PDA

Näytä tavallinen näkymä : Forestal-sähköpyörät

kmruuska
06.05.2021, 00.22
Andorrasta tulee hienoja sähköpyöriä valmistajalta nimeltään Forestal. Erityisesti kiinnostavat n. 17 kg:n trailipyörä Cyon ja suunnilleen samanpainoinen enduro Siryon. Moottori väittää olevansa omaa suunnittelua ja akku ja Range Extender ovat samankokoiset kuin Orbea Risessa. Erittäin hienot webbisivut myös. Mutta onhan noilla malleilla myös hintaa.

https://forestal.com/en/products/cyon

Kuminauha
06.05.2021, 08.28
Moottorin suunnitelu tehty yhdessä Bafangin kanssa.

Kaneli
06.05.2021, 08.56
Ihan hienoja ovat. Mutta kautta linjan sähkömaasturien hinnat tuntuu karanneen ihan järjettömyyksiin. Merkistä riippumatta.

MRe
06.05.2021, 09.45
Hienoja on. Mutta tuossakin tulee todennettua, ettei oikotietä onneen ole. Jos pyörä on sub 20kg, niin akussa tingitty. Hinnat on kyllä aika taivaissa. Tuossa hintaluokassa alkaa olemaan kisa aika kovaa.

grebe
06.05.2021, 10.10
^Ideahan on, että turhaa kantaa 700 Wh kapasiteettia mukana, jos lähdet tunnin parin lenkille. Eli tuossa saat sitten lisäakun kytkettyä, jos on tarve. Itsekin kannan 95 % ajoista turhaan kilon lisäpainoa 700 Wh akussa, kun vähempikin riittää. Vähän sama on tuon huipputehon suhteen. Siksi Spessun SL kehitettiin, koska datasta analysoitiin, että porukat ajelee hyvin paljon vain ecolla. Toki löytyy poikkeuksia aina.

MRe
06.05.2021, 10.36
^Joo, no itse jotenkin tuskastuin 500Wh-akkuun ja halusin, että seuraava pyörä on vähintään 600Wh, mielellään yli 700. No, nyt jäi tyytyminen siihen 630Wh ratkaisuun. Toisaalta, jos EP8 on sen 15-20% sääteliäämpi kuin E8000, niin lopputulos lienee sama.

Ecolla sitä tulee ajeltua, mutta haluan ettei tarvitse sen akun perään jännittää. Kahdessa akussa on kahden akun ongelmat.

Parasta kuitenkin, että näitä on eri tarpeisiin. Olisi mukava tietää, mikä on esimerkiksi spessulla SL ja normimallin myyntimäärien suhde.

Kaneli
06.05.2021, 10.40
^Ideahan on, että turhaa kantaa 700 Wh kapasiteettia mukana, jos lähdet tunnin parin lenkille. Eli tuossa saat sitten lisäakun kytkettyä, jos on tarve. Itsekin kannan 95 % ajoista turhaan kilon lisäpainoa 700 Wh akussa, kun vähempikin riittää. Vähän sama on tuon huipputehon suhteen. Siksi Spessun SL kehitettiin, koska datasta analysoitiin, että porukat ajelee hyvin paljon vain ecolla. Toki löytyy poikkeuksia aina.

Tämä on totta. Minäkään en ole koskaan saanut 500 akkua ajettua tyhjäksi yhdellä lenkillä.

grebe
06.05.2021, 11.04
Isommassa akussa toki on pidempi käyttöikä. Jos joka lenkillä rutistat akun kuiviin ja lataat täyteen, niin se alkaa kulua nopeammin, kuin akku, jonka varaus pysyy/pidetään vaikka 40-90 % välillä.

kmruuska
06.05.2021, 11.07
Mä olen nyt ajanut kymmenkunta lenkkiä Risellä ja kovin kulutus oli mäkisellä reitillä jossa 24,7 km 812 nousumetrillä söi 54% kapasiteetista. Akku on siis tuon samat 360 kWh kuin Forestaleissa.

Pisin lenkki on 41,6 km 790 m nousua, kulutus 56%. En usko tarvitsevani extenderiä kovinkaan paljon jos koskaan.

grebe
06.05.2021, 11.11
Itse en pärjäisi ilman extenderiä. Nykyiset pisimmät lenkit ovat olleet 110 km pintaan, jolloin akku alkaa olla lähempänä 10 % kuin 20 %, eli aika finaalissa.

izmo
06.05.2021, 12.15
Itte kyllä haluaisin testata tota ennen ostoskoria... koeajo Spessun SL malilla jäi vähän kaksipiippuinen filis eli jossain paikkaa se oli ketterä kevyt vietävä mutta Nokian vesitornin mäki kymmenen asteen nousuineen oli vähän pettymys kun pyörä ryömi kävelyvauhtia ylös mäkee kun vääntö ei riittänyt

kmruuska
06.05.2021, 12.37
Itte kyllä haluaisin testata tota ennen ostoskoria... koeajo Spessun SL malilla jäi vähän kaksipiippuinen filis eli jossain paikkaa se oli ketterä kevyt vietävä mutta Nokian vesitornin mäki kymmenen asteen nousuineen oli vähän pettymys kun pyörä ryömi kävelyvauhtia ylös mäkee kun vääntö ei riittänyt

Näissä on kuitenkin 60Nm vs SL:n 35Nm eli lähes tuplat vääntöä. Voi olla vaan aika vaikeeta löytää testiin.

MRe
06.05.2021, 12.41
Joo, no itse olen vältellyt 60+ km lenkkejä tuolla 500Wh-akulla. En muista paljonko Poronpolulla oli matkan jälkeen varaustaso, mutta veikkaan, että jotain alle 20% ja matkaa oli ehkä 45 km. Tutulle lenkille, kuten vaikka mun vakiolenkille Sipoonkorpeen (43 km), uskaltaisi lähteä pienemmälläkin akulla, kun tietää mitä on tulossa ja osaa säännöstellä akkua ajossa.

Saa nyt nähdä mikä on oman Meridan ajopaino, kunhan saa sen ensin kotiin ja sitten modattua mieleiseksi. Jos pääsisi sinne lähelle 20 kg niin olisi hyvä.

dbster
06.05.2021, 13.55
Onhan noilla hintaa, erityisesti meinasin pudota jakkaralta katsoessani tuota taitettavaa kaupunkipyörää, hintaa pikkaisen yli 10k€. No eihän se hullu ole joka pyytää, vai miten se meni.

Ihan mielenkiintoisia laitteita muuten, joskin itselle tuo "pikkuakku" olisi ehdoton nou nou. Sitten jos lisäakun joutuu lyömään tuohon pullotelineen paikalle, niin onhan se vähän karun näköinen tuon hintaluokan laitteeksi.

Jami2003
06.05.2021, 14.40
Jos se mahtuu taiteltuna jonnekin Maseratin takaboxiin niin hinta ei taida olla ensimmäinen ominaisuus mitä katsotaan [emoji3]