PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kampi irtosi ajossa

kassuuh
31.03.2020, 09.55
Osaatteko sanoa missä ongelma.
Viime viikolla ajaessa vasen kampi irtosi ajaessa. Luulin että ei ole kunnolla kiristetty.
Kiristelin viikonloppuna käsivoimin ja tänään tiistaina irtosi uudestaan työmatkalla. Momenttiavainta ei ole käytössä, mutta voiko muka irrota noin heppoisesti. Mielestäni ihan hyvin kiristin. Kaksi kuusikoloruuvi kammessa.

Kuseessä Focus cyclocross, jossa tehtaan FSA kammet.

kassuuh
31.03.2020, 10.04
Tässä vielä kuvahttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200331/83e26789f7ab03f6e5262de34aace02e.jpg

Lähetetty minun JSN-L21 laitteesta Tapatalkilla

Kuhan
31.03.2020, 10.30
Oma kokemus vastaavasta tapahtumasta oli se, että olin käyttänyt maastossa kuusiokoloavainta huolimattomasti. Pultit pyöristyneet niin, ettei kotona hyvälläkään työkalulla kiristys onnistunut riittävälle tiukkuudelle. Uudet pultit kampeen ja taas pysyi paikoillaan.

huotah
31.03.2020, 12.02
Mulla on FSA Gossamerin kampi irronnut samalla tavalla pari kertaa. Kuulemma ihan yleistä FSA:n halpisten kohdalla. Huollossa taisivat laittaa sinne lukitetta ja sen jälkeen alkoi pysyä kiinni.

Kanuuna
31.03.2020, 12.12
Itsellä ei ole Gossamerit irronneet koskaan. Vanhemmalla setillä ikää se 12 vuotta. Hyvä, kunnollinen puhdistus, lukitetta ja uudet pultit. Niillä selvinnee. Paha muuten sanoa pelkästä kuvasta, mikä muu mättää.

Juha Lehtinen
31.03.2020, 12.17
Itselläni ei ole Shimanon hollowtech kampi ikinä löystynyt, tosin aina olen momenttiavaimella kiristänyt. Mitenkäs se muovinen preload ruuvi on tuosta akselin päästä myös irronnut, onko se ollut huonosti kiinni?.

paaton
31.03.2020, 12.25
Kannattaa myös tarkistaa akselinpään kunto. Minulla oli fsa:n kampi boorin pohjasta halki.

TemMeke
31.03.2020, 12.25
Kiristelin viikonloppuna käsivoimin ja tänään tiistaina irtosi uudestaan työmatkalla. Momenttiavainta ei ole käytössä, mutta voiko muka irrota noin heppoisesti.

Riippuu paljon kiristäjästäkin, että millanen näppituntuma on. Ootko varmasti kiristelly pultit edes suurinpiirtein oikeaan kireyteen?

...nimimerkillä kerran on kanssa irronnut ajossa. Tai lähinnä ehti löystyä ja alkoi muljuta polkiessa, niin pysähdyin kiristelemään ennen ku ehti irrota. Oma keissi tais mennä sen piikkiin, että ne oli aiemmin ollut irti ja varmaan jäi liian löysälle. Kunnon kiristys, eikä enää ollut murheita.

palikka
31.03.2020, 12.27
Mulla ei hollowtech kampi pysyny ollenkaan kun oli se muovinen ruuvi päästä kadonnut vaikka kuinka oikeaan momenttiin kiristi. Hommasin alumiinisen ruuvin siihen niin ei ainakaan iskusta murru jos johonkin osuu.

hiilikuitumies
31.03.2020, 12.28
Itselläni ei ole Shimanon hollowtech kampi ikinä löystynyt, tosin aina olen momenttiavaimella kiristänyt. Mitenkäs se muovinen preload ruuvi on tuosta akselin päästä myös irronnut, onko se ollut huonosti kiinni?.
Minulla kerran löystyi. Tajusin sen lopulta ihmeteltyäni ajoittaista naksumista varmaan useamman viikon luullen satulan naksuvan. Onneksi se ei siitä nylppääntynyt mitenkään, joten kiristyksen jälkeen on ollut kunnossa. Ei vain ollut riittävän tiukalla, vaikka tapanani on kiristää tällaiset aika reilulla kädellä.

slow
31.03.2020, 12.30
Mulla on FSA Gossamerin kampi irronnut samalla tavalla pari kertaa. Kuulemma ihan yleistä FSA:n halpisten kohdalla. Huollossa taisivat laittaa sinne lukitetta ja sen jälkeen alkoi pysyä kiinni.

FSA Energyn pulttia saa myös kiristellä aika ajoin. Loctiten lukitteella pysyy hieman pidempään.

kassuuh
31.03.2020, 12.35
Itsellä ei ole Gossamerit irronneet koskaan. Vanhemmalla setillä ikää se 12 vuotta. Hyvä, kunnollinen puhdistus, lukitetta ja uudet pultit. Niillä selvinnee. Paha muuten sanoa pelkästä kuvasta, mikä muu mättää.Pitää käydä huollossa kysymässä.
Saako niiltä vai mistä noita pultteja lukitetta?
Mitäs se lukite on?

kassuuh
31.03.2020, 12.37
Itselläni ei ole Shimanon hollowtech kampi ikinä löystynyt, tosin aina olen momenttiavaimella kiristänyt. Mitenkäs se muovinen preload ruuvi on tuosta akselin päästä myös irronnut, onko se ollut huonosti kiinni?.Sitä ei oo näkynyt vuosiin. Lieneekö kriittinen?

kassuuh
31.03.2020, 12.38
Minulla kerran löystyi. Tajusin sen lopulta ihmeteltyäni ajoittaista naksumista varmaan useamman viikon luullen satulan naksuvan. Onneksi se ei siitä nylppääntynyt mitenkään, joten kiristyksen jälkeen on ollut kunnossa. Ei vain ollut riittävän tiukalla, vaikka tapanani on kiristää tällaiset aika reilulla kädellä.Mullakin naksunut välillä. Iskenyt öljyä sinnepäin niin on loppunut. Hyvä vai huono. En tiedä

hiilikuitumies
31.03.2020, 12.41
Sitä ei oo näkynyt vuosiin. Lieneekö kriittinen?

Voisiko tuolla olla jopa jotain tekemistä löystymisen kanssa, kun tuossahan jää sivuttaisliikettä turhan paljon?

Juha Lehtinen
31.03.2020, 12.44
Sitä ei oo näkynyt vuosiin. Lieneekö kriittinen?

Ihan suositeltava on, sillä säädetään kammen sivuttaisklappi pois mutta kuitenkin niin että kampi ei tule liian tiukasti keskiölaakeria päin.

hiilikuitumies
31.03.2020, 12.44
Mullakin naksunut välillä. Iskenyt öljyä sinnepäin niin on loppunut. Hyvä vai huono. En tiedä

Öljy ei kuulosta parhaalta ratkaisulta, mutta rasva kylläkin. Tuollaiset pinnathan asettuvat paremmin rasvan kanssa, ja sillä ihan ohjeiden mukaankin kuuluu voidella akselin pää ennen kampien kiinnitystä.

maalinni
31.03.2020, 14.01
Lukitetta saa rautakaupoista ja varmaan Prismastakin. Esim. Locktiden sinistä. Punaisella voi olla jo vaikea saada enää irti.

Marsusram
31.03.2020, 15.12
FSA kammet taitaa mennä nopeasti väljäksi jos antaa vähänkään lonksua. Comet sinkulakammet ei ainakaan tahtoneet enää pysyä tiukalla ilman lukitetta.

nure
31.03.2020, 15.39
^Noiden juttujen perusteella menisi kammet vaihtoon. Elämäni ainoat kammet jotka edes löystyneet olivat Campan Super Recordit mutta aikaa jo yli 30v ja kiristäjäkin tais olla melko kokematon momenttien määrityksen kanssa.

maalinni
31.03.2020, 16.03
^ Voi olla fiksuin ratkaisu, ennen kuin pallit kohtaa vaakaputken.

Fullfatsix
01.04.2020, 01.16
Yamaha pw sähkömoottorista yritin saada vasempaa kampea irti, jotta sen sais ruuvipenkkiin ja pedaalin irti. pultti irti, yön yli liuvotus wd40, jonka jälkeen 2 ajoreissua, jonka jälkeen sain hakea motonetistä ulosvetäjän, josta piti vaseliinilla rasvata kierteet ku kiristäessä jumitti, ja silläki vaihtaa sitte isompaa räikkää että sai kirrattua riittävästi, ja sitten irtosi :D neliskanttinen kiinnitys ja aika huolella ruostunut kii...

Rappa
01.04.2020, 08.59
FSA kammet, mikä malli?

Kuseessä Focus cyclocross, jossa tehtaan FSA kammet.[/QUOTE]

nure
01.04.2020, 10.54
Full, miten tuo juttuun kuuluu? Toisaaltaan ainakin opit että nuo vanhanaikaiset kanttikammet kannattaa irroittaa säännöllisesti ja voidella.

Rappa, veikkaan joitain FSA:n bulkkikampia, merkkikammet usein korvataan niillä kun pyörän hintaa saatava alemmas.

Qilty
04.04.2020, 21.39
Yamaha pw sähkömoottorista yritin saada vasempaa kampea irti, jotta sen sais ruuvipenkkiin ja pedaalin irti. pultti irti, yön yli liuvotus wd40, jonka jälkeen 2 ajoreissua, jonka jälkeen sain hakea motonetistä ulosvetäjän, josta piti vaseliinilla rasvata kierteet ku kiristäessä jumitti, ja silläki vaihtaa sitte isompaa räikkää että sai kirrattua riittävästi, ja sitten irtosi :D neliskanttinen kiinnitys ja aika huolella ruostunut kii...Eipä niiden ole tarkoituskaan irrota ilman ulosvetäjää

Trecu
10.04.2020, 16.32
Itsellä tuossa myös löystyi uudet kammet koska ilman momenttiavainta väänsin vain semmoisella 10cm kuusiokoloavaimella sen minkä jaksoin. Ei alkanut pysymään niin piti hakea 8mm kuusiokolohylsy momenttiavaimeen ja laittaa se suositeltuun 61Nm kireyteen kuten suositellaan. 10cm kuusiokololla ei saa väännettyä 61Nm momenttia lähellekään. Entisissä FSA cometeissa luki taas 28-41Nm.

Kanuuna
10.04.2020, 23.48
Sattui siivouksen myötä silmään Hollowtech 2 kampien ja keskiön ohjeet:
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200410/f85710aef42454a1af874c557280d68f.jpg
Huvittavaa, että jo ohjeessa sanotaan riskinä olevan kammen irtoaminen sekä ajajan putoaminen.

plr
11.04.2020, 19.47
Tuo vuorotellen kiristäminen on syytä ottaa tosissaan. Pultit saa yleensä molemmat oikeaan momenttiin noin 3-4 kiristyksellä. Kun yhtä kiristää, niin toinen löystyy.