PDA

Näytä tavallinen näkymä : Onko noloa ostaa kallis pyörä?



Sivut : 1 [2]

kaakku
08.09.2021, 12.44
Kyl mua välillä nolottaa jäädä jalkoihin tolla neljän tonnin kuituvehkeellä (josta en kyllä maksanut kuin puolet! ja senkin rahoitin myymällä vanhan fillarin pois) kun kaveri karkaa ylämäkeen roskislavalta dyykatyllä ysärimaasturilla. Tosin se ajaakin n. kymppitonnin vuoteen ja mä vaan neljä-viis.

MRe
08.09.2021, 12.52
Niin, kaipa se on ainoastaan noloa, jos ostaa sen kymppitonnin pyörän "koska muillakin". Ja sitten se jää kellariin makaamaan, kun tulee muita menoja.

Muutenhan sillä ei ole väliä, ostaa sellaisen mihin on varaa. Ehkä joku 180-milliä joustava täpäri + full-face -kypärä työmatkoille kelviä pitkin on overkill.

Firlefanz
08.09.2021, 13.49
Niin. Viiden tonnin pyörän ja siihen ehkä tonnin kiekot voi vielä ostaa sillä hurskaalla ajatuksella että riittävän hyvä pyörä olisi riittävä tae siitä että päätös harrastamisesta (jollain säännöllisyydella ja/tai vakavuudella) myös pitää.

Joku voi toki ostaa kymppitonnin pyörän ja kahden tonnin kiekot samalla ajatuksella, mikä toki on täysin sallittua eikä siihen tarvitse kysyä keneltäkään lupaa, mutta onhan se kiistatta noloa!


Itse olen ostanut paremmat kiekot ja vaihtanut rullaavimpiin renkaisiin vain siksi että saisin varmuuden siitä etten putoa porukkalenkillä vain siksi että annan liikaa kalustotasoitusta. Mutta tunnustan myös että olen jättänyt vielä paremmat kiekot ostamatta ja tyytynyt kuuntelemaan kehuja Specialized Turbo Cottonien rullaavuudesta, koska minusta ne olisivat olleet jollain tavalla liian hienot minun ajettavikseni eli minusta olisi ollut noloa ajaa niillä - vaikka aivan hyvin tiedän etteivät ajokaverit olisi selkäni takana vaihtaneet merkitseviä katseita.

Kuminauha
08.09.2021, 14.09
Onko tämä omistamisen nolous joku perversi naapurikateuden inversio?

Ei kai se, että omistaa jotain arvokasta ole noloa, mutta siitä muita muistuttaminen on. Omankin asfalttiviidakon ympäröimän duunipaikan pyöräsäilössä majailee aina välillä jonkun työmatkakonkeli, eli arviolta pari vuotta vanha haibiken sähkötäpäri, joka on aika rujossa kunnossa, ketjut umpiruosteessa. Ei näytä tekemistä silti haittaavan eikä tarviikkaan haitata.

Hebe
08.09.2021, 14.53
Onko noloa omistaa n.10 000€ edestä pyöriä, kun ne nyt pölyttyy kun ei enää kerkeä harrastaan? Hankinnan aikana kerkesi kaikilla ajeleen, eri vuodenaikoihin kylläkin. Enkä velkavankeuteen joutunut.
Nolouden määrä on onneksi jo vähenemässä, maasturin möin jo pois ja kahdesta muusta käyn neuvotteluja. Arkipyörä vielä jää, jos tässä vielä joskus joutuu polkeen toimistolle.

imartika
08.09.2021, 16.17
Noloudesta en tiedä enkä välitä, mutta jos pyörän elinkaaren lopussa tulee todettua että kilometrin hinta on esimerkiksi yli euron niin on se jäänyt aika vähälle käytölle. Toki erikoispyörät sitten omana sarjanaan.

Mr_W
08.09.2021, 16.32
Kai se riippuu ihan siitä, miten itse näkee "nolouden" ja "kalliin". Muilta voi kysyä mielipidettä, jos haluaa.

Hyviä pointteja keskustelussa, henk.koht. olen liikkeellä aika halvalla kalustolla, jolla on pärjännyt ihan hyvin, enkä vilkuile kovin paljon muiden vempeleitä tai välineharrasta (kunhan nykyiset pysyvät kunnossa).

Mutta en ole kieltämässä hifistelyä tai teknisiä edistysaskeleita, jos ne tuovat iloa tai hyötyä.

MRe
08.09.2021, 16.37
Niin. Viiden tonnin pyörän ja siihen ehkä tonnin kiekot voi vielä ostaa sillä hurskaalla ajatuksella että riittävän hyvä pyörä olisi riittävä tae siitä että päätös harrastamisesta (jollain säännöllisyydella ja/tai vakavuudella) myös pitää.

Joku voi toki ostaa kymppitonnin pyörän ja kahden tonnin kiekot samalla ajatuksella, mikä toki on täysin sallittua eikä siihen tarvitse kysyä keneltäkään lupaa, mutta onhan se kiistatta noloa!
Varmaan ymmärsit, ettei 10 000 EUR ole mikään kynnysarvo, vaan enemmän pidän sitä "nolona", jos ostaa kaveripiirin todellisesta tai kuvitellusta paineesta itselleen kalliimman pyörän kuin mitä on ehkä ajatellut ja sen jälkeen jättää sillä vielä ajamatta. Sen sijaan jos sitä käyttää, niin eihän siinä ole mitään noloa.


Itse olen ostanut paremmat kiekot ja vaihtanut rullaavimpiin renkaisiin vain siksi että saisin varmuuden siitä etten putoa porukkalenkillä vain siksi että annan liikaa kalustotasoitusta.
Mulla on neljässä fillarissa kuitukiekot i9-navoilla vain siksi, että niiden omistaminen tuottaa minulle iloa. Ihan samasta syystä, kuin olen pyrkinyt pyörissäni kuiturunkoon, siinä lähes täydellisesti onnistuen, vain yksi on alumiinia ja yksi titaania.

Ja koska ajan 99% yksin, niin mun ei onneksi tarvitse ajatella, että olenko nopeampi tai hitaampi kuin joku toinen. Tai mitä muut ajattelee mun ajamisista. Noin yleisesti ottaen kai noloa on pyrkiä miellyttämään muita.

nure
08.09.2021, 16.40
^Omien kahden pyörän hinta kiekkoineen hyvin maltillisen 10tonnin luokkaa ja en ainakaan kade sille joka hakee yhtä kalliin pyörän suoraa puodista. Omat rakennettu osa kerralla valiten omien mielihalujen mukaa ja tavallaan ovat ainutlaatuisia yksilöitä. Siis en myöskään kadehti Colnago/Italokuskeja vaikka hieman pitäisi...

Firlefanz
08.09.2021, 16.43
Kuminauhalle: kyse ei ole omistamisen noloudesta, hinnalla ei ole asiassa merkitystä; 10000 € ja 5000 € olivat tässä vain markkeeraamassa tietyntasoisia pyöriä.

Minun sisälläni vaikuttaa jostain syystä hyvin voimakkaana tällainen you gotta pay your dues -etiiikka: ei ole sopivaa käyttää jotain liian hyvää, oikeus parempaan on ensin ansaittava. Tässä tapauksessa on oltava riittävän kova pyöräilijä tai ainakin oltava riittävän perehtynyt pyöriin niin että todella ymmärtää miksi jokin, yleensä kalliimpi, pyörä on parempi, hienompi tai arvostetumpi.

Ajatusleikkinä voisimme kuvitella että osallistuisin yleisökilpailuun jossa pääpalkintona olisi jonkin pyörämerkin WT-tason kisapyörä kaikkine hienouksineen. Jos voittaisin, olisiko minusta noloa ajaa sillä fillarilla. Rehellisesti sanoen en tiedä; luulen että olisi (ja yrittäisin ehkä myydä sen jollekin oikealle kuskille semmoisen vähän tavallisemman 11-vaihteisen Ultegra di2-pyörän hinnalla), mutta ihan varmaksi en voi sitä luvata...


Hebelle: otin annettuna ettei sillä kymppitonnin pyörällä oltu hankinnan jälkeen ajettu juuri yhtään sen enempää. Muutoksille elämäntilanteessa emme voi mitään, emme ainakaan kaikille, eikä siinä ole mitään noloa jos haluaa säilyttää pyörän ikäänkuin lupauksena siitä että ajaa taas enemmän sitten kun siihen on aikaa ja mahdollisuus.

Firlefanz
08.09.2021, 17.06
MRelle: varmaan sinäkin ymmärsit ettei 5000 € sekään ollut mikään raja. (Ei senkään takia että se mitä viidellä tonnilla on saanut on kovastikin vaihdellut.)

Minusta sekin on aina noloa jos ostaa tai jättää ostamatta jonkintasoisen tai -hintaisen pyörän sen perusteella mitä muilla on. Siis edellyttäen että on kyennyt asiaan perehdyttyään tai kokemuksen kartuttua valitsemaan jonkin edullisemman - tai, tosin harvemmin, kalliimman pyörän.


Jos jostain hienoista kiekoista on iloa siksi että kokee ajamisessa eroa toisiin tai jos tuntee iloa siitä että navat ovat joidenkin ominaisuuksien vuoksi todella hienoja, siinä ei ole mitään noloa. Noloa olisi esimerkiksi kuvitella ettei edullisimpia voisi edes harkita, koska ajaminen olisi pelkkää harmittelua siitä ettei sittenkin hankkinut niitä parempia...



Yksin ajavakin voi verrata itseään tavalla tai toisella muihiin, joko todellisiin tai kuviteltuihin, ajajiin ja omaa kalustoaan heidän kalustoonsa. Porukkalenkillä sentään näkee miten monenlaisilla ja eritasoisilla vehkeillä ollaan mukana, pärjätään tai voidaan olla parempia kuin useimmat muut ja joka tapauksessa nautitaan yhtä lailla.

Muuten: ei minunkaan ole tarvinnut ajatella olenko nopeampi tai hitaampi kuin joku toinen. Minähän tiedän jo olevani hitaampi kuin lähes kaikki muuthttps://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/smilies/cool.png Tai tiesin sen jo ennen kuin aloitin porukkalenkit.

Hower
08.09.2021, 18.15
Nääh...
nolouksien sijaan ihmettelen itse, mikä simppelissä polkupyörässä maksaa 6 000 - 10 000€.
Tämmönen huomattavasti monimutkaisempi kapine maksaa 8 500 €.

https://imagizer.imageshack.com/v2/341x200q90/r/924/S1wanP.jpg


Ilmeisesti on tiedossa, että monet fillaristit haluavat kalliita hifistelypyöriä. Hölmöähän niitä on halvemmalla myydä vaikka tuotantokustannukset ovat 10% myyntihinnasta. Itsetuntoa ostetaan isoilla euromäärillä.

Hower
08.09.2021, 18.22
Ja tämä maksaa 4 900€
https://imagizer.imageshack.com/v2/272x200q90/r/922/kHfY5R.jpg

tempokisu
08.09.2021, 18.27
No eihän se ole noloa vaan hianoo :cool: säästi/ tai on senverta rahaa että sai hankittua unelmiensa fillarin. Ja mikä parasta, se fillari osoittautui ihan täydelliseksi, hyvä ajaa ja kepee ja ketterä. Kyllä kannatti.

Oatmeal Stout
08.09.2021, 18.43
https://www.lotuscars.com/content/media/cache/Hope_Lotus-track-bike_3-1-scaled/2771531292.jpg
The bike is already available for purchase at Hope, for a cool £15,550 plus VAT, and that'll only get you the frame, seatpost, fork and stem. To add on the handlebar choices, you'll need to fork out anywhere between £1,550 and £4,050 on top, and for the 'tubercule' seatpost, that'll be another £1,040.
If you want wheels with that, you'll pay £2,450 for the rear, and either £2,100 for the disc front or £2,250 for the tri-spoke.
Totted up, that's a maximum cost price £25,340 plus VAT — value-added tax — at 20 per cent, bringing the total to £30,408. Madness.

NikHa
08.09.2021, 19.41
Jotenkin nämä pyöräilyn nolouden kustannukset asettui mittakaavaan kun ikkunasta alkoi vilahdella kyläläisen kauppakassikäytössä olevat Lambo Huracan svj ja Ferrari 599 Gtb. Tiet täälläpäin ei innosta kokeilemaan millanen kyyti noin ohkasilla renkailla on ja lähin moottorirata on muutaman sadan kilsan päässä... Että kaikki tyylillään jos lompsa kestää.

Lähetetty minun SM-A202F laitteesta Tapatalkilla

Juha Jokila
08.09.2021, 20.02
bringing the total to £30,408. Madness.
Ilmeisesti tämä on aito hinta Eurooppalaiselle käsityölle. Ei se pitemmän päälle reilua ollutkaan, että kaukoidän tytöt tekee hikipajoissa saman työn 1/100 -osan kuluilla. Foorumin paksuperseet saa ajella ABC:n munkkikahveille aikaa haaskaamaan.

MRe
08.09.2021, 20.04
Minusta sekin on aina noloa jos ostaa tai jättää ostamatta jonkintasoisen tai -hintaisen pyörän sen perusteella mitä muilla on.

Niin, tästä siis olemme samaa mieltä: noloa on mennä sen mukaan mitä kuvittelee muiden itsestään ajattelevan. Ja noloa on myöskin kuvitella olevansa jotain (parempaa tai huonompaa) verrattuna toisiin johtuen omista harrastusvälineistä tai taidoista.

MRe
08.09.2021, 20.06
Nääh...
nolouksien sijaan ihmettelen itse, mikä simppelissä polkupyörässä maksaa 6 000 - 10 000€.
Tämmönen huomattavasti monimutkaisempi kapine maksaa 8 500 €.

Ja mopot maksaa puolet tuosta. Ei siinäkään ole mitään järkeä.

Mutta onhan tämä pyörien hinnoittelu aika bebasta. Kuten myös huoltojen hinnoittelu.

jalkkis
08.09.2021, 22.21
Toi 8,5ke prätkä on XXL-tason perusprätkä, eikä sitä pidä verrata 10ke "vähän parempaan" polkupyörään. Oikea vastine on jossain 30-40te luokassa.

Sen kun vaan ostaa sen 10ke fillarin, kunhan ei leveile sillä.

Mutta onhan se kyllä niin, että tällaisilla harrastajien foorumeilla homma voi joskus mennä snadisti kalustor.nkkaamisen puolelle. Ei niitä tonnien komponentteja aina tarvita että on hauskaa. Kyllä sillä XXL:n tsykälläkin voi harrastaa ihan tyytyväisenä vaikka osalista ei hifiä oliskaan.

JohannesP
08.09.2021, 23.50
Ilmeisesti tämä on aito hinta Eurooppalaiselle käsityölle. Ei se pitemmän päälle reilua ollutkaan, että kaukoidän tytöt tekee hikipajoissa saman työn 1/100 -osan kuluilla. Foorumin paksuperseet saa ajella ABC:n munkkikahveille aikaa haaskaamaan.
Alle kahdella tonnilla TIMEn runko, siihen noin tonnilla Campan 12sp osat ja vaikka toisella päälle toisella tonnilla Coriman tai Campan kuitukiekot. Siinä jää eurooppalaiselle laadukkaalle pyörälle reippaasti alle 5k€ hintaa.

En ymmärrä laisinkaan miten viiden tonnin bulkki kiinanrungot myy niin hyvin, että niissä on vielä varaa nostaa hintaa myynnin kannalta. Tolla hintaa saa jo parempaa customiakin Euroopasta.

Jokainen käyttäköön rahansa niinkuin haluaa ja ajaa sen mukaisella pyörällä. Kunhan ne arvokkaammat ei jää tyystin ajamatta.

nure
09.09.2021, 00.13
^Johannes, ilmoita muillekin mistä saat Recordia ja Campan kuitua tuohon hintaan, kiinnostaa...
Tuo on muuten se Lotus/Hope brittien olympiafillari, oli tosiaan poikkeava haarukkarakenne...

JohannesP
09.09.2021, 00.50
Miksi sen pitäisi olla juuri Recordia eikä tonnin vannejarru Chorus? Pointti oli et eurooppalaisia tuotteita saa myös kohtuullisella hinnalla. Kiekoissa nyt luki et päälle tonnin. Mikä se nykyään sit onkaan uusilla malleilla sitä en tiedä. Ei ne kuitenkaan kiinassa tehtyjä kalleempia ole.

Tuo Hope nyt on taas näitä kisapyöriä joita ei todellisuudessa haluta edes myydä vaan UCI takia lätkäistään joku hinta.

Juha Lehtinen
09.09.2021, 01.26
Ja tämä maksaa 4 900€
https://imagizer.imageshack.com/v2/272x200q90/r/922/kHfY5R.jpg

Näyttää tutulta eikä kaduta yhtään. Mukavia lenkkejä yhdessä koettu.

kauris
09.09.2021, 09.13
Maantiepyörien runkojen kohdalla (korkea) hinta jotenkin näkyvimmin konkretisoituu. Täysjoustojen rungossa varsinkin jos mukaan lasketaan takaiskari on huomattavasti paljon enemmän tekniikkaa ja monimutkaisuutta.

duris
09.09.2021, 09.24
Runkojen hinnat on kyllä ihan utopistisia. Jos tarvitsee pelkän rungon niin usein tulee halvemmaksi ostaa se halvin compliitti ja luukuttaa osat eteenpäin

Oman maantiepyörän runko näyttäisi olevan tällä hetkellä Bike24 tonnin kalliimpi kun mitä maksoin koko pyörästä Ultegran osasarjalla...

stenu
09.09.2021, 09.30
^ jollain pro-talleille menevien sponssirunkojen hintakin täytyy kattaa. Sitä voi ajatella vaikka niin, että kun ostaa tommosen runkosetin, niin maksaa kahdesta. Toisen tarjoaa jollekin ammattikuskille. :)

JKO17
09.09.2021, 09.50
2022 BMC Teammachine Campan Superrecordilla 16 teur ja risat
2022 Trek Madone Sram etapilla 14.499 eur
S-worksilta ei vissiin vielä 2022 hinnastoa ?

Kun itsellä on taipumus verrata hintaa ja kalleutta tuoteryhmän sisällä, ts. pyöriä ja pyöriä, juoksukenkiä ja juoksukenkiä jne. , niin minusta em. pyörät on todella kalliita. Tietenkin jos ja kun pyörien hintataso kokonaisuudessaan nousee, niin kalliin pyörän "hintarajakin" nousee. Vuosi sitten ostamani pyörä da di2:lla noin 5 teurilla (ilman vanteita ja renkaita) tuntui kalliilta, nyt vastaava olisi kohtuullinen/kohtuullisen edullinen.

Juu, ja ei ole noloa ostaa kallista pyörää

JKO17
09.09.2021, 10.32
.... sillä ajaminen voi jossain tapauksessa ehkä aiheuttaa lievää nolouden tunnetta tai myötänoloutta, tai niiden esiastetta

JohnnyBuzz
09.09.2021, 10.41
Ja mopot maksaa puolet tuosta. Ei siinäkään ole mitään järkeä.

Mutta onhan tämä pyörien hinnoittelu aika bebasta. Kuten myös huoltojen hinnoittelu.

Tämä kyllä mietityttää välillä. Polttomoottorin ja sähköosia sisältävä moottoripyörä on teknisenä laitteena aika paljon monimutkaisempi kuin polkupyörä. Toki pyörässä osien tulee olla huomattavasti kevyempiä ja se nostaa kustannuksia, mutta silti sitä miettii paljonko noissa pyörissä on hinnassa ilmaa.

viimeinenlenkki
09.09.2021, 17.43
Pyörän hinta= alvi,myyjän kate, valmistajan kate- kuljetuskustannukset plus se ilma.

Santtu75
09.09.2021, 17.52
Pyörän hinta= alvi,myyjän kate, valmistajan kate- kuljetuskustannukset plus se ilma.

Eikö se "ilma" ole jo tuossa valmistajan, mahdollisten väliportaiden sekä lopullisen myyjän katteissa, eli ottavat katetta enemmän kuin "normaalilla" tuotteella ottaisivat.
Ja jos kysyntää on enemmän kuin tuotantokapasiteettiä, niin silloin on normaalia että tuo koko ketju nostaa katteitaan.

Tosin tuo "ilma" voi olla myös esim. uuden tuotteen kehittelykustannukset, tuotettavan sarjan pieni koko yms. asiat.

Santtu75
09.09.2021, 18.13
Tämä kyllä mietityttää välillä. Polttomoottorin ja sähköosia sisältävä moottoripyörä on teknisenä laitteena aika paljon monimutkaisempi kuin polkupyörä. Toki pyörässä osien tulee olla huomattavasti kevyempiä ja se nostaa kustannuksia, mutta silti sitä miettii paljonko noissa pyörissä on hinnassa ilmaa.

Tuossa käytettiin äskettäin hinta-esimerkkinä hondan CB500F pyörää, jonka suositusmyyntihinta suomessa on vm2022 pyörälle 8650€, tuollainen pyörä edustaa moottoripyörissä tosiaan sitä samaa kuin "markettipyörät" polkupyörissä. Jos mennään sitten Hondan mallistossa sinne listan yläpäähän, eli vaikkapa Fireblade 1000RR-R SP malliin (37 790€) joka on erikoisosilla varutettu "tehdaskilpuri kadulle", niin se voisi olla sitten vastine näille hiilikuiturunkoisille erikoispyöille joiden hinnat ovat +10000€:a
Samalla tavalla kun markettipyöräistä menneeään kalliimpiin/parempiin malleihin, niin komponenttien laatu/käytettävyys paranee ja ne keventyvät ja hinta nousee huomattavasti.
Tuon CB500F:n ja Firebladen hinta-ero on noin 30000€:a ja komponenttien määrä ei tuota selitä, vaan komponettien laatu ja pieni valmistusmäärä suhteessa massapyörä CB500:een.

Samoin myös Perus Corollaa (hinta alkaen noin 26000€):a vertaa vaikkapa Porschen GT3 malliin (hinnat alkaen 315 000€), niin siinäkään vertailussa on paljon eri muuttujia, vaikkei tuo GT3 ole kokonaisuutena mitattuna varmastikkaan 12kertaa monimutakisempi kuin tuo Corolla kun se puretaan kokonaisuutena osiin.

Se on vain tosiasia, jos/kun tehdään asioita mahdollisimman hyvin, alkaa joakinen pieni parannus/tiputettu gramma maksamaan aina vain enemmän, ja sitten se joka haluaa sen viimeisintä/parasta mallia olevan version, pitää siitä sitten olla valmis maksmaan se hinta (vaikka esimerkiksi puolella hintaa saisi jo todella, todella hyvän tuotteen).

kauris
11.09.2021, 13.34
Mutta silti mielestäni paremman pään harrastuspolkupyörien hinnat ovat nousseet älyttömän korkeiksi. 7000-10000 on jotain ihan älytöntä. Merkkilisää monilla merkeillä ja tarjontaa suuremman kysynnän (mikä myös paljon liittyy koronaan) vuoksi hinnat nousseet entisestään. Toisaalta onneksi myös 3000-4000 eurollakin saa hyvän harrastepyörän (esim Propainin valikoimasta edelleen ja Nukeproofilta ennen brexittiä ja koronaa) vaikka on sekin tietty tosi paljon rahaa.

Föhn
11.09.2021, 13.49
Santulta täyttä asiaa.

Föhn
11.09.2021, 14.59
Sehän joskus riippu miten asioita painottaa. https://www.vepsalainen.com/fi/hastens-adjustable-moottorisanky-180-x-200-cm-tukeva-tukeva-0015001416/

Föhn
11.09.2021, 15.02
Ja ihan sattumalta olen arteesaaniolut huurteista lanttuani lepuuttanut kyseessä olevassa punkassa. Ainakin omistajan mukaan. Taisin jopa etsiä merkkejä onko tämä tehty kärpännahoista.

Juha Lehtinen
11.09.2021, 15.03
Sehän joskus riippu miten asioita painottaa. https://www.vepsalainen.com/fi/hastens-adjustable-moottorisanky-180-x-200-cm-tukeva-tukeva-0015001416/
Se on juurikin näin. https://mareks.fi/kaiuttimet/lattiakaiuttimet/magico-m9-lattiakaiutinpari

Jani Mahonen
13.09.2021, 11.29
Nääh...
nolouksien sijaan ihmettelen itse, mikä simppelissä polkupyörässä maksaa 6 000 - 10 000€.
Tämmönen huomattavasti monimutkaisempi kapine maksaa 8 500 €.

https://imagizer.imageshack.com/v2/341x200q90/r/924/S1wanP.jpg


Ilmeisesti on tiedossa, että monet fillaristit haluavat kalliita hifistelypyöriä. Hölmöähän niitä on halvemmalla myydä vaikka tuotantokustannukset ovat 10% myyntihinnasta. Itsetuntoa ostetaan isoilla euromäärillä.

Ihan hyvä ajattelun suunta ja ajatus on kutkuttava. Mutta otit esimerkiksi kaikkein eniten peruspyörän mitä keksii, CB 600:en, ja heitit rinnalle varsin kovia malleja sisältävän pyörähaarukan 6-10 kiloeuroa. Aika suoraviivaista. Kyllä parilla tonnilla irtoaa ihan samantasoinen fillari kuin mikä CB on, jopa halvemmalla.

Kääntäen: ostetaan moottoripyörä jolla voi mennä kilparadalle, hinta alkaa 40-50 tuhatta euroa (vakiona). Kun taas 6-10 keur pyörällä kelpaa lähteä kisaan kuin kisaan.

Tässä on volyymeistakin kyse. Jos 10 000 euron pyöriä ostettaisiin yhtä paljon kuin CB600:sta, niin kymppitonnin pyörien hinta tulisi alas.

Trek myy vuosittain 1,5 miljoonaa pyörää (https://www.politifact.com/factchecks/2014/jul/28/scott-walker/scott-walker-says-trek-makes-99-its-bicycles-overs/)

Honda myy vuosittain 18+ miljoonaa moottoripyörää (https://global.honda/newsroom/news/2019/2191219eng.html, laskin vain miljoonat karkeasti yhteen) (EDIT: 15-20 miljoonaa vuosittain)

Tiedoissa voi olla virheitä kun en jaksanut etsiä kovin montaa lähdettä, mutta suuruusluokka on toivottavasti oikein.

EDIT: Santtuhan se homman hoiti jo aiemmin tuolla ja Hondan mallikin oli oikeammin kuin minulla. Jätän nyt tämän kuitenkin tähän...