Näytä tavallinen näkymä : Pole Bicycles
 
 
kmruuska
22.04.2024, 12.50
Todella hövelisti pankit nykyään noita luottorajoja korottelee. Vähän kyllä koomista, että video on pitänyt Teslassa kuvata, että ei tuossa nyt ihan akuutti kassakriisi taida olla meneillään.
Ihan vaan tiedoksi että mua kyllä vituttaisi jos olisi tullut heitettyä €7000 kaivoon vaikka mullakin on Tesla.
Steve Baggy
22.04.2024, 12.52
Ihan vaan tiedoksi että mua kyllä vituttaisi jos olisi tullut heitettyä €7000 kaivoon vaikka mullakin on Tesla.
Kiitos tiedosta. Ihan oma syy kyllä.
Ihan vaan tiedoksi että mua kyllä vituttaisi jos olisi tullut heitettyä €7000 kaivoon vaikka mullakin on Tesla.
7k nyt on pientä, kun sä sitä Teslaa ostaessa heitit 30k kaivoon. Arvonalenemana..
kmruuska
22.04.2024, 13.00
7k nyt on pientä, kun sä sitä Teslaa ostaessa heitit 30k kaivoon. Arvonalenemana..
No se Tesla kyllä palvelee mua edelleenkin ihan tyydyttävästi mutta toi tilattu Pole ei taida videon  kaveria paljoa hyödyttää. 
Muutenkin outo ajatusmalli että jos katsoo jonkun hävinneen jo paljon rahaa autovalinnassa niin sitten ei saisi olla enää harmissaan siitä että menettää €7000 fillarihankinnassa.
kmruuska
22.04.2024, 13.01
Kiitos tiedosta. Ihan oma syy kyllä.
Oma syy kun ei aavistanut että Pole menee konkkaan ennenkö fillari toimitetaan?
Steve Baggy
22.04.2024, 13.02
Oma syy kun ei aavistanut että Pole menee konkkaan ennenkö fillari toimitetaan?
Ei kun ei käyttänyt luottokorttia, että olisi joku turva edes välissä vaan maksoi tilisiirrolla tietämättä milloin fillari toimitetaan.
Kyllä minua epäilyttäisi jos firma tarjoaa tuotetta halvemmalla kun laitat rahat tiskiin heti eikä vasta sitten, kun tuote joskus hamassa tulevaisuudessa on valmis toimitettavaksi. En ainakaan ilman luottokorttia vetäisi.
navajokoira
22.04.2024, 13.03
Nyt on kyllä peak fillarifoorumisisältöä.
kmruuska
22.04.2024, 13.16
Aika jännä että Polen sivustolla pyöriä myydään aivan kuin mitään ei olisi tapahtunut.
Steve Baggy
22.04.2024, 13.18
Joo eikä virallisessa somessakaan näy mitään. En tiedä sitten siitä stasilaisesta Rider's Groupista.
Aika fakiiri saa olla jos jostain 5% alesta voi vetää johtopäätöksiä firman tilasta.  Esimerkiksi Canyon myy läskejä nyt alessa, onkohan se menossa konkkaan? On varmaan?
Ja esimerkiksi  asuntoja myydään niin että ei vielä ole ensimmäistäkään kaivinkoneen kauhaisua kauhaistu, tai on juuri monttu kaivettu.  Voikohan rakennusliike mennä konkkaan,  ei varmaan sellaista tapahdu?
Itsekin tarttuisin tuollaiseen käteisalennukseen jos rahat olisi tilillä, jos tiedän että juuri tuon tuotteen haluan. Maksoin tammikuussa vuoden vakuutuksetkin etukäteen kun muutaman kympin sillä säästin. 
Mutta varmaan tiedät ettei niitä asuntoja makseta heti kokonaan, vaan valmistumisaikataulun mukaan. Toki käytännössä etupainotteisesti mutta kuitenkin. Jos rakennusliike nyt sanoo että tarvikkeet pitää maksaa etukäteen ennen kuin homma alkaa, kertoo se yleensä siitä että luotto on tiukassa. Silloin pitää punnita riskit. 
Polen talousluvuista on vaikea tulkita riskiä, kun tuollaisella startup-henkisellä pikkufirmalla se on kuitenkin kiinni rahoittajista. Lähtökohtaisesti se riski on kuitenkin merkittävästi suurempi kuin vastaavan hintaisen Trekin tilaamisessa. Periaattessa turhaa jälkiviisastelua toki pohtia pyörateollisuuden tilaa ja yleistä suhdannetta kaupantekohetkellä tai luottokortin käyttöä, mutta varoittava esimerkki siitä miten kuluttajalle käy jos konkurssi tulee kohdalle. Ihminen tekee harvemmin mielestään huonoja päätöksiä ja ymmärrän hyvin tietyn luottamuksen, kun Suomalaisesta firmasta ostaa niin luottaa saavansa mitä on ostanut. 
Ja kyllä kai 7k€ menettäminen saa vituttaa vaikka olis miten pinkka kunnossa
Steve Baggy
22.04.2024, 13.43
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kotimainen-maastopyoravalmistaja-asetettu-konkurssiin/ (https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kotimainen-maastopyoravalmistaja-asetettu-konkurssiin/58a47d2f-8a58-485c-af70-fd7fee0b8bc7#:~:text=Keski%2DSuomen%20k%C3%A4r%C3% A4j%C3%A4oikeus%20vahvistaa%2C%20ett%C3%A4,pitk%C3 %A4joustoisista%2C%20kovaan%20ajoon%20suunnatuista %20maastopy%C3%B6rist%C3%A4.)
Konkurssihakemuksen mukaan velkojen yhteismäärä on 1,8 miljoonaa euroa. Suurimpia velkojia ovat Pohjois-Hämeen Osuuspankki 650 899 eurolla, materiaalitoimittaja Thyssenkrupp Aerospace Finland 399 452 eurolla ja Valtiokonttori 209 000 eurolla.
JohannesP
22.04.2024, 13.45
Ihan siinä videossa avautu et perus duunari, 7k eteen saanu painaa paljon töitä ja harmittaa suuresti. Ja tiesi et tyhmästi tullut tehtyä, kun ei käyttänyt luottokorttia.
Ehkä se siitä jälkiviisastelusta kun henkilö itsekin tietää toimineen tyhmästi?
Steve Baggy
22.04.2024, 14.01
No ehkä kaikki eivät koko videota jaksaneet katsoa ja ihan hyvähän näistä on keskustella niin joku saattaa oppia jotain. Ei se ole pelkästään jälkiviisastelua vaan ihan sitä, että kannattaa vähän miettiä joskus näitä asioita, kun ostaa jotain isompaa.
Moni pelkää ulkomaita niin että ei uskalleta edes luottokortilla tilata isoista ja tunnetuista kaupoista, mutta "kotimaiselta" näyttävästäkin kaupasta ostellaan huoletta tilisiirrolla ihan mistä vaan tarkistamatta onko koko puljua oikeasti edes olemassa, joka on vähän hassua.
Ihan siinä videossa avautu et perus duunari, 
Ei kyl ton kanavan sisällön perusteella ihan perusduunarilta vaikuta. Tosin termiä "perusduunari" ei ole standardoitu, joten se on puhtaasti arvionvaraista, kuka mitäkin sillä tarkoittaa. Säälinkerjuuvideoissa kannattaa toki vetää linjaa että nyt meni lapsilta leipä kun paha Yhtiö vei isin viimeiset rahat.
JohannesP
22.04.2024, 15.21
No ehkä kaikki eivät koko videota jaksaneet katsoa ja ihan hyvähän näistä on keskustella niin joku saattaa oppia jotain. 
Mikä se oppi oli? Teslan omistajat ovat rikkaita ja 7k on teslakuskeille taskuraha? 
Luottokortista kirjoitit vasta tämän jälkeen. 
Ei kyl ton kanavan sisällön perusteella ihan perusduunarilta vaikuta. Tosin termiä "perusduunari" ei ole standardoitu, joten se on puhtaasti arvionvaraista, kuka mitäkin sillä tarkoittaa. Säälinkerjuuvideoissa kannattaa toki vetää linjaa että nyt meni lapsilta leipä kun paha Yhtiö vei isin viimeiset rahat.
Menee jo aivan ohi aiheesta, mutta kerran (osari?-)Teslat ja joku muukin herättää vahvasti tunteita niin muistaakseni sanoi olevansa sähkömies ja töitä tekee enemmän jos jotakin haluaa. Menee itselläni duunariosastolle, mutta voihan duunarikin olla varsin hyvätuloinen jos painaa paljon ylitöitä Oletuksena lainarahaakin olevan paljon mukana.
kmruuska
22.04.2024, 15.58
Aika selvästi paistaa läpi parin kirjoittajan vahingonilo kun öky-Teslalla ajava menettikin rahansa öky-Polea ostaessaan. No, sielu se on pienikin sielu.
Steve Baggy
22.04.2024, 16.17
Eikä sinua kiinnostaisi vähääkään, jos Teslaa ei olisi mainittu…
kmruuska
22.04.2024, 16.25
Eikä sinua kiinnostaisi vähääkään, jos Teslaa ei olisi mainittu…
Mitäs jos menisit välillä nylkyttämään jonkun muun jalkaa vasten, kiitos.
Steve Baggy
22.04.2024, 16.36
Sinähän tänne tulit taas muista kirjoittajista vihjailemaan ja mieltäsi pahoittamaan. Minusta tuollaiselle videolle auto nyt vaan on vähän koominen tausta. Oli se sitten ollut BMW tai Mersukin.
Markku Pulkkinen
22.04.2024, 17.38
Mitenkäs tämä keskustelu nyt taas tähän meni?? Autot herättävät pikkupojissa kovasti tunteita aina vaan. Katselen hetken aikaa, onko tarpeen laittaa joku tämän keskustelun kinaajista jäähylle.
Markku Pulkkinen
moderaattori
Ei kun ei käyttänyt luottokorttia, että olisi joku turva edes välissä vaan maksoi tilisiirrolla tietämättä milloin fillari toimitetaan.
Kyllä minua epäilyttäisi jos firma tarjoaa tuotetta halvemmalla kun laitat rahat tiskiin heti eikä vasta sitten, kun tuote joskus hamassa tulevaisuudessa on valmis toimitettavaksi. En ainakaan ilman luottokorttia vetäisi.
Minä en tästäkään mitään tiedä, mutta mun palkan maksavan firman hommissa toi on ihan päivittäistä, että tuotteen hinta on sitä edullisempi mitä aiemmin siitä maksaa. Tai toisinpäin, jos haluaa firman rahoittavan sitä tuotetta jota on ostamassa, niin se maksaa enemmän. Laskut voi toki maksaa luottokortilla. 
Mä olen maksanut käytännossä kaiken luottokortilla lähemmäs 20 vuotta, niin tuntuu vähän kummalliseltam, että tommosia ihan huomattavia ostoksia maksettaisiin jollain muulla maksutavalla.
J.Kottenberg
22.04.2024, 19.53
Aika fakiiri saa olla jos jostain 5% alesta voi vetää johtopäätöksiä firman tilasta. Esimerkiksi Canyon myy läskejä nyt alessa, onkohan se menossa konkkaan? On varmaan?
Ja esimerkiksi asuntoja myydään niin että ei vielä ole ensimmäistäkään kaivinkoneen kauhaisua kauhaistu, tai on juuri monttu kaivettu. Voikohan rakennusliike mennä konkkaan, ei varmaan sellaista tapahdu?
Älä nyt oikeasti viitti. Ihan eri asioita.
Hyvin mielelläni lukisin perustelusi vastaukseesi.
Steve Baggy
22.04.2024, 20.14
Jos et ihan oikeasti ymmärrä mikä on ero 
a) Osta vakaalta vuosia kannattavasti toimineelta yritykseltä pyörä, joka on varastossa ja lähetetään sulle asap
b) Osta startupilta pyörä, joka on tulossa joskus ja jonka tarkasta toimitusajasta ei ole mitään tietoa
ja 
c) Asuntokaupalla, jossa on turvana mm. RS-järjestelmä ja se ettei asuntoa makseta kokonaan ennen kuin se on valmis. Toki varmaan tälläisiäkin on, mutta se on sitten omaa tyhmyyttä.
niin en voi auttaa enempää.
Minä tätä kassavajetta kesällä jo vähän aavistelin, kun näin nuo tarjoukset, mutta täällähän se tyrmättiin. Harmi että olin oikeassa.
JohannesP
22.04.2024, 20.19
Normaali alennusmyynti vs. tarjotaan tilauksen jälkeen pientä alennusta vain jos maksat tuotteen heti ennakkoon. (Näin itse ymmärsin videosta)
Toinen herättää enemmän epäilyjä mahdollisesta kassavajeesta tilanteessa jossa toimitus menee hyvin pitkälle tai siirä ei ole edes tietoa. 
Sinällään ennakkomaksussa ei ole mitään epäilyttävää, mutta kannattaa turvata omat saatavat.
Steve Baggy
22.04.2024, 20.33
Tuostahan siinä oli kyse. Tarjottiin pyörien ennakkotilausta, mutta alennusta, jos maksat heti. Itse olen rahahommien suhteen paranoidi ja epäilykset heräsi heti. Eivät olleet näemmä ihan turhia.
Itse edelleen toivon, että Polen tarina jatkuu, mutta toivottavasti se joka sitä mahdollisesti jatkaa ymmärtää pitää Kokkosen suunnittelupöydän ääressä poissa somesta tai muista kontakteista, jos Kokkonen on mukana.
Kuinka pitkälle tavanomainen luottokortti(yhtiö) venyy tämän kaltaisessa kaupassa? Kun maksaa ennakkoon olemattoman/konsepti tuotteen ja odotusaika  on pidempi kuin ihmisen valmistumisessa, niin olisiko luottokortti pelastanut? Toimisiko tämä vaikka aiemmin mainitun vakuutuksen taikka vaikka striimi-palvelun kohdalla, maksat vuoden, mutta saat vain 4kk? Ostaa vuoden valmennuksen/salikortin, muttei kuitenkaan laihdu :)
Steve Baggy
22.04.2024, 21.36
https://www.op.fi/henkiloasiakkaat/paivittaiset/kortit/korttireklamaatio-ohje
Näihin pätee käsittääksi kuluttajansuojalait eli lienee aika yhtenevät
https://www.kkv.fi/kuluttaja-asiat/luotot-ja-maksaminen/luotot/luotonanatajavastuu/
Eli yltä lainattua:
Kortilla tehtyjen maksujen palautus konkurssitapauksissa
Olet oikeutettu hyvitykseen korttisi credit-ominaisuudella maksetuista ostoista, jos et ole myyjän konkurssin vuoksi saanut maksamaasi palvelua tai tuotetta.
Voit tehdä reklamaation myös korttisi debit-ominaisuudella maksetuista ostoista, jos et saa korvausta konkurssipesältä tai muulta taholta. Tässä tapauksessa selvitämme, onko Visan kansainvälisten sääntöjen mukaan mahdollista saada rahojasi takaisin myyjän pankilta.
Ei luulisi olevan väliä kauanko maksusta on, tai onko luoton jo maksanut (etu- tai jälkikäteen) pankille. Mulla on ollut myös tapana maksaa kaikki nettiostokset kortilla, ja maksaa lasku vasta kun tavara käsissä. Näin tuli myös Evolinkin rungon tapauksessa tehtyä, vaikka sitä oli varastossa ja toimitus oli viikon kuluessa.
Tuli muuten vaihdettu ko. Evolinkin etukolmio pienten halkeamien takia takuuseen uuteen viime kesänä (v1.4 144mm). Hyvä niin. Toivotaan että takakolmio kestää myös. Pidän silti silmäni auki mahdollisen poistomyynnin osalta, jos sieltä saisi varakorvakkeen, tai kenties takakolmionkin edukkaasti.
Steve Baggy
23.04.2024, 11.22
Alemmasta linkistä
Missä ajassa korvausvaatimus on esitettävä luotonantajalle?
Kuluttajalainsäädännössä ei ole säädetty määräaikaa, jonka aikana kuluttajan on reklamoitava sopimusrikkomuksesta luotonantajalle.
Luotonantaja ei voi sopimusehdoillaan rajoittaa määräaikaa, jolloin kuluttajan on esitettävä vaatimuksensa luotonantajalle.
J.Kottenberg
23.04.2024, 11.51
Jos et ihan oikeasti ymmärrä mikä on ero 
a) Osta vakaalta vuosia kannattavasti toimineelta yritykseltä pyörä, joka on varastossa ja lähetetään sulle asap
b) Osta startupilta pyörä, joka on tulossa joskus ja jonka tarkasta toimitusajasta ei ole mitään tietoa
ja 
c) Asuntokaupalla, jossa on turvana mm. RS-järjestelmä ja se ettei asuntoa makseta kokonaan ennen kuin se on valmis. Toki varmaan tälläisiäkin on, mutta se on sitten omaa tyhmyyttä.
niin en voi auttaa enempää.
Minä tätä kassavajetta kesällä jo vähän aavistelin, kun näin nuo tarjoukset, mutta täällähän se tyrmättiin. Harmi että olin oikeassa.
a)    Ostin joskus Hollannissa sijaitsevassa täällä aika tuntemattomalta pyöräkaupalta maastopyörän, koska sain sen huomattavasti halvemmalla kuin muualta.  Pyörää ei ostohetkellä ollut heillä mutta he ilmoittivat pystyvänsä sellaisen toimittamaan.  Esimerkiksi ulkomailla toimivasta yrityksestä on haasteellista yrittää selvittää kannattavuutta ja taloudellista tilannetta.  Enkä edes tiedä kuinka tällainen toimenpide tehtäisiin niin että se olisi työmäärältään ja kustannuksiltaan järkevä.  Niinpä en edes yrittänyt selvittää tätä puolta.
b)    Startup -yrityksenkin  taloudellisen tila ja näkymien selvittäminen ei tietääkseni ole aivan yksinkertainen juttu.  Ko yrityksestä ja sen näkymistä pitäisi tehdä selvitys.  Jos  esimerkiksi tekee kauppaa loppuvuonna tai heti alkuvuodesta ei tilinpäätöstietoja ole vielä saatavissa.    
Itse en näe Startup-yritystä mitenkään mahdottomana ostopaikkana jos se valmistaa tai toimittaa jotakin sellaista mitä tarvitsen. Poleltakin on tullut pyörä ostettua.  
C)  Jukkatalo esimerkiksi oli aika iso toimija Suomessa ja vakaana pidetty.  Hyvin yllättävä oli yrityksen konkurssi.  Monelle ostajalle jäi käsiin puolivalmis talo ja tilanne oli sellainen että maksuja oli maksettu talon valmiusastetta enemmän.  On varsin vaikeaa tehdä pätevästi päätöstä jättää talotehtaan laskut maksamatta vaikka ne johtaisivatkin ylimaksamiseen, koska tällöin rakennustyöt keskeytyvät heti, ja käsissä on välittömästi oikeudellinen  ongelma sekä ongelma talon rakentamisen loppuunsaattamisessa.
Omien havaintojeni mukaan erilaiset tarjoukset liikkeissä ovat hyvin tavallisia enkä tiedä kuinka niistä sinällään voisi vetää johtopäätöksiä myyjäliikkeen taloudellisesta tilanteesta.  Yksi syy tähän on se että tarjousten taustalla voi olla monenlaisia  syitä.
Näyttää siis siltä että hankintoja tehdessä joutuu toisinaan ottamaan riskejä.
En väitä että olisi mahdotonta välttää riskejä heikossa taloudellisessa tilassa olevien yritysten kanssa.  Riittävän kyvykkäältä ja älykkäältä henkilöltä tämä varmasti onnistuu.  Mutta näyttää siltä että tällaisia henkilöitä ei ole suurta määrää.
Steve Baggy
23.04.2024, 12.02
Kylläpä nyt taas tolpat siirtyilee...
Tuo a) kohtasi ei ole enää mitenkään verrannollinen alkuperäiseen väitteeseen, jossa puhuttiin Canyonista.
b) Kukaan ei väittänyt ettei startupilta voisi ostaa
c) Maali siirtyi asunnon ostamisesta rakennuttamiseen.
Steve Baggy
23.04.2024, 12.57
https://www.pinkbike.com/news/pole-bicycles-hopes-to-inspire-a-potential-investor-by-sharing-final-video.html
Polen viimeinen(?) video.
Ei Pole nyt ihan puskista ole tullut, vaan diilannut fillareita melkein kymmenen vuotta ja niitä fillareita on myyty sen verran, että täällä Atlantin kummallisemmallakin puolella niitä näkyy. Ei ollut/ole kyse mistään vaporwarea kauppaavasta kickstarterista. 
Ite olen ostanut tässä kevään aikana kaksi fillaria varsin huomattavaan alennushintaan. Molemmat ostin fillaria näkemättä tai koeajamatta, firman taloudellisen tuloksen analysoinnista puhumattakaan. Tosin, maksoin molemmat luottokortilla.
Ei toki, mutta jos firman tekemistä on seurannut vaikka foorumitasoisesti niin edellä käsitellyt ongelmat taiwanin tuotannossa, uudet investoinnit Suomeen ja uusien tuotteiden ennakkomyynti ennen kuin tuotanto on kunnolla käynnissä ovat aivan eri asia kuin varastossa olevan alefillarin ostaminen, eikö? Nyt ei ollut puhetta alennusmyynnistä, vaan uuden tuotannon käynnistämisen rahoittamisesta ennakkomyynnillä, jossa luvattiin käteisalennus jos maksat tuotteen heti. Sitä ei ehkä myyty näin kuluttajalle, mutta siltä se omaan silmään näytti. Canyon esimerkkiin verrattuna se tarkoittaisi sitä, että he lopettaisivat pyörien tuottamisen kaukoidässä, myisivät olevat varastot suurella alella pois ja alkaisivat myymään täysin uudenlaisia pyöriä made in germany ja näitä pyöriä laitettaisiin ennakkomyyntiin pienellä alella.
Toimintamallissa ei ole mitään väärää ja Polen tapauksessa kuluttajalla oli varmasti hyvä syy olettaa saavansa pyörän joskus, ja Polella usko kykyyn toimittaa tuote ostajalle. Paska juttu kaikille osapuolille, erityisen paska niille jotka ovat pyörän maksaneet ennakkoon ja menettävät todennäköisesti rahansa. Omat kaksi senttiä tähän keskusteluun olivat se, että kannattaa minimoida omat riskit ja maksaa luottokortilla. ja kokemus siitä että sen summan voi maksaa sille korttiyhtiölle vaikka etukäteen jos ei halua olla nostaa luottorajaa yli 7k€. Ei se ketään rahoja menettänyttä lohduta, mutta kerroimpa nyt silti.
Steve Baggy
24.04.2024, 11.00
Ei kukaan ole mistään puskista tuloista mitään puhunut, mutta kyllä nyt jokainen alaa seurannut on tiennyt tuon mitä jäsen M A tuossa kirjoittaa. On myöskin melko harhaista väittää ettei Polen ostajat olisi keskimääräistä tietoisempia mitä alalla tapahtuu. Tuossakin videossa sanottiin että kotimaisuus hämäsi ja se on se asia mitä tässä lähinnä kritisoidaan. 
Melko turha tuoda niitä esimerkkejä sieltä täältä ostetuista fillareista tähän keskusteluun ja mainita, että joo käytinpä luottokorttia, koska se on se asia mitä tässä on lähinnä pyritty painottamaan, että kannattaa käyttää sitä luottokorttia. 
Ps. Olen minäkin kaksi runkoa Polelta ostanut, toisen vielä ennakkotilauksena ja kesti muuten pitkään. Molemmilla kerroilla käytin luottokorttia. Ei siksi että kyseessä oli Pole vaan siksi, että teen näin aina, jos tilaan jotain pizzaa suurempaa oli kyseessä sitten kotimainen tai ulkomainen toimija. Kieltämättä kyllä epäilytti, että se ennakkoon tilattu runko ei välttämättä koskaan saavu.
Ja mitä tuohon Kottenbergin aloittamaan Canyon vs. Pole alekeskusteluun tulee niin asia ei suoraan liity siihen ostamiseen vaan siihen miksi sitä alennusta annetaan.
bike futurist
24.04.2024, 11.46
Nyt kun maastopyörien geometria alkaa taas asettua, haettuaan paikkaansa viimeisen vuosikymmenen, on kiintoisaa huomata polen pakitettua aika lailla samaan kuin kaikki muutkin merkit. Jos kattoo tuota uusinta setuppia (alla) niin 178cm mediumia ajava ottaisi n. 470mm reachin pyörän missä olisi keskiö 356mm korkeudella. Eli sekä siitä takavuosien 180cm kuski = 500mm reach ja siitä Voiman / Vikkelän 370mm keskiön korkeus on hiljalleen tultu samaan linjaan muiden valmistajien kanssa. 
Onko kyse siitä etteivät radikaalit ideat myyneet tai toimineet? Leo taisi itse siirtyä joka vuosi lyhyempään ja lyhyempään kisapyörään. 
https://i.imgur.com/z9fk3b5.png
Arnold-62
24.04.2024, 14.19
Onhan tuota pyörien geometrian kehitystä ollut mielenkiintoista seurata. Viimeisin Polen tuoma "poikkeamahan" lienee ollut tuo huomattava keskiön korkeus? Sille oli kehitetty/ löydetty melko mittavat perustelut, ja täälläkin pyörää käyttävät kertoivat sen toimivuudesta, jopa paremmuudesta. Se vain jäi mietityttämään, miksi muut valmistajat eivät ole tuohon juurikaan lähteneet? Kertooko kuitenkin jotain korkean keskiön kokonaishyödystä? Itsellä ei ole kokemusta noista, joten pähkäilen...
Pinkbiken enduropyörien vertailussa polea moitittiin tuosta keskiön korkeudesta ja jäykkyydestä/kovuudesta.
bike futurist
26.04.2024, 12.13
Onhan tuota pyörien geometrian kehitystä ollut mielenkiintoista seurata. Viimeisin Polen tuoma "poikkeamahan" lienee ollut tuo huomattava keskiön korkeus? Sille oli kehitetty/ löydetty melko mittavat perustelut, ja täälläkin pyörää käyttävät kertoivat sen toimivuudesta, jopa paremmuudesta. Se vain jäi mietityttämään, miksi muut valmistajat eivät ole tuohon juurikaan lähteneet? Kertooko kuitenkin jotain korkean keskiön kokonaishyödystä? Itsellä ei ole kokemusta noista, joten pähkäilen...
Mulla on semmoinen etiäinen, että tuo korkea keskiö saattaisi olla erityisen näppärä etenkin pitkäjoustoisessa ja raskaassa sähköpyörässä ainakin muutamassa eri mielessä:
+ voi jatkaa voimantuottoa vähäisillä poljinkontakteilla kaikenlaisten kivi ja juurirykelmien läpi. Eepparikisailussa ja yläpellittämisessä tämä taitaa olla ihan selkeä etu (akustisessa fillarissa ehkä ei niin selkeä plussa, ellei ihan erityisesti tykkää moisesta toiminnasta)
+ korkea keskiö helpottaa raskaan fillarin taivuttamista taka-akselin ympäri, eli siis eturenkaan nostelua ajossa.
siitä en sitten niin tiedä onko korkeasta keskiöstä jotain erityistä hyötyä sähköttömässä kevyemmässä fillarissa, riippumatta jouston määrästä. itse tykkään enemmän semmoisesta ajofiiliksestä, että olen alempana akselien "välissä" kuin korkealla fillarin "päällä".
Kannattaa ymmärtää että ilman kuskia ja kuskin kanssa  keskiön korkeus ovat eri asioita. Kun on 190mm joustoa niin kuski päällä se pyörä painuu jo aikas paljon. Keskiö pitää siis olla ilman kuskia aika korkealla.
Itsellä esmes Turbo Levo ei ollut vaihtoehto keskiön mataluuden vuoksi. Ajopaikat kun on pelkkää kivipolkua ja juurakko. 131 Evolink 29x2.8 kumeilla on juuri sopiva. Voima 29x2.5" kumeilla on jo ikävän matala. 29x2.8" Piikkisioilla Voima alkaa olla keskiön korkeuden suhteen oikealla tasolla. 
Keskiön korkeus on kiinni ajopaikasta ja myös pyörän/kuskin koosta. Lyhyt kuski ja pieni runkokoko vs. isoin koko ja pitkä kuski on samalla keskiön korkeudella aivan eri tapaus.
Tiedustelin monasti Polelta josko olisivat tehneet hiukan pidemmän iskarin alapään palikan jotta saisin Voiman keskiötä ylemmäksi ja samalla ehkä voisin käyttää hitusen lyhyempää iskaria.
Kuminauha
28.04.2024, 08.24
Ohan noita iskarien offset kiinnityspuslia olemassa.
https://www.offsetbushings.com/
^jumatsukka, enpä tuollaisista tiennytkään. Kuinkahan mahtaa pysyä oikeassa asennossa. Pitää tutustua.
Mitäs me Poleilla ajavat voitais tehdä että homma jatkuisi? Ei taida olla kelläään varaa ostaa koneita ja IPeitä itselleen vaan harrastusmielessä?
Harmittaa tämä, mutta onneksi toistaiseksi vielä on ehjät Machine ja Vikkelä joilla ajella
Näyttää noita liimattuja runkoja olevan muillakin
https://escapecollective.com/best-new-tech-2024-sea-otter-classic-part-six/
The Ministry Cycles Psalm front end is also CNC-machined from 7075-T6 aluminum and then bonded around the entire perimeter to create a hollow structure. It’s an expensive way to produce a frame, and debatable how much of a performance advantage it might offer over more conventional construction methods. That said, it’s also likely more precise in terms of dimensional tolerances than a TIG-welded frame, and it certainly looks way, way cooler.
https://ministrycycles.com/pages/psalm-150-frame
https://www.pinkbike.com/news/ministrys-glued-together-psalm-150-is-nearly-ready.html
Onhan noita, tuokin luopu koneistuksesta yhessä vaiheessa kun ei kestänyt testeissä. Myös muita brändejä on jo markkinoilla. Hinnat kyllä eri luokkaa.
johan_fors
29.04.2024, 14.31
^jumatsukka, enpä tuollaisista tiennytkään. Kuinkahan mahtaa pysyä oikeassa asennossa. Pitää tutustua. Hyvin pysyy paikallaan. Tilasin tuolta Stumpjumperiin aikanaan offset-puslat ja ovat olleet siitä asti kiinni pyörässä ilman ongelmia.
Mitäs me Poleilla ajavat voitais tehdä että homma jatkuisi? Ei taida olla kelläään varaa ostaa koneita ja IPeitä itselleen vaan harrastusmielessä?
Onneks ei oo varaa koska ei oo bisnes- tai muutakaan alan osaamista...
Jatkan kuten tähänkin asti eli kehumalla pyörääni aina kun siitä kysytään. En tiedä onko se paras, mutta ainakin se on paras jolla minä olen ajanut. Eikä kokemusta vähennä se että testilenkillä oli mukana pyörän suunnittelija - ei onnistuisi moinen Spessulla tai Canyonilla. Sai kysymyksiin oikeasti vastauksia.
Ei siitä valitettavasti taida firmalle kuitenkaan pelastusta olla. Iso harmi sekä kotimaisen osaamisen että kansainvälisen maastopyöräily-yhteisön kannalta, kyllä Polella olisi ollut tarjottavaa jatkossakin.
Tota Ministryä oon somessa seuraillut jonkun aikaa. Mielenkiintoista settiä ja ehkä sieltä joskus jotain valmistuu, mutta kyllä Pole aika paljon edellä noissa hommissa oli. Athertonin alupyörä on myös mielenkiintoinen, vaikka lähestymistapa tuotantoon on taas vähän erilainen.
Jukka4130
30.04.2024, 15.58
Hyvin pysyy paikallaan. Tilasin tuolta Stumpjumperiin aikanaan offset-puslat ja ovat olleet siitä asti kiinni pyörässä ilman ongelmia.
Tilanne voi olla hyvin erilainen, jos iskarin silmäväliä pyritään pidentämään offset-holkeilla, mitä tässä ilmeisesti yritetään. Lähtökohtaisesti ko. osilla pyritään silmävälin lyhentämiseen.
bike futurist
01.05.2024, 13.33
Kannattaa ymmärtää että ilman kuskia ja kuskin kanssa  keskiön korkeus ovat eri asioita. Kun on 190mm joustoa niin kuski päällä se pyörä painuu jo aikas paljon. Keskiö pitää siis olla ilman kuskia aika korkealla.
Itsellä esmes Turbo Levo ei ollut vaihtoehto keskiön mataluuden vuoksi. Ajopaikat kun on pelkkää kivipolkua ja juurakko. 131 Evolink 29x2.8 kumeilla on juuri sopiva. Voima 29x2.5" kumeilla on jo ikävän matala. 29x2.8" Piikkisioilla Voima alkaa olla keskiön korkeuden suhteen oikealla tasolla. 
Ei sen keskiön "pidä" olla erityisen korkealla isommilla joustomäärillä. Monessa dh pyörässä on ihan siinä 350-360 keskiön korkeus, vaikka joustoa voimaa enemmän.
Eikai siinä kun nyt vaan kopioidaan konsepti kiinaan ja sit fillarit saa halvemmalla ?
Tikkaaja
02.05.2024, 20.44
Eikai siinä kun nyt vaan kopioidaan konsepti kiinaan ja sit fillarit saa halvemmalla ?
Eipä siinä ole ollut paljoa kopioitavaa kuin geometria ja jousituksen toimintaperiaate. Noi CNC-koneistetut rungot eivät vain toimineet. Saattaisivat olla pystyssä, jos olisivat kuiturunkoja tai kehittäneet kaupallisempaa putkirunkojen valmistuksen Suomessa jonkun metallipajan kanssa.
Ei noiden CNC-koneistettujen runkojen ongelma ollut hinnoissa vaan rikkoutuvissa rungoissa, joka karkoitti varmasti ison määrän ostajia. Lisäksi CNC-koneistetut rungot vanheni ihan tajutonta tahtia ja koko ajan oli seuraavaa konseptia tiisattuna. Kuinka moni iskee 6-8t euroa kiinni pyörään, jota saa odotella ja se vanhenee hyvin pian sen saamisesta. Siinä jää ostaja helposti odottelemaan sitä seuraavaa eikä bulkkirunkoja ole tarjolla
https://yle.fi/a/74-20086928
Jospa löytyisi jatkaja
Steve Baggy
03.05.2024, 21.00
Toivottavasti jäisi edelleen kotimaisiin käsiin.
Eipä siinä ole ollut paljoa kopioitavaa kuin geometria ja jousituksen toimintaperiaate. Noi CNC-koneistetut rungot eivät vain toimineet. Saattaisivat olla pystyssä, jos olisivat kuiturunkoja tai kehittäneet kaupallisempaa putkirunkojen valmistuksen Suomessa jonkun metallipajan kanssa.
Ei noiden CNC-koneistettujen runkojen ongelma ollut hinnoissa vaan rikkoutuvissa rungoissa, joka karkoitti varmasti ison määrän ostajia. Lisäksi CNC-koneistetut rungot vanheni ihan tajutonta tahtia ja koko ajan oli seuraavaa konseptia tiisattuna. Kuinka moni iskee 6-8t euroa kiinni pyörään, jota saa odotella ja se vanhenee hyvin pian sen saamisesta. Siinä jää ostaja helposti odottelemaan sitä seuraavaa eikä bulkkirunkoja ole tarjolla
Kyllä noi koneistetut rungot ovat sittenkin aika hyvin toimineet viimeisten kehitysaskelten myötä, alle 5% ollut ongelmia ja niistäkin suurin osa swingin kanssa. Siitä olen samaa mieltä että liian tiuhaan tuli uutta, esim. Voima / Vikkelä -23 päivityksin olisi pitänyt pitää ainoana pidempään ja Sonnia / Onnia lanseerata viimeistellympänä ehkä vasta tänä syksynä. Voima / Vikkelä on kuitenkin ihan mega hieno jousituksen toiminnan ja geon suhteen, ei siihen suuntaan mikään valtamerkki uskalla ihan noin vaan mullistua - ehkä 5 v. päästä, eikä silloinkaan pientä kokoa tule. Ei toki tullut Vikkeläänkään, kertoo paljon voimasuhteista emtb/mtb välillä...
Eipä siinä ole ollut paljoa kopioitavaa kuin geometria ja jousituksen toimintaperiaate. Noi CNC-koneistetut rungot eivät vain toimineet. Saattaisivat olla pystyssä, jos olisivat kuiturunkoja tai kehittäneet kaupallisempaa putkirunkojen valmistuksen Suomessa jonkun metallipajan kanssa.
Ei noiden CNC-koneistettujen runkojen ongelma ollut hinnoissa vaan rikkoutuvissa rungoissa, joka karkoitti varmasti ison määrän ostajia. Lisäksi CNC-koneistetut rungot vanheni ihan tajutonta tahtia ja koko ajan oli seuraavaa konseptia tiisattuna. Kuinka moni iskee 6-8t euroa kiinni pyörään, jota saa odotella ja se vanhenee hyvin pian sen saamisesta. Siinä jää ostaja helposti odottelemaan sitä seuraavaa eikä bulkkirunkoja ole tarjolla
En ymmärrä alkuunkaan miten pyörä muuttuu siinä vaiheessa kun uusi malli tulee :)
Miksi se että tulee uusi malli pitäisi häiritä ajamista?  Järjetön koko ajatus että pitäisi jatkuvasti olla ostamassa se uusin. Tai, no valmistajan kannaltahan se on unelma että joka vuosi ostetaan se uusin malli missä on muutettu keulakulmaa 0.01 astetta ja pistetty eriväriset ketjut.
Ainoa ongelma vaikkapa Voiman rungon kanssa on se että siihen ei enää saa osia (takajousitus). Jos joku mysöö oman runkonsa niin pitääpä olla heti ostamassa romu itselle varaosiksi.
En ymmärrä alkuunkaan miten pyörä muuttuu siinä vaiheessa kun uusi malli tulee :)
Miksi se että tulee uusi malli pitäisi häiritä ajamista?  Järjetön koko ajatus että pitäisi jatkuvasti olla ostamassa se uusin. Tai, no valmistajan kannaltahan se on unelma että joka vuosi ostetaan se uusin malli missä on muutettu keulakulmaa 0.01 astetta ja pistetty eriväriset ketjut.
Ainoa ongelma vaikkapa Voiman rungon kanssa on se että siihen ei enää saa osia (takajousitus). Jos joku mysöö oman runkonsa niin pitääpä olla heti ostamassa romu itselle varaosiksi.
Uuden malli myötä tietysti jälleenmyynti arvo ottaa aika kovasti osumaa. Pikasella googlauksella, machine 2018, stamina 2020, vikkelä 2022. Ja sitten onni 2024. 6 vuoden aikana 4 abaut saman kategorian pyörää:rolleyes: 
Varmaan ihan markkinointi mielessä olisi toiminut pitkässä juoksussa paremmin, kun olisi vaan pitänyt tuon machine nimen joka nyt kuvaa aika hyvin tuotetta ja hieronut siitä pienillä muutoksilla toimivaa tuotetta. nyt on 4 erimallia millon milläkin sloganilla koitettu myydä...
Tähän vielä kaikki varaosien ylläpitö yms muut kulut, 4 eri mallia vs 1 malli..
Eikös pyörät osteta ajamista varten eikä jälleenmmyyntiä varten...  Hyvää pyörää ei ole tarvis vaihtaa vuoden päästä tai edes neljän vuoden. Eriasia jos ostaa jatkuvasti itselleen sopimattomia pyöriä mutta silloin vika ei ole valmistajissa.
Edelläkävijä mikä tavoittelee ennakkoluulottomasti parasta pyörää, ainoa keino on tehdä uusia malleja. Pole teki enemmän uutta pyörärintamalla viidessä vuodessa kuin moni muu pyöräfirma kymmenissä vuosissa tai useampi firman edes yhdessä. 
Parhaiten tai varmimmin pärjää valmistajat mitkä vain hienosäätää vanhoja juttujaan ja joilla todelliset uudistuksen on toisten firmojen tuomia kuten osasarjamuutokset ja iskariteknologian muutokset. Mutta tuollaiset valmistajat on myös todella tylsiä eivätkä ikinä edusta todellista kehitystä. 
Polella kävi huono tuuri ja varmasti tekivät myös joitain huonoja päätöksiä. Sellaista business on. Harva meistä palstalaisista jos kukaan pystyisi noinkaan pitkään tekemään businesta kapealla markkinasegmentillä vaikka kritiikkiä kyllä riittää.
Ehkä porukkaa hiertää noissa mallien sijaan se, että olemassa olevaan malliin tulee joku parannusidea vähä väliä, eli lähetty ehkä semmosesta osittain raakileesta liikkeelle. Tuntu myös, että negatiiviseen palautteseen reagoitiin samantien uudella idealla mikä kumoaa sen palautteen, vähän semmoista täydellisyyden tavoittelua. Osittain toki hyväkin, mutta kaikkia on mahdoton aina miellyttää.
Jos tehdas on innovatiivinen, niitä parannuksia tulee koko ajan mutta kannattaako jokaisen parannuksen perään lähteä?  Jos ajaa Euroopan kärjessä niin varmasti mutta harrastajan tuskin kannattaa. Ihan sama asiahan se on autojen kanssa. Jos se vaihtaminen on harrastus niin mikäpä siinä mutta jos harrastus on ajaminen niin enemmän parannusta saa sen pyörän muokkaamisella itselle paremmin sopivaksi kuin vaihtamalla vuoden vanha uuteen. Jos taas pyörä on täysin väärän tuntuinen niin kannattaisi ennen seuraavan pyörän hankintaa jutella jonkun ammattitaitoisen kanssa joka osaisi valita paremmin sen pyörän tai vähintään tehdä systemaattinen analyysi mikä nykypyörässä mättää ja erityisesti mistä se johtuu, siis todellinen syy eikä mitään mutuilua.
Paksupolkija
11.05.2024, 10.44
Tuohon jälleenmyyntiin..Ne jotka ostaa max 3000e maastopyöriä harrastuksen hinta on se 3000e vaikkapa 4 vuoden ajalle (halpaa). Käytettynä saat max 1500e ja tonnilla pääset eroon varmaan heti ja uutta alle. Eli 500e kausi/vuosi
Ne jotka ostaa vaikka 6000e pyörän harrastuksen hinta on kovempi, koska ei siitä kukaan maksa esim 3k tai 4k käytettynä. Ne jotka ostaa tuon hintaisia haluaa lähtökohtaisesti aina uuden. Ihan turha mitään jälleenmyyntiarvoja miettiä näinkin rajuun käyttöön ostetuissa vehkeissä, voi olla että sen sykkelin arvo on kierrätyslava vaikka uutena olikin 5v sitten 5000e.
Tää jälleenmyynti on jobbarin pelkoa ja kateutta. Jos myyn liian halvalla niin ostaja pistää kalliimmalla eteenpäin ja saa hyvät rahat. Myy pyörä hintaan että menee heti, äläkä jää murehtimaan. Uusi alle ja kovaa ajoa.
Oli just pinkbikessa mainio vertaus evolink vs. aikansa mittapuu eli 2016 Spessun enduro. Kyllä näyttää 2016 Spessu näin 2024 todella vanhanaikaiselta kun taas evolink on aivan tätä päivää :D https://www.pinkbike.com/news/now-that-was-a-bike-pole-evolink-2016.html
Oli just pinkbikessa mainio vertaus evolink vs. aikansa mittapuu eli 2016 Spessun enduro. Kyllä näyttää 2016 Spessu näin 2024 todella vanhanaikaiselta kun taas evolink on aivan tätä päivää :D https://www.pinkbike.com/news/now-that-was-a-bike-pole-evolink-2016.html
Harmillisesti evolinkit on halki ja spessut edelleen ajossa
kmruuska
11.05.2024, 13.42
Harmillisesti evolinkit on halki ja spessut edelleen ajossa
Eikös Evolink ole ihan normi putkirunko? Oliko niissäkin kestävyyden kanssa ongelmia?
bike futurist
12.05.2024, 09.36
Oli just pinkbikessa mainio vertaus evolink vs. aikansa mittapuu eli 2016 Spessun enduro. Kyllä näyttää 2016 Spessu näin 2024 todella vanhanaikaiselta kun taas evolink on aivan tätä päivää :D https://www.pinkbike.com/news/now-that-was-a-bike-pole-evolink-2016.html
tosin on siinä se, että mallivuoden 2016 enduro oli julkaistu jo 2012 ja vuodeksi 2017 (joka julkaistiin jo 2016) spessu toi tämän: https://enduro-mtb.com/en/specialized-enduro-2017-new-benchmark-bike/
ei siinä, edelleenkin tuossa 2017 66° kekkekulmineen on hivenen vanhaksi jäänyttä speksiä, mutta kuitenkin..
Eikös Evolink ole ihan normi putkirunko? Oliko niissäkin kestävyyden kanssa ongelmia?
jos lukee vaikkapa tuolta artikkelin kommenteistä, tai mistä vaan muualta, niin nuohan tuppasivat kräkkäillä aivan poikkeuksetta ja syödä iskareita aika urakalla.
[QUOTE=bike futurist;3258772]tosin on siinä se, että mallivuoden 2016 enduro oli julkaistu jo 2012 ja vuodeksi 2017 spessu toi tämän: https://enduro-mtb.com/en/specialized-enduro-2017-new-benchmark-bike/
ei siinä, edelleenkin tuossa 2017 66° kekkekulmineen on hivenen vanhaksi jäänyttä speksiä, mutta kuitenkin..
No ei toi sen modernimmalta näytä :D
Harmillisesti evolinkit on halki ja spessut edelleen ajossa 
Ei ollu viime syksyn Trans Madeirassa yhtään 2016 Spessua, mutta 2016 Evolinkillä mentiin komiasti viikko läpi...
Ekat Evolinkit kesti. Sitten vaihtui tuotantolaitos, ja uusi putka mm. sössi putkien lämpökäsittelyjä -> rupesi tulemaan ongelmia.
v1.3 140/158 evolinkit taisi olla niitä ongelmallisimpia. Uusimmat v1.4 144mm joustolla tulikin sitten ilman sisäisiä vaijerinvientejä, puuttuu keskiön päältä halkeavat reiät ja materiaalivahvuuskin on siinä speksatun mukainen eikä runkovalmistajan omin lupineen ohennettua. Tai näin ainakin mulle kerrottiin kun takuurungon hain viime kesänä. Ja nämäkin tuli ainakin vuoden myöhässä, ja joku valmistuserä välissä hyljättiin. Kertoo joka tapauksessa ettei se putkirungon teettäminen kaukoidässä ole helppoa sekään.
Facessa Leo kertoi että kiinnostuneita ostajia on ja neuvotteluita käydään. Etusijalla ne jotka ei hylkää rahansa tilauksiin laittaneita. Toivotaan että homma etenee maaliin.
https://www.lainvoima.com/kohde.php?id=16156
Sieltä edullisesti Polen Taival runkoja.
Tikkaaja
22.05.2024, 13.29
22. Iskun vaimentimet Cane Creek ja Monarch Plus, kierrejouset, keskiöt, vaijerikuoret ym - Lainvoima.com (https://www.lainvoima.com/kohde.php?id=16158&pid=186548)
23. Takavaimentimet, joustohaarukat, satulat, satulatolpat, ym - Lainvoima.com (https://www.lainvoima.com/kohde.php?id=16158&pid=186549)
Sitten on iskareita, hissitolppaa ja satulaa. Myyvät noi kaikki bulkkina.
Taisi olla Polen tarina tässä. Uskomattoman paljon noilla on ollut noita runkoja varastossa.
Steve Baggy
22.05.2024, 13.47
Noita Taivaleitahan yritettiin isolla alella työntää ulos koko viime syksy. Tuossa se pienen valmistajan ja ulkomailta alihankitun tuotannon ongelma näkyy. Tavaraa pitää tilata kerralla paljon ilman tarkkaa tietoa menekistä.
Kaikki huutokaupattava tuntuisi liittyvän Taival/Taiga -pyöriin ja -aikakauteen. En mielestäni bongannut mitään osaa joka menisi nykyisiin koneistettuihin malleihin. Pl. joku vanneteippilaatikko. En myöskään bongannut mitään Evolinkkiin liittyvää, paitsi ehkä joku RockShoxin taka-akseli. Ei siis mielestäni sulje pois mahdollisuutta että uudesta tuotannosta vielä neuvotellaan.
Enimmäkseen kakkosluokan runkoja näyttäisi olevan. Mielestäni aika kovissa hinnoissakin. Mitenkäs noihin vaikka vaihtajan korvaketta tulevaisuudessa?
Katselin noita Taival -runkoja, ja jos nyt sattuisi nappaamaan kiinni jollain reilulla satasella, niin mikä jottei jopa tuollaisen pikkuisen kakkosluokkaisenkin ostaisi heräteostoksena odottelemaan inspiraatiota uuden pyöräprojektin aihioksi. Huusin läpällä yhdestä rungosta, eiköhän joku sen korota, ja saa jäädä siihen, mutta eihän sitä koskaan tiedä jos vaikka nappaisikin tuolla hinnalla, olisipa aihio valmiina seuraavaan pyöräprojektiin, mitä en kylläkään ollut lainkaan suunnitellut.
22. Iskun vaimentimet Cane Creek ja Monarch Plus, kierrejouset, keskiöt, vaijerikuoret ym - Lainvoima.com (https://www.lainvoima.com/kohde.php?id=16158&pid=186548)
23. Takavaimentimet, joustohaarukat, satulat, satulatolpat, ym - Lainvoima.com (https://www.lainvoima.com/kohde.php?id=16158&pid=186549)
Sitten on iskareita, hissitolppaa ja satulaa. Myyvät noi kaikki bulkkina.
Taisi olla Polen tarina tässä. Uskomattoman paljon noilla on ollut noita runkoja varastossa.
Millos nämä huutokaupat loppuvat? 
Sivustossa ei näy kunnolla tietoja loppumisajasta, ja mistä pitää hakea/lähettävätkö ja muita ehtoja.
Ehdot on melko epämääräiset, ei ole loppumisaikaa jne. Todella surkean oloinen alusta ja toiminta. ”noin 2vko” yleensä luki jossain. Vain nouto taisi olla.
osa kakkosluokan rungoista oli jotain hitsivikaisiakin, en ainakaa ite semmosesta satasia huutais.
Pienemmissä kooissa oli paljon sellasia missä ei ollut mainintaa laatuluokasta. Mutta tuleeko tuohon esim. taka-akseli mukaan? Paljon menee tavaraa bulkkina jollekin. Jos joku jaksais niputtaa noista sellasia tee-se-itse -paketteja missä tulis pyörään kuuluvat osat irrallaan vois saada paremman hinnan, mut toki jonkun osaavan pitäs nähdä vaivaa ja sekin maksaa...
Ja siis lähinnä tuollaiset pienosat, laakerit, akseli, läpivientikumit ym.
Steve Baggy
23.05.2024, 17.20
Kyllä noihin konkurssihuutokauppoihin pitää suhtautua asenteella sikasäkissä ja hinta sitten sen mukaan. Toki huutokaupassa on aina se kiva piirre, että moni on valmis maksamaan satasen ettei naapuri saa viittäkymppiä.
Santtu75
23.05.2024, 17.31
Konkurssihuutokaupoissa voi tehdä erinomaisia löytöjä taikka sitten voi "iskeä kätensä paskaan". Eli pieni riskinotto kuuluu kyseisissä tapauksissa kuvioon.
Ja pitää muistaa että konkurssihuutokaupoissa ei lähtökohtaisesti oli mitään palautusoikeutta, kuluttajansuojaa yms. Jos tulee riitaa jostain tuotteesta niin vastapuoli on Polen konkurssipesä joka jo lähtökohtaisesti on reippaasti pakkasen puolella varallisuutensa puolesta ja sieltä ei todennäköisesti mitään korvauksia, palautuksia yms. ole odotettavissa.
Ja lähtökohtaisesti konkurssipesät eivät lähettele mitään tuotteita ne noudetaan johonkin tiettyyn ajankohtaan (joka ei siis näytä ilmoituksesta selviävän koska eikä mistä, mutta oletuksellisesti Polen varastolta).
Pitää muistaa että enään ei ole "Polea", on vain Polen konkurssipesä joka hallinnoin ja päätökset tekee Polen konkurssipesän pesänhoitaja. Tuollaisessa pesässä on pesänhoitajalle aika yksi hailee saadaanko jollain niputtamisella muutama tonni parempi hinta varastossa olevista tuotteista vaiko ei, pesänhoitaja harvoin sellaiseen lähtee.
Joo ei kukaan juristi ala pohtimaan mikä kuuluu mihinkin, eikä niillä tuntiliksoilla kannatakaan... 
Jostain somesta olin lukevinani huhua et useampikin kiinnostunut taho olisi. Varmaan aika pian selviää jatkuuko pyörien valmistus vai ostaako joku esim. pelkät immateriaalioikeudet pois niin kuin Nukeproof/Vitus -kaupassa kävi.
Aika kovia hintoja Taigoista huudettu. Toivottavasti eivät sitä erää joissa ylisuuri satulaputken sisähalkaisija.
Jossain ketjussa oli kuvia siitä mistä ne Evolinkin rungot on antautuneet. Sattuuko kellään olemaan tuota kohtaa ketjusta, josko voisi jakaa linkin?
itellä on 2016 Evolink 131 ja varmaan hyvä tarkistaa onko murtumaa. Senhän voi aina hitsauttaa.
Onko muutes käsitystä mikä on Polen polar blue värin värikoodi?
Ei taida tuon ikäisissä olla ongelmaa, mut etukolmiosta bb yläpuolisista läpivienneistä ja takakolmiosta siitä ylemmän linkun alapuolelta hitsisaumasta.
Hiukka ärsyttävä kyllä tämä tarjouskauppa systeemi, konkurssipesällä on ilmeisesti oikeus lopettaa myynti silloin kun siltä tuntuu. Järjellä mietittynä kaupat lyödään lukkoon kun viimeisistä huudoista on kulunut tovi, tai sitten odotellaan rahankiiltosilmissä pitkään
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jos huutokaupassa olisi myynnissä niitä Voiman takalinkkuja niin ostaisin heti. Pitää vaan odotella että joku kippaa runkonsa romuksi ja ostaa linkut romusta...
Enimmäkseen kakkosluokan runkoja näyttäisi olevan. Mielestäni aika kovissa hinnoissakin. Mitenkäs noihin vaikka vaihtajan korvaketta tulevaisuudessa?
Eikä noista kaikista edes nähnyt, että onko niissä drop outteja ollenkaan kiinni...ja jos on, niin onko boost vai 142mm.
bike futurist
26.05.2024, 09.58
Jos huutokaupassa olisi myynnissä niitä Voiman takalinkkuja niin ostaisin heti. Pitää vaan odotella että joku kippaa runkonsa romuksi ja ostaa linkut romusta...
Runkohan kippautuu romuksi hyvin todennäköisesti takaosan annettua periksi, niin voi olla ettei näitä ihan hirveästi tule tarjolle.
Facessa Leo kertoi että kiinnostuneita ostajia on ja neuvotteluita käydään. Etusijalla ne jotka ei hylkää rahansa tilauksiin laittaneita. Toivotaan että homma etenee maaliin.
Ei kai Leolla ole mitään sanansijaa siihen kuka sen ostaa eikä pesänselvittäjä tuollaisia mieti vaan myy sille kuka eniten maksaa. 
Pesänselvittäjän homma on kuitenkin saada velkojille mahdollisin paljon rahaa. Tokihan ne rahansa tilauksiin laittaneet ovat myös velkojia mutta siellä jonon perällä.
J.Kottenberg
31.05.2024, 00.37
Niin ikävä kuin Polen konkurssi onkin, niin se positiivinen puoli kuitenkin asiassa on että Pole  todennäköisesti ärsyttää joitakin vähemmän joten kuran heittäminen Polen niskaan vähenee ja tämäkin foorumi vähän siistiytyy.
Tämä oletus tietenkin sillä ehdolla että Pole ei jatka toimintaa jonkun muun toimesta,  jota en kyllä usko tapahtuvaksi.
En tiedä paljoakaan Polen pyöristä, mutta täytyy nostaa hattua yrityksestä! Niin sitä vain noustiin Suomestakin suuren maailman puheenaiheeksi. Ja sen maailman tapaan konkurssi ei ole häpeä, vaan meriitti. Olet sentään koettanut taitojasi. Eli ei muuta kuin uutta tulille  :cool:
Löysinpä omasta V1.3 Evolinkistä pikku halkeamia keskiön kohdalta tuosta kaapelien läpivientien kohdalta. 3kpl millin/parin mittaisia säröjä. Onko jengi tehnyt noille mitään, vai kovaa ajoa vaan?
Löysinpä omasta V1.3 Evolinkistä pikku halkeamia keskiön kohdalta tuosta kaapelien läpivientien kohdalta. 3kpl millin/parin mittaisia säröjä. Onko jengi tehnyt noille mitään, vai kovaa ajoa vaan?
Jos nämä ovat yhtään saman tyyppisiä kuin joskus vanteissa nippelin juuressa olevat murtumat, niin niillä on taipumusta pikkuhiljaa kasvaa, kunnes jokin pettää.
^^
Aika tymäkkää tekoa toi keskiön alue on, mutta noinhan se varmaan menee.
Auttaisikohan, jos poraisi millin terällä reijät halkeamien päähän, tai onko suositella alumiinihitsaria pk seudulta?
^^
Aika tymäkkää tekoa toi keskiön alue on, mutta noinhan se varmaan menee.
Auttaisikohan, jos poraisi millin terällä reijät halkeamien päähän, tai onko suositella alumiinihitsaria pk seudulta?
Kuten juuri hetki sitten Facen puolella kommentoin, reijät hiushalkeamien päihin ja kovaa ajoa, eikä feilaa runko alle, vaikka jatkaisi ajamista tuollaisenaankaa, niitä on menny ihan sen levyyn laidasta laitaan asti ja silti loppu runko on tukeva ja kestää ajamista..
Kuten juuri hetki sitten Facen puolella kommentoin, reijät hiushalkeamien päihin ja kovaa ajoa, eikä feilaa runko alle, vaikka jatkaisi ajamista tuollaisenaankaa, niitä on menny ihan sen levyyn laidasta laitaan asti ja silti loppu runko on tukeva ja kestää ajamista..
Jes, pökköä pesään vaan! :) 
Kiitoksia!
Eilen tutkin omaa Evolinkkiä ja kyllä kaikki läpivientikohdat on virheettömiä. Saapi tuo pyörä olla varana jos/kun Voima joskus leviää pahasti.
Ilmeisesti tosiaan nuo alkupään rungot on parempia.
Nyt on firman sivutkin kadonneet. harmi että ei tullut aiemmin mieleen ladata opasvideoita itselle.
Voiman linkkujen laakerien vaihto ilman ohjeita voi jäädä tekemättömäksi.
https://www.youtube.com/@Polebicycles
Eikö nuo tuolta vielä löydy?
^tänx, niinpäs näkyy olevankin. Pitääpä setviä jos vielä löytyisi sopiva plugari millä ladata itselle jemmaan.
Paljonko 158 evolinkissä oli joustoa edessä?
Paljonko 158 evolinkissä oli joustoa edessä?
180 mm
Mulla oli 170mm. Bike park versiossa tais olla 180, 160 sopii myös.
No tota mäkin netistä lueskelin, että 160-180mm joustolla on porukoilla ollut. En löytänyt netistä, että millä mitalla ne on jyväskylästä lähtenyt :D
Onko Polesta mitään uutta tietoa?  Taisi olla jossain kohtaa juttua että joku ostajakin voisi olla kuvioissa mukana.
Santtu75
22.07.2024, 18.24
Onko Polesta mitään uutta tietoa?  Taisi olla jossain kohtaa juttua että joku ostajakin voisi olla kuvioissa mukana.
Tuo on asia josta pitäisi oikeasti olla tietoa vain konkurssipesän hoitajalla (ja mahdollisilla ostaja kanditaateilla).
Lähtökohtaisesti muilla ei asiasta pitäisi isompia tietoja olla.
Eipä tietysti ennenkuin kauppa tms. järjestely on tehty. Tuumin vain että onko tullut mitään uutta esille.
Mitä sankarit nykyään mahtaa puuhata? Ilmeisesti ainakin ajavat edelleen.
Nettisivut näyttää nousseen ylös :seko:
Ohiampuja
07.08.2024, 14.11
Kuten juuri hetki sitten Facen puolella kommentoin, reijät hiushalkeamien päihin ja kovaa ajoa...
Vähän myöhäinen vastaus, mutta ne halkeaman päät kannattaa etsiä kunnolla, ettei tule vahingossa porattua liian "aikaisin". Eli enemmin vaikka pari milliä liian kauas kuin liian lähelle.
Nettisivut näyttää nousseen ylös :seko:
Olleet jonkun aikaa jo, lähinnä huolto ym ohjeiden ja tietojen takia.
Vähän myöhäinen vastaus, mutta ne halkeaman päät kannattaa etsiä kunnolla, ettei tule vahingossa porattua liian "aikaisin". Eli enemmin vaikka pari milliä liian kauas kuin liian lähelle.
Pole lähti eläkkeelle ja tuli Santa cruzi tilalle :)
Wolfberg
08.08.2024, 00.13
https://i.imgur.com/nzxByRvl.jpg
Facebookista äsken bongattua
Tikkaaja
08.08.2024, 12.01
https://i.imgur.com/nzxByRvl.jpg
Facebookista äsken bongattua
Juuri päivittelin kaverille, että Hopium on huima huume.
Toisekseen tuo ajatus erikoistuminen johonkin eksoottiseen voimansiirtoon kertoo, ettei mitään ole yksinkertaisesti opittu.
Edelleenkin olen sitä mieltä, että Pole tarvitsee 3000-4500€ hintaluokkaan perus trail-täysjoustopyörän ja sen rungon pitää olla pomminvarma. Sellainen peruspyörä, joka tähtää olemaan testivoittaja omassa hintaluokassaan.
Perushyvät osat, hyvä polkuteho ja speksejään parempi jousitusratkaisu. Siihen sitten joku päivityspaketti geolle 3-4 vuoden kuluttua. Sen jälkeen vasta uutta vastaavaa pyörämallia tuotantolinjalle.
^samat ajatukset. Se Evolinkki on edelleen hyvä kalu moneen menoon, kun löydetään vaan valmistaja joka valmistaa kestävän rungon. Nyt tuntuu, että taas ollaan jossain pilvissä ja kuvitellaan 10k€ pyörille löytyvän ostajia, kun laitetaan lisää fantsuja juttuja.
Santtu75
08.08.2024, 12.18
Toisekseen tuo ajatus erikoistuminen johonkin eksoottiseen voimansiirtoon kertoo, ettei mitään ole yksinkertaisesti opittu.
Tuo tekstissä mainittu Pinion MGU on sähköpyörien yksissä kuorissa oleva moottori ja vaihteisto paketti. Eli voisiko tuosta päätellä että jos rahoitusta saadaan ostoon konkurssipesältä pois, niin puhtaasti sähkiksiin olisi keskittymässä?
https://pinion.eu/en/e-drive/
Nicolain täysjousto Pinion MGU:lla näyttää olevan hinnat alkaen 11 tonnia. Vaikea nähdä, että pelkästään noiden päälle kannattavaa pyöräbusinesta saa aikaan.
Tikkaaja
08.08.2024, 12.34
^samat ajatukset. Se Evolinkki on edelleen hyvä kalu moneen menoon, kun löydetään vaan valmistaja joka valmistaa kestävän rungon. Nyt tuntuu, että taas ollaan jossain pilvissä ja kuvitellaan 10k€ pyörille löytyvän ostajia, kun laitetaan lisää fantsuja juttuja.
Niitä ostajia on vain rajallinen määrä ja seuraavina vuosina tuo määrä tulee olemaan vieläkin tiukemmassa kuin 0% korkojen aikana.
Sen takia pitäisi hakea liikevaihtoa ja rahavirtaa sellaisilla asioilla, joille riittää ostajia. Omalla tavallaan pitäisi myydä mielenrauhaa lupauksella, että ostamasi pyörämalli päivitetään 3-4 vuoden kuluttua ja voit ostaa ne osat. Eli ei tarvitse olla ihan siinä trendien päällä, että pyörä olisi aina uusinta uutta suuntausta.
Vaikea edelleenkin uskoa, että Suomesta ei löytyisi valmistajaa alumiiniputkirungolle tai ihan vain teräsrungolle, joka olisi vielä kaupallisesti järkevällä hintatasolla.
Jep, juuri noin. Noita 10k€+ hipomalleja voi olla, kun on niitä halvempia malleja, jotka tuo leivän pöytään.
Se ei myöskään voi olla niin, että pyörän toimituksessa kestää 6kk...
Takamisakari
08.08.2024, 14.09
Kaikkihan riippuu ihan siitä miten esim rungot valmistetaan. Esim Eurobikessä Nicolain (kun se nyt mainittiin) ständillä oli jigit kiinni pöydässä, kaasupullot ja hitsipillit vieressä eli siellä joku ihan oikea ihminen hitsaa sen rungon. Tai joku italialainen titaanipaja (esim Passoni) missä on neljä ukkoa tekemässä runkoja ja yhden valmistus kestää 4,5kk. Minähän en asiasta mitään tiedä mutta noin kassavirran takia ei kannata ehkä rakentaa sataa runkoa varastoon jollei tilauskirja ole aivan pullollansa.
Niitä ostajia on vain rajallinen määrä ja seuraavina vuosina tuo määrä tulee olemaan vieläkin tiukemmassa kuin 0% korkojen aikana.
Sen takia pitäisi hakea liikevaihtoa ja rahavirtaa sellaisilla asioilla, joille riittää ostajia. Omalla tavallaan pitäisi myydä mielenrauhaa lupauksella, että ostamasi pyörämalli päivitetään 3-4 vuoden kuluttua ja voit ostaa ne osat. Eli ei tarvitse olla ihan siinä trendien päällä, että pyörä olisi aina uusinta uutta suuntausta.
Vaikea edelleenkin uskoa, että Suomesta ei löytyisi valmistajaa alumiiniputkirungolle tai ihan vain teräsrungolle, joka olisi vielä kaupallisesti järkevällä hintatasolla.
Puoli mutulla sanon että valmistaja löytyy mutta siinä on muutama ongelma kun ei voida/haluta/kannata maksaa hitsarille riittävää palkkaa joka tekee hyvää jälkeä riittävän nopeasti. Lisäksi voluumit pitäs olla aika isot jotta materiaalia saisi ostettu riittävän halvalla. Nyt siis puhun lähinnä teräsrungoista ja hyvänä vertailukohtana pidän Marino bikesiä joka myy alle 500€ runkoa mittatilauksena. Työn osuus tuossa on suunnilleen puolet niin ei siinä jää tuntipalkaksi täkäläisin kustannuksin hirveästi.
Analyytikko
22.08.2024, 18.42
Linkedinissä etsitään enkelisijoittajia. Syndikaattina koittavat ostaa Polen assetit "under 1M€". Pitkän linjan startup taustaisia henkilöitä mukana joten ihan uskottava hanke.
J.Kottenberg
22.09.2024, 14.06
Onko kenelläkään tietoa mitä Polelle kuuluu?
Santtu75
22.09.2024, 16.10
Kaikkihan riippuu ihan siitä miten esim rungot valmistetaan. Esim Eurobikessä Nicolain (kun se nyt mainittiin) ständillä oli jigit kiinni pöydässä, kaasupullot ja hitsipillit vieressä eli siellä joku ihan oikea ihminen hitsaa sen rungon. Tai joku italialainen titaanipaja (esim Passoni) missä on neljä ukkoa tekemässä runkoja ja yhden valmistus kestää 4,5kk. Minähän en asiasta mitään tiedä mutta noin kassavirran takia ei kannata ehkä rakentaa sataa runkoa varastoon jollei tilauskirja ole aivan pullollansa.
Toisaalta, esimerkiksi Brompton valmistaa Lontoossa omassa tehtaassaan (kustannustaso varmastikkin noin Suomen luokkaa) +90000 täyttä pyörää käytännnössä alusta alkaen samojen seinien sisällä (taivutetaan, prässätään, koneistetaan, hitsataan, maalataan yms...), eli ei tuo varmasti mahdotonta olisi Suomessakaan, mutta mittakaava pitäisi olla tarpeeksi iso ja "tehdasmainen" ja lopputuotteesta pitää saada hyvä hinta koska...
Kuminauha
25.09.2024, 14.23
Ja pitäisi olla samantapainen maailmanlaajuinen kulttimainen käyttäjä/seuraajakunta, niinkuin Broptonilla on kokoontaittettavien pyörien markkinoilla. Pole enemmänkin yhteen maastopyöräilyn alakategoriaan nicheen erikoistunut.
https://www.lainvoima.com/index.php
Siellä jo päättyneitä kohteita ja vielä avoimiakin. Kohta saattaa toreilla olla vaikka 420kpl Race Face Chester 780mm ohjaustankoa.
On noita polen kamoja pitkin myyntipalstoja ollut pitkään.
Mikko-Petteri
18.11.2024, 07.49
Pole vaikuttaa nousevan: https://www.instagram.com/p/DCeu2p3ug2f/?utm_source=ig_web_button_share_sheet&igsh=MzRlODBiNWFlZA==
No enpä tiedä, että vaikuttaako nousevan. Rahoittajia ei löytynyt ja nyt yritetään kuitenkin puuhastella jotain. Vaatii vielä aika paljon että pyörien tuotanto alkaisi oikeasti rullamaan, kun tilat ja koneet on mennyttä.
Chat GPT
18.11.2024, 14.24
Vaikka olisinkin mielelläni väärässä niin luulenpa että asiakkaiden luottamus on mennyt ja sen myötä kaikki.
Varaosatuotantoa vaikuttaisi olevan käynnistelyssä.. niille varmasti on ostajansa
Tikkaaja
21.11.2024, 09.12
Vaikka olisinkin mielelläni väärässä niin luulenpa että asiakkaiden luottamus on mennyt ja sen myötä kaikki.
Ulkomaalaiset ostajat sai pahasti näpeilleen, kun olivat maksaneet tilisiirroilla eikä esimerkiksi luottokortin kautta. Voi olla aika jyrkkä mäki kiivettäväksi.
 
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.