Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Sähkötäpäri kuntoilu-orientoituneeseen käyttöön?

Sivut : 1 [2]

grebe
25.05.2021, 16.06
Voi sitä kutsua XC-pyöräksi, mutta siis ei välttämättä aivan puhtaan kisakireä XCO-fillari vaan sellainen millä voi vaikka ikämies-sarjoissa olla järkevää ajaa XCM:ää. Ja nämä ovat niitä pyöriä millä omassa "kuplassani" olevat tutut ajavat - osa käy kisoissa useammin, osa vain hyvin satunnaisesti. Ei se n. 100mm joustava täpäri ole "epämukava" suht nopeille poluille jos on kuntoa sitä viedä sellaisella vauhdilla että se ei tökkäile joka juureen. Sen sijaan "epämukava" minulle on fillari joka ei liiku mihinkään vaikka sitä polkee +250w lasissa. Merkittävä osa tämän ketjun keskustelijoista on käsittääkseni ratkonut tuon "ei liiku mihinkään" sähkömoottorin avustuksella, mutta ei unohdeta että luomullakin pääsee hienosti vauhdin huumaan kun on vain riittävä kestävyyskunto.

Kuntoilijoita on monenlaisia ja minulle (& kaltaisilleni lycra-pöksyille) tämä koko keskusteluketju lähti liikkeelle ketjun ekan viestin kysymyksestäni että miten sähkäri istuisi talliin jossa on nyt "xc-pyöriä". Siksi tämä "pakkomielle" verrata, koska minulle se on ainut kiinnostava vertailu. Ymmärrän hyvin että jollekin muulle kuntoilu on työmatkapyöräilyä, läskillä retkeilyä tai alamäki-painottuneempaa trailia tms. - niitäkin näkökulmia on tässä keskusteluketjussa tullut käsiteltyä ja varmaan moni löytänyt niistä itselleen relevanttia vertailua vaikkapa luomun ja sähkön välillä.

Mutta tärkeimpänä juttuna koko tässä tarinassa, Levo SL hankinta mukaanlukien, on ollut oivallus että xc-henkiseen ajoonkin orientoitunut löytää sähköstä sopivan kumppanin ajoihinsa, kuitenkin niin että luomulla ja sähköllä on edelleen roolinsa tallissa ts. sähkö ei korvaa luomua vaan täydentää. Minulle se oli oivallus koska aiemmin seuraamalla sivusta eMTB Facebook keskustelua ei todellakaan päässyt syntymään mitään samaistumista siellä käytyihin keskusteluihin.

Toi on totta, että fillari, joka ei liiku on epämukava. Oli syy mikä hyvänsä. Aikoinaan tuli ajettua kasitonnisellla jäykkis TREKillä. Ja kyllä se kulki ja oli kevyt. Silloin olin itsekin kevyt :). Kyllä sähkö minulla toi uuden kipinän ajamiseen ja tunteja on tullut taas pitkästä aikaa kovasti vuodessa. Niin luomulla kuin sähköllä. Eli oikein hyvin sopii sähkis ainakin itselläni kuntoiluun. Kyllä minä pelkällä luomullakin ajelisin, mutta tunteja tulisi vähemmän. Nythän voi lähte lenkille vaikka ei jaksaisikaan ja pitäisi palautella. Sen verran paljon tullut ajettua kuitenkin sähköllä, että en ole varma kumpi minun tapauksessa täydentää ja kumpaa.

MAS
25.05.2021, 18.32
Mulla ei luomutäpärillä (~15kg) ollut mitään ongelmaa saada sitä vauhtiin ja pitää vauhtia yllä. Sähköllä vaan pääsen pidemmälle ja kauemmin (35+km, 3h+).

Näinhän se menee. Sit myös jos ajokavereilla on sähköt, niin eipä oikein luomulla yksikään normikuski pysy pitkään mukana... Eli sähköllä saa enemmän ajoseuraa :)

Vauhtihan on toki suhteellinen juttu ja jokaisella siten eri kokemus siitä mitä se vaatii. Nyt kun on vähän ajanut molempia niin huomaa että ei tuo suhde ihan niin simppeli ole että katulaillinen sähkö voittaa aina - luomulla ajetaan reippaammassa ajossa nopeassa maastossa aika paljon yli 25kmh nopeuksia muutenkin kuin vain selvissä alamäissä ja raskaammin viritellyllä sähköllä on paree silloin olla kuskilla potkua reisissä jos meinaa pysyä mukana. Ylämäissä tai raskaammassa maastossa sitten sähkö taas ylivertainen. Mutta lenkkiporukka-kysymyksenä ei siis ihan niin suoraviivainen kuin että sähköllä voi mennä mihin vaan porukkaan :) Viime viikonloppuna kun tuli ajeltua gravelilla (vaimo Levolla) kaikenlaisia sorapätkiä ja helppoja polkuja niin tuli herättyä tuohon eroon - sitä helposti ajattelee että eihän joku hieman +25kmh keskari ole paljoakaan sähkön rajoituksen yläpuolella, mutta kun ne nopeudet eivät ole siinä keskarin tasolla koko ajan vaan helppo pätkä neutraali tai pieni myötätuuli tarkoittaa automaattisesti +28kmh...

Kuminauha
26.05.2021, 08.21
Isoin ero luomuun juuri itellä nuo pitkät jyrkät ylämäet polulla. Nyt vaikka esimerkkinä poronpolun maastoissa muutama sellanen kohta tai meikon kierroksen alkujyrkkä. En ole vielä poronpolulla sähköllä käynyt, mutta vastaavan tapaisissa ylämäissä tuntunu sähkön isoimmat edut. Pysyy tuoreempana ja pystyy paremmin selvittää ne esteet mitä nousun aikana polku heittää eteen.

simtee
26.05.2021, 09.13
Isoin ero luomuun juuri itellä nuo pitkät jyrkät ylämäet polulla. Nyt vaikka esimerkkinä poronpolun maastoissa muutama sellanen kohta tai meikon kierroksen alkujyrkkä. En ole vielä poronpolulla sähköllä käynyt, mutta vastaavan tapaisissa ylämäissä tuntunu sähkön isoimmat edut. Pysyy tuoreempana ja pystyy paremmin selvittää ne esteet mitä nousun aikana polku heittää eteen.

Olen ajellut Poronpolulla sekä sähköllä että luomulla. Sähköllä tuosta hienosta reitistä häviää mäkien tuoma haasteellisuus, jäljelle jää lähinnä ulkoilu ja kivat maisemat. Luomun kanssa pitää toki noiden mäkien jälkeen välillä nojailla polviin ja tasailla sykettä, mutta sehän kuuluu lajiin ;)

Dude
26.05.2021, 09.22
Olen ajellut Poronpolulla sekä sähköllä että luomulla. Sähköllä tuosta hienosta reitistä häviää mäkien tuoma haasteellisuus, jäljelle jää lähinnä ulkoilu ja kivat maisemat. Luomun kanssa pitää toki noiden mäkien jälkeen välillä nojailla polviin ja tasailla sykettä, mutta sehän kuuluu lajiin ;)
Pakkoko niitä mäkiä on jollain boostilla ajaa :) Aika monta kierrosta tuli viime vuonna ajettua Poronpolkua sähkärillä ja kyllä siellä hiki tulee ja syke nousee noissa mäissä. Ecolla pääosin olen ajanut ja välillä vähän miedonnetulla traililla. Nyt odotan, että pääsen Riseä sinne ulkoiluttamaan...

Kaneli
26.05.2021, 09.26
Juuri näin. Itse säädettävillä avustuksilla pyörästä saa juuri sellaisen kuin haluaa. Joka kuskille joka maastoon joka lenkkiseuralle sopivan.
Hapottaa jos haluat mutta sillä lailla sopivasti :)

ruuduntakaa
26.05.2021, 09.54

Sähköpyöräily onkin oma lajinsa! ;)

simtee
26.05.2021, 10.26
Pakkoko niitä mäkiä on jollain boostilla ajaa :) Aika monta kierrosta tuli viime vuonna ajettua Poronpolkua sähkärillä ja kyllä siellä hiki tulee ja syke nousee noissa mäissä. Ecolla pääosin olen ajanut ja välillä vähän miedonnetulla traililla. Nyt odotan, että pääsen Riseä sinne ulkoiluttamaan...

Ekoja kertoja tuolla ajellessa tuli aika monta mäkeä tunkattua ylös. Kunnon ja ajotekniikan parantuessa oli aika hieno fiilis päästä samoja mäkiä ajamalla ylös. Sähköllä olisi mäet menneet ylös asti heti ekalla kerralla ja veikkaan, että fiilis ei kovin erikoinen olisi ollut, jos myöhemmin olisi päässyt saman mäen ecolla tai aiempaa miedommaksi säädetyllä traililla ;)

Anyway, lienee selvää että, ajattelen näitä hommia hieman eri kulmalta kuin moni muu.

MRe
26.05.2021, 10.36
^Kyllä mä ymmärrän tuon fiiliksen. Kerran käynyt vetämässä Poronpolun sähkärillä ja varsin hauskaa oli. Toisen kerran voisin nyt käydä luomulla ajan kanssa katsomassa, että paljonko nousee penkistä.

Dude
26.05.2021, 10.56
Ekoja kertoja tuolla ajellessa tuli aika monta mäkeä tunkattua ylös. Kunnon ja ajotekniikan parantuessa oli aika hieno fiilis päästä samoja mäkiä ajamalla ylös. Sähköllä olisi mäet menneet ylös asti heti ekalla kerralla ja veikkaan, että fiilis ei kovin erikoinen olisi ollut, jos myöhemmin olisi päässyt saman mäen ecolla tai aiempaa miedommaksi säädetyllä traililla ;)

Anyway, lienee selvää että, ajattelen näitä hommia hieman eri kulmalta kuin moni muu.

Mä on päässyt ton vaiheen ohi jo :) Olin aiemmin ylämäkien ja kärsimyksen erikoismies ;)

Aikanaan oli tavoite ajaa luomulla aina pahimmatkin mäet ylös. Tahko MTB:n Kinahmi 1 oli sellainen, että meni aika monta vuotta ja kisaa, ennenkuin sen ekan kerran sain ajettua ilman jalkakosketusta. Toinen haaste oli "El Granden" kanssa, tosin se on paljon helpompi, mutta 120km matkalla kakkoskierroksella ei olekaan ihan läpihuutojuttu. Sittemin ajanut sen sinkulallakin. :) Ja onhan Tahkolla ne tiukat hiekkäylämäetkin.

Enää ei jaksa itseään ihan samallalailla kiduttaa, vaikka ylämäet kivoja onkin. Pikku sähköapu kyllä kelpaa nykyisin. No eipä ole enää yhtään luomumaasturi talossa, niin ei ole oikein vaihtoehtojakaan.

Ja välillä kun ei kulje voi sitten ottaa vähän enemmänkin apua moottorista ;)

ruuduntakaa
26.05.2021, 11.19
Enää ei jaksa itseään ihan samallalailla kiduttaa, vaikka ylämäet kivoja onkin. Pikku sähköapu kyllä kelpaa nykyisin. No eipä ole enää yhtään luomumaasturi talossa, niin ei ole oikein vaihtoehtojakaan.

Ja välillä kun ei kulje voi sitten ottaa vähän enemmänkin apua moottorista ;)

Näillä mennään. Mä olen kiduttanut myös itteeni jo ihan tarpeeksi. Loppuelämän nautiskelen.
Nautinto on myös sähköllä tunkee (tekniseen)ylämäkeen jonka ylöspääsemisen edellytyksenä on hullu pito, keulan pysyminen maassa ja oma uskallus. :D
Ilman että pitää ottaa puol tuntia happea siellä ylhäällä.

MRe
26.05.2021, 11.31
^Joo, onhan sitä sähköllä tullut tahkottua samaa nousua kymmenenkin kertaa ennen kuin on mennyt läpi. Luomulla ei moinen onnistu, kun kolmannen kerran jälkeen alkaa olemaan jo niin loppu.

Molemmissa on omat hyvät puolensa ja molemmilla ajaminen on IMHO yhtä hauskaa, mutta eri tavalla ja eri paikoissa.

ruuduntakaa
09.10.2021, 12.33
Tänään "saa" taas revitellä. :D
Garminin ohjeistuksella menty nyt piruillessaan jonkin aikaa, tuntuu ihan toimivalta.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211009/76e19a6a240744c45ffff368cf2237bd.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211009/3fb4ee9cfb12aa68c638d4f7beb1e8c0.jpg

ruuduntakaa
04.12.2021, 16.58
Nyt pari lenkkiä ajettu luomulla ja kyllä sähköllä on näemmä paikkansa jos mielii sitä tärkeää pk:ta metsässä ajamalla harrastaa.
Ei puhettakaan että luomulla pystyn ajamaan pk:ta metsässä.

Tai sitten on taas kerran käännettävä takkinsa ja todettava että pidempi aika pelkkää sähköpyöräilyä on laskenu kuntopohjaa.

Eli kelville rullailemaan välillä.

järtsy
05.12.2021, 16.13
Se on juuri näin, silloin kun ajan sähköllä niin se on yleensä juuri sen takia että haluun pitää sykkeet/rasituksen matalana mutta silti on hauska ajaa, aina se ei tosin onnistu:D Kesäkaudella tulee ajettua valtaosa luomulla niin lepopäivinä voi ajaa sähköllä:p