuo sellainen.

Canyon endurance al 6 tai 7 maistuis mut saatavilla "kesällä". Kun ei tosta edes tiedä onko loppu vai alkukesästä niin ei huvita odotella.

Saa antaa muitakin ideoita samaa hintaluokkaa, joita on saatavilla tässä keväällä.

https://www.radon-bikes.de/en/roadbike/alu/r1-disc/r1-disc-105-2022/

Lähetetty minun SM-A515F laitteesta Tapatalkilla

TERU
09.03.2022, 04.38
Ei ole syytä olla hankkimatta, geometria on ns. rento amatööri, mutta miksipä ei pientä kisaakin, hyvä valinta tuo olis ja menee aikanaan kaupaksi jos ruokahalu kasvaa.

Varo ostamasta liian suureen runkoon kasattua, kerro pituutesi ja haaramittasi, yritetään auttaa koon valinnassa jos apua tarvitset.

paaton
09.03.2022, 07.41
Minusta tuo on täysin normaali maantiepyörä geoltaan.

Tuotakaanhan ei ole tällä hetkellä saatavilla.

TERU
09.03.2022, 08.25
Tuo on myös hyvä luonnehdinta pyörätyypistä. Milloin tuota lupaavat?
Kinokset vielä korkeat.

Adihazla
09.03.2022, 09.37
Tuolla bike discountissa lukee saatavilla arviolta kalenteriviikosta 10 eteenpäin.

Pituus on 175cm ja jalan sisämitta 79cm. Kokoa 53cm tarjosi joku laskuri?

TERU
09.03.2022, 11.22
Ollaanpas liki saman kokoisia, mulla koipee vähän pidemmästi, mutta tuolla koolla varmasti pärjäät, sentti semmiä pidemmäksi, jos käy ahtaaksi.

Yksi tuttavani ajoi juuri samanlaisella yhden kesän, 105/2×10 vaihteisto, kun pyörä oli jonkun vuoden vanhempi, osti käytettynä pyöräliikkeestä, myi sitten pois ja siirtyi takaisin hybridimieheksi, sai tyydyttävän hinnan vielä. Pääsee tuosta eroon jos joskus haluaa, mulla toisen merkkinen mutta hyvin lähelle samaa, tuleva kesä on kahdestoista enkä anna pois, amatööri kun olen.

tobby
09.03.2022, 15.54
Ja välitykset on aloittelijalle hyvät, ei tarvitse mäkiä pelätä.

Shimano 105 FC-R7000, 50x34T
Shimano 105 CS-HG700, 11-34

jalkkis
09.03.2022, 16.33
Ihan asiallinen tuo Radon. Ehkä hilppasen painavan puolella maantiepyöräksi mutta ei mahottomasti. Toisilla kiekoilla lähtis siitäkin vähän pois.

paaton
09.03.2022, 16.44
Tuolla bike discountissa lukee saatavilla arviolta kalenteriviikosta 10 eteenpäin.

Pituus on 175cm ja jalan sisämitta 79cm. Kokoa 53cm tarjosi joku laskuri?

Geometaria on tosiaan oikeinkin hyvä. Ei missään nimessä mikään aloittelijan selkäsuorana ajettava malli. 540stack/383reach. Täysin normaalit maantiepyörän mitat. 53 koko natsaa oikein hyvin sinun mitoille. Stemmiä vain alkuun ylöspäin.

Itse en kyllä ottaisi noita saatavuus lupauksia kovinkaan varmoina.

Föhn
09.03.2022, 16.45
Tuotahan saisi kivastikin kevenneltyäkun lähtökohtakaan ei ole katastrofaalinen. Perushyvillä osilla oleva peruspyörä. Kyllä tuolla polkisi.
Dt-Swissin ER-1400 kiekoilla tippuisi puolisen kiloa noista kahden kilon Fulcrumeista. Satulatolppa on aika painava jos tuo on samaa settiä kuin pyörä joka työkaverille laitettiin, yli 300g. Kaveri ei kummoisiakaan hipo palikoita vaihtanut ja paino jäi reilun kahdeksan kilon tietämiin. Kokonaishintakin taisi jäädä alta kahden tonnin. Lähtökohta siis ihan kiva ja jos harrastus pidemmälle kantaa kevennystä voi tehdä tarpeen, rahapussin ja ajan mukaan.

nure
09.03.2022, 17.35
^Tietenkin paino punnittu pienimmän koon mukaan ja ilman polkimia. Kiekot, renkaat ja putkiosat satulaa myöten vaihtoon niin liki kilo pois jolloin paino jää tuonne 8.5kg nurkille mikä kylläkin vielä painava mutta aina jotain eteenpäin.

ViP
09.03.2022, 19.45
Tossahan näkyy olevan varsin hyvä geometria ja Shimanon perusvarma 105 hydraulisilla jarruilla, eikä muissakaan osissa ole suurempaa valittamista. Ajaa varmasti asiansa ja esimerkiksi kiekot sekä renkaat päivittämällä saa helposti kilon pois painosta. Ostaisin, jos vaan jostain saat käsiisi.

Hower
09.03.2022, 19.55
^Tietenkin paino punnittu pienimmän koon mukaan ja ilman polkimia. Kiekot, renkaat ja putkiosat satulaa myöten vaihtoon niin liki kilo pois jolloin paino jää tuonne 8.5kg nurkille mikä kylläkin vielä painava mutta aina jotain eteenpäin.
Tää loputon päähänpinttymä fillarin grammoista ihmetyttää. Tavan harrastajalle on ihan vtun yhdentekevää painaako pyörä 8 vai 9 kiloa kun oma painokin vaihtelee päivästä ja vuorokaudenajasta riippuen kilolla tai kahdella.

Föhn
09.03.2022, 20.33
Sanoo mies jolle kivijalkakauppias on myynyt kuitua runkoon että vanteisiin.

Hower
09.03.2022, 20.55
Sanoo mies jolle kivijalkakauppias on myynyt kuitua runkoon että vanteisiin.
Niinpä ;). Kokemuksesta siis puhun :).

nure
09.03.2022, 21.06
^ Saa ihmetyttää mutta on ihmisillä merkillisempiäkin harrastuksia...

ViP
09.03.2022, 21.14
Tää loputon päähänpinttymä fillarin grammoista ihmetyttää. Tavan harrastajalle on ihan vtun yhdentekevää painaako pyörä 8 vai 9 kiloa kun oma painokin vaihtelee päivästä ja vuorokaudenajasta riippuen kilolla tai kahdella.

No tää :D Eikä se pyörän keveys paljoa vaikuta täällä härmän lakeuksilla. Tosin myönnän kyllä, että jäykkä runko kevyillä kiekoilla ja renkailla tuntuu ylämäessä aika näppärälle.

Föhn
09.03.2022, 21.38
Olisi edes niitä mäkiä. ;)

En ole omia fillareita sen kummemmin laihdutuskuurille pistänyt. Ei ole järkeä oikein noin painavien runkojen kanssa. Perusfiksit ja siinä se.
No se vähän aerompi malli sai virallisessa punnituksessa tasan 7 kiloa näytölle eli tuohon tuli hukattua efforttia vähän enemmän. Toinen painaa joku 6,5 kiloa mutta siinä ei olekaan mukaan laskettuna tehomittaria, garminia ja sen telinettä eikä aerovanteita.

Qilty
10.03.2022, 15.43
No tää :D Eikä se pyörän keveys paljoa vaikuta täällä härmän lakeuksilla. Tosin myönnän kyllä, että jäykkä runko kevyillä kiekoilla ja renkailla tuntuu ylämäessä aika näppärälle.Gcn teki videon aiheesta, sellanen vajaa tunnin nousu 250w keskiteholla. Kilo kuollutta painoa lisää toi kelloon reilun 50sekkaa.

Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla

paaton
10.03.2022, 16.39
Gcn teki videon aiheesta, sellanen vajaa tunnin nousu 250w keskiteholla. Kilo kuollutta painoa lisää toi kelloon reilun 50sekkaa.

Vuorilla se ero onkin iso, mutta suomessa noita on vähemmän. Melkein voisi sanoa, että maantiepyöräily ja ennenkaikkea kisaaminen olisi täysin toinen laji vuoristossa.

Hower
10.03.2022, 17.25
"Gcn teki videon aiheesta, sellanen vajaa tunnin nousu 250w keskiteholla. Kilo kuollutta painoa lisää toi kelloon reilun 50sekkaa."

"Maantiepyöräsuosituksia aloittelijalle" oli tämän topicin otsikko.
Jos tämä käsittelisi aeropyöriä, kilpa-ajoa taikka vuoristonousuja niin en kirjoittaisi mitään. Yleensähän täällä toki suositukset menee äkkiä 6,5 kiloisiin tuhansien eurojen aeropyöriin vaikka kysyjällä olisi mielessä ihan tavallinen ja kohtuuhintainen fillari perusajeluun.
Oma fillari kuiturungolla ja kuituvanteilla painaa edelleen yli 8,5 kiloa, toki mukana on mm. lokarit. Voipi olla, 40km:n lenkiltä pääsisin kotio reilun minuuttia aikaisemmin jos ottasin tuosta kilon pois. Emmä tiedä mitä mä sillä minuutilla sitten tekisin, minuutteja tehdään kaiken aikaa lisää.
Elävää painoa fillarin päällä on tällä hetkellä 67kg, josta mielellään voisin nappasta pois 2-3 kiloa. En tiedä mitä grammanviilajilla (Nure) lie elävää painoa...
edit. Kyllä mä sen minuutin jo voitin siinä kun siirsin kilon painoisen lukon satulatolpasta reppuun... nyt se ei enää ole mukana pyörän painossa.

paaton
10.03.2022, 17.31
No joo, mutta kyllä se paino on edelleen toimiva kriteeri valitessa uutta pyörää, vaikka se olisikin alumiininen. Se kertoo oikein hyvin käytettyjen osien tasosta.

Eli vaikka oikeat pyöräilijät eivät painosta välitäkkään, muuta kuin siinä omassa fillarissa, niin tuon perusteella on helppo valita kahdesta se kevyempi vaihtoehto.

Hower
10.03.2022, 17.34
^ Joo, kevyt on kiva. Ehdottomasti.

nure
10.03.2022, 17.46
Paaton, ei alumiinikaan ole raskain vaihtoehto, löytyy hyvinkin paljon jopa halpiskuituisten veroisia suht keveitäkin runkoja joista kyllä saa hyvänkin aihion jos tykkää.

Hower, miehen painoinen, toista sataa kiloa ja ikääkin on. On kuitenken 10x hauskempaa keventää pyörää kuin kuskia! Maantiepyörä 7.0 ja täysjäykkä maasto 8.4 ja kyllä niistä jotain saa pois...

Qilty
10.03.2022, 17.47
Pointti olikin siinä että se kilonkin painoero on käytännössä mitätön. Tuossakin sen olisi kuitannut alle 5W tehonostolla.

Täällä kun kaikki yli 7kg pyörät haukutaan painaviksi.

Minuutti ei kenenkään tunnin lenkissä pitäisi tuntua missään. Kisat erikseen.

nure
10.03.2022, 21.12
^ Kuitenkin jos saa kevyestä pyörästä hyvän mielen niin onko se keneltäkään pois? Tehoja ja vauhteja paljoa tule laskettua kunhan pyörä kulkee ja on hauskaa.

Ps. Ainoastaan vain yli 7kilon maantiepyörät, muut painaa mitä painaa...

Adihazla
11.03.2022, 12.38
Kiitos vaan kaikille vastanneille, laitoinpa tuon Radon R1 105:n tilaukseen eilen. Nyt vaan jännittämään, että milloin saapuu. Äsken kun katsoin niin tuolla bike discountissa oli vaihdettu teksti "kokoja 50 ja 53 saatavilla viikosta 15 eteenpäin". En tiedä koskeeeko tämä minun tilaamaa kun sillon vielä luki viikko 10 ja tilausvaiheessa ei oikeen toimitusajasta sanottu mitään. Eipä mulle niin väliä kuhan tässä kevään aikana saapuisi.

paaton
11.03.2022, 12.43
Aivan varmasti koskee. Yritin jo tuossa aiemmin varovasti kertoa, etten itse luottaisi yhtään näihin postimyynti liikkeiden antamiin arvioihin pyörien saatavuudesta.

Edit: No enpä osaa sanoa. Nythän tuolla näyttää olevan tosiaan isompia runkokokoja varastossa. Jospa se sieltä tulee.

TERU
11.03.2022, 13.11
Tulee se sieltä ja vielä ennen kinosten sulamista, nuo isommat kasaavat ensin.

Hyvä juttu kun rohkenit panna tulemaan, onnistumiselle on hyvä ennuste kaikkiaan!

nure
11.03.2022, 13.48
Kuitenkin parempi kuin heinäkuussa, onnea ja odotusta!

Benny
12.03.2022, 10.03

Kiekkojen painossa kilon ero on merkittävä ja sen huomaa jo harrastajakin :)

Föhn
12.03.2022, 10.17
Vaikka huomaisikin, on eri asia kuinka paljon sille pistää painoarvoa. Joillekin kun ei ole mitään merkitystä sille painaako kiekkosetti kilon vai kaksi.

nure
12.03.2022, 10.21
^Omaa sydäntä ainakin lämmittää kun kiekkosetti täydellisenä painaa reilu 2.5kg... Toisaaltaan saisihan tuosta painoa vielä pois, joskus miettii vannejarrullisen pyörän hankintaa.

Juha Lehtinen
12.03.2022, 10.23

Toki ja on myös eroja päiväkohtaisessa vireydessä mitenkä fillari kulkee on sitten fillari paino sitten mitä vain. Saattapi jopa vähän ketuttaakin jos alla on viimitten päälle hipo pyörä eikä kuitenkaan mihinkään kulje jos päivän kunto on mitä on tai yleiskunto on mitä on.

Sent from my iPad using Tapatalk

jalkkis
12.03.2022, 10.38
Katsoinpa pitkästä aikaa Canyonin Endurancea. Viime vuotiseen malliin verrattuna pari sataa lisää hintaa ja heikommat kiekot alla. Pelkkää hinta/komponenttisuhdetta tuijottamalla Radon on minusta parempi valinta.

Mutta Canyoni on hyväksi ja mukavaksi todettu, kuis Radon?

Föhn
12.03.2022, 10.43
^Omaa sydäntä ainakin lämmittää kun kiekkosetti täydellisenä painaa reilu 2.5kg... Toisaaltaan saisihan tuosta painoa vielä pois, joskus miettii vannejarrullisen pyörän hankintaa.

Aika normaali tulos. Eli kiekoille jäisi 10% punnituksen virhemarginaalille painoa 1400g. Tuolla ei vielä sydän lämpiäisi. ;)
Kaupasta saa kilosia settejä ja nuo saattaa jotkut saada huokailemaan. Aatteleppa kuinka se sydäntä lämmittäisi.

paaton
12.03.2022, 10.52
Katsoinpa pitkästä aikaa Canyonin Endurancea. Viime vuotiseen malliin verrattuna pari sataa lisää hintaa ja heikommat kiekot alla. Pelkkää hinta/komponenttisuhdetta tuijottamalla Radon on minusta parempi valinta.

Mutta Canyoni on hyväksi ja mukavaksi todettu, kuis Radon?

Radon on enemmän oikean maantiepyörän geomatrialla. Canyon endurance olkoon nyt se terun kertoma "rento amatööri" :) Noissa on kuitenkin aika selkeä ero.

Eron näkee ilman numeroitakin kuvia katsomalla.

https://lh3.googleusercontent.com/CBxvTd6BX4DYm-s-2rtTuIF9NVfCBEXbT69RK155vjW2kJaOBy1xCm5LOV0hAeAR9I kngqlVrYRh5QH8FJC-DH8XMr-wssZGuhupng=s400
(https://geometrygeeks.bike/bike/radon-r1-ultegra-2021/)
https://lh3.googleusercontent.com/jGm5QkirIrqH8NYaphfFBE8d5NYYU0rcCUgUVbqNF-stt0l2Z-8SZIzOiuX6LdQPj3NPrCMN2iLRuziEB4_3FsKdx2FRSu5xL8tP 6g=s400
(https://geometrygeeks.bike/bike/canyon-endurace-al-7-0-2021/)

Radon R1 Ultegra
2021: 53 (https://geometrygeeks.bike/bike/radon-r1-ultegra-2021/)

Canyon Endurace AL 7.0
2021: S (https://geometrygeeks.bike/bike/canyon-endurace-al-7-0-2021/)

Choose Baseline

Reach
384.0
15mm shorter

Stack
546.0
20mm higher

Top Tube (effective)
540.0
3mm shorter

Seat Tube C-T
495.0
10mm longer

Head Angle
72.0
0,5° slacker

Seat Angle
74.0
0,5° slacker

Head Tube
145.0
18mm taller

Chainstay
415.0
same

Wheelbase
994.0
6mm shorter

Standover
752.8
18,2mm higher

BB Drop
71.0
70

Remove

Radon R1 Ultegra
2021: 53 (https://geometrygeeks.bike/bike/radon-r1-ultegra-2021/)
Canyon Endurace AL 7.0
2021: S (https://geometrygeeks.bike/bike/canyon-endurace-al-7-0-2021/)

Hower
12.03.2022, 10.54
Kiekkojen painossa kilon ero on merkittävä ja sen huomaa jo harrastajakin :)
Kiekkojen painossa kilon ero maantiepyörässä?
Mun hiilikuiturenkulat painaa n. 1 500g ja entiset halvahkot alukiekot painoi n. 1 900g.
Kilo.
Mistä sä löydät kaksi ja puoli kiloa tai kolme kiloa painavan kiekkoparin? Valuraudastako ne on tehty? Kerro minullekin mistä sellaiset saa.

Benny
12.03.2022, 11.20
Vaikka huomaisikin, on eri asia kuinka paljon sille pistää painoarvoa. Joillekin kun ei ole mitään merkitystä sille painaako kiekkosetti kilon vai kaksi.

Tämä on kyllä täysin totta.

Ensimmäisellä maantiepyörällä ajelee kesän kaksi, into pinkeenä ihan varmasti. Painoi se minkä verran hyvänsä. Mutta pysyäkseni edes vähän ketjun aiheessa...Vinkkinä ketjun aloittajalle jatkoa ajatellen, että ei kannata aliarvioida pyörivien massojen vaikutusta pyörän ajettavuudeen :)

Hower
12.03.2022, 11.36
... eikä kaltaiseni mamilin varsinkaan kannata aliarvioida kiekkojen hinnan vaikutusta pyörän ajettavuuteen. Fillari tuntui heti kiekonvaihdon jälkeen uskomattoman ketterältä ja tunsin itseni heti tuplasti nopeammaksi. Tonnilla tuli ihan pro-fiilis. Kahdella tonnilla olisi varmaan tullut tuplasti itsetuntoa-tai-jotain lisää.
Mutta joo, on eroa jos maantiefillarin kiekot painaa 1,5kg tai 2,5kg. Ei ole kokemusta jälkimmäisistä. Liekö kellään?

TERU
12.03.2022, 11.44
Vaikka moneen kertaan tuon Radonin mitat ja kulmat katson, näen tuossa "rennon amatöörin" mitoituksen. Ihan lähelle samanlainen löytyy tallista kesää varten ja siis amatööri olen.

nure
12.03.2022, 12.11
Föhn & Hower, siis TÄYDELLISENÄ, ei pelkät kiekot...

paaton
12.03.2022, 12.27
Vaikka moneen kertaan tuon Radonin mitat ja kulmat katson, näen tuossa "rennon amatöörin" mitoituksen. Ihan lähelle samanlainen löytyy tallista kesää varten ja siis amatööri olen.

Ihan pakko vielä vängätä. Radon R1 geo on aika millilleen sama, mitä canyon ultimatessa, jolla esimerkiksi rento amatööri nairo ajaa. Eroa esimerkiksi enduraceen on luokkaa 2cm emäputkessa.

TERU
12.03.2022, 12.40
Ei haittaa ollenkaan, vänkään vastaan, kysyjä Radon koko 53 jossa emäputki 145 mm, mielestäni jopa korkea eikä muissakaan mitoissa ole mitään mikä ei sopisi kysyjän hakemaan ekamaantiepyöräksi.
Mukava kuulla kokemustietoa kunhan sitä kertyy.

paaton
12.03.2022, 12.43
Ei haittaa ollenkaan, vänkään vastaan, kysyjä Radon koko 53 jossa emäputki 145 mm, mielestäni jopa korkea eikä muissakaan mitoissa ole mitään mikä ei sopisi kysyjän hakemaan ekamaantiepyöräksi.
Mukava kuulla kokemustietoa kunhan sitä kertyy.

Emäputken mitta tosiaan vähän ihmettyttää stack ja reach on kuitenkin ilmoitettu millilleen samaksi, mitä s-koon ultimatessa. Jomman kumman on pakko olla väärä.

Hower
12.03.2022, 12.59
^Paljon mahdollista. Jostain syystä joillakin valmistajilla on mahdotonta laittaa omille sivuilleen oikeita lukuja.
Lähetin aikoinaan Focukselle viestiä:

I ride Focus Paralane di2 (2018) size S.
Errors with measurements on your website?
https://www.focus-bikes.com/int/185837-paralane-8-9

K STACK (MM) 580 531 656 564 615 604
L REACH (MM) 375 380 440 370 394 410

reach 370 in size L, 380 in size S. Stack numbers are insane; XS = 580, L=564

I suppose these are right...maybe?
https://geometrygeeks.bike/bike/focus-paralane-2017/
Stack 534 564 580 594 615 630
Reach 359 369 375 384 394 404

Oikeat lukemat siis löytyivät geometrygeeksistä.
Aina niin täsmälliseksi luulemani sakemannit myönsisivät antaneensa virheellisiä lukuja...

JKO17
12.03.2022, 13.04
^^ etuhaarukan pituus voi aiheuttaa myös eron

paaton
12.03.2022, 13.06
Kuvia katsomalla ero voi tulla radonin matalammasta haarukasta, eli myös pienemmästä rengsatilasta.

Eli, emäputken pituutta ei kannata pelkästään toljottaa, vaan katsoa stack/reach lukuja. Nuo ovat täsmelleen samat ultimatessa ja R1:ssa. Endurancen emäputki on huikea, 163mm.

paaton
12.03.2022, 13.08
^^ etuhaarukan pituus voi aiheuttaa myös eron

Joo. Tosiaan silmämääräisesti eroa on ainakin sentti noissa.

Moska
12.03.2022, 13.21
Eikö tuohon vaikuta myös laakerointi?

Lähetetty minun LYA-L09 laitteesta Tapatalkilla

paaton
12.03.2022, 13.37
Eikö tuohon vaikuta myös laakerointi?

Lähetetty minun LYA-L09 laitteesta Tapatalkilla

No ei enää ole ulkoisia laakerointeja missään.

TERU
12.03.2022, 14.17
Amatöörinä olen jättänyt s/r mitat harrastajille ja sitä ylös, oma katse suuntautuu kulmiin, vaakaputken pituuteen, emäputken pituuteen ja keskiön droppiin. Noilla pääsee melkoisen lähelle ja putkiosilla loppu hienosäätö, kun tuollainen amatöörin/harrastajan normirunko jota suunnittelijat jo hioneet pitkään.

Fillari on yksinkertainen (bio)tekninen laite, mutta alappa sitä säätämään itselle täysin sopivaksi kokovartalotyökaluksi!

nure
12.03.2022, 14.40
^ Sama juttu vanhaliiton kuskina, tietyt perusmitat riittäneet mainiosti, ei ole montaa vuotta kun ensi kerran vasta moisiin S/R:ään törmäsin. Lienee moni insinööri moisista tulee iloisiksi. Taitaa olla että viisi viimeistä runkoa hankkinut noilla perusmitoilla ja ei yhdenkään koossa ole ollut vailittamista.
Mutta jokainen toimii tavallaan ja monessa pyöräliikkeessä palvelu/ammattitaito vaihtelevaa tasoa ja pelkästään sen vuoksi kannattaa joka ostajan perehtyä perus seikkoihin mitoituksessa, vaikka S/R:ääkin.

paaton
12.03.2022, 14.50
Stack ja reach ovat perusmittoja, noiden mukaan se ajoasento säädetään kohdilleen.

Kulmista ja monesta muusta seikasta riippuen eroa asentoon voi tulla useita senttejä, jolloin sotkee koko pyörätyypit keskenään.

arctic biker
12.03.2022, 14.58
^ Sama juttu vanhaliiton kuskina, tietyt perusmitat riittäneet mainiosti, ei ole montaa vuotta kun ensi kerran vasta moisiin S/R:ään törmäsin. Lienee moni insinööri moisista tulee iloisiksi. Taitaa olla että viisi viimeistä runkoa hankkinut noilla perusmitoilla ja ei yhdenkään koossa ole ollut vailittamista.
Mutta jokainen toimii tavallaan ja monessa pyöräliikkeessä palvelu/ammattitaito vaihtelevaa tasoa ja pelkästään sen vuoksi kannattaa joka ostajan perehtyä perus seikkoihin mitoituksessa, vaikka S/R:ääkin.

Ei oo mullakaan montaa vuotta kun S/R mittoihin törmäsin. Omien pyörieni S/R mittoja en ees tiedä. Kannatinta joskus vaihtanut, spacereita lisännyt/vähentänyt.

arctic biker
12.03.2022, 15.29

Ei oo mullakaan montaa vuotta kun S/R mittoihin törmäsin. Omien pyörieni S/R mittoja en ees tiedä. Kannatinta joskus vaihtanut, spacereita lisännyt/vähentynyt.

Oatmeal Stout
12.03.2022, 15.34
Stack ja reach ovat perusmittoja, noiden mukaan se ajoasento säädetään kohdilleen.

Kulmista ja monesta muusta seikasta riippuen eroa asentoon voi tulla useita senttejä, jolloin sotkee koko pyörätyypit keskenään.
Paljon yksinkertaisempaa on käydä pyöräkauppiaan luona säätöpukissa ja tilata samoilta sijoilta pyörä.

jalkkis
12.03.2022, 15.49
Mihin kohtaan runkoa stackin yläpää lasketaan? Emäputken yläpinta?

Mietin vaan tota Radonia, että paljonkos 56cm rungossa olisi vakiona droppia satulan ja tangon vällillä, jos satula on 77cm keskiöstä? Stack on 562. Stemmin clamp 40mm ja nousu +6 astetta? Ja 1-2 avaruudetinta 10-20cm? Eli olisko noi yhteensä joku 630mm? Ja sitten kun satulan korkeuden olen ainakin itse mitannut keskiöstä satulatolpan suuntaan (siis takakenoon) satulan keskelle, niin pystymitta suoraan ylös on vähemmän kuin 77cm. Eli olisko droppi jossain 12-13cm luokassa?

JKO17
12.03.2022, 17.06
^Suuntaa antavat luvut olisi seuraavat:
-droppi satulan yläpinnasta headtuben yläpintaan: 17,5 cm
- droppi satulan pinnasta stemmin yläpintaan pakollisella "spacerilla rungon ja stemmin väliin" n. cm 12-12,5 cm
- -6:n kulmalla ja 10 cm stemmillä droppi pienenee n. 1,5-2 cm ja + 6:lla n. 3,5-4 cm ohjaustangon yläpintaan
- spacerit sitten vähentää tuota droppia

Luvut on mukaelmia omasta pyörästäni (pari päivää sitten laittanut kuvan "pyöräni kuva osioon).
Oma satulankorkeus 76, pyörän stack 567 ja reach 391

TERU
14.03.2022, 09.09
Paljonkos tuossa jäi tangon dropiksi?

Monella tappaa tuota pyörän tärkeintä osaa - runkoa voikin pohdiskella, kokoa tietenkin, mutta sitten kulmia ja yleisemmin mitoitusta, mitään viimeistä nippeliäkään väheksymättä ja S/R on tärkeä keskeinen mitoitukseen liittyvä asia. Hyvä juttu kun on yleistynyt annetuissa tiedoissa.

Joskus on vaan elämässä käynyt, kun omasta mielestä jotain hyvin tärkeää yksityiskohtaa "toljottaa", niin sitten jossain toisessa isommassa asiassa onkin ollut heikkonäköisyyttä.

JKO17
14.03.2022, 12.18
Jeps. Meni vähän pyörittelyksi, mutta yhteenvetona ja ehkä yleisenä stemmin ja spacereiden säätövarana

annetuilla luvuilla:
- droppi stemmin yläpintaan headsetin kohdalla: n. 12 cm (1 cm spaceri rungon ja stemmin välissä)
- ilman spacereita ja - 17 stemmillä droppi ohjaustangon yläpintaan n. sama
- ilman spacereita - 6 stemmillä (100 mm) droppi ohjaustangon yläpintaa n.10 cm
-ilman spacereita + 6 stemmillä droppi ohjaustangon yläpintaa n.8cm
-spacereilla droppia saa pienennettyä yleensä 2-3 cm

Dropin vaihteluväli jotakuinkin 7 cm eli välillä 12 cm - 5 cm.
Omaan silmään kuitenkin sellainen 2 cm spacereita ja -6 stemmi ehkä maksimi (jos uutta pyörää ostamassa), jolloin droppi olisi po. tapauksessa minimissään noin 8 cm.

TERU
14.03.2022, 13.58
Pahoillaan olen kun vaivasin noin paljon, kiitos kuitenkin, toivottavasti jäi jotain omaankin laariin.
Oletin tuon 12.3. kertomasi jutun koskevan vain omaa käytössä olevaa ajokkia ja mittaamisen pieneksi käytännön toimeksi, tai tietenkin myös vaikka yöllä herätettäis olisi oma droppi heti kerrottavana.

JKO17
14.03.2022, 14.18
Ei mitään. Otin oman pyörän stackin ja aloin siitä ynnäileen. Eli mahdollisuus virheeseen on olemassa

TERU
15.03.2022, 14.12
Tuosta se lähtee. Tangon pinta hieman satulatason alle ja siitä sitten vähitellen alas päin kun kilsoja kertyy, 12 senttiä on jo paljon meille kisattomille kuskeille, nuorilla ammattikuskeilla vielä paljon enemmän, kun keskarit päivän kestävällä taipaleella lähemmäs neljäkymmentä.

Luulen Radonin täyttävän helposti ajo-asennon säädöissä halutun, kunhan uusi maantiekuski sen verran mentaalisesti valmistautunut ettei city-pyörän asentoa tavoittele. Kun pyörän runko on kooltaan sopiva, voi aloittaa hyvin neutraaleilla keskialueen säädöillä, josta hyvin pieni siirroin, millipeliä viimeiset säädöt eikä ne ihan kokonaan lopu koskaan, syksyllä noissa eroa kevään aloitukseen pitkään ajaneellakin.

nure
15.03.2022, 17.13
^Itsellä vajaa 10cm alle, stemmi -12° ja 90milliä pitkä, 10mm spacer alla ja tuntuu aikuisesta hyvältä.

paaton
15.03.2022, 18.29
Se droppi on vähän hönö yksikkö matalalle asennolle. Sehän siis riippuu tosi paljon kuskin pituudesta ja muutenkin mittasuhteista. Pitkillä kavereilla riittävää droppia on tosi hankala saada matalaan asentoon. Sitten taas lyhyet kuskit pro pelotonissakin ajavat tosi pienellä dropilla.

Juha Lehtinen
15.03.2022, 19.05
Se droppi on vähän hönö yksikkö matalalle asennolle. Sehän siis riippuu tosi paljon kuskin pituudesta ja muutenkin mittasuhteista. Pitkillä kavereilla riittävää droppia on tosi hankala saada matalaan asentoon. Sitten taas lyhyet kuskit pro pelotonissakin ajavat tosi pienellä dropilla.
Caleb Ewan on yksi hyvä esimerkki tuosta. Vuosien saatossa hänen fillarissa on stemmi ollut välillä oikeinpäin välillä slammed. Niissä kuvissa joissa stemmi on ollut oikeinpäin droppia ei ole tainnut olla lainkaan ja kun katsoo kuvia kokoonpanosta jossa stemmi on ylösalaisin niin droppia näyttäisi vähän olevan mutta saattaa toki hämätä tuo vaikutelma koska noissa kuvissa satula ei ole vaaterissa vaan nokka osoittaa vähän alaspäin.

Hower
15.03.2022, 19.14
12 senttiä on jo paljon meille kisattomille kuskeille
Meille pätkille (169 cm) tuo alkaa olla jo fyysinen mahdottomuus oikean kokoisella ja normaalikokoisilla renkailla varustetulla fillarilla. Satulaa kun ei pysty hilaamaan riittävän korkealle, koska jalat ei enää yllä polkimille.
Droppi ja sen tiputtaminen on täysin riippuvainen vartalon ja raajojen pituudesta. Ei ole mitenkään yleispätevä mittamääre.

paaton
15.03.2022, 19.37
Caleb Ewan on yksi hyvä esimerkki tuosta. Vuosien saatossa hänen fillarissa on stemmi ollut välillä oikeinpäin välillä slammed. Niissä kuvissa joissa stemmi on ollut oikeinpäin droppia ei ole tainnut olla lainkaan ja kun katsoo kuvia kokoonpanosta jossa stemmi on ylösalaisin niin droppia näyttäisi vähän olevan mutta saattaa toki hämätä tuo vaikutelma koska noissa kuvissa satula ei ole vaaterissa vaan nokka osoittaa vähän alaspäin.

Caleb on kyllä optimoinut ajoasennon siihen tarkoitukseen mitä hän tarvitsee. Ilmanvastus on kuin jokilaivalla, eli asento on oikeastikkin pysty, eikä johdu pelkästään pienestä koosta. Mutta sitten kun kiritään, niin asento uber matala. Ja kyllä taas kulkee.

https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/Y6V7UjxAueiWTXkNaNRydM-1024-80.jpg

https://cdn-ctstaging.pressidium.com/wp-content/uploads/2020/12/caleb-ewan-sprint.jpg

Qilty
15.03.2022, 20.41
Muistetaan taas ennen kun laitetaan stemmiä emäputken alle, että jossain kohtaa se voimantuottokin alkaa kärsiä aika reippaasti.

Edit. Ja tuohon kuvan ukkoon, eiköhän tuo asento ole optimoitu ihan vaan siihen että herra näyttää olevan 150cm hattu päässä.

paaton
15.03.2022, 20.47
Muistetaan taas ennen kun laitetaan stemmiä emäputken alle, että jossain kohtaa se voimantuottokin alkaa kärsiä aika reippaasti.

Edit. Ja tuohon kuvan ukkoon, eiköhän tuo asento ole optimoitu ihan vaan siihen että herra näyttää olevan 150cm hattu päässä.

Niin just meinasin sanoa tuota calebin asentoa. Voimantuotto on huono. Ei tule kuin +1600w.

Mutta tämä onkin mielenkiintoinen aihe, johon haluan ehdotomasti tarttua. Voimantuoton huononimen on mielestäni se pahin virhe, mikä voidaan tehdä kun aletaan aloittelijalle säätämään bikefitissä asentoa kohdilleen.

Niin se oikeasti siis tekee, teho laskee matalammassa asennossa, mutta oikea ratkaisu tuohon ei todellakaan ole nostaa asentoa pystymmäksi, vaan totuttaa ne lihakset tuottamaan voimaa nopeassa asennossa.

Tuosta samasta asiasta on myös caleb kertonut. On joutunut treenaaman suht paljon, että saa ne samat kiritehot tuosta ylivoimaisen nopeasta asenosta.

Qilty
15.03.2022, 20.56
Niin just meinasin sanoa tuota calebin asentoa. Voimantuotto on huono. Ei tule kuin +1600w.

Mutta tämä onkin mielenkiintoinen aihe, johon haluan ehdotomasti tarttua. Voimantuoton huononimen on mielestäni se pahin virhe, mikä voidaan tehdä kun aletaan aloittelijalle säätämään bikefitissä asentoa kohdilleen.

Niin se oikeasti siis tekee, teho laskee matalammassa asennossa, mutta oikea ratkaisu tuohon ei todellakaan ole nostaa asentoa pystymmäksi, vaan totuttaa ne lihakset tuottamaan voimaa nopeassa asennossa.

Tuosta samasta asiasta on myös caleb kertonut. On joutunut treenaaman suht paljon, että saa ne samat kiritehot tuosta ylivoimaisen nopeasta asenosta.Itse en juurikaan tuota maantietouhua seuraa, mut Cavendish on samanlainen pätkä eikä hänenkään kireissä tahdo monet pysyä mukana. Eli tuollainen lyhyt henkilö on valmiiksi aerompi eikä näinollen vissiin tarvii olla ihan niin kippurassa kun vaikka 185cm kuskin.

Jottei nyt vaan kukaan aloittelija kuvittele että tuo 1600w tulisi satulalta, niin ei, vaan putkelta tuupatessa. Ja mä tarkoitin nyt sitä ajoasentoa mikä pidetään valtaosa ajasta, en tollasesta muutaman minuutin rykäsystä.

Totta tietenkin tuokin että pitää totuttaa matalaan asentoon, jos siihen haluaa.

paaton
15.03.2022, 21.08
Itse en juurikaan tuota maantietouhua seuraa, mut Cavendish on samanlainen pätkä eikä hänenkään kireissä tahdo monet pysyä mukana. Eli tuollainen lyhyt henkilö on valmiiksi aerompi eikä näinollen vissiin tarvii olla ihan niin kippurassa kun vaikka 185cm kuskin.

Jottei nyt vaan kukaan aloittelija kuvittele että tuo 1600w tulisi satulalta, niin ei, vaan putkelta tuupatessa. Ja mä tarkoitin nyt sitä ajoasentoa mikä pidetään valtaosa ajasta, en tollasesta muutaman minuutin rykäsystä.

Totta tietenkin tuokin että pitää totuttaa matalaan asentoon, jos siihen haluaa.

Kyllä tuo calebin kiriasento on äärimmäinen lyhyellekkin kaverille ja kehitetty aivan tietoisesti tuollaiseksi.

Qilty
15.03.2022, 21.11
On varmasti. Mutta siis pidempi tyyppi tarvii jonkun verran enemmän paukkua että pysyy tuollaisen kyydissä

paaton
15.03.2022, 21.14
Ja matalaan asentoo todellakin voi tottua. Itselläni vajaa kolme tuntia menee helposti aivan aerona. Asennosta saa oikasti rennon, kun selkä alkaa kannattelemaan painon. Aina keväisin huomaa alaselän heikkouden, jos ajaa kovempaa pidempiä pätkiä matalana.

Mutta siis tarkoitin lähinnä jalkonen lihaksia. Kun asentoa vaihdetaan, niin voimaa tuotetaan eri kohdassa lihasta. Tuon huomaa helposti siitä, että suht vähäinenkin satulan tai ohjaamon siirto saa aikaan polteen jalkoihin seuraavassa pidemmässä kovassa vedossa.

Eli se bikefitti ei ole aivan yksinkertainen juttu oikein tehtynä.

paaton
15.03.2022, 21.23
On varmasti. Mutta siis pidempi tyyppi tarvii jonkun verran enemmän paukkua että pysyy tuollaisen kyydissä

Yleensä pidemmillä sitä onkin enemmän. Andrei greipel on voittanut lähes kaiken. Raakaa voimaa. Tässä muuten hyvä kuva greipelistä, toinen oikealta. Kiriä tuolla kohtaa johtava kaveri meinaa hävitä mellakka-aidan alle :)

https://cdn-ctstaging.pressidium.com/wp-content/uploads/2020/12/mareczko.jpg

ViP
15.03.2022, 21.33
Hyviä pointteja yllä. Lisään vielä sen verran, että korkealla oleva tankohan ei (tiettyyn rajaan asti) automaattisesti poista mahdollisuutta ajaa matalassa asennossa - kyynerpäitä taittamalla pääsee aika liukkaaseen asentoon. Bonuksena vielä se, että rennosti ajettaessa asentoa pystyy purkamaan enemmän kuin tappiinsa asti slämmätyssä ohjaamossa. Itse en ainakaan halua viettää äärimmilleen viedyssä asennossa yhtään pidempään kuin pakko, niin siinä mielessä vähän korkeampi ohjaamo palvelee tarkoitustaan paremmin. Kukin toki tyylillään, tässä(kään) ei liene olemassa mustaa ja valkoista.

paaton
15.03.2022, 21.41
Hyviä pointteja yllä. Lisään vielä sen verran, että korkealla oleva tankohan ei (tiettyyn rajaan asti) automaattisesti poista mahdollisuutta ajaa matalassa asennossa - kyynerpäitä taittamalla pääsee aika liukkaaseen asentoon. Bonuksena vielä se, että rennosti ajettaessa asentoa pystyy purkamaan enemmän kuin tappiinsa asti slämmätyssä ohjaamossa. Itse en ainakaan halua viettää äärimmilleen viedyssä asennossa yhtään pidempään kuin pakko, niin siinä mielessä vähän korkeampi ohjaamo palvelee tarkoitustaan paremmin. Kukin toki tyylillään, tässä(kään) ei liene olemassa mustaa ja valkoista.

Justiinsa noin. Ei se matala-asento tarkoita ohjaamon mataluutta. Riittävä pituus on paljon tärkeämpi. Jos ohjaamo on ahdas, niin tuo voi tehdä pahastikkin hallaa matalan asenon tavoitteluun. Selkä joutuu kaareutumaan luonnottomasta kohdasta ja pyörän päällä on paha olla.

Juha Lehtinen
15.03.2022, 21.48
Viime vuonna kun ostin Tarmac SL7:n ja sillä yritin tehdä spurtteja putkelta niin itselläni meinasi yllättää ahdas ohjaamo. Siis sillä tavalla ahdas että kyynärvarsi otti ohjaustankoon kiinni alaotteelta ja aiheutti lisä heilahduksen. Ohjaustangon leveys on sama kuin vanhassa fillarissa mutta muoto on sellainen että pitää kyynärpäitä muistaa työntää ulospäin, vaatii hieman muistamista ja totuttelua.

paaton
15.03.2022, 22.01
Viime vuonna kun ostin Tarmac SL7:n ja sillä yritin tehdä spurtteja putkelta niin itselläni meinasi yllättää ahdas ohjaamo. Siis sillä tavalla ahdas että kyynärvarsi otti ohjaustankoon kiinni alaotteelta ja aiheutti lisä heilahduksen. Ohjaustangon leveys on sama kuin vanhassa fillarissa mutta muoto on sellainen että pitää kyynärpäitä muistaa työntää ulospäin, vaatii hieman muistamista ja totuttelua.

Tuo johtuu ohjaustangon reachista ja ehkä vähän flarestakin. Monelle kirimiehelle on tosi tärkeää, että reach on lyhyt. Silloin kyynärvarret eivät ota tankoon kiinni. Pitkänkin (tangon)reachin kanssa oppii elämään, mutta ei se missään nimessä optimi ole.

Niin ja tuokin on totta, että jos jatkat stemmiä, niin kyynärvarsien kulma muuttuu ja ne eivät osu enää tankoon. Mulla itselläni on tämänkin asian vuoksi todella pitkä ohjaamo. Toinen syy on se, että saa matalan asennon luontevaksi niin, että sormet voi pitää hoodien ympärillä. Aiemmin ajoin paljon pitäen pelkästään hoodien päistä kiinni. Mutta tuo on oikeasti vaarallista.

Juha Lehtinen
15.03.2022, 22.19
Kahvoista kun pidän kiinni niin ajoasento on oikein hyvä vaikka notkeus on minulla ihan hyvä mutta rajansa kurottamisellakin. Toki olen hieman miettinyt että mitenköhän vaikkapa 10mm pidempi stemmi vaikuttaisi, varmaankin osaltaan auttaisi asiaan. Toisaalta tuntuu että nykyinen stemmin pituus on niin hyvä että en halua välttämättä viedä tuota epämukavuus alueelle. Tarmacissa on asennettuna ohjaustank ja stemmi jossa jarruletkut ja Di2 kaapelit on piilossa ja en ole ollenkaan varmaa riittäisikö niissä mittaa pidemmälle stemmille. Uusia pidempiä en viitsi lähteä asentamaan.

JKO17
16.03.2022, 18.49
Pyörissä ei ole niin paljoa eroja, absoluuttisesti parasta ja oikeaa ei ole olemassa eli hankinnasta ei kannata tehdä liian vaikeaa.
Kroppa on sopeutuvainen ja pyörää pystyy muokkaamaan, joten erittäin suurella todennäköisyydellä ostamasi pyörä on ok. Ja se yleensä riittää ensimmäiseksi pyöräksi.

- osta asiantuntevasta kivijalasta tai canyon/rose tms. ja käytä aspaa apuna, tai jos ostat yksityisiltä niin käytä valmistajan kokotaulukkoa hyväksi
- jos kokosi/inseam ja pituus normaalit tai inseam lyhyehkö, niin ongelmia ei todennäköisesti pyörän koon suhteen tule, jos tulee niin ongelma on sinussa ei pyörässä ts. väärä pyörämalli sinulle
- kiinnitä kokoon/malliin erityistä huomiota jos sinulla on pitkät jalat ja/tai lyhyet kädet
-älä osta integroidulla ohjaamolla
-älä osta sinulle kallista pyörää ensimmäiseksi pyöräksi
-osta tunnettu merkki tunnetuilla komponenteilla
- pyörä on käyttöesine/harrastusväline, osta nykyiseen tarpeeseen ja päivitä jos tarve muuttuu
- osta pyörä mikä miellyttää silmää
- lisäksi: hanki samalla kunnon ajovarusteet

TERU
16.03.2022, 22.21
Ei mitään lisättävää eikä pois otettavaa!

Jos ammattikuskeja haluaa silmäillä sillä silmällä, niin katse apukuskeihin eikä kiritykkeihin.

Pitkiä etappeja nuo uurastajat välineillä, joilla mekin voisimme ajaa, kun suurinta droppia välttäisimme ja kun neljäkymppiä ei ole keskaritavoite, voi pyörä painaa jopa kilon enemmän.

jalkkis
17.03.2022, 13.12
No ehkä ekaksi pyöräksi voi valita pelin pelkästään sopivan ajoasennon perusteella. Mutta onhan pyörissä muitakin geometrisiä eroja kuin ajoasento, joihin vaikuttaminen on rajallista tai mahdotonta. Ja näiden takia pyörä voi tuntua ja ollakin erilainen vaikka menemään mäkeä ylös tai alas. Tai ihan vaan suoraan. Vaikka paino ja komponentitkin ovat identtiset.

jalkkis
21.03.2022, 11.52
Kysytääs tässä. Jotenkin himottais ostaa puhdas maantiepyörä. Joku käytetty/vanhempi, ei mitään kisakireätä mutta endurance-tyyppinen tjsp. Saa olla vannejarrutkin, niillä pärjää mainiosti kauniilla kelillä.

Onko näissä tapahtunut oleellista kehitystä viimeisten vuosien aikana, ts. kuin vanhaa peliä on järkevää katsoa? Tai sitten, miten XXL / Whiten maantiepyörä, onko kukaan kokeneempi ajellut tuollaisella? Onko ne miten karuja vs. "kunnollinen" merkki?

hitlike
21.03.2022, 11.54
Kysytääs tässä. Jotenkin himottais ostaa puhdas maantiepyörä. Joku käytetty/vanhempi, ei mitään kisakireätä mutta endurance-tyyppinen tjsp. Saa olla vannejarrutkin, niillä pärjää mainiosti kauniilla kelillä.

Onko näissä tapahtunut oleellista kehitystä viimeisten vuosien aikana, ts. kuin vanhaa peliä on järkevää katsoa? Tai sitten, miten XXL / Whiten maantiepyörä, onko kukaan kokeneempi ajellut tuollaisella? Onko ne miten karuja vs. "kunnollinen" merkki?

Tuolla on ainakin jotain keskustelua Whiten maantiepyörästä:

https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?62535-Maantiepy%C3%B6r%C3%A4-White-Interceptor

jalkkis
21.03.2022, 11.58
Joo mää ton Interceptorin tiedän mutta tarkoitan tätä ja tämän vanhempia versioita:

https://www.xxl.fi/white-rc-pro-21-maantiepyora-unisex/p/1180099_1_style

Tarkoitus olis löytää pienen budjetin maantiepyörä satunnaiseen kruisailuun.

EDIT: Interseptori kyllä kelpais mutta ei osu ajateltuun budjettiin. Ja taitaa sen kootkin olla omalle ruumille vähän hankalia.

lai
21.03.2022, 12.40
Kaikki 10-11 speed 105 ja siitä ylöspäin olevat maantiesarjat on on todella hyviä ja voimansiirron osat edullisia. Itsellä yhdessä pyörässä 30th. ajettu pyykkilanka ultegra osasarja, toimii täydellisesti ja vaihtaa kuin unelma.

nure
21.03.2022, 12.46
^^Jos tuota halvemmalle mennään niin osasarjat menee Claris/Sora tasolle... Ajaahan niilläkin kun paremmasta ei tiedä.

jalkkis
21.03.2022, 13.39
Joo, osasarjoista 105 on minimi. Onko rungoissa / geometriassa / mukavuudessa / jne tapahtunut oleellista kehitystä viimeisten vuosien aikana?

En halua integroitua ohjaamoa enkä kaipaa vaijerien sisävetojakaan.

nure
21.03.2022, 14.07
^ Integroitua ohjaamoa tuskin halpispyörissä löydy, kylläkin sisäiset vedot yleistyneet. Olennaista muutosta maantiepyörissä muutaman viime vuoden aikana ole tapahtunut jos pelkästä geometriasta kyse, toiset mukavampia ja toiset kisakireämpiä kuten ennenkin, halvimmat usein sijoittuu lähemmäs tuota mukavuus kategoriaa... Melkein joka valmistajalta löytyy pyörää moneen makuun. 105 on hyvä osasarja, vaikka omasta mielestä Ultegra on hinta/laatusuhteessa Shimanon paras sarja, IMO. SRAM:n Rival vastaavasti toimivaa tavaraa.

Hower
21.03.2022, 14.19
Osasarjoissa 105 minimi?
Niinkai sitten. Onneksi en seurannut foorumia ostaessani ekaa kippurasarvista ja ajoin todella tyytyväisenä Tiagralla.
Nyt jälkikäteen vasta osaan hävetä.

jalkkis
21.03.2022, 14.39
^Joo, niin sitten. Sulla on omat kriiteerit hankintoihisi, anna muilla olla omansa. Eikä kannata muiden kriteereistä pahoittaa mieltänsä.

Mulla on yksi pyörä, jossa on Altuksen takavaihtaja, jolla ajan talvisin. Pitääks mun mennä eheytyshoitoon?

Hower
21.03.2022, 15.00
No ei pahoiteta... joskus tuntuu, että näistä suosituksista tulee ulkoaopittuja ja omaksuttuja hokemia. Kyllä minäkin tätä foorumia antaisin lonkalta suosituksen, että tottakai 105-osasarja, vaikken koskaan ole semmoista kokeillutkaan. Liekö sitten monella kokemusta jostain Tiagrasta? Varmatoiminen ja täsmällinen mun kokemukseni mukaan. No nyt on Ultegra di2. En osaa sanoa mikä siinä olisi olennaisesti parempaa 105:n verrattuna jos ei olisi sähkötoiminen. Kriteerinä monilla on raha.

Juha Lehtinen
21.03.2022, 15.15
Itselläni myös ollut Shimanon osasarjoista pelkästään Ultegraa. Vertailua ei 105 ja Dura-Aceen ei ole, ehkä sitä ei halua tuosta luopua Ultegrasta kun hyväksi todettu, tietämättä mitään muiden paremmuudesta/huonommuudesta. Jonkinlainen otaksuma on että 105 on hyvä lähtötaso jos jos haluaa kestävyyttä, täsmällisempää toimivuutta ja jos haluaa kisoissa käydä. En osaa tuohon asiaan ottaa kantaa, voi hyvinkin pitää paikkansa tai voipi olla pitämättäkin.

nure
21.03.2022, 16.44
Lähinnä kyse että mistä alkaa olemaan "laadukasta", 105 hyvä mutta juuri Ultegraa pidän sinä sarjana jossa ei maksa DA:n luksusta mutta saa paremman mielen kuin 105:lla.
Tietenkään itse moisia en omissa käytä mutta kokemusta kuitenkin mutta kuten sanottu, kaikilla tulee toimeen kun paremmasta ei tiedä.

TERU
21.03.2022, 16.55

Hyvin saman tapaisella haulla päädyin jo yli kymmenen vuotta sitten Bianchi Nirone C2C vehkeeseen joka on alinta kastia, osat 105/2x10/seka. Päätökseen vaikutti hyvä paikallinen kauppa ja hyvin on tuolla juuri tuollaiset kauniiden kesäpäivien ajot sujuneet. Monilla merkeillä on tällaisia endura-tyyppisiä ajokkeja meille epätavallisille kuskeille.

Föhn
21.03.2022, 17.05
Lähinnä kyse että mistä alkaa olemaan "laadukasta", 105 hyvä mutta juuri Ultegraa pidän sinä sarjana jossa ei maksa DA:n luksusta mutta saa paremman mielen kuin 105:lla.
Tietenkään itse moisia en omissa käytä mutta kokemusta kuitenkin mutta kuten sanottu, kaikilla tulee toimeen kun paremmasta ei tiedä.

Mutta sinä ilmeisesti tiedät? Kehtaatko paljastaa perusteluineen tämän paremman?

nure
21.03.2022, 17.34
^Lienee jos hieman vaivat päätäsi niin ymmärrät kyllä mitä tarkoitan mutta jos miettii asiaa siltä kantilta niin ollut aina siinä tilanteessa ettei ole halvimmalla tarvinut aloittaa.

jalkkis
21.03.2022, 17.45
Mun yksi kriteeri maantiepyörän (mahdolliseen) hankintaan on paino. Nykyinen kesä-ajan arkiajokki on siinä 10kg, niin siitä mieluusti pari kiloa pois, jonnekin matalan kasin tasolle. Halvemmilla osilla varustetut pyörät tuppaa vaan painamaan enempi.

nure
21.03.2022, 17.58
^Viimeinen teräs cyclo painoi 8.5kg Rivalin osilla ja kuituhaarukalla... Kevyt on tietenkin kiva mutta siinä juuri huomaa osasarjojen painoerot ja myös hinnan nousun.

TERU
21.03.2022, 18.25
Tuo painotavoite muuttaa melkoisesti asetelmia. Paino, tai siis keveys maksaa!

miz
21.03.2022, 18.33
Mun yksi kriteeri maantiepyörän (mahdolliseen) hankintaan on paino. Nykyinen kesä-ajan arkiajokki on siinä 10kg, niin siitä mieluusti pari kiloa pois, jonnekin matalan kasin tasolle. Halvemmilla osilla varustetut pyörät tuppaa vaan painamaan enempi.

Varasin seuraavalle perhelomalle muutamaksi päiväksi spessu tarmac sl7 compin.
Mitä nopsaan googlailin niin painoa on lähemmäs 9kg.
Noin kevyttä ja modernia fillaria saa kaupasta kuudella tonnilla.
Siinä toki vaan rival axs:ää ja muuta perusosaa. Kymppitonnilla sitte jo irtoaa kevyempää spessua.

Oma kolme vuotta vanha, vanhanaikainen perus kuitupyörä mekaanisilla campan osilla sekä vannejarruilla painaa 7,2 ilman polkimia. Rahaa tuon kasaamiseen meni reilusti alle puolet spessun hinnasta.
Testataan nyt kannattaako fiiliksen puolesta siirtyä nykyaikaan maantiepyörän osalta.

On tää ihmeellistä tämä nykyaika, kaikki kallistuu huimasti ja siinä ohessa tulee painavammiksi.

Juha Lehtinen
21.03.2022, 18.58
Varasin seuraavalle perhelomalle muutamaksi päiväksi spessu tarmac sl7 compin.
Mitä nopsaan googlailin niin painoa on lähemmäs 9kg.
Noin kevyttä ja modernia fillaria saa kaupasta kuudella tonnilla.
Siinä toki vaan rival axs:ää ja muuta perusosaa. Kymppitonnilla sitte jo irtoaa kevyempää spessua.

Oma kolme vuotta vanha, vanhanaikainen perus kuitupyörä mekaanisilla campan osilla sekä vannejarruilla painaa 7,2 ilman polkimia. Rahaa tuon kasaamiseen meni reilusti alle puolet spessun hinnasta.
Testataan nyt kannattaako fiiliksen puolesta siirtyä nykyaikaan maantiepyörän osalta.

On tää ihmeellistä tämä nykyaika, kaikki kallistuu huimasti ja siinä ohessa tulee painavammiksi.
Itselläni on tuosta aihiosta S-Works Tarmac SL7 joka painaa Rapalan vaa'alla punnittuna jotain 7,7kg P2Max NGeco tehomittarilla ja 50mm Rovalin kiekoilla. En tiedä voiko pitää kevyenä tämän päivän mittapuuna (varmaankin normipaino) ja onko sen parempi fillari kuin vaikkapa 10-15 vuotta takaperin tehdyt kuitufillarit mutta ei se huonokaan ole yhden kesän ajamisen perusteella.

paaton
21.03.2022, 19.35

Niin ei siinä oikein muita mahdollisuuksia ole. Levyjarrut, integroitu ohjaamo ja aero muotoilu.
Paino nousee ja tuo on väkisinkin otettava takaisin kalliimmilla osilla. Di2 on nyt kuitenkin nykypäivää, mutta sekin nostaa hintaa reilusti.

Lohdutukseksi voi sanoa, että sl7 on suomessa oikeasti nopeampi, mitä muutaman vuoden takainen perus pyörä. Aeroedun oikeasti huomaa.

Jos on vanhempaa kalliimman luokan vuoripyörää, niin tuollaiseen painoon ei ole enää mitään mahdollisuutta nyky palikoilla edes 2x hinnalla. Spessun aethos s-worksina voi vähän köyhempää kirpaista. Niin ja tuokin palannut perinteiseen monilta osin.

miz
21.03.2022, 19.44
Itselläni on tuosta aihiosta S-Works Tarmac SL7 joka painaa Rapalan vaa'alla punnittuna jotain 7,7kg P2Max NGeco tehomittarilla ja 50mm Rovalin kiekoilla. En tiedä voiko pitää kevyenä tämän päivän mittapuuna (varmaankin normipaino) ja onko sen parempi fillari kuin vaikkapa 10-15 vuotta takaperin tehdyt kuitufillarit mutta ei se huonokaan ole yhden kesän ajamisen perusteella.

Ei kans ole kokemuksia 10-15 vuotiaista kuituisista maantiepyöristä, mutta tuosta kolmevuotiaasta on (tosin runko on 2018 malli ja varmaan käytännössä sama kuin vielä vanhemmissa vuosimalleissa), johon ihan aidolla mielenkiinnolla vertaan.

Onhan siinä tietty muutakin verrattavaa kuin paino, esim sähköinen 2x12 vs campa chorus/sr 2x11 ja jonkin verran eri geo. Nämäkin on mielenkiintoisia nähdä että aiheuttaako päivityshimoja.

Esim ne ensiasennuskiekot on compissa painavat, mikä ei ole kiva pitkissä mäissä, kaikki uusi ei ole automaattisesti parempaa ja edistystä kaikilta osin.

Tuo comp versio on myös vajaan kilon painavampi kuin oma uudehko cyclo/gravel pyörä, tätäkin vasten peilasin että uudet levari yms varustellut maantiepyörät on ihmeen painavia kun ottaa huomioon tuon räjähtäneen hinnan. Musta 6000 euroa on paljon rahaa.

Tällä hetkellä saa laittaa paljon rahaa tiskiin että saa hyvän, kevyen pyörän kuten tuo sinun tarmac sl epäilemättä on.

ViP
21.03.2022, 19.46
11-v mekaanisen 105:n ja ultegran välillä painoero on luokkaa 200g. Itse toiminta on taas käytännössä identtinen osasarjojen välillä. En ota kantaa siihen, onko 200g paljon vai vähän, mutta en itse jättäisi hyvää pyörää ostamatta vain sen takia, että siinä on "vain" 105 osasarja. Tärkeintä on, että runko istuu itselle, fillari miellyttää silmää ja mitään kallista ei heti tarvitse uusia.

miz
21.03.2022, 19.54
Niin ei siinä oikein muita mahdollisuuksia ole. Levyjarrut, integroitu ohjaamo ja aero muotoilu.
Paino nousee ja tuo on väkisinkin otettava takaisin kalliimmilla osilla. Di2 on nyt kuitenkin nykypäivää, mutta sekin nostaa hintaa reilusti.

Lohdutukseksi voi sanoa, että sl7 on suomessa oikeasti nopeampi, mitä muutaman vuoden takainen perus pyörä. Aeroedun oikeasti huomaa.

Jos on vanhempaa kalliimman luokan vuoripyörää, niin tuollaiseen painoon ei ole enää mitään mahdollisuutta nyky palikoilla edes 2x hinnalla. Spessun aethos s-worksina voi vähän köyhempää kirpaista. Niin ja tuokin palannut perinteiseen monilta osin.

Ei tarvi lohdutella, jos tuo vuokrapyörä osoittautuu todella hyväksi niin varmaan alkaa polttelemaan pyörän vaihto. Tosin silloinkin saa perustella pitkään ja hartaasti itselleen investoinnin mielekkyyttä..

Ja kun ei ole tuollaista kalliimman luokan vuoripyörää alla, niin vanhan myyntikään ei oikein houkuta rahallisen arvon ollessa melko mitätön uuteen, reippaasti parempaan verrattuna.

Föhn
21.03.2022, 20.04
SL 7 spessuversio on selvästi painavampi kuin S-Worksit. Oiskohan keskiarvona noin puoltoistakiloa runkoneen haarukoineen. Ässä pari kolmesataa grammaa kevyempi. Aika useasti näkee vielä pirunmoisen spaceririvin ja pisimmän stemmin mitä löytyy. Tolppakin vakiona ja pätkimättömänä. Tuohon kun laitetaan isoin eturatas setti niin ollaan 7-8 kilon välillä riippuen rungon viimeistelystä. On se aikamoinen tulos kun tarkastellaan kokonaisuutena mitä kaikkea noihin on ympätty.

paaton
21.03.2022, 20.05
Vanhoista pyöristä saa nykyään käsittämättömän kasan rahaa. Melkein saa pyytää mitä vaan. Itse olen laittanut pään piiloon kun olen kuullut kavereiden pyörien toteutuneita myyntihintoja.

paaton
21.03.2022, 20.06
SL 7 spessuversio on selvästi painavampi kuin S-Worksit. Oiskohan keskiarvona noin puoltoistakiloa runkoneen haarukoineen. Ässä pari kolmesataa grammaa kevyempi. Aika useasti näkee vielä pirunmoisen spaceririvin ja pisimmän stemmin mitä löytyy. Tolppakin vakiona ja pätkimättömänä. Tuohon kun laitetaan isoin eturatas setti niin ollaan 7-8 kilon välillä riippuen rungon viimeistelystä. On se aikamoinen tulos kun tarkastellaan kokonaisuutena mitä kaikkea noihin on ympätty.

Mutta noissahan tosiaan täsmälleen sama runko?

Föhn
21.03.2022, 20.07
Riippuu siitä onko fact 10 vaiko 12r kuitua

paaton
21.03.2022, 20.17
Riippuu siitä onko fact 10 vaiko 12r kuitua

Miten muistelin että kaikki sl7 rungot olisivat olleet samoja, mutta eivät tosiaan ole. Sekoitin varmaan johonkin toiseen spessun malliin.

jalkkis
21.03.2022, 20.18
Vanhoista pyöristä saa nykyään käsittämättömän kasan rahaa. Melkein saa pyytää mitä vaan. Itse olen laittanut pään piiloon kun olen kuullut kavereiden pyörien toteutuneita myyntihintoja.

Tämähän tässä just ahistaa. Muutaman vuoden vanhoista pyydetään uuden hintoja. Mutta jos jonkun vuoden ikäinen vannejarrullinen perusmaantietsykä ole ole tämän päivän kuuminta hottia, niin voisko niitä saada siedettävään hintaan?

Vähän jäi harmittamaan, että en tilannut kanjonin endurancea viime elokuussa, kun se oli jo ostoskorissa. Tai siis jahkasin liian kauan. Olisin ajellut syksyn sillä ja nyt keväällä myynyt pois uuden hinnalla, jos ei olisi napannukaan.

miz
21.03.2022, 20.18
Sorry kun aloin spammailemaan ketjua jossa oli aloittelijalle suosituksia..

S-worksit on epäilemättä hyviä ja tarpeeksi kevyitä kelle vaan, mutta onhan ne nyt aivan saatanan kalliita.
Kuten on musta myös tuo comp versio vaikka runko olisi miten hyvä.

Aloittelijan ei välttämättä ole mitenkään tarpeellista iskeä tuollaista määrää rahaa kiinni harrastuksen alussa, hyviä, ajettavia pyöriä löytyy halvemmallakin.

Toki jos on ylimääräistä niin antaa mennä vaan jos hyvältä tuntuu, aina näistä moderneista, ja varsinkin ns isoista merkeistä eroon pääsee jos ei sotkeminen maistu.

Föhn
21.03.2022, 20.26
Miten muistelin että kaikki sl7 rungot olisivat olleet samoja, mutta eivät tosiaan ole. Sekoitin varmaan johonkin toiseen spessun malliin.

Perus aethoksen saat kolmeen tonttuun. S worksiin saa sitten painaa kahtavuoroa töissä. Samahan se esim Canyonilla. Ultimate CFR m koossa 628 ja haarukka 270g. Normi ultimate kuituisena reippaasti kilon. Tietysti näistä painoista puuttuu runkoon kuuluvat osat.

Föhn
21.03.2022, 20.38
Sorry kun aloin spammailemaan ketjua jossa oli aloittelijalle suosituksia..

S-worksit on epäilemättä hyviä ja tarpeeksi kevyitä kelle vaan, mutta onhan ne nyt aivan saatanan kalliita.
Kuten on musta myös tuo comp versio vaikka runko olisi miten hyvä.

Aloittelijan ei välttämättä ole mitenkään tarpeellista iskeä tuollaista määrää rahaa kiinni harrastuksen alussa, hyviä, ajettavia pyöriä löytyy halvemmallakin.

Toki jos on ylimääräistä niin antaa mennä vaan jos hyvältä tuntuu, aina näistä moderneista, ja varsinkin ns isoista merkeistä eroon pääsee jos ei sotkeminen maistu.

Spammataan lisää…
Menohan voi olla yhtä mukavaa hyvällä rungolla vaikka siinä olisi satavitoset kiinni. Jos tuntuu siltä että nykyinen kehityssuunta fillareiden ergonomiassa ynnä muussa on omaa harrastusta palvelevaa, niin laittaa sitten sellaisen rungon jolla pääsee alkuun. Paino on vaan numeroita eikä suoranaisesti korreloi siihen miten hyvä se pyörä on.

Juha Lehtinen
21.03.2022, 20.41
En ole aikaisemmin huomannut mutta onko niin että viime vuosina on enemmän tullut näitä runkojen recall juttuja ja muita epäkohtia erilaisista runkojen yms juttujen suunnittelu/toteusvirheistä. Jos mennään vaikkapa joku 10-15 vuotta taaksepäin niin en muista tällaisiin juttuihin törmänneeni, toki kaikkea aina huomaakaan.

Föhn
21.03.2022, 20.47
Kyllä mä luulen että tuossa on perää. Kehityskin pyrkii kehittymään. Tahti taitaa vaan kiihtyä.

paaton
21.03.2022, 21.02
Tuotahan se on. Pakko keksiä jotain uutta ja ihmeellistä. Samoin sitä painoa täytyy viilata pois rungosta rajusti.

Tuo spessun takaisinkutsu lyhyestä expandersita johtui mielestäni vain käyttäjävirheestä, mutta kun lopputuloksena voi olla kuskin hengen lähtö, niin pakkohan tuohon on reagoida.

Aerodin suunnittelijat on toivottavasti jo saaneet kenkää.

miz
21.03.2022, 21.14
Spammataan lisää…
Menohan voi olla yhtä mukavaa hyvällä rungolla vaikka siinä olisi satavitoset kiinni. Jos tuntuu siltä että nykyinen kehityssuunta fillareiden ergonomiassa ynnä muussa on omaa harrastusta palvelevaa, niin laittaa sitten sellaisen rungon jolla pääsee alkuun. Paino on vaan numeroita eikä suoranaisesti korreloi siihen miten hyvä se pyörä on.

Enimmäkseen samaa mieltä.

Satavitoset irrotin ensimmäisenä valmiista pyörästä ja vaihdoin campaan. Kuukauden ehkä ajoin mutta ei vaan tullut kavereita tai sopinut käteen.
Samoin putkiosat, satula, tanko ja kiekot vaihtui yksitellen paremmin itselle sopiviin.

Samalla se painokin tippui ihan reippaasti ja osaltaan kyllä vaikutti siihen miltä se fillari tuntuu ja miten reagoi.

Aloittelijan kannattaa musta pitää mielessä että yksittäisten osien huonouteen/sopimattomuuteen ei kannata takertua jos paketti on muuten hyvä.
Suurin osa pyörään pultatuista osista on helppo vaihtaa paremmin omaan käteen sopiviin (pois lukien ne integroidut ohjaamot).

Tietty kannattaa heti alkuun valita mahdollisimman hyvin sopiva setti mm vaihteiston merkin osalta, niiden uusiminen saattaa tulla kalliiksi.

Tärkeintä kuitenkin on että sillä pyörällä on hyvä ja kiva ajaa, siihen kyllä satavitoset jne toimii erittäinkin hyvin jos shimanoista tykkää.

Föhn
21.03.2022, 21.55
Tuotahan se on. Pakko keksiä jotain uutta ja ihmeellistä. Samoin sitä painoa täytyy viilata pois rungosta rajusti.

Tuo spessun takaisinkutsu lyhyestä expandersita johtui mielestäni vain käyttäjävirheestä, mutta kun lopputuloksena voi olla kuskin hengen lähtö, niin pakkohan tuohon on reagoida.

Aerodin suunnittelijat on toivottavasti jo saaneet kenkää.

Sanoisin kuitenkin että jonkinsortin innovaatioitakin tarvitaan. Mun mielestä fillarit on ottanut harppauksen kehityksessä eteenpäin. Ei jättiaskelta mutta kuitenkin. Pyörää ei keksitä uudelleen, sitä vaan jalostetaan yksityiskohtaisemmin ikäänkuin sitä pystyisi enemmän personoimaan. Joku haluaa jäykän rungon joku spagetin. Toiselle kiekot pitää olla leveitä, osa pärjää vielä kapeimmilla. Mutta, noita failureitakin kehityksessä tarvitaan jotta voi kehittyä.

Oatmeal Stout
22.03.2022, 12.27
En ole aikaisemmin huomannut mutta onko niin että viime vuosina on enemmän tullut näitä runkojen recall juttuja ja muita epäkohtia erilaisista runkojen yms juttujen suunnittelu/toteusvirheistä. Jos mennään vaikkapa joku 10-15 vuotta taaksepäin niin en muista tällaisiin juttuihin törmänneeni, toki kaikkea aina huomaakaan.
Ei välttämättä ole ollut niin laaja-alaisia takaisinvetoja, 2006 kutsuttiin italialaisen pyörätehtaan yhden työntekijän yhden iltapäivän työstämät rungot takaisin - kaikki takuurekisteöidyt vaihdettiin.

Aakoo
22.03.2022, 12.57

En nyt menisi noinkaan sanomaan, oma perus SL7 58cm runko oli 943g, ja mitä olen seurannut toiselle foorumilla ketjua niin S-Works on ehkä 70-140g kevyempi samassa koossa. En lähtenyt siitä ilosta kahta tonnia maksamaan, vaikka toki hienompaa väriä olisi ollut tarjolla. Tuossa SL7 Compissa painaa se osasarja aika paljon, eikä varmaan kiekotkaan kevyimmästä päästä ole.

Juha Lehtinen
22.03.2022, 13.00
Ei välttämättä ole ollut niin laaja-alaisia takaisinvetoja, 2006 kutsuttiin italialaisen pyörätehtaan yhden työntekijän yhden iltapäivän työstämät rungot takaisin - kaikki takuurekisteöidyt vaihdettiin.

Yhtään sen enempää tarinaa sen enempää tietämättä niin tuo kuullostaa melkeinpä yhden työntekijän henkilökohtsiselta sabotaasilta. Miten onkin noin hyvällä prosentilla onnistunut epäonnistumaan. Toivottavasti ei omistajilla sattunut mitään pahempaa jos niitä joku ehti ostaa.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Föhn
22.03.2022, 13.05
En nyt menisi noinkaan sanomaan, oma perus SL7 58cm runko oli 943g, ja mitä olen seurannut toiselle foorumilla ketjua niin S-Works on ehkä 70-140g kevyempi samassa koossa. En lähtenyt siitä ilosta kahta tonnia maksamaan, vaikka toki hienompaa väriä olisi ollut tarjolla. Tuossa SL7 Compissa painaa se osasarja aika paljon, eikä varmaan kiekotkaan kevyimmästä päästä ole.
Jep. Samansuuntaista olen lukenut itsekin.

JKO17
22.03.2022, 13.17
GC Performance/yhden spessukauppiaan youtubekanava oli just punninnut koossa 56 2022 mallisen
-hopeanvärisen s-works tarmacin sram redeillä, paino tasan 7,00 kg pakasta, ilman juomapulloja, garmin mountteja, polkimia
sekä
- valkoisen tarmac SL Compin, paino 8,77 kg pakasta, sisältäen kuitenkin yhden juomapullotelineen, k-edge mountin ja polkimet

eli vertailukelpoista eroa ehkä 1,4 kg, joista runko ja etuhaarukka sen 100-150 g, loput komponenteista

nure
22.03.2022, 14.16
^Luulis että tuolla hinnalla saisi jo kevyttä.

paaton
22.03.2022, 15.56
^Luulis että tuolla hinnalla saisi jo kevyttä.

Hus. Nämä laitteet eivät kevene enää teräsrungolla ja 4seasoneilla.

Oatmeal Stout
22.03.2022, 16.39
Yhtään sen enempää tarinaa sen enempää tietämättä niin tuo kuullostaa melkeinpä yhden työntekijän henkilökohtsiselta sabotaasilta. Miten onkin noin hyvällä prosentilla onnistunut epäonnistumaan. Toivottavasti ei omistajilla sattunut mitään pahempaa jos niitä joku ehti ostaa.
Virallisesti työn ohjaus ei ollut onnistunut, kaksi meni suomessa vaihtoon eli kaikki myydyt ;)

nure
22.03.2022, 17.25
Paaton, teräsrunko myyty ajat sitten ja nykyinen kakkoskiekoilla ja 4Seasoneilla 7.1kg.

Föhn
22.03.2022, 17.49
Mitä tuo 7,1kg sisältää?

Hower
22.03.2022, 19.33
^ jännityksellä odotan vastausta.

paaton
22.03.2022, 19.34
Höntit. Rungon ja 4seasonit. Muuta ei seinällä olevaan pyörään tarvita.

nure
22.03.2022, 19.53
Hower, aivan kaiken mitä pyörässä tarvitaan... Jopa polkimetkin.

JKO17
22.03.2022, 19.54
Tarmac comp on hyvä vaihtoehto jos tarmacin haluaa. Vanteet, jota eivät millään muotoa aerot eikä kevyet n. 2kg, on tuossa kokoonpanossa varmaan jo lähtökohtaisesti tarkoitettu vaihdettavaksi.
Painoa saa alas tuolla puolisen kiloa tai vähän enemmän, ja sitten ollaan ajokunnossa siellä 8 kilon tasossa.

Se on ihan hyvä paino, yhdistelmällä kevyt ja hyvä aero/semiaero runko+ kevyet vanteet+painava voimansiirto

Aloittelijalle en kuitenkaan suosittele tuota, vaan lähtökohtaisesti lähimmän hyvän kivijalan (tässä tapauksessa trek) alumiini tai alkaen hiilarimallia tai canyonin 6-8 sarjan enduracea tai ultimate.

Hower
22.03.2022, 19.56
Hower, aivan kaiken mitä pyörässä tarvitaan... Jopa polkimetkin.
Jaa, oliko tuo nyt niin hankalasti vastattava kysymys? Kiinnostaa tietää mimmosella fillarilla ajat?
7,1 kg tuntuu ihan hyvältä paketilta.

nure
22.03.2022, 20.09
^Cinelli Veltrix rungolle rakennettu, kiekot Krysium Carbon 25mm GP5000:set ja Prot niillä legendaarisilla28mm 4Seasoneilla, Pakat RED ja Rotor, 11-28, voimansiirto Force1, Praxis, Garbaruk, RED, jarrut Spyre SLC Asihiman levyillä ja Niro Gliden vaijereilla. Putkiosat Prime, Gelu ja Exrtaliteä, polkimet SL vispilät... Itseasiassa noilla Carboneilla paino 6.95kg... Paino on punnittu osien mukaan niin kai jonkin marginaalin voi laittaa...

Arosusi
22.03.2022, 20.11
Jos minulta kysytään pyörän painoa niin kerron esitepainon eli ajokelpoinen paino ilman polkimia. Helpoin verrata toisiin pyöriin (jos sille nyt on mitään tarvetta).
Lenkille lähtö paino on sitten ihan eri juttu. Jo 2 * 750 ml täyttä pulloa nostaa yli painoa 20 %.

Föhn
22.03.2022, 20.14
^Cinelli Veltrix rungolle rakennettu, kiekot Krysium Carbon 25mm GP5000:set ja Prot niillä legendaarisilla28mm 4Seasoneilla, Pakat RED ja Rotor, 11-28, voimansiirto Force1, Praxis, Garbaruk, RED, jarrut Spyre SLC Asihiman levyillä ja Niro Gliden vaijereilla. Putkiosat Prime, Gelu ja Exrtaliteä, polkimet SL vispilät... Itseasiassa noilla Carboneilla paino 6.95kg... Paino on punnittu osien mukaan niin kai jonkin marginaalin voi laittaa...
Kuva olis kiva

nure
22.03.2022, 20.20
^Ihan samalta tuo näytää kuin sadat maantiepyörät!

Hower
22.03.2022, 20.23
^Ihan samalta tuo näytää kuin sadat maantiepyörät!
Jessus :) No, eiköhän tässä tilanne jo selvinnyt riittävästi... ...

nure
22.03.2022, 21.18
^Jep, niin se vaan menee.

Föhn
22.03.2022, 21.30
No voi harmi, tässä olisi ollut saumaa kattella mistä koostuu 7,1 kg hyvännnäköstä fillaria.

miz
22.03.2022, 21.36
Tarmac comp on hyvä vaihtoehto jos tarmacin haluaa. Vanteet, jota eivät millään muotoa aerot eikä kevyet n. 2kg, on tuossa kokoonpanossa varmaan jo lähtökohtaisesti tarkoitettu vaihdettavaksi.
Painoa saa alas tuolla puolisen kiloa tai vähän enemmän, ja sitten ollaan ajokunnossa siellä 8 kilon tasossa.

Se on ihan hyvä paino, yhdistelmällä kevyt ja hyvä aero/semiaero runko+ kevyet vanteet+painava voimansiirto

Aloittelijalle en kuitenkaan suosittele tuota, vaan lähtökohtaisesti lähimmän hyvän kivijalan (tässä tapauksessa trek) alumiini tai alkaen hiilarimallia tai canyonin 6-8 sarjan enduracea tai ultimate.

En nyt epäile että on ihan pätevä laite, siksi sen otankin mielenkiinnosta ajoon.

Taivasteluni liittyi juurikin tuohon yllä olevaan, eli kuuden tonnin fillari, jossa on kiekot joita ei ole tarkoitettu lähtökohtaisesti käyttöön vaan heiteltäväksi nurkkaan, ja painava voimansiirto :D

Itse ymmärsin internetin ihmemaasta että 58 koot on luokkaa 9kg orkkiskiekoilla.
Se on musta kyllä edelleen rapea lukema maantiepyörälle hintaluokassaan.

Kivijalka on oikein hyvä suositus, varsinkin jollei ole aiempaa vertailukohtaa. Tai sitten ajoa vaikka vuokrapyörillä joiden kanssa on helppo tutustua kunnolla erilaisiin malleihin.

jalkkis
22.03.2022, 22.02
^Saako Suomessa vuokrattua maantiepyörää? Kyselin moisesta täällä viime vuonna ja hiljaista oli...

JKO17
22.03.2022, 22.19
Ei minulla mitään varmaa tietoa ole, mutta vähän vajaa 8,5 kg uskoisin olevan oikea myös 58:ssa
Jos tuon haluaa ostaa, niin vertailukohtana voisi pitää sitä että pelkkä runkosetti on 4 teur niin sitten se ei kuulosta niin pahalta

hitlike
22.03.2022, 22.42

Eli paino on osien summa eikä kokonaisesta punnittu? Moni tekee näin mutta usein pois jää toista sataa grammaa pultteja, vaijereita/kuoria, pinnoja/nippeleitä, vaseliinia, spacereita, tankoteippejä, pahimmassa tapauksessa jopa sisureita ja sen sellaista. Puhumattakaan siitä että osien valmistajien ilmoittamat painot voi olla mitä sattuu. Eihän tuo iso homma olisi roikuttaa valmista pyörää kalavaa'assa vrt ynnäillä osien (ilmoitettuja) painoja.

Hower
22.03.2022, 23.01
^ Näinhän se tottakai on. Lienee yhtä mahdotonta kuin kuvan laittaminen siitä 7-kiloisesta vonkaleesta.
Hehkutuksen perusteella luulin, että vallan innolla esiteltäisiin tuota huippufillaria.

Föhn
22.03.2022, 23.02
Odotin kuvaa kokonaista pyörää roikkumasa niinkin epäloutettavasta lähteestä kuin parktoolin DS-1.

nure
22.03.2022, 23.34
Hitlike, tälläinen perfektionisti joka ainoan pultin vaihtanut ja punninnut, samoin tangonnauhat, spacerit ja muutkin mahdolliset. Ainoa mitä ei niin vaseliini ja kitkavoiteet mutta siksi sanoinkin marginaalia olevan.
Föhn, osat punnittu tuollaisella 2gramman tarkkuuden lupaavalla vaa'alla, Parkin vastaava odottaa roskalaatikkoa, siis sen verran surkea!
Hoyer, eipä pahemmin hehkutettu, tosiseikkoja vain todettu.

23.03.2022, 01.25
Mulla oli Kanarialla BH rs1 ultegralla vuokralla. Endurance geo ja vähän Aero ulkonäkö. Hyvän tuntuinen pyörä ja oli suht edullinen. Painoa en löytänyt mistään? Kaapelit ja jarruletkut meni kivasti stemmin sisällä. Mulla ei ole kokemusta moderneista pyöristä mutta vois olla ihan hankkimisen arvoinen.

JKO17
23.03.2022, 11.26
Olen jossain toisessa ketjussa jakanut tämän 2021 taulukon high-end pyörien painoista. Koko on 56 tai L.
Kiekkoina noissa on sellaista 1300 g painavaa settiä, spessussa vähän enemmän.
Runkojen paino noissa varmaan tasolla 800 g ja etuhaarukka 400 g.
Voimansiirto da/sram red 2 X11

Noihin kokonaispainoihin saa helposti kilon lisää esim.kun valitsee kaikista em. "second tier" ryhmän.

Painot on ilman polkimia.

BMC Teammachine SLR01 ONE
(Click for review) (https://granfondo-cycling.com/bmc-teammachine-slr01-one-2021-group-review)
SRAM RED eTap AXS GS-RED-E-B1
700 x 25C
6.86 kg [56]
€ 10,099

SCOTT Addict RC Pro
(Click for review) (https://granfondo-cycling.com/scott-addict-rc-pro-2021-review)
Shimano DURA-ACE Di2 R9150
700 x 28C
6.99 kg [L]
€ 8,499

Specialized S-Works Tarmac SL7
(Click for review) (https://granfondo-cycling.com/specialized-s-works-tarmac-sl7-2021-review)
700 x 26C
6.93 kg [56]
€ 12,799

Trek Émonda SLR 9 eTap
(Click for review) (https://granfondo-cycling.com/trek-emonda-slr-9-etap-2021-review)
700 x 25C
6.86 kg [56]
€ 13,799

Wilier Filante SLR Astana-Premier Tech Team Edition
(Click for review) (https://granfondo-cycling.com/wilier-filante-slr-astana-premier-tech-team-edition-2021-review)
700 x 28C
6.70 kg [L]
€ 14,500

Ø 6.87 kg
Ø € 12,199

Hower
23.03.2022, 12.05
^ Tuosta high-end listauksesta puuttuu nuren fillari. Mikähän sen hinta lienee?
Ok, ehkä tämä riitti aiheesta.

paaton
23.03.2022, 12.12
Nonii. Ehkä nämä lastentarhan jutut kannattaa jo lopettaa. Nure ehkä ymmärsi jo pointin.

paaton
23.03.2022, 12.15
Olen jossain toisessa ketjussa jakanut tämän 2021 taulukon high-end pyörien painoista. Koko on 56 tai L.
Kiekkoina noissa on sellaista 1300 g painavaa settiä, spessussa vähän enemmän.
Runkojen paino noissa varmaan tasolla 800 g ja etuhaarukka 400 g.
Voimansiirto da/sram red 2 X11

Noihin kokonaispainoihin saa helposti kilon lisää esim.kun valitsee kaikista em. "second tier" ryhmän.

Painot on ilman polkimia.

BMC Teammachine SLR01 ONE
(Click for review) (https://granfondo-cycling.com/bmc-teammachine-slr01-one-2021-group-review)
700 x 25C
6.86 kg [56]
€ 10,099

SCOTT Addict RC Pro
(Click for review) (https://granfondo-cycling.com/scott-addict-rc-pro-2021-review)
700 x 28C
6.99 kg [L]
€ 8,499

Specialized S-Works Tarmac SL7
(Click for review) (https://granfondo-cycling.com/specialized-s-works-tarmac-sl7-2021-review)
700 x 26C
6.93 kg [56]
€ 12,799

Trek Émonda SLR 9 eTap
(Click for review) (https://granfondo-cycling.com/trek-emonda-slr-9-etap-2021-review)
700 x 25C
6.86 kg [56]
€ 13,799

Wilier Filante SLR Astana-Premier Tech Team Edition
(Click for review) (https://granfondo-cycling.com/wilier-filante-slr-astana-premier-tech-team-edition-2021-review)
700 x 28C
6.70 kg [L]
€ 14,500

Ø 6.87 kg
Ø € 12,199

Rahalla saa tosiaan kompensoitua nykypyörien painon uci rajoihin. Suomessahan tuolla ei kamalaa merkitystä ole. Vuorilla kyllä ja tuon vuoksi world tourillakin näkee vielä vannejarruja.

Juha Lehtinen
23.03.2022, 12.48
Vannejarrujen käytön hyöty taitaa kuitenkin olla aika minimaalinen kilpailukäytössä kilpailun lopputuloksen kannalta. Rengasrikon sattuessa vannejarrullisen kiekon vaihto on hieman nopeampi kuin levyjarrullisen kiekon, ehkäpä tuossa se suurempi etu tulee esiin. Kummalla fillarilla on mahdettu enemmän voittaa ammattilaistasolla vuorietappeja vannejarrullisella vaiko levyjarrullisella fillarilla jos lasketaan siltä ajalta kun levyjarrulliset fillarit ovat olleet ihan jokapäiväistä kalustoa.

paaton
23.03.2022, 12.57
Pro tasollaan tuo riippuu valmistajasta. Jos on tarjolla levyjarrullista uci limittiin, niin sillä tietysti ajetaan.

JKO17
23.03.2022, 13.17
Rahalla saa tosiaan kompensoitua nykypyörien painon uci rajoihin. Suomessahan tuolla ei kamalaa merkitystä ole. Vuorilla kyllä ja tuon vuoksi world tourillakin näkee vielä vannejarruja.

Pogazar on tästä hyvä esimerkki, vannejarrut ja tubular vuorietapeilla. lis. valmistajalla ei taida olla tarjolla riittävän kevyttä levariratkaisua
Vaikka jokainen laskelma etapista osoittaa että jokin muu ratkaisu olisi nopeampi, niin tällä ei liene merkitystä koska ratkaisevaa on se kohta jolloin isku tehdään ja voidaan tehdä tarvittava ero. Varmaan tuossa painossa on psykologista vaikutusta myös.
Samaa voi sanoa Mohorizin Merida Scultura-hissitolpparatkaisusta.

Juha Lehtinen
23.03.2022, 14.21
Pogacar on ajanut vuorietappeja myös levyjarrullisella fillarilla (https://www.cyclingweekly.com/news/uae-team-emirates-manager-waves-away-doubts-surrounding-tadej-pogacar-he-has-the-same-level-as-last-year). Tuossa artikkelissa hyvä kuva siitä.

nure
23.03.2022, 18.53
Hower, joka palikan hinta myös listattu mutta laskematta vielä kun projekti auki, edellinen kuituprojekti selkeästi kevyemmällä rungolla painoi 6.7...kg muttei muuten miellyttänyt Merlin logoisena.
Pointti kyllä käsitetty, siis kevyttä ei voi rakentaa alle S-works hintaisen kapistukseen verrattuna puoleen hintaan, joku saa erektio ongelmia...?
Riittää kyllä itselle mutta jokaisella omat huvinsa ja jos pidä 8kiloista maantiepyörää painavana niin miksen saa pitää huvilani?

paaton
23.03.2022, 20.15
Hower, joka palikan hinta myös listattu mutta laskematta vielä kun projekti auki, edellinen kuituprojekti selkeästi kevyemmällä rungolla painoi 6.7...kg muttei muuten miellyttänyt Merlin logoisena.
Pointti kyllä käsitetty, siis kevyttä ei voi rakentaa alle S-works hintaisen kapistukseen verrattuna puoleen hintaan, joku saa erektio ongelmia...?
Riittää kyllä itselle mutta jokaisella omat huvinsa ja jos pidä 8kiloista maantiepyörää painavana niin miksen saa pitää huvilani?

Jos saataisiin tuohon sun nickin alapuolelle "pyöränrakentelija" kommentti? Se voisi poistaa paljon väärinkäsityksiä.

Ongelmahan on siinä, että osa vielä oikeasti ajaakin noilla pyörillä, tai ainakin toivottavasti ajaminen on ideana, jos kysellään pyöristä osto-ohjeita. Sitten jos käy oikein iso vahinko, niin nöösit uskovat noita sun juttuja.

Eli siis... Sinä nyt et vaan oikeasti pysty vertaamaan sitä SL7 spessua johonkin wobeltavaan teräsrunkoon. Niissä ei ole yhtään mitään samaa. Pojan lasten pyöräkin painoi 7kg ja maksoi vaan 500e, eli miksei kaikki aja noilla?

JKO17
23.03.2022, 21.21
Tuota linkkaamani painotaulukkoa voidaan katsoa varmaan monesta suunnasta ja tavalla.

Hieman täsmennettynä oma näkemykseni

- n. 7 kg on nykyaikaiselle levyjarrulliselle pyörälle kevyt paino ja tähän vaaditaan kevyt runko, kevyt voimansiirto ja kevyet vanteet tai sitten jos jokin em. edellytys ei täyty niin "varsinaisia keventelyosia"
- sellainen 7,5- vajaa 8 kg pyörästä aero/ei aero jne. riippuen on minusta normaali/kevyehkö pyörä
-kuiturunkoisella pyörällä 8,5-9,0 kg taitaa olla maksimi, ja siinä yleensä vanteiden ja renkaiden (+satula ja tanko) vaihdolla päästään yleensä selkeästi lähemmäs 8 kg:a

Eli 7-vähän yli 8:n välillä nuo hiilari+levypyörät painot taitaa pääosin liikkua, eli kohtuullisen kapeassa putkessa. Toki lähellä 6:sta on ainakin aethos ja ultimate cfr

Hower
23.03.2022, 21.38
Tässä nurelle ja muillekin haastetta jos keveyttä haetaan, 3,3kg. En tiedä voiko tuollakaan ajaa...
https://www.youtube.com/watch?v=PdU9WhaCCe0

Juha Lehtinen
23.03.2022, 21.53
Jos jostain löytyy vielä Ultraliten Cirrus Ti polkimet niin ei nouse paino kovinkaan paljoa tuosta 3,3kilosta.

veke
23.03.2022, 22.12
Tässä nurelle ja muillekin haastetta jos keveyttä haetaan, 3,3kg. En tiedä voiko tuollakaan ajaa...
https://www.youtube.com/watch?v=PdU9WhaCCe0

Tai paremminkin tuossa
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?32143-Projekti-7-x-kiloinen-maratont%C3%A4ysjousto&highlight=Aki+korpela
"Projekti: 7.x-kiloinen maratontäysjousto"
Jolla oikeesti ajetaan kilpaa. Sen kun suhteuttaa maantiefillariin...

paaton
23.03.2022, 22.43
Tai paremminkin tuossa
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?32143-Projekti-7-x-kiloinen-maratont%C3%A4ysjousto&highlight=Aki+korpela
"Projekti: 7.x-kiloinen maratontäysjousto"
Jolla oikeesti ajetaan kilpaa. Sen kun suhteuttaa maantiefillariin...

... niin sattuu ja pahasti. Tuon vuoksihan se painolimiitti alunperin on tehty. Eli ettei niistä teräshimmeleistä rakenneta vaarallisia laitteita. Tosin nyt sitä painolimiittiä saisi ilmeisesti levyjarrujen vuoksi taas tarkistaa ylöspäin. Ennen levareitahan painoraja oli jo vähän liaankin iso.

Hyvin herkästi noissa maantiekoisissakin jatketaan ajoa kaadon jälkeen. Siellä kun olisi paikallaan tuollaista thibula-fibulan tankoa, niin sattuisi seuraavassa kirissä tai alamäessä pahasti. Noinhan taisi käydä tuolle 7x maastopyörällekkin.

Ja olen kyllä aika varma, että esimerkiksi paris-roubaix on selvästi rajumpaa pyörälle, mitä xc kisa täysjoustolla ja 2.2" renkailla.

nure
23.03.2022, 23.03
Jotenkin tuntuu että PAATTOman kaltaisilla tyypeilla periaatteissa tarkoitus dissata jotakin mikä loppupeleissä edes kummasti kiinnosta. Itse en pidä moisen fillarin painoa kummoisenakaa ja tosiaan edellinen Merlinin rungolla paino oli reippaasti alle UCI rajojen.

Kanuuna
23.03.2022, 23.17
^^Ei se Akin vehje ja kypärä tainnut normaaliajossa rikkua, vaan puu tuli tielle?

Mutta palatkaapas takaisin asiaan, jos vaikka joku aloittelija oikeasti miettii maantiepyörää. Kesä lähestyy vauhdilla ja sepeliä aletaan harjata kohta kovaa kyytiä.

izmo
24.03.2022, 11.16
^^Ei se Akin vehje ja kypärä tainnut normaaliajossa rikkua, vaan puu tuli tielle?

Mutta palatkaapas takaisin asiaan, jos vaikka joku aloittelija oikeasti miettii maantiepyörää. Kesä lähestyy vauhdilla ja sepeliä aletaan harjata kohta kovaa kyytiä.

Kai jotain aina hajosi Akin pyörässä... satulakombo ja olikohan kampien kanssa joskus myös ongelmaa mutta ..

Ehkä itte aloittelija maantie pyörää hankiessa ois hyvä että 30 mm kumi mahtuu pyöriin ja ehkä vannejarruja en huolis ja paino vois olla 8-9 kg

Valittevasti sepelin harjaus keskeytyy lumen ja pakkasten tuloon Pirkanmaalla...

Juha Lehtinen
24.03.2022, 11.55
Täällä Eurassa ei ole sepelin harjaus päässyt edes alkamaan, tuskinpa ollut edes kenenkään mielessäkään vielä. Lumet ja jäät pitäisi ensin saada sulamaan ja viikonvaihde ei tosiaankaan tuo helpotusta tuohon. Bikefitting voisi olla aloittelijalle hyvä juttu jos ei ole varma mikä on oikea runkokoko.

Kanuuna
24.03.2022, 12.15
Kai jotain aina hajosi Akin pyörässä... satulakombo ja olikohan kampien kanssa joskus myös ongelmaa mutta ..

Ehkä itte aloittelija maantie pyörää hankiessa ois hyvä että 30 mm kumi mahtuu pyöriin ja ehkä vannejarruja en huolis ja paino vois olla 8-9 kg

Valittevasti sepelin harjaus keskeytyy lumen ja pakkasten tuloon Pirkanmaalla...

Joo, kyllähän siellä aina jotain pikkuhäikkää on ollut. Mutta edellinen suurempi töytäisy tapahtui ajovirheen takia Korkkarilla, olikohan toisena osapuolena puu.
Kyllä nyt näyttää siltä, että tosiaan pikkupakkasta ja lunta on luvassa tänne.

nure
24.03.2022, 12.55
Hower, itselle tullut usein vastaan nuo keveämpien osien painorajat.

Jpukki
25.03.2022, 11.50
Oma pyörän haeskelu ollut tauolla kun hiihtely yms. talvinen ulkoilu pitänyt ajatukset muualla.

Minkäslaisia suosituksia tällaisesta yksilöstä?

https://www.tori.fi/vi/95794043.htm

TERU
25.03.2022, 11.56
Oma pyörän haeskelu ollut tauolla kun hiihtely yms. talvinen ulkoilu pitänyt ajatukset muualla.

Minkäslaisia suosituksia tällaisesta yksilöstä?

https://www.tori.fi/vi/95794043.htm
Tuota on yritetty säätää luultavasti mummiksen suuntaan, no ainakin city-pyörän, jos ole noin 175 cm pitkä normaalimitoituksinen ja haluat ihan maantiepyörän ajokiksi, niin tuosta saa jonkinverran ohjausta muokkaamalla ihan hyvä pelin.

Jpukki
25.03.2022, 14.20
Tuota on yritetty säätää luultavasti mummiksen suuntaan, no ainakin city-pyörän, jos ole noin 175 cm pitkä normaalimitoituksinen ja haluat ihan maantiepyörän ajokiksi, niin tuosta saa jonkinverran ohjausta muokkaamalla ihan hyvä pelin.170/79, ja koko-asia onkin eniten arveluttava juttu tässä haeskelussa. Pieniä kokoja tietty kytännyt, mutta tästäkään en löytänyt googlettamalla tarkempia mittoja. En tosin tiedä mitä pitäisi tarkalleen tavoitella, kun ei ole aiempaa kokemusta. Nykyisellä maantiehybridillä puutuu parin tunnin jälkeen joka paikka eikä oikein säätämällä parane.

TERU
25.03.2022, 16.19
Olisko tuossa mahdollista lyhempään stemmiin, senttikin jo merkitsisi?
Entä jos tankoa laskisi ja ottaisi näin ylävartaloa enemmän mukaan ajaessa?
Ja vielä, voisko tankoa kaventaa?

(Kaikki nuo kolme tuli käytetyksi omassa jäykkähybridissä, kun alkoi kertyä yli kymppi vuodessa, sitten tulikin jo kippuratankoja.)

Ps. Tuo Ridley on ylisuuri, liian pitkä, tässä uudemman mitat, mutta luultavasti perusmitat samat, luulen maantiepyörä käyvä koon puolesta, kun 74° satulakulmalla vaakamitta on 525 mm, tämä vaan tällainen huitaisu.
https://www.ridley-bikes.com/en_FI/bikes/SBIHEDRID008

Jpukki
25.03.2022, 18.09
^ mulla on nykyisessä sellainen saranallinen stemmi jota säätänyt ylös ja alas. Laitoin myös lyhyet nousukahvat siihen kahvojen sisäpuolelle (innerbarends tyyliin). Tuo jonkin verran auttoi. Satulaa siirrellyt myös joka suuntaan. Luulen että se on myös liian pitkä.

Toi Ridley kannattaa varmaan sit skipata, kun tarkoitus olisi saada pidempiä lenkkejä varten sopivampi pyörä.

TERU
25.03.2022, 18.18
Nuo säätöstemmit ovat kehnoja ratkaisuja ja useimmin myös melkoisen pitkiä, siis sojottavat kauas eteen, hommaa tuon tilalle lyhyempi kiinteä stemmi, niin ajo paranee. Hybridinkin saa ajettavaksi, sentti parikin kun kokonaisajopituus lyhenee, niin satulan saa asentaa oikealle paikalle ja ajo maistuu.

Jpukki
26.03.2022, 18.12
^ kaipa sitä olisi syytä kokeilla. Talouteen tarvittaisiin joka tapauksessa toinen tiekelpoinen pyörä.

Tällaistakin harkitsen: https://www.tori.fi/vi/95720006.htm

XS kai olisi oikea koko, mutta parin sentin sisällä tuossakin mitat olisi.

TERU
27.03.2022, 08.28
Sentit on pitkiä maantiepyörässä, stemmiä lyhemmäksi ja satulatolppaan jättöä vähemmän, jospa tuota kutistais ajettavaksi, parasta ajettavuutta tuskin, mutta pistää kiertoon taas, ei sitten tuossa tappiota isosti synny.

nure
27.03.2022, 08.45
^Pari senttiä on paljon ja saa jotain aina säädettyä muttei kyllä hyvää.

Jpukki
29.03.2022, 21.44
Innostuin tällaisesta Orcasta (https://www.tori.fi/uusimaa/Tayshiilikuituinen_Orbea_Orca__maantiekilpapyora_9 5745388.htm), kun rungon kooksi myyjä ilmoittaa 50. Varmistin vielä, että kyse satulaputki keskiöstä päähän. Eli pitäisi olla sitä mitä haen (joillain merkeillä koko 50 on tosin huomattavasti lyhyemmillekin 160-165cm..) No etsiskelin kuitenkin geometriataulukkoa kuvien ja myyjän arvioiman hankinta-ajankohdan perusteella. Löysin 2014 Orcan taulukosta (https://geometrygeeks.bike/bike/orbea-orca-2014/) 50cm satulaputken, mutta kokomerkintä sen kohdalla 55(?). Vertasin mittoja nykyiseen hybridiin ja vaikuttaisi olevan kohtuu lähellä, ainakin mitä metrimitalla saa karkeasti mittailtua.

Onkohan kyseessä edes sama pyörä, vai olisiko tuo linkkaamani taulukko alurunkoiselle? Välttämättähän siinä ei eroa ole. Kokeilemaan kai tuota pitäisi päästä, mutta perus stemmi jostain mukaan :)

Tuntuu kohtuu vaikealta tämä pyörän etsiminen, kun jokaisesta pitäisi löytää tarkat mitat ja verrata keskenään jne.

paaton
29.03.2022, 22.06
Innostuin tällaisesta Orcasta (https://www.tori.fi/uusimaa/Tayshiilikuituinen_Orbea_Orca__maantiekilpapyora_9 5745388.htm), kun rungon kooksi myyjä ilmoittaa 50. Varmistin vielä, että kyse satulaputki keskiöstä päähän. Eli pitäisi olla sitä mitä haen (joillain merkeillä koko 50 on tosin huomattavasti lyhyemmillekin 160-165cm..) No etsiskelin kuitenkin geometriataulukkoa kuvien ja myyjän arvioiman hankinta-ajankohdan perusteella. Löysin 2014 Orcan taulukosta (https://geometrygeeks.bike/bike/orbea-orca-2014/) 50cm satulaputken, mutta kokomerkintä sen kohdalla 55(?). Vertasin mittoja nykyiseen hybridiin ja vaikuttaisi olevan kohtuu lähellä, ainakin mitä metrimitalla saa karkeasti mittailtua.

Onkohan kyseessä edes sama pyörä, vai olisiko tuo linkkaamani taulukko alurunkoiselle? Välttämättähän siinä ei eroa ole. Kokeilemaan kai tuota pitäisi päästä, mutta perus stemmi jostain mukaan :)

Tuntuu kohtuu vaikealta tämä pyörän etsiminen, kun jokaisesta pitäisi löytää tarkat mitat ja verrata keskenään jne.

Nyt kannattaa heti lopettaa se innostuminen ja mennä pyöräliikkeeseen ostamaan maantiepyörää.

JKO17
29.03.2022, 22.08
Mitenkä sellainen, että
a) menisit liikkeeseen
b) katsoisit löytyykö esim. canyonilta pyörää joka sun mitoissa (pituus ja inseam), s- koossa löytyy ainakin vanne ja levyjarrua hintaan 1150-1500 eur
https://www.canyon.com/fi-fi/road-bikes/endurance-bikes/endurace/al/#section-product-grid

lisäys: no paaton ehti ensin

Jpukki
30.03.2022, 00.59
En välttämättä kehtaa mennä kauppaan tuhlaamaan kenenkään aikaa, jos en aio uutta pyörää ostaa. Käytetyissä on kuitenkin mahdollista saada enemmän halvemmalla. Ja jaksan ihan hyvin odotella että oikea sattuu kohdalle, kunhan tietäisi mistä sen tunnistaa. Neuvojahan sieltä liikkeestä saisi, mutta oletin ketjun nimen perusteella, että täältäkin saattaisi löytyä (ja on löytynytkin). Käytetyn ostamisessa miellyttää muutenkin myös se, että valmistettu ja ehjä tavara pysyy käytössä. En ole edes kovin tarkka esteettisyyden tai trendienkään suhteen.

Postimyyntipyörän kanssa on kuitenkin yhtälailla noiden mittataulukkojen varassa. Esim tuo pari viestiä aiemmin linkkaamani endurace CF koossa S on 10 mm suurempi reach ja 8mm suurempi stack, kuin tämän vuoden alurunkoisen XS koossa. Siitä on sitten tuon orcan vastaaviin 13 ja 16mm eroa (jos siis olen löytänyt oikeat mitat).

TERU
30.03.2022, 05.20
Italialaiset valitsevat pieniäkin runkoja Taiwanitehtaalta, esim Bianchi on kasannut monia vuosia Nirone7 nimellä pienillekin kuskeille jonkinlaisia ajokkeja. Vaikka ei tahdo vajota näin alas, kuitenkin tuota geotaulua voi käyttää apuna koon etsimiseen, ei tarvi mennä liikkeeseen myyjän kiusaksi.

Taulukon rungon 500 koon mitat mielestäni hyvin lähelle sopivat, koska minulle (174/83) seuraava koko on täsmälleen oikea. Tehdas käyttää kokonumerona 50.

https://www.bianchi.com/store/au_EN/ypbw7-via-nirone-7-105-11sp-compact-2.html

Ps. Korjasin tuon haaramitan oikeaksi. Samoin lisäsin pienen tekstinpätkän.

paaton
30.03.2022, 08.23
En välttämättä kehtaa mennä kauppaan tuhlaamaan kenenkään aikaa, jos en aio uutta pyörää ostaa. Käytetyissä on kuitenkin mahdollista saada enemmän halvemmalla. Ja jaksan ihan hyvin odotella että oikea sattuu kohdalle, kunhan tietäisi mistä sen tunnistaa. Neuvojahan sieltä liikkeestä saisi, mutta oletin ketjun nimen perusteella, että täältäkin saattaisi löytyä (ja on löytynytkin). Käytetyn ostamisessa miellyttää muutenkin myös se, että valmistettu ja ehjä tavara pysyy käytössä. En ole edes kovin tarkka esteettisyyden tai trendienkään suhteen.

Postimyyntipyörän kanssa on kuitenkin yhtälailla noiden mittataulukkojen varassa. Esim tuo pari viestiä aiemmin linkkaamani endurace CF koossa S on 10 mm suurempi reach ja 8mm suurempi stack, kuin tämän vuoden alurunkoisen XS koossa. Siitä on sitten tuon orcan vastaaviin 13 ja 16mm eroa (jos siis olen löytänyt oikeat mitat).

Sinulle on xs koko oikea canyonista. Ei ne mitat ole rakettitiedettä. Mutta tuo yllä linkkaamasi pyörä maksaa jo 1300e ja on tautisen vanha. Äkkiä kuvia katsomalla tuo ei ole ollut ainakaan hyvällä huollolla.

Mene vaikka paikalliseen XXL:n katselemaan, josko siellä olisi fillareita hyllyssä. Saat paljon enemmän rahalle vastinetta ostamalla tuon 1200e whiten uudella 105 osasarjalla.

paaton
30.03.2022, 08.27
Varsinkin just nyt on sellainen tilanne, että oikeastaan kaikissa hintaluokissa kannattaa ostaa uusi, jos niitä vaan kaupasta löytyy. Käytetyistä pyydetään täysin uskomattomia hintoja. Tuonkaan linkkaamasi pyörän hinnassa on ainakin puolet liikaa.

nure
30.03.2022, 09.01
^ Heikko saatavuus on vääristynyt käytettyjen hintaa joten uutta vaan katselemaan jos jotain vielä saatavilla.

ViP
30.03.2022, 09.48
Innostuin tällaisesta Orcasta (https://www.tori.fi/uusimaa/Tayshiilikuituinen_Orbea_Orca__maantiekilpapyora_9 5745388.htm), kun rungon kooksi myyjä ilmoittaa 50.

Mielenkiintoinen ohjaamoratkaisu... :D

Jos käytettyyn päädyt, niin osta sellainen missä hinta on kohdallaan. Jo mainittua Canyonin endurace CF7:ää saa 2100 eurolla uutena. Käytetyissä kannattaa lisäksi budjetoida parisataa euroa sekä muutama tunti työaikaa kuluneiden osien vaihtoon. Varsinkin, jos pyörä on kahdeksan vuotta vanha, niin isolla todennäköisyydellä siinä on enemmän tai vähemmän rempattavaa.

Aakoo
30.03.2022, 09.50
Tuo Orbea on pyykkinaruvaihteiden perusteella jostain vuodelta 2005, eli hinnassa on vaatimattomasti tonni liikaa. Sanoisin myös, että uutta pyörää vaan alle, esim. tuota voisi koossa S päästä kokeilemaan: https://www.xxl.fi/white-rc-pro-21-maantiepyora-unisex/p/1180099_1_style .

lai
30.03.2022, 10.18
Tuo Orbea on pyykkinaruvaihteiden perusteella jostain vuodelta 2005, eli hinnassa on vaatimattomasti tonni liikaa. Sanoisin myös, että uutta pyörää vaan alle, esim. tuota voisi koossa S päästä kokeilemaan: https://www.xxl.fi/white-rc-pro-21-maantiepyora-unisex/p/1180099_1_style .
Onko nuo molo pyykkilankakahvat edes Dura-acet, näyttää uhkaavasti Tiagroilta?
Jos pitää olla S kokoa niin Saldenilta täyshiilari Wilier ultegroilla 1800€, ei tietenkään pääse koeajamaan ja postikulut päälle. https://www.saldenbikes.com/wilier-101sr-105-mat-zwart-rood-s.html

Edit, ei taidakkaan olla ultegroilla vaan 105 tai ota tuosta nyt selvää.

Firlefanz
30.03.2022, 10.23
Itse olisin veikannut vuoden 2006 tai 2007 mallia. Hyvä pyörähän se on edelleenkin, mutta ostajan on tietenkin varauduttava siihen että koko voimansiirto voi olla uusimisen tarpeessa ja että vaikka vanteet eivät olisi lähellekään loppuunajettuja, nekin kaipaavat osaavaa huoltoa. Ja tietenkin tarvitaan uusi ohjainkannatin jotta ajoasento saadaan edes suunnilleen mallilleen:rolleyes:

PS Ei voi olla kiinnostamatta mikähän tuonkin pyörän tarina on ollut. Onko sen alkuperäinen omistaja ollut aloitteleva harrastaja jolla vain on ollut niin sanottu riittävä budjetti? Ja innostus on loppunut ja pyörä jäänyt käyttämättömänä varastoon? Tai onko pyörä ollut vain niin sanottu pakollinen hankinta jollekin triathloneihin osallistuvalle eikä sillä juuri lenkkejä ole ajettu? Onko myyjä sitten ollut se joka on yrittänyt saada sen itselleen ajettavaksi mutta kokenut maantiepyöräilyn epämukavaksi puuhaksi? Onko hän ostanut sen käytettynä tai saanut sen ikään kuin osamaksuna vaihdossa johonkin, vaikkei ole ollut aikeissakaan ruveta harrastamaan?

(Voi tietysti olla että tarina on ikävämpi tai että pyörä on jossain vaiheessa vuosia sitten varastettu ja vaiheiden jälkeen päätynyt sinne missä se nyt on.)

Muuten olen pitkälti samaa mieltä sikäli että se mitä ollaan ostamassa on maantiepyörän runko. Jos siinä ei ole jälkiä, voinee olettaa että se on täysin kelvollisessa kunnossa eikä vanhentunut miksikään - tai ei ainakaan kuin siinä etteivät 25-millisiä leveämmät renkaat sovi, mutta sehän ei ole mikään este onnellisille kilometreille sen enempää kuin kymppivaihteisuus (koska välitykset silloinkin riittävät ja uusia osia mahdollisesti rikkoutuvien tilalle saa yhä). Kaikki muu mukana tuleva on vain plussaa, jota ei oikein voi suoraan ynnätä hinta-arvioon.

jalkkis
30.03.2022, 10.25
tai sit:

Radon R1 Disc 105 Road Bike Aluminium | Bike-Discount (https://www.bike-discount.de/en/radon-r1-disc-105-1)

paaton
30.03.2022, 10.28
Kuvien peruusteella veikkaan ikääntymistä. Ollut joskus tosiaan kallis pyörä.

Firlefanz
30.03.2022, 10.41
Kuvien peruusteella veikkaan ikääntymistä. Ollut joskus tosiaan kallis pyörä.

Simppeli selitys on usein se oikea. Luultavasti on käynyt juuri niin, ehkä pyörän olisi voinut laittaa myyntiin jo viisi vuotta sitten tai aikaisemminkin, mutta kun mielessä on ehkä ollut että mitä jos sittenkin jaksaisi tai innostuisi ruveta taas ajamaan eikä ole siksi hennonnut pyörästä luopua. Ja nyt sitten on osunut silmiin joku lehtijuttu siitä miten uusista pyöristä on pulaa ja niitä joutuu odottamaan pitkäänkin ja kuinka käytetyistä pyöristä nyt pyydetään kovia hintoja ja ne viedään silti käsistä...:cool:

Aakoo
30.03.2022, 10.42
Muuten olen pitkälti samaa mieltä sikäli että se mitä ollaan ostamassa on maantiepyörän runko. Jos siinä ei ole jälkiä, voinee olettaa että se on täysin kelvollisessa kunnossa eikä vanhentunut miksikään - tai ei ainakaan kuin siinä etteivät 25-millisiä leveämmät renkaat sovi, mutta sehän ei ole mikään este onnellisille kilometreille sen enempää kuin kymppivaihteisuus (koska välitykset silloinkin riittävät ja uusia osia mahdollisesti rikkoutuvien tilalle saa yhä). Kaikki muu mukana tuleva on vain plussaa, jota ei oikein voi suoraan ynnätä hinta-arvioon.

Olen eri mieltä, jos aloittelija hakee maantiepyörää niin siinä haetaan pyörää mitä voi ajaa eikä huoltaa. Veikkaan ettei valtaosa ns. aloittelijoista ei joudu vaihtamaan mitään osia pyöräänsä ensimmäiseen pariin vuoteen, joten harrastusta ei kannata aloittaa millään huoltoprojektilla. Joku 17 vuotta vanha hiilarirunko kun sanoo räks ekalla lenkillä tai vaihdekahvan mekanismi hajoaa, niin kyllä harmittaa ettei ostanut uutta pyörää takuineen kaikkineen. Jostain syystä käytettyjen pyörien hintapyynnöt on aika tolkuttomia, kuten tämäkin esimerkki kertoo.

Qilty
30.03.2022, 11.19

Maantiepyörässä koko ilmoitetaan vaakaputken pituuden mukaan.

Firlefanz
30.03.2022, 11.41
Olen eri mieltä, jos aloittelija hakee maantiepyörää niin siinä haetaan pyörää mitä voi ajaa eikä huoltaa. Veikkaan ettei valtaosa ns. aloittelijoista ei joudu vaihtamaan mitään osia pyöräänsä ensimmäiseen pariin vuoteen, joten harrastusta ei kannata aloittaa millään huoltoprojektilla. Joku 17 vuotta vanha hiilarirunko kun sanoo räks ekalla lenkillä tai vaihdekahvan mekanismi hajoaa, niin kyllä harmittaa ettei ostanut uutta pyörää takuineen kaikkineen. Jostain syystä käytettyjen pyörien hintapyynnöt on aika tolkuttomia, kuten tämäkin esimerkki kertoo.

Ymmärsit kommenttini täysin nurin kurin, mikä lienee yksinomaan minun vikani.

Mutta käytän tilaisuuden ollakseni toista mieltä siitä mitä 15 tai 17 vuotta vanhasta hiilarirungosta tulisi lähtökohtaisesti olla mieltä. Ei hiilikuiturunko ajetuista kilometreistä mene semmoiseen kuntoon että se sanoisi räks sen suuremmalla todennäköisyydella kuin yhtä paljon ajettu muusta materiaalista tehty runko.

Se miten paljon hinnassa tulisi näkyä se että pyörällä on ehkä kaaduttu niin ettei ulkoista jälkeä näy - eikä myyjä sitä kerro eikä ehkä siitä tiedäkään - mutta riski siihen että runko sanoo räks ekalla lenkillä on merkittävästi kasvanut on sitten eri juttu. Onnellisessa tapauksessa pyörällä on ajettu kaatumatta ja vain aurinkoisina kesäviikonloppuina eikä runko tietenkään mene miksikään pelkästän siitä että se seisoo kymmenen vuotta ajamattomana jossain varastossa.