Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Propain Bikes

Sivut : [1] 2 3 4

hakpas
28.08.2020, 23.36
Propain Tyee CF 2020 29" olisi ehdokkaana seuraavaksi täpäriksi. Hakusalla olisi Canyon Spectral 2018 tilalle pikkasen järeämpi, paremmin bike parkeissa viihtyvä laite.
Tässä kun mitat olis juuri siihen suuntaan mitä edeltäjässä haluaisin muuttuvan.
https://www.propain-bikes.com/en/bikes/enduro/tyee-cf/
https://enduro-mtb.com/en/propain-tyee-cf-2020-review/

Rahaa kun ei kasva ainakaan omissa puissa pitää pikkasen yrittää optimoida osien kanssa, ja lähinnä jousituksessa olis epäselvyyttä.

Lyrik Ultimate RC2 maksaisi 110€ lisää Select+ vastaan. Ultimatessa on erona erilliset säädöt nopealle ja hitaalle sisäänvaimennukselle. Onko tuon arvoinen tai yleensä kumpi on oikeasti parempi?

Taakse olen ajatellut RS Super Deluxe Ultimate RCT Coilia. En ole ikinä coililla edes ajanut joten olen han pihalla mutta sitä suositellaan ko. pyörään.
Painoa ajokamoissa on 80kg ja olen juuri tuossa kahden jäykkyyden välissä. Olisko mitään vinkkiä kumpaan suuntaan kannattais mennä. Peräpään sanotaan olevan hyvin kantava.
Vaiko sittenkin ilmakannulla vastaava +45€ lisähinnalla? Olisihan tuo puoli kiloa kevyempi...

Vai olisiko joku muu kombo selvästi parempi jos vaikka 4000€ olis kattona?
Nyt ostoskorissa näyttää tältä:

TYEE CF 29" (https://www.propain-bikes.com/en/product/bikes/enduro/tyee-cf/tyee-cf-29/)Frame Size:L - LargeBuild Kit L/XL:Individual
Fork:RockShox Lyrik Ultimate RC2
Shock:RockShox Super Deluxe Ultimate RCT Coil
Springrate RockShox:450lb
Drive train:SRAM GX Eagle
Handlebar:SIXPACK Millenium 805 (20 mm Rise)
Stem:SIXPACK Millenium 35
Seatpost:KindShock LEV SI 150mm
Saddle:SIXPACK Kamikaze
Brakes:SRAM G2 R
Wheelset:Propain ZTR Flow S1
Tireset:Schwalbe Magic Mary Addix Soft Set
Tube Kit:Tubes
Chainguard/Bashguard:Without

Hinta tälle:
3674€+toimituskulut

Ari
28.08.2020, 23.49
Lyrik Ultimate kannattaa, ainakin vanhempi lyric select löi Ikävästi läpi Nopeassa terävässä iskussa.. Takana se jäykempi Jousivaihtoehto varmempi.

Sambolo
29.08.2020, 01.34
Suosittelen kans lyrik ultimatee, selecti ei tosiaaankaa lyö läpi ainakaan mulla yli satakilosena, päin vastoin ja säädöillä ei tee mitään, vissiin koristeena :D Muuten kyllä iha kelponen ja mukava keula.

kauris
29.08.2020, 08.37
Mutta eikö tuon Propainin keula ole select+ eikä select ja ero ultimateen pienempi. Molemmissa charger 2.1. Ja oliko sulla Sambolo select vai select+?
Itse olin ollut siinä käsityksessä, että kelpuuttaisin select plussan enkä maksaisi lisää ultimatesta. Taakse Tyeen tapauksessa select+ coilina. Olis varma valinta enduro mtb:n testin perusteella.
Jousen voit vaihtaa tarvittaessa myöhemmin jos olet kahden jäykkyyden rajalla ja huomaat arponeesi väärin.

Minä olen katsellut samaa pyörää useamman kerran mutta budjettisyistä ottaisin varmaan alumiinisen.

kauris
29.08.2020, 08.49
Mun muita vaihdoksia olis jarrut code r (+75 euroa), tolpaksi ehkä 160 mm Bikeyoke (kind shock verrattuna +60 €). Kiekkoja en ehkä vaihtais mutta se joka haluaisi keveyttä niin 400 euron sijoituksella tippuis 400 g pyörivistä massoista. Olis "edullinen" hankkia suoraan, uudet 1670 g hyvät kiekot jälkikäteen ostettuna huomattavan kallista. Nuo alumiiniset newmen kiekot pitäis olla kyllä hyvät mitä olen ymmärtänyt.

Jpkainulainen
29.08.2020, 09.17
Itsekin päivittäisin nuo G2 jarrut jos tarkoitus on viihtyä parkeissa

Sambolo
29.08.2020, 11.10
Aa katos joo select+, niitä kai saakin vaa oemina, meni joteki ohi :D En sitte varmaa päivittelis sitä ja kyllähän tolla tavan selectilläkin ajelee, mut jos tykkää hieroo asetuksia niin ultimate varmast fiksuin. Varmaa myös ite jarruihi panostaisin.

rndm
29.08.2020, 15.08
Ultimatehan olis selkee ratkasu mutta Propain ei tarjoa punaisena :( Mutta joo, eiköhän sillä select+ pärjää myös. Itsellä ei siitä kokemusta, ultimate löytyy.

Alumiinisen saisi tuolla rahalla aika kovilla osilla. Toki jos kuitua haluaa niin silloin se myös kannattaa ostaa, osia pystyy päivittämään myöhemminkin.

hakpas
29.08.2020, 17.44
Kiitoksia mielipiteistä.
^Onko ultimatesta jotain huonoa sanottavaa?
Noin sitä itsekkin kuidusta ajattelen, jos sen haluaa se pitää valita nyt.

Jarruiksi mulla olisi toisesta pyörästä vaihtaa Maguran MT7:t, mutta tottahan tuo on että tuo lisämaksu Code R:n on melko pieni.
Ja coileihin on näköjään yllättävan edullista vaihtaa vieteri. Sittenhän tuo jäykkyyden valinta ei mene metsään pahasti. Vieläkö sais kättäpitempää Select+ Coil vs ultimate rct coil...

Tuo kevyt kiekkosetti meni ihan ohi. Olisihan se 400g kiekoista tosi iso kevennys. Taidanpa nyt säästää siinä ja hankkia toisen kiekkosetin sitten ensi kesäksi. Onpahan varalle sitten kun rikkoontuu.
KS tolppa ihan siksi kun on niistä hyvät kokemukset kahdessa pyörässä.

Pääosa parkkiajoista tullee olemaan tuolla pohjoisen paikoissa, Ylläksellä ja Levillä. Sieltä olen sen oppinut että pyörä ei saa väsyttää kuskia liikaa kun radat on melko pitkiä. Omilla vähäisillä taidoilla on meinannut kuski olla melko hyytelöä kun 3-4 tuntia yhtä kyytiä yrittää ajaa lujaa.

raichuwood
29.08.2020, 21.38
Minulla lähti tilaus CF 29":stä (marsred) viikko sitten korvaamaan myös Spectral AL6 2018 seuraavalla kokoonpanolla. Alustavaksi tuotantoajaksi ilmoitettiin 23.10.2020.

Frame Size: XL - Extra Large
Frame Color XL: Marsred Dark
Decal Kit: Racing Orange
Grips: Racing Orange
Saddle Color: Racing Orange
Badge: Venomblack
Fork: RockShox Lyrik Ultimate RC2
Shock: RockShox Super Deluxe Ultimate RCT Coil (650lb)
Drive train: SRAM X01 Eagle
Handlebar: Sixpack Millenium Carbon 805 (20mm Rise)
Stem: SIXPACK Millenium 45
Seatpost: Bikeyoke Revive 160mm
Saddle: SIXPACK Kamikaze
Brakes: Magura MT7
Wheelset: NEWMEN Evolution SL A 30
Tireset: Schwalbe Magic Marry/Hans Dampf Set
Tube Kit: Tubeless-Kit
Chainguard/Bashguard: SIXPACK Vertic

Minulla odotti tilaus pitkään mietintää alumiini- ja hiilikuiturungon välillä. Kyselin täältäkin vähän näkökantoja päätöksenteon tueksi. Lopulta päädyin hiilariin siitä syytä etten nähnyt mahdollisuutta hankkia hiilaria lähivuosina, jos nyt sen skippaan.

Osien suhteen alusta lähtien painotin itselleni investoivani alustaan ja vanteisiin. Tässäkin tapauksessa uusinvestoinnit myöhemmin eivät olisi realisitisia. Täten valikoitui listaan rockshoxin "parhaat" ja newmenin kiekot. Muut osat olivatkin aluksi ns. peruslistasta kunnes vaimo sanoi kerran saunassa "täytät kerran 40v, muutama satanen sinne tänne ei hetkauta mitään". Tämä avoin shekki täyttikin ostoskorin sitten hiilikuitutangosta ja -kammista, maguran jarruista jne.

Tiedoksi, mtb-news.de forumilla osattiin kertoa että alumiiniversiot ja hiilikuidusta raw-väritys menisi toimituksissa vuoden loppuun tai ensi vuoden puolelle. Hiilikuitu minttua ja viininpunaista saa vissiin nopeammalla aikataululla, kuten meikäläisen PD osoittaa.

rndm
29.08.2020, 22.42
^Onko ultimatesta jotain huonoa sanottavaa?

Ei ole kyllä. Sehän on parasta mitä rahalla saa :D Zebiä en ole kyllä testannut mutta muutenhan se on samanlainen paitsi vähän järeämpi vielä.

hakpas
29.08.2020, 23.46
^kiitos tiedosta.

Yllä on sellanen lista hienoa osaa hienoon pyörään että kateeksi käy.

No kun tässä itselläkin 4 vuoden päästä 50 mittarissa niin voi kai sen varjolla kuiten jotain hankkia:)

Tällanen setti lähti tilaukseen, tulee sitten kun tulee kunhan viimeistään huhtikuussa sais:
Frame Size:L - Large
Frame Color L:Raw
Decal Kit:Chrome
Grips:Venomblack
Saddle Color:Granit
Badge:Chrome
Build Kit L/XL:Individual
Fork:RockShox Lyrik Ultimate RC2
Shock:RockShox Super Deluxe Ultimate RCT Coil
Springrate RockShox:450lb
Drive train:SRAM GX Eagle
Handlebar:SIXPACK Millenium 805 (20 mm Rise)
Stem:SIXPACK Millenium 45
Seatpost:KindShock LEV SI 150mm
Saddle:SIXPACK Kamikaze
Brakes:SRAM G2 R
Wheelset:Propain ZTR Flow S1
Tireset:Schwalbe Magic Marry/Hans Dampf Set
Tube Kit:Tubes
Chainguard/Bashguard:Without

Jätin kuitenkin nuo jarrut vaihtamatta kun Magura on se millä mennään.

Tämä on siitä mielenkiintoinen pyörä että geometriassa on mielestäni otettu nykyajan opit hyvin huomioon ja tehty siitä tasapainoinen, ainakin numeroiden valossa.
Usein näkee että jokin mitta on venytetty muodin mukaan mutta muut mitat ei tue tätä. Mun silmissä tällaisen pyörän gerometria on kokonaisuus, yksittäisillä mitoilla ei ole niin väliä.
Tyee:ssä ainostaan kokoluokitus ihmetyttää kun itselle 178 pitkänä suosittelevat sekä M että L-kokoa. En voisi kuvitellakkaan ajavani tuolla M-kokoisella.

Usein näkee että edes pyörävalmistajat eivät näytä ymmärtävän miten ilmoittaa esim top tuben mitta ja/tai tehollinen satulakulma. Näissä kun ei ikävä kyllä noudateta mitään standardeja, mutta kun vähän miettii niin eipä siinä ole monta vaihtoehtoa. Ja toisaalta saattaa nuo mittojen tulkinnat ja vaikutukset olla hukassa muutamalla harrastajallakin.

Sain pari viikkoa sitten kokeilla m-kokoista Pole Machinea Ylläksen bike parkin parkkipaikalla, Kiitos siitä . Vaikka ihan vaan hienoa pyörää ihastelin ja kokoa testailin niin sain siitä kipinän perehtyä asiaan enemmän. Siinä on sitä jotakin kun keskiöakseli on enemmän alla kuin edessä...

järtsy
30.08.2020, 12.40
Tuonne "Maastopyörä Enduroon" ketjuun olenkin jo kirjoitellut Tyeestä mutta laitetaan nyt tännekkin kun oma ketju niin muutkin löytää paremmin.
Eli mulla on nyt ollut kuukauden verran ajossa Tyee 29" alurungolla ja en voisi tyytyväisempi olla:)

Mietin kanssa kovasti että kuitu vai alu ja päädyin Raw alumiiniin sen tietynlaisen huolettomuuden takia, ei näy pienet naarmut ja jotenkin sitä kuitua kuitenkin enemmän varoo vaikka ehkä syyttä.
Keulalle tuli Lyrik Select+ ja taakse Ultimate coili 500lbs jousella, minulla painoa kesäkunnossa karvan alle 80kg. ei varsinaisesti tunnu yhtään liian tiukalta jousi mutta toisaalta en ole tainnut saada sitä pohjaamaan kertaakaan, tuossa olis Nukeproofin 475lbs kevytjousi hyllyssä jos viittis vaihtaa. Iskari vaan näyttää aavistuksen työläältä ottaa irti niin en ole viittinyt vielä kokeilla.

Uskon että coili sopii tuohon pyörään erinomaisesti vaikka ei ilmapampusta olekkaan kokemusta.

Pyörä on ilmeisen hyväksi todettu ympäri maailmaa koska toimitusajat ovat pitkät, plussaa tästäkin että ne ilmoitetut toimitusajat ovat pitäneet hyvin paikkaa tai jopa pyörä tullut aiemmin.
Minulle tuli jopa paremmilla osilla (tolppa ja jarrut) mitä tilasin ilmeisesti siksi että pysyivät aikataulussa.

Jha
01.09.2020, 12.41
Moro, enskapyörä täälläkin hakusassa. Tyee 29:nä, kokoa tässä mietin. Pituutta 177cm. Jalan sisämitta 83.
M vai L?

Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla

järtsy
01.09.2020, 21.22
Moro, enskapyörä täälläkin hakusassa. Tyee 29:nä, kokoa tässä mietin. Pituutta 177cm. Jalan sisämitta 83.
M vai L?

Mulla pituutta 175 ja inseam 81. M koko tuntuu just hyvälle ja se on valmistajan mukaan tarkoitettu 170-180cm kuskille.

hakpas
01.09.2020, 21.25
Tässä omia ajatuksia tuohon. En siis ole metriäkään moisella ajanut mutta ennen tilausta kävin saman läpi.

Satulaputken pituutta katsoisin ensin. Saatko satulan riittävän alas omiin tarpeisiin. Yläasento ei liene ongelma, varsiinkaan 125mm hissillä.

Sitten vertaisin reach arvoa aiempiin pyöriin. Millainen on tuntunut parhaalta seisaaltaan, tuleeko jossain tanko polviin tai vastaavasti tuntuuko olevan liian kaukana edessä että keulan nosto/kevennys on vaikeaa. Ota huomioon ohjaustangon back sweep ja stemmin pituuserot ja huomaa että reach arvoa ei voi suoraan päätellä siitä miltä pyörä tuntuu satulassa polkien.

Satulaputken tehollisen kulman, reachin, keulakulman ja stemmi/tangon mittoja katsomalla Tyee ei ole ajoasennoltaan tavattoman pitkä pyörä, mutta akseliväli on kuiten pitkän puoleinen.

Itsellä on miellyttänyt hieman pidemmän reachin pyörät. Helpoilla poluilla sillä ei ole niin merkitystä mutta heti kun satulaa ei käytä, tykkään että ohjaamossa on tilaa. Itse ottaisin noilla sun mitoilla L-kokoisen 35mm stemmillä. Mun mielestä M-kokoisen ohjaamon keinotekoinen venyttäminen esim 60mm stemmillä saattaa muuttaa ohjausta liian laiskaksi. Omat mitat on 178/86cm.

Eniten vaikuttaa mistä tykkää.

järtsy
01.09.2020, 22.01
Mulla on 160mm dropperi ja ei ole liian pitkä. pari senttiä vielä periaatteessa menis alemmas mutta tuntuu että ei ehkä menee ihan kaulusta myöten, en nyt ole viittinyt enempää runnoa kun tuntuu hyvältä noin.
Mitä lähemmäs pituudessa mennään 180cm niin toki se L voi olla parempi riiippuen mieltymyksistä.

Jpkainulainen
01.09.2020, 23.23
Kannattaa katsoa myös noiden eri droppereiden Stack arvoa. Saattaa olla 1-2cm eroja miten korkealle satula asettuu ala-asennossa dropperi slämmättynä. Googlella löytyy vertailuja noista.

Jha
02.09.2020, 18.55
Kiitos vastauksista. Hyviä näkökulmia.
Mulla ei ole paljoa kokemuksia enskapyöristä, ainostaan moottorivehkeitä aikasemmin ollut.
Nykyään maastoajot menny läskillä. Kesällä Ylläksellä kävin päivän laskemassa ja kova kipinä jäi kyllä siitä.
Pitää vielä repiä hiuksia tuon koon kanssa.

raichuwood
07.09.2020, 15.24
Laittelin Propainille mailitse tiedustelua olisiko fillaritilaukseen mahdollista saada mukaan ylimääräistä vaihtajan kannaketta. Minulla on paha tapa yrittää aina vetää turhan kapeista kohdista, jolloin vaihtaja ottaa yleensä kipeetä.

Tänään tuli sähköpostiin suora viesti uudesta tilauksesta sisältäen kannakkeen (25€) ja postimaksut (4,90€) eli kannake tulee omana toimituksenaan.

Jha
08.09.2020, 08.29
Laittelin Propainille mailitse tiedustelua olisiko fillaritilaukseen mahdollista saada mukaan ylimääräistä vaihtajan kannaketta. Minulla on paha tapa yrittää aina vetää turhan kapeista kohdista, jolloin vaihtaja ottaa yleensä kipeetä.

Tänään tuli sähköpostiin suora viesti uudesta tilauksesta sisältäen kannakkeen (25€) ja postimaksut (4,90€) eli kannake tulee omana toimituksenaan.Samaa kyselin mutta ei ole vielä vastausta kuulunu.
Tuntus että ei ois iso homma laittaa pyörän mukana tulemaan...

Bnito
08.09.2020, 11.24
Mielestäni sieltä saa verkkokaupan puolelta pyörää tilatessa myös lisäiltyä korvakkeen tilaukseen mukaan, eihän sitä tietysti siinä tilauskiimassa tajua aina tehdä :)

Mitä nyt jonkun verran tullut propainin aspan kanssa asioitua niin lievää kielimuuria havaittavissa kun englanniksi asioita hoitaa.

Sain rautalangasta vääntää kuvien kera mitä varaosaa spindriftin takanapaan olisin tarvinnut, lopulta selvis että ovat oem napoja ja voivat vain myydä vain pelkän täydellisen navan akseleineen, jonka sitten päädyin tilaamaan. Vannekehää eivät suostuneet myymään johtuen covid ja varastojen tyhjyyden vuoksi.

Kerran tiedustelin hintaa linkuston osalle ihan mielenkiinnosta ja sain paluupostissa suoraan laskun ja tiedon että lähtee tulemaan kun olet osan maksanut :)

Yleisesti silti ihan jouhevasti toiminut toistaiseksi. En ole tosin kamalasti takuuseen koittanut nojailla, joten ei hajuakaan miten homma niiden suhteen toimii...

Mutta luulis että aspaan kun vinkkaa fillarin tilaus tunnuksen, sais tuon korvakkeen pakettiin mukaan mahtumaan.

raichuwood
08.09.2020, 18.14
Mielestäni sieltä saa verkkokaupan puolelta pyörää tilatessa myös lisäiltyä korvakkeen tilaukseen mukaan, eihän sitä tietysti siinä tilauskiimassa tajua aina tehdä :)

Mitä nyt jonkun verran tullut propainin aspan kanssa asioitua niin lievää kielimuuria havaittavissa kun englanniksi asioita hoitaa.

Sain rautalangasta vääntää kuvien kera mitä varaosaa spindriftin takanapaan olisin tarvinnut, lopulta selvis että ovat oem napoja ja voivat vain myydä vain pelkän täydellisen navan akseleineen, jonka sitten päädyin tilaamaan. Vannekehää eivät suostuneet myymään johtuen covid ja varastojen tyhjyyden vuoksi.

Kerran tiedustelin hintaa linkuston osalle ihan mielenkiinnosta ja sain paluupostissa suoraan laskun ja tiedon että lähtee tulemaan kun olet osan maksanut :)

Yleisesti silti ihan jouhevasti toiminut toistaiseksi. En ole tosin kamalasti takuuseen koittanut nojailla, joten ei hajuakaan miten homma niiden suhteen toimii...

Mutta luulis että aspaan kun vinkkaa fillarin tilaus tunnuksen, sais tuon korvakkeen pakettiin mukaan mahtumaan.

Repesin tuolle "tilauskiimalle" :D... aika hyvin osasit kuvata tilanteessa olevan tunteen.

Jha
12.09.2020, 09.17
Repesin tuolle "tilauskiimalle" :D... aika hyvin osasit kuvata tilanteessa olevan tunteen.

Joo kuvaa hyvin tilannetta ku nakkelee osia ostoskoriin;)
Pitää laittaa viestiä niin eiköhän tuo onnistu. Kiire ei ole ku menee varmaan joulukuulle.

timoesk
26.09.2020, 15.10
Tilasin Tyee CF:n 15.9. ja PD on 18.12. Hetken saa odotella.

hakpas
26.09.2020, 21.43
Tilasin Tyee CF:n 15.9. ja PD on 18.12. Hetken saa odotella.
Tilasin pari viikkoa aiemmin ja sama PD olis täälläki. Eipä tuolla kiirettä ole ku täällä päin ei yleensä marraskuun alun jälkeen tollasta pyörää tarvi.

raichuwood
27.09.2020, 00.14
Tilasin marsred CF 29":n 22.8. PD:ksi ilmoitettiin 23.10. Kyllä itse vielä elättelen toiveita että marraskuun alussa pääsisi vielä kunnolla ajamaan täällä Lahden seudulla.

Sambolo
28.09.2020, 20.03
Uus spindrifti julkastu. Varmaa iha jeppis parkkipyörä.

hakpas
28.09.2020, 20.58

Hieno ku mikä, varsinki tuo keltanen.
https://www.propain-bikes.com/en/bikes/freeride/spindrift/

JohnnyBuzz
28.09.2020, 22.47

Jep, samaa kattelin. Nyt oli takaiskarikin siirtynyt järkevämpään paikkaan. Nätti peli kyllä. Mutta head tube angle vain 64,5 astetta? No vakavissaan eiköhän se ole ihan riittävän slack.

JohnnyBuzz
01.10.2020, 23.03
Mites jengillä on muuten mahdolliset takuuasiat hoituneet Propainin kanssa? Ei sillä, että tässä mitään pyöräkuumetta (taas) olis saanut aikaan. :D

Bnito
02.10.2020, 11.18
Jep, samaa kattelin. Nyt oli takaiskarikin siirtynyt järkevämpään paikkaan. Nätti peli kyllä. Mutta head tube angle vain 64,5 astetta? No vakavissaan eiköhän se ole ihan riittävän slack.

Eipä tuolla vanhemmalla mallilla mitään ongelmia tuon takaiskarin sijoituksen paikan suhteen ole ollut. Geo muutos lienee se olennaisempi asia, paremmat antisagit ja progressiivisempi linkusto vs tuo vanhempi malli. Keulakulmakin varsin riittävä, oli jo ennestäänkin. Itsellä tuo vanhempi malli parkki ajossa ja satunnaisessa polulla sotkemisessa ja parkissa kyllä toimii vallan mainiosti. Miedosti ketuttaa että nyt tuli uus malli kun itse ostin helmikuussa 2020. Mutta täytyy katsoa josko rungon päivittäisi kun kaikki muu menee päikseen.. Toki eipä tuossa vanhemmassakaan mallissa liiemmin moitittavaa ole paitsi tuo progressiivisuuden puute coilin kera joka fiksaantuu progressiivisella jousella..

Mites jengillä on muuten mahdolliset takuuasiat hoituneet Propainin kanssa? Ei sillä, että tässä mitään pyöräkuumetta (taas) olis saanut aikaan. :D

Takanapa rikki, ei takuuseen, ostin uuden. Vannekehä hajos, tiedustelin lähinnnä onko korvaavaa myydä, ei ollut, sanoivat toki että ei ole valitettavasti hyllyssä eivätkä voi jeesaja, covidin piikkiin myös laittoivat. Vastailevat kyl suht hyvin kohtuu aikaan mutta en kyllä kamalasti kokemuksen perusteella takuuseen nojailis.

kauris
02.10.2020, 15.38
Moittivat, että uudessa Spindriftissä kaapelit kolisee hitosti ja viritykset eivät auttaneet. Sanoivat, että asia on valmistajan tiedossa ja pyrkivät korjaamaan sen. Mutta korjaavatko missä vaiheessa. Saako ekat tilaajat runkoja joissa sisäiset kaapelivedot kolisee ja myöhempiin vasta korjataan...

Kaapelien vetoa keskien seudulla sen sijaan kehuttiin Tyee malliin verrattuna jossa ne kulkee keskiön alta. Kuinkahan ongelma ne Tyeessä ovat olleet? Omassa Canyonin Spectralissa vaijerit kiertää myös keskiön alta pienen pätkää esillä mutta siinä ne ei ole haitanneet.

Mielenkiinnolla odottelen kyllä Pinkbiken Field testiä. Mitä spindriftin käytöstä myös polkuajelussa sanotaan. Vai käykö lähinnä vain ja ainoastaan hissipyöräilyyn. Esim Tyee olis toki yleispyörä mutta sitten taas kun ajo on eniten parkkia, Spindrift tai jonkin muun valmistajan pyörä (kuten Nukerpoofin Mega) vois olla kuitenkin se oikea itselle. Trekin Slash vaikka myös mielenkiintoinen mutta siinä hinta jo menee korkeammaksi kuin postimyynti Propainilla tai Nukella.

edit. Spindriftin tulo voi auttaa Tyeen saatavuuteen jopa parantavasti...? Osa Tyeen tilanneista vaihtaakin tilauksensa ehkä Spindriftiin. Paitsi jos tulevat samasta tehtaasta tai osien saanti on se pullonkaula niin homma vain hyytyy entistä pahemmin. No kyllä sen pyörän silti vielä ensi kesäksi ehtii saada jos kohta tilailee. Mutta täällä odotellaan tosiaan vielä tietoa minkälainen erityisesti Nukeproofin mallisto tulee olemaan, (uusiutuuko Mega vai onko se uusi ews-käytössä ollut pyörä jossa pullotelinekin uusi malli nimeltään Giga ja Mega säilyy entisellään). Ja mitä ne tulee maksamaan ja mitä niistä sanotaan. Ovatko mukana Field testissä ja mitä tuloksia siitä testistä muutoinkin käy ilmi.... Pari vielä julkaisematonta mallia on tulossa mukaan.

JohnnyBuzz
03.10.2020, 00.41
Moittivat, että uudessa Spindriftissä kaapelit kolisee hitosti ja viritykset eivät auttaneet. Sanoivat, että asia on valmistajan tiedossa ja pyrkivät korjaamaan sen. Mutta korjaavatko missä vaiheessa. Saako ekat tilaajat runkoja joissa sisäiset kaapelivedot kolisee ja myöhempiin vasta korjataan...

Kaapelien vetoa keskien seudulla sen sijaan kehuttiin Tyee malliin verrattuna jossa ne kulkee keskiön alta. Kuinkahan ongelma ne Tyeessä ovat olleet? Omassa Canyonin Spectralissa vaijerit kiertää myös keskiön alta pienen pätkää esillä mutta siinä ne ei ole haitanneet.

Mielenkiinnolla odottelen kyllä Pinkbiken Field testiä. Mitä spindriftin käytöstä myös polkuajelussa sanotaan. Vai käykö lähinnä vain ja ainoastaan hissipyöräilyyn. Esim Tyee olis toki yleispyörä mutta sitten taas kun ajo on eniten parkkia, Spindrift tai jonkin muun valmistajan pyörä (kuten Nukerpoofin Mega) vois olla kuitenkin se oikea itselle. Trekin Slash vaikka myös mielenkiintoinen mutta siinä hinta jo menee korkeammaksi kuin postimyynti Propainilla tai Nukella.

edit. Spindriftin tulo voi auttaa Tyeen saatavuuteen jopa parantavasti...? Osa Tyeen tilanneista vaihtaakin tilauksensa ehkä Spindriftiin. Paitsi jos tulevat samasta tehtaasta tai osien saanti on se pullonkaula niin homma vain hyytyy entistä pahemmin. No kyllä sen pyörän silti vielä ensi kesäksi ehtii saada jos kohta tilailee. Mutta täällä odotellaan tosiaan vielä tietoa minkälainen erityisesti Nukeproofin mallisto tulee olemaan, (uusiutuuko Mega vai onko se uusi ews-käytössä ollut pyörä jossa pullotelinekin uusi malli nimeltään Giga ja Mega säilyy entisellään). Ja mitä ne tulee maksamaan ja mitä niistä sanotaan. Ovatko mukana Field testissä ja mitä tuloksia siitä testistä muutoinkin käy ilmi.... Pari vielä julkaisematonta mallia on tulossa mukaan.

Musta tuntuu, että toi kaapelien kolina tulee kuntoon piankin, jos nyt noissa testimalleissa jo muodostui ongelmaksi. Ite oon tota katellut nyt tän viikon sillä silmällä nimen omaan park-hommiin ja siihen ois kyllä passeli. Trekin Slash on myös erittäin kiinnostava. Omalla speksauksella alu Spindrift ja Trekin Slash 8 menis aika samoihin hintoihin, Propain ehkä aavistuksen halvemmaksii. Tossa omassa speksissä olis DHX2 coil takana, ZEB edessä, GX-voimansiirto, Code RSC-jarrut, Bikeyoken dropper, Stansin mk3 -kiekot tärkeimpinä elementteinä. Slashiä puoltais Trekin erinomainen palvelu takuuasioissa liikkeen kautta. Postimyyntipyörän pahimmassa tapauksessa lähettelyä takaisinpäin ei kyllä jaksais yhtään. Yllä mainitut takanavan ja kiekon rikkoontuminen olis mennyt Trekillä takuun piikkiin ja niin se pitäisi kyllä Propainillakin mennä, jos kyse normiajosta. Omasta Trekistä meni vannekehä ja takuuhommat hoitui enemmän kuin hyvin eli just tuo huolettomuus ongelmatilanteissa mietityttää.

Mitään järkisyytähän ei oo itellä speksailla Spindriftiä, kun Transition Patrolilla hoituu park-ajot enemmän kuin hyvin, mutta pyöräkuume on ainainen piinaaja.

järtsy
03.10.2020, 10.40
Heh, hauska kuulla että muillakin samanlaista pyöräkiimaa, itse olen ollut hämmästyttävän tyytyväinen Tyeen ja ehkä osittain siksikin tekis mieli ostaa Spindrift parkkiin. Järjellä jos miettii niin Tyeellä pärjää meikäläinen oikein hyvin sielläkin mutta silti..

Parkkipyörässä ei vaan tarttis olla 12speed mutta ainahan sen voi downgreidata vaikka shimpan 11sp joka on toimivuuden kannalta parempi vaihtoehto mutta silti säilyis varmasti vielä poljettavuus jos tarvii ylämäkeen ajaa.

JohnnyBuzz
03.10.2020, 10.58
Heh, hauska kuulla että muillakin samanlaista pyöräkiimaa, itse olen ollut hämmästyttävän tyytyväinen Tyeen ja ehkä osittain siksikin tekis mieli ostaa Spindrift parkkiin. Järjellä jos miettii niin Tyeellä pärjää meikäläinen oikein hyvin sielläkin mutta silti..

Parkkipyörässä ei vaan tarttis olla 12speed mutta ainahan sen voi downgreidata vaikka shimpan 11sp joka on toimivuuden kannalta parempi vaihtoehto mutta silti säilyis varmasti vielä poljettavuus jos tarvii ylämäkeen ajaa.

Ite kyl pitäisin ton 12 speedin, koska sit samalla pyörällä voi tarvittaessa vetää polkulenkit eikä tarvitse ottaa esim. lomareissulle kahta pyörää mukaan. Mul on niin trail kuin park pyörässä SRAMin GX-voimansiirto 12 vaihteella eikä kummassakaan oo ollu mitään ongelmia.

Bnito
04.10.2020, 11.01
Itsellä on tuolla 20 vuoden spindriftillä stravan mukaan yli 30 parkki reissua tälle kesälle. Kyllä gx eaglea on saanut aika usein säädellä ja ajopäivien aikana kura ja paska saa vaihteet jumitteleen. Itse mietin jopa et kesäks kun ajo on 99% parkkia olisi hommannut dh voimansiirron ja vaihtanut eaglen talveks. Mutta kun xd vaparii ei ole tarjolla kuin tolkuttoman kallis pakka niin luovuin ajatuksesta.

Mun mainitsemiin takuu asioihin sen verran että tuon kehän rikoin liian matalilla paineilla parkissa kivikossa, en sen takuisiin ajatellut menevänkään...

rndm
04.10.2020, 12.16

Eikös Tyee nyt ole ihan verrattavissa Megaan? Joustomatkat identtiset ja selkeesti enskapyöriä. Spindrift taas menee juuri tuohon parkkipyörä-kategoriaan ainakin jouston puolesta, uusi malli kyllä näyttää siltä että sillä varmaan jo polkeekin ihan hyvin.

Jatasaa
04.10.2020, 19.39
Tyee, mega ja slash on vertailtavissa toisii. Spindrift on juuriki parkki kampe.
Täälä oltii jo tyee melkein tilaamassa vaa uus spindrift on kyllä tällä hetkellä menossa tilauksee. Trekin slashiä käyty koe ajaa ja tinkaamassa hintaa mutta kyllä propaini hinta ja osat on aiva eri maailmasta ku trekillä.
Ajosta löytyy trekin fuel ex 8 - 19 nii vois olla rinnalle tuommone "super enduro" hyvä kampe ku tämä kesä on menny parkeissa melko tiiviisti.. (ylläs, levi, isosyöte)

kauris
04.10.2020, 20.35
Eikös Tyee nyt ole ihan verrattavissa Megaan? Joustomatkat identtiset ja selkeesti enskapyöriä. Spindrift taas menee juuri tuohon parkkipyörä-kategoriaan ainakin jouston puolesta, uusi malli kyllä näyttää siltä että sillä varmaan jo polkeekin ihan hyvin.

On Tyeellä ja Megalla vähän eri luonne enduro mtb:n mukaan.
Megasta sanottiin: The Nukeproof Mega 290 Expert feels easier to ride fast than any other bike in this group test. It’s a beast downhill and happy to trade punches with the downhill specialists like the Privateer and YT Capra, connecting gaps and braaping turns with the best of them. However, it is also fun enough to chuck about the local jump spot or deliver smiles on a fast natural trail blast. It’s a big bike, no doubt, but never feels clumsy or unwieldy. While it cannot match the Propain or Ibis Ripmo AF through very tight turns, it will crush them as soon as the track gets gnarly.

Ja Tyeestä: Compared to the hammer-like approach of the Ibis Ripmo AF and Nukeproof Mega, the Propain Tyee CF is like a surgical knife. It feels far lighter, peppier and more lively than the other bikes in this test.
The very firm ramp-up of the rear suspension means the Propain is not as stable as the Nukeproof Mega on big hit terrain, but the long travel fork hangs in there if you have the skill. The best climber in the test by far, the Propain is the clear winner if you are looking for an all-rounder.

Jpkainulainen
04.10.2020, 22.07
Itselläni ainakin herää noita arvosteluja lukiessa, että noinkohan tavallinen harrastaja tuollaisia eroja huomaa? Nuo pyörät on numeroiden perusteella lähestulkoon identtisiä.

kauris
04.10.2020, 22.15
Geometriakulmien ja pituuksien (mm chainstay) kieltämättä mutta ilmeisesti takajousituksen toiminta eroaa kuitenkin havaittavasti. Toisaalta tuohon Megaan ei kannata enää verrata, kun tuo 2020 malli on loppuunmyyty ja uusi on erilainen.

JohnnyBuzz
04.10.2020, 23.43
Tyee, mega ja slash on vertailtavissa toisii. Spindrift on juuriki parkki kampe.
Täälä oltii jo tyee melkein tilaamassa vaa uus spindrift on kyllä tällä hetkellä menossa tilauksee. Trekin slashiä käyty koe ajaa ja tinkaamassa hintaa mutta kyllä propaini hinta ja osat on aiva eri maailmasta ku trekillä.
Ajosta löytyy trekin fuel ex 8 - 19 nii vois olla rinnalle tuommone "super enduro" hyvä kampe ku tämä kesä on menny parkeissa melko tiiviisti.. (ylläs, levi, isosyöte)

Jos tässä nyt lähtis päivittämään trail ja park -pyörät, niin itellä Spindrift ja Fuel EX 8 -kombo tällä hetkellä listan kärjessä. Mut edelleen, ei mitään järkisyitä päivittää kumpaakaan.:D Silti vaan ajatus kovasti houkuttaa.

Jatasaa
05.10.2020, 07.44
Vakavasti mietin muuten 29/27,5 rengastusta spindrifti.. Pääsin testaa spessun statusta parkissa ja oli kyllä jäätävä ketterän olone peli niillä renkailla. Onko muilla kokemuksia asiasta? Näkyhän tuosta mullet vaihtoehdosta tulevan jossain vaiheessa tarkempaa arviota mitä luki nuita testejä spindriftistä. Innolla odotan!

JohnnyBuzz
05.10.2020, 12.17
Vakavasti mietin muuten 29/27,5 rengastusta spindrifti.. Pääsin testaa spessun statusta parkissa ja oli kyllä jäätävä ketterän olone peli niillä renkailla. Onko muilla kokemuksia asiasta? Näkyhän tuosta mullet vaihtoehdosta tulevan jossain vaiheessa tarkempaa arviota mitä luki nuita testejä spindriftistä. Innolla odotan!

Mullet setupissa kandee ottaa huomioon, että sitä ei saa modattua 29” -versioon, jos tulis sellainen fiilis. Takahaarukka on eri mittainen 27,5” ja 29” -malleissa. Enduro Magin testissä oli myös versio, jossa 29” -renkaille tarkoitettu runkoon oli laitettu 27’5” -rengas taakse ja se oli arvioijan mielestä paras setup. Ei toi modaus varmaan ihmeitä vaadi?

järtsy
05.10.2020, 21.31
Mullet setupissa kandee ottaa huomioon, että sitä ei saa modattua 29” -versioon, jos tulis sellainen fiilis. Takahaarukka on eri mittainen 27,5” ja 29” -malleissa. Enduro Magin testissä oli myös versio, jossa 29” -renkaille tarkoitettu runkoon oli laitettu 27’5” -rengas taakse ja se oli arvioijan mielestä paras setup. Ei toi modaus varmaan ihmeitä vaadi?

27.5 pudottaa keskiötä alemmas, onkohan sitä jotenkin kompensoitu mullet versiossa?

hakpas
05.10.2020, 21.50
27.5 pudottaa keskiötä alemmas, onkohan sitä jotenkin kompensoitu mullet versiossa?

Näyttäis että on kompensoitu takahaarukassa kun kulmat on identtiset mutta 27,5 haarukalla BB offset 10mm ja 29llä 23mm.

mthamala
23.10.2020, 23.08
Tuonne "Maastopyörä Enduroon" ketjuun olenkin jo kirjoitellut Tyeestä mutta laitetaan nyt tännekkin kun oma ketju niin muutkin löytää paremmin.
Eli mulla on nyt ollut kuukauden verran ajossa Tyee 29" alurungolla ja en voisi tyytyväisempi olla:)

Miten Tyee pelaa, kun jyystää perus juurakoissa ja kivikoissa, teknisissä nousuissa jne? Mietinnässä yhtenä vaihtoehtona yleispyöräksi, jolla olisi hauska lähteä milloin vain myös bike parkkiin. Enduro magin jutun perusteella voisi toimia hyvinkin monenlaisessa ajossa. YT Jeffsyä on toki tässä tähyilty myös, mutta saatavuus on heikkoa. Täpärikuume vaivaa pahasti. 😅

järtsy
24.10.2020, 10.02
Tämä on nyt vaan yhden miehen mielipide ja täähän riippuu paljon myös mihin vertaa mutta Tyee on erittäin polkutehokas noin pitkäjoustoiseksi ja juurikin sellainen jokapaikan höylä. Ei ehkä se kaikkein pehmein sohva kivikossa mutta ainakin coili iskarilla toimii erittäin hyvin sekalaisessa ajossa.

mthamala
24.10.2020, 13.39
Kiitos, hyvä kuulla sun kokemus!

Harva varmaan on esim. sekä Tyeetä että Jeffsyä päässyt testaamaan, molemmat varmasti huippuvehkeitä. Tällä hetkellä alla Kona Honzo 140mm keulalla, joten olettaisin että aika erilainen tuntuma.

timoesk
24.10.2020, 16.53
Tällä hetkellä alla Kona Honzo 140mm keulalla, joten olettaisin että aika erilainen tuntuma.

Mulla on myös Honzo 140mm keulalla. Tyee tulossa tilalle. Veikkasin, että on aika erilainen.

Aika pitkään uuttaa pyörää saa odotella.

Lähetetty minun Nokia 7.1 laitteesta Tapatalkilla

mthamala
24.10.2020, 21.05
Mulla on myös Honzo 140mm keulalla. Tyee tulossa tilalle. Veikkasin, että on aika erilainen.

Katohan! Alu vai kuitu? Niillä on kait kilon verran painoeroa. Mietin miten paljon noilla on käytännön eroa.

timoesk
24.10.2020, 21.27
Katohan! Alu vai kuitu? Niillä on kait kilon verran painoeroa. Mietin miten paljon noilla on käytännön eroa.Tilasin kuidulla. Kilo siinä taitaa olla eroa. Muissa osissa en varsinaisesti lähtenyt hakemaan keveyttä. Ohjaustangon otin mukavuussyistä kuidusta. Itsellä ei ole kokemusta eri painoisista pyöristä. Jostain olen lukenut, että paino ei välttämättä ole se oleellisin ominaisuus, jos ei puhuta XC-pyöristä.

järtsy
24.10.2020, 22.15
juuri näin, kilon säästö rungossa ei enskapyörässä ole kovin merkittävä juttu, Tyee tuntuu perstuntumalta kiihtyvän ja kiipeävän paremmin kuin edellinen Strive CF joka oli suurinpiirtein tuon kilon kevyempi.

mthamala
24.10.2020, 22.26
Jepjep, täytyy tuota harkita. Ihan vielä ei oo sormi tilausnapilla. Onko teillä takana coil vai ilmajousi? Coilia on kehuttu melkein jokaisessa arviossa paremmaksi.

JohnnyBuzz
24.10.2020, 23.16
Jos nyt tulee laitettua tilaukseen kovasti kuumotteleva Spindrift, niin coililla lähtee. Nykyisessä bike park -pyörässä on 160 mm coililla takana ja on ollut kyllä hyvä.

raichuwood
25.10.2020, 07.52
Mites jo tilanneilla on pitänyt Propainin ilmoittamat ei-sitovat tuotantopäivämäärät nyt syksyllä? Minulla meni oma PD umpeen perjantaina (cf 29" marsred) eikä Propainin suunnalta ole kuulunut mitään.

timoesk
25.10.2020, 08.03
Takaiskarista ja toimituspäivistä on keskustelua täällä: https://facebook.com/groups/3435022183284652/

Mun PD on vuoden lopulla. Saattaa siis tulla ensi vuoden puolella.

Tilasin coililla arvostelujen perusteella. Saa nähdä tuliko valittua sopivan jäykkä jousi. Onneksi jouset eivät ole kovin kalliita.

järtsy
25.10.2020, 08.03
Onko teillä takana coil vai ilmajousi? Coilia on kehuttu melkein jokaisessa arviossa paremmaksi.

Coili on, vaikka en ole mikään jousitushifistelijä niin coilin tuntumasta tykkään ja tuohon propainin takapäähän se sopii erityisen hyvin kun ei päästä poljettaessa notkumaan.

raichuwood
25.10.2020, 08.20
Takaiskarista ja toimituspäivistä on keskustelua täällä: https://facebook.com/groups/3435022183284652/

Mun PD on vuoden lopulla. Saattaa siis tulla ensi vuoden puolella.

Tilasin coililla arvostelujen perusteella. Saa nähdä tuliko valittua sopivan jäykkä jousi. Onneksi jouset eivät ole kovin kalliita.

Kiitti, täytyypä käydä vilkaisemassa vaimon tilin kautta, kun en ole itse ollut Facebookissa 10 vuoteen. Tällaiset maastopyöräkeskustelut ovat ainoa syy miksi pohdin vielä tilin luomista uudelleen.

mthamala
25.10.2020, 13.18
Kiitos, hyvä vinkki tuo Facebook-ryhmä. Coil-juttujen lisäksi voi fiilistellä asiaa muutenkin. Varmaan tulisi coililla tilattua, vaikka nähtävästi ilmajousellakin kannattajansa.

timoesk
25.10.2020, 13.44
Kiitos, hyvä vinkki tuo Facebook-ryhmä. Coil-juttujen lisäksi voi fiilistellä asiaa muutenkin. Varmaan tulisi coililla tilattua, vaikka nähtävästi ilmajousellakin kannattajansa.

Luke Meier-Smithillä on Instagramissa ja Youtubessa videoita ja kuvia joissa Tyee esiintyy. Niitä voi myös katsella pyörää odotellessa tai tilausta miettiessä.

https://www.instagram.com/luke_ms1/
https://www.youtube.com/channel/UCLg5Q257_2YgzD20-xi1Itg/

Mun mielestä Luke käyttää normaalisti coilia, mutta Cranworx dual slalom -kisassa oli ilmajousi.

Tetsa
26.10.2020, 10.37
Mulla oli 9.10 tuo arvioitu kasauspäivä ja viesti tulikin samana päivänä että osat on keräilty ja kasaus alkaa.
Sen jälkeen onkin sitte ollut vähän hiljaisempaa, saa nähdä milloin tulee seuraava infopläjäys.
Mahtaa Tyee olla huolella kasattu kun näin kauan sitä hierovat...

Tetsa
26.10.2020, 18.10
Sen että ehdin manata tuota kasauksen kestoa toi Postinsetä samalla muun postin mukana fillarin.
Propainilta ei tullut missään vaiheessa mitään tietoa että olisi pyörä lähetetty, no pääasia että viimein saapui.
Pikku muutoksia näköjään oli kokoonpanoon tullut.
Pakka onkin tuo uusi 10/52 vaikka sitä ei ollut valittavissa, ja takarengas piti olla Hans Dampf mutta tuli Big Betty.
Suurinpiirtein ehdin jo kasailla ja vaikuttaa ainakin ihan asialliselta laitteelta.
Ekaa kertaa asentelin noita Schwalben kumeja ja saakelin tiukkoja oli Maxxixseen verrattuna, Rimpactin insertti ei juurikaan asiaa helpottanut.
Täytyy tutkiskella vielä tuota takarengas juttua, laittaako palautetta väärästä vai ajeleeko tolla.

JohnnyBuzz
26.10.2020, 18.22
Hienoa, että pyörä saapui, joten kannatti manata täällä. :D Minkä verran tuossa piti itse kasailla?

raichuwood
26.10.2020, 19.46
mahtavaa, jospa se omakin sieltä joskus saapuisi. Saksan foorumeilla olikin mainintoja tuosta hans dampfin vaihtumisesta big bettyyn eli ei liittyne vain sun tilaukseen. Vissiin muidenkin komponenttien osalta taitaa olla jo 2021 vuoden mallistoa käytössä.

laittelehan kuvia...

timoesk
26.10.2020, 19.49
Pakka onkin tuo uusi 10/52 vaikka sitä ei ollut valittavissa, ja takarengas piti olla Hans Dampf mutta tuli Big Betty.

Onnea uudesta pyörästä!

Noita Big Bettyjä ja 10-52 pakkoja on näkynyt uudemmissa kuvissa. Ilmeisesti on nyt linjassa Spindriftin kanssa. Sivuillakin mainitaan nykyisin 10-52 pakka, mutta rengasvaihtoehdoissa on Hans Dampf.

Mites muuten iskunvaimennus, tuliko 20 vai 21 vuosimallia?

Jatasaa
26.10.2020, 20.33
Ehottomasti kuvia tänne kelle tullee nuita. Ei liia paljon ole nähny ja kuumetta nostattaa sopivasti.

Sambolo
26.10.2020, 20.51
Ite ainaki ottaisin bettyn hanssin sijaan.

Tetsa
26.10.2020, 23.39
Onnea uudesta pyörästä!

Noita Big Bettyjä ja 10-52 pakkoja on näkynyt uudemmissa kuvissa. Ilmeisesti on nyt linjassa Spindriftin kanssa. Sivuillakin mainitaan nykyisin 10-52 pakka, mutta rengasvaihtoehdoissa on Hans Dampf.

Mites muuten iskunvaimennus, tuliko 20 vai 21 vuosimallia?

En tullut katsoneeksi tuota jousitusta sen tarkemmin kun kiireessä kasailin ennen töihin lähtöä. Sarjanumerosta se taitaa selvitä?
Nopeasti tota Big Bettyä googlailin ja vaikutti ihan hyvältä joten en jaksa alkaa siitä vääntämään. Melko kankeaa muutenkin ollut viestittely sähköpostilla.
Kuvaakin yritin tänne laittaa mutta se osoittautui tämmöselle perusjuntille ylitsepääsemättömäksi. Huomenna sitten loppukasausta ja säätöhommia...
Mun eka täysjousto joten opeteltavaa riittää että saa alustan jotenkin säädettyä.

raichuwood
27.10.2020, 00.17
Jos satut omaamaan Rockshoxin alustan, niin keulalle löytyy oma Trailhead sovellus mobiililaitteille ja nettiversio löytyy osoittteesta https://trailhead.rockshox.com/en/search/. Tällä pääset säädöissä alkuun. Syötät vain iskarin takaa löytyvän sarjanumeron ja oman painosi tuonne, niin saat ihan ok asetukset lähtökohdaksi jatkotuunauksille. Jos tarvitsee infoa miten Rokkarin reboundit, high ja low speed compression säädöt vaikuttaa ajamiseen niin näillekin löytyy kohtuu pätevä ohjeistus osoitteesta https://www.sram.com/globalassets/document-hierarchy/tuning-manuals/gen.0000000006209-rev-a-suspension-setup-and-tuning-guide-english.pdf. Itselle tulossa RS:n alusta niin en osaa Foxin vastaavia linkittää... eiköhän nekin googlettamalla löydy.

Tetsa
27.10.2020, 00.43
Jos satut omaamaan Rockshoxin alustan, niin keulalle löytyy oma Trailhead sovellus mobiililaitteille ja nettiversio löytyy osoittteesta https://trailhead.rockshox.com/en/search/. Tällä pääset säädöissä alkuun. Syötät vain iskarin takaa löytyvän sarjanumeron ja oman painosi tuonne, niin saat ihan ok asetukset lähtökohdaksi jatkotuunauksille. Jos tarvitsee infoa miten Rokkarin reboundit, high ja low speed compression säädöt vaikuttaa ajamiseen niin näillekin löytyy kohtuu pätevä ohjeistus osoitteesta https://www.sram.com/globalassets/document-hierarchy/tuning-manuals/gen.0000000006209-rev-a-suspension-setup-and-tuning-guide-english.pdf. Itselle tulossa RS:n alusta niin en osaa Foxin vastaavia linkittää... eiköhän nekin googlettamalla löydy.

Kiitos vinkistä. Tosiaan Rockshox alusta on ja takana coili. Pitää noiden avulla aloittaa...

Tetsa
27.10.2020, 00.48
Hienoa, että pyörä saapui, joten kannatti manata täällä. :D Minkä verran tuossa piti itse kasailla?

Runko oli muuten kasattu mutta ohjaustanko satula ja vaihtaja oli irti, ja vanteet tietysti. Kumit tyhjinä joten sisurit pois ja insertti ja litkut sisään.

timoesk
27.10.2020, 08.34
En tullut katsoneeksi tuota jousitusta sen tarkemmin kun kiireessä kasailin ennen töihin lähtöä. Sarjanumerosta se taitaa selvitä?

Trailhead osaa kertoa malli ID:n tuon sarjanumeron perusteella. Ihan suoraan mallivuosi siitä ei selviä. Sramin sivuilta voi ehkä arvuutella mallivuotta. Veikkaisin, että Yarin tapauksessa B3-loppuinen on 21 ja Lyrikin C3-loppuinen on 21.

Keuloissa 20 ja 21 mallien erona on joku osa ilmajousessa. Tämän voi päivittää jälkikäteen ja osa ei edes ole kallis. Ihan helppoa osan vaihtaminen ei kuitenkaan ole. Lähentelee täysihuoltoa, joten en itse lähtisi päivittämään ennen ensimmäistä täysihuoltoa.

Bnito
27.10.2020, 10.07
Itse alkuvuodesta spindriftin tilanneena, tuli magic maryilla vaikka tilasin veetiren dh kumeilla. Laitoin postia propainille ja sain parin viikon päästä myös veetiret ilmaiseksi kotiovelle.

Itsellä nyt bigbetty supertrailina talvikiekoissa takanakkina, edessä sitten vanhempi traili mary, paino eroa on tuolla schwalben uudella kumilla n. 300g vs vanha trailseos. On se toki paljon jäykempi runkoinen, uskaltaisin melkein jo verrata dh kumiin. Ainakin painoa on yhtä paljon :) ja oli joo työläämpi saada vanteelle, mutta vastapainona nousi kyllä sitten kehälle ihan perus pumpulla helposti, samaa ei voi sanoa tuosta vanhemmasta marystä.

JohnnyBuzz
27.10.2020, 10.18
Olisko muuten ihan pyhäinhäväistystä, jos päätyisi tilaamaan Spindriftin ZEB Ultimate-DHX2 Coil -kombolla? Onhan toi kuin miksaisi Addua ja Nikeä, mut on mulla itse asiassa trail-pyörässäkin Rockshox-Fox -yhdistelmä, joka on kyseisen mallin vakio-setup. Koska enemmän on enemmän ja 190 mm ZEB kiinnostelisi. :D Lisäksi Foxin keulaa saa vain Kashima-versiona, joka aikas tyyris.

Tetsa
27.10.2020, 12.47
Trailhead osaa kertoa malli ID:n tuon sarjanumeron perusteella. Ihan suoraan mallivuosi siitä ei selviä. Sramin sivuilta voi ehkä arvuutella mallivuotta. Veikkaisin, että Yarin tapauksessa B3-loppuinen on 21 ja Lyrikin C3-loppuinen on 21.

Keuloissa 20 ja 21 mallien erona on joku osa ilmajousessa. Tämän voi päivittää jälkikäteen ja osa ei edes ole kallis. Ihan helppoa osan vaihtaminen ei kuitenkaan ole. Lähentelee täysihuoltoa, joten en itse lähtisi päivittämään ennen ensimmäistä täysihuoltoa.

Sovellus sanoo MODEL ID FS-LYRK-ULT-C3 -27T06360481.

timoesk
27.10.2020, 12.56
Sovellus sanoo MODEL ID FS-LYRK-ULT-C3

On siis uusinta 21 vuosimallia. Ei tarvitse miettiä pävittämistä.

rndm
27.10.2020, 14.51
Uudempi ei myöskään välttämättä meinaa parempaa. -21 mallin debonair estää sen vajaa sentin "leposagin" syntymisen, mutta samalla alkuherkkyys vähenee verrattuna vanhempaan. Masuasioita ja ajotyylistä riippuvaa. Uudempi varmaan parempi kovempaan ajamiseen, mutta vanhempi tuntuu mukavammalta perus poluilla.

järtsy
27.10.2020, 16.43

Osa on se ilmaruodon mäntä ja mutteri, nämä voi siis pelkästään vaihtaa vanhaan mutta kun tuo uusi ilmaruotokaan kaikkineen päivineen maksaa alta 40€ ja on todella helppo vaihtaa niin itse valitsin tämän kun sähkärin Yari keulan huolsin.

raichuwood
28.10.2020, 10.17
Laittelin sunnuntaina kyselyä propainille tilaukseni tiimoilta, niin tänään tuli vastaus.

Hello,
thank you for your message. We cannot explain how the email we sent you a few weeks ago did not reach you. We must sincerely apologize to you!

We are incredibly sorry, but unfortunately a delivery of Tyee frames has been postponed due to the Coronavirus. We are therefore forced to postpone production until around mid November. We are very sorry for this situation!
As an excuse we would like to add a set of pedals to your order. How does that sound to you? Just let us know

timoesk
28.10.2020, 17.05
Laittelin sunnuntaina kyselyä propainille tilaukseni tiimoilta, niin tänään tuli vastaus.

Hello,
thank you for your message. We cannot explain how the email we sent you a few weeks ago did not reach you. We must sincerely apologize to you!

We are incredibly sorry, but unfortunately a delivery of Tyee frames has been postponed due to the Coronavirus. We are therefore forced to postpone production until around mid November. We are very sorry for this situation!
As an excuse we would like to add a set of pedals to your order. How does that sound to you? Just let us know

Mielenkiintoista. Saa nähdä miten nuo loppuvuoden toimituspäivät pitävät.

Jha
03.11.2020, 11.28
Eilen tuli viesti Propainilta, code R jarrut loppu eikä uutta toimitus päivää ole vahvistettu. Vaihdoin sitte ne G2rcs:iin.
PD 7.11. Katotaanpa milloin tulee.

Lähetetty minun IN2013 laitteesta Tapatalkilla

kauris
03.11.2020, 12.28
Huutakaa hep jos huomaatte,.että alu Spindrift tuli myyntiin.

Kauankohan ne code ärrät on loppu? Kertoivatko sitä. No luulis että niitä taas joidenkin viikkojen jälkeen tulis.

Jha
03.11.2020, 12.33

Kauankohan ne code ärrät on loppu? Kertoivatko sitä. No luulis että niitä taas joidenkin viikkojen jälkeen tulis.Eivät kertoneet muuta kun että eivät ole saaneet vahvistusta uudelle erälle milloin tulee.

Lähetetty minun IN2013 laitteesta Tapatalkilla

JohnnyBuzz
03.11.2020, 13.07

Kauankohan ne code ärrät on loppu? Kertoivatko sitä. No luulis että niitä taas joidenkin viikkojen jälkeen tulis.

Mulle tulee meili heti, kun tulee myyntiin. Voin infoilla jahka se tulee inboxiin. Jos päädyn tilaamaan, niin ei oo mitään kiirettä pyörän kanssa. Jos tulis tyyliin huhtikuun alkuun mennessä, niin riittäis mulle aivan hyvin. Ite ottaisin Code RSC:t jarruiksi, kun hintaero on sen verran pieni ja saa vähän lisäsäätöjä niillä.

kauris
03.11.2020, 13.56
Pistin minäkin sähköpostilistalle nimeni :)
Ja sama aikataulu pyörän suhteen. Riittää, että huhtikuun alkuun saa. Joko Spindriftin tai jonkun muun vastaavan mutta Spindrift nyt vahvoilla ajatuksissa. Hitto kun Pinkbiken Fieldtest vain tulisi vielä niin katsoisin mielellään sen mietteet ensin ja laittaisin vasta sitten tilauksen. Mutta varmaankin tilauksen voi laittaa heti vetämään ja tarvittaessa peruuttaa jos jostain syystä tulisi jälkikäteen eri aatoksiin. Toki ennen kuin pyörä on kokoamis/ tomitusvaiheessa.

Jatasaa
03.11.2020, 14.48
Saishan tuo jo tulla. Sähköpostii tulee itellekki ilmotus, mutta silti tullu käytyä vilkuilee jos sattuu roskapostii menemää ilmotus. Kuumottelis jo kovasti.
Ja tänne vaa linkkejä jos jotaki uusia testejä tulee.

järtsy
03.11.2020, 21.43
Aika monta Spindriftin kuolaajaa täälläkin, mulla on kanssa nimi listalla:)
Mielenkiintoista nähdä minkälaista toimitusaikaa alu versiolle luvataan, ruuhkaa alkaa olemaan joka mallin kanssa ja kohta vielä julkaistaan uusi DH mallikin niin saa varmaan alkaa miettimään kapasiteetin ja henkilökunnan lisäystä. Toisaalta ihmettelisin jos eivät pikkuhiljaa nosta hintoja kun kauppa käy niin kuumana että odotusajat venyy turhan pitkiksi.

JohnnyBuzz
03.11.2020, 22.23
Aika monta Spindriftin kuolaajaa täälläkin, mulla on kanssa nimi listalla:)
Mielenkiintoista nähdä minkälaista toimitusaikaa alu versiolle luvataan, ruuhkaa alkaa olemaan joka mallin kanssa ja kohta vielä julkaistaan uusi DH mallikin niin saa varmaan alkaa miettimään kapasiteetin ja henkilökunnan lisäystä. Toisaalta ihmettelisin jos eivät pikkuhiljaa nosta hintoja kun kauppa käy niin kuumana että odotusajat venyy turhan pitkiksi.

Tai sit vaan saksalaiset osaa. 😊 Mielenkiintoista nähdä kyllä toimitusaikoja. Toivottavasti ovat stockanneet tarpeeksi tärkeimpiä komponentteja.

JohnnyBuzz
04.11.2020, 11.06
Osaako muuten kukaan sanoa, kuinka toi Propainin takalinkusto toimii verrattuna esim. vaikkapa Trekin vastaavaan? Trekeissä Active Braking Pivot mahdollistaa sen, että takapään iskunvaimennus toimii normaalisti myös jarruttaessa. Onko Propainin rakenteessa jotain haittapuolia, jotka näkyisi käytössä? Tyeessä ja uudessa Spindriftissä on sama rakenne, joten varmasti hyvin samankaltaisesti toimivat.

kauris
04.11.2020, 15.38
Trek julkisti aikanaan yli 10 vuotta sitten tämän kelluvan systeeminsä jota silloin kehuttiin juuri tästä jarrutuksessakin toimivasta jousituksestaan erittäin hyväksi. En usko, että esim Propainin pyörissä toiminta olisi kuitenkaan kovin huonoa. Olisi siitä erityisesti useissa Tyeetä koskevissa testeissä silloin mainittu. Ainakin Tyeen jousitus on kuitekin sellainen, että se ilmeisesti hyötyy erityisen paljon kierrejousesta ilmaiskariin verrattuna. Monilla muilla merkeillä / malleilla on asia toisinpäin. Eli vaikka paino vähän lisääntyy, itse ottaisin Tyeen ja/tai Spindriftin kierrejousella. Vaikeampi on sen sijaan päättää ottaisko 350 vai 400 vahvuisen jousen. Se ei toki ole ongelma, kun voi vaihtaa edullisesti.

JohnnyBuzz
04.11.2020, 17.29
Trek julkisti aikanaan yli 10 vuotta sitten tämän kelluvan systeeminsä jota silloin kehuttiin juuri tästä jarrutuksessakin toimivasta jousituksestaan erittäin hyväksi. En usko, että esim Propainin pyörissä toiminta olisi kuitenkaan kovin huonoa. Olisi siitä erityisesti useissa Tyeetä koskevissa testeissä silloin mainittu. Ainakin Tyeen jousitus on kuitekin sellainen, että se ilmeisesti hyötyy erityisen paljon kierrejousesta ilmaiskariin verrattuna. Monilla muilla merkeillä / malleilla on asia toisinpäin. Eli vaikka paino vähän lisääntyy, itse ottaisin Tyeen ja/tai Spindriftin kierrejousella. Vaikeampi on sen sijaan päättää ottaisko 350 vai 400 vahvuisen jousen. Se ei toki ole ongelma, kun voi vaihtaa edullisesti.

Joo, näin varmasti. Coililla ottaisin itsekin, mikäli päädyn tilaamaan. Mun pitäis siinä tilanteessa ratkaista ottaisko 450 vai 500 lb jousen. Kamat päällä oon just 450 lb:n ylärajalla ja nykyisessä park pyörässä on toi. Pelkään, että jos ottais 500:n, niin häviääkö samalla herkkyyttä. En oo mielestäni saanut 450:stä pohjaamaan, joten ehkä se olisi riittävä etenkin, kun tossa on vielä 20 mm enemmän joustoa.

Ois kiva kuulla Tyeen omistajilta kokemuksia tuosta takapäästä, etenkin coililla.

järtsy
04.11.2020, 20.04
Mulla on Tyeessä suosituksen mukaiisesti 500lbs jousi, painoa nakkena karvan alta 80kg enkä ole huomannut pohjaamista missään eli voisi kokeilla astetta loysempää jousta.
Tätä ei voi kuitenkaan suoraan verrata Spindriftin takapäähän kun minun painoiselle siihen suositellaan 400lbs jousta eli linkuston geometria on eri.

timoesk
05.11.2020, 08.31
Mielenkiintoista nähdä minkälaista toimitusaikaa alu versiolle luvataan, ruuhkaa alkaa olemaan joka mallin kanssa ja kohta vielä julkaistaan uusi DH mallikin niin saa varmaan alkaa miettimään kapasiteetin ja henkilökunnan lisäystä.

Saksalaisella foorumilla joku kertoi, että myös Hugene on tulossa myyntiin Tammikuussa. Oli kysynyt asiakaspalvelusta. Eiköhän tuo ole uusi versio Hugenesta. Sekin saattaa herättää kiinnostusta, jos ei ole tarvetta pidemmälle joustolle.

järtsy
06.11.2020, 07.36
Mutta eihän tuo Hugene mikään uusi malli ole jos nuo speksit sivuilla pitää paikkansa.

timoesk
06.11.2020, 07.43
Mutta eihän tuo Hugene mikään uusi malli ole jos nuo speksit sivuilla pitää paikkansa.

Joo ei se nykyinen ole uusi. Siitä on mahdollisesti tulossa kokonaan uusi malli.

Bnito
06.11.2020, 09.07
Propainin saksan fb sivuilla olivat saaneet vastauksia propainilta että alu sd olisi nyky arvion mukaan marraskuun puolivälin tienoilla tulossa myyntiin...

järtsy
06.11.2020, 16.27
Joo ei se nykyinen ole uusi. Siitä on mahdollisesti tulossa kokonaan uusi malli.

Eikos se kuitenkin ole tänä vuonna markkinoille tullu sekin? Tuskin näin nopeasti runko ainakaan muuttuu.

timoesk
06.11.2020, 16.38
Eikos se kuitenkin ole tänä vuonna markkinoille tullu sekin? Tuskin näin nopeasti runko ainakaan muuttuu.

Täältä voisi päätellä, että Hugene on tullut 2018:
https://www.propain-bikes.com/en/info/tech-archive/

Hugene 2018-2020

No eipä tuolla suurta merkitystä ole. Aika paljon uusivat pyöriä. Toivottavasti toimitusajat ei tuosta kauheasti veny. Vielä pari kuukautta odotusta jäljellä itsellä.

JohnnyBuzz
06.11.2020, 16.41
Hugenea ei myöskään ole tällä hetkellä saatavilla saitilta, joten sekin viittaisi siihen, että uusi malli on tulossa. Varmaan vähän väri- ja komponenttipäivitystä. Vai tulisko siitäkin aluversio?

K1mm0
06.11.2020, 20.37
Kyselin Hugenea suoraan Propainilta. Kysyin onko tulossa täysin uusi malli ja tuleeko alumiiniversio. Tämmöttinen vastaus tuli:

"Unfortunately the Hugene is currently sold out - but it will be available again soon! When and how exactly we can't say at the moment. This will probably take until the beginning of next year."

Ota nyt tuosta selvää. Ympäri pyöreä vastaus, mutta kai siellä jotain juonia punotaan. Aluversio olisi tervetullut. Putjetti ei taida riittää hiilariin...

kauris
09.02.2021, 11.27
Hugenesta on tullut nyt uusi malli. Jousto lisääntyi 10 mm ja on nyt jo 140 mm takana ja 140/150 mm edessä. Pyörä on toistaiseksi ainakin vain kuituisena. Tavallaan kiinnostaisi mutta tilaamani Spindriftin kaverina tuo on ehkä turhan järeä kuitenkin. Joku YT Izzo olis ehkä se sopivin pari Spindriftille mun makuun.
https://www.propain-bikes.com/en/bikes/trail/hugene/

Jatasaa
09.02.2021, 13.32
On kyllä piru siistin olone tuo hugene. Ei tuosta puhas traili pyörä paljon parane ennää omasta mielestä. Tietenki riippuu mitä hakee mutta tuota voi sanoa jo melko jokapaikan höyläksi.

Onko kenellekkää tippunu uusia propaineja tai onko menny pyöriä kasauksee.. Oma pd on 19.2 ja alkaa pikkuhiljaa kuumottaa että miten aikataulussa ovat. Varautunut että eivät ole mutta saapa nähdä millo homma lähtee liikkeelle.

kauris
09.02.2021, 16.08
Minä tilasin alu-Spindriftin heti ensimmäisen tunnin aikana kun myynti silloin aikanaan alkoi ja huhtikuun puolivälissä on arvioitu toimitus. En yllättyisi jos venyy tuosta kun luki tämän Propainin ulostulon ongelmista. Nyt jos tilaisi niin tarjoaa kesäkuun puoliväliä toimitukseksi. https://www.pinkbike.com/news/propain-acknowledges-long-lead-times-and-price-increases.html

No hinnan on sentään saanut lukittua ostohetken mukaiseksi ja hinnankorotuksen koskee uusia tilauksia. Tosi hurjia noi rahtikulujen nousut vaikka kaukoidästä Eurooppaan. Ja vaikka ensimmäiset rungot tulisivatkin sovitusti tuolloin huhtikuussa niin osien saanti voi olla ongelma. Tuskin he niitä ovat valmiiksi jo tilanneet varastoon odottamaan vaan nyt valmistajilta saadut osat aina pultataaan kiinni kokoamispaikassa olemassa oleviin runkoihin joita asiakkaat niin ikään kuumeisesti odottavat. Niinkin saaattaa käydä, että jokin osa puuttuu (esim Code RSC jarrut, jotka itse valitsin) ja tarjoavat tilalle jotain muuta kuten G2-sarjasta tai maguraa tms. Joku täällä palstalla taisi raportoidakin siitä että ottavat tarvittaessa yhteyttä ja ehdottavat muutosta. Silloin tulee kyllä vaikeita valintoja. Jääkö odottamaan viikkoja tai huonossa tapauksessa kuukausia vain tyytyykö vaihtoon enemmän tai vähemmän ei-haluttuun osaan.

Ainoa mikä muuten tulevan pyörän sinänsä aivan loistavissa osissa ja tilauksen hetkellä olleissa osavaihtoehdoissa "harmittaa" on aivan turhan heppoinen takarengas Spindriftin ajateltuun käyttöön. Kyllä takarenkaan jykevämmän tarjolla olleen vaihtoehdon olisi tullut olla Super gravity-mallia eikä Super trailia vaikka se sen 100 grammaa painoa nostaakin. Vaihtoehtonahan konfiguraattorissa super trailille oli vielä kepoisemmat Snakeskinit. Super gravity tai dh-rengas olisi mahdollistanut pienet paineet, silti kurveissakin kestävän renkaan ja estänyt läpilyöntejä /puhkeamisia. Olen miettinyt laitanko saman tien / etukäteen jo vahvemman renkaan tilaukseen. Maxxiksen osalta Exot eivät kestäneet mulla yhtään ja DD olikin oikea valinta.

järtsy
09.02.2021, 17.10
Ei tuo viestin lainaaminen näytä toimivan niin vastaan Kauriille että Hugene ja Spindrift olis mun mielestä varsin pätevä kombo, minullehan tulee Tyeen kaveriksi Spindrift ja nämä voi osoittautua turhan samanlaisiksi. Hugene kyllä kiinnostaisi mutta ehkä maltan odottaa Spindriftin tuloon saakka jotta pystyy vertaamaan, kun Tyee kuitenkin tuntuu poluillakin todella hyvältä ja tehokkaalta polkea ja metsässäkin tulee usein hakeuduttua raffimpiin paikkoihin.Tosin näillänäkymin jos keväällä vasta tilaa Hugenen niin saa varmaan aikaisintaan syksyllä..

Jatasaa
09.02.2021, 18.23
Joo niinhän ne teki tuon ilmotuksen että venyy. Ite olen kyllä silti melko luottavaisin mielin että kohtuudella pyörä tulee jossain vaiheessa kevättä.

Osien vaihto ei ole kynnys kysymys paitsi iskareissa. Niistä en kyllä tingi kovin helposti jos ollenkaa ja odotan vaikka sitte että tullee halutut hyllyy.

Ps: Tännehän kannattais lisätä jo propaineja saaneet uudestaan kuvia pyöristä jotka on kadonneet foorumi kyykätessä. Saa porukka katella minkälaisia vehkeitä kenellekki on tullu jo.

hakpas
09.02.2021, 21.46
Tammikuun puolivälissä tullut Tyee CF 29https://pic.useful.fi/K9nfRFXdD.jpg

JohnnyBuzz
09.02.2021, 23.06
Mä olisin luottavainen Spindriftin toimitusaikojen pitämiseen etenkin niiden tilauksien osalta, jotka tuli heti julkistuksen jälkeen. Ois aika ikävä imagotappio, jos vuoden isoimman uudistuksen toimitukset sakkaisi, mutta toki kaikki on mahdollista eikä kaikki oo Propainin käsissä. Mä luulen, että toimitusviiveet koskee enemmän uusia tilauksia. Oma production date on 16.4. ja olis kyllä mahtavaa, jos siinä pysyisi. Tulis just sopivasti kauden alkuun.

Ja mitä uuteen Hugeneen tulee, niin olis kyllä maukas pari Spindriftille. Itellä on tällä hetkellä ykkösenä listalla Transition Spur, mutta siinä hinta on aika suolainen ja Hugenen saisi paremmilla osilla ja noin tonnin halvemmalla. Eihän tässä oo taas mitään järkeä, mut alkanut jo leikitellä nykyisen trail-pyörän myynnillä. Tosin sitä ei kyllä viittis myydä liian aikaisin, koska Hugenen toimitukset menee tällä hetkellä heinä-elokuun vaihteeseen. Toisaalta Spindrift on jo maksettu ja trail-pyörästä sais varmaan noin puolet Hugenen budjetista. :D

Ps. onpas mahtavaa, kun Fillarifoorumi taas toimii. :)

Sambolo
10.02.2021, 07.21
Yksi Mustan värinen Tyee varastettu herttoniemestä 05.02.21. Jos tulee vastaan jossain. Omistaja Leo Melvas löytyy fb.

Jatasaa
10.02.2021, 08.48
Piti ihan kysyä ketkä instagrammissa ovat laittaneet hehkutus kuvia saapuneista alu tyeestä nyt lähi päivinä, että miten aikataulussa tuli. Tammikuun loppupuolella ollu kahella pd ja 2vk siitä pyörä oli tullu kotia.Tuo on tietenki monesta asiasta kiinni, mutta vaikuttaa hyvältä. Pessimisti ei pety, mutta kuumotellaa nyt vähän :D

JohnnyBuzz
10.02.2021, 12.25
Ainakin tuolla FB:n Propain Owners -ryhmässä viivästyksistä ovat kärsineet etenkin britit ja siinä syynä Brexit. Luottavainen olen tulevan pyörän production dateen. :)

Masansa
10.02.2021, 16.54
Oma Tyee Cf tuli tammikuussa melkein viikon etuajassa.

Bnito
11.02.2021, 10.57
Pienellä varauksella kannatanee kyllä varautua toimitus aikoihin. Vital MTB haastatteli juuri santacruzin toimaria joka avasin tuota osien saatavuutta ja toimitus aikoja. Toki propainilla voinee olla homma hanskassa paremmin, mutta se että mainitaan pelkän satulan toimitus ajaksi 400 päivää ei kamalasti luottamusta herätä yleisesti toimitus aikojen suhteen... Pyöriä nyt covidin aikana on ostettu normaalia enemmän mikä taas johtaa siihen että valmistajat eivät välttämättä saa osia kaikkiin tilauksiin kun tehtaissa ei tuotanto yksinkertaisesti riitä.. Mutta toivottavasti porukka saa pyörät luvattuihin toimitusaikoihin mennessä :)

JohnnyBuzz
11.02.2021, 13.53
Pienellä varauksella kannatanee kyllä varautua toimitus aikoihin. Vital MTB haastatteli juuri santacruzin toimaria joka avasin tuota osien saatavuutta ja toimitus aikoja. Toki propainilla voinee olla homma hanskassa paremmin, mutta se että mainitaan pelkän satulan toimitus ajaksi 400 päivää ei kamalasti luottamusta herätä yleisesti toimitus aikojen suhteen... Pyöriä nyt covidin aikana on ostettu normaalia enemmän mikä taas johtaa siihen että valmistajat eivät välttämättä saa osia kaikkiin tilauksiin kun tehtaissa ei tuotanto yksinkertaisesti riitä.. Mutta toivottavasti porukka saa pyörät luvattuihin toimitusaikoihin mennessä :)

Toki tossa kandee muistaa, että Santa Cruzin volyymit on aika eri luokkaa ja luonnollisesti haluavat, että mallikohtaisesti pyörissä on samat osat. Eli on aika eri asia ostaa vaikkapa 100 000 satulaa vs. 1 000. Ehkä eniten itseä mietityttää esim. SRAMin tyyppisten valmistajien komponentit, joille on kysyntää kaikilla valmistajilla. Jos siellä tulee tuotannollisia haasteita, niin sitten on kaikki pyörämerkit ongelmissa. Shimanohan ei ole pystynyt kysyntään vastaamaan ja sitä kautta SRAM on saanut kasvatettua markkinaosuutta.

hakpas
11.02.2021, 16.38
Luulisi Propainin tapa myydä osien puolesta vain yhtä vapaasti konfittavaa tyyppiä vs esim. Canyon, kaikista on myynnissä 6.0, 7.0 jne ja kun 6.0 olevaa jarrua ei ole saatavilla koko pyörä jää myymättä. Propain voi vaan jättää sen osan pois valikoimista jonka saatavuus on huono.

JohnnyBuzz
11.02.2021, 18.21
Luulisi Propainin tapa myydä osien puolesta vain yhtä vapaasti konfittavaa tyyppiä vs esim. Canyon, kaikista on myynnissä 6.0, 7.0 jne ja kun 6.0 olevaa jarrua ei ole saatavilla koko pyörä jää myymättä. Propain voi vaan jättää sen osan pois valikoimista jonka saatavuus on huono.

Jesh, just näin. Ja sit jos jonkun osan toimitus venyy liiaksi ja tuotantopäivä lähestyy, niin päivittävät usein veloituksetta astetta parempaan, mikäli asiakkaalle sopii ja osia on saatavilla. Toki riippuu myös komponentista.

kauris
22.02.2021, 14.41
Omaa pyörää odotellessa :)
Propain, propain: https://youtu.be/ldoT2mHubGE

Ja Propain and propain accessories: https://youtu.be/9FA__4fLBos

Jatasaa
24.02.2021, 14.13
Jaha. Sieltäpä alko tännää tulemaa sähköpostia ihan urakalla eri vaiheista ja lopuksi dhl seuranta koodi. Eli uus "morsian" on lähteny suomia kohti. Jos omaa pd kattoo nii 3pv myöhässä.

Edit: Saksasta oli tullu puhelua ja perrää sähköpostia, että olivat joutuneet osia vaihtaan.
- Oranssi penkki vaihtu koko mustaan
- 30mm nousulla oleva ohjaustanko vaihtu 20mm:seen
- vakio stemmi vaihtu milleiniumii

Asialline meininki minusta.

stumpe
24.02.2021, 17.40
^Saako jotain hyvitystä kun osat eivät ole tilauksen mukaiset?

kauris
24.02.2021, 18.50
Millenium oli parannus jos mitta pysyi samana. Mutta ohjaustangon nousun muutos ei tietty ole niin jees jos ties haluavansa just tietyn korkuisen. Ehkä sen osalta olis voinut halutessaan myös kysyä vaihtoa Milleniumiin tai vielä kalliimpaan.

Jatasaa
24.02.2021, 19.15
Joo millennium on parannus tosin mitta lyheni mutta en yö unia menetä siitä ku paremman osan sai ja stemmi mitta on muutenki kysymysmerkki ennenku pääsee ajamaa tuolla.

Tuossa ohjaustangossa kävi sinänsä tuuri ku mulla löytyy jo 30mm nousulla oleva tanko ja tilauksen jälkeen mietin että miksi ihmeessä otin samalla nousulla tuohonki sen. Kävi siis paremmi ku hyvin tuossa.

Erikoista oli että ne soitti sieltä. Kertoo toki vaa hyvästä asiakaspalvelusta.

järtsy
24.02.2021, 20.18
Minulle tuli kesällä jo Tyee ja sen enempää ilmoittelematta oli vaihtunut jarrut Guidesta Codeen ja tolppa KindShockista Bikeyokeen, en valittanut:) mutta jossain tapauksissa olisi joo kiva jos ensin kysyisivät että käykö.

Nyt jännityksellä odotan Spindriftin tuloa ja millä komponenteilla se tulee, erityisesti jarrut kiinnostaa kun tilatessa Maguran MT7 kanssa kuuluisi tulla MDR-P levyt mutta nyt jos valkkaa nuo jarrut niin ei tule enää..

Jatasaa
24.02.2021, 20.40
No mie olen kattonukki somesta että osassa pyöriä on MT7 ja normi levyt että onko ne vaihtanu ne vai miksi mutta onkohan sielä saatavuus pula tullu tms.

Itekki siis otin MT7:lla ja odotan innolla mite jytyt jarrut ne on deore M6000 verrattuna.

Hyllystä löytyy shimano ice-techit 203 levyt joten vaikka olis nuo MDR-P vaihtunu normaaleihin nii löytyy kunno levyt heiti mitkä vaihtaa.

Piti laittaa muuten että tuo osa vaihos viesti tuli siinä vaiheessa ku pyörä oli kuitattu terminaalii. Siinä vaiheessa ei paljo ennää pysty vaikuttamaan osii, mutta jos iskarit, jarrut, hissitolppa ja vanteet on sitä mitä oli laittanu nii nuo on loppuviimein pieniä juttuja.

JohnnyBuzz
24.02.2021, 22.12
Maguran MT7 tulossa myös itselle Spindriftiin. Täytyy toivoa, että tulis muutkin komponentit mahdollisimman lähelle tilauksen speksejä, koska kaikki osat tarkasti valittu. Eli en olis hirveästi valmis tekemään kompromisseja. Kiekkojen osalta kävis upgrade, kun jäi vähän hampaankoloon, että päädyin ottamaan perusmallit.

Bnito
25.02.2021, 14.33
Jaahas uuden sd:n runkosetit tullut nettisivuille saataville 1249 e näytti hinnaksi. Toimitukset tosin elokuussa.

Pyöritellyt päässä tuon 20 vm rungon päivittelyä tähän uudempaan, mutta taidanpa viellä malttaa kun tuo vanhempikin toimii ihan hyvin satunnaisilla lenkeillä ja vallan mainiosti parkissa. Lyrikki ultimate päivittyi zeb ultimateen jonka venytin 190mm, nyt joustot 190/195, ja poluilla toimii edelleen yllättävän hyvin. Oispa kesä ja parkit auki...

raichuwood
27.02.2021, 16.58
Vinkki: jos säilytät bikeyoke-tolpalla varustettua pyörää pystyssä, kuten minä, niin muutamassa päivässä ilmaa kertyy sen verran tolpan "alakammioon" (en tiedä oikeaa termiä) ettei Tolppa enää toimi liipaisimesta painamalla. Onneksi bikeyokessa on 4mm kuusiokolopultilla varustettu ilmausmekanismi satulan alla oikealla puolella. Ongelma korjaantuu kun käännät tätä ja vapautat takaisin alkuasentoon. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210227/d93618a75a9ee3d98185ef9db6b19c29.jpg

Lähetetty minun J9210 laitteesta Tapatalkilla

Sambolo
27.02.2021, 20.45
^ hyvä tietää, vaikka itsellä säilyy vaakana.

Jatasaa
01.03.2021, 22.03
Mulla tullee juuriki eturenkaasta roikkumaa, että todella hyvä huomio tänne muillekki.

Jatasaa
03.03.2021, 16.52
https://ibb.co/xHRj1SWNonii pyörä saatu kotia. Tasan viikon kesti toimitus Ouluu. Aamulla oli kuitattu Oulun terminaalissa paketti nii soitin sinne ja hain ite. En jaksanu ootella millo soittelevat kuljetuksesta.
Alunperin tuo raaka alumiini ei iskeny, mutta täytyy sanoa että onhan se omalla tavallaa pirun siisti.
Kessää ootelessa vaikkaki talvipolut alkaa olemaa aika makkeimillee nii pääsee tuota mukavasti testaa jo.

]https://i.ibb.co/f4XRVxT/IMG-20210303-153601.jpg (https://ibb.co/RzgnGDJ)[/IMG]
https://i.ibb.co/q5PsNMK/IMG-20210303-150945.jpg (https://ibb.co/xHRj1SW)

kauris
03.03.2021, 17.25
Hieno! Onnea uudesta pyörästä. Ja jos joku miettii, että pitääkö olla Spindrift että voi ajaa isosti niin ei näköjään tarvitsisi kun Remyn videoita katsoo...
https://youtu.be/YuSK05vIMJ0

JohnnyBuzz
06.03.2021, 14.53
Tässä Spindriftiä odotellessa on pieniä lisähankintoja tullut tehtyä siihen. Takarengasta jäin miettimään, että pitäisikö tilata varuiksi vähän jykevämmällä kyljellä oleva Big Betty? Nyt toi on Super Trail ja Addix Soft -seoksella. Itellä ei oo Schwalbeista kokemusta, kun edellisessä park-pyörässä oli Maxxiksen Minionit. Ne kesti ajossa kyllä hyvin. Pyörä mukana tulevan vois sit pitää vararenkaana. Insertiä myös harkinnut taakse, mutta en oo ihan satavarma sen tarpeellisuudesta.

Ohjainlaakereita oon kans miettinyt, kun niitä on jengillä mennyt aika nopeasti etenkin Briteissä, joissa paikallinen talvi on osille vähän armoton. Toisaalta voihan sen ajaa loppuun ja vaihtaa sitten, jos alkaa oireilemaan.

Reilu puolitoista kuukautta olis vielä arvioituun kokoamispäivän. Jaksaa jaksaa :D

Jatasaa
06.03.2021, 15.44
Joo laakereita on sielä vissii menny. En tiiä mitä sinne kannattais sitte laittaa?

Mulla vaihtuu kesän tultua minionit tyeesee ku alkaa parkki kausi.

Viime kesänä 130/130 joustavalla Trekillä menii ylläksellä ja leivillä ilman inserttejä eikä ollu kyllä mittää ongelmaa.
Äkkiseltää nuo schwalbe:t vaikutti aika onnettomilta mikkä tuli matkassa.
Toki jos ottaa vahvemmilla kyljillä voi olla ok, mutta nostasin lipun kyllä minioneille.

rndm
06.03.2021, 16.57
Onko noissa sitten jotkut huonolaatuset ohjainlaakerit vai miten niitä on enemmänkin menny? Välillä kun avaa, putsaa ja laittaa uudet rasvat niin kyllähän sillä luulisi pysyvän hyvänä.

JohnnyBuzz
06.03.2021, 17.06
Onko noissa sitten jotkut huonolaatuset ohjainlaakerit vai miten niitä on enemmänkin menny? Välillä kun avaa, putsaa ja laittaa uudet rasvat niin kyllähän sillä luulisi pysyvän hyvänä.

Lähinnä brittien kommentteja näkyny. Siellä talvi on aika mutainen, niin vie veronsa.

järtsy
06.03.2021, 18.58
Kyllä mulla on joka pelissä ja kaikissa takakiekoissa joku insertti, huck norris on kaikkein helpoin laittaa ja saa helposti vielä renkaan poiskin vanteelta mutta kääntöpuolena ei ehkä niin suojaava kuin vaikkapa CushCore.

Jännittää kyllä tuleeko Spindrift edes suurinpiirtein aikataulussa kun nyt on Propainillakin toimitukset viivästyneet selvästi, kaverin piti saada Tyee tällä viikolla mutta ei ole mitään kuulunut ja Hugenen tilauksia on siirretty kesältä syyskuuhun saakka. Se rupeis kyllä syömään jos vasta syksyllä saisi tilaamansa pyörän minkä oot jo maksanutkin.

JohnnyBuzz
06.03.2021, 20.28
Täytyy tunnustaa, että mulla kävi silleen hassusti, että kun Spindriftin sai rahoitettua suurimmaksi osaksi myymällä edellisen bike park -pyörän pois, talvilomallakaan ei päässy mihinkään ja kesäkään ei näytä lupaavalta reissujen suhteen, niin menin laittamaan Hugenen tilaukseen. Aattelin sen rahoittaa osaksi myymällä nykyisen trail-pyörän pois sopivassa välissä. No, tilaus sisään ja siinä vaiheessa saitilla toimituksesta oli heinäkuun loppu, joka olis ollu ihan jees. Eilen sain tuotantopäivän: 26.9.! Aika vakaassa harkinnassa peruuttaminen, mut ootan vielä, mitä vastaavat Propainilla meiliin.

järtsy
06.03.2021, 21.05
Toi on kyllä jo persiistä, miettisin itsekkin tossa kohtaa jo peruutusta. Ja myönnän itsekkin moneen kertaan sivuilla kasanneeni Hugenen mutta onneks en tilausnappia ole painanut.

JohnnyBuzz
06.03.2021, 22.11
Toi on kyllä jo persiistä, miettisin itsekkin tossa kohtaa jo peruutusta. Ja myönnän itsekkin moneen kertaan sivuilla kasanneeni Hugenen mutta onneks en tilausnappia ole painanut.

Joo, aika monta kertaa tuli itsekin kasattua, ennen kuin parin viinilasin jälkeen rohkaistui tilaamaan. :D Tokihan ton kaupan voi purkaa niin kauan kuin menee tuotantoon eli jos jotain kiinnostavaa osuisi eteen, niin voisi muuttaa suunnitelmia. Transitionin Spur olis itelle tällä hetkellä se ykkösvaihtoehto tossa kategoriassa, mutta se on jo aika kallis ja saatavuus myös heikkoa.

järtsy
06.03.2021, 22.19
Mua kiinostelis Evo Stumpjumper mutta ei niitäkään missään ole.

Jokkepappa
06.03.2021, 22.28
Mua kiinostelis Evo Stumpjumper mutta ei niitäkään missään ole.Ootko kysynyt motokeitaalta?

Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

Jatasaa
08.03.2021, 19.00
Ollu suunnitelmissa että pittäskö käyttää tuo tyee vielä joiltain osin pikkusen palasina että onko kaikki ok ja ottaa laakerityypit ylös yms.

En ole vielä kerenny mutta hetipä tuossa jarrulevyn vaihossa paljastu että yks ruuvi väännetty väkisin kierteelle eikä meinannu millää saaha irti sitä.
"Pääseepä" takuuta heti testaamaa miten se pellaa.

Jatasaa
12.03.2021, 11.52
Joo ehdottivat että teen itse uudet kierteet tai sitten jos haluan nii lähettävät uuden navan..

No eihän siinä ollu kahta puhettakaa, että totta kai haluan uuden navan. Sain vielä sumplittua nii, että samalla tulee vaihtajan korvake matkassa.
Unohtu se ottaa pyörä tilauken yhteydessä. Pärjää siinä heti toimituskulujen verran.

Antza44
12.03.2021, 12.06
Joo ehdottivat että teen itse uudet kierteet tai sitten jos haluan nii lähettävät uuden navan..

No eihän siinä ollu kahta puhettakaa, että totta kai haluan uuden navan. Sain vielä sumplittua nii, että samalla tulee vaihtajan korvake matkassa.
Unohtu se ottaa pyörä tilauken yhteydessä. Pärjää siinä heti toimituskulujen verran.

Muistu tästä jutusta mieleen:
Aikoinaan huomasin, että Shimanon jarrulevyjen mukana tulleet pultit oli jotenkin kertakäyttösen tuntuset. Uudet vastaavat meni hyvin navan kierteille, kun taas kerran käytössä olleet ei vaikka ne kuinka putsasi ja navankin kierteet oli putsattu.

Ei sillä etteikö niitä kierteitä navasta paskaksi saa, jos koneella lähtee heti vetämään eikä huolella laita ensin kierrettä alulle.

Jatasaa
12.03.2021, 13.29
Mitä tutkin sillo nii kierre ja ruuvi oli molemmat ottanu osumaa.
Peraatteestakaa en ala kyllä kierretyökaluja hommaa ja kokkeilee korjausta. Saa tämä hintasee pyörää sisältyä ehjät kierteet. :D

Antza44
12.03.2021, 14.42
Mitä tutkin sillo nii kierre ja ruuvi oli molemmat ottanu osumaa.
Peraatteestakaa en ala kyllä kierretyökaluja hommaa ja kokkeilee korjausta. Saa tämä hintasee pyörää sisältyä ehjät kierteet. :DNäin ehdottomasti.

Jokkepappa
12.03.2021, 15.30
Jos saat tuon navan pitää niin voihan siitä varalle jättää ja tekee uuden kierteen? Mutta hyvä että tulee uusi tilalle. Harvemmin ne navat kai korkkaa käyttökelvottamaksi

hece
12.03.2021, 15.37
Jos saat tuon navan pitää niin voihan siitä varalle jättää ja tekee uuden kierteen? Mutta hyvä että tulee uusi tilalle. Harvemmin ne navat kai korkkaa käyttökelvottamaksi
Aika monen takanavan vapaarattaan kanssa on ollut ongelmia. Aina ei ole vapaarattaan vaihdolla selvinnyt, jos sitä on edes saatavilla. Etunavat on kyllä paljon kestävämpää sorttia.

Jatasaa
12.03.2021, 16.43
Ei ne ainakaa puhunu, että pitäs vanha lähettää takas.

Nyt ku töissä päivystys loppu nii on päässy testaa pyörää vähä enemmän.

Tuo taka-iskari ei tosiaankaa notku polkiessa juuri yhtää vaikka on täysin auki asennossa. Oma vertaus lähinnä edellisee pyörää. (fuel ex 8)

Jonku verran tullee kikkailtuaki pyörän kans nii eka huomio ainaki heti, että manuaalin vetämine tai oikiastaa siihen pääseminen on hankalampaa.
Johtuen varmaa pidemmästä taka-akselista ja isommat joustotki vaikuttaa. Siihehän tottuu ja oppii mutta heti kyllä huomas eron ettei keula nouse ihan yhtä nätisti.

Muuten taas piru ketterä olone tuo on. Sulais vaa lumet äkkiä...

kauris
15.03.2021, 19.30
Vielä kuukausi plus postinkulku pitäisi ainakin jaksaa odotella.
Kotona odottaa jo Magic Mary super gravity tuon bettyn tilalle kestävämmäksi takarenkaaksi, Jagwiren elite ilmauskitti https://jagwire.com/products/tools/elite-bleed-kit sramin code rsc jarruille, Odi Rogue gripit mustana hopeisilla päätypaloilla. Uuden fullfacen myös hommasin (Bell fusion 9 mips)

Nyt tuli vielä mieleen, että pitäiskö tilailla jo valmiiksi 190 mm ilmaruoto. Jos välillä koittais mullettia kotoa jo löytyvällä 27.5 kiekolla niin sentin pidempi iskari tasoittais vähän keskiönpudotusta. Keulakulmakin olis siinä setupissa ainakin tarpeeksi loiva :) Pinkbiken ensitestissä oli testaaja tykännyt just tällaisesta kokoonpanosta (29 runko, 190 keula, 27.5 takakiekko). https://r2-bike.com/ROCKSHOX-Air-Shaft-ZEB-DebonAir-A1-190-mm_1

https://ep1.pinkbike.org/p5pb19781359/p5pb19781359.jpg

järtsy
15.03.2021, 21.04
Jokseenkin sama setuppi tulossa tännekkin ja samoihin aikoihin, toivottavasti ei pahemmin veny vaikka parkit ei taida ihan vielä aueta. Tuota ilmaruotoa mietin kanssa ja löytyy myös sopiva 27.5 takakiekkokin.

todella mielenkiintoista päästä testaa eri variaatioita.

järtsy
15.03.2021, 21.10
täältä vähän edukkaammin ruoto https://www.bike-components.de/en/RockShox/DebonAir-Upgrade-Kit-C1-for-ZEB-as-of-2021-p77936/

JohnnyBuzz
15.03.2021, 21.30
Huomenna kuukausi omaan arvioituun production dateen myös. Arvostan sen verran omaa vapaa-aikaa/ hermoja, että päädyin ulkoistamaan pyörän kasauksen. Vaikka eihän tossa älytön homma olisikaan, niin silti varmempi olo, kun liikkeen kasaama ja saa vielä säädöt kohilleen samaan syssyyn. Ite mietin kanssa kans Super Gravity version hommaamista Big Bettyyn, mut mikäs ratkaisevin ero Magic Maryyn? Ei oo ennen ollut Schwalben renkaita, niin en oo ihan perillä noista. Mites muuten, onko ajatusta laittaa insertiä taakse?

hakpas
15.03.2021, 21.35
Testasin joskus 2018 Spectralissa mullettia toisinpäin, eteen 29" kiekko.
Se pyörä muuttui mielestäni merkittävästi paremmaksi tuolla muutoksella.
Jäi testiksi siksi kun 27,5 haarukan pohjatessa otti rengas kiinni kruunuun ja sitten rytisi. Tuo oli tosin tiedossa kun kokeilin.

kauris
15.03.2021, 21.45
Eikö se ole ihan normaali postimyyntipyörän kasaus? Eikai se osina sentään tule?
Eli tanko kiinni stemmiin, satulatolppa paikoilleen, kiekot kiinni, renkaisiin litkut, paineet iskareihin kohdilleen, jarrukahvat sopivaan kulmaan ja etäisyyteen niin sivusuunnassa kuin etäisyytenä gripeistä. Lopuksi vielä omat polkimet kiinni kampiin ja eikun ajamaan. Ja ei se liike osaisi niitä jarrukahvoja, satulatolppaa, satulan paikkaa ja kulmaa ja iskarisäätöjä kuitenkaan just mun mieltymyksiin laittaa niin joutuisin osan jutuista joka tapauksessa muuttamaan. Ja itse jopa nautin siitä kasailusta :)
Mutta ymmärrän toki senkin jos vie liikkeeseen varsinkin jos kasaaminen ei ole tuttua.

Mun painoluokassa (72 kg) ja Super gravity version renkaalla takana en usko tarvitsevani inserttiä edes verraten pienillä, tyyliin 21 psi paineilla. Vastannee Maxxis DD versiota jotka kesti minulla parkin kivikoissakin. Exo versiot eivät kestäneet. Ja kun otin nuo lisämaksuttomat kiekot niin ei niin paljoa harmita jos joskus vanne lopulta ottaakin sellaisen osuman, että takakiekon joutuu päivittämään. Silloin voi samalla sitten harkita sitä lisäsuojaa uuteen parempaan kiekkoon. Betty tai Magic Mary takarenkaana ei ole niin merkittävä. Vähän arvoin kumman otan itsekin. Magic Mary ehkä vielä pitävämpi liukkaalla kelillä ja yleismetsäajossa veikkaan. Ja on sitten edessä ja takana sama kuvio niin kaarretuntuma ei ainakaan poikkea puolestaan alamäkiajossa mutkissa. Bettyssä on todennäköisesti parempi jarrutuspito eli siinä mielessä hyvä takarenkaaksi just parkkiajoon.

edit. Keulan osalta on ihan hauska, kun Pinkbiken Zeb vs Fox 38 vertailussa oli mun pyörään tuleva Zeb ultimate 180 mm ja kuski about saman painoinen (okei hän 75 kg varusteineen ja mun kamat suojineen ja kenkineen painanee kyllä yli 3 kg). Säätöjen lähtökohdan keulan osalta pystyn siis kopioimaan suoraan artikkelista. https://www.pinkbike.com/news/fox-38-vs-rockshox-zeb-2021-review.html

Pressure: 70psi
Volume Spacers: 0
LSR: 9
HSC: 2
LSC: 9

Jatasaa
15.03.2021, 21.59
Joo kasaus meni about: ohjaustanko, takavaihtaja, iskarii painetta, penkki, renkaat ja ilmaa niihin. Sitte kovvaa ajoa. Suurin piirtein nuin jos muistan oikein. Ei ollu paha rasti.

JohnnyBuzz
15.03.2021, 22.00
Eikö se ole ihan normaali postimyyntipyörän kasaus? Eikai se osina sentään tule?
Eli tanko kiinni stemmiin, satulatolppa paikoilleen, kiekot kiinni, renkaisiin litkut, paineet iskareihin kohdilleen, omat polkimet kiinni kampiin ja eikun ajamaan. Tosin varmuudeksi käyn muutkin pultit läpi, säädän tarvittaessa jarrukahvojen asentoa ja etäisyyttä ja vaihdan tosiaan tuon takarenkaan. Mun painoluokassa (72 kg) ja Super gravity version renkaalla takana en usko tarvitsevani inserttiä edes pienillä (21 psi) paineilla. Vastannee Maxxis DD versoita jotka kesti minulla parkin kivikoissakin. Exo versiot eivät kestäneet. Ja kun otin nuo lisämaksuttomat kiekot niin ei niin paljoa harmita jos joskus vanne lopulta ottaakin sellaisen osuman, että takakiekon joutuu päivittämään. Silloin voi samalla sitten harkita sitä lisäsuojaa uuteen parempaan kiekkoon.

Joo, ei tuu kovin pienissä paloissa, mut joku ongelma siinä tulis varmasti vastaan. Sit sitä pähkäilis ja veis lopulta liikkeeseen, kun ei saa ite hoidettua. Näin iso luotto omaan osaamiseen. :D En siis erityisen paljon nauti pyörien rassailusta, vaan ajaminen miellyttää enemmän. Ei toi kasaus älyttömiä maksanu, joten ihan oman ajankäytön kannalta asiaa mietin. :) Tossa Spindriftin kokoamisohjeet, jos kiinnostelee tutustua jo ennakkoon: https://www.propain-bikes.com/en/wp-content/uploads/sites/2/2021/01/PROPAIN-Manual-Spindrift-2021-INT.pdf

Bnito
16.03.2021, 08.34
Itsellä on nyt kuitu kiekoissa ollut takanakkina syksyn ja talven tuo big betty traili versiona. Painaa kohtuu paljon n. 1.1kg.

En ole ihan kamalasti tästä uudesta bettystä tykännyt toistaiseksi, mielestäni yleisesti liukkailla keleillä huonompi pito mitä Magic Mary on tarjoillut. Tiedä sitten millainen on vähän kuivemmassa säässä...

hece
16.03.2021, 08.36
Ite mietin kanssa kans Super Gravity version hommaamista Big Bettyyn, mut mikäs ratkaisevin ero Magic Maryyn? Ei oo ennen ollut Schwalben renkaita, niin en oo ihan perillä noista. Mites muuten, onko ajatusta laittaa insertiä taakse?
Big Betty on takarenkaaksi suunniteltu, vähän tiuhemmassa kuvio niin rullaa vähän paremmin ja kantaa kovalla alustalla kantatessa paremmin. Jarrutuspito myös vähän Marya parempi. Toisaalta Mary toimii pehmeässä / märillä juurakoilla paremmin, sekä ohjautuvuus parempaa joten eturenkaaksi selkeästi parempi. Bettyn ja Maryn kestävyydessä ei varmaan sinällään eroja samalla rungolla mutta toki Super Trail -> Super Gravity päivitys tuo tukevuutta ja kylkiin lisää kestoa. Mulla on kesän ajoja varten Polessa Betty / Mary super trailina ja molemmissa päissä cush coret, mutta noista ei ole oikein vielä kokemuksia. Mary itsessään on loistava eturengas.

Bnito
16.03.2021, 09.02
Itsellä isoin ongelma bettyn kanssa on märillä juurakoilla se että se tuntuu lähtevän tosi herkästi juuren mukana poikittain, toki juurissa yleisesti kaikki nakit luistaa, mutta mielestäni tuo betty lähti kyllä helpommin juuren mukana poikittain luistamaan, en tiedä voisiko johtua tuosta symmetrisestä kuviosta ja poikittain hieman pidemmistä nappuloista (vs magig mary joka itsellä edessä). Itsellä oli hetken syksyllä vanhemmalla trail seoksella mary takana ja se ei mielestäni ihan yhtä rajusti luistanut vastaavasssa tilanteessa.

Wolfberg
17.03.2021, 23.47
Oletko todella tosissasi? Kuulut varmaan niihin harrastajiin jotka vie fillarin renkaanvaihtoon liikkeeseen tai ryhmälenkillä pyydät toista polkijaa laittamaan pyörästäsi tippuneet ketjut paikalleen ettei omat ajohanskat likaannu.

Katsoin linkkaamasi ohjeet ja nuo on peruskauraa jokaisen postimyyntifillarin kohdalla ja olisi hyvä tuntea edes hieman oman täysjouston anatomiaa.

Joo, ei tuu kovin pienissä paloissa, mut joku ongelma siinä tulis varmasti vastaan. Sit sitä pähkäilis ja veis lopulta liikkeeseen, kun ei saa ite hoidettua. Näin iso luotto omaan osaamiseen. :D En siis erityisen paljon nauti pyörien rassailusta, vaan ajaminen miellyttää enemmän. Ei toi kasaus älyttömiä maksanu, joten ihan oman ajankäytön kannalta asiaa mietin. :) Tossa Spindriftin kokoamisohjeet, jos kiinnostelee tutustua jo ennakkoon: https://www.propain-bikes.com/en/wp-content/uploads/sites/2/2021/01/PROPAIN-Manual-Spindrift-2021-INT.pdf

JohnnyBuzz
18.03.2021, 08.28
Oletko todella tosissasi? Kuulut varmaan niihin harrastajiin jotka vie fillarin renkaanvaihtoon liikkeeseen tai ryhmälenkillä pyydät toista polkijaa laittamaan pyörästäsi tippuneet ketjut paikalleen ettei omat ajohanskat likaannu.

Katsoin linkkaamasi ohjeet ja nuo on peruskauraa jokaisen postimyyntifillarin kohdalla ja olisi hyvä tuntea edes hieman oman täysjouston anatomiaa.

No toki nyt renkaan vaihto ja ketjujen paikalleen laittaminen onnistuu. Onnistuisi myös tuo pyörän kokoaminen, jos haluaisin. Mulla on varmaan oikeus omaan valintaani, jos en siihen halua käyttää aikaa? Aika on muutenkin kortilla lapsiperhearjessa, niin käytän sen mieluummin johonkin muuhun.

Jokkepappa
18.03.2021, 09.50
Senhän kasaan siinä ajassa kun viet ja haet pyörää pajalta. [emoji1745]

Jpkainulainen
18.03.2021, 10.04
Senhän kasaan siinä ajassa kun viet ja haet pyörää pajalta. [emoji1745]

Riippuu mitä sille tekee. Uuden postimyyntipyörän kohdalla itse ainakin tarkistan kaiken ihan rungon laakereiden rasvauksesta lähtien ja suosittelisin samaa muille, sen verran huolimatonta kasaamista on tehtaiden jäljiltä ollut isoilla ja nimekkäilläkin merkeillä. Toinen mitä mittauttaisin saman tien on pinnojen jännitys. Ei ole mukavaa kun on uusi vanne viikon jälkeen soirona. Mulla on ollut esimerkiksi uudessa 5ke Cannondalessa Stans flowt rihdattu päin persettä.

Saahan nuokin itse tehtyä mutta kyllä siihen hetki menee. Itse olen tehnyt ihan siitä syystä, että tulee tutustuttua uuteen pyörään. Jos ostaisin uuden samanlaisen mallin vanhan tilalle, veisin varmaan liikkeeseen ja kävisin vaikka salilla sillä välin kuin kasaavat

Antza44
18.03.2021, 10.27
Riippuu mitä sille tekee. Uuden postimyyntipyörän kohdalla itse ainakin tarkistan kaiken ihan rungon laakereiden rasvauksesta lähtien ja suosittelisin samaa muille, sen verran huolimatonta kasaamista on tehtaiden jäljiltä ollut isoilla ja nimekkäilläkin merkeillä. Toinen mitä mittauttaisin saman tien on pinnojen jännitys. Ei ole mukavaa kun on uusi vanne viikon jälkeen soirona. Mulla on ollut esimerkiksi uudessa 5ke Cannondalessa Stans flowt rihdattu päin persettä.

Saahan nuokin itse tehtyä mutta kyllä siihen hetki menee. Itse olen tehnyt ihan siitä syystä, että tulee tutustuttua uuteen pyörään. Jos ostaisin uuden samanlaisen mallin vanhan tilalle, veisin varmaan liikkeeseen ja kävisin vaikka salilla sillä välin kuin kasaavatItsekkin kasailen kyllä huolella ja tarkistan käytännössä kaikki kireydet, kun aina tuppaa joku paikka olevan löysällä, näin käy poikkeuksetta aina, jos vaikka pyörä käy takuuna rungon vaihdossa. Tuon lisäksi minusta pyörän pultit pitää muutenkin tarkistella aina sillointällöin eikä vain vuosihuollossa. Tuon perus käyttöön oton tekee helposti yhdessä arki illassassa iskareiden pumppailuineen vaikka joutuisi opiskelemaan, jotain uusien komponettien säätöäkin.

Nyt tuli nyt jopa käytyä kiekot läpi pinnankireysmittarilla samalla, kun renkaat vaihdoin ja litkutin, kun olen muutenkin alkanut perehtyä tuohon vanteiden sielun elämään. Leipomaan en alkanut pinnoja. Tarkistellaan sit kireydet ja heitot uusiksi, kun on kesäkumien vaihto ja vähän saa ajoa ensin, nyt ei löytynyt radikaalisti löysiä tai kireitä pinnoja. Linkustoja ja muitakaan laakereita en kyllä jaksa uudesta availla ja rasvailla, jos ei kestä järkevää aikaa, ni sitten voi urputtaa valmistajalta uudet tilalle. NS vuosihuollossa tai sitten, kun muuten joutuu purkamaan on sen aika. Vapaarattauksen rasvauksen tarkistus on puolestaa ehdoton juttu. Yleensä tungetaan liikaa ja väärää kamaa sisään, ni kytkentä ei pelaa 100% varsinkaan pakkasessa.

Muistu hauska OT juttu mieleen Sappeelta viimekesänä, kun napsahti kiekosta pinna poikki ja eipä tietty ollu omassa huoltokassissa varapinnaa ja kävin huollosta kysymässä ja ei ollut. Sitten ajelin parkkarin läpi omalle autolle ja samalla kysäsin yhdeltä gurun näköseltä ajoporukalta 5-6 tyyppiä, että sattusko olemaan 29 kiekkoon J pinnaa, ni sain vastaukseksi, et mikä se on ja hölmistyneet katseet, ni kyllä veti hiljaseksi:D.

Sambolo
18.03.2021, 11.59

Saahan nuokin itse tehtyä mutta kyllä siihen hetki menee. Itse olen tehnyt ihan siitä syystä, että tulee tutustuttua uuteen pyörään. Jos ostaisin uuden samanlaisen mallin vanhan tilalle, veisin varmaan liikkeeseen ja kävisin vaikka salilla sillä välin kuin kasaavat

No ne pinnat löystyy joka tapauksessa aika pian kun asettuvat, sen takia kiekot rihdataan ensihuollossa.

raichuwood
18.03.2021, 12.10
Muistakaas ettei kaikilla ole ole samanlaisia valmiuksia tehdä noita asioita mitä tässäkin yllä on kaverit maininneet maastopyöräilyyn liittyen. Kysehän voi olla ihan puhtaasti siitä ettei ole mestoja, työkaluja, aikaa tai mielenkiintoa laittaa fillaria itse. Eihän kilpailijatkaan huolla itse fillariaan, jos vain on osaavampaa mekaanikkoa tarjolla. Oli syy mikä tahansa, niin ei se ole meiltä muilta mitään pois vaikka joku toimii erilailla kuin toinen.

Jpkainulainen
18.03.2021, 12.33
No ne pinnat löystyy joka tapauksessa aika pian kun asettuvat, sen takia kiekot rihdataan ensihuollossa.Ei se lohduta, jos vanne on kierossa ennen ensihuoltoa.

Antza44
18.03.2021, 13.44
No ne pinnat löystyy joka tapauksessa aika pian kun asettuvat, sen takia kiekot rihdataan ensihuollossa.Tämä ei muutes pidä paikkaansa, jos kiekko tehdään hartaudella. Sen takia ne leivotaan tehdessä huolella moneen kertaan ja pyritään tekemään mahdollisimman tasakireäksi. No joo tehdaskiekoissa voi olla mahdollista löystyminen ja harvassa liikkeesäkään sitä kiekkoa, niin hartaudella kasataan. Tästä viisatuneena päätin tämänkin asian jatkossa tehdä ite, ni tietää ketä sit syyttää.

Antza44
18.03.2021, 13.49
Muistakaas ettei kaikilla ole ole samanlaisia valmiuksia tehdä noita asioita mitä tässäkin yllä on kaverit maininneet maastopyöräilyyn liittyen. Kysehän voi olla ihan puhtaasti siitä ettei ole mestoja, työkaluja, aikaa tai mielenkiintoa laittaa fillaria itse. Eihän kilpailijatkaan huolla itse fillariaan, jos vain on osaavampaa mekaanikkoa tarjolla. Oli syy mikä tahansa, niin ei se ole meiltä muilta mitään pois vaikka joku toimii erilailla kuin toinen.No tämä on selvää eikä siitä nyt varsinaisesti kai kellään ollutkaan kyse. Lähinnä postimyyntipyörän perus kasauksesta, missä ei ole mitään erikoista vaativaa ja nämä ihan perus asiat olis ihan hyvä harjoitella vaikka huollattaisikin pyöränsä liikkeessä. Nuo kaikki onnistuu kuitenkin sillä taskussa kulkevalla pyörätyökalulla.

No ei se ole meiltä pois juu, kukin tyylillään.

JohnnyBuzz
18.03.2021, 15.57
No tämä on selvää eikä siitä nyt varsinaisesti kai kellään ollutkaan kyse. Lähinnä postimyyntipyörän perus kasauksesta, missä ei ole mitään erikoista vaativaa ja nämä ihan perus asiat olis ihan hyvä harjoitella vaikka huollattaisikin pyöränsä liikkeessä. Nuo kaikki onnistuu kuitenkin sillä taskussa kulkevalla pyörätyökalulla.

No ei se ole meiltä pois juu, kukin tyylillään.

No ehkä tässä nyt ei varsinaisesta osaamisesta ole kyse, vaikka yritin sen hieman humoristiseen sävyyn esittää. (Itse-)ironia on vaikea laji netissä. Kyse on enemmänkin ajankäytön priorisoinnista. Voisin toki vaihtaa vaikka auton talvirenkaat itse, mutta ei kiinnosta, kun sen voi hoitaa parilla kympillä.

Sambolo
18.03.2021, 16.38
Tämä ei muutes pidä paikkaansa, jos kiekko tehdään hartaudella. Sen takia ne leivotaan tehdessä huolella moneen kertaan ja pyritään tekemään mahdollisimman tasakireäksi. No joo tehdaskiekoissa voi olla mahdollista löystyminen ja harvassa liikkeesäkään sitä kiekkoa, niin hartaudella kasataan. Tästä viisatuneena päätin tämänkin asian jatkossa tehdä ite, ni tietää ketä sit syyttää.

Jep mut kuinka monessa postimyyntipyörässä sellaiset kiekot on? Sanoisin että pätee lähes 90% tapauksista jos ostaa valmiin pyörän ja orkkis kiekoilla ajelee.

Jokkepappa
18.03.2021, 16.44
Jep mut kuinka monessa postimyyntipyörässä sellaiset kiekot on? Sanoisin että pätee lähes 90% tapauksista jos ostaa valmiin pyörän ja orkkis kiekoilla ajelee.En tiedä kuuluuko huntti näihin? Huntin kiekkojen mukana tuli tarkastuslappu ja kasaajan nimi[emoji848]

Sambolo
18.03.2021, 16.52
No ainakin huntti mainostaa näin: Wheels being hand-built and finished by Mr. Hao-Cheng at our wheel building partner. He has built and finely tensioned tens of thousands of wheels for leading high-end brands during his many years as a master wheel builder. All our wheels go through a two person build and finishing process. Every wheelset then has a full quality control inspection where all features of the build are checked. Your wheels are then signed off personally by the builder on the individual control card which is supplied in the box. They show huge pride and passion in their work.

Kaikki siis yhden miehen varassa :rolleyes:

Hyvin kyllä pysyny oma hopen kiekkokin kasassa, ilman jälkikiristelyä vielä.

Antza44
18.03.2021, 20.55
Jep mut kuinka monessa postimyyntipyörässä sellaiset kiekot on? Sanoisin että pätee lähes 90% tapauksista jos ostaa valmiin pyörän ja orkkis kiekoilla ajelee.No näinhän se on valitettavasti on eikä koske vain postimyynti pyöriä.

Antza44
18.03.2021, 21.14
No ehkä tässä nyt ei varsinaisesta osaamisesta ole kyse, vaikka yritin sen hieman humoristiseen sävyyn esittää. (Itse-)ironia on vaikea laji netissä. Kyse on enemmänkin ajankäytön priorisoinnista. Voisin toki vaihtaa vaikka auton talvirenkaat itse, mutta ei kiinnosta, kun sen voi hoitaa parilla kympillä.Niin, kuin totesin kukin tekee kuinka parhaakseen näkee. Minusta se on vaan jotenkin kiva hetki tutustua uuteen ajokkiin siinä samalla, kun kasailee, sit jos ajaessa joku tokkii laitoksessa, ni on jo vähän hajulla.

Mäkin maksasin ilomielin renkaan vaihdosta sen 20 per auto, kun joku kaivas aina ne varaston pohjalta ja pesis ja pakkais takas. Ton ku tekee ni se ite vaihto kestää vähemmän, ku kiikuttas muualle. No joo tiedän, että rahalla saa täydenkin palvelun.

No OT.eet sikseen.

Jatasaa
19.03.2021, 07.40
On semmosta tinkaamista ollu aiheesta ja aiheen vierestä, että lyyäänpä tähä vällii viime vklp fiilistely kuva lenkiltä. Jostain syytä ei tuo pic.useful anna muuttaa kuva kokoa pienemmäksi, mutta tällä mennää.

https://pic.useful.fi/4OB6uC8AN.jpg

kauris
19.03.2021, 11.35
Joo vähän vänkäämiseksi meni ja ohi aiheen. Tosi hieno kyllä tuo sun Tyee. Gripit nyt on omaan makuun vähän erikoisen väriset :)
Jarrujen osalta sulla ei ehkä ole vielä niin kummoisia kokemuksia kun talvikin on? Jarrujen käyttö ainakin itsellä huomattavan vaatimatonta talvisin kesäajoihin nähden.
Mulle ei tosin siis tule Magurat vaan Sramin Codet. Nykyisen pyörän Shimanon zeet ovat varsinkin metallisiin paloihin vaihdettuani olleet kyllä tosi hyvät.

Jatasaa
19.03.2021, 12.17
Joo vielä arvon alanko oransseja vai nuita ruskeita käyttää. Lähinnä tuo ruskea on sävy sävyy camo penkin ja polkimien kanssa, tietyssä valossa jopa keulan kanssa. Edellisen pyörän peruja osat. Tuo 30mm nousulla oleva ohjaustanko oli kyllä omaa makuu paljon parempi entä 20mm millä pyörä tuli.

Jarrut tuntuu todella hyvältä. Keuliessa koittanu tunnustella onko nuissa sitä modulaatiota kuinka paljon shimano deore 6000 verrattuna.
Äkkiseltään tuntunu, että on vähä helpommin hallittavissa voiman käyttö, mutta jahka tiet sulaa nii pääsee oikiasti testaamaa nuita.

hakpas
19.03.2021, 17.25
Hieno pyörä!
Nuo Maguran jarrut vaativat jonkin verran ronskia käyttöä ennen kuin ovat parhaimmillaan, tosin noilla Shimanon levyillä en saanut niitä koskaan niin hyväksi kuin Maguran HC-strorm vaimikäseolin kanssa.

Sambolo
19.03.2021, 19.05
Joo vielä arvon alanko oransseja vai nuita ruskeita käyttää. Lähinnä tuo ruskea on sävy sävyy camo penkin ja polkimien kanssa, tietyssä valossa jopa keulan kanssa. Edellisen pyörän peruja osat. Tuo 30mm nousulla oleva ohjaustanko oli kyllä omaa makuu paljon parempi entä 20mm millä pyörä tuli.

Jarrut tuntuu todella hyvältä. Keuliessa koittanu tunnustella onko nuissa sitä modulaatiota kuinka paljon shimano deore 6000 verrattuna.
Äkkiseltään tuntunu, että on vähä helpommin hallittavissa voiman käyttö, mutta jahka tiet sulaa nii pääsee oikiasti testaamaa nuita.

Laitat vielä tanwall renkaat ni mätsää grippeihin kivasti, sopisi myös raw rungon kanssa erinomaisesti ;)

järtsy
19.03.2021, 19.50

Hieno pyörä kyllä! itsellä kanssa Raw Alu:) Mutta miksi otit 20mm risellä jos halusit 30mm? olihan se valittavissa.

Jatasaa
19.03.2021, 20.19
Hieno pyörä!
Nuo Maguran jarrut vaativat jonkin verran ronskia käyttöä ennen kuin ovat parhaimmillaan, tosin noilla Shimanon levyillä en saanut niitä koskaan niin hyväksi kuin Maguran HC-strorm vaimikäseolin kanssa.

Aijaa. Siis meinaat nuita maguran "perus" levyjä? Hyvä huomio jos asia on näin nii voi vaikka kesällä testata, että heittää vaikka eteen takas hc-stormin.
Mulla edellisessä pyörässä kyllä muuttu jarrut aiva älyttömästi ku vaihto normi shimanon levyt nuihin ice-tech:in, niinpä ne vaihtu välttömästi tyeeseenki kiinni.

Mulla oli tilauksessa 30mm risellä, mutta 20mm tuli kun propainilla oli sillä hetkellä 30mm loppu varastosta. Onneksi sattu olemaa hyllyssä tuo 30:nen.

Jatasaa
19.03.2021, 20.29
Laitat vielä tanwall renkaat ni mätsää grippeihin kivasti, sopisi myös raw rungon kanssa erinomaisesti ;)

Voi perhana ku löytyy jo yhe kauden ajetun minionit. Olispa vain aiva pirun siistit nuo tanwall kyljillä olevat!!

JohnnyBuzz
19.03.2021, 21.07
Mulla oli tilauksessa 30mm risellä, mutta 20mm tuli kun propainilla oli sillä hetkellä 30mm loppu varastosta. Onneksi sattu olemaa hyllyssä tuo 30:nen.

Tuliko muuten tosta vaihdosta tieto Propainilta ennakkoon vai paketin avatessako kävi vasta ilmi? Itellä kans tilattuna 30 mm risellä vaikkei hajua onko just oikea itselle tai, että huomaisiko eron 20 mm versioon.

Jatasaa
19.03.2021, 21.17
Tuli viestiä että joutuvat kasaamaa eri osilla. Pahottelivat kovasti, mutta totesivat että meille on tärkeämpää saada pyörä asiakkaalle aikataulussa kun odottaa osia. Tällä hetkellä ku ei tiedä jos jotaki osia puuttuu niiltä että saako niitä viikon vai parin kuukauden päästä.

järtsy
19.03.2021, 22.10
Tuli viestiä että joutuvat kasaamaa eri osilla. Pahottelivat kovasti, mutta totesivat että meille on tärkeämpää saada pyörä asiakkaalle aikataulussa kun odottaa osia. Tällä hetkellä ku ei tiedä jos jotaki osia puuttuu niiltä että saako niitä viikon vai parin kuukauden päästä.
No tää on ihan ymmärrettävää ja hyvä kun ilmoittivat, jonkun komponentin kohalla voisi ketuttaa huolella jos ilmoittamatta vaihtaa.

hakpas
19.03.2021, 22.28
No tää on ihan ymmärrettävää ja hyvä kun ilmoittivat, jonkun komponentin kohalla voisi ketuttaa huolella jos ilmoittamatta vaihtaa.

Juu, mullekin muuttivat ne Tyeen halppiskiekot niin että tuliki paremmilla kehillä, eivätkä ees ilmottaneet...kele. Ei tosiaan harmittanu:). ymmärtääkseni sieltä on aina hyvin kysytty jos jotain vaihdetaan toiseen muttei kuitenkaan parempaan. esim jousi tai tanko yms. facessa ollu noita juttuja.

hakpas
19.03.2021, 22.51
Aijaa. Siis meinaat nuita maguran "perus" levyjä? Hyvä huomio jos asia on näin nii voi vaikka kesällä testata, että heittää vaikka eteen takas hc-stormin.
Mulla edellisessä pyörässä kyllä muuttu jarrut aiva älyttömästi ku vaihto normi shimanon levyt nuihin ice-tech:in, niinpä ne vaihtu välttömästi tyeeseenki kiinni.

Mulla oli kans viime kesän nuo simpan levyt ebikessä kiinni, enkä tykänny huonoa. Ennenkö syksynliukkaille vaihdoin HC-stormit takasi, liukkaammilla keleillä huomasi eron modulaatiossa. Muutenkin olen pitänyt noista maguran jarruista erityisesti talvella, silloin muut ei pääse lähellekkään. Kesällä erot pienenee. HC-storm on joskus ainaki kahdessa pyörässä alkanu jotenki resonoimaan/ulvomaan kovemmassa vauhdissa, lopetti heti kun näpäytti jarrua. Ei tietoa mistä johtui kun tuli niin satunnaisesti.

JohnnyBuzz
19.03.2021, 23.36
Juu, mullekin muuttivat ne Tyeen halppiskiekot niin että tuliki paremmilla kehillä, eivätkä ees ilmottaneet...kele. Ei tosiaan harmittanu:). ymmärtääkseni sieltä on aina hyvin kysytty jos jotain vaihdetaan toiseen muttei kuitenkaan parempaan. esim jousi tai tanko yms. facessa ollu noita juttuja.

Joo, muakaan ei haittais, jos kiekot ei oiskaan ne perus, kun vähän jäi kaivelemaan, etten ottanut pykälää parempia. Muita osia en kyl hirveesti haluaisi vaihtaa. Mut kiva kuulla, että yhteydenpito toimi.

kauris
20.03.2021, 17.25
12 minuuttia ”raw-materiaalia” siitä kun Remy M ulkoiluttaa Spindrift mullettia. Pari vikaa minuuttia erityisesti oli mun mielestä jotenkin tosi vauhdikkaan näköistä menoa kun sitä tuosta 55” telkkarista aika läheltä hyvällä kuvanlaadulla tuijotin.
Muutoinkin pitäis keskittyy kyllä katsoo näitä videoita aina isolta ruudulta. Jostain kännykän näytöltä video kuin video näyttää aika vaisulta.
https://youtu.be/x1oIVLFRp24

Ja tässä tuore enduro mtb:n testiraportti Tyee cf 27.5 pyörästä S kokoisena. https://enduro-mtb.com/en/propain-tyee-cf-27-5-long-term-review/

JohnnyBuzz
20.03.2021, 17.58
12 minuuttia ”raw-materiaalia” siitä kun Remy M ulkoiluttaa Spindrift mullettia. Pari vikaa minuuttia erityisesti oli mun mielestä jotenkin tosi vauhdikkaan näköistä menoa kun sitä tuosta 55” telkkarista aika läheltä hyvällä kuvanlaadulla tuijotin.
Muutoinkin pitäis keskittyy kyllä katsoo näitä videoita aina isolta ruudulta. Jostain kännykän näytöltä video kuin video näyttää aika vaisulta.
https://youtu.be/x1oIVLFRp24

Ja tässä tuore enduro mtb:n testiraportti Tyee cf 27.5 pyörästä S kokoisena. https://enduro-mtb.com/en/propain-tyee-cf-27-5-long-term-review/

Aikamoista vauhtia Remy tiputteli menemään. Pitää itekin tsekkaa toi telkkarin kautta, kun aamupäivästä katoin vaan puhelimen näytöltä. Ei ollut muuten noi polut kaikista houkuttelevimpia kaatumiseen kannalta kaikkine kantoineen jne.

Jatasaa
20.03.2021, 20.43
Tuo muovine ketjusuoja oli kyllä tosi surkian olone trekin kumisee verrattuna. Ihan aiheelline moite. Tuo teippaus vois olla järkevää. Ehkä erkkarilla?
Huomenna pittää kyllä kattoa Remy video!

kauris
20.03.2021, 21.13
Odotan josko Spindriftissä chainstaysuoja olis paranneltu versio. Ja vaijerit ainakin kulkee keskiön yläpuolella. Tyeen suoja jos on surkea niin kannattaisko se ottaa kokonaan pois ja laittaa neopreenisuoja tilalle. Tai tuon tyeen oman suojan päälle. Tai sitten sen suojan niiden koholla olevien kohtien päälle kuhunkin kumiteipin palat.

hakpas
20.03.2021, 22.04
Joku oli laittanut sisurista pari suikaletta päälekkäin chainstayn suojaan, nippusiteillä kiinni niistä väleistä.
https://www.pinkbike.com/photo/19916545/

Itselle mallinsin ja tulostin tuollaisen kiinnikkeen kaapeleille keskiön alle. https://www.thingiverse.com/thing:4752142
https://pic.useful.fi/pjnqGGhza.jpg

kauris
21.03.2021, 07.50
oho, tyylikkään ja toimivan näköinen!

Jatasaa
21.03.2021, 13.34
Joo niihä se oli, että ei shimanon levyt toimi magura jarrujen kans. Pikkusen ku googletteli asiaa nii oli monellaki eri foorumilla asiata juttua, että magura käyttää paksumpia levyjä
En tosin ajanu yhtää ku vaihoin levyt joten tuntumaa ei ollu alkuperäsistä ajossa ollenkaa. Nyt ku vaihoin takas nuo storm-hc:t nii kylläpä vain muuttu tuntuma.
Shimanon levyt on uutena sen pakuset, että maguran asteikolla ne olis täysin loppu.

Mulla oli pyörässä tuommone kiinnike alhaalla. Liekkö tämä propainin korjaus vai onko tuommone muillaki ollu mutta ei ole riittävä?
https://pic.useful.fi/QF4W3XeJU.jpg

Jokkepappa
21.03.2021, 13.45
Maguran levyt on tosiaan pari milliä ainakin paksummat. maguran levyt taas kyllä toimii shimanon kanssa.

hakpas
21.03.2021, 14.16
Mulla oli pyörässä tuommone kiinnike alhaalla. Liekkö tämä propainin korjaus vai onko tuommone muillaki ollu mutta ei ole riittävä?

Kyllä kai tuokin riittää, jos se on hyvin kiinni että pysyy paikallaan. Tuossa alu-rungossa laittaisin noiden kuvassa näkyvien chainstayn kaapelikiinnikkeiden tilalle nippusiteet kireälle. Olis vielä paremmin paikallaan.
Taitaa olla hiilirungossa enemmän ongelma kun siinä menevät chainstayn sisään nuo.

järtsy
21.03.2021, 16.17

Tälläinen on mullakin, kyllä se toimii mutta kannattaa välillä tarkistaa että on pysynyt paikoillaan. Tuo hissitolpan kaapeli kans hiertää ajan kanssa tuota takahaarukan poikkitukea niin kannattaa laittaa siihen jotain suojaa.

järtsy
21.03.2021, 16.21
Itselle mallinsin ja tulostin tuollaisen kiinnikkeen kaapeleille keskiön alle.

Miksei tässä muuten näy hissitolpan vaijeria ollenkaan?

hakpas
21.03.2021, 18.40
Miksei tässä muuten näy hissitolpan vaijeria ollenkaan?
Jaa, toivottavasti se kulkee rungon sisällä tuon kohdan, muuten olis outoa kun tolppa kuitenkin toimii:)
varmaan aluversiossa ahtaammat nuo runkoputkien liitokset että on otettu ulkopuolelle.

kauris
21.03.2021, 20.59
Tai sitten sulla on langaton dropperi :)

Antza44
21.03.2021, 21.59
Maguran levyt on tosiaan pari milliä ainakin paksummat. maguran levyt taas kyllä toimii shimanon kanssa.

No tuskin. Olisko 0.3mm ero minimipaksuudessa lähempänä. Luetaas ne viestit ja mietitään hetki ennen mitä vastataan kiitos.

Jatasaa
21.03.2021, 22.28
Joo shimano levyssä luki 1,5mm minimi paksuus ja magurassa 1,8mm. En ite ees hoksannu että Jokkepappa puhu 2milli erosta. Ajattelin varmaa, että tarkotti 0,2 ku pikasee luin

Jokkepappa
22.03.2021, 00.48
Joo shimano levyssä luki 1,5mm minimi paksuus ja magurassa 1,8mm. En ite ees hoksannu että Jokkepappa puhu 2milli erosta. Ajattelin varmaa, että tarkotti 0,2 ku pikasee luinJoo sori tästä [emoji1745]

JohnnyBuzz
26.03.2021, 22.12
Siellä on Propainilla ilmeisesti iso Foxin tilaus pari viikkoa myöhässä. Toivotaan, ettei oo Suezin kanavalla sentään. :D Ei ens vasn seuraavalla viikolla odottavat sitä lähetystä. Aika lähelle menee oman pyörän tuontantopäivä. Täytyy toivoa, ettei viivästys kertaudu entisestään.

kauris
27.03.2021, 06.46
Voi olla meidän pyörien rungotkin siellä kanavalla.

järtsy
27.03.2021, 08.25
Tässähän voi jopa käydä niin että rokkarin alustalla olevat pyörät nytkähtää liikkeelle hitusen nopeammin..

JohnnyBuzz
27.03.2021, 11.43
Voi olla meidän pyörien rungotkin siellä kanavalla.

Rungot tais tulla lentorahtina Propainille. Muistaakseni siitä oli maininta, kun nostivat hieman hintoja vuoden alussa. Nostoa perusteltiin etenkin lentorahdin hintojen nousulla.

JohnnyBuzz
27.03.2021, 11.44
Tässähän voi jopa käydä niin että rokkarin alustalla olevat pyörät nytkähtää liikkeelle hitusen nopeammin..

Ilmeisesti Rockshoxilla myös yhtälailla toimitusvaikeuksia.

kauris
02.04.2021, 07.53
Pinkbiken foorumilla kertoi al Tyeetä 5 kk odottanut saaneen pyöränsä rockarin ultimate ilmaiskarilla vaikka oli tilannut coilin mutta että lähettävät coilin tilalle, kun niitä tulee saataville. Varsin hienolta kuulostava ratkaisu mutta aika yllättävä jos tilanne on yleinen. Coililla pyöriä on luultavasti tilattu kymmeniä ja kymmeniä. Mitä ihmettä ne tekee sitten niillä käytetyillä ilmaiskareilla?

Bnito
02.04.2021, 10.40
Pinkbiken foorumilla kertoi al Tyeetä 5 kk odottanut saaneen pyöränsä rockarin ultimate ilmaiskarilla vaikka oli tilannut coilin mutta että lähettävät coilin tilalle, kun niitä tulee saataville. Varsin hienolta kuulostava ratkaisu mutta aika yllättävä jos tilanne on yleinen. Coililla pyöriä on luultavasti tilattu kymmeniä ja kymmeniä. Mitä ihmettä ne tekee sitten niillä käytetyillä ilmaiskareilla?

Kyllä käytetylle tavaralle markkinat on olemassa...

Ja kyseinen kaveri kyllä sanoi että sai ilmaiseksi ilmaiskarin ja coili tulee perästä. Itse sain myös väärät renkaat vuosi takaperin ja perästä tuli sitten oikeat ilmaiseksi..

Coilit on nostaneet suosiotaan aikalailla viime vuosina josta varmaan osin myös johtuu niiden toimitus vaikeudet, varsinkin näinä aikoina varmaan viellä korostuu..

kauris
14.04.2021, 15.07
Totuuden hetket alkaa olemaan käsillä. Lähteekö lähipäivinä / viikkoina uusia alu spindriftejä Suomeen ja muualle maailmaan kuten oli luvattu. Ainakaan vielä ei ole muutoksista tai viivästyksistä tiedotettu. Huolestuttavan kuuloista kylläkin tuo, että Tyeetä joku oli odottanut 5 kk ja pari viikkoa sitten toimitettiin coilin sijaan ilmaiskarilla. Ei kuulosta siis kovin todennäköiseltä, että niitä nyt yhtäkkiä olis tarjolle uusiin tilauksiin ilmestynyt. Jaa vai onkohan Spindriftissä ja Tyeessä eri mittaiset iskarit eli ei suoraan ehkä vaikuta asiaan.

Spindriftistä mullet kokoonpanossa on tuoreehko Propainin sponssikuskin Remyn "esittely" jos jotakuta kiinnostaa katsoa:
https://www.youtube.com/watch?v=Hx0VBNFubdM

JohnnyBuzz
14.04.2021, 17.38
Jonotin tunnin tänään asiakaspalvelun puhelimeen, mutta en päässyt läpi. Sitten meiliä perään ja vastaus tuli yllättävän nopeasti kera lukuisten pahoittelujen. Vahvistivat, että kuun alkuun arvioitu komponenttitoimitus on viivästynyt kuun lopulle. Ilmeisesti ainakin iskunvaimennusta koskee haasteet. Vähän huolettaa kyllä, milloin pyörä olisi tulossa ja millä setupilla. Itse en pyörää haluaisi millään muulla kokoonpanolla, millä tilasin. Etenkin, kun koko pyörän hinta on pitänyt maksaa etukäteen, joten raha ja tieto tarvittavista osista on ollut puoli vuotta heillä. No, eletään haastavia aikoja komponenttien kannalta. Toivottavasti mitään ei ole jumissa Egyptissä Ever Greenillä, josta 900M dollarin lakijuttu käynnissä pelastusoperaation kuluista...

Vähän ehkä harmittaa, että myin jo talvella bike park -pyörän pois. Nyt ois voinut jo aloittaa kauden sillä ja tod. näk. saanut pari sataa euroa paremman hinnan siitä.

järtsy
14.04.2021, 21.16
Ei käy kateeks propainin aspaa, saattaa jokunen tiedustelu tulla per päivä:D

järtsy
15.04.2021, 17.16
Tulihan se viesti sieltä että myöhässä ollaan, tän kuun loppuun menessä kuitenkin pitäis kaikki osat olla kasassa ja pyörä saadaan läjään. No en yllättynyt yhtään, päinvastoin olisin yllättynyt jos olisi tullu ajoissa.

kauris
15.04.2021, 18.32
Joo ja tuollainen viivästys ihan ok. Kun ei nyt siitä sitten lisää vielä useita viikkoja.

JohnnyBuzz
15.04.2021, 21.37
Ilmeisesti ainakin AL Spindriftien rungot on myöhässä Suezin kanavan takia. Eivät oo onneks kuitenkaan Ever Givenillä. Näin vahvisti aspa tänään. Toivotaan, ettei hirveesti venyis kuun lopusta, kun alkaa olemaan kausi aluillaan.

Ruispuntti
16.04.2021, 00.01
Tänään lähti hiili Spindrifti tilaukseen, toimitus arvio kesä-heinäkuun vaihde... saas nähdä.

JohnnyBuzz
16.04.2021, 00.11
Tänään lähti hiili Spindrifti tilaukseen, toimitus arvio kesä-heinäkuun vaihde... saas nähdä.

Oho, onpas nopea aikataulu. Luulis sitten, että osista ei tosiaan olis viivästykset pahemmin kiinni. Millä setupilla lähti?

Ruispuntti
16.04.2021, 08.20
Tuommonen pitäisi tulla ??

https://www.propain-bikes.com/en/wp-content/uploads/sites/2/VPC/canvas_image60789d4ea2858.png

Ruispuntti
16.04.2021, 08.27
FRAME SIZE:
L - Large

FRAME COLOR L:
Raw Gloss

DECAL KIT:
Venomblack Matte

GRIPS:
Racing Orange

SADDLE COLOR:
Racing Orange

BADGE:
Venomblack

BUILD KIT:
Individual

FORK:
Fox Float 38 Factory Grip2 Kashima

SHOCK:
Fox DHX2 Coil

SPRINGRATE FOX:
400 lb

DRIVE TRAIN:
Individual

DRIVE TRAIN INDIVIDUAL TRIGGER:
SRAM X01 Eagle

DRIVE TRAIN INDIVIDUAL DERAILLEUR:
SRAM X01 Eagle

DRIVE TRAIN INDIVIDUAL CASSETTE:
SRAM XG1295 10/52

DRIVE TRAIN INDIVIDUAL CRANK:
SRAM X01 Eagle

DRIVE TRAIN INDIVIDUAL CHAIN:
SRAM XX1 Eagle

HANDLEBAR:
SIXPACK Millenium Carbon 805 20mm Rise

STEM:
SIXPACK Millenium 45

SEATPOST:
Fox Transfer Kashima 150 mm

SADDLE:
SIXPACK Kamikaze

BRAKES:
Magura MT7

WHEELSET:
NEWMEN Evolution SL A 30

TIRESET:
Schwalbe Magic Mary/Big Betty Set

svheebo
16.04.2021, 10.56
Ruispuntilla on aika samanlainen mikä itselläni oli ostoskorissa monta kertaa[emoji4] Sitten päädyin Stumpjumperiin kuitenkin, kaikki päivitys osat on kotona mutta itse pyörän tuleminen viivästyi pikkuisen laivahässäkän takia.

risukko
16.04.2021, 12.37
Ite tilasin alkuviikosta Hugenen, toimitus menee ainakin syyskuulle. Pitkä kesä tiedossa.

JohnnyBuzz
16.04.2021, 19.13
Ruispuntilla aika nätti build. Itsellä selkeesti vähän budjetimpi versio tosta, koska alu, GX, Bikeyoke ja peruskiekot. Alusta ja jarrut samat. Sain muuten asiasta vahvistuksen, että rungot on myöhässä. Ilmeisesti omalla kohdalla ei olis muita puutteita ja heidän sanojen mukaan oon ensimmäisten joukossa, joille lähtee alu-Spindrift. Nyt sit jännätään kauan tässä vielä menee.

Ruispuntti
16.04.2021, 20.51
Mullakin oli kyllä alunperin aikeissa vähän halvemmilla osilla ja korissa olikin jo hieman huokeempi versio, mutta jotenkin ne rupesi vaan kallistumaan. Lopulta hakkasin vähän aikaa tyhjällä lompakolla otsaa ja totesin ettei kovin usein saa päättää mieleistään kokoonpanoa. Uskottelin myös itselleni että ehkä noitakalliinpia kilkkeitä on paremmin tarjolla kun niille on kuitenkin hieman suppeampi kysyntä...voi olla toiveajattelua.

järtsy
16.04.2021, 22.38
Mua ehkä eniten jännittää tuleeko niillä MDR-P levyillä noi Magurat kun eivät enää pitkään aikaan ole olleet valittavissa mutta silloin kuulu settiin kun tilasin, kaikki muu on jokseenkin halvimmasta päästä niin ei hirveesti voi huonompaan suuntaan mennä.

JohnnyBuzz
17.04.2021, 10.25
Mua ehkä eniten jännittää tuleeko niillä MDR-P levyillä noi Magurat kun eivät enää pitkään aikaan ole olleet valittavissa mutta silloin kuulu settiin kun tilasin, kaikki muu on jokseenkin halvimmasta päästä niin ei hirveesti voi huonompaan suuntaan mennä.

Jep, mietin samaa. Esim. Bike24:ssa näyttäis tällä hetkellä olevan loppu, mutta arvio toimitusajaksi 10-13 päivää. En tiä pitäiskö varmuudeksi tilata, mutta luulis Propainillekin noita tulevan.

hakpas
17.04.2021, 10.38
Bike-discount näyttää että 180 ja 220 levyä olisi hyllyssä.

JohnnyBuzz
17.04.2021, 11.21
Bike-discount näyttää että 180 ja 220 levyä olisi hyllyssä.

Joo, mut tossa olis tarkoitus olla 203. Sitäkin löysin parista paikkaa hyllystä. Laitoin Propainille kyselyä aiheesta ja voin päivittää tänne, kun vastaavat.

kauris
17.04.2021, 13.32
Minä valitsin al spindrift tilaukseen aikanaan vakiosatulan tilalle Selle Italian slr penkin. Nyt jos tekis saman valinnan uuteen tilaukseen sais valita ottaako 130 mm vai 140 mm leveän version. Meinasin laittaa kyssäriä että kumpihan mulle on tulossa ja että ottaisin leveämmän. Toisaalta kapeampi on parempi silloin kun siinä ei istu eli alamäkeen mennessä pyörän päällä seisten ja asentoa vaihdellen. Ajattelin siis että tulee kumpi tulee niin kelpaa :)
Ei tällä pyörällä mitään 5h satulassa istuen ajettuja lenkkejä tehdä todellakaan.

järtsy
17.04.2021, 19.27
Joo, mut tossa olis tarkoitus olla 203. Sitäkin löysin parista paikkaa hyllystä. Laitoin Propainille kyselyä aiheesta ja voin päivittää tänne, kun vastaavat.

Hyvä juttu!

raichuwood
18.04.2021, 11.39
Morjesta,
meinasin tänään lähteä heittämään pidempää lenkkiä kun maasto alkaa kuivumaan ja arskakin paistaa. Huomasin heti liikkeelle lähtiessäni, että hissitolpan (bikeyoke revive 160, ajettu ~13h) toimii hyvin liipasinta painaessa, mutta istuttaessa niiaa jonkun verran

Kokeilin ensiapuna bikeyoken ilmausvipua tolpan yläosasta, mutta tällä ei ollut vaikutusta toimintaan. Tämän jälkeen otin satulan irti ja purin ilmausvivuston osat päästäkseni tarkistamaan tolpan paineet. Purku oli melko triviaalia bikeyoke user manualin ohjeiden mukaisesti. Paineet ok (~220psi), päätin kuitenkin nostaa maksimeihin (~260psi) --> tämä ei poistanut niiausta.

Seuraavaksi päätin kokeilla auttaisiko tolpan paineiden tyhjentäminenja uudelleenpaineistaminen asiaan. Poistin tolpasta ilmat painamalla shrader-venttiilin keskeltä. Kun ilmat oli lähtenyt, painelin tolppaa vielä pari kertaa alaspäin varmistaakseni että kaikki ilmat tullut pois. Painoin ensin ilmaventtiilistä --> ei ilmaa. Tämän jälkeen painoin itse venttiilinrunkoa (sama toimenpide mitä tapahtuu bikeyoke ilmausvipua painamalla) alaspäin --> tärähti tolpasta öljyt (tjsp) paineella ulos (kts kuva).

Mikäli ymmärsin itse oikein öljyt ei tulleet ilmaventtiilistä vaan venttiilirungon ja tolpan välisestä raosta tilanteessa, jossa venttiilirunko painuu alaspäin. Olin juuri ennen venttiilirungon painamista päästänyt ilmat pois, niin tolpassa ei olisi pitänyt olla mitään paineita.

Osaisikohan joku spekuloida mitähän hemmettiä tässä just tapahtui? https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210418/d385511876e0412fe5e47746674e7eb8.jpg

raichuwood
18.04.2021, 12.28
MTBR.comissa (https://www.mtbr.com/threads/bikeyoke-revive-info-tipps-tricks-troubleshooting.1087156/) onkin kattavat ohjeet bikeyoke reviven huoltamiseksi. Postauksen alussa löytyy isolla huomioteksti ettei ilmaa saisi vapauttaa liian nopeasti sillä se saattaa aiheuttaa öljyn pakenemisen putkesta. Tosin tässä omassa tapauksessa ihmetyttää, että öljyt tuli ulos vasta toisella tyhjentämisellä. Ensimmäisellähän olin jo päästänyt ilmat pois.

JohnnyBuzz
20.04.2021, 17.05
Hyvä juttu!

Ja vahvistivat, että Maguran jarrulevyt tulee jälkitoimituksena. Ratkaisin ongelman tilaamalla niitä parin, kun näytti löytyvän yhestä nettikaupasta. Jää sitten varalle tai myy eteenpäin ylimääräiset.

JohnnyBuzz
22.04.2021, 21.41
Nyt ilmeisesti AL Spindriftin rungot tulleet tehtaalle. Jännitys tiivistyy.

JohnnyBuzz
23.04.2021, 14.37
Yksinpuhelu jatkuu: nyt lähti Spindrift tuotantoon. Saa nähä, mitä osia jää jälkitoimitukseen.

kauris
23.04.2021, 16.49
Unfortunately, not all items in your order are stocked. The components are listed in the accompanying delivery note.

If this is an accessory we will deliver the item free of charge at the next possible date. If this is a part of the bike, you have installed an equivalent substitute position.

The ordered components will be delivered to you additionally and free of charge at the next possible date.

Mulla oli Millenium ohjaustanko 30 mm ris3 ja Millenium sattelklemme (tolpan kiinnityspanta) puutteina. Tiedä sitten millasella tangolla ja satulapannalla ensin tulee.

Noin muutoin en meinannut tajuta ylläolevaa tekstiä. Mutta ilmeisesti oli kyseessä lisävaruste tai pyörän varsinainen osa (vaihdetut kai varsinaisia osia), perästä päin saa veloituksetta sen mikä oli vaihdettu tai puuttui. Jännästi vain sanottu tuo. Ilmeisesti se vain erona että lisävaruste tulisi perässä (kuten pulloteline) mutta varsinainen osa (jota ilman ei voi ajaa) on korvattu toisella ja myöhemmin saa sen tilatun mallin?

Jatkovaiheiden osalta pyrin noudattamaan omaa ohjettani ja yritän olla laittamatta tiedoksi jokaista postinkulun vaihetta lähiviikkoina :)
Eli ilmoitusta seuraa kun pyörä on hyppysissä.

järtsy
23.04.2021, 17.12
Mistä näitä tietoja ootte saanu? mulle ei ole muuta viestiä tullu ku se että myöhästyy.

JohnnyBuzz
23.04.2021, 17.42
Jep, voisin seurata samaa linjaa kauriin (vai kauriksen?) kanssa.

Ja siis tosiaan laittavat kiinni vastaavan korvaavan osan ja toimittavat jälkikäteen toimituksesta jääneet alkuperäisen tilauksen osat. Ihan fair deal. Eivät lain vuoksi voi toimittaa pyörää ilman puuttuvia osia. Asiakkaalle saa lähettää vain täysin toimivan ja ajokelpoisen pyörän.

Mulla puutelistaa ei oo vielä tullut, mut luulen, että ohjaustanko ja stemmi ainakin taitaa tulla erilaisena kuin tilattu. Maguran levyjen tilalla tulee kans jotkin muut, mutta ne sain tilattua toisaalta, niin menee sit vaihtoon. Toivottavasti jää puutteet siihen.

Ja järtsylle vastauksena, että meiliin tuli tänään ilmoitus. Toivottavasti sulle myös pian. :)

kauris
26.04.2021, 12.27
Hmm. Sen verran täytyy vielä infota tai ihmetellä että nyt tuli vielä yksi viesti siitä, että pyörä on lähdössä mutta joutuivat vaihtamaan stemmin toiseksi kuin mitä olin tilannut. Tilasin 45 mm sixpack millenium stemmillä ja pyörään asennettiin sixpack 35 mm. Tässä viestissä oli paljon pahoitteluja ja selitys, että oikean osan odottaminen viivästyttäisi toimitusta kuukausia. Mutta myös maininta että tätä tilaamaani osaa ei myöskään myöhemmin veloituksetta lähetetä. Jos en hyväksy vaihtoa niin viesti heille ennen kuin otan osan käyttöön jotta saan palautusohjeet.
No tottakai mä haluan pyörän ajoon mutta jos tuo korvattu stemmi ei ole Millenium (eli paremman tason lisämaksullinen stemmi), niin hintahyvityksen olis luullut tulevan pyytämättäkin. Toisaalta sen aikaisemman viestin perusteella tulen saamaan lopulta 2 ohjaustankoa.

Edit. On se 35 mm versiokin vissiin Millenium, kun kävin konfiguraattorista tarkistamassa, että vakio Vertic on 50 mm ja lisämaksulliset Millenium versiot 35 mm ja 45 mm. Tuo pidempi olis kyllä tod näk mulle mieluisampi mutta olkoon näin ja kokeillaan sitten omalla kustannuksella joskus pidempää. Saattaa löytyä kotoakin testikappale mutta en nyt muista minkä mittainen stemmi oli perheen am jäykkäperässä.

edit2: jes. Kotoa löytyy toisesta pyörästä 45 mm RaceFace Affect 35 mm ohjaustangolle eli pystyy kivasti vaihtamaan päittäin testimielessä. Myyntiin menevässä täpärissä olis myös 55 mm mitassa Rallinaaman stemmi niin ikään mutta se jääköön siihen.

JohnnyBuzz
26.04.2021, 17.49
Mulla varmaan sama kohtalo edessä stemmin kanssa, kun 45 mm oli myös itellä tilattu. Tiedä sitten, miten paljon toi loppujen lopuksi vaikuttaa kokonaisuuteen. Itelle ei oo meiliä tullut perjantain jälkeen, mutta eiköhän se homma etene. Mahtavaa kuulla, että pyörä on lähdössä kohti Suomea. :)

järtsy
28.04.2021, 19.21
Tulihan se mullekkin viesti pyörän valmistumisesta ja puuttuvista osista, Stonga ja stemmi. Ei kylläkään mainita missään mitkä osata tilalle laitetaan. Jarrulevyistä ei mainittu mitään,oliko johnnybuzille listattu nämäkin vai tuliko ilmi kun kysyit?

JohnnyBuzz
28.04.2021, 21.17
Tulihan se mullekkin viesti pyörän valmistumisesta ja puuttuvista osista, Stonga ja stemmi. Ei kylläkään mainita missään mitkä osata tilalle laitetaan. Jarrulevyistä ei mainittu mitään,oliko johnnybuzille listattu nämäkin vai tuliko ilmi kun kysyit?

Tuli ilmi, kun kysyin erikseen. Mulle ei oo tullu mitään perjantain jälkeen. :( Voiko meilin refresh-nappi kulua puhki? :D

Jatasaa
29.04.2021, 11.04
Täälähän on jännät paikat ku pyörät alkaa liikehtelee. Se oli itellä että 3kk meni kohtuu huomaamatta vaa sitte h hetken lähestyttyä ei jaksanu ennää millää oottaa ja sähköpostia tsekkaili tämän tästä.

raichuwood
30.04.2021, 21.22
vajaa pari viikkoa sitten sain sähellettyä Bikeyoke revive hissitolpasta öljyt pihalle. Onneksi saksan pojat on tehnyt hissitolpasta kohtailaisen yksinkertaisen huoltaa ja netistä löytyvien ohjeiden avulla homma hoitui reilussa tunnissa. Vaikeinta koko hommassa oli saada oikea ilmanpaine jäämään hissitolpan sisään. Tolpan pieni ilmatilavuus aiheuttaa suhteellisen suuren paineen putoamisen (260-->200psi) iskarinpumpun irrottamisen aiheuttaman pienen "suhauksen" yhteydessä.

Tässä suorat linkit ohjeisiin. HUOM, ohjeet olivat muilta osin ajantasalla paitsi "bottom out O-ring" on videoiden jälkeen korvattu muovisella aluslevyllä.

BikeYoke REVIVE/DIVINE - Lower tube service
https://www.youtube.com/watch?v=J_2kQv7fJbc

BikeYoke REVIVE - full cartridge rebuild
https://www.youtube.com/watch?v=YP3oPvRRomQ

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210430/04d0e2c55fbb67f44fb050e8a807b1b5.jpg

kauris
01.05.2021, 08.05
Koska tää pumpun irroittamiseen liittyvä paineen lasku ja suhahdus on niin yleinen erehdys, on pakko varmistaa että ettei sinullakin kuitenkin kyse ollut siitä. Eli pumpattuasi oikean paineen säiliöön ja irroittaessasi pumpun suhahdus tulee siitä, että pumpussa oleva paine (letku ja pumppu) tyhjenee. Täytettävän kohteen venttiili sulkeutuu nopeammin ja sieltä ei ilmaa karkaa pumppua irroitettaessa.
Mutta jos laitat pumpun uudelleen kiinni tarkistaaksesi katosiko ilmaa käy niin, että pumppu kiinnitettäessä jälleen täyttyy iskarista paineella vapautuvalla ilmalla joka tasautuu pumppuun. Ja tästä syystä pumppu näyttää uudelleen kiinnityksen jälkeen pienempää painetta kuin mitä siellä pumpattavassa kohteessa oli ollut ennen pumpun uudelleenkiinnitystä.

Eli et voi tarkistaa saitko oikean paineen kiinnittämällä pumpun uudelleen. Painemittarilla vähän paremmin koska siihen/silloin ei karkaa ilmaa sen pienempään järjestelmään (ei letkua ja kammiota).

raichuwood
01.05.2021, 09.00
Koska tää pumpun irroittamiseen liittyvä paineen lasku ja suhahdus on niin yleinen erehdys, on pakko varmistaa että ettei sinullakin kuitenkin kyse ollut siitä. Eli pumpattuasi oikean paineen säiliöön ja irroittaessasi pumpun suhahdus tulee siitä, että pumpussa oleva paine (letku ja pumppu) tyhjenee. Täytettävän kohteen venttiili sulkeutuu nopeammin ja sieltä ei ilmaa karkaa pumppua irroitettaessa.
Mutta jos laitat pumpun uudelleen kiinni tarkistaaksesi katosiko ilmaa käy niin, että pumppu kiinnitettäessä jälleen täyttyy iskarista paineella vapautuvalla ilmalla joka tasautuu pumppuun. Ja tästä syystä pumppu näyttää uudelleen kiinnityksen jälkeen pienempää painetta kuin mitä siellä pumpattavassa kohteessa oli ollut ennen pumpun uudelleenkiinnitystä.

Eli et voi tarkistaa saitko oikean paineen kiinnittämällä pumpun uudelleen. Painemittarilla vähän paremmin koska siihen/silloin ei karkaa ilmaa sen pienempään järjestelmään (ei letkua ja kammiota).No todennäköisesti oli juuri tästä kyse, kun hissitolppa toimi hyvin huolimatta suhahduksesta. Nyt kun miettii tilannetta hieman tarkemmin niin sinun kuvaus on täysin looginen.

JohnnyBuzz
03.05.2021, 10.45
Sieltä on alkanut näemmä ensimmäisiä alu-Spindriftejä saapumaan asiakkaille. Reilu viikko sitten tuli meili, että oman pyörän runko on koottu ja sit ei viikkoon mitään. Ei enää ollut malttia olla kysymättä asiakaspalvelusta, että mikä tilanne pyörän kanssa. Viime pe sain vastauksen, että jotain osia vielä odotellaan. Kysyin vielä perään, että mitä puutteet on. Liekö se Foxin tilaus sittenkään saapunut? Toukokuun alku-puoliväli nyt arviona. Vähän alkaa harmittamaan, kun kausi olis jo hyvin käynnissä ja about kuukauden tulee missaamaan ajoja. :(