Näytä tavallinen näkymä : Maantiepyöräsuosituksia alottelijalle
Firlefanz
30.03.2022, 11.45
Maantiepyörässä koko ilmoitetaan vaakaputken pituuden mukaan.
Laitetaan tähän vielä ihmettely siitä mihin runkokoosta kertova tarra on fillarista hävinnyt. Oma kokemus on että ne pysyvät kuin...liimattuna eivätkä ne lähde kuin erikseen irrottamalla (enkä ihan heti keksi syytä miksi joku siihen rupeaisi ilman tarkoistusta esim. uudelleenmaalata fillari).
Laitetaan tähän vielä ihmettely siitä mihin runkokoosta kertova tarra on fillarista hävinnyt. Oma kokemus on että ne pysyvät kuin...liimattuna eivätkä ne lähde kuin erikseen irrottamalla (enkä ihan heti keksi syytä miksi joku siihen rupeaisi ilman tarkoistusta esim. uudelleenmaalata fillari).Kyllä se jossain pyörissä on niin syntisen ruma ja/tai iso että ymmärrän kyllä jos haluaa sen poistaa.
Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla
Ymmärsit kommenttini täysin nurin kurin, mikä lienee yksinomaan minun vikani.
Mutta käytän tilaisuuden ollakseni toista mieltä siitä mitä 15 tai 17 vuotta vanhasta hiilarirungosta tulisi lähtökohtaisesti olla mieltä. Ei hiilikuiturunko ajetuista kilometreistä mene semmoiseen kuntoon että se sanoisi räks sen suuremmalla todennäköisyydella kuin yhtä paljon ajettu muusta materiaalista tehty runko.
Se miten paljon hinnassa tulisi näkyä se että pyörällä on ehkä kaaduttu niin ettei ulkoista jälkeä näy - eikä myyjä sitä kerro eikä ehkä siitä tiedäkään - mutta riski siihen että runko sanoo räks ekalla lenkillä on merkittävästi kasvanut on sitten eri juttu. Onnellisessa tapauksessa pyörällä on ajettu kaatumatta ja vain aurinkoisina kesäviikonloppuina eikä runko tietenkään mene miksikään pelkästän siitä että se seisoo kymmenen vuotta ajamattomana jossain varastossa.Tässä onkin tuore video mikä hiilikuidun käyttöikää perkaa, ihan asiantuntija voimin.
https://youtu.be/ZeNX9QqN6B8
Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla
Firlefanz
30.03.2022, 12.13
Tunnustan olevani pikkupaskiainen joka ei linkattuja videoita katso, joten en tiedä ovatko videolla esiintyvät asiantuntijat samaa vai eri mieltä kanssani.
Oma käsitykseni perustuu vai niin pieneltä osin omaan kokemukseen (eli vanhaan hiilikuiturunkoon joka ei ole sanonut raks) että sen voi unohtaa. Mieleen on kuitenkin jäänyt joskus lukemani juttu, joka hyvinkin saattoi olla tämä: https://cyclingtips.com/2015/08/what-is-the-lifespan-of-a-carbon-frame/
En välttämättä kehtaa mennä kauppaan tuhlaamaan kenenkään aikaa, jos en aio uutta pyörää ostaa. Käytetyissä on kuitenkin mahdollista saada enemmän halvemmalla. Ja jaksan ihan hyvin odotella että oikea sattuu kohdalle, kunhan tietäisi mistä sen tunnistaa. Neuvojahan sieltä liikkeestä saisi, mutta oletin ketjun nimen perusteella, että täältäkin saattaisi löytyä (ja on löytynytkin). Käytetyn ostamisessa miellyttää muutenkin myös se, että valmistettu ja ehjä tavara pysyy käytössä. En ole edes kovin tarkka esteettisyyden tai trendienkään suhteen.
Postimyyntipyörän kanssa on kuitenkin yhtälailla noiden mittataulukkojen varassa. Esim tuo pari viestiä aiemmin linkkaamani endurace CF koossa S on 10 mm suurempi reach ja 8mm suurempi stack, kuin tämän vuoden alurunkoisen XS koossa. Siitä on sitten tuon orcan vastaaviin 13 ja 16mm eroa (jos siis olen löytänyt oikeat mitat).
Ostat asiantuntevasta liikkeestä palvelun nimeltä Bike Fitting. Maksaa ~200€. Sen perusteella sinun pitäisi saada ainakin hyvin suuntaa antavat ohjeet oikean kokoisen ja muotoisen pyörän ostoon ja lopulliseen säätöön.
Viitaten hiilikuidun kestävyyteen, on paljon vanhoja purjeveneiden kuitumastoja ja jos UV ei ole päässyt vaikuttamaan niin kestäneet kyllä pitkään.
Ymmärsit kommenttini täysin nurin kurin, mikä lienee yksinomaan minun vikani.
Mutta käytän tilaisuuden ollakseni toista mieltä siitä mitä 15 tai 17 vuotta vanhasta hiilarirungosta tulisi lähtökohtaisesti olla mieltä. Ei hiilikuiturunko ajetuista kilometreistä mene semmoiseen kuntoon että se sanoisi räks sen suuremmalla todennäköisyydella kuin yhtä paljon ajettu muusta materiaalista tehty runko.
Se miten paljon hinnassa tulisi näkyä se että pyörällä on ehkä kaaduttu niin ettei ulkoista jälkeä näy - eikä myyjä sitä kerro eikä ehkä siitä tiedäkään - mutta riski siihen että runko sanoo räks ekalla lenkillä on merkittävästi kasvanut on sitten eri juttu. Onnellisessa tapauksessa pyörällä on ajettu kaatumatta ja vain aurinkoisina kesäviikonloppuina eikä runko tietenkään mene miksikään pelkästän siitä että se seisoo kymmenen vuotta ajamattomana jossain varastossa.
Juu, en toki tarkoittanutkaan että hajoaa varmasti, mutta todennäköisemmin kuitenkin kuin uusi, ja silloin ongelma on enemmänkin oma kuin myyjän. Eli jos ei erikseen ole kiinnostunut vanhoista pyöristä, niin ei sellaista kannata myöskään hankkia.
Firlefanz
30.03.2022, 16.36
^Jos noin asiaa katselee, niin ei kannata katsella käytettyjä hiilikuiturunkoja ylipäätään. Yhden kesän ajettu voi olla huono-onnisesti kaatunut, kaaduttu tai vain iskun saanut siinä missä vanhakin. Jos on valmis ostamaan hiilikuitufillarin vuodelta 2017 voi aivan yhtä luottavaisesti ostaa vuoden 2005 mallisen fillarin. Silloinkin vaikka sillä olisi ajettu joka vuosi.
Jos hakee fillaria vain ajamiseen, ei tarvitse olla kiinnostunut sen enempää vanhoista fillareista ja niiden historiasta kuin uusista fillareista ja niiden usein kieltämättä paremmista tai ainakin hienommista ominaisuuksista.
Aloittelijalle joka on aikeissa hankkia käytetyn pyörän jonka kunnosta hänellä ei voi olla tietoa eikä edes kaveria joka osaisi sen arvioida en antaisi neuvoksi opetella huoltamaan vaan viedä ostamansa fillari osaavaan liikkeeseen, jossa huollettavat huolletaan ja vaihdettavat vaihdetaan. Se toki maksaa ja siksi se on syytä ottaa huomioon kun miettii mitä pyörästä kannattaa maksaa tai mihin budjetti riittää.
Se on sitten eri asia että samalla rahalla voi saada uuden fillarin jonka osat eivät ole "Dura-Acen valmistamia", mutta jotka varmasti toimivat yhtä hyvin ja kenties yhtä pitkään kuin vuosien takaisen malliston huipputuotteet.
No siinä sen verran eroa, että 2017 oli olemassa jo hyvälaatuista vaihdeosaa. Runkoa en itse tuossa epäile lainkaan, jos nyt ei lasketa mahdollisesti vain 23mm rengastilaa.
Tuo pyörähän on aika pommi. Et tarvitse vilkaista kuin eturatasta, niin ymmärtää miten hyvällä hoidolla laitos on ollut.
vetomies
30.03.2022, 17.21
Tervehdys! Tarkoitus oli paremman puoliskon kanssa hommata jo viimekesänä maantiepyörät oheisharjoitteluun, mutta kun ei niitä oikein mistään saanut. Tilanne näyttäisi olevan edelleen samanlainen. Oulussa asustellaan ja liikkeet on kierretty läpi huonolla menestyksellä, aika paljon tyrkyttävät gravel pyöriä mitä tuntuisi saavan melko hyvin. Hintahaarukka asettuu molemmilla siihen 2k€, pienen liukumavaran kanssa. Canyonilta olen itselle (174cm) katsellut endurace al7 tai cf8, missä molempien tilanne on tällä hetkellä heinäkuu-lokakuu. Bikediscountissa näyttäisi olevan Radon spire disc 8 ja 9 kohta varastossa, mitkä houkuttaisi tällä hetkellä eniten, miten ne vertautuvat esim canyonin cf malleihin?
Toisen osapuolen tilanne lienee vieläkin heikompi, koska tuntuu että pienempiä pyöriä ei tahdo löytyä. https://www.bike-discount.de/en/cube-axial-ws-race-sparklelilac-n-black ko. pyörää katsottu, vaan pienin koko 50 lienee liian suuri 159cm:lle? Canyonilta katsottu nyt myös Grizl7 hänelle, mutta menisikö gravel myös asfaltilla kevyesti porukkalenkeillä, missä toisella on maantiepyörä? Onnistuuko esimerkiksi rengastusta vaihtamalla saamaan enemmän maantiefillaria?
Ostoilmoituksia pyöristä olen myös ajatellut laittaa, mutta aikaisemmin viestiketjussakin mietittyä ylihintaisia käytettyjä ei tekisi mieli ostaa vaan mieluusti odotan muutaman kk uutta. Aikaisempaa kokemusta ei maantiefillareista ole, joten uusi laji meille molemmille. Paljon kysymyksiä, kiitoksia vastauksista!
Tervehdys! Tarkoitus oli paremman puoliskon kanssa hommata jo viimekesänä maantiepyörät oheisharjoitteluun, mutta kun ei niitä oikein mistään saanut. Tilanne näyttäisi olevan edelleen samanlainen. Oulussa asustellaan ja liikkeet on kierretty läpi huonolla menestyksellä, aika paljon tyrkyttävät gravel pyöriä mitä tuntuisi saavan melko hyvin. Hintahaarukka asettuu molemmilla siihen 2k€, pienen liukumavaran kanssa. Canyonilta olen itselle (174cm) katsellut endurace al7 tai cf8, missä molempien tilanne on tällä hetkellä heinäkuu-lokakuu. Bikediscountissa näyttäisi olevan Radon spire disc 8 ja 9 kohta varastossa, mitkä houkuttaisi tällä hetkellä eniten, miten ne vertautuvat esim canyonin cf malleihin?
Toisen osapuolen tilanne lienee vieläkin heikompi, koska tuntuu että pienempiä pyöriä ei tahdo löytyä. https://www.bike-discount.de/en/cube-axial-ws-race-sparklelilac-n-black ko. pyörää katsottu, vaan pienin koko 50 lienee liian suuri 159cm:lle? Canyonilta katsottu nyt myös Grizl7 hänelle, mutta menisikö gravel myös asfaltilla kevyesti porukkalenkeillä, missä toisella on maantiepyörä? Onnistuuko esimerkiksi rengastusta vaihtamalla saamaan enemmän maantiefillaria?
Ostoilmoituksia pyöristä olen myös ajatellut laittaa, mutta aikaisemmin viestiketjussakin mietittyä ylihintaisia käytettyjä ei tekisi mieli ostaa vaan mieluusti odotan muutaman kk uutta. Aikaisempaa kokemusta ei maantiefillareista ole, joten uusi laji meille molemmille. Paljon kysymyksiä, kiitoksia vastauksista!
Inflite voisi mennä maantilenkeillä, mutta grizliä en ostaisi. Ja odottaa ei todellakaan kannata. Ostat maantiepyörän minkä saat.
Eikö puolisolle toimi myös tuo spire? Näyttäisi olevan 48 kokoa hyllyssä.
https://www.bike-discount.de/en/radon-spire-disc-8.0-1
no niin, kiitos monista hyvistä näkökulmista ja perusteluista.
Uuden ostaminen tavallaan helpottaisi asiaa, mutta aiempi pointti meni osalta ehkä ohi , tai ei tullut rivien välistä selväksi. Ilman kunnollista apua tai pidempää koekäyttöä, on pyörä ostettava joka tapauksessa valmistajan ilmoittamien mittojen mukaan. Mitkä ne sopivat mitat sitten on, selviää ehkä muutaman omistetun pyörän jälkeen tai ammattitaitoisen myyjän/ostetun bike fittingin (niin vakavissaan en ole) avulla. Joissain liikkeissä tietysti myydään sitä mitä sattuu löytymään, eli pitäisi vähän tietää mistä saa asiallista palvelua. Mutta tosiaan en haluaisi käyttää hyväksi, ilman oikeita ostoaikeita. Iso osa kai hankkii kuitenkin ainakin ensimmäisen pyörän pelkästään runkokoon perusteella ilman kummempia miettimättä. Näitä käytettyjä selatessa on tullut huomattua, ettei se runkokoko välttämättä anna kuin suuntaa. Pitää siis etsiä jostain mitat ja alkaa vertaamaan. Siitä seuraa kysymys, että mikä sitten toimii mittatikkuna? Canyonin huippuunsa viritetty ja tieteellisin menetelmin kehitetty mitoitusalgoritmi? Jos siis opastetaan, että osta Endurace XS koossa, niin se vissiin on sopiva mittatikku, johon olisi mahdollista käytettyjäkin verrata. Ja mietityttää todella, että onko toleranssit niin pieniä, että tällaisen kuntoajelijan kannattaa huomioida jo 10mm ero stackissa/reachissa? Tiedostan toki sen, että maantiepyörien joukkoon mahtuu paljon erilaiseen käyttöön suunniteltuja, mutta kyse kuitenkin lähes alimman hinta-luokan peruspyöristä, joten suunnilleen varmaan samalla ajatuksella tehtyjä.
Rahallahan homma tietysti ratkeaisi ja parin tonnin panoksella kyseessä olisi ihan eri peli. Jos sopivan, mutta kuluneen pyörän saa vaikka 600e, ei minua kirpaise laittaa jossain vaiheessa muutamaa satasta kuluviin osiin, jos muuten ajokista tykkää. Ropaaminen ja huoltaminen ei haittaa, vaan päinvastoin, kuuluu osaksi harrastusta. Ei ole kai tullut myöskään ilmaistua, etten missään nimessä pyöristä tuollaisia summia ole maksamassa. Hintaneuvottelu aloitetaan vasta sitten, kun löytää sellaisen, jonka on valmis ostamaan. Satasiahan noista kaikista melkein olisi pois saatava.
Whiteä katsoin ja siitä S-kokoa vielä löytyisi, mutta geometriaa en listasta löytänyt ainakaan puhelimella selatessa eli ei vastauksia tuohon aiempaan pohdintaan. Ja hinta mahdollisesti tuplat vastaavaan käytettyyn (ja kuluneeseen). Yllätyin, että 105:t tuohon rahaan, mutta kai jossain muussa säästetty?
Tuo kuiturungon mahdolliseen ikääntymiseen liittyvä keskustelu oli itselle ihan uutta ja hyvä tiedostaa asia, vaikka ei välttämättä lopullista totuutta asiasta olekaan.
Niille, joita tuon Orcan tarina mietitytti, niin myyjä on ikääntyvä herra, joka ei ole pyörällä useampaan vuoteen ajanut niska/selkävaivojen vuoksi ja siitä johtuu myös tuo stemmi. On pyörän ostanut joskus 8-10 vuotta sitten. Eniten siinä kiinnosti siis, että jos saisi pyörän kevyellä hiilarirungolla ja dura-ace-sarjalla (eikä heti vaihtokunnossa), niin voisi minun kilsoilla kestää vielä pitkään. Mutta tosiaan ehkä uudemmat "alemmat" sarjat kuitenkin parempaa tavaraa. Tosin kolme-neljä vuotta vanha pyörä voi aktiivisen harrastajan jäljiltä olla myös voimansiirroltaan loppuun ajettu. Eli joka tapauksessa pitää katsoa tapaus kerrallaan.
Tarinan opetus oli siis, että... kannattaa ostaa uusi pyörä ja se on sitten sopiva.
Hirveen pitkä kirjoitus :) Ei se pyörän ostaminen mitään rakettitiedettä ole, varsinkaan ensimmäisen.
Ostat vain sopivan koon, ajat sillä jonkin aikaa ja säätelet stemmillä sopivaksi. Yhden kesän jälkeen voit jo tietääkkin mitä haluat. Mutta esimerkiski stemmillä ja tangolla mittoja voi muuttaa vaikka 4cm helposti.
Itse ostin ensimmäisen fillarin suht summassa. Katsoin, että koko on vähän alakanttiin, joka olikin just oikea valinta. Alkuun 90mm stemmi ja nyt se on venynyt 130mm. Liki saman verran on keula myös laskeutunut alemmaksi.
Kaikki koeajot ja bike-fittingit voi minusta ensimmäisen maantiepyörän ostossa hyvin sivuuttaa. Uskoo vaan niitä suosituksia. Jos esimerkiksi olisit käynyt koeajamassa tuota ylläolevaa vanhaa orbeaa, niin olisit ihastunut ajoasentoon.
https://images.tori.fi/api/v1/imagestori/images/7111161735.jpg
https://images.tori.fi/api/v1/imagestori/images/7111161735.jpg?
^Harvinaista kyllä, aivan samaa mieltä, pyörän valinnasta ja kirjoituksen pituudesta...
Toisen osapuolen tilanne lienee vieläkin heikompi, koska tuntuu että pienempiä pyöriä ei tahdo löytyä. https://www.bike-discount.de/en/cube-axial-ws-race-sparklelilac-n-black ko. pyörää katsottu, vaan pienin koko 50 lienee liian suuri 159cm:lle? Canyonilta katsottu nyt myös Grizl7 hänelle, mutta menisikö gravel myös asfaltilla kevyesti porukkalenkeillä, missä toisella on maantiepyörä? Onnistuuko esimerkiksi rengastusta vaihtamalla saamaan enemmän maantiefillaria?
Hmm, menisiköhän 3XS koko 159cm:lle? Sais käteen jo muutaman viikon päästä!
https://www.canyon.com/fi-fi/road-bikes/endurance-bikes/endurace/cf/endurace-cf-8/2736.html?dwvar_2736_pv_rahmenfarbe=BK%2FPK
Itsellä vasta eka maantiepyörä tilauksessa joten en tarkemmin osaa sopivuutta sanoa. Ehkä täällä kokeneemmat konkarit osais jotain kertoa.
Mutta jos tuo koko passaa ja väri miellyttää, niin ei kannata montaa tuntia arpoa.
^todennäköisesti menee ja muutenkin oikea koko
Canyonilla mallistot 8 koon jaolla ja ero 2xs:ään on pieni. lisäys: kun katsoo pelkkää runkoa niin stack 19 mm alempi ja reach 4 mm lyhyempi
Kannattaa tarkistaa että jalkojen pituus/satulan korkeus on myös lähellä suositusta. Jalan sisämitta x 0,883 niin siellä haminoilla. Periaatteessa tuo voi mennä vähän ylikin, jos normaali liikkuvuus. Jos muutenkin miellyttäisi , niin ostaisin
lisäys: tämä pyörä kuuluu minusta siihen ryhmään jossa oikeastaan ei voi mennä pieleen. Noilla spekseillä ja hinnalla siitä ei paljoa tappiota tule jos haluaa myöhemmin jotain muuta ja vaihtaa pyörää.
Ihan hyvä valinta ja jos on aavistuksen liian pienen rajamailla niin paljon parempi kun lian iso, ei kun kaupoille!
Tervehdys! Tarkoitus oli paremman puoliskon kanssa hommata jo viimekesänä maantiepyörät oheisharjoitteluun, mutta kun ei niitä oikein mistään saanut. Tilanne näyttäisi olevan edelleen samanlainen. Oulussa asustellaan ja liikkeet on kierretty läpi huonolla menestyksellä, aika paljon tyrkyttävät gravel pyöriä mitä tuntuisi saavan melko hyvin. Hintahaarukka asettuu molemmilla siihen 2k€, pienen liukumavaran kanssa. Canyonilta olen itselle (174cm) katsellut endurace al7 tai cf8, missä molempien tilanne on tällä hetkellä heinäkuu-lokakuu. Bikediscountissa näyttäisi olevan Radon spire disc 8 ja 9 kohta varastossa, mitkä houkuttaisi tällä hetkellä eniten, miten ne vertautuvat esim canyonin cf malleihin?
Toisen osapuolen tilanne lienee vieläkin heikompi, koska tuntuu että pienempiä pyöriä ei tahdo löytyä. https://www.bike-discount.de/en/cube-axial-ws-race-sparklelilac-n-black ko. pyörää katsottu, vaan pienin koko 50 lienee liian suuri 159cm:lle? Canyonilta katsottu nyt myös Grizl7 hänelle, mutta menisikö gravel myös asfaltilla kevyesti porukkalenkeillä, missä toisella on maantiepyörä? Onnistuuko esimerkiksi rengastusta vaihtamalla saamaan enemmän maantiefillaria?
Ostoilmoituksia pyöristä olen myös ajatellut laittaa, mutta aikaisemmin viestiketjussakin mietittyä ylihintaisia käytettyjä ei tekisi mieli ostaa vaan mieluusti odotan muutaman kk uutta. Aikaisempaa kokemusta ei maantiefillareista ole, joten uusi laji meille molemmille. Paljon kysymyksiä, kiitoksia vastauksista!
Roselta voisi löytyä spekseihin sopivaa pyörää molemmille, https://www.rosebikes.fi/rose-pro-sl-disc-105-2696850?product_shape=mandarin+red
En tosin tiedä, miten tarkka tuo "Saatavilla n. 13 viikon päästä" on.
Ultegran 45cm ja 48cm pyöriä näyttäisi olevan heti saatavilla, hinta tosin 2300e.
Kohtuullisen vaikea pyöriä on löytää, ja ei tilanne tule helpottumaan. Kun katsoo esimerkiksi canyonin arvioituja toimitusaikoja, niin aika monen pyörän osalta ollaan jo loppuvuodessa 2022 tai alkuvuodessa 2023.
Jos parempi puolisko sai pyörän tuosta canyonin enduracesta ja toimitus 3 viikon päähän, niin yhtenä vaihtoehtona olisi , jos mahdollista, nostaa budjettia ja tilata canyon endurace sähköisellä rivalilla hieman yli 3 teur tai esim. bike24:ssa löytyy caad13 sekä 51 ja 54 koossa 2.500 eurolla per heti toimitukseen.
Jokin arvo sillekin kannattaa laskea, ettei toinenkin kesä mene ilman pyörää
vetomies
31.03.2022, 13.03
Hmm, menisiköhän 3XS koko 159cm:lle? Sais käteen jo muutaman viikon päästä!
https://www.canyon.com/fi-fi/road-bikes/endurance-bikes/endurace/cf/endurace-cf-8/2736.html?dwvar_2736_pv_rahmenfarbe=BK%2FPK
Tämä mennyt näköjään ohitse, kiitokset. Täytyypä laittaa illalla tilaukseen, jos vain väri ja malli miellyttää.
Ei tuo Rose tai Radonkaan poissuljettuja ole, onko nuo ulkomaiset pyöränettikaupat ml. canyon kuin luotettavia palautuksien tai reklamaatioiden suhteen?
^^^13 viikkoa niin melkein ajokausi ohi. Linkin pyörä näköjään alumiininen vaikka kuvassa näyttääkin kuidulta, kylläkin suht kevyt runko kuitenkin.
Kun noita saksanpuoteja yleensä selaillaan niin kannattaa myös tsekata Hollannista Math Salden https://www.saldenbikes.com/ , saattaa löytyä hyviäkin tarjouksia.
vetomies
31.03.2022, 13.19
Kohtuullisen vaikea pyöriä on löytää, ja ei tilanne tule helpottumaan. Kun katsoo esimerkiksi canyonin arvioituja toimitusaikoja, niin aika monen pyörän osalta ollaan jo loppuvuodessa 2022 tai alkuvuodessa 2023.
Jos parempi puolisko sai pyörän tuosta canyonin enduracesta ja toimitus 3 viikon päähän, niin yhtenä vaihtoehtona olisi , jos mahdollista, nostaa budjettia ja tilata canyon endurace sähköisellä rivalilla hieman yli 3 teur.
Jokin arvo sillekin kannattaa laskea, ettei toinenkin kesä mene ilman pyörää
Kyllä budjetti ensimmäiseksi pyöräksi paukkuu tuossa rivalissa jo aika hyvin, vaikka urheilussa yleensä ei kannata säästellä niin veikkaan että hänelle on ensimmäisenä pyöränä tuollainen cf8 jo varmasti antaa paljon. Itselle sen sijaan...:)
^ juu sitä vähän tarkoitin että tilaatte cf8:n koossa 3xs ja sitten toisen sinulle, joka voisi olla jokin edellä mainituista tai vastaava ;)
Täytyy kommentoida vielä ketjuun kun sen Tarmac SL7:n nostin keskusteluun aiemmin.
Lomalla kävin ajamassa, ikävä kyllä ihanan vatsataudin vuoksi ajot typistyi yhteen 50km ja vajaan tuhannen nousumetrin lenkkiin. Muuten pyörä seisoi tyhjän panttina..
No, fiilikset oli ihan positiiviset, tukeva ja hyvä ajettava sekä ylös että alaspäin. Pyörän päällä on hyvin tilaa touhuta.
Keula oli kyllä korkean tuntuinen, olisi pitänyt tajuta pyytää ne pari senttiä spacereita pois (onko edes mahdollista katkomatta ruotoa?) jotka stemmin alla oli.
Tuolla säädöllä olisi varmaan ihan hyvä.
Painoa olisi tietty aina kiva olla vähemmän, toiset kiekot varmaan korjaisi tuonkin. Mutta kuten sanottu niin ihan hyvä oli ajaa ylöskin päin.
Rival axs ei sitten taas herättänyt erityisiä omistamisen haluja. Tässä oli vielä paskottu etuvaihtajan säädöt niin että heitti muutaman kerran yli isommalta rattaalta, ja tiukassa nousussa hinkkasi ketju häkkiin kevyemmillä välityksillä.
Jotenkin luulin että noissa oli säädöt aina mintissä.. Takavaihtaja pelasi ihan hyvin, ei sen paremmin kuitenkaan kuin säädöissä oleva mekaaninen force tai campa.
Kahvojen tuntumakaan ei kauheasti mekaanisesta edukseen erottunut.
Hyvä fillari siis kaikin puolin, mutta en maksaisi kuutta tonnia tuosta kokoonpanosta.
Ja mun mielestä ei kannata erityisesti laittaa painoarvoa noille sähkövaihteille, jos muuten miellyttävässä pyörässä olisi hyvät mekaaniset.
Juha Lehtinen
31.03.2022, 14.15
^ Tarmacin kaulaputkea ei tarvitse katkaista jos haluaa spacereita stemmin alta pois. Silloin pitää laittaa muutama perinteinen spaceri stemmin yläpuolelle.
Sent from my iPad using Tapatalk
Ok, ihan fiksu systeemi siis ja olisi varmasti onnistunut pyydettäessä.
Näitä integroituja / semi-integroituja taitaa olla vähän eri toteutuksilla, ja niistä olen tietty ihan pihalla.
Juha Lehtinen
31.03.2022, 14.26
Tarmacissa tulee mukana 2 erilaista stemmin päälle asennettevaa muovisuojusta, toinen on umpinainen ja toisessa taas kaulaputken mentävä reikä.
Sent from my iPad using Tapatalk
Tarmac SL7 stemmin päälle tulevien spacerien maksimi on 5mm, joten kummoista säätövaraa ei siinä ole.
Juha Lehtinen
31.03.2022, 14.48
Tarmac SL7 stemmin päälle tulevien spacerien maksimi on 5mm, joten kummoista säätövaraa ei siinä ole.
Liittyykö tuo rajoitus siihen että vaarana on että expander ei ulotu riittävän syvälle ja tee tukevaa kokonaisuutta?. Toki nyt on Tarmaceissa pidempi päivitetty expanderi.
Voi olla, manuaalissa näin ohjeistettiin.
Privileged
31.03.2022, 16.00
Tämä mennyt näköjään ohitse, kiitokset. Täytyypä laittaa illalla tilaukseen, jos vain väri ja malli miellyttää.
Ei tuo Rose tai Radonkaan poissuljettuja ole, onko nuo ulkomaiset pyöränettikaupat ml. canyon kuin luotettavia palautuksien tai reklamaatioiden suhteen?
En tiedä haitanneko, mutta hyvä huomioda et Canyonin kahdessa pienimmässä koossa on 27,5" kiekot.
^ Niinhän niissä on mutta tässä keississä kuskikin on pieni.
Adihazla
31.03.2022, 21.37
Kiitos vaan kaikille vastanneille, laitoinpa tuon Radon R1 105:n tilaukseen eilen. Nyt vaan jännittämään, että milloin saapuu. Äsken kun katsoin niin tuolla bike discountissa oli vaihdettu teksti "kokoja 50 ja 53 saatavilla viikosta 15 eteenpäin". En tiedä koskeeeko tämä minun tilaamaa kun sillon vielä luki viikko 10 ja tilausvaiheessa ei oikeen toimitusajasta sanottu mitään. Eipä mulle niin väliä kuhan tässä kevään aikana saapuisi.
Lähetetty minun SM-A515F laitteesta TapatalkillaSieltähän se pyörä saapui ovesta tänään ja mukavasti ennen lumien sulamista :)https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220331/4361fd21a64200ea937498f91b8736b3.jpg
Lähetetty minun SM-A515F laitteesta Tapatalkilla
Näin se homma hoituu, kun ryhtyy tuumasta toimeen! Mukavia kilsoja tulevalla ajokaudella :).
Mainota, toivottavasti pakkauksen purun jälkeen vielä samoin, kuin myös ajoon lähdön jälkeen.
Ei mitään epäilystä, ei muutaku paljon onnea uuden pyörän kanssa!
Kysytäänpä tässä: Paljonko ultegrasta on järkevää maksaa 105:sta enemmän? Siis täysin sama runko, haarukka, ohjaamo, satula + tolppa. Toisessa täysi sarja simpan 105:sta ja toisessa ultegraa. Hydrauliset levarit molemmissa. Mikä olisi mallien sopiva hintaero? Mitään saatavuus tms. muuta aspektia ei tarvitse miettiä.
Pulimonni
25.04.2022, 22.27
^ eikös tuo ero ole n. 400€ luokkaa.
IMO Ultegra Shimanon paras sarja hinta/laatusuhteessa. Itse jos olisi valinta ja hintaero voin tuon verran niin en kahdesti miettisi.
Firlefanz
25.04.2022, 23.56
^ En malta olla kysymättä miltä ajalta kokemukset ja vertailut 105:n, Ultegran ja Dura-Acen välillä ovat? Ja jos ne ovat esim. jostain kymppisarjojen ajalta, niin onko kokemuksilla enää sitä pätevyyttä mitä niillä joskus varmasti on ollut?
Jossain vaiheessa kuulin ja luinkin mielipiteitä että 105 oli uusi Ultegra, eli riittävän hyvä, niin hyvä ettei sen hankintaa joutuisi harmittelemaan vaikka saisikin kaupan jälkeen Ultegran kokeiltavakseen.
Hintaeroa laskiessa pitäisi ehkä jollain tavalla ottaa huomioon sekin että kulutusosien hinnoissakin on tietty ero. Tosin mikään ei kai estää hankkimasta 105-sarjaa vaikka pyörässä olisikin ollut täysi Ultegra.
7000 ja 8000 sarjoista kyse, siis 11vaihteisista mekaanisista. Ja kyse lähinnä hinta/laatusuhteessa eikä siitä että 105 olisi huono ja täysin oma mielipide jos joutuisi Shimanoon itse rahaa sijoittamaan. Jos noiden sarjojen hintaero tuon mitä eräs kertoi niin on prosentuaalisesti suht pieni verrattuna koko pyörän hintaan.
nakkalajarvi
26.04.2022, 09.11
Kysytäänpä tässä: Paljonko ultegrasta on järkevää maksaa 105:sta enemmän? Siis täysin sama runko, haarukka, ohjaamo, satula + tolppa. Toisessa täysi sarja simpan 105:sta ja toisessa ultegraa. Hydrauliset levarit molemmissa. Mikä olisi mallien sopiva hintaero? Mitään saatavuus tms. muuta aspektia ei tarvitse miettiä.Kaupasta jos noita saisi, niin osasarjojen hintaero olisi noin 200-400€. Pyörään valmiiksi asennettuna ero helpolla kasvaa (katteet jne.) mutta jotain tuota luokkaa olisi itselle ok maksaa ekstraa.
Itse en rehellisesti huomannut mitään eroa 105:n ja ultegran välillä (7000- ja 8000-sarjaa). Enemmän vaikuttaa vaihteiden säädöt sekä vaijereiden ja kuorien kunto.
Toki Ultegra näyttää ja kuulostaa hienommalta sekä sillä saa kahvipöydässä arvostusta.
Firlefanz
26.04.2022, 09.29
Minulla täytyy olla joku male menopause ongelma koska minua huvittaa vängätä aiheesta - tai ehkä kyse on vain siitä että minulla on probleema koko hinta/laatusuhdekäsitteen kanssa koska en ymmärrä miten se tekee jostain ominaisuudesta tai laatutasosta paremman tai huonomman ja ennen kaikkea en pysty edes kuvittelemaan miltä se tuntuu tai miten sen ajaessa huomaa.
Hinta voi olla hankintaan vaikuttava tekijä, jotain voi pitää liian kalliina tai tarpeettoman kalliina, mutta se on eri juttu. Hinta ei ole pyörän ominaisuus,
Ilahtuisinkin suuresti, jos pystyisit ja viitsisit hiukan kuvailla kokemaasi 105:n ja Ultegran eroa. Vaihtaako Ultegra paremmin tai täsmällisemmin? Riittääkö pienempi sormen liike vaihtamaan pieneltä isolle eturattaalle? Pysyykö 105 huonommin säädöissään? Onko Ultegra kestävämpi käytössä? Joutuuko 105:n takapakan vaihtamaan aikaisemmin?
Ainoa ero jonka voimme spekseistä lukea on tietysti painoero, mutta sillä ei ole merkitystä kuin niin sanotuille weight weenieille ja niille jotka tykkäävät todella kevyestä pyörästä ja niille joille painavampi pyörä on kenties jo itsestäänselvästi huonompi.
PS Myönnän että kun aikoinaan piti speksata osat käytettynä hankkimaani runkoon, pääsyy tai oikeastaan melkeinpä ainoa syy miksi valitsin Ultegran oli se että halusin ikään kuin sijoittaa itseeni siihen ryhmään maantiepyöräilijöitä joita silloin sanottiin aktiiviajajiksi. Siis jonnekin kisakuskien ja sunnuntailenkkeilijöiden väliin:rolleyes::D
Tästä "opiskelin:"
Shimano 105 v Shimano Ultegra — choose the best groupset for you | road.cc (https://road.cc/content/buyers-guide/head-head-shimano-105-v-shimano-ultegra-201326)
Tämän mukaan vajaat 200gr painoeroa koko setillä. Ultegra hifistelijöille, 105 hinta-laatusuhdetietoisille. Ehkä Ultegra kestää snadisti paremmin?
Minä olen sitä mieltä, että uutta edullista tai keskihintaista (tämä otsikko on maantiepyörää aloittelijalle) pyörää ostaessa 105-osat ovat aivan varmasti riittävän hyvät.
Ja tosi hyvät siis ylipäätään. Huomiota ei kannatakaan laittaa yksin siihen onko uuden pyörän osat vaihtajien ja jarrujen jne osalta 105 vai Ultegra-sarjaa vaan katsoa kokonaisuutta. Eli jos vain osasarja vaihtuu, ei Ultegraan "kannata" sijoittaa vaan ottaa se 105-malli sillä 300-400 euroa halvemmalla mitä se sitten sattuu tarkemmin olemaankaan. Mutta usein kahden rinnakkaisen pyörämallin välillä vaihtuu jotain muutakin. Jos kalliimmassa on Ultegran lisäksi paremmat kiekot ja kenties jotain muuta osaa (ohjainkannatinta, satulaa tms) joka tuntuu itselle tärkeältä ja "kannattavalta" niin vaaka voi kääntyä sen Ultegra pyörän puoleen. Itse miettisin tätä nimenomaan kiekkojen osalta, koska ne ovat kalliit uusia itse jälkikäteen. Jos 105-pyörässä on painavat tai muiden pyöräilijöiden tai toimittajien nettiarvostelujen mukaan esim epäluotettavat huonolaatuiset kiekot ja Ultegrassa jo kohtuu hyvät, kannattaa hintaero maksaa. Jos taas miettii että päivitän kiekot kuitenkin vielä parempiin mitä Ultegra-pyörässä tulee tai jos valmiit hienot kiekot löytyy jo itseltä edellisten pyörien aikaan hankittuna, voisikin ottaa sen 105-pyörän heikoimmilla kiekoilla. Pitää ne sitten varalla tai laittaa niihin vaikka jonkin vaihtoehtoisen rengastuksen esim kevään sepeli tai syksyn kurakaudelle. Tai myy pois heti uutena sillä pikkusummalla mitä niistä nyt sitten kuitenkin myydessä saa.
Ulkonäkö, viimeistely ja ehdottomasti paino! Eiköhän siinä ole syitä tarpeeksi jopa vaihdevuotiselle. En myöskään ole missään vaiheessa sanonut että 105 on huono/huonompi ja selkeästi ilmoittanut että ainoastaan oma mielipide.
Sokkona tuskin kukaan eroa kahden sarjan välillä huomaisi mutta jokaisella on joku syy valintaan ja ajaahan usea kuski myös DuraAcella...
Firlefanz
26.04.2022, 11.17
En oikein ymmärrä miksi jaksat korostaa sitä mitä et ole sanonut - kukaanhan ei ole väittänyt sinun sanoneen yhtään mitään mitä et olisi sanonut - mutta kiitos kuitenkin vastauksesta. Nyt selvisi mitkä ovat mielestäsi (tässä tapauksessa hintaeron arvoisia) laatutekijöitä.
Sen tietäminen saattaa olla avuksi niin kysyjälle kuin muillekin hänen kaltaisilleen aloittelijoille tai samaa asiaa mielessään punnitseville yleensäkin.
Firlefanz
26.04.2022, 11.29
Kauriin kommenttiin voisin vastata: viisasta puhetta!
Mutta ihan vain vahvistavanakin sivuhuomautuksena voisin mainita että eri pyörävalmistajien välillä voi tosiaankin olla eroja sen suhteen miten ja millä keinoin he hakevat jotain mielestään markkinoilla kilpailukykyistä price pointia eli hintaluokkaa jolla pyörä menee kaupaksi - ja joskus voi mennä "väärinpäinkin" eli niin että 105-fillarissa on paremmat kiekot kuin Ultegrassa.
Ultegran kohdalla hintapaine on voinut olla kovempi ja on ajeteltu että ostajien mielessä Ultegra on ostajien mielikuvassa riiittävä tae pyörän tasosta joten jostain on kustannuksia karsittu, mutta 105:n on ajateltu erottuvan saman hintaluokan kilpailijoistaan paremmilla kiekoilla. Tai sitten on kuten kauris jo esitti että Ultegran ostajan on ajateltu joka tapauksessa olevan jo niin pitkällä harrastuksessaan että panostaa kiekkoihin, niin on ollut järkevääkin saada hinta alemmaksi koska ostaja joka tapauksessa vaihtaa kiekot mieleisiinsä.
Mutta eihän tämä useinkaan näin päin mene. Putkiosat ja satulat tosin lienevät parempaa tasoa vasta kun hypätään sähköiseen Ultegraan tai Dura-Aceen? Joka tapauksessa kannattaa tsekata mahdolliset muut erot, joiin ostajan ei ehkä ole arveltu osaavan kiinnittää huomiota tai niistä välittää.
K.Kuronen
26.04.2022, 11.44
Kysytäänpä tässä: Paljonko ultegrasta on järkevää maksaa 105:sta enemmän? Siis täysin sama runko, haarukka, ohjaamo, satula + tolppa. Toisessa täysi sarja simpan 105:sta ja toisessa ultegraa. Hydrauliset levarit molemmissa. Mikä olisi mallien sopiva hintaero? Mitään saatavuus tms. muuta aspektia ei tarvitse miettiä.
Hinnoista en näinä vaikeina aikoina osaa sanoa, mutta itse kallistuisin Ultegraan, sillä siitä ei saata petrata, kuin maksamalla huomattavasti enemmän. Itsellä on ajossa 105:sta (5800), Ultegraa (6800 ja 8000). Kaikki pelaavat hyvin ja tärkeintä on huolto ja huolellinen asennus.
Mekaanisissa vaijereiden ja kuorien laatu ja osaava asennus ovat tärkeät. Joskus vanhan 105:n takavaihtaja tuntui epätarkalta ja sen vaihdoin 6800-takavaihtajaan.
(Aiheen vierestä: Itsellä on ollut käytössä gravelissa eri takapakkoja: SLX on vähän karkea ja rusahtelee herkemmin, XT tuntuu paremmalta, eikä (kromattu) Microshift ole ollut ollenkaan huono)
Firlefanz
26.04.2022, 12.03
^ Miten aloittelija voi tietää tai tunnistaa onko ostettavan tai vertailtavana olevan pyörän vaijerien ja kuorien laatu riittävän hyvä? Onko pyörävalmistajia joiden pyörissä ne ovat niin sanotusti osasarjaansa huonommat? Vai pitääkö aloittelijan lähteä siitä että ne on syytä varautua vaihtamaan tai vaihdattamaan parempiin viimeistään kun on ajettu pari kautta? Vai siien että ne voi joutua vaihtamaan jo aiemmin kun häiritseviä ongelmaa alkaa ilmetä?
(Nämähän voivat olla täysin selviä asioita kokeneille ja huoltohommiin jo perehtyneille, mutta aloittelijan ne ehkä saavat ainoastamaan jännittämään ja epäröimään...)
K.Kuronen
26.04.2022, 13.10
^yritin sanoa, että jos jotakin epätarkkuutta on, niin osasarja ei ole se ensimmäinen syyllinen.
Miten Shomanolla on nykyään? onko edes varsinaisesti osasarjaan paritettua vaijeri ja kuorisarjaa, vai onko vain kolme erillistä laatuluokkaa: "select, advanced, ultimate".
Ulkonäkö, viimeistely ja ehdottomasti paino! Eiköhän siinä ole syitä tarpeeksi jopa vaihdevuotiselle. En myöskään ole missään vaiheessa sanonut että 105 on huono/huonompi ja selkeästi ilmoittanut että ainoastaan oma mielipide.
Sokkona tuskin kukaan eroa kahden sarjan välillä huomaisi mutta jokaisella on joku syy valintaan ja ajaahan usea kuski myös DuraAcella...
Ulkonäkö ja paino?
Tämä ketjuhan toki on "maantiepyöräsuosituksia aloittelijalle".
Jos olisit sanonut, että kestävyys, käytettävyys, täsmällisyys ja varmatoimisuus ja olisit vieläpä todistanut sanomasi niin mikäs siinä, mutta ulkonäkö?
Jos ei olisi fillarissa sähkövaihteita niin mulle olisi sinänsä ihan yhdentekevää olisiko siinä 105 tai Ultegra koska ulkonäkö ja pieni painoero ei minulle meinaa yhtään mitään.
Jos olennaista ja uskottavaa parannusta hakee niin di2 tarjoaa sen. Mutta onko siinä (rahan törsäämisessä) kenenkäkin kannalta mitään järkeä on sitten ihan toinen juttu.
^yritin sanoa, että jos jotakin epätarkkuutta on, niin osasarja ei ole se ensimmäinen syyllinen.
Miten Shomanolla on nykyään? onko edes varsinaisesti osasarjaan paritettua vaijeri ja kuorisarjaa, vai onko vain kolme erillistä laatuluokkaa: "select, advanced, ultimate".
Shimanolla on polymeeri-päällysteiset vaijerit Ultegra Ja Dura-Acelle ja sitten Optislick 105 ja siitä alaspäin. Toki noita voi käyttää ristiin jos haluaa parempaa kestävyyttä (optislick) paremman liukkauden kustannuskella (polymer)
Taitaa olla kaikissa nykyään se loistava sp41 kuori.
Hirveää eroa en ole sisävaijereissa huomannut. Polymer ehkä liukkain, mutta se pinnoite myös kuluu suht vikkelään jyrkistä mutkista pois. Olenkin alkanut tuon vuoksi käyttämään opti-slickiä.
Jos pyörä olisi vielä mekaanisilla jarruilla, niin jarruvaijeriessa ero on kyllä iso. Polymeri pinnoitetuilla vaijereilla direct-mount jarrut ovat tosi kevyet käyttää.
11sp mekaaniset kahvat ovat jo tosi hyviä 105:ssa, varsinkin uusina. Ehkä muuttuvat likaantumisen myötä vähän tunnottomimmiksi, mutta toimivat kyllä edelleen hyvin. 105 kympin kahvat olivat oikeasti huonot verrattuna ultegraan.
Takavaihtaja 105:ssa loistava, kunhan vaihtaa rullat r8000 mallisiin suht vikkelään.
Eturattaat 105:ssa pehmeämpää kamaa, kuluu hiekkakylvyssä nopeasti sivuiltakin. Mutta vastaavasti nämä ei maksa mitään, jonka vuoksi ajan noilla.
JohannesP
26.04.2022, 18.02
En tiedä miten uudessa 7000 sarjan 105:ssa, mutta edellisen sukupolven 5800 ja r8000 takapakkojen välillä oli eroa. r8000 huomattavasti hiljaisempi ja vaihtoi myös aavistuksen nopeammin. Ainakin muutaman kympin erotuksen arvoinen tälläisellä vertailulla. Ultegra todennäköisesti kestääkin enemmän ajoa ketjun ja eturattaiden tavoin.
Jos katsoin oikein niin Bike24 mukaan kokonaisien levyjarrullisen osasarjan välillä näytti olevan eroa 209 € (jos olisi saatavilla). Tuosta saa arvioida millainen hintaero menee rahastuksen puolelle. Valmistajat nostaa kuitenkin hieman katteitaan arvokkaammilla pyörillä eli tuo hintaero on todellisuudessa suurempi kuin pari sataa. Ehkä max 300 € on vielä kohtuullinen ottamatta kantaa mikä on alotteilijalle järkevää.
Taitaa nykyään Ultegran ja 105:n erot käytännössä olla hinta, vajaa 200 g painoero ja nimi.
Linkatussa road.cc:n jutussa toimittaja oli arvioinut molempien toiminnan kympin arvoiseksi ja "valuen" 105:ssa 9/10 ja ultegrassa 7/10. Perusteena: sama toiminta, mutta 105 selkeästi halvempi.
Itsellä raja kulkisi jotakuinkin mainitussa 300 eurossa, kuitenkin siten että jos olisin liikenteessä tarkemmalla budjetilla niin käyttäisin hintaeron kyllä johonkin muuhun, satula, ohjaustanko, ajoasu, ajolasit tms.
Niin, mun mielestä tuo hintaero on täysin perusteltu teknisesti. Tuo rajattu budjetti on vain syynä valita 105, eli tosiaan mistään muusta hankinnasta ei pidä osasarjan vuoksi joutua tinkimään.
^Näin se menee. Monasti kun listannut palikoita ajatusvaiheessa niin kyllä se ruokahalu kasvaa syödessä vaikka kuinka määrittänyt jonkinlaisen budjetin.
Aiemmin erot olivat ilmeisesti selvempiä kun uusi tekniikka tuli portaittain da-ultegra-105 seteille muutaman vuoden välein.
Nyt taitaa linja mennä välillä mekaaninen-sähkö, jossa ne varsinaiset erot tulee teknisesti sekä käyttäjän näkökulmasta.
Lisätään vielä, että omissa pyörissä joissa ollut 105 ja ultegra niin en huomannut käytössä eroja. Kertaakaan en 105:n ostettuani harmitellut että olisi pitänyt hommata ultegra, saati että olisin lähtenyt päivittämään pyörää tai osia sen takia.
Mekaanisissa on kyllä vielä eroa, sen huomaa jos haluaa huomata :) Mulla on nyt gravellissa 505 hydro 11sp kahvat, siis ne isot mölkeröt ja roadissa mekaaniset dura-acet. Ero on julma.
5800 ja 9100 välillä ero on pienempi, mutta on se kuitenkin täysin selkeästi olemassa. Tuo mekaaninen 9100 paukkaa niin ihqusti ja täsmällisesti redin takapakan kanssa.
^ juu, nuo oli eri aikaan eri pyörissä, ja silloin taisi vielä mennä kaikki huomio siihen että mistä piti painaa että vaihteet liikkuvat oikeaan suuntaan. Nyt alkanut helpottaan kun oikealla peukalolla mennään raskaammalle ja vasemmalla kevyemmälle :)
Niin, mun mielestä tuo hintaero on täysin perusteltu teknisesti. Tuo rajattu budjetti on vain syynä valita 105, eli tosiaan mistään muusta hankinnasta ei pidä osasarjan vuoksi joutua tinkimään.
Eikö tämä ole enempi kiinni harrastamisen asteesta? Ymmärrän hyvin, että jos ajaa paljon tai vaihtoehtoisesti harrastaa pyöräilyteknikkaa, niin vastaus on just näin. Mutta harrastaahan voi oikein hyvin ja mielekkäästi 105:llakin, kokeneempikin kaveri.
Ultegra ja 105 toimivat molemmat hyvin, mutta kun noita osia katselee käsissään huomaa miksi hintaeroa on, keveyttä nyt silmämääräisesti ei näe, tekninen toteutus noita erottaa ja eikös nuo halvemmat tule Malesian tehtaalta ja kalliimmat Japanin tehtaalta? Kumpaakin löytyy omistani ja molemmat todella toimivat, eivät ihan tämänpäiväisiä ole vaan on noilla jo ajettu. Yhtään täyttä sarjaa ei ole, muutakin roinaa on seassa.
Eikö tämä ole enempi kiinni harrastamisen asteesta? Ymmärrän hyvin, että jos ajaa paljon tai vaihtoehtoisesti harrastaa pyöräilyteknikkaa, niin vastaus on just näin. Mutta harrastaahan voi oikein hyvin ja mielekkäästi 105:llakin, kokeneempikin kaveri.
Niin, mitä tykkää tehdä ja mitä ei. Itse ajan paljon ja kuten yllä kerroin käytän helpommin kuluvia 105 rattaita gravellissa. Ne ovat niin paljon halvempia. Vaihtelen vaan noita tiheämpään.
Eli tästä voisi päätellä sun olevan oikeassa. Ajan paljon ja harrastan pyöräilytekniikkaa, eli tykkään huoltaa itse kaiken. Tuon vuoksi ajan 105 rattailla.
Niin, mitä tykkää tehdä ja mitä ei. Itse ajan paljon ja kuten yllä kerroin käytän helpommin kuluvia 105 rattaita gravellissa. Ne ovat niin paljon halvempia. Vaihtelen vaan noita tiheämpään.
Eli tästä voisi päätellä sun olevan oikeassa. Ajan paljon ja harrastan pyöräilytekniikkaa, eli tykkään huoltaa itse kaiken. Tuon vuoksi ajan 105 rattailla.
Eiks tää tarkoita, että vain budjettisyistä kannattaa valita 105, eikä esim. sen takia, että se on ihan toimiva osasarja:
Niin, mun mielestä tuo hintaero on täysin perusteltu teknisesti. Tuo rajattu budjetti on vain syynä valita 105, eli tosiaan mistään muusta hankinnasta ei pidä osasarjan vuoksi joutua tinkimään.
Juu, käytät 105:n osia. Sulla on siihen hyvinkin järkevä syy, siis hinta/laatu. Sehän on ton osasarjan kehuttu puoli intterwebsissäkin.
Niin siis käytän 105 osia siellä, missä en huomaa mitään eroa käytettävyydessä, tai pelimerkit eivät ole riittäneet parempiin.
Esimerkiksi takapakan pidän ultegrana, koska huomaan siinä selkeän eron. Kahvat ovat gravellissa halppikset, koska rahat eivät vaan piisanneet pyörää rakentaessa parempiin. Onneksi nuo alkavat olla jo aika loppuun ajetut, eli vaihtuvat suht vikkelään. Tunnottomat sohlot.
Mutta speksaile vapaasti. Ei noissa kummassakaan metsään mene. Ostaa sen mikä sattuu hyllyssä olemaan. Jos kuitenkin valita voisi, niin 3ke pyörän kohdalla tuolla 300e hintaerolla ei ole psknkaan merkitystä.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.