Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Nexus 8 -navan löysyys ja vaihdeongelma



Tsygäilijä
22.09.2020, 22.48
Aloin huoltamaan Nexus 8:lla varustettua kiekkoa, joka hölskyi kuin laakeri olisi löysällä, ja niin se olikin. Kartiota ei vaan saanut ruuvattua syvemmälle, säätövara kai loppui, laakeri niin kulunut? Kilometreistä ei tietoa, käytettynä ostettu. Jos tällä on ajettu löysänä paljonkin, sehän on voinut tehdä pahaa laakerille.

Olen kuullut, että joku olisi yrittänyt korjata tätä hiomalla kartiosta materiaalia pois kartion kapeasta (napaan sisälle päin osoittavasta) päästä, jolloin kartio ruuvautuisi pidemmälle.

Lisäksi vaihteet vaihtuivat vähän huonosti, joten ennen hiomiseen ryhtymistä otin vaihteiston ulos navasta ja irroitin planeettapyörästön akselista. Planeettapyörästö oli hyvin vaikeaa muljutella irti, kuin olisi väärä vaihde päällä. En tosin ymmärrä miten niin voisi käydä, kun vaijeri irti vaihteiston jousi vetää ykkösen itsestään päälle.

Tässä vaiheessa alkoi tosin näyttää siltä, että tosiaan on väärä vaihde päällä, koska osa akselista nousevista "kynsistä" oli ylhäällä, eikä ykkösellä niin pitäisi olla. Laitoin takaisin kiinni navan ulkopuolelle tulevan muovisen osan ("vaihdevarsi"), joka välittää vaijerin liikkeen napaan, ja se ei mennyt paikoilleen normaalissa asennossa, vaan jossain vitosvaihteen kohdilla. Vielä vaijeri kiinni ja vaijeriin jäi reilusti löysää. Valitsimesta vitonen päälle ja löysät lähtivät pois.

Vaihdevarren vaijerin kiinnityskohdasta kääntämällä (kuten vaijerista vetämällä) huomasi, ettei se kierry ollenkaan pienempien vaihteiden puolelle. Vain n. puolestavälistä ylös eli vitosvaihteen kohdalta vastapäivään.

Muutaman kerran vaihteita vaihtelin ja lopulta palautusjousi lakkasi täysin toimimasta. Nyt tilanne on siis seuraava:
- vaihdevarren kääntyvä osa kääntyy vain isompien vaihteiden puolella, sitä ei saa ollenkaan käännettyä pidemmälle myötäpäivään, missä pienet vaihteet olisivat
- palautusjousi ei tee mitään
- akselin "kynnet" eivät liiku ollenkaan (kaikki alhaalla) vaihteita vaihtaessa, eikä neloselta vitoselle kytkeytyvä alennusvaihteen ohituskytkin liiku myöskään

Onko kellään ollut vastaavaa ongelmaa? Pitäisikö akselia purkaa pidemmälle? Entä tuo laakerin löysyys?

Tsygäilijä
31.10.2020, 23.13
Pitää päivittää tähän, että ongelma on ratkaistu, ja jos tästä olisi jollekulle muullekin apua:

Purin siis navan palasiksi vihoviimeistä palikkaa myöten, kun missään aiemmassa vaiheessa vaihteet eivät meinanneet alkaa toimia. Purkaminen oli varsin helppoa. Vetopuolen pienempää laakeria irroittaessa tosin pitäisi virallisesti käyttää Shimanon omaa työkalua, mutta löin vasaralla akseliin ja akseli tippui irti näin yksinkertaisesti.

Planeettapyörien irroittaminen kehyksestään oli varmaan tarpeetonta, ja takaisin saaminen suht vaikeaa. Lopulta helpoimmaksi tavaksi osoittautui laittaa paikalleen ensin aurinkopyörät, sitten alennusvaihteen planeetoiden akselit, sitten kolmiportaiset planeetat (tässä pitää katsoa, että ne ovat oikeassa vaiheessa, minun mallissani valkoiset täplät tarkalleen sisäänpäin) ja sitten niiden akselit, jolloin alennusvaihteen kaksiportaiset planeetat vielä puuttuvat kehikosta.

Nyt kehäpyörän sai vielä paikalleen (sehän on yleensä jumissa alennusvaihteen planeetoiden ja kolmiportaisten planeetoiden välissä. Sitten yksi kerrallaan planeettojen akseleita varovasti peruuttamalla laitoin alennusvaihteen planeetat paikalleen. Aurinkoja estin tippumasta kesken asennuksen paikaltaan sopivan kokoisella hylsyllä, jolloin niitä sai tuettua kehikon ulkopuolelta.

Tämä oli oikeastaan se helppo ja turha osuus. En suosittele purkamaan planeettapyörästöä, koska siellä tuskin on mitään vialla.

Sitten akselin kasaaminen: Vaihteiden palautusjousen ja esijännitysjousen saaminen takaisin paikalleen oli ehdottomasti vaikeinta. Tässä suurena apuna oli

http://www.rideyourbike.com/shimano8axleunitassemblyinstructions.shtml

Osasta 5 pidemmälle kannattaa välttää purkamista. Kaikkein vaikeinta on saada 5, 6, 7 ja 8 toisiinsa takaisin kiinni. Onneksi vaivannäkö palkittiin ja vaihteet alkoivatkin toimia oikein. Vetopuolen pienempää laakeria kasatessa pitäisi jälleen käyttää erikoistyökalua, mutta homma hoitui sopivan kokoisella hylsyllä ja vasaralla.

Tässä myös hyödyllinen video:

https://m.youtube.com/watch?v=H7JqCCkhSUU

Ja Sheldon Brownin sivu:

https://www.sheldonbrown.com/nexus8.shtml#instructions

Mikä erikoisinta, nyt vasemman puolen laakerikin kiristyy. Tätä en osaa selittää, koska laakeri tuntui vain ruuvautuvan pohjaan, vaikka sitä kuinka monta kertaa yritin säätää ennen purkamista.

Joka tapauksessa lopputulos on toimivat vaihteet ja oikein kiristyvä laakeri :D

Uudelleenvoitelun hoitaisin uittamalla vaihteiston ATF-öljyssä ja rasvaamalla laakerit ja rullat, jotka välittävät vedon vaihteiston kuoreen.

maalinni
01.11.2020, 12.50
Onko kaikki kuulat tallella?

Tsygäilijä
01.11.2020, 14.13
Onko kaikki kuulat tallella?

Joo on, kaikki laakerikuulat on kehikossa kiinni, ei pääse häviämään, ja ongelma tosiaan korjautui uudelleenkasaamisella.

Mitenkäs tuo mun aiempi viesti näyttää noin oudolta... ääkköset jotain sekamelskaa.