Näytä tavallinen näkymä : Onko noloa ostaa kallis pyörä?
Hei, tässä oon katsellut uutta pyörää. Vaihtoehtoina on:
https://www.sigmasports.com/item/Pinarello/Prince-FX-Ultegra-Disc-Road-Bike-2020/P5B4?id=1173293
https://www.velo-oxygen.fi/checkout/cart/configure/id/45178/
https://www.jonito.de/Liv-Enviliv-Advanced-Pro-0-2021-S-50-chameleon-purple-gloss-matt_1
Kilometrejähän minulle ei kerry vuodessa läheskään hullusti mutta oishan se kiva polkea ne vähäisetkin kilsat hyvällä pyörällä.
Jami2003
22.05.2021, 20.33
Kysytkö oikeasti tällä palstalla voiko ostaa liian kalliin pyörän :)
No ei voi. Jos ei ole kokemusta niin suosittelen kivijalkaa ja asiansa osaavaa myyjää. Toki aika on nyt vähän huono pyöräkaupoille saatavuus ongelmien takia.
Anna mennä, elämä on liian lyhyt ajettavaksi huonoilla pyörillä!
Il ciclista di Roine
22.05.2021, 20.54
On noloa ostaa kallis pyörä, jos se osoittautuu hitaammaksi kuin edeltäjänsä! Varsinkin edullisempi edeltäjänsä.
Uusin kakkospyörän kaudelle 2020 (sadekelipyörä / PK2-lenkkivehje levyjarruilla). Maksoi €1400 enemmän kuin edeltäjänsä. Jotakuin 1,5 kg kevyempi.
Kauden päätyttyä keskinopeus tarkalleen 0,62 km/h HITAAMPI (2020/2019). Vii-vii-viii-tut-tut-tut-taa-taa-taa.
Vein pyörän syksyllä 2020 Signatureen tarkastukseen Tampereella. Mitään löytänyt. 70 eurolla sain takaisin pyörän, jossa häkkiä hierova ketju.
Kalliin pyörän hinnassa on viisi numeroa joten noissa ei ole mitään noloa...
Noloa ehkä siinä vaiheessa ku nisti vie ja unohtu vakuutukset hankkia
Oatmeal Stout
23.05.2021, 00.37
Kallis pyörä on kallis, jos joutuu harkitsemaan mistä rahat siihen ottaisi. Mikään mihin on pohtimatta varaa ei ole kallis ja tulotaso muuttaa kalliin rajaa suuntaan tai toiseen.
Noloa on kadehtia tao arvostella toisen rahankäyttöä.
Halpakin pyörä on liian kallis jos se ei ole sopiva käyttäjälleen.
Jos siitä saa edes sysäyksen pyöräilyyn, niin se ei ole ollut liian kallis, vaan ehkä oppirahoja.
Oikeastaan niin kävi itselleni, se ensimmäinen pyörä on vieläkin tallissa, mutta aika vähällä käytöllä. Muut pyörät ovat kyllä liikkeessä
Lähetetty minun LYA-L09 laitteesta Tapatalkilla
pviitane
23.05.2021, 01.05
Nice. Pinarello pitää sitten olla valkoinen, jotta voit sanoa ’as white as my patients teeth’. Ja sun pitää saada vastaanottosi suuhygienistit ajoporukkaan tuulta halkomaan, jotta voit KOMittaa.
(Älköön kukaan loukkaantuko, tämä on r/BicyclingCirclejerk :in vakioteema).
Ehdottomasti ja kyllä. Eivaan, mutta välillä kieltämättä hävettää kertoa pyörän hintaa. Ja tossa yks päivä ku ajeli siviilit päällä enduropyörällä pitkin stadia niin tuntui kans jotenkin ”pouserilta” :D
On v...n noloa, mutta siinä se menee samassa noloudessa kun vedät päällesi uberkireät trikoot ja muut asiaankuuluvat tarvikkeet.
Mutta onhan tuo LIV todella ruma, että vähentänee sitä noloutta jonkin verran ..... tai lisää ankarasti?
Ok, jos LIVIä ajaa batman-asu päällä niin ei ole noloa.
K.Kuronen
23.05.2021, 09.56
Vähän noloa, ainakin jos se kallis pyörä vie miestä. Mutta jos mies vie kallista pyörää, niin antaa soittaa vaan!
F. Kotlerburg
23.05.2021, 10.23
Halvan pyörän ostaminen se vasta noloa onkin, kun kaikki luulee köyhäksi.
Mitenkä just nämä kolme fillaria ja miksi? Randomisti hinnan perusteella...
Voihan sitä fillarin valintaa lähestyä silläkin, että valkkaa tyypiltään oikean (puhdas maantiepyörä?), geometrialtaan sopivan mallisen ja sopivan kokoisen fillarin. Yleensä kaikista löytyy karvalakkimalli alurungolla ja alemman kategorian vaihteilla, yläpäässä sitten hiilikuitua ja sähkövaihdetta. Joissakin pyörissä on kuulemma sielu ja siitä pitää maksaa erikseen. Ja statuksesta kannattaa maksaa myös.
Mikään ei tosin ole niin noloa kuin ajaa huippukalliilla pyörällä ja joku pena vanhalla inseralla ajaa susta ohi selkä suorana.
F. Kotlerburg
23.05.2021, 11.08
Mikään ei tosin ole niin noloa kuin ajaa huippukalliilla pyörällä ja joku pena vanhalla inseralla ajaa susta ohi selkä suorana.
Etenkin kun hinkkaat autorataa ja pena vetää viereistä kelviä.
Etenkin kun hinkkaat autorataa ja pena vetää viereistä kelviä.
Old man calmly overtakes professional riders - YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=MmDUpd-7Mok)
callahan
23.05.2021, 11.15
Halvan pyörän ostaminen se vasta noloa onkin, kun kaikki luulee köyhäksi.
Kaikki? Pitää olla pyöräilyä harrastava tai asiantuntija jotta erottaa päältäpäin sen 2k tai 5k pyörän eron. 2k täällä varmaan mielletään halpikseksi ja toi 5k? No mun mielestä se on arvokas.
Jos topicin avaaja kokee tarvitsevansa kalliin pyörän se on ok, ajakoot kovempikuntoiset vaikka halvemmalla ohi. Ja saahan rahalla tiettyyn pisteeseen asti laatua enempi.
Hinta sinänsä ei pyörää pilaa. Mutta jos ostaa omasta mielestä ruman, väärän kokoisen tai sellaisen mitä ei tee mieli ajaa, ei se välttämättä noloa ole mutta ilman muuta huonoa rahankäyttöä. Noissa hinnoissa kun pyöritään niin ostaisin lähilikkeestä niin sen koon sopivuuden voisi paremmin varmistaa. Kannattaa myös ostaa omaan ajoon soveltuva ajopeli.
Pitää myös muistaa että pyörän tuunaminen ja osien päivitys on eräille iso osa harrastusta, eli jos heti ostaa kaikki herkut niin päivitämisestä tulee todella kallis harrastus.
^Jos ajatellaan keskiarvoa vaikka 1000-12000€:n hintahaitarilla niin ei neljän tonnin pyörä ole edes kallis. Kieltämättä pyöristä ei aina eroita hintaa mutta jos hiemankin kartalla niin kyllä erottaa tonnin pyörän neljän tonnin pyörästä...
Verska-Vesa
23.05.2021, 15.46
Mua niin kiinnostaisi sellanen testi, missä tämän palstan tyypit ajaisivat eri hintaisilla pyörillä, jotka olisi naamioitu jotenkin siten ettei hita olisi tunnistettavissa. Omat epäilykset on kuinka hyvin kallis tunnistettaisiin.
Tämän lisäksi tarvitaan sokkotesti, jossa nure ajaa naamioidulla teräs- ja alumiini-Rovella.
Yleensä korkealle hinnalle saa jotain vastinetta, eli kannattaa ostaa niin kallis pyörä mihin lompakko riittää. Se ei haittaa lainkaan vaikka ajokilometrejä ei tulisi paljoa, sillä vähän ajettu pyörä pysyy hyvässä kunnossa ja säilyttää arvonsa joten siitä saa lähelle omat takas sitten jos siitä haluaa eroon.
ebike-harrastelija
23.05.2021, 18.29
Halvan pyörän ostaminen se vasta noloa onkin, kun kaikki luulee köyhäksi.Tämä, eritoten jos naapurille tai duunikaverille jää itsestä moinen mielikuva!
Juha Lehtinen
23.05.2021, 18.38
Itse ostin hiljattain maantiefillarin joka ei ainakaan halpa ollut ja on minulle se unelma fillari. Jos on unelmia ja siihen on mahdollisuus niin tottakai, mikä ettei.
Verska, testattu vaikkei sokkona. Jos mies on sokea niin persus ei...
Joni Kani
23.05.2021, 19.52
Kallis on suhteellinen määritelmä, määrittele mikä on kallis ja mikä on halpa? Käyttötarkoitukseen nähden vai tuloihin yms. Esim. mun 1300e maantiepyörä oli ihan helvetin kallis koska ajan sillä 1-2 kertaa kesässä korkeintaan...
Talisker
23.05.2021, 20.13
Pyörän uusiminen kannattaa aina.
Siitä saa innostusta kasvattaa tai vähintäänkin pitää ennallaan vuosittaiset kilometri/tunnit.
Itse olen toteuttanut ideaa: kerralla aina kunnollinen niin ei tarvitse miettiä päivityksiä. Ajaa vaan.
JohannesP
23.05.2021, 21.30
Jos se pyörä on totaalisen väärää mitoitusta kuskilleen tai jos se ostetaan vaan lyhyitä kahvilareissuja varten niin sit joo. Muuten aivan sama millä kukin harrastaa. Jos itse ei halua laittaa pyöräilyn harrastamiseen rahaa niin tekeekö se muiden rahankäytöstä noloa. Itselleni pieni pyörien speksaaminen talvella on osa harrastusta ja melkeimpä joka kaudelle tullut jotakin pientä uutta kokeiltavaa tai päivitystä pyöriin. Ei sen tarvitse olla edes kallista, mutta yhtälailla kasvattaa innostusta kuin juoksijalle uudet lenkkarit.
Ihan samalla tavalla ihmiset ostavat tuhansia maksavia kelloja harrastustoimintana mitkä eivät täytä edes sijoituksen kriteerejä arvonkasvusta. Miten käytössä oleva arvokas pyörä voisi olla yhtään huonompaa harrastamista kuin omistaa tuhansia maksava kello jota käytetään pari kertaa vuodessa ja silloinkin tarkoitus egoilla. Eri asia sit Rolexit ynm. arvokellot, jotka oikeasti pitävät hyvin arvonsa tai jopa kasvavat.
Jos arvokkaan pyörän ostaa pitkäaikaiseen käyttöön niin pitäisin erityisen tärkeänä rungon muotoilua. Yleensä yksinkertainen rungon muotoilu säilyy tyylikkäänä helposti 10 vuottakin tai pidempään. Jos ei kerkeä ajamaan kovin paljon niin tuolla 10 vuoden tasolla 10k€ pyörä ei ole järisyttävän kallis harrastus. Tärkeintä tässäkin tilanteessa, että sitä pyörää kuitenkin käytetään tai muuten se on kallis.
Vaikka itse en ehkä nykyään ihan helpolla ostaisi kovin kallista pyörää, niin mielestäni on kuitenkin hieno seurata harrastajia, jotka suhtautuvat intohimoisesti lajiin ja haluavat sitä parasta mahdollista alleen. Ei ole minulta millään lailla pois ja toisaalta, jos joku tykkää budjettiratkaisuista oli syyt mitkä tahansa, niin sekin on validi tapa toimia. Oikeastaan tykkään kaikesta, jossa on itsensä toteuttamista ja intohimoa taustalla.
Paksupolkija
23.05.2021, 23.36
Jos vaikka joku muu harrastus vaikkapa jääkiekko maksaa kaudessa tonnin kulkemisineen, niin jos pitää viisi vuotta vaikka 5000e pyörää niin onko kallis?Varmaan pyörästä saa vielä tonnin pari kun myy pois. Vaikka antas ilmaseksi pyörän niin ei se kallis harrstus ole jos ei speksaa koko ajan uutta osaa, ostele varusteita ja vaatteita yli tarpeen.
ruuduntakaa
24.05.2021, 08.31
Noloa on kadehtia tao arvostella toisen rahankäyttöä.
Samaa mieltä.
Ilmeisesti mullakin on nolosti liian kallis pyörä. Onneksi en väitä hevonp**settä mitä joku siitä ajattelee. Varsinkaan tällä foorumilla.
Enkä kyllä muutenkaan.
Mua niin kiinnostaisi sellanen testi, missä tämän palstan tyypit ajaisivat eri hintaisilla pyörillä, jotka olisi naamioitu jotenkin siten ettei hita olisi tunnistettavissa. Omat epäilykset on kuinka hyvin kallis tunnistettaisiin.
Jos ajaa pyörällä alepalle ostamaan kaljaa, tai järven rannalle ongelle, niin se pinarello on tosiaan vähän ylilyönti.
Sitten taas jos fillrointi on harrastus tai jopa laskee itsensä urheilijaksi, niin pyörään laitettu raha ei todellakaan mene hukkaan.
Eli sä nyt vertaat pyörää statusesineeseen, kuten rannekelloon. Menee aika pahasti metsään.
ruuduntakaa
24.05.2021, 08.55
Täällä jumalauta aletaan jo leikkimään hifiharrastajia. Sokkotestiä pyörille. Voi helvetti. :D
Mitä ihmeen väliä sillä on millä kukin ajaa? Mut tekee onnelliseksi nykyinen pyörä. Saan hyviä kiksejä ja isoja ilontunteita hetkistä joita vietän sen parissa keskellä luontoa.
Millä rahalla toi mitataan?
Ai niin, samaan pääsis vähemmälläkin rahalla. Voi perse. Onpa kusetettu olo.
^Viidellä tonnilla saa ok pyörän tai perus Breitlingin, jokainen päättää mihin rahat upottaa...
JarskiAi
24.05.2021, 09.35
Minusta 500€ markettipyörä varastossa seinää vasten nojaten on kalliimpi kuin 4000€ jokapäiväisessä käytössä oleva harrastekulkine. Pitäs laskea €/km ja laittaa se mittariksi [emoji3]
ruuduntakaa
24.05.2021, 10.08
Minusta 500€ markettipyörä varastossa seinää vasten nojaten on kalliimpi kuin 4000€ jokapäiväisessä käytössä oleva harrastekulkine. Pitäs laskea €/km ja laittaa se mittariksi [emoji3]
Pyörä ollu omistuksessa 19 päivää; 22,4e/km. Katsotaan mikä on luku vuoden päästä. :D
Jos nyt vaan ostohinnan jakaa ajetuilla kilometreillä.
K.Kuronen
24.05.2021, 10.33
On kanssa noloa ostaa Hillebergin teltta, jos on menossa Nuuksioon yöksi.
Ei, ei ja tuhat kertaa ei. Oikeus hyviin pyöriin kuuluu kaikille. Tulen surulliseksi tällaisesta välinerasismista :(
Hyvänen aika, nolous on positiivinen asia!
Kyllä on syytä hävetä ja nolostella montakin asiaa ja kannattaa tehdä se ihan avoimesti.
Että ehdottomasti ylikalliin pyörän hankkiminen on noloa. Tällä viittaan myös itseeni.
^Tuskin, ei kysytty kuinka halvalla voi harrastaa vaan onko kallis noloa. Rahaa jota vuosien aikana mennyt pyöräilyyn ei kannata edes miettiä, kolmas maantiepyörä oli jo liki unelmapyörä aikoinaan, Cinelli SuperCorsa täydellä Super Recordin osasarjalla ja muilla herkuilla itse kooten ja niiden vuosien jälkeen paljon virrannut vettä Aurajoessa ja monta pyörää hankittu ja hävitetty.
F. Kotlerburg
24.05.2021, 10.45
Mitäs jos jollain ei ole rahaa sijoittaa paljon? Sanoma täällä on et 5000€ tai muuta harrastamaan :D
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mielenkiintoinen tulkinta.
Nolointa on kuitenkin ostaa sähkömopo ja sanoa itseään pyöräilijäksi.
F. Kotlerburg
24.05.2021, 10.50
No se on ihan se ja sama mille harrastefoorumille menee niin meininki on sama. Mene Hififoorumille ja alle kolmentonnin esivahvistimella ei tee mitään.
Eipä silti. Viiden tonnin pyörä on omasta mielestä ihan helvetin kallis.
Mitäs jos jollain ei ole rahaa sijoittaa paljon? Sanoma täällä on et 5000€ tai muuta harrastamaan :D
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jos vaan ajaisi sillä pyörällä? Mä ajoin pitkään vanhalla cyclolla maantietä ja tuon jälkeen olen laittanut kaikki liikenevät rahat fillareihin, enkä esimerkiksi autoihin tai rannekelloihin. Autolla ajettu 555tkm, eikä tee mieli vaihtaa. Pyörä vaihtuu vielä monta kertaa ennen tuota.
^Tuskin, ei kysytty kuinka halvalla voi harrastaa vaan onko kallis noloa. Rahaa jota vuosien aikana mennyt pyöräilyyn ei kannata edes miettiä, kolmas maantiepyörä oli jo liki unelmapyörä aikoinaan, Cinelli SuperCorsa täydellä Super Recordin osasarjalla ja muilla herkuilla itse kooten ja niiden vuosien jälkeen paljon virrannut vettä Aurajoessa ja monta pyörää hankittu ja hävitetty.
Vielä ei ole siis Graalin maljaa löydetty? Kuulostaa ikäänkuin hifistin elämältä.
Marsusram
24.05.2021, 11.03
Olen kuullut että jotkut laittaa sen 5000€ vuodessa jo fillarinkuljetusvälineeseenkin. Se on jo noloa.
On kanssa noloa ostaa Hillebergin teltta, jos on menossa Nuuksioon yöksi.
Juu, ensin pitää palella märässä markettiteltassa ainakin pari yötä. Sen jälkeen sama homma vähän kallimmassa mutta yhtä huonossa teltassa. Näin oppii tuntemaan mitä tarvitsee ja vasta sitten saa käydä ostamassa sen hyvän teltan. Samaan aikaan saa harjoitella myyntitaitojaan vanhojen markettitelttojen kanssa, jotka eivät oikein mene kaupaksi.
Meillä oli vähän sama homma kilpapurjehduksen kanssa kun aloitimme. Veneessä oli vanhat purjeet, ja joidenkin mielestä meidän olisi pitänyt ensin opetella kisaamaan niillä ennen kuin hankimme tuoreet purjeet. Vauhtiero vanhojen ja uusien kanssa on vain sen luokkainen että häntäpäässä ei oikein huvita opetella kun osaamistaso siinä häntäpäässä on mitä on. Se on enemmän väistämistä ja vähemmän kisaamista.
Sanoisin että ostaa niin hyvän kuin mihin on varaa, ja jos homma ei sitten kiinnosta niin onneksi on tullut ostettua sellainen laite josta vielä saa jotain myydessään eteenpäin.
ruuduntakaa
24.05.2021, 11.11
Ehdottomasti kaikki liikenevät varat säästöön! Voi sit vanhana ja huonokuntoisena lahjoittaa rahat vanhainkodin ylläpitoon.
Ja sitä ennen iltaisin vois ihastella tilin saldoa etumus pullottaen.
Tietty jos rupeis uudestaan röökaamaan ja juomaan, siihen sais upotettua hyvin rahaa myös?
JarskiAi
24.05.2021, 11.13
Samaa mieltä. Tuomiopäivän lähestyessä on kiva kun on kunnon saldo tilillä ja on tullut haaveiltua kaikesta mitä haluaisi tehdä.
JarskiAi
24.05.2021, 11.47
Niin, jokainen tavallaan. Onko noloa? Ei.
ruuduntakaa
24.05.2021, 11.48
Jep, mukava on tuomiopäivän tulla, kun ei ole mitään tullut tehtyä, pyörä vei kaikki rahat. Ei pelkkää irvailua, tossa on yksi mun pointti: jossei pistä fillariin 5000e vaan esim. 1000e, voi 4000e käyttää (jos sellanen nyt on käytössä, ei kaikilla jää rahaan säästöön) esim. akvaarioharrastukseen tai matkustamalla suosikkiyhtyeensä amerikankiertueelle.
Vai onko tosifillaristilta muut harrastukset kielletty?
Onpa taas asenne. PeriSuomalainen kateus taas ottaa vallan, ja toisten tekemisten kyttäily. :D
Nimenomaan on tullu tehtyä. Pyöräiltyä, hoidettua sieluansa Suomen luonnossa. Nautittua elämästä, itselle sopivalla ja parhaaksi katsomallaan tavalla(sitä ei voi mitata rahassa). Ei sillä tavalla mikä sun mielestä olisi sopivaa tai suotavaa.
On kyllä taas oikein perinteistä fillarifoorumia, voi perse. :D
Muoks: unohtui sanoa että mäkin olen perseaukinen kuten ilmeisesti joku muukin tässä. Katkeruus ja kateus tosin uupuu itseltä. ;)
Elämä on valintoja. Jokaisen omia valintoja.
F. Kotlerburg
24.05.2021, 11.50
Jep, mukava on tuomiopäivän tulla, kun ei ole mitään tullut tehtyä, pyörä vei kaikki rahat. Ei pelkkää irvailua, tossa on yksi mun pointti: jossei pistä fillariin 5000e vaan esim. 1000e, voi 4000e käyttää (jos sellanen nyt on käytössä, ei kaikilla jää rahaan säästöön) esim. akvaarioharrastukseen tai matkustamalla suosikkiyhtyeensä amerikankiertueelle.
Vai onko tosifillaristilta muut harrastukset kielletty?
Itse irvailet ihan samalla tavalla niille, joita ei kiinnosta yhdenkään yhtyeen amerikan kiertue tai muu matkustaminen saati akvaariot vaan laittavat rahansa fillareihin.
Sä saat pistää rahaa kultakaloihin, jos siltä tuntuu. Ihan kamalasti ei kuitenkaan fillarifoorumilla kannata toisten pyöräostoksista olla kateellinen.
Itsellänikin on siis aina niin hyvä pyörä mihin pelimerkit piisaa. Suht edullisia. Ei vaan tulisi pieneen mieleenikään arvostella toisten rahankäyttöä pyörien ostoissa.
Toisilla on vaan rahaa ja toisilla ei. Toiset tekee töitä ja toiset opiskelee aikanaan. Itse en stressaa. Palaudun ja ajan fillaria. Duunarina on hyvä olla. Monella kateus vaan pilaa tuon rennon olotilan.
JarskiAi
24.05.2021, 11.53
Sitähän voi jopa yhdistää harrastuksiaan. Pakkaat sen 5000€ fillarin siihen 500€ corollaan ja lähdet reissaamaan Suomen halki tutustuen uusiin paikkoihin/ihmisiin.
F. Kotlerburg
24.05.2021, 11.55
Sä saat pistää rahaa kultakaloihin, jos siltä tuntuu. Ihan kamalasti ei kuitenkaan fillarifoorumilla kannata toisten pyöräostoksista olla kateellinen.
Itsellänikin on siis aina niin hyvä pyörä mihin pelimerkit piisaa. Suht edullisia. Ei vaan tulisi pieneen mieleenikään arvostella toisten rahankäyttöä pyörien ostoissa.
Toisilla on vaan rahaa ja toisilla ei. Toiset tekee töitä ja toiset opiskelee aikanaan. Itse en stressaa. Palaudun ja ajan fillaria. Duunarina on hyvä olla. Monella kateus vaan pilaa tuon rennon olotilan.Näin se on. Keskittyy omiin ei muiden tekemisiin.
Fillariharrastus on ihan tavallinen harrastus siinä, että vuosien myötä välineiden vaatimustaso nousee. Juttelin tuossa taannoin hiihdossa aikoinaan kisanneen ja nykyään sen pari kolme tonnia talvessa hiihtävän naapurin kanssa. Hää oli ostamassa 600 euron hiihtomonoja, joka omasta mielestä tuntuu ihan käsittämättömältä hinnalta hiihtomonoista, mutta mitä se mulle kuuluu, jos toinen kokee sellaiset tarvitsevansa.
Voihan sitä laittaa 5000€ fillarin, hommata noiden päälle sen akvaarion ja käydä katsomassa lempiorkesteriaan vaikka siellä Amerikassa. Kummallinen oletus että jos hommaa kalliin fillarin, ei fyrkkaa jäisi muuhun.
F. Kotlerburg
24.05.2021, 12.00
Voihan sitä laittaa 5000€ fillarin, hommata noiden päälle sen akvaarion ja käydä katsomassa lempiorkesteriaan vaikka siellä Amerikassa. Kummallinen oletus että jos hommaa kalliin fillarin, ei fyrkkaa jäisi muuhun.
Niin ne piirtää joilla on liitua.
Onhan se silleenkin, että 5k tuntuu helvetin paljolta fillariin, mutta kun jakaa sen useammalle vuodelle niin summa ei olekaan vuotta kohti enää niin iso. Se ameriikan reissu maksaa helposti 10k jos perheen kanssa lähtee ja sitä on kokemuksena vaikeampi jakaa useammalle vuodelle.
Kallishan on kallis vain jos se tuntuu ostajasta kalliilta. Noloudesta en tiedä. MAMILit on joka tapauksessa noloja pyörän hinnasta riippumatta. Ja toisaalta kun ikä alkaa kutosella (joo, eskari on jo käyty), niin loppujen lopuksi nolouden aiheet löytyy muualta. Kuten virtsankarkarkailusta. Joten siinä ei yksi (tai kaksi tai seitsemän) ylikallista pyörää tunnu missään.
It's my life
It's now or never
But I ain't gonna live forever
I just want to live while I'm alive
Nonni, nyt se soi päässä lopun päivää...
F. Kotlerburg
24.05.2021, 12.16
No nyt taas halutaan väkisin tulkita väärin. Mut menköön sitten näin, josset kuulu meidän 5000-clubiin, olet kateellinen. Kai täällä edes joku saa puolustaa edullisempaa pyöräilyä? Sanotaan vaikka alle 2500e fillareita (ei sähkö)? Mut joo, ei varmaan kuplan sisään kannata tulla selittämään elämästä sen ulkopuolella, my bad. Jatkakaa.
Niin. Ei tässä kyllä kukaan ole sanonut, että niillä ei voisi ajaa tai harrastaa. Sen sijaan on kovin kovasti tahdottua sanoa, että kalliimmat pyörät ei halvemmista eroa. En tiedä. Ei minulla ole kovin kalliita pyöriä, mutta kuitenkin sen hintaisia, että ne niistä markettimankeleista eroaa selvästi.
No nyt taas halutaan väkisin tulkita väärin. Mut menköön sitten näin, josset kuulu meidän 5000-clubiin, olet kateellinen. Kai täällä edes joku saa puolustaa edullisempaa pyöräilyä? Sanotaan vaikka alle 2500e fillareita (ei sähkö)? Mut joo, ei varmaan kuplan sisään kannata tulla selittämään elämästä sen ulkopuolella, my bad. Jatkakaa.
Vähän on taas marttyyria ilmassa. Kysehhän oli tosiaan noloudesta ja siitä, ettet ymmärrä kalliita pyöriä. Tuo on vaan kateutta.
Musta esimerkiksi naapurin porche tai tesla on helkkarin hieno auto. Toisten mielestä sellaisella ajaminen on noloa. Kateutta...
Ajatko sinä Tommi pyörää vai harrastatko vain fillarifoorumia+kultakaloja?
Tuntien myötä pyörän hinta muuttuu sivuseikaksi. Sit jos sillä ajaa 30min viikossa, sinne alepalle, niin kaikki on liian kallista
Siis ei kai kyse olekkaan siitä mitä muutaman tonnin panostuksella saa lisää mutta itse ainakin ilahdun kun löytyy alle sadan gramman stemmi tai reilu sadan gramman tolppa. Toisaaltaan aina syksyn tullessa mietin että oliskohan sen italialaisen teräsrungon aika jo...
ruuduntakaa
24.05.2021, 12.45
Mä oikeesti uskon, että se etu minkä rahan kasvaessa saa kohtuuhintaisen fillarin päälle, ei ole iso, eikä kannattava, ainakaan kaikille. Mun idis on myös se, ettei kukaan vähävarainen säikkyisi harrastuksesta pois. Ite tykkään myös tehdä kaikeinlaista muuta fillaroinnin lisäksi. Kateellinen olen ihmiselle, jonka ei tarvitse rahojaan laskea, ittellä edelleen asuntovelat päällä ja mitään ei ole annettu lahjaksi, pienet rahat on joutunut alusta asti tekemään itse. Kaverin faija osti sille ensiasunnon, toisen faija rakensi sille talon, olin kateellinen kummallekin. Tätäkin pohjaa vasten ei vaan voi sijoittaa isoa rahaa fillariin, vaikka olisikin summa tilillä, tuntuu että ei saa vastinetta. Uskon että en ole yksin, toisaalta tätä toimintaa en ole kieltämässäkään. Olisi kiva kun kaikenlainen harrastaminen sallittaisiin, eikä köyhiä kyykytettäisi. Edelleen rahalla elvistely on minusta vähän noloa, mutta se on mielipide.
Okei, jatkan näköjään edelleen tätä, mutta uskon ettei kukaan halua lämpimikseen väitellä ja että tässä on nyt tulkintaongelmaa suuntaan jos toiseen. Jos tämäkin nyt tulkitaan jotenkin hassusti, niin jätän ammattiväittelijät vänkäämään keskenään :D.
Mä en oikeasti vaan ymmärrä kateutta. En alkuunkaan. On tosin paljon asioita mitä en ymmärrä.
On mullakin edelleen asuntovelat päällä, pienet tulot ja ei paljon ylimääräistä. Eikä kukaan ole koskaan tuonut mulle mitään valmiina.
Mut taas teki tyytyväiseksi se että sattuneesta syystä pystyin kerrankin investoimaan itselle mieleiseen ja tärkeään harrastuvälineeseen vähän enemmän.
Tuntuu että sain sitä vastinetta. Hankintasumma jaettuna vuosille eteenpäin ja lisättynä mielihyvällä mitä ajamisesta sillä saan niin "sijoitus" on musta helvetin hyvä.
Kateus on sellanen asia mistä kannattaa systemaattisesti hankkiutua eroon. Miten, en tiedä. En ole koskaan tuntenut kateutta, musta se vaan ei ole terveellistä.
Ja kummallinen luonteenpiirre.
^^^^
Mainitset tuossa tekstissäsi ettei oikein saa rahalle vastinetta. Niin, onko oma pyöräilysi sitten maha paljaana kurvailuja pieniä lenkkejä kenties hetken mielijohteesta pysähtelyä vaikka tuopposelle olutta? Tai letkeää hengailua ympäri kaupunkia? Tai vaikkapa niitä rastien hakuja? Monelle fillarointi, jotka maksavat siitä vastineesta että pääsevät ajamaan pitkiä lenkkejä tai treenaavat tavoitteellisesti kuntoa kohottaakseen, on merkitystä minkälainen se kalusto on. Tuollaiseen kalusto voi olla rajoite.
Nickname
24.05.2021, 12.50
..., ettei kukaan vähävarainen säikkyisi harrastuksesta pois...rahalla elvistely on minusta vähän noloa...Samaa mieltä.
Kalliit pyörät ei häiritse minua niinkään mutta kalliit autot häiritsee, kai sen kalliin auton kokee jokseenkin turhakkeeksi, samoin tilin saldolla kehuskelu on noloa, ei sillä että itsellä ei olisi rahaa mutta en minua kiinnosta kuulla kenenkään tilin nollien määrää, vähän meni huti
Jos ostaa hyvästä diilistä esim. 4000e pyörän, pitää hyvänä ja ajaa parina vuotena 20 000km. Sitten myy eteenpäin 3200eurolla. Niin eihän tuollainen kalliin pyörän hinta ole sitten kuin reilu 30€/kk. Toki kulutusosat päälle.
Saman verran itellä menee rahaa kuukaudessa jo Spotify+Netflix
Ainakin näin olen vaimolle selittänyt, että miten voi laittaa 20k kiinni kalustoon.
F. Kotlerburg
24.05.2021, 13.04
Samaa mieltä.
Kalliit pyörät ei häiritse minua niinkään mutta kalliit autot häiritsee, kai sen kalliin auton kokee jokseenkin turhakkeeksi, samoin tilin saldolla kehuskelu on noloa, ei sillä että itsellä ei olisi rahaa mutta en minua kiinnosta kuulla kenenkään tilin nollien määrää, vähän meni huti
Onko ne sinulta pois?
Mä en laske edes €/km -suhdelukuja. Varmaan siksi, kun osalla pyöristä lukema on aika huono. Siellä helikopteriluokassa. Mutta ei mulla myöskään ole mitään pakonomaista tarvetta ostaa mahdollisimman kallista pyörää, vaan hankkia sellainen, mihin olen itse tyytyväinen. Tyhmintähän olisi laittaa vaikka vain puolet EURoja sellaiseen pyörään, jolla ajaminen vituttaa joka kerta.
Tarvitseeko jotain kuitukiekkoja? No ei niitä varmasta tarvitse. Toisaalta niiden omistaminen ja tieto siitä että ne on kuitukiekot, tekee onnelliseksi. Ei varmaan ole keltään pois. Eritoten, kun 99% kohdatuista henkilöistä ei moista edes a) huomaa tai b) jos huomaakin, ole kiinnostunut. Sama juttu kuin niiden kalliiden kellojen kanssa. Eikö nekin osteta vain omaksi iloksi? Jos hankitaan muiden tekemiseksi kateelliseksi, niin voin sanoa, että mun kohdalla tuo ei toimi. Naapurin ranteessa saa olla kuinka kallis möhkö hyvänsä, mutta ei kyllä kiinnosta minua pätkän vertaa.
F. Kotlerburg
24.05.2021, 13.12
Emmä silleen pahana asiana jaksa nähdä, että jollakin on liitua millä piirtää ja sitten käytetään se johonkin joka on muiden mielestä kallista. Mitä sitten jos se tuo omistajalleen mielihyvää? Keltä se on pois? Olen minä nähnyt senkin, että kaupasta työnnetään ulos se 5k pyörä, kun olisi kiva kokeilla läskeilyä. Kyseinen Trekki nostettiin 150 tonnin Mersun perään. Ei varmaan ollut ostajalleen kallis. Minulle ja monelle muulle kylläkin. Oliko se noloa? Ei minusta.
Oatmeal Stout
24.05.2021, 13.16
Toisaaltaan aina syksyn tullessa mietin että oliskohan sen italialaisen teräsrungon aika jo...
Vasta sitten, kun pääsee paikan päälle mittoihin ja seuraamaan valmistusta.
Oatmeal Stout
24.05.2021, 13.26
Mut menköön sitten näin, josset kuulu meidän 5000-clubiin, olet kateellinen.
Kateellinen olen ihmiselle, jonka ei tarvitse rahojaan laskea. Kaverin faija osti sille ensiasunnon, toisen faija rakensi sille talon, olin kateellinen kummallekin.
Selkeästi olet kateellinen ja koet sen jopa ongelmaksi. Miksi pitäisi olla kiinnostunut mikä on jonkun esineen OVH tai mitä siitä on maksettu suhteutti sen omistajan tulotasoon tai ei.
Pyöräilyn ja pyörien harrastamisessa on ihan selkeä ero ja jos pyöräilyn harrastaja on kateellinen pyörien harrastajalle, niin ...
tempokisu
24.05.2021, 13.28
Ostin kalliin pyörän ( hieman alle viisiumeroinen luku, mutta vuosi 2008 ), koska se pyörä oli tai on vieläkin vaan niin hienon näköne. Ja tämä on lisäksi valtavan hyvä ajaa, ketterä ja ajoasento on just jetsulleen. Inspiroiduin pitkistä lenkeistä suureksi osaksi ( osta palstalaisten innoittamana) siksi että tällä on vaan niin kiva ajella. Kesäkurapyörällä on ihan erilaista ajaa, ei erityisesti inspiroi pitkille lenkeille.
Noloa on sensijaan se, että nyt ajelen senverta hitaasti tällä kalliilla ja nimensä perustella ( Ferrari) nopeella menopelillä. Mutta mitä tätä ajamatta säästää, ajoonhan tämä on tarkoitettu ja kun kerta on hyvä ajoasento...pitkän tauon jälkeen otan aktiivisempaan käyttöön.
:D en mä ole vuoteen rahojani laskenu...iloitsen tästä tilanteesta niin kauan kun voin, en nyt ala tuhlailemaan mutta kerrankin on voinu kaupassa valita se parempi ( esim. kotimainen) vaihtoehto.
humppakuutio
24.05.2021, 13.42
Pyörän hinta kannattaa mitoittaa lompakon paksuuden mukaan. Liian paksu lompakko takataskussa kääntää ajoasennon vinoon, minkä seurauksena alaselkä kipeytyy. Ja tarpeeksi jos hifistelee pyörän kanssa, niin syömällä koko kesän pelkkää kaurapuuroa laihtuu kilpapyöräilijän mittoihin.
Nickname
24.05.2021, 13.44
Onko ne sinulta pois?
Ei .
F. Kotlerburg
24.05.2021, 13.50
Ei .
Eli kyse on vain perisuomalaisesta kateudesta.
Nickname
24.05.2021, 13.55
^ Ei ole kyse kateudesta koska voisin itsekin ostaa kalliin ja hienon auton halutessani, autot on huono "sijoitus" nopean arvon laskun takia.
JohannesP
24.05.2021, 14.00
Mä oikeesti uskon, että se etu minkä rahan kasvaessa saa kohtuuhintaisen fillarin päälle, ei ole iso, eikä kannattava, ainakaan kaikille. Mun idis on myös se, ettei kukaan vähävarainen säikkyisi harrastuksesta pois. Ite tykkään myös tehdä kaikeinlaista muuta fillaroinnin lisäksi. Kateellinen olen ihmiselle, jonka ei tarvitse rahojaan laskea, ittellä edelleen asuntovelat päällä ja mitään ei ole annettu lahjaksi, pienet rahat on joutunut alusta asti tekemään itse. Kaverin faija osti sille ensiasunnon, toisen faija rakensi sille talon, olin kateellinen kummallekin. Tätäkin pohjaa vasten ei vaan voi sijoittaa isoa rahaa fillariin, vaikka olisikin summa tilillä, tuntuu että ei saa vastinetta. Uskon että en ole yksin, toisaalta tätä toimintaa en ole kieltämässäkään. Olisi kiva kun kaikenlainen harrastaminen sallittaisiin, eikä köyhiä kyykytettäisi. Edelleen rahalla elvistely on minusta vähän noloa, mutta se on mielipide.
Okei, jatkan näköjään edelleen tätä, mutta uskon ettei kukaan halua lämpimikseen väitellä ja että tässä on nyt tulkintaongelmaa suuntaan jos toiseen. Jos tämäkin nyt tulkitaan jotenkin hassusti, niin jätän ammattiväittelijät vänkäämään keskenään :D.
Aika harvassa noi kultalusikka suussa syntyneet suomalaiset. Varmasti täälläkin on paljon muitakin yli 5k€ pyörillä ajavia, jotka on täysin omalla työllään rahoittaneet koko elämänsä.
Tuskin täällä kukaan on manaamassa halpaa pyöräilyä vääräksi harrastamiseksi tai väärin puolustaa sitä, mutta puuttuminen muiden rahankäyttöön ja varsinkin kateus on tyhmää. Varsinkin jos vielä perustelee edullista fillaroinninharrastamista jonkinasteisella köyhyydellä ja samalla postaa saman foorumin kellotopikkiin uusina ostoksina Tudorin ja Hamiltonin kelloja. Eikös toi Tudorin kello ole itsessään reippaasti yli kahden tonnin?
F. Kotlerburg
24.05.2021, 14.04
Eikös toi Tudorin kello ole itsessään reippaasti yli kahden tonnin?
Kai sen 2000+ euron kellon ajan erottaa 200 euron kellon ajasta :rolleyes:
justus6969
24.05.2021, 14.05
:D aika perisuomalaista pohtia, että jonkin kalliin asian hankkiminen olisi noloa. Mitä noloa siinä on, jos on liitua niin miksei kirjoittaisi? Ihan OK hankkia arvokkaampaa reaaliomaisuutta, eikä se pelkästään tarkoita että naapuri täytyisi saada kateelliseksi. Minulla ei ole mitään kymppitonnin fillareita tällä hetkellä, mutta mieluummin sitä kevyellä ja jäykällä pyörällä nautiskelee kuin jollain natisevalla kaupunkifillarilla.
Noloa voi olla, jos xc-porukkalenkille saapuu hemmetin kalliilla 45 kiloisella dh-mankelilla fullface-kypärä päässä. Eikä siinäkään ole noloa dh-fillarin hinta. Eikä mikään muukaan, ellei joudu tunkkaamaan heti ekaa mäkeä ylös! :p Jos pysyy loppuun asti ajamalla mukana, niin respect (ei pysynyt)
Seuraavaa kerrotaan tapahtuneen:
Einari Vidgren (Ponssen perustaja & omistaja) meni huoltsikalle tankkaamaan Bentleytään. Naapurissa kaveri E-mersuaan tankatessa tokaisi Einarille: "Ei ole mitään järkeaä laittaa autoon noin paljon rahaa!" Einari sanavalmiina tähän: "Jaa, mutta vielä hullumpaa on laittaa kaikki rahansa autoon."
Ugh.
F. Kotlerburg
24.05.2021, 14.17
^ Ei ole kyse kateudesta koska voisin itsekin ostaa kalliin ja hienon auton halutessani, autot on huono "sijoitus" nopean arvon laskun takia.No ei kallis pyörä ole sen kummempi. Minua ei sinänsä häiritse kenenkään kallit autot, kun ei se arvonlasku minulta pois ole.
tempokisu
24.05.2021, 14.24
Pyörän hinta kannattaa mitoittaa lompakon paksuuden mukaan. Liian paksu lompakko takataskussa kääntää ajoasennon vinoon, minkä seurauksena alaselkä kipeytyy. Ja tarpeeksi jos hifistelee pyörän kanssa, niin syömällä koko kesän pelkkää kaurapuuroa laihtuu kilpapyöräilijän mittoihin.
Suunnilleen noin mä söin, mutta lisäksi suklaata. Vuonna 2009, kun ajoin ennätykseni vuodessa vähän yli 40t km, painoni putosi alle 50kg...ekaa kertaa kahteenkymmeneen vuoteen. Paljon helpompaa on kuitenkin syödä hyvin ja ajaa kepeemmin, paino putoaa vielä enemmän ja kaikkein parasta, pysyy siinä.
Jos jotain oikein kovasti haluaa, kannattaa tehdä töitä sen eteen ja tehdä asioita, koska se voi olla kerran elämässä-tilanne. Ja kerranhan täällä eletään, ei kannata vapaaehtoisesti kitua ( hyvähän se on huomata elämän tässä vaiheessa se )
JohannesP
24.05.2021, 14.28
No ei kallis pyörä ole sen kummempi. Minua ei sinänsä häiritse kenenkään kallit autot, kun ei se arvonlasku minulta pois ole.
Ja vielä vähemmän on pois ne maksetut verot. Jos joku rikas haluaa ostaa 300k€ auton niin antaa palaa vaan, valtio kiittää.
Eli kalliilla pyörällä pitää ajaa aina täysillä ettei kukaan halpiksella ajava vaan mene ohi?
Kun motarilla joku ajaa 911 Carreralla ja minä ajan hänen ohi, niin pitäisikö ohitettavaa nolottaa vai minua joka väkisin halusi ohi?
ruuduntakaa
24.05.2021, 14.37
On tää melkosta. :D
Tuli mieleen kun nuorempana miehenä tankkasin V8 lava Chevyä makilla niin viereen tuli Ladalla mies ovet paukkuen.
"On se vitun hienoa että bensa on niin halpaa että voi vaikka ämpärissä polttaa!"
En mä keksiny muuta kuin "ja tästä saa rahalla lisää".
Ovi paukku uudestaan ja Lada meni matkoihinsa.
En tiedä miten toi tuli just nyt mieleen. :rolleyes:
K.Kuronen
24.05.2021, 14.40
Urheiluauton olisi saatava ärjyä arvoisensa kuljettajan käskemänä; kilpakäyttöön tehdy pyörä vaatii satulaansa kisakuskin ja se Hilleberg näyttämöksi avotunturin. Silloin ne ovat oikeassa käytössä.
Ja kallis kello kuuluu varakkaan ranteeseen.
Muu on noloa.
Kai sen 2000+ euron kellon ajan erottaa 200 euron kellon ajasta :rolleyes:
Totta helvetissä. 200€ kello jätättää puoli sekuntia miljoonassa vuodessa. 2000+ € kello on hyvä, jos pysyy tunnin sisällä viikossa ja sitä on huollettava tonnilla vuodessa. Vähän sama, jos se tonnin pyörä olisi smuutti ja toimisi kuin kello (pun intended) ja se 5000€ pyörä olisi kauhea kivireki ilman satulaa jossa ei vaihteet eikä jarrut toimisi... sitten alkaisin ymmärtää sitä ihmettelyä 5k€ pyörien ostovimman osalta.
Kerrataas vielä, kun täällä on tärkee olla hieno ihminen ja korostaa sitä: en ole pyöristä kateellinen, olen rajattomasta maksukyvystä kateellinen.
Voin olla väärässäkin, mutta en usko että tänne kirjoittavilla on "rajaton maksukyky". Hyvin toimeentulevia varmaan on useampiakin (lasken itseni tähän joukkoon), mutta rikkaita tuskin.
Liian hyvä pyörä kykyihin nähden ihmisellä, jolla ei ole rajattomasti pikkurahaa; noloa, vähän kun Ferrari ja nuori tyttöystävä vanhuksella.
No mutta millä perustelee useamman tonnin kellon omistamista? Ymmärrän kyllä mun 2k€ Seikon, joka pysyy sekunnin tuhanneosan tarkkuudella ajassa, kun ottaa sen gps:stä kerran vuorokauteen. Mutta järkyttävä malmikasa, jota pitää vielä vetää? Ei ymmärrä. Mitä muuta funktiota kellolla on kuin näyttää aika tarkasti?
Tosin enpä ole tuota Seikoakaan käyttänyt sen jälkeen, kun ranteeseen tuli Garmin. Seiko on nyt pojalla, muuten menisi myyntiin, jos sillä jotain arvoa on.
Nämä ovat mielipiteitä. Sanokaa taas, että ne ovat vääriä.
Mielipiteet on aina oikeita omasta mielestä ja mahdollisesti vääriä jonkun toisen mielestä. Absoluuttisesti oikeaa mielipidettä ei ole, koska kyse silloin on faktasta, ei mielipiteestä.
Mä olen oman onneni takonut, mitään ei ole tullut ilmaiseksi. En ymmärrä miksen voisi käyttää varojani kuten tahdon. Molemmat lapset opettanut myös siihen, että itse se onni ja varallisuus on hankittava, ei sitä kukaan muukaan eteen kanna.
Kello on koru, fillari käyttöesine. Ei saa sotkea.
Itse järkeillyt tämän taas niin, että mieluummin panostan käyttöesineeseen joka saa monin verroin enemmän käyttöä kuin joku koru jota tulee käytettyä vain jossain erikois tapauksissa.
justus6969
24.05.2021, 15.51
Totta helvetissä. 200€ kello jätättää puoli sekuntia miljoonassa vuodessa. 2000+ € kello on hyvä, jos pysyy tunnin sisällä viikossa ja sitä on huollettava tonnilla vuodessa. Vähän sama, jos se tonnin pyörä olisi smuutti ja toimisi kuin kello (pun intended) ja se 5000€ pyörä olisi kauhea kivireki ilman satulaa jossa ei vaihteet eikä jarrut toimisi... sitten alkaisin ymmärtää sitä ihmettelyä 5k€ pyörien ostovimman osalta.
mekaanisen kellon tarpeellisuus on helposti perusteltavissa. Ydinsodan jälkeen ei toimi mikään sähköinen laite, joten vain mekaanisen kellon omistajat tietävät ajan ydintalven aikana. OK, kukaan ei tiedä oikeaa aikaa eikä aika ole kenenkään kellossa sama, mutta viisarit kulkevat silti.
kmruuska
24.05.2021, 15.55
mekaanisen kellon tarpeellisuus on helposti perusteltavissa. Ydinsodan jälkeen ei toimi mikään sähköinen laite, joten vain mekaanisen kellon omistajat tietävät ajan ydintalven aikana. OK, kukaan ei tiedä oikeaa aikaa eikä aika ole kenenkään kellossa sama, mutta viisarit kulkevat silti.
Aikahan ei juuri koskaan muutenkaan kulje samaan tahtiin kahdessa eri paikassa. Että tilanne on sama jo nyt.
F. Kotlerburg
24.05.2021, 15.59
Aivan.
Oatmeal Stout
24.05.2021, 15.59
Tulotaso on seurausta ammattinvalinnasta, olisi pitänyt harkita nuorena, mihin soppaan lusikkansa laittaa vaikka toisilla olikin jo kauhat.
Liian hyvä pyörä kykyihin nähden ihmisellä, jolla ei ole rajattomasti pikkurahaa; noloa, vähän kun Ferrari ja nuori tyttöystävä vanhuksella.
Siis ei amatööreille ammattikäyttöön tarkoitettuja vehkeitä ja tyttöystävistä pitää tehdä vaimoja kuten eräs vallaton leskimies teki :cool:
Siis hyvät pyörät lahjakkaille, ei niille jotka treenavat paljon - nolottaa ammattailaisten puolesta.
Jos joku mun vieressä saisi ilmaisen pyörän, niin sitten ehkä olisin kateellinen.
Parikin tuttua on voittanut arvonnassa maantiepyörän - pitäisikö olla kateellinen kaikille, jotka ovat voittaneet enemmän rahaa arpapeleissä kuin minä?
En toki ole ymmärtänyt olla kateellinen niillekään, jotka ovat ajaneet sponsorin pyörillä.
Jeppekoira
24.05.2021, 15.59
Tää on kyllä sillä tavalla jännä aihe, kun ihmiset voivat harrastaa joko pyöräilyä tai pyöriä. Jälkimmäisen voi tosiaan rinnastaa koruihin tai muihin vastaaviin mahdollisesti kalliisiin esineiseen, millä ei ole oikein tarkoituskaan olla mitään käyttöarvoa. Jos taas harrastaa jollain tavalla tavoitteellisesti lajia nimeltä pyöräily, niin on ihan loogista omistaa kalusto, mikä ei ainakaan rajoita omia tavoitteita lajissa.
Alkuperäiseen kysymykseen onko noloa omistaa kallis pyörä, sanoisin näin päin, että jos henkilö on selkeästi pyöräilyssä täysin aloittelija (huono kunto, säädöt pielessä jne), niin ei pelkällä kalliilla pyörällä välttämättä mitään ekstrakunnioitusta lajin harrastajien keskuudessa saa. Onko se nyt varsinaisesti noloakaan? Ehkäpä ei. Mutta kalliitkin pyörät ovat absoluuttisesti sen verran halpoja, että ihan normituloisella henkilöllä on mahdollisuus hankkia melkein mikä pyörä tahansa, eli minään varallisuuden esittelynäkään tämä ei oikein mene uskottavasti (vrt. esim parinsadan tonnin auto tai viiden miljoonan asunto tms).
F. Kotlerburg
24.05.2021, 16.00
Mistä saa tietää onko ostanut liian hyvän pyörän kykyihinsä nähden? Kyselee nimimerkki epätietoinen ja että palautanko tilaamani fillarin heti.
Oatmeal Stout
24.05.2021, 16.03
Mistä saa tietää onko ostanut liian hyvän pyörän kykyihinsä nähden? Kyselee nimimerkki epätietoinen ja että palautanko tilaamani fillarin heti.
Koeaja ne ensin, jos pääset eteenpäin kaatumatta, voit ottaa ne ajokäyttöön, mutta jos et pysty ajamaan, niin palautukseen.
Maantiellä sen tietää siitä, että halvemmalla pyörällä ajavat menevät ohi päätään puistellen ja naureskellen.
Jos ostaa kymppitonnin kisakireän aeropyörän jolla ei pysty ajamaan ilman että laittaa 10cm spacereita on se vähän noloa ja tyhmän näköistä.
Jos ostaa kymppitonnin endurance pyörän hipo-osilla jollla ajelee hymyssä suin ei se ole noloa.
F. Kotlerburg
24.05.2021, 16.25
Jos ostaa kymppitonnin kisakireän aeropyörän jolla ei pysty ajamaan ilman että laittaa 10cm spacereita on se vähän noloa ja tyhmän näköistä.
Jos ostaa kymppitonnin endurance pyörän hipo-osilla jollla ajelee hymyssä suin ei se ole noloa.Niin mutta eihän tuossa ekassa ole kyse siitä, että on ostanut liian hyvän pyörän vaan siitä, että on ostanut vääränlaisen pyörän.
tempokisu
24.05.2021, 16.36
Tulotaso on seurausta ammattinvalinnasta, olisi pitänyt harkita nuorena, mihin soppaan lusikkansa laittaa vaikka toisilla olikin jo kauhat.
.
Just niin joo minäkin ajattelin valintaa tehdessäni....tuli vettä ja leipää. Sillä kun kituuttaa 12 vuotta, niin heti kun vaan on mahdollista niin kyllä se paistettu....nahkiainen maistuu.
HarryDunne
24.05.2021, 16.59
No johan on keskustelu.
Jokainen ajakoon just sen hintaisella pyörällä kuin huvittaa, ei kai se keneltäkään muulta ole pois.
Kitisijöille voi vaan todeta että en katsonut hintaa kun ostin, joten en tiedä oliko kallis.
Minä kun luulin, että tämä aloitus oli tehty huumorimielessä ja vastailin sen mukaan.
Nolot valinnat kasvattavat luonnetta, oppii nauramaan itselleen. Tai ainakin pitäisi olla jonkinlaista itseironian tajua.
Ja voihan sitä ajaa pimeään aikaan niin kukaan ei nää.
Just hankin fillariin tonnin hiilikuitukiekot. Hävettää vieläkin niin hlvtisti kun ihastelen niitä kahvia hörppien. Laitoin pöljäilyni koronan aiheuttaman patoutuneen investointihimon piikkiin.
^ Niin luulin minäkin. Ja luulin tommi2: sen lähteneen läpällä mukaan mut se onkin tosissaan.
HarryDunne
24.05.2021, 17.19
Just hankin fillariin tonnin hiilikuitukiekot. Hävettää vieläkin niin hlvtisti kun ihastelen niitä kahvia hörppien. Laitoin pöljäilyni koronan aiheuttaman patoutuneen investointihimon piikkiin.
No vähemmästäkin hävettäisi. Ite en ainakaan alta parin tonnin kuitukiekoilla kehtaisi ajaa.
Pystyisikö vielä vaihtamaan parempiin??
En minä oikein tunnista tuota ongelmaa että köyhä jättäisi ajamattatai että se olisi heidän ulottumattomissa. Köyhä ajaa koska se voi olla pakon sanelemaa. Äkkiseltään siis luulisi että kun vauhtia on kävelyä enemmän, se on nopeampi ja halpa tapa liikkua aasta beehen. Varsinkaan jos katson oman kotikaupunkini kevyttä liikennettä. Kalusto vähintääkin kirjavaa ja valtaosalle varmaankin aivan yhdentekevää minkähintaisella kitkalla kukakin mankeloi. Ne ajaa jotka kokevat sen pakostakin tarpeelliseksi sekä ne jotka kokee siitä hyötyvänsä urheilumielessä.
ja säälin vielä köyhempiä, jotka luulevat pyöräilyin olevan heidän ulottumattomissa, .
No tämä. On kyllä monesti tullut mieleen kun lukee näitä "fillarisuosituksia". Joku onneton kyselijä antaa kohtuullisen selvästi ymmärtää, että hankinassa on jotakuinkin normaalihintainen? mukavan vauhdikas käyttöfillari maantielle ja saa suositukseksi ostaa tuhansien hintaisen tt-aero-ohjuksen...
No vähemmästäkin hävettäisi. Ite en ainakaan alta parin tonnin kuitukiekoilla kehtaisi ajaa.
Pystyisikö vielä vaihtamaan parempiin??
:) kaksi syytä hävetä; on typerän kalliit, mutta toisaalta sitten hävettävän halvat...
Tai että älä osta ankkuria.
justus6969
24.05.2021, 18.04
Minä kun luulin, että tämä aloitus oli tehty huumorimielessä ja vastailin sen mukaan.
kohta AP meimi avaa triidin ja mitä helvelttiä meininki on kuin vauva-palstalla :D parhaat trollit osuu kohderyhmän herkimpiin paikkoihin
En tiedä tunnistaako joku tästä itsensä, mutta minusta se oli noloa, kun kaverilla oli viimeisen päälle CF maasturi XXX osilla, osti lisäksi halvan jäykkäperän ja ajoi sillä. Perusteena oli, että se toinen pyörä on niin kallis ajaa, huolto ja osat maksaa liikaa..
Ehkä siinä mielessä voisin kompata noloutta, että varsinkin fb:n puolella näkee muutaman tonnin täpäreitä, jossa kaulaputkea jatkettu, siihen sitten säätöstemmi pystyyn asennettuna, stonga hirveällä nousulla ja nousukahvat pystyssä. Ja peilit. Eli selvästi ostettu vääränlainen pyörä ja kuviteltu, että kalliimpi on automaattisesti parempi. Mutta vika lienee kauppiaassa.
pyöräsimo
24.05.2021, 18.55
Täällähän on melkoisen filosofiset kekkerit! Varsinkaan, kun ei tiedetä, heittikö aloittaja kysymyksensä vitsiksi vai tosissaan. Eli että onko noloa ostaa kallis pyörä ja ajaa sillä vähän tai ei juurikaan. Tai jotain.
Itse katsoin aloittajan esimerkkejä niistä pyöristä. Aika halpojahan ne olivat, mitä lie viiden tonnin luokkaa. Eikös noita saa paljon kalliimpiakin? Johan nuo kotimaisetkin kivijalat myyvät yli kymppitonnin mankeleita. Sieltä hakemaan vaan, kalleinta alle. ????
Isäukko aikoinaan opetti, että helppo on ostaa kalliilla hyvä, mutta tavoiteltavampaa on ostaa edullisesti hyvä tai ainakin riittävän hyvä. Ei ihan surkea opetus mielestäni. Meinaan siis sellaiselle, jonka nyt kuitenkin on mietittävä, mihin rahansa laittaa. Jos oma pörssi ja perse kestää eikä vielä tärkeämmät menot jää hoitamatta, niin ei kai siinä, raha palamaan vaan.
Onko tuo sitten kysymyksenä järkevä, tuo aloituskysymys siis? Onko noloa ostaa kallis pyörä ja olla ajamatta sillä? Onhan se nyt aika pöhkö kysymys, mutta ei kai sekään haittaa, kun saa pohdintaa näin paljon aikaan! ????
pyöräsimo
24.05.2021, 19.15
Ja nuo kysymysmerkit tulivat siksi, että yritin nokkelasti laittaa hymiöitä kännykällä ja ei toki onnistunut...
Vielä on jatkettava hieman. Minä olen ostanut ja myynyt ihan hiton hyviä pyöriä vuodesta 2014 alkaen useita. Myynyt ja ostanut uutta tilalle. Miksikö? No siksi, että olen halunnut vähän erilaista, tai mallista,... Mielihän se on kai levotonta sorttia loppuviimein, mutta omillani olen ostanut, yhtäkään en velaksi eikä mitään muuta tarpeellista ole jäänyt tekemättä. Yhden hyvän möin siksi, kun kävi niin on kuten täällä varoitellaan, että runko olin liian korkea. Se jurppi eniten, oma hölmöys siis. Jonkinlaisena "takarajana" pyörän hinnalle on ollut ensin 1500€ ja viimeisimpänä 2000€. Ovatko ne halpoja vai kalliita? Minusta ne ovat kalliita, mutta niinhän nuo vähänkään kunnollisemmst tuntuvat olevan. On niissä rahaa kiinni ja kaupoissa olen hävinnyt joka kerta. Toisaalta fillari näkyy olevan tuote, josta pääsee aika hyvin eroon.
Aiemmin ajelin prätkällä. Se tuli myytyä pari vuotta sitten, joten niitä rahoja on nyt pistetty reisimoottoripyöriin. Kunto ainakin pysyy tässä pyöräilyssä parempana.
Onko tässä touhussa ollut järkeä tai onko se noloa? Vastaus: järkeä ei ole ollut ja ehkä vähän noloa on ollut, mutta onneksi on joitain typerämpiäkin juttuja jotkut ehkä tehneet.
ruuduntakaa
24.05.2021, 19.35
Ja voihan sitä ajaa pimeään aikaan niin kukaan ei nää.
No silläkös!
Ilmeisesti tiedostamatonta toi mun toiminta(tai ainakin väitän niin): ajan yleensä aamuyöllä(kesällä kyllä valoisaa), porukkalenkeillä en käy ikinä.
Ja ajan lähes aina metsässä(kukaan ei näe).
Eli ilmeisesti koen olevani nolo, eikö?
Jos pyöräilijä kaatuu metsässä ja kukaan ei ole näkemässä, onko se noloa?
Ei ole noloa ostaa kallista pyörää, ei edes velkarahalla. Jos tekee mieli ostaa kallis pyörä, niin sitten pitää ostaa kallis pyörä.
pyöräsimo
24.05.2021, 21.07
No onhan se noloa, jos velaksi ostetulla pyörällä ajaa itsensä kuseen. Kyllä silloin kannattaisi ostaa halvempi pyörä ja ajella sillä. Jos ei saa itseään kuseen, vaikka olisi velkarahalla ja veloistaan selviää asiallisesti, niin mikäpä siinä.
^
Mut tossakin noloa on se kuseen ajaminen, ei kalliin pyörän ostaminen.
pyöräsimo
24.05.2021, 21.56
Totta tuokin. Älkäämme siis ajako itseämme kuseen pyörillämme tai niiden ostamisella, vaan iloitkaamme pyöristämme ja niillä ajamisesta.
Oatmeal Stout
24.05.2021, 22.56
Just niin joo minäkin ajattelin valintaa tehdessäni....tuli vettä ja leipää. Sillä kun kituuttaa 12 vuotta, niin heti kun vaan on mahdollista niin kyllä se paistettu....nahkiainen maistuu.
Sekin on ammatin valintaa meneekö kortistoon vai muualle työn perässä, jos hommaan lähtee vain rahan vuoksi, niin sen perässä pitää menne loppuun asti.
Kello on koru, fillari käyttöesine. Ei saa sotkea. Ei silti, kyllä henk.koht. kävin pitkät mietinnät arvokkaamman kellonkin kanssa. Joku nuukuri sisälläni pisti hanttiin. Säästin kaljarahoista ton, eli pistin "juomattomat kaljat" kassaan ja lunastin useamman vuoden jälkeen keskihintaisen ajannäyttäjän. Vaihtoehtona olisi ollut joku nolo fillari.
Toi just kertoo sen eron. Fillari on käyttöesine, jos sillä haetaan alepalta bisseä. Itselleni fillari ei todellakaan ole käyttöesine, vaan harrastus/urheiluväline.
Oatmeal Stout
25.05.2021, 00.01
Kello on koru, fillari käyttöesine. Ei saa sotkea.
Ilmakos sukeltajia hukkuu, kun ovat vaihtaneet käyttöesineestä koruun.
Ilmakos sukeltajia hukkuu, kun ovat vaihtaneet käyttöesineestä koruun.
Tämä. "Hmm... olis Norjassa sukelluskeikka. Laittaisko kellon vai korvikset?" Mulle kello on kello ja koruja en käytä. Vihkisormuskin oli 20 vuotta pois sormesta, kun vedin otb:t ja vasen nimetön sai hittiä niin, ettei sormus enää mennyt. Nyt taas menee.
Mut joo, miksei se pyöräkin voi olla "koru". Kyllä mä ainakin pidän siitä, kun noissa itsekasatuissa on mietitty sitä miltä se pyörä näyttää. Niin kauan kun "pimppaaminen" ei vaikuta ajamiseen, se on mun mielestä vaan plussaa. Fätissä esimerkiksi oranssit i9 navat, kun mustassa rungossa oranssit tehostevärit. Trekin rungossa punaista ja kiekkoina crankbrothersin kiekot punaisilla "nipoilla" (osassa cb:n kiekkoja "nippa" on puoli pinnanmittaa).
Onko tämmöistä edes järkevää miettiä?
Jokainen ostaa semmoisen tai pikemminkin semmoiset kuin haluaa ja pystyy. Pääsasia lienee että kunhan harrastaa.
^^ Mre:n kanssa samaa linjaa, teräksisessä mustassa täysjäykässä Oranssia tehosteena, Hopea ja Garbrukia. Maantiepyörään löytyy kiekot Tunelta, siniset navat ja nippelit... Kun kasaan pyörään niin ensisijaisesti tietenkin osat ja mitoitus ja sitten alkaa se fiilaus painon ja ulkonäön perusteella... Itselle ulkonäkö pyörässä suht olennaista kun kuskin korjaaminen huomattavasti hankalampaa...
Huoleton
25.05.2021, 13.26
Jos ostaa liian kalliin pyörän niin se kannattaa merkitä vaikka pinnaheijastimilla aerokiekoissa tai runkolaukuilla kisapyörässä.
Nolouspoliisin homma helpottuu ja molemmin puolin on hyvä mieli.
Mulle olis vaikeeta ostaa halvempi pyörä vaan sen takia että ehkä jossain jollakin ei olis varaa samaan.
Toivon ettei kukaan muukaan pidättele ostoksiaan mun varallisuuden mukaan.
Totta tuokin. Älkäämme siis ajako itseämme kuseen pyörillämme tai niiden ostamisella, vaan iloitkaamme pyöristämme ja niillä ajamisesta.
Täällä on varmaan kaikki oleellinen jo sanottu.
Kerronpa silti että oma pyörä on itselle kallis, mutta en ole ajanut kuseen.
Sensijaan ajoin tänään isoon kasaan koiranpaskaa, ainakin päätellen siitä määrästä joka oli chainstayn ja keskiön ympäristössä kun vein fillarin varastoon.
Iloitsin silti ajamisesta, ja tuli sitten samalla pestyä kuratkin pois.
Masfuerte
25.05.2021, 14.17
Mites tämmöinen kaava: FTP watit/kg x 1000 e. Jos menee paljon yli sen, tuskin lisäarvoa harrasteluun itsessään. (Tämä oli läppä.Peace.)
Oon aina sanonut, että hienot pyörät on hienoja ja niitä voi ostaa ihan vaan huvin vuoksi (jos kerran rahaa on).
F. Kotlerburg
25.05.2021, 14.43
Mites tämmöinen kaava: FTP watit/kg x 1000 e. Jos menee paljon yli sen, tuskin lisäarvoa harrasteluun itsessään. (Tämä oli läppä.Peace.)
Mikä tää tämmöinen FTP on?
Mikä tää tämmöinen FTP on?
Pippelin pituus. Yleensä se on netissä hieman isompi kuin ulkona
Jos ostaa liian kalliin pyörän niin se kannattaa merkitä vaikka pinnaheijastimilla aerokiekoissa tai runkolaukuilla kisapyörässä.
Lokasuojat ja dork disc.
Lokasuojat ja dork disc.
Tämä on niin totta, lokasuojat ovat nolouden huippu kalliissa gravel/maantiefillarissa ja sen mukaisesti omakin fillarini on nolo.
Koskapa kilpa/ammattipyöräilijät eivät sellaisia käytä niin jokaisen wannabefillaristin on syytä kopioida käytäntö ollakseen uskottava.
Voi toki miettiä, onko harrastelijapyöräilijälle mitään merkitystä painonsäästöllä ja montako sekuntia/sekunnin sadasosaa kilometrillä teoreettisesti voittaa aerodynamiikassa ilman lokareita. Ei pidä miettiä, kyse on imagosta ja uskottavuudesta. Joku nolo harrastelija voi perustella lokasuojia sillä, ettei haluaa ehdointahdoin ajaa voimansiirtoon kuraa ja hiekkaa. Väärin. Ei ajattele ammatilainenkaan, talli vaihtaa rataspakan ja ketjun vaikka joka kisaan jos tarvis vaatii. Jos on rahaa kalliiseen fillariin niin pitää olla pätäkkää uusia voimansiirtokin mahdollisimman usein.
Johan on jeesustelua.
Mitäs, jos kerta budjetti ei rajoita hankintaa, jos ketjun aloittaja menisi ajelemaan erilaisilla pyörillä ja ottaisi sen mikä tuntuu/näyttää/tjsp hyvälle. Sitten vaan kassan kautta ajamaan. Kuittia ei tartte katsoa ollenkaan. Olkoon valinta sitten 200e Insera taikka 9999€ kervelo. Eli mitä merkitystä hinnalla, jos on kivaa? Ihan sama mitä se maksoi, kunhan oma perse kestää kustannukset. Jos kerta olisi varaa kalliseen pyörään, niin on myös varaa korjata halpaa. Kunhan pyörä on siis kiva.
Mun kesäpyörä on vuosimallia 2010. Tai no, taisi olla kauden 2011 malleja. CicliB levyjarruilla. Maksoi silloin tonnin Virosta uitettuna (kun Suomesta ei saanut). Kiekot on vaihdettu ja nyt satula. Muutoin kutakuinkin orkkis. Mutta eihän sillä olekaan ajettu kuin vasta joku 20tkm. Joskus olen miettinyt, että mitä enemmän saisin uudella pyörällä. En ole keksinyt. Mutta ei jaksa mennä edes kokeilemaan, kun tällä on edelleen kiva ajaa. Ja hyvin pysyy kaverin juuri hankitun uuden Cervelon kyydissä. Tai siis kaveri pysyy mun kyydissä.
Talvella ajetaan halpis-Cuben sähkömaasturilla. Silläkin on kiva ajaa talvella sitä omaa ajoa.
Fillarointia voi harrastaa monenlaisilla budjeteilla. Minusta harrastamisessa kaikkein nolointa se, että kuvittelee, että isommallla rahalla olisi parempi harrastaja.
^Tuskin mitään jeesustelua mutta jos olet tyytyväinen niin mikäs siinä mutta ota se myös huomioon että kaikki ei tyydy siihen. Siis itse toimit periaatteella että "kun paremmasta ei tiedä niin tällä mennään". Kannattaa siis pysytellä vanhassa tai voi tulla ostokuume jos siirryt tähän päivään...
Firlefanz
25.05.2021, 21.17
/.../Minusta harrastamisessa kaikkein nolointa se, että kuvittelee, että isommallla rahalla olisi parempi harrastaja.
Minusta kaikkein nolointa on kuvitella tietävänsä mitä muut, esimerkiksi ne jotka ajavat isommalla rahalla hankitulla fillarilla tai ne jotka ajavat gravelpyörällään ilman lokareita, kuvittelevat tai miksi he tekevät jotain niin kuin tekevät.
Yleisen elämänkokemuksen valossa tiedämme että sentyyppisen kuvittelun motiivit tai käynnistäjät eivät yleensä lähempää tarkastelua kestä. Mutta hyväksyn että tässä tapauksessa kyse oli vain epäonnisesti valitusta tavasta ilmaista asiansa.
^Tuskin mitään jeesustelua mutta jos olet tyytyväinen niin mikäs siinä mutta ota se myös huomioon että kaikki ei tyydy siihen. Siis itse toimit periaatteella että "kun paremmasta ei tiedä niin tällä mennään". Kannattaa siis pysytellä vanhassa tai voi tulla ostokuume jos siirryt tähän päivään...
Niin, voinhan sen noinkin nähdä. Mutta miten tähän liittyy muiden asiat? Justhan totesin, että osta se 200e tai 9999e pyörä sen mukaan mikä tuntuu itselle hyvältä. Tai 5 erillaista. Mun oma kalusto on vaan esimerkki, että harrastaa voi näinkin. Ja on kivaa. Ja tuskin tulisi enempää kilsoja kallilimmallakaan kalustolla (kun tällä hetkellä ei ole aikaa). Itse toki saat vaikka vaihtaa pyörää kuin sukkia ja pitää 10 pyörän tallia, jos se tuo jotain lisää harrastamiseesi. Ei ole minulta tai muilta pois.
Enpä usko, että ajan näillä hautaan asti. Jossain vaiheessa tulee väkisinkin tarve uusia komponentteja isommin, niin katotaan sitten tilanne. Josko sitä innostuisi.
Tämä on niin totta, lokasuojat ovat nolouden huippu kalliissa gravel/maantiefillarissa ja sen mukaisesti omakin fillarini on nolo.
Kyllähän graveliin saa varsin tyylikkäätkin lokarit kiinni. Esimerkkinä vaikka pexin Ribble. Mutta myös aika mauttoman ja samalla tehottoman näköisiäkin virityksiä on.
Kaikista nolointa on olla pyöräilijä.
ruuduntakaa
26.05.2021, 13.35
Kaikista nolointa on olla pyöräilijä.
Ei ole. Sähköpyöräilijä vie voiton noloudessa.
Travelkicking
27.05.2021, 08.51
Noniin, tasamaalla piisaa viisautta. Kun mennään Mäkeen, tilanne muuttuu. Laskin Itävallassa Panttivankisolaan nousijoiden hevoset - puolet käytti sähköpiiskaa.
Firlefanz
27.05.2021, 10.42
^ Ihan kiva.
PS Et ehkä tiennyt että "ruuduntakaa" on sähköpyöräilijä ja sellaisena sitä foorumilla valitettavan yleistä sorttia.
Sähköavusteiset lisääntyvä kuin kanit, tai mummot yhteiskunnassamme - tuskin noita estää millään, joten hyväksytään joukkoon. Käyttäytymistä tarkkaillaan.
Firlefanz
27.05.2021, 12.40
Noloutta voi tosiaan tuntea niin edullisella kuin kallillla tai niin sähköavusteisella kuin avusteettomalla pyörällä. Sehän on ihan pyöräilijän päänsisäinen juttu.
Samoin jonkin pyörän ostaminen tai sellaisella ajaminen voi "olla noloa" jonkun toisen tai johonkin ryhmään kuuluvien näkökulmasta - tai yksinkertaisesti vain siksi ettei heillä ole rohkeutta/kanttia/sitä jotakin ostaa tai ajaa samanlaista, vaikka he kenties haluaisivat (tiedostavatpa sitä tai eivät). Siihen mikä "on noloa" voi hyvinkin olla täysin selvää ja yksiselitteistä eli jos jokin täyttää tietyt kriteerit, se on noloa ja piste - mutta se pätee vain kyseisen arvostelijan tai ryhmän sisällä. Muille sillä ei ole mitään merkitystä (eikä pitäisikään olla).
Marsusram
27.05.2021, 14.21
Kyllähän me ollaan kuitenkin amatöörejä nolona olemisessa, ei pidä ottaa liian vakavasti.
https://images.app.goo.gl/15ZwkUCv8V7aZYBYA
Firlefanz
27.05.2021, 14.46
En malta olla vastaamatta (https://youtu.be/e-Y-HoKQOdU?t=89).
Joni Kani
27.05.2021, 19.55
Ei ole. Sähköpyöräilijä vie voiton noloudessa.Second that. Sähköpyöräilijä maantieporukkalenkillä saattas olla jo överi.
^Yleensäkin maantielenkillä...
Second that. Sähköpyöräilijä maantieporukkalenkillä saattas olla jo överi.
joskus taisin ajaa kokeilumielessä ilman avustusta maasturilla maantielenkin porukassa 50 km lenkuran... ehkä saa tehdä ylämäkeen työtä vähän enenmän mutta peesissä menee kyllä hyvin yli neljäkymppiä tasasella
Oikealla asenteella mikään ei ole noloa!
https://imagizer.imageshack.com/v2/477x470q90/r/922/iD3GSJ.jpg
Firlefanz
28.05.2021, 14.23
^ Tuo on jo niin lame, että sen postaaminen on noloa.
Tapiol65
29.05.2021, 01.09
Eiköhän se ole noloa vain niiden mielestä, joilla ei pinkka kunnossa. Ei vauhdilla väliä, mutta kyllähän esim. Pinarello alla tulee heti sellainen maailmanomistaja fiilis????
JohannesP
29.05.2021, 10.02
Kannattaa ostaa sellasia kalliita runkoja joista suurinosa muista harrastajista ei ole ikinä kuullutkaan. Rajaamalla valikoiman world tourin ulkopuolisiin valmistajiin toimii myös hyvin. Saa harrastaa rauhassa miten haluaa ja vähemmän pidetään egoilijana tai vastaavaa. Miinuksena, että jotku saattavat jopa pitää kiinankuituna, kun rungossa ei lue Trek, Canyon, Specialized ynm.
Kannattaa ostaa sellasia kalliita runkoja joista suurinosa muista harrastajista ei ole ikinä kuullutkaan. Rajaamalla valikoiman world tourin ulkopuolisiin valmistajiin toimii myös hyvin. Saa harrastaa rauhassa miten haluaa ja vähemmän pidetään egoilijana tai vastaavaa. Miinuksena, että jotku saattavat jopa pitää kiinankuituna, kun rungossa ei lue Trek, Canyon, Specialized ynm.
No mun maantiepyörä on Look ja se ei oo tainnut olla muutamaan vuoteen world tourilla mukana. No en minäkään tainnut ajaa kuin kaks lenkkiä viime vuonna sillä ja tänä vuonna en oo vielä kertaakaan ajanut sillä ulkona.
Vastaus kysymykseen, että onko noloa ostaa kallis pyörä? Mun mielestä on noloa ostaa kallis pyörä, jos sitä ei käytä. Mun Look on tullut maksaa noin 8000 euroa, kun pikkuhiljaa päivitin tarjous osilla paremmaksi. Nyt se pyörä on ollut vähällä ajolla, mutta on sillä 4 vuoden aikana poljettu yhteensä noin 30 tkm.
Niin ja köyhästähän kaikki on kallista. :)
Eiköhän se ole noloa vain niiden mielestä, joilla ei pinkka kunnossa. Ei vauhdilla väliä, mutta kyllähän esim. Pinarello alla tulee heti sellainen maailmanomistaja fiilis????
Kelle on, kelle ei. Jollekin (isollekin?) joukolle harrastajiakin "joku Pinarello" voi olla täysin nevöhööd.
Kaikesta kaikkein nolointa on olla ajamatta.
callahan
29.05.2021, 13.43
Niin ja köyhästähän kaikki on kallista. :)
Ei nyt ihan noinkaan, jopa keskituloiset tai muuten vaan rahoistaan tarkat aattelee usein jotta "miksi ostaa ihan se kallein kun keskihintainen tarjoo liki samat elämykset ja jää massia muuhunkin" ;)
Kokonaisuudessa mitä oma pieni kokemus sanoo jotta ne, joilla on oikeesti rahaa niin niitten ei tarvii keulia. Monesti ne on vaatimattomia ja pirun kivoja tyyppejä.
Joni Kani
29.05.2021, 22.46
joskus taisin ajaa kokeilumielessä ilman avustusta maasturilla maantielenkin porukassa 50 km lenkuran... ehkä saa tehdä ylämäkeen työtä vähän enenmän mutta peesissä menee kyllä hyvin yli neljäkymppiä tasasellaIlman avustusta ei nyt vaan ole sähköpyörä...
Oatmeal Stout
29.05.2021, 23.31
Ei nyt ihan noinkaan, jopa keskituloiset tai muuten vaan rahoistaan tarkat aattelee usein jotta "miksi ostaa ihan se kallein kun keskihintainen tarjoo liki samat elämykset ja jää massia muuhunkin" ;)
Siis rahan puute vaikuttaa hankintoihin, jos riittävästi, niin riittävästi jää muuhunkin riippumatta pyörän hinnasta. Itsellä ei vaan eläke riitä 30k€ ratapyörän tilaamiseen, mikä on hyvä asia, sillä ajoasentoon taipuminen siihen runkoon vaatisi suuria uhrauksia.
Keskiäkäinen lohjalainen
31.05.2021, 16.43
Kyllähän me ollaan kuitenkin amatöörejä nolona olemisessa, ei pidä ottaa liian vakavasti.
https://images.app.goo.gl/15ZwkUCv8V7aZYBYA
Mulle on n. 40v sitten käynyt noin. Ajelin uudella hienolla harjoituskilpapyörälläni (Tunturi Professional) mielestäni kovaa, ja peesiin ilmestyi vanha ukko naistenpyörällä. Ohjaustangossa roikkui ostoskassi. Äijä ajoi siinä peesissä vähän aikaa, tuli sitten pitkän ylämäen lopussa rinnalle ja kysyi: "Etkö pääse lujempaa?"
En päässyt. Nolotti, ja hengästytti.
Samainen ukko oli bongattu samana kesänä fillaroimassa reilusti yli 100 kilometrin päässä kotoaan. Tyyppi oli kuulemma päivisin joko kännissä tai pitkällä pyörälenkillä. Voisin ehkä kokeilla samaa treeniohjelmaa, kun on ilmeisesti aika tehokas.
karjala67
31.05.2021, 17.12
Mulle on n. 40v sitten käynyt noin. Ajelin uudella hienolla harjoituskilpapyörälläni (Tunturi Professional) mielestäni kovaa, ja peesiin ilmestyi vanha ukko naistenpyörällä. Ohjaustangossa roikkui ostoskassi. Äijä ajoi siinä peesissä vähän aikaa, tuli sitten pitkän ylämäen lopussa rinnalle ja kysyi: "Etkö pääse lujempaa?"
Samainen ukko oli bongattu samana kesänä fillaroimassa reilusti yli 100 kilometrin päässä kotoaan. Tyyppi oli kuulemma päivisin joko kännissä tai pitkällä pyörälenkillä. Voisin ehkä kokeilla samaa treeniohjelmaa, kun on ilmeisesti aika tehokas.
Ohhoh, kieltämättä aika kiusallinen kohtaaminen:)
Tuosta ei taida selvitä kunnialla muuten kuin pistämällä nauruksi ja hattu pois päästä ukon edessä..
Tietysti vois yrittä sopertaa, että palauttavalla vaan tässää, khm..
Myös keski-ikäisenä lohjalaisena jatkan ot-linjalla.
Lohjan Virkkalassa on legendaarinen entinen maantiepyöräilyn harrastaja, joka on jo toista vuosikymmentä polkenut 1-vaihteisella naistenpyörällä pieniä päiväretkiä Hankoon, Turkuun ym. Matkaahan noissa on 200km kieppeillä ja tarina kertoo, että eväänä on lähinnä kotoa matkaan otettua ruisleipää.
Osa tarinasta voi olla hieman värittynyttä, mutta Hanko reissut olen henkilöltä itseltään kuullut ja jollain vihreällä naistenpyörällä olen nähnyt Hanko-Hyvinkää tietä mankeloivan. Syytä siihen miksi aikanaan hylkäsi maantiepyörät pois käytöstä en tiedä.
^^ Noihin teräsukkojuttuihin liittyen on todellakin niin, että minä olen sen verran heikkokuntoinen? tai mukavuudenhaluinen että on PAKKO olla kevyt (=kallis) pyörä että huvittaa ajaa. En mä jaksa enkä viitsi millään raskaalla mankelilla sotkea.
Onko tuo sitten noloa vai itse asian tunnustaminen vielä nolompaa?
Siis itse toimit periaatteella että "kun paremmasta ei tiedä niin tällä mennään". Kannattaa siis pysytellä vanhassa tai voi tulla ostokuume jos siirryt tähän päivään...
Vaikka noloudesta ei olekaan kyse, niin tartutaas vielä tähän. Ajan siis kesäajoni (tyytyväisenä) 10v ikäisellä Cicli B Cross Trekking Discillä (nimi sinnepäin). Siis droppitankoinen, 2x10 Rivalit, BB7 mekaaniset levyjarrut. Paino muistaakseni matala 9kg ilman polkimia ja muuta varustelua. Fillari on mulla sekalaisessa ajossa pääasiassa kestopäällysteellä. Sivulaukut on saatava matkaan ja nestelevarit voisi olla. Aina muodikkaat lokarit pitäis olla ainakin optiona.
Jos pyörän ja komponettien kulumaa ei oteta huomioon, mitä saavuttaisin uudella esim. 3te hintaluokan, esim. GG-fillarilla? Onko tekniikka ja ergonomia niissä niin paljon kehittynyt? Paino voi vähän laskea? Toki uusi on aina uusi mutta jos laitetaan uusi tämmöinen 10v takaa oleva ja uusi nykyaikainen 3te GG, niin onko "valovuosien" ero uuden hyväksi ja miten se näkyy?
Nyt siis ihan aidosti uteliaisuuttani.
^Tuohon oikeastaan paha sanoa, kannattaa testata jokin moderni pyörä ja tehdä omat johtopäätökset. Toisen mielestä tuon ikäinen museokamaa mutta suurimmat erot suht pieniä.
Oma eka "kunnon" maantiepyörä oli Cinelli SuperCorsa täydellä SuperRecordin osilla joskus reilu 30vuotta sitten ja viel mietin samalle rungolle joka vielä tuotannossa, uuden vastaavan rakentamista tämän päivä Campan parhailla. Koska rungon geo ei muutu niin silloin erot tulisi ilmi aika selkeästi...
Pyörän hinnasta en tiedä, mutta tässä yhtenä päivänä bongasin Itäväylän kelvillä pyörän, jossa takana levykiekko. Siinä tuli mieleen, että kuskin pitää olla edes jonkinverran kunnossa, jos tuollaisella ajaa ihmisten ilmoilla. Toinen juttu sitten, että kuinka järkevä tuollainen on liikenteessä.
Noitahan näkee triathlon-pyörissä. Onko siitä saavutettava etu tosiaan haittoja suurempi? Luulisi että sivutuulella melko vekkuli ajaa.
Pyörän hinnasta en tiedä, mutta tässä yhtenä päivänä bongasin Itäväylän kelvillä pyörän, jossa takana levykiekko. Siinä tuli mieleen, että kuskin pitää olla edes jonkinverran kunnossa, jos tuollaisella ajaa ihmisten ilmoilla. Toinen juttu sitten, että kuinka järkevä tuollainen on liikenteessä.
Noitahan näkee triathlon-pyörissä. Onko siitä saavutettava etu tosiaan haittoja suurempi? Luulisi että sivutuulella melko vekkuli ajaa.Oliko katurata-fixi? Koska tyyli?!?
Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla
En malta olla vastaamatta (https://youtu.be/e-Y-HoKQOdU?t=89).
Tilasin ton kanavan, niin sain olla 666:s tilaaja \m/
Vaikka noloudesta ei olekaan kyse, niin tartutaas vielä tähän. Ajan siis kesäajoni (tyytyväisenä) 10v ikäisellä Cicli B Cross Trekking Discillä (nimi sinnepäin). Siis droppitankoinen, 2x10 Rivalit, BB7 mekaaniset levyjarrut. Paino muistaakseni matala 9kg ilman polkimia ja muuta varustelua. Fillari on mulla sekalaisessa ajossa pääasiassa kestopäällysteellä. Sivulaukut on saatava matkaan ja nestelevarit voisi olla. Aina muodikkaat lokarit pitäis olla ainakin optiona.
Jos pyörän ja komponettien kulumaa ei oteta huomioon, mitä saavuttaisin uudella esim. 3te hintaluokan, esim. GG-fillarilla? Onko tekniikka ja ergonomia niissä niin paljon kehittynyt? Paino voi vähän laskea? Toki uusi on aina uusi mutta jos laitetaan uusi tämmöinen 10v takaa oleva ja uusi nykyaikainen 3te GG, niin onko "valovuosien" ero uuden hyväksi ja miten se näkyy?
Nyt siis ihan aidosti uteliaisuuttani.
Parkkipaikalla kokeilin cicli B:tä yli 10 vuotta sitten. Silloin hylkäsin ajatuksen siitä johtuen rungon mitoituksesta. Tuntui toooosi pitkältä ja matalalta. Nykyään ovat pääsääntöisesti mukavemmilla mittasuhteilla, 1x vaihteistolla ja nestelevareilla. Eli valovuoden edellä.
Liimis22
29.08.2021, 22.35
Minulla nolous rajoittaa lähinnä pyörän rungon osalta :D Olen siis niin heikko/hidas etten pysty ajamaan sworks-tarmacilla tai en vaan kehtaa koska keskari rajoitteinen olen.
Onneksi minun pyöräkauppiaani tuntee minut jo kouluajoilta ja tietää kuntoni ja persoonani ja tarjoaa juuri hyviä runkoja käyttööni, nykyinen pyörä on "aero-alumiinirunko" josta tykkään paljon ja sillä kehtaan ajaa.
Kuntoni tuskin on enää tällä iällä niin kovassa nousussa että koskaan voisin itselleni perustella sworks tarmacin hankintaa, mutta helposti voisin hankkia kalliimmat vanteet kuin runkoni ihan vain tunteen perusteella enkä niistä varmaan tuntisi häpeää.
Miksi näin on omalla kohdallani en tiedä
Joni Kani
31.08.2021, 21.30
Nolottaa kyllä kun tuli tänään kateltua ovh. 6500€ maantiekonkelia ja jopa mietin sen laittoa [emoji33]. Ehkä nukun yön yli.
On tämä järjetön syndrooma keski-ikäisellä paskakuntoisella mamililla...
Oatmeal Stout
01.09.2021, 12.19
Nolottaa kyllä kun tuli tänään kateltua ovh. 6500€ maantiekonkelia ja jopa mietin sen laittoa [emoji33]. Ehkä nukun yön yli.
Ei kai keski-ikäiselle tuollainen ole kallis?
ruuduntakaa
01.09.2021, 12.22
Ei kai keski-ikäiselle tuollainen ole kallis?
Miten se ikä muuttaa sitä onko joku kallis? Mulle toi on kallis. Yli viiskymppinen.
F. Kotlerburg
01.09.2021, 12.35
Miten se ikä muuttaa sitä onko joku kallis? Mulle toi on kallis. Yli viiskymppinen.Yleensä kertyvän varallisuuden muodossa. Moni asia mitkä oli kakskymppisenä kalliita on nykyään halpoja.
ruuduntakaa
01.09.2021, 13.10
Yleensä kertyvän varallisuuden muodossa. Moni asia mitkä oli kakskymppisenä kalliita on nykyään halpoja.
No ymmärsin kyllä. ;)
Itsellä kun ei varallisuutta ole niin kaikki on edelleen yhtä kallista. 50e on 50e. Ei sitä mikään miksikään muuta. Varsinkaan ihmisen ikä?
Ja jos/kun varallisuus kovinkin "muuttaa rahan arvoa/arvostusta" (iästä huolimatta) ollaan huonolla tiellä.
Noin niinkuin omasta mielestä.
Jos J. Kania 6,5te mankeli kiinnostaa ja taloudellisen tilanteen puolesta se on mahdollista hankkia niin hanki. Se, että saako siitä itselleen summaa vastaavaa vastinetta tai iloa on oman pääkopan sisäinen juttu. Mutta kettuako siitä nolostua.
Ja yleisesti mikä kallis on noloa? Pyöristä tavallinen perusjamppa ei tajua että se on niin kallis. Nolouskortti menee hukkaan. Ehkä täällä palstalla saa jotain rispektiä, ainakin kalustor.nkkausjaostossa.
F. Kotlerburg
01.09.2021, 15.05
50e on 50e. Ei sitä mikään miksikään muuta. Varsinkaan ihmisen ikä?
Ja jos/kun varallisuus kovinkin "muuttaa rahan arvoa/arvostusta" (iästä huolimatta) ollaan huonolla tiellä.
Noin niinkuin omasta mielestä.
Ei se sitä rahan arvoa tai arvostusta muuta. Lähinnä sitä mihin sitä rahaa voi käyttää. Aikoinaan en voinut kuvitellakaan että laittaisiin liki 5k maastopyörään tai edes autoon.
Juha Lehtinen
01.09.2021, 15.13
Itse ostin alkuvuodesta tuostakin vielä kalliimman maantiefillarin. En sitä järkisyin pysty perustelemaan vaan lähinnä yksi unelman toteutus. Ajellessa ei onneksi tarvitse enää tuota kirvelevää asiaa miettiä ja muistella vaan voin nauttia mukavista lenkeistä, jotka toki tulisi halvemmillakin fillareilla.
ebike-harrastelija
01.09.2021, 15.15
^ kerranhan täällä vaan eletään, joten miksipä ei. Ei sitä tilillä tai sukan varressa säilöttyä rahaa kuitenkaan mukaansa saa kun aika koittaa, toki jälkikasvulle voi jokusen euron jättää jos ovat muistaneet olla kiltisti.
Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla
ruuduntakaa
01.09.2021, 15.38
^ kerranhan täällä vaan eletään, joten miksipä ei. Ei sitä tilillä tai sukan varressa säilöttyä rahaa kuitenkaan mukaansa saa kun aika koittaa, toki jälkikasvulle voi jokusen euron jättää jos ovat muistaneet olla kiltisti.
Samaa mieltä.
Juha Lehtinen
01.09.2021, 15.48
Näinhän se on. Itselläni kun ei ole jälkipolvea niin on vapaat kädet toteuttaa unelmia mahdollisuuksien mukaan.
Minulla on jälkipolvea, mutta hankin silti tänä vuonna omiin tarpeisiini liian kalliin pyörän. Hienoja lenkkejä on sillä on tullut ajettua, ja pyörästä tuli juuri niin hyvä kuin ajattelinkin. En ole katunut hankintaa hetkeäkään, eikä ole edes hävettänyt vaikka joku on halvemmalla pyörällä ohi ajanut.
Tänä vuonna minulla jäi unelmoimani täysjoustopyörän hankinta väliin (ja auton ilmastoinnin korjaus), koska ostin lapsille kalleimmat mahdolliset pyörät (siis lompakolleni mahdolliset).
Tuo autohomma voi olla vähän noloa, ei hyvällä pyörällä ajaminen. :o :cool:
twentyniner
01.09.2021, 16.25
Se on just näin. Parin tonnin fillari oli aika "katto" hankkinnoille, meni hetki ja sitten alettiin ostelemaan parin tonnin runkoja... Tänä päivänä tuolla rahalla saa kunnon kiekot.
Tuohan on näinä päivinä aika normihinta pyörästä jo vähän pidempään harrastaneelle joka ei ole ostamassa sitä hinnat alkaen mallia. Näin se inflaatio laukkaa. Mielestäni erittäin ikävää kehitystä, mutta minkäs teet. Markkinointiosastoilla on viime vuosina juonittu kaikenlaista arvonlisäominaisuuksia, on sähkövaihteita, aerokiekkoa ja -runkoa, ja ne ihan välttämättömät levyjarrut. Näiden valmistuskustannus lienee luokkaa 100...200 euroa, mutta lisäarvo kaupassa +2000eur. Kyllä kuluttaminen on ihanaa, ostakaaostakaa tai hävetkää.
ebike-harrastelija
01.09.2021, 18.09
Kyllä kuluttaminen on ihanaa, ostakaaostakaa tai hävetkää.
No tuleehan siitä alemmuudentunteen sekainen fiilis, jos Kuittisen Pekalla on kalliimpi työmatkapyörä!
Ei, vielä nolompaa on maksaa käsiraha vajaan 7k yhdistelmästä ja jättää ostamatta kaupasta kahden euron vichy saunajuomaksi kun se on niin kallis. Juodaan kohta sitten kraanavettä, ei sekään ihan ilmaista ole.
Sent from my iPad using Tapatalk
PikkuPatleetti
01.09.2021, 19.28
Ei, vielä nolompaa on maksaa käsiraha vajaan 7k yhdistelmästä ja jättää ostamatta kaupasta kahden euron vichy saunajuomaksi kun se on niin kallis. Juodaan kohta sitten kraanavettä, ei sekään ihan ilmaista ole.
Sent from my iPad using TapatalkKaikkein nolointa olisi ostaa 7k fillari velaksi. Minusta se, että jättää saunajuoman ostamatta ostaakseen fillarin on tervettä oman talouden hallintaa. Lisäksi on se porukka, jolla on varaa ostaa saunajuomat ja fillarit molemmat.
Juha Lehtinen
01.09.2021, 19.35
Noloa ehkä voisi olla myös käyttämättä tilaisuutta hyväkseen ja katua sitä jälkeenpäin miksi ei tullut ostettua kun oli mahdollisuus.
JohannesP
01.09.2021, 19.36
Ja facebookissa kivijalat mainostaa 5k€ keskitason levaripyöriä järkihintasina ja edullisina. Inflaatio ollut melkoisen kovaa. Alkaa olemaan elitismin tasoista harrastamista tämä pyöräily. Kyseessä kuitenkin pääsääntöisesti vain halpatyöllä valmistettuja melko yksinkertaisia tuotteita, joissa raaka-ainekustannuksetkin halvat.
Oatmeal Stout
01.09.2021, 20.51
Kaikkein nolointa olisi ostaa 7k fillari velaksi.
Ihan yhtä noloa on osta asunto, auto tai autolastillinen viinaa - lainat jäävät perikunnalle elleivät ymmärrä kieltäytyä ja jos ei muuta perikuntaa ole, niin valtio perii lainatkin.
PikkuPatleetti
01.09.2021, 21.20
Ihan yhtä noloa on osta asunto, auto tai autolastillinen viinaa - lainat jäävät perikunnalle elleivät ymmärrä kieltäytyä ja jos ei muuta perikuntaa ole, niin valtio perii lainatkin.False, lainat on kuolinpesän eikä periydy vaikka ottaisikin pesän hoitaakseen.
Asunnolta voi odottaa arvonnousua. Autolastilliselta viinaa, autolta tai pyörältä vain jos kyseessä on jotain erikoiserää ja onnistuu säilyttämään muutaman vuosikymmenen "minttinä".
Tuli kanssa mieleen just kun laitoin tosta lainasta, että lainan pitäisi olla minikorolla että vivutus onnistuis, mutta aika kaukaa haettu ajatus. Tai oishan ollut sauma jos ois ostanut kymmenen kappaletta varastoon tammikuussa 2020 ja laittanu myyntiin vuoden päästä [emoji38]. Olis vaan pitäny olla kristallipallo ja taitoa tajuta miten joku virus voi aiheuttaa globaalin komponenttipulan. Mutta meni offariksi, sori.
Oman kalliin (ovh 4000) sain crc:ltä parilla tonnilla. Hävettää ajaa niin kalliilla, mutta halvalla sai..
Ai niin, vastauksena otsikon kysymykseen: ei ole noloa, paitsi jos se on taloudellisesti vastuutonta, eikä välttämättä silloinkaan.
Pyörän ostaminen velalla ostaminen voi olla taloudellisesti ihan järkevää eli sekään ei ole noloa.
Oatmeal Stout
02.09.2021, 13.55
False, lainat on kuolinpesän eikä periydy vaikka ottaisikin pesän hoitaakseen.
Velat vähennetään pesän varoista ja jos perit ja vastaanotat pesän, niin ...
Jani Mahonen
02.09.2021, 14.22
Kaikkein nolointa olisi ostaa 7k fillari velaksi. Minusta se, että jättää saunajuoman ostamatta ostaakseen fillarin on tervettä oman talouden hallintaa. Lisäksi on se porukka, jolla on varaa ostaa saunajuomat ja fillarit molemmat.
Jos saunajuomaan menee vaikka 5 euroa per kerta ja saunoo kahdesti viikossa, niin fillarin säästämiseen menee aikaa 13 vuotta. Näin ollen 25-vuotias urheilija pääsee ajamaan 38-vuotiaana. -Tiedän, vähän kärjistin nyt.
Tärkeämpi on harkita, kuinka paljon 7k laina tulee maksamaan itselle siihen päälle. Ja ajaako sillä fillarilla kuinka monta vuotta? Lähinnä että onko velka maksettu kun haluaa vaihtaa fillarin. Ja kaikkein tärkeintä on harkita, ylittääkö kuukausittainen maksuerän suuruus oman maksukyvyn.
Voi toki myös miettiä, pärjäisikö sittenkin 2000 euron fillarilla :)
Ote omasta elämästä: olin 20+ vuotias kun ostin ensimmäisen kunnon maastopyörän, ja se oli vähän kalliimpi mitä tarvitsin. Olen kuitenkin edelleen ihan tyytyväinen valintoihini silloin, talous ei kaatunut harrastukseen. Ja sai ajaa hyvällä pyörällä!
Alkoholijuomien väliin jättäminen viikonloppuisin tukee kyllä harrastusta, taloudellisesti ja palautumisessa.
ruuduntakaa
02.09.2021, 14.26
Voi toki myös miettiä, pärjäisikö sittenkin 2000 euron fillarilla :)
Tai autolla. Paljonko tulee maksamaan 50keur auto velaksi ostettuna? Pistetään arvonalennus kaupan päälle.
Jani Mahonen
02.09.2021, 14.36
Tai autolla. Paljonko tulee maksamaan 50keur auto velaksi ostettuna? Pistetään arvonalennus kaupan päälle.
Joo, auto ei oo mikään sijoituskohde. Mutta menee vähän ohi topikin :)
Tulee kalliiksi, jos ei ole varaa siihen. Ei tule kalliiksi, jos on varaa siihen.
Muilla laskukaavoilla ei ole väliä.
Joe-poika
02.09.2021, 14.47
En mä nyt nolosta tiedä, mutta jos mulla on vähän sellainen fiilis itsellä että jos mulla olis joku hemmetin nopeaan XC-kiitämiseen tai jäätäviin endurorytkytyksiin tehty fillari tällaisessa keski-ikäistyvän sunnuntaiajelijan polkukruisailuissa niin menisihän ne mulla tavallaan hukkaan. Ei ole ensimmäinen harrastus missä en halua hankkia liian ammattilaisvehkeitä, kun silloin menee jotenkin liian vakavaksi. Vähän niin kuin ajelisi Formula 1-autolla kauppaan ostamaan maitoa.
ebike-harrastelija
02.09.2021, 15.16
Velat vähennetään pesän varoista ja jos perit ja vastaanotat pesän, niin ...Nuo velat tuskin vaikuttaa mitenkään perintöveroon, oliko peräti 30% vai ylikin... Pitäisikö yhtiöittää koko maallinen mammona, ja alkaa harrastamaan sitä verosuunnittelua, mitä nää yksityiset terveysfirmat ja vaikka Carunakin tekew.
ebike-harrastelija
02.09.2021, 15.17
Tulee kalliiksi, jos ei ole varaa siihen. Ei tule kalliiksi, jos on varaa siihen.
Muilla laskukaavoilla ei ole väliä.Tämä, järkevää on ostella sitä mihin oikeasti on varaa.
Mutta kun se kaveri/naapuri/työpaikanhessu osti ihan uuden ja velalla, ni pitäähän sitä itekin.
Aina olen saanut ostettua fillarit silkalla rahalla. Niin halvat kuin vähän kalliimmatkin. Ja osista kasaamalla nämä viimeisimmät omistukset. Nyt kun kämppä maksettu ja muksut maailmalla jo tovi sitten, ajattelin että sitähän vois elää ja harrastaa sillä tapaa ettei se ainakaan kalustosta kiinni jää. Niinpä tässä on tullut visioitua muutaman kuukauden ja ostellu sieltä täältä roinaa jotta voi saada ainakin omiin kykyihin nähden parempaa pyörää. Loppulaskua ei ole vielä tullut laskettua mutta toistaiseksi se on ollut halvempi mitä pääsääntöisesti kaupoissa myydään. Onko sitten noloa vai ei? Duunikaverieden mielestä kuuden tonnin pyörän ostaminen on hölmöä, 60000 auton ostaminen velaksi ei. Toisella kaverilla on vielä kekskellä kaupunkia asuvana helevatan kallis pickup kaikkinen hienouksineen mutta käyttötarkoitus onkin sitten kaikea muuta kuin että mihin seon alunperin edes tarkoitettu. Voisin sanoa että tuo on noloa mutten sano. :)
^Aika pitkälti samaa mieltä tuo muksujuttu pois jättäen. Autosta tosiaan maksetaan mutta pyörän hintaa ihmetellään... Ja jos hommat hoidossa niin velaksikin voi mutta sehän se vasta kallis onkin!
Ajamisen määrästähän se kalleus on kiinni.
6 000€:n pyörällä ensimmäinen kilometri maksaa sen 6 000, mutta kustannus 3 000km:n kohdalla on enää 3 000€ kilometrille ja 6 000km kohdalla hinta on nolla euroa/km. Siitä kun yli menee alkaa jo tienata joka kilometrilla...
viimeinenlenkki
02.09.2021, 18.12
Föhnin kanssa aatokset saman suuntaiset myös muutenkin tilanne samanlainen mitä nyt iltatähti viellä kotosalla.autoista,veneistä,moottoripyöristä,ve sijeteistä(myös todellinen polttoaine syöppö)valmiita maksamaan suuriakin summia vaikka velaksi mutta ostappa kallis polkupyörä niin jopa alkaa ihmettely.yksi millä saanut ihmettelyä vähennettyä on tuo kuinka paljon kutakin välinettä käyttää.veneellä-ajo kaksi kertaa kesässä pyörällä 40-60h kuukaudessa.toki siintäkin sanomista etteikö ole parempaa tekemistä.
PikkuPatleetti
02.09.2021, 19.17
Velat vähennetään pesän varoista ja jos perit ja vastaanotat pesän, niin ...Tottakai vainajan ja pesän velat maksetaan pesän varoista. Ymmärsin että tarkoitit että esim. ylivelkainen pesä (usein puhekielessä varaton) jäisi pesän osakkaiden maksettavaksi eli henkilökohtaiseksi velaksi. Näin ei enää nykypäivänä ole vaikka pesän ottaisikin hoidettavakseen. Joskus on ilmeisesti ollut?
Kokemuksesta tiedän, että velkojat ovat sovussa luopuneet perinnästä nähdessään miinusmerkkisen perukirjan eli kuolema kuittaa velat.
Taidan tarkentaa näkemystäni: velalla kaiken osto on erittäin järkevää sinkkuna ja lapsettomana. Jos omaisuuden onnistuisi piilottamaan vielä uo-virastolta niin sitä parempi.
Nolointa on ostaa pyörä, joka sitten päätyy hetken päästä käyttämättömänä jonnekin varaston tai autotallin perälle. Sinne golfbagin viereen.
Tuohan on ihan normaalia tavallisinakin aikoina: keväällä ja alkukesästä tuolla tien päällä ja metsäpoluilla tulee vastaan paljon uusia harrastajia. Näin kesälomien jälkeen tiet ja polut ovat lähes tyhjiä ja vastaan tulee yleensä vain pidempään harrastaneita, tuttuja naamoja. Korona-aika on tuota ilmiötä kuitenkin korostanut, koska pyöriä on myyty aiempaa enemmän.
Joni Kani
03.09.2021, 20.00
^näin on ja siksipä se maantiepyörä on vielä siellä kaupassa kun käyttö on täällä porukalla niin rajoittunutta. Ajokausi maantiellä on sen 3 kk miinus ne paskimmat kelit jolloin ei edes maastopyörällä kehtaa ajaa.
Ei vaan pysty eikä kestä ajaa maantiellä alle 15 asteen tai jos vettä tulee ku esterin sieltä. Ei sitten millään...
^ Ei estä kalliin hankintaa, ajetaan sillä muutaman tonnin pyörällä paskakeleissä...
Monasti aijatellaan että aloittelija (olkoon asia mikä tahansa) joka ostaan huippuvermeet on jotenkin varusteurheilija tms. mutta huonoilla varusteilla aloittaminen voi lopettaa koko asian sikseen.
Ei tarvitse olla nopea kuski ostaakseen 5-10ke pyörän jos siitä itse nauttii. Noloksi se muuttu jos jos sitä kallsita varustetta pitää joka tilanteessa esitellä.
Noloja on ne jotka pitävät hyviin varusteisiin satsaavaa snobina tai nolona. Ovat vain kateellisia.
Muutes, ei ole keliä jolloin maastopyörällä ei kehtaisi ajaa, enkä kyllä oikein ymmärrä mitä sillä on kehtaamisen kanssa tekemistä muutenkaan. Nolottaako joku keli? Siitähän kehtaamisessa on kyse.
K.Kuronen
05.09.2021, 19.35
Monasti aijatellaan että aloittelija (olkoon asia mikä tahansa) joka ostaan huippuvermeet on jotenkin varusteurheilija tms. mutta huonoilla varusteilla aloittaminen voi lopettaa koko asian sikseen.
...
On myös muita sävyjä, kuin musta ja valkoinen; huippuverme ja lävitten paska.
Ajokausi maantiellä on sen 3 kk miinus ne paskimmat kelit jolloin ei edes maastopyörällä kehtaa ajaa.
Ei vaan pysty eikä kestä ajaa maantiellä alle 15 asteen tai jos vettä tulee ku esterin sieltä. Ei sitten millään...
Laitaa vaatteita sopivasti päälle niin se ajokausi on Etelä-Suomessa osapuilleen 6kk ainakin mulla. Toki on paskoja kelejä paljonkin välissä jolloin voi tehdä jotain muuta.
Plussana vielä että maastossa on kuraa ja sontaa päivätolkulla kovien sateiden jälkeen, tiet kuivuu aika paljon nopeammin.
On noloa. Vielä nolompaa on ostaa useampi kallis pyorä.
Olen ajanut mun viikkolenkkiä läpi vuoden. Olisko tänä vuonna 2 tai 3 viikkoa, jolloin en ole ajanut pyörällä. Säätutkasta katsotaan millaisella vaatetuksella lähdetään ajamaan. Pakkasraja luokkaa -15C, se on tietysti aika Nolo. Ja vähäks oli noloo ajaa kesän pisin lenkki kesän kuumimpana päivänä.
Kollinjoki
05.09.2021, 23.45
Mullakin ajokausi maantiepyörällä on sentään 5 kk vaikka oma asteikkoni menee näin: pyöräily on parhaimmillaan kun tarkenee mukavasti lyhythihaisella paidalla ja lyhyillä housuilla - riittävän mukavaa kun vielä pärjää lyhyillä housuilla vaikka yläkroppa tarviikin jo enemmän suojaa - menettelee kun on enemmän kuin +10 C. Sitten kun tarvii kypärän alusmyssyä ja kengänsuojia ei homma enää ole kovin kivaa, mutta muutaman kerran silleenkin viittii keväällä ja syksyllä pyöräillä. 2020 viimeinen maantiepyörälenkki tosin oli marraskuussa, sitä ennen olikin lähes kuukauden tauko ja se marraskuun lenkkikin tympäisi kyllä jo ihan kunnolla koska +8 ja marraskuinen pohjoistuuli ei vaan tunnu enää kivalta yhdistelmältä.
Maastopyörällä tarkenee paremmin vilpoisilla keleillä kun se on niin erilaista tekemistä.
jussitre
06.09.2021, 00.29
Muutes, ei ole keliä jolloin maastopyörällä ei kehtaisi ajaa, enkä kyllä oikein ymmärrä mitä sillä on kehtaamisen kanssa tekemistä muutenkaan. Nolottaako joku keli? Siitähän kehtaamisessa on kyse.
Itämurteissa (ja osassa pohjoisista) kehdata = viitsiä :)
https://www.kielikello.fi/-/kuka-kehtaa-mitakin
ruuduntakaa
06.09.2021, 08.22
Ei tarvitse olla nopea kuski ostaakseen 5-10ke pyörän jos siitä itse nauttii. Noloksi se muuttu jos jos sitä kallsita varustetta pitää joka tilanteessa esitellä.
Noloja on ne jotka pitävät hyviin varusteisiin satsaavaa snobina tai nolona. Ovat vain kateellisia.
Tämä. Jaskoilla vehkeillä ei kannatta tutustua mihinkään lajiin. Paitsi paljasjalkajuoksuun.
ebike-harrastelija
06.09.2021, 08.28
Tämä. Jaskoilla vehkeillä ei kannatta tutustua mihinkään lajiin. Paitsi paljasjalkajuoksuun.Eip, erityisesti paljasjalkajuoksussa on välineillä väliä!
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/69ae5c05-aa20-4c71-8f57-5f95f92bf424
ruuduntakaa
06.09.2021, 08.37
Eip, erityisesti paljasjalkajuoksussa on välineillä väliä!
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/69ae5c05-aa20-4c71-8f57-5f95f92bf424
En oo keksiny vielä keinoa valita parempaa välinettä kun itellä niin huonot. Kiinteät nääs.
K.Kuronen
06.09.2021, 09.47
Välineurheilun harrastajat ehkä kuvittelevat, että tekemisessä pullonkaulana ovat välineet, vaikka yleensä taitaa ensin loppua henkinen kantti ja jos se ei petä, niin sitten pettää seuraavaksi fysiikka.
Itselle tämä on tullut omissa harrastuksissa selväksi: multa loppuu usko ennen fysiikkaa. Välineet eivät ole olleet tekemistä rajoittava.
JarskiAi
06.09.2021, 10.17
Välineurheilun harrastajat ehkä kuvittelevat, että tekemisessä pullonkaulana ovat välineet, vaikka yleensä taitaa ensin loppua henkinen kantti ja jos se ei petä, niin sitten pettää seuraavaksi fysiikka.
Itselle tämä on tullut omissa harrastuksissa selväksi: multa loppuu usko ennen fysiikkaa. Välineet eivät ole olleet tekemistä rajoittava.Toiset haluavat harrastaa puhtaasti sen takia, että on hauskaa. Liikunta tulee siinä sivussa.
Mun pyöräily alkoi kun muutaman kaverin kanssa vuokrattiin tunturikeskuksessa e-mtb. Päivä siellä sitten naurettiin ja ajeltiin polkuja hiki päässä. Siitä sitten pyöräilykipinän saaneena kaivoin varastosta esiin oman vanhan Tunturi Scampon. Voin sanoa, ettei päässyt samoihin fiiliksiin ja pyöräilyt jäi kunnes hankin nykyisen efätin.
K.Kuronen
06.09.2021, 10.32
^kehtaanko vihjata, että se sytyke tässä on se e-
JarskiAi
06.09.2021, 10.33
Niin? Pitääkö sitä nyt tässä hävetä?
K.Kuronen
06.09.2021, 10.36
^Ei. En mä näe e-pyöräilyä välineurheiluna. Pidän välineurheiluna sitä, että on oltava parasta että voi harrastaa.
ruuduntakaa
06.09.2021, 10.56
Itselle tämä on tullut omissa harrastuksissa selväksi: multa loppuu usko ennen fysiikkaa. Välineet eivät ole olleet tekemistä rajoittava.
Jep. Silti ei tulis mieleenkään ajaa Laajiksen setämiestä jopolla.
Väitän että väline rajoittais tekemistä, vaikka on millanen kantti tahi fysiikka.
Näin kärjistettynä.
Pyöräily(kin) nyt vaan sattuu olemaan välineurheilua. Meillä kaikilla, ihan väkisin?
Muoks:
^Ei. En mä näe e-pyöräilyä välineurheiluna. Pidän välineurheiluna sitä, että on oltava parasta että voi harrastaa.
No sittenhän tässä voi huokaista, en olekaan välineurheilija. En urheilija laisin.
K.Kuronen
06.09.2021, 11.06
Jep. Silti ei tulis mieleenkään ajaa Laajiksen setämiestä jopolla.
Väitän että väline rajoittais tekemistä, vaikka on millanen kantti tahi fysiikka.
Näin kärjistettynä.
...
Tässä se välineurheilun ydin tuli: pelko, että väline rajoittaisi. Ei ole kuin kaksi ääripäätä.
ruuduntakaa
06.09.2021, 11.09
Enpähän kuitenkaan jatka tästä tämän enempää. :)
Pidän välineurheiluna sitä, että on oltava parasta että voi harrastaa.
No mitä pahaa siinä on? Jos nyt jätetään tämä yleinen kulutuskiima pois laskuista.
"Paras" on myöskin subjektiivinen määre. Toisen paras on toisen turhake tai romu. Itse pyrin hankkimaan harrastevälineistä, joista on minulle iloa ja joiden omistamisesta tunnen tyydytystä. Samasta syystä yleensä kasaan fillarini itse. En säästämisen vuoksi (koska noissa harvoin säästää mitään) vaan siksi, että itse kasatulla fillarilla ajaminen tuottaa minulle suurta iloa.
K.Kuronen
06.09.2021, 11.44
No mitä pahaa siinä on? Jos nyt jätetään tämä yleinen kulutuskiima pois laskuista.
...
Välineurheilussa sinällään ei kait ole mitään kummempaa, itse olen sitä myös aina jossakin määrin harrastanut. Uskon kuitenkin, että se viesti, mitä tällaisilla harrastefoorumeilla annetaan, vaikuttaa toisiin harrastajiin: lukemamme vaikuttaa meihin haluamme sitä tai emme.
Veivaaja
06.09.2021, 12.07
Minusta ei. Jos ei käytä, se toivottavasti päätyy vaikka minun käyttööni (selvästi halvemmalla). Ja jos käyttää, niin sittenhän se oli hyvä ostos!
Kaippa se villakoiran ydin on siinä että ei kannata nolostella jos on tullut hankittua vähän parempaa kunhan ei elvistellä sillä hankinnalla eikä vastaavasti morkata toisten hankitoja vain sen vuoksi että itse olisi hankittu jotain muuta. Se osoittaisi huonoa käytöstä. Esimerkkejä voi käydä kurkkaamassa Suomi24 missä tästä on tehty taiteenlaji.
viimeinenlenkki
06.09.2021, 14.36
Kiituri tuo oli lyhyesti ja ytimekkäästi sanottu.
Toisaaltaan tavalliset tallaajat ei eroita kallista ja halpaa toisistaan ja alan ihmiset ymmärtää...
Toisaaltaan tavalliset tallaajat ei eroita kallista ja halpaa toisistaan ja alan ihmiset ymmärtää...
Riittää ku vaimo ei tiedä :)
^Onneksi ei tuota ongelmaa, omat rahat kummallakin ja ei hellasäröä harrastusten hinnasta.
Kerran eräs hyvinkin kokenut ketjunpyörittäjä totesi porukkalenkillä, että kannattaa ajaa just sellaisella mikä itselle parhaalle tuntuu. Mielestäni tuota ohjetta kannattaa noudattaa.
Koko kysymys on nolo. Jos pitää kysyä niin siinä tapauksessa on.
^Onneksi ei tuota ongelmaa, omat rahat kummallakin ja ei hellasäröä harrastusten hinnasta.
Kai teillä on avioehto myös? Muuten vaimo omistaa puolet sun tienaamista fillareista… :)
Firlefanz
07.09.2021, 09.59
Muuten olen sitä mieltä että mahdollinen nolous ei liity pyörän hintaan tai siihen olisiko siihen oikeasti varaa - eikä edes siihen onko kallis pyörä ostettu sillä tarkoituksella että sitä tai omaa varakkuuttaan voisi esitellä muille. Se voi olla typerää tai rahvaanomaista tms, muttei noloa.
Noloa on se jos kuvittelee että halvempi pyörä olisi jollain tavalla selvästi huonompi kuin kallis, vaikkei kykenisi minkäänlaista eroa huomaamaankaan.
Noloa on se jos on ostanut kalliin mutta vääränkokoisen tai ajajalleen sopivaksi säätämättä jääneen pyörään eli on sitten säästänut bikefittingin hinnan.
Noloa on se jos ajaa kallillla pyörällä, muttei jaksa tai osaa pitää sitä siistinä ja ajokuntoisena (esim. osat ovat Dura-Acea mutta ketjut voitelematta.
Stenu, tottakai, entäs teillä... Ja oikeastaan nuo tuollaisia "päiväraha" pyöriä ettei niiden vuoksi ole paljoa tarvinut erikseen tienata...
^Heh... Yhteisillä mennään sulassa sovussa eikä mikään edes nolota.
kosminen
07.09.2021, 13.20
Naurattipa muutamat hauskat kommentit täällä, kunnes tajusin että nehän eivät ole pelkkää huumoria...
Mulla on erillinen tili mihin heittelen aina vähän rahaa jos sattuu ylimääräistä olemaan. Nyt sitten koronan aikana "perheen peruuntunut lomamatka ulkomaille", jne. tapauskohtaisesti, tili on karttunut tavallista nopeammin (jotain ilon aiheita siitäkin siis).
Ja yleensä kaikissa fillarihankinnoissa pitää tasapainoilla sen välillä: mitä haluaa - mitä tarvitsee - mihin on varaa. Ensimmäinen kohta yleensä edellä, muut kohdat saa sitten sumplittua.
No tässä iässä, kun asunto, auto ym. on omia ja jälkikasvukin jo suurimmaksi osaksi elelee omillansa, alkaa isompi ongelma olla se, että mihin palkan ja muut tulot kuluttaa. Siksikään ei nolota mitkään fillari- tai muutkaan hankinnat. Tosin iän myötä myös pyörien harrastaminen on alkanut kiinnostaa vähemmän kuin pyöräilyn harrastaminen ja tietoisen epäeettinen tai epäekologinen kuluttaminen on alkanut nolottaa, joten lähinnä ”pakollisiin” on pyöräilyhankinnatkin viime vuosina jääneet. Jotain hyvää ikääntymisessäkin on… :D
ruuduntakaa
07.09.2021, 13.51
No tässä iässä, kun asunto, auto ym. on omia ja jälkikasvukin jo suurimmaksi osaksi elelee omillansa, alkaa isompi ongelma olla se, että mihin palkan ja muut tulot kuluttaa. Siksikään ei nolota mitkään fillari- tai muutkaan hankinnat. Tosin iän myötä myös pyörien harrastaminen on alkanut kiinnostaa vähemmän kuin pyöräilyn harrastaminen ja tietoisen epäeettinen tai epäekologinen kuluttaminen on alkanut nolottaa, joten lähinnä ”pakollisiin” on pyöräilyhankinnatkin viime vuosina jääneet. Jotain hyvää ikääntymisessäkin on… :D
Jos näin hyvin on asiat ja fiksusti ekologinen aspektikin mietityttää niin itse kylväisin rahani sinne missä sitä tarvitaan. Kohteita on, sen kun vaan valitsee omaa sydäntä lähellä olevan.
Tosin mistäpä tiedän vaikka näin jo tapahtuisi.
Omat velat on maksettu kun eläke alkaa=rahallinen tilanne ei muutu miksikään. Yhtä huonona pysyy siis hautaan asti. :D
Stenu, mikään ei ole ikuista eikä varmaa... Onniksi talous siinä mallilla että kertynyt sukan varteen ja joka kuukausi vieläkin jää eläkkeestä sivuun pantavaa joten ei joka nippeliä tarvi itselleen perustella... En kovinkaan epäeettisenä/ekologisena pyörien rakentelua pidä, valmiina ei paljoa kuluta ja mitä osia vaihtuu niin kaikki menee kiertoon. Kun ei halpaan paskaan sekoa niin kaikella pitkä eilinkaari.
Näinhän se on eikä itsestäänselvyytenä kannata pitää mitään. ”Life’s too short to ride shit bikes” sanoo vanha viisaus, mutta ”life’s too shirt to ride bikes you don’t like” on musta parempi, koska se ei ota kantaa siihen, millaisista pyöristä kenenkin pitäisi tykätä. Joskus tallin halvinkin pyörä voi olla tallin hauskin pyörä.
viimeinenlenkki
07.09.2021, 18.34
No tässä iässä, kun asunto, auto ym. on omia ja jälkikasvukin jo suurimmaksi osaksi elelee omillansa, alkaa isompi ongelma olla se, että mihin palkan ja muut tulot kuluttaa. Siksikään ei nolota mitkään fillari- tai muutkaan hankinnat. Tosin iän myötä myös pyörien harrastaminen on alkanut kiinnostaa vähemmän kuin pyöräilyn harrastaminen ja tietoisen epäeettinen tai epäekologinen kuluttaminen on alkanut nolottaa, joten lähinnä ”pakollisiin” on pyöräilyhankinnatkin viime vuosina jääneet. Jotain hyvää ikääntymisessäkin on… https://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/smilies/biggrin.png.Juurikin näin, mitään isompaa ei enää oikein voi ostaa(kesämökki,asunto epsanjasta ym.)noihin ei eläke riittäisi.Mutta omat harrastusvälineet helpompi valita kun ei jokaista euroa tartte erikseen laskea.(sitä aikaakin on ollut että milläs loppuviikko ennen tilipäivää eletään).Eron aikaan mieleen tuli afrikan tähti peli juurikun oli pääsemässä maaliin niin sai rosvon eiko palaa lähtöpisteeseen.Ja itse nolouteen tupla nolo taidan olla mutta ei haittaa omilla ostettu.
viimeinenlenkki
07.09.2021, 18.37
Se vielä kiinnostaisi missä raja noloudelle kulkee noiniiku hintalappu mielesä.
Marsusram
07.09.2021, 19.42
Eiköhän se ole jo tullut moneen kertaan todettua että "kallis" on suhteellinen asia. Jokainen laittakoon oman rajansa hintalapulle.
Nolostuttaa tietysti jos toteaa maksaneensa ylihintaa tai että samalla hintaa olisi saanut paljon parempaakin.
jame1967
08.09.2021, 10.07
Se on noloa jos ostaa uuden pyörän , joka jää parin lenkin jälkeen talliin pölyttymään.
Hinnalla ei väliä , ostaa sen mihin on varaa .Itse olen pärjännyt tähän asti karvan alle tonnin pyörillä (käytettyjä) joita sitten pikkuhiljaa päivitetty.
Kampinalle
08.09.2021, 10.23
Absurdi keskustelu. Miksi ihmeessä kenenkään pitäisi miettiä muiden aivoituksia, kun ostaa itselleen pyörän? Joku ajaa kymppikerhoon markettihybridillä ja toinen taas yhden lenkin kesässä kymppitonnin kilpurillaan. Mitäpä se kenellekään muille kuuluu.
Firlefanz
08.09.2021, 12.26
En tietenkään voi tietää mistä muut ovat mielestään keskustelleet, mutta ainakin itse olen ainoastaan esittänyt oman käsitykseni siitä mikä minusta on noloa.
En oikein jaksa uskoa että kukaan muukaan on ollut sitä mieltä että kenenkään tarvitsisi pyörää ostaessaan miettiä mitä muut ajattelevat tai piitata siitä että jotkut muut mahdollisesti pitävät pyörää liian kalliina, tarpeettoman huipputasoisena tai käyttäjänsä tarpeisiin, kykyihin tai kokemukseen nähden suhteettomana tai sopimattomana.
PS Jos sillä kymppitonnin kilpurillaan ajamisesta ei todella nauti sillä lenkillään, on ollut ehdottoman noloa ostaa se pyörä. Etenkin jos pyörä on muun ajan jossain pressun alla kellarissa eikä sitä edes käydä ihailemassa...
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.