Tsygäilijä
22.09.2020, 22.48
Aloin huoltamaan Nexus 8:lla varustettua kiekkoa, joka hölskyi kuin laakeri olisi löysällä, ja niin se olikin. Kartiota ei vaan saanut ruuvattua syvemmälle, säätövara kai loppui, laakeri niin kulunut? Kilometreistä ei tietoa, käytettynä ostettu. Jos tällä on ajettu löysänä paljonkin, sehän on voinut tehdä pahaa laakerille.
Olen kuullut, että joku olisi yrittänyt korjata tätä hiomalla kartiosta materiaalia pois kartion kapeasta (napaan sisälle päin osoittavasta) päästä, jolloin kartio ruuvautuisi pidemmälle.
Lisäksi vaihteet vaihtuivat vähän huonosti, joten ennen hiomiseen ryhtymistä otin vaihteiston ulos navasta ja irroitin planeettapyörästön akselista. Planeettapyörästö oli hyvin vaikeaa muljutella irti, kuin olisi väärä vaihde päällä. En tosin ymmärrä miten niin voisi käydä, kun vaijeri irti vaihteiston jousi vetää ykkösen itsestään päälle.
Tässä vaiheessa alkoi tosin näyttää siltä, että tosiaan on väärä vaihde päällä, koska osa akselista nousevista "kynsistä" oli ylhäällä, eikä ykkösellä niin pitäisi olla. Laitoin takaisin kiinni navan ulkopuolelle tulevan muovisen osan ("vaihdevarsi"), joka välittää vaijerin liikkeen napaan, ja se ei mennyt paikoilleen normaalissa asennossa, vaan jossain vitosvaihteen kohdilla. Vielä vaijeri kiinni ja vaijeriin jäi reilusti löysää. Valitsimesta vitonen päälle ja löysät lähtivät pois.
Vaihdevarren vaijerin kiinnityskohdasta kääntämällä (kuten vaijerista vetämällä) huomasi, ettei se kierry ollenkaan pienempien vaihteiden puolelle. Vain n. puolestavälistä ylös eli vitosvaihteen kohdalta vastapäivään.
Muutaman kerran vaihteita vaihtelin ja lopulta palautusjousi lakkasi täysin toimimasta. Nyt tilanne on siis seuraava:
- vaihdevarren kääntyvä osa kääntyy vain isompien vaihteiden puolella, sitä ei saa ollenkaan käännettyä pidemmälle myötäpäivään, missä pienet vaihteet olisivat
- palautusjousi ei tee mitään
- akselin "kynnet" eivät liiku ollenkaan (kaikki alhaalla) vaihteita vaihtaessa, eikä neloselta vitoselle kytkeytyvä alennusvaihteen ohituskytkin liiku myöskään
Onko kellään ollut vastaavaa ongelmaa? Pitäisikö akselia purkaa pidemmälle? Entä tuo laakerin löysyys?
Olen kuullut, että joku olisi yrittänyt korjata tätä hiomalla kartiosta materiaalia pois kartion kapeasta (napaan sisälle päin osoittavasta) päästä, jolloin kartio ruuvautuisi pidemmälle.
Lisäksi vaihteet vaihtuivat vähän huonosti, joten ennen hiomiseen ryhtymistä otin vaihteiston ulos navasta ja irroitin planeettapyörästön akselista. Planeettapyörästö oli hyvin vaikeaa muljutella irti, kuin olisi väärä vaihde päällä. En tosin ymmärrä miten niin voisi käydä, kun vaijeri irti vaihteiston jousi vetää ykkösen itsestään päälle.
Tässä vaiheessa alkoi tosin näyttää siltä, että tosiaan on väärä vaihde päällä, koska osa akselista nousevista "kynsistä" oli ylhäällä, eikä ykkösellä niin pitäisi olla. Laitoin takaisin kiinni navan ulkopuolelle tulevan muovisen osan ("vaihdevarsi"), joka välittää vaijerin liikkeen napaan, ja se ei mennyt paikoilleen normaalissa asennossa, vaan jossain vitosvaihteen kohdilla. Vielä vaijeri kiinni ja vaijeriin jäi reilusti löysää. Valitsimesta vitonen päälle ja löysät lähtivät pois.
Vaihdevarren vaijerin kiinnityskohdasta kääntämällä (kuten vaijerista vetämällä) huomasi, ettei se kierry ollenkaan pienempien vaihteiden puolelle. Vain n. puolestavälistä ylös eli vitosvaihteen kohdalta vastapäivään.
Muutaman kerran vaihteita vaihtelin ja lopulta palautusjousi lakkasi täysin toimimasta. Nyt tilanne on siis seuraava:
- vaihdevarren kääntyvä osa kääntyy vain isompien vaihteiden puolella, sitä ei saa ollenkaan käännettyä pidemmälle myötäpäivään, missä pienet vaihteet olisivat
- palautusjousi ei tee mitään
- akselin "kynnet" eivät liiku ollenkaan (kaikki alhaalla) vaihteita vaihtaessa, eikä neloselta vitoselle kytkeytyvä alennusvaihteen ohituskytkin liiku myöskään
Onko kellään ollut vastaavaa ongelmaa? Pitäisikö akselia purkaa pidemmälle? Entä tuo laakerin löysyys?