Näytä tavallinen näkymä : Jarrulevy helisee putkelta ajettaessa
hannupulkkinen
31.05.2021, 17.02
Olen tehnyt kaikki temput, mitä youtube suosittelee pulmaan.
Pyörä on Cube Attain pro race hiilikuiturungolla. Takajarrulevy hankaa hienoisesti paloihin kun ajaa putkelta vähän isommilla wateilla. Olen keskittänyt, vaihtanut levyn shimanosta avidiin, käyttänyt Cuben huollossa Kuopiossa, huoltanut palat ja jäykistänyt palojen jousta. Työntänyt männät sisään. Ainut mikä on tekemättä, on päästää vähän öljyä pois järjestelmästä. (suositellaan youtubessa) Mikään ei auta.
Cuben huollossa ei saatu hommaa kuntoon. Näyttivät, että kun kiekon kehästä painaa, niin jarrulevy ottaa paloihin. Naapurilla on Cuben crossari. Kävin tekemässä sille saman tempun ja kuinka ollakkaan hänenkin pyöränsä jarrulevy alkoi laahata hieman kun painoin kiekon kehästä. Huollossa epäiltiin, että rungon takakolmio antaa periksi, tai akseli antaa periksi.
Kyseessä on Shimano 105 hydrauliset levyjarrut.
Onko kenellä samanlaisesta ongelmasta kokemusta tai mitä hoitoa ehdotatte? Pyörää en haluaisi vaihtaa. Se sopii hyvin vanhan miehen traktoriksi. Varapyöränä on Viner Mitus, vannejarruilla. Se pelaa hyvin, mutta ei ole leppoisa ajokaveri.
Cube on ostettu kolmisen vuotta sitten Tampereen Rtechistä.
Firlefanz
31.05.2021, 18.29
En osaa neuvoa, joten pystyn vain tarjoamaan sympatiaa. Vannejarrumiehille avautuu levyjarrujen myötä aivan uusien murheiden täyttämä taival. Tai ei nyt ehkä sentään, mutta kaikenlaista pientä riesaa ja kiusaa niistä kehutuista (ja kieltämättä hyvin toimivista etenkin olosuhteissa jotka vallitsevat ehkä viidellä tai kuudella lenkillä per vuosi) levyjarruista voi aiheutua, jos sortuu sellaisilla varustetun pyörän hankkimaan.
Mutta: eikö helinä ole kuitenkin täysin erilainen ääni kuin se minkä hankaus - siis sellainen mistä on oikeasti haittaa ja minkä aiheuttaja on syytä selvittää - tuottaa?
PS Kevennykseksi seuraavanlainen tarina joka on tosi: vannejarrumiehen gravelpyörässä oli sitten levyjarrut ja eräällä lenkillä vannejarrumies huomasi yllättäen että etukiekon tai -haarukan suunnasta alkoi kuulua helinää, joka tuntui häviävän sileällä asfaltilla mutta palasi heti epätasaiselle tienpinnalle siirryttyä ja kuului erityisesti töyssyissä. Vannejarrumies pysähtyi ja rupesi tutkimaan pyöräänsä.
Osoittautui että helinän lähde oli etujarru, tarkemmin sanoen jarrupalat. Pinni joka piti niitä paikallaan oli hävinnyt! Miten ihmeessä sellaista voi sattua, ihmetteli vannejarrumies joka oli vuorenvarma siitä että se ei ollut voinut esim pyörää pestessä tarttua johonkin. Eikä syy voinut olla vannejarrumiehen asennuksessa, sillä jarrupalat oli vaihdettu ammattiliikkeessä huollon yhteydessä. Ei jarrukumien kanssa tämmöisestä tarvinnut pitää huolta!
hannupulkkinen
31.05.2021, 18.41
En osaa neuvoa, joten pystyn vain tarjoamaan sympatiaa.
Mutta: eikö helinä ole kuitenkin täysin erilainen ääni kuin se minkä hankaus - siis sellainen mistä on oikeasti haittaa ja minkä aiheuttaja on syytä selvittää - tuottaa?
Ääntä on vaikea kuvata. Ei oikeastaan hankaa. Helinä tai kilahtelu on oikea ääni, mutta kyse on kyllä lievästä hankaamisesta.
Maastopyörissänihän näitä levareita on ollut jo pari vuosikymmentä, mutta niissä ei ole koskaan ollut mitään vikaa.
Mulla helisee läskipyörän etujarru. Mutta vain tietyssä nopeudessa. Alkaa levy tai palat resonoimaan sopivalla taajuudella.
Aikoinaan pikalinkulla ku akseli anto periksi niin piti kiristää ne holkit jotka on laakerien päällä.
Omassa cubessa näyttäs olevan saman tyyppiset vaikka on läpiakseli. Saiskohan noita kirrattua?
K.Kuronen
31.05.2021, 20.08
Kummatkin levyjarrulliset helähtelee toisinaan, kun runttaa putkelta.
vihtis83
31.05.2021, 20.21
Mulla asettuu takana jarrusatula hieman liian ”syvälle” levyyn nähden jolloin levy saattaa osua juuri tuohon jarrupalojen välissä olevaan jouseen. Pistin satulan ja adapterin väliin aluslevyt jollon satula nousi ylemmäs ja tuo välillä kuulunut helähtely hävisi.
hannupulkkinen
31.05.2021, 20.23
Aikoinaan pikalinkulla ku akseli anto periksi niin piti kiristää ne holkit jotka on laakerien päällä.
Kiitos muistutuksesta! Olen kiristänyt nuo holkit, mutta etujarrussa. Pitää kiristää takanakin, mutta jos ne ovat löysällä, pitäisi laakerissa tuntua välystä ja sitä ei mielestäni tunnu, mutta tarkistettava on.
hannupulkkinen
31.05.2021, 20.32
Mulla asettuu takana jarrusatula hieman liian ”syvälle” levyyn nähden jolloin levy saattaa osua juuri tuohon jarrupalojen välissä olevaan jouseen. Pistin satulan ja adapterin väliin aluslevyt jollon satula nousi ylemmäs ja tuo välillä kuulunut helähtely hävisi.
Kokeilemisen arvoinen homma! Kiitos! ps. Kun katsoo palojen välystä, se näyttää kapenevan ylöspäin. Kuinka paksut shimmit laitoit?
Santtu75
31.05.2021, 20.33
Itselläni (sähkö)maastopyörässä pääsi vettä vanhan keilan sisään ja oli ruostunut talven-aikana niin, että oli pakko hankkia uusi keula (noh, Suntourin XCM se vain oli joten ei niin haitannut). Sopivia keulia kun ei mistään löytynyt taikka toimitusajat olivat useita kuukausia, niin hommasin lopulta eBayn kautta Kiinalaisen joustokeulan paremman puutteessa. On toiminut nyt kuukauden verran yllättävänkin hyvin, mutta itsellä alkanut nyt etupäässä vastaava "helähtely", se tuntuu ilmaantuvan vain silloin kun pyörän etupäähän kohdistuu isompia sivuttais-suuntaisia voimia, viikonverran koitin myös jarrulla kaikenlaista säätöä tehdä, mutta ilman sanottavaa lopputulosta.
Sitten kun aloin ajossa sopivissa valo- ja ajoympäristö olosuhteissa oikein tarkaan katsomaan jarrylevyn ja jarrupalojen välistä käyttäytymistä kaarroksissa yms. niin aloin huomaamaan että uusi kiinan keula antaa juuri senverran enemmän sivusuunnassa periksi kuin ilmeisesti vanha keula teki, että jarrulevy liikkuu pystyakselilla senverran että kevyesti osuu jarrupalan reunaan ja samalla tulee "helisevää" ääntä.
Aloittajalle veikkaisin että se huollon diagnoosi takarungon elämisestä senverran että jarrulevyn linjaus ei pysy aivan paikallaan vaan satunnaisesti osuu paloihin voisi hyvinkin osua oikeaan, koska oman käsitykseni mukaan kun alkaa "ajamaan putkelta", niin samalla monella tuntuu olevan tapana hieman "heiluttaa" pyörää pystyakselinsa molemmin puolin polkemisen tahtiin jolloin renkaiden kautta akseleihin/runkoon kohdistuu isompia sivusuuntaisia voimia (kuin satulalta ajaessa) jotka sitten antavat senverran periksi että hankaamista alkaa tapahtumaan.
vihtis83
31.05.2021, 20.38
Kokeilemisen arvoinen homma! Kiitos! ps. Kun katsoo palojen välystä, se näyttää kapenevan ylöspäin. Kuinka paksut shimmit laitoit?
Normaalit aluslevyt laitoin väliin (1/pultti), oiskohan tuollainen jotain 1,5mm paksuudeltaan.
maalinni
31.05.2021, 21.17
Pikalinkuilla ihan normaali ilmiö. Läpiakseleilla pääsee eroon.
hannupulkkinen
31.05.2021, 21.53
Pikalinkuilla ihan normaali ilmiö. Läpiakseleilla pääsee eroon.
Pyörässäni on läpiakselit.
K.Kuronen
31.05.2021, 22.06
^Samoin, tässä uudemmassa. Vaihdoin taakse hiljattain linkullisen akselin tilalle pulttiläpiakselin, niin pitääpä seuraavaksi, kun ajan hetkeksi perehtyä.
Firlefanz
31.05.2021, 22.51
Hannuhan sen tietää ja varmasti vielä kertoo, mutta lähtisin siitä että vuoden 2017(?) mallisessa pyörässä jossa on hydrauliset levyjarrut on myös läpiakselit niin edessä kuin takana. Poikkeuksia toki silloin vielä oli, lähinnä niin että joissakin pyörissä oli läpiakseli vain edessä, mutta äkkiä väittäisin että ne olivat jo hyvin harvinaisia.
hannupulkkinen
31.05.2021, 23.14
Hannuhan sen tietää ja varmasti vielä kertoo, mutta lähtisin siitä että vuoden 2017(?) mallisessa pyörässä jossa on hydrauliset levyjarrut on myös läpiakselit niin edessä kuin takana. Poikkeuksia toki silloin vielä oli, lähinnä niin että joissakin pyörissä oli läpiakseli vain edessä, mutta äkkiä väittäisin että ne olivat jo hyvin harvinaisia.
Taisin kertoa jo ;) Minun Attain pyöräni on 2016 mallinen, mutta ostin sen 2018. Siinä on 12 millin läpiakselit edessä ja takana. https://rtech.fi/tuote/cube-attain-gtc-pro-disc-2016-maantiepyora?attr1_id=10
Kollinjoki
01.06.2021, 00.20
En osaa neuvoa, joten pystyn vain tarjoamaan sympatiaa. Vannejarrumiehille avautuu levyjarrujen myötä aivan uusien murheiden täyttämä taival. Tai ei nyt ehkä sentään, mutta kaikenlaista pientä riesaa ja kiusaa niistä kehutuista (ja kieltämättä hyvin toimivista etenkin olosuhteissa jotka vallitsevat ehkä viidellä tai kuudella lenkillä per vuosi) levyjarruista voi aiheutua, jos sortuu sellaisilla varustetun pyörän hankkimaan.
Minusta levyjarrut toimivat oikein hyvin ihan kaikissa olosuhteissa, ei vain niillä viidellä tai kuudella lenkillä per vuosi.:rolleyes:
No okei, Avid BB5 ei kyllä todellakaan ollut kummoinen enkä kyllä suurin TRP Spyren fanikaan ole. Hydraulinen on yliveto.
maalinni
01.06.2021, 08.40
Pyörässäni on läpiakselit.
I stand corrected.
Minulla myös "soi" ajoittain vähän kookkaan puoleinen (180 mm) etulevy, pyöräkin hyvin erilainen kuin alottajalla, kaikki keksityt tarkistukset tehty, tulkinnaksi jäi tien epätasisuuden aiheuttama pieni värinä haarukkaan ja siitä aiheutuva levyn resonointi.
Pienen äänihaitan lisäksi en epäile omassani muuta tuosta aiheutuvan.
Olen tehnyt kaikki temput, mitä youtube suosittelee pulmaan.
Pyörä on Cube Attain pro race hiilikuiturungolla. Takajarrulevy hankaa hienoisesti paloihin kun ajaa putkelta vähän isommilla wateilla. Olen keskittänyt, vaihtanut levyn shimanosta avidiin, käyttänyt Cuben huollossa Kuopiossa, huoltanut palat ja jäykistänyt palojen jousta. Työntänyt männät sisään. Ainut mikä on tekemättä, on päästää vähän öljyä pois järjestelmästä. (suositellaan youtubessa) Mikään ei auta.
Cuben huollossa ei saatu hommaa kuntoon. Näyttivät, että kun kiekon kehästä painaa, niin jarrulevy ottaa paloihin. Naapurilla on Cuben crossari. Kävin tekemässä sille saman tempun ja kuinka ollakkaan hänenkin pyöränsä jarrulevy alkoi laahata hieman kun painoin kiekon kehästä. Huollossa epäiltiin, että rungon takakolmio antaa periksi, tai akseli antaa periksi.
Kyseessä on Shimano 105 hydrauliset levyjarrut.
Onko kenellä samanlaisesta ongelmasta kokemusta tai mitä hoitoa ehdotatte? Pyörää en haluaisi vaihtaa. Se sopii hyvin vanhan miehen traktoriksi. Varapyöränä on Viner Mitus, vannejarruilla. Se pelaa hyvin, mutta ei ole leppoisa ajokaveri.
Cube on ostettu kolmisen vuotta sitten Tampereen Rtechistä.Ootko kokeillut kiristää akseleita/pikalinkkuja, kummat nyt pyörässä sattuu olemaan? Nehän tarvii olla melko kireellä, koska niiden ei kuulu kuormaa juurikaan kantaa.
Mulla vanhassa pikalinkkuläskissä levyt hankasi aina kun pyörä oli kallellaan vasemmalle, korjaantui kun veti linkut riittävän kireelle
hannupulkkinen
01.06.2021, 09.12
Ootko kokeillut kiristää akseleita/pikalinkkuja, kummat nyt pyörässä sattuu olemaan? Nehän tarvii olla melko kireellä, koska niiden ei kuulu kuormaa juurikaan kantaa.
Mulla vanhassa pikalinkkuläskissä levyt hankasi aina kun pyörä oli kallellaan vasemmalle, korjaantui kun veti linkut riittävän kireelle
Hampaat irvessä olen akseleita vääntänyt kireälle. ;)
F. Kotlerburg
01.06.2021, 10.41
Ootko kokeillut kiristää akseleita/pikalinkkuja, kummat nyt pyörässä sattuu olemaan? Nehän tarvii olla melko kireellä, koska niiden ei kuulu kuormaa juurikaan kantaa.
Ei niiden kyllä kuulu olla kuin 10-12Nm kireydellä. Pää punaisena vääntämällä ne saa vaan ajan kanssa jumiin ja sitten voi vinkua kuin ne on paskat.
Ei niiden kyllä kuulu olla kuin 10-12Nm kireydellä. Pää punaisena vääntämällä ne saa vaan ajan kanssa jumiin ja sitten voi vinkua kuin ne on paskat.No taitaa kaikissa omissani lukea min 14nm. Jumiin ne jää jos kierteet on kuivana
Onko takanapa kunnossa? Jos siinä on välystä, niin levykin heiluu.
K.Kuronen
04.06.2021, 21.58
^Samoin, tässä uudemmassa. Vaihdoin taakse hiljattain linkullisen akselin tilalle pulttiläpiakselin, niin pitääpä seuraavaksi, kun ajan hetkeksi perehtyä.
Viikolla kun ajoin, niin yritin vähän helisyttää, mutta ilman menestystä. Siinä edellisessä linkullisessa läpiakselissa oli jälkiä elämisestä.
hannupulkkinen
04.06.2021, 23.56
Onko takanapa kunnossa? Jos siinä on välystä, niin levykin heiluu.
Takanavassa ei ole mitään vikaa, jonka huomaisi, ei myöskään takakolmiossa, mutta se ei tarkoita sitä, että niissä ei olisi vikaa. Vien pyörän R-techiin Tampereelle, mistä sen ostinkin, jospa he löytäisivät syyn. Yksi mahdollisuus on se, että kiekko on vain löysä. Pinnat on kiristetty ja kohta pitäisi minulla löysyttää. Toisessakin pyörässä on alkanyt löytyä pientä ääntä, jonka arvelen johtuvan eturattaiden pulteista. Yksi on joskus pudonnut ja olen korvannut sen "ei aivan sopivalla" pultilla. Niidenkin kiristämisessä pitäisi olla erikoistyökalu. Pitänee hakkia. Verkkokauppa, josta näitä Campan työkaluja saa, löytyi onneksi.
Itse en ole 45 vuotisen pyöräiyurani aikana kärsinyt jarru ulinoista vannejarruilla
Itse en ole 45 vuotisen pyöräiyurani aikana kärsinyt jarru ulinoista vannejarruilla
Se johtuu siitä, ettei sinulla ole ollut jalkaa koko 45v aikana :) Aika usein nuo jarrut ottaa kehään kiinni putkelta runtatessa.
Takanavassa ei ole mitään vikaa, jonka huomaisi, ei myöskään takakolmiossa, mutta se ei tarkoita sitä, että niissä ei olisi vikaa. Vien pyörän R-techiin Tampereelle, mistä sen ostinkin, jospa he löytäisivät syyn. Yksi mahdollisuus on se, että kiekko on vain löysä. Pinnat on kiristetty ja kohta pitäisi minulla löysyttää. Toisessakin pyörässä on alkanyt löytyä pientä ääntä, jonka arvelen johtuvan eturattaiden pulteista. Yksi on joskus pudonnut ja olen korvannut sen "ei aivan sopivalla" pultilla. Niidenkin kiristämisessä pitäisi olla erikoistyökalu. Pitänee hakkia. Verkkokauppa, josta näitä Campan työkaluja saa, löytyi onneksi.
Mulla loppu ylimääräisten äänien kuuntelu siihen, kun ostin täysjouston ja aloin ajaa mudassa ja mössössä. Ne on aina rikki ja naksuu, poksuu ja rämisee milloin mistäkin syystä...ei ole sen jälkeen enään herkän, hiilikuitusen italialaisenkaan ääntelyt häirinny :)
maalinni
09.06.2021, 10.47
^ Oikea asenne! Maantiellä pitää ajaa niin kovaa, että tuulen suhina korvissa peittää sivuäänet.
Mulla loppu ylimääräisten äänien kuuntelu siihen, kun ostin täysjouston ja aloin ajaa mudassa ja mössössä. Ne on aina rikki ja naksuu, poksuu ja rämisee milloin mistäkin syystä...ei ole sen jälkeen enään herkän, hiilikuitusen italialaisenkaan ääntelyt häirinny :)
Mulla ollut vuodesta 2002 täysjoustoja, nykyinen taitaa olla kahdeksas. Ajotunteja tullut/tulee ihan kohtuulisesti (myös mudassa ja mössössä). Yksikään omista täysjoustoistani ei ole vastannut kuvaustasi. Eikä ole tarvinnut olla jatkuvasti korjaamassa niinkuin foorumilla silloin tällöin viljellyt palstalegendat koittavat väittää. En lainkaan ymmärrä yleistystäsi.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Liittyen edelliseen... Kävin paikallisessa fillariliikkeessä ja katsoin kun oli rivissä huoltoon tulevia pyöriä. Osa yltä päältä kurassa ja ravassa. Siinä mietin että jos käy vähän revittelemässä mudassa ja heittää fillarin niine pas... neen varastoon niin kumma jos joku paikka ei rahise
Liittyen edelliseen... Kävin paikallisessa fillariliikkeessä ja katsoin kun oli rivissä huoltoon tulevia pyöriä. Osa yltä päältä kurassa ja ravassa. Siinä mietin että jos käy vähän revittelemässä mudassa ja heittää fillarin niine pas... neen varastoon niin kumma jos joku paikka ei rahise
Tää oli siis ot, eikä liittynyt aloittajan kysymykseen. Mutta huoltoa odottamassa 5ke kuitu täpäri yltä päältä savessa.
Mulla ollut vuodesta 2002 täysjoustoja, nykyinen taitaa olla kahdeksas. Ajotunteja tullut/tulee ihan kohtuulisesti (myös mudassa ja mössössä). Yksikään omista täysjoustoistani ei ole vastannut kuvaustasi. Eikä ole tarvinnut olla jatkuvasti korjaamassa niinkuin foorumilla silloin tällöin viljellyt palstalegendat koittavat väittää. En lainkaan ymmärrä yleistystäsi.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sit mä varmaan ajan niillä väärin. :D
Jokos hannu sai viimesen tuomion pyörälle?
hannupulkkinen
18.06.2021, 01.08
Jokos hannu sai viimesen tuomion pyörälle?
Olemme Lapissa ja menemme Tampereelle vasta heinäkuun puolessa välissä. Kyllähän tuolla ajelee kun ei vain nouse putkelle. Mökkiseudun kaavatiet on juuri lanattu. Kapeampirenkaisella pyörällä ei pääsisi pikitielle, joten tarpeellinen on.
hannupulkkinen
24.08.2021, 01.49
Rtechissä käyty. Kielsivät että takakolmio on löysä ja että rungossa olisi mitään vikaa. Kuitenkaan he eivät saaneet pyörää siihen kuntoon, että palat eivät hankaisi levyyn. Ostin uudet palat ja levyn. Vaihdon jälkeen satulasta voi ajaa ilman, että palat ottavat levyyn, mutta edelleenkään putkelta ei voi ajaa ilman hankausta. Liikkeessä käydessä tuli huijattu olo. Musta puhuttiin valkeaksi ja päinvastoin. Jos olisin rekalamoinut niin pyörä olisi lähetetty saksaan, jossa Cuben tehtaalla runko olisi mitattu ja päätetty onko siinä vikaa, jos vikaa ei olisi niin minä maksaisin viulut. Arvio oli useita satoja euroja. Kuinka voisi luottaa siihen, että mittaus Saksassa olisi objektiivinen?
Lopulta olisin ollut valmis ostamaan uuden rungon, mutta minulle väitettiin, että Cube ei myy runkoja. Ei edes siinä tapauksessa, että Cuben omistaja haluaa vaihtaa mielestään viallisen rungon uuteen. Ihan p...seestä. Viime vuonna Bike-Discaunt myi juuri näitä Attainrunkoja 300 eurolla. Samaa vuosikertaa kuin omani ja hiilarirunkoja. Luulen että näissä 2016 hiilarirungoissa on valmistusvika. Vastuullinen valmistaja olisi takaisinkutsunut kaikki tällä rungolla myydyt pyörät ja vaihdattanut maahantuojalla rungot. Näinhän autojen kanssa toimitaan. Ikinä en osta enää saksalaista pyörää. En ainakaan Cubea. En myöskään ikinä asioi missään nimessä Rtechin kanssa. Oksettaa ajatuskin.
Sinun pitää saada sinne enemmän tilaa palojen väliin. Vaikka erillaisella satulalla. Muistaakseni hopen rx4 nelimäntäisessä satulassa kehuttiin olevan enemmän välystä palan ja levyn välillä.
Levyjähän on myös eri paksuisia. Laitat taakse ohuimmat mitkä löydät. Ainakin r2 bikessa on paksuudet mitattu.
Kahlasin ketjun läpi, mutta olitko vielä kokeillut toista takakiekkoa tai jäykempää läpiakselia?
Kuminauha
24.08.2021, 08.25
Takakiekon päätykupit voisivat olla vähän väljät ja täten pääsee kiekko vähä liikkumaan kovalla vedolla tosiaan tämäki voisi toisella kiekolla selvitä, häviääkö äänet?
Ja sellainen tuli kanssa mieleen, että onkohan jarrusatula täysin suorassa levyyn nähden, eli onko satulan ja rungon kontaktipinta feissattu?
hannupulkkinen
24.08.2021, 15.23
Takakiekon päätykupit voisivat olla vähän väljät ja täten pääsee kiekko vähä liikkumaan kovalla vedolla tosiaan tämäki voisi toisella kiekolla selvitä, häviääkö äänet? Pitää kokeilla cc-pyörän kiekoilla. Kaikkea voi kokeilla ja vaikka satulat eivät ole niin kovin kalliita, niin eivät ilmaisiakaan. Vaijerivetoisissa satuloissahan voi välystä säätää, miksikähän näissä hydraulisissa ei ole tätä ominaisuutta.
12sp shimanoon huhutaan tulevan lisää liikettä mäntiin.
Ainakin maastopyörän 4 mäntäinen SLX jarrusatula helisee jäähdytettyjen jarrupalojen kanssa. Se jäähdytyselementti palassa ottaa kiinni satulan runkoon ja pitää kilinää kun takahaarukka resonoi sopivalla taajuudella. Olisiko sama ilmiö näissä?
hannupulkkinen
16.09.2021, 15.15
Kysessä ei ole pelkästään helinä. Satulasta ajaessa ääntä voi kuvailla helinäksi, mutta kun nousee putkelle, niin ääni on kyllä selkeää hankausta. Laitoin pyörän traineriin ja kun nyt ajelee mitään ääntä ei kuulu. Kun läpiakselin sijalla on trainerin pikalinkku adaptereineen, niin nähtävästi traineri ja se tukevat takakolmiota niin, että se ei elä. Pitää kokeilla pelkällä adapterilla ja treineripikalinkulla ajamista myös maantiellä, jos ääntä ei kuulu, niin kuinkahan riskialtista näin on tehdä?
Kollinjoki
17.09.2021, 10.04
Pitää kokeilla pelkällä adapterilla ja treineripikalinkulla ajamista myös maantiellä, jos ääntä ei kuulu, niin kuinkahan riskialtista näin on tehdä?
Kuulostaa erittäin huonolta idealta.
hannupulkkinen
17.09.2021, 18.22
Kuulostaa erittäin huonolta idealta. No miksi?
Kollinjoki
18.09.2021, 12.38
No miksi?
Ei mulla siihen sen parempia perusteluja ole kuin huoli pyöräilyn turvallisuudesta, jos sen akseliratkaisu korvataan kokonaan täysin toisentyyppisellä ja toisenlaiseen käyttöön (traineri) tarkoitetulla. Okei, trainerissa sen adapterin kanssa ajellaan, mutta ei se ihan sama asia ole. Onhan noita muutossarjoja, joilla läpiakselikiekko saadaan toimimaan pikalinkkurungon kanssa, mutta ei kyllä tule mieleen päinvastaista ratkaisua, saati sellaista jolla saataisiin korvattua läpiakseli kokonaan pikalinkulla. Eli ei tämä ihan normaali ratkaisu siis ole.
Tietenkään en osaa sanoa, sisältyykö tähän todellisia vaaroja, mutta on se aika isonpuoleinen muutos siihen millaiseksi pyörä on suunniteltu.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.